Nuffnang

Pengikut

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


KENAPA MALAYSIA MACAM INI?

Posted: 15 Jul 2016 07:00 PM PDT







MALAYSIA

TERUS DIBAWAH

KUASA  JAHAT

NAJIB ROSMAH

KERANA:

YANG BOLEH 

BERSUARA

TAK BERSUARA

YANG BOLEH

BERGERAK

TAK BERGERAK

YANG BOLEH

MELAKUKAN

PERUBAHAN

TAK BERBUAT

APA APA

KERANA ITU

NAJIB  ROSMAH

TERUS 

BERKUASA




------------

AL-FATIHAH

Posted: 15 Jul 2016 06:27 AM PDT






AL-FATIHAH


saudara muda telah pergi petang tadi. arwah adalah antara teman2 wartawan (istilah ketika itu wartawan reformasi) yg awal yg terlibat langsung merakam dan menulis momen2 dan berita2 pasca reformasi 98 melalui portal media malaysiakini
marilah kita doakan arwah muda
salut buat mu muda


     1961-2016




















-----------

COOL DUDE

Posted: 15 Jul 2016 06:00 AM PDT





COOL DUDE



Rakaman jemaah menari dalam masjid tersebar


JEDDAH - ARAB SAUDI.  Imam dan muazin sebuah masjid di Jeddah dipanggil Kementerian Ehwal Islam Arab Saudi setelah rakaman video yang menunjukkan sekumpulan jemaah sedang berpesta dalam masjid tersebut sempena Aidilfitri tersebar luas, lapor Arab News.

Kedua-dua mereka dipanggil untuk disoal siasat tentang isu itu sebelum kementerian tersebut memutuskan hukuman yang perlu dikenakan terhadap mereka, lapor Saudi Gazette.

DAPAT WAHYU DIRECT

Posted: 15 Jul 2016 05:30 AM PDT



WAHYU DRECT
Lu komen macam dapat wahyu direct tuhan... Gwa rasa lu ni sama geng dengan ahli cium tapak kaki atau pun geng movie german on JAI MASIH DALAM HOSPITAL


in response to ekau anon 9.16 Pm dan saudara isham reti ke cemana nak bermazhab ni. Pegang satu satu mazhab la , mana boleh ikut suka hati nak tukar tukar. bukan kain baju, awek , motosuikal , keto nak tukar ikut sodap ea... ekau kan duduk di nusantara bukan di india, poganglah mazhab shafie... dinusantara ini mazhabnyo shafie, jangan kerano teringin bonar, sayang sungguh pada najing mako di ciluk mazhab lain. Sonang ea modified cara beragama yo. 

awak tu orang tokonal, jadi ikutan, yang dikhuatirkan jadi konpius orang awam.. kalo dah raso nak poluk anjing tu , tido ngan anjing tu buat sonyap sonyap.. jangan dohebohkan, bergogar satu dunio. ni ha, apasal nak banding pegang awek bagai, tu dah jolas haram.. pogang anjing dah jolas pogang najis mughollazah, masing masing ada hukum tersendiri. 

suka naar banding ni mesti nak HALALKAN perbuatan memogang anjing kan tanpa rasa bersalah dari sudut feqah / mazhab shafie. kalau dah anjing hidup serumah, mano tompek lagi ekau nak sujud, atas katil , bawah , by Nur Barzakh.
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 7/14/16





-----------

BUKAN SATU RAHSIA

Posted: 15 Jul 2016 05:00 AM PDT




RAHSIA DIBUKA 

UNTUK UMUM

Image result for 9/11

sebenarnya ledakan 9/11
dirancang oleh ORANG DALAM
dirancang untuk agenda imerialis amerika
untuk projek new american century

peranan CIA
peranan SAUDI ARABIA
dalam merancang menyusun
ledakan 9/11 telah diketahui umum
ini bukan rahsia lagi

28 muka surat yang dibuka ini
bukan lagi rahsia yg tidak diketahui 
fakta ini telah diketahui ramai

tapi apabila dibuka maka
apa yang diketahui ramai
itu menjadi resmi

bermakna kaum keluarga
yang gugur boleh menyaman saudi

 





9/11 report: Secret 28 pages showing possible Saudi links 'to be released in days'


US Congress is expected to release 28 pages of classified information that contains information about alleged ties between the Saudi government and the September 11 terror attacks
The 28 pages, which have been kept secret since the 2002 congressional investigation into the attacks that killed nearly 3,000, could be released as early as Friday, CNN reports. 
The top secret documents are said to contain information about "specific sources of foreign support for some of the September 11 hijackers".
According to Tim Roemer, who took part in both the bipartisan Congression inquiry and the 9/11 Commission, described the 28 pages as a "preliminary police report". 
"There were clues. There were allegations. There were witness reports. There was evidence about the hijackers, about people they met with – all kinds of different things that the 9/11 Commission was then tasked with reviewing and investigating," Mr Roemer, a former Democratic congressman, told the Associated Press.
Image result for 9/11


-----------

KATAK MUNCUL KEMBALI

Posted: 15 Jul 2016 01:00 AM PDT








ibrahim ali
Ibrahim mengakui didekati beberapa pemimpin parti politik yang turut menawarkan jawatan kepada beliau.More ››

KUALA LUMPUR: Tuan Haji Ibrahim Ali mendedahkan akan menyertai parti politik semula menjelang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.
Presiden Perkasa itu bagaimanapun tidak mendedahkan parti mana yang akan disertainya.
"Saya sekarang ini tidak berparti selepas saya gugur sebagai ahli Umno. Sebagai orang politik saya amat memerlukan parti.
"Boleh jadi selepas Dewan Rakyat dibubarkan barulah saya isytihar sertai parti politik ataupun sampai hari penamaan calon barulah saya akan (umum) wakili parti mana," katanya di Ibu Pejabat Perkasa hari ini.

Mari kita lihat, parti mana yg sanggup nak kutip balik Raja Katak 1 Malaysia...
"Saya tidak akan memohon masuk Umno, sebaliknya sedia kembali ke pangkuan parti itu jika dipelawa" -Ibrahim Ali, 9/12/2012.
UMNO gak parti yg diharapkan & disukainya....
Krikk.. Krkk.. Krikk.
.

-------------

SILA TEKA - APA INI

Posted: 15 Jul 2016 12:00 AM PDT







SILA TEKA

INI APA?
INI KOTAK




INI APA?
INI KATAK
ATAU
INI TOK HENG?














----------

LEBIH ENAK MAKAN BABI

Posted: 14 Jul 2016 10:30 PM PDT





F.BOOK

Kenapa UMNO tidak berdemo dan merusuh kerana isu rasuah..??
HAKIKATNYA...
KERANA mereka itu sebahagian dari parasit itu..



------------

BINI ROSMAH MAKIN BODOH

Posted: 14 Jul 2016 09:30 PM PDT




       SAYA INGAT

Yar yar Saya ingat sangat pesan kepala pahlawan bugis ini yakni:- 1. Jgn culi luit olang. Tapi saya mau tambah satu pesan- jgn hantam mulit olang yg bukan bini sendili. 2. Saya juga sangat picaya sama ini olang pahlawan mappadulung bugis pesan yakni- jgn jadi olang munafiq yang bila cakap lia mohong lagi bila janji lia capati lagi bila di beli amanah lia khianat. 

Lagi ini sanrobone ala pesan kalau mau ambil derma jangan masuk akaun sendili takut2 jadi lasuah. Misti mau angkat utk derma dlm akaun parti supaya tak boleh culi itu luit. Sekalang tengok apa sula yadi olang bugis cakap tarak selupa bikin punya. Luit derma sula masuk akaun sendili tapi sula sumpah tarak guna itu lui untuk sendiri punya...manyak jujur ini macam punya olang.

Manyak susah cali ini macam jujur punya olang. Ini macam punya bugis bole jadi ketua sampai lia mati pun olang manyak ingat lia punya jujur. Gua sangat suka ini macam olang tarak sifat munafiq sama manyak korban wang negara. Manyak tengkiu. on LAWAK BANGANG DARI BINI ROSMAH
Publish | Delete | Spam
bakri
on 7/14/16





------------

SIAPA LEBIH BERKUASA

Posted: 14 Jul 2016 08:50 PM PDT






NAJIB PERLU

UNDI CINA

PASTI AKAN

MASUH AKTA

KAWALAN

HARGA


Kerajaan mungkin mansuh akta kawal harga
 | July 15, 2016
Ia selepas sekumpulan tokoh peniaga dan ahli industri Cina mahu kerajaan memberikan peniaga kebebasan menetapkan harga barang.






KUALA LUMPUR: Kerajaan sedang mempertimbangkan pemansuhan Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 selepas mengambil kira rungutan peniaga, lapor The Star hari ini.
Ia memetik Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Hamzah Zainuddin sebagai berkata kajian sedang dilakukan kementeriannya melibatkan mereka yang berkepentingan.
"Ia bagi memastikan akta itu tidak disalah guna," kata Hamzah.
Menurutnya, permintaan supaya akta itu dimansuhkan dibuat Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCCIM) dalam satu pertemuan dengan Najib.

MANA LEBIH

BERKUASA

PARTI MELAYU?

PARTI ISLAM?

DARI PEMODAL

KAPITALIS 

CINA?

SAJE TANYA

TAKUT TAK

FAHAM FAHAM



---------

LIHAT APA YANG BERLAKU SEKARANG

Posted: 14 Jul 2016 08:00 PM PDT






Bastille Day truck attack: French president denounces 'monstrous' killing of 80 people – live updates




WARGA EROPAH

WARGA DUNIA

BUSH & BLAIR

& KITA SEMUA

TELAH DIBERI

AMARAN PADA

6 SEP 2002

JIKA IRAQ 

DISERANG 

PINTU NERAKA 

AKAN TERBUKA



Attack on Iraq will open the gates of hell, Arabs warn

Author: 
By Anne Penketh
Publication Date: 
Fri, 2002-09-06
CAIRO/LONDON, 6 September — Baghdad and fellow Arab states warned US President George W. Bush yesterday that attacking Iraq will "open the gates of hell" in the Middle East, although White House officials pressed ahead with a drive to win support for their war plans.

European and other nations, however, continued to give the thumbs down to Bush's aim of toppling the Baghdad regime, despite his pledge to state his case against Saddam Hussein to the United Nations and seek congressional approval for any military moves to oust the Iraqi president.

Arab League chief Amr Moussa rounded off a foreign ministers meeting in Cairo with a warning that a US strike against Iraq would "open the gates of hell" in a region already "angry and frustrated" at Israel's actions against the Palestinians during their nearly two-year conflict.

"We will continue to work to avoid a military confrontation ... because we believe that it will open the gates of hell in the Middle East," Moussa told a news conference after the two-day meeting ended with a statement rejecting "any threat of attack" against Iraq.

Moussa said Arab countries instead backed the return of UN arms inspectors to Iraq as part of a deal between Baghdad and the United Nations. The Arab foreign ministers urged Iraq to pursue its dialogue with the United Nations, and asked Moussa to contact the Security Council and UN chief Kofi Annan to "urge them to fulfill their legal responsibilities ... and to prevent any attack."

Washington's European allies continued to make their anti-war stance known, with German Chancellor Gerhard Schroeder saying it would be a "big mistake" for the United States to launch its own war on Iraq and European foreign policy chief Javier Solana insisting that the conflict over arms inspections should be resolved by the UN.

British Prime Minister Tony Blair, so far the sole European leader in Bush's camp, faced renewed pressure from MPs for an early recall of Parliament to look into British participation in a possible strike as he prepared to discuss the crisis with the US leader at the weekend. China also reiterated its opposition to military action, while Australian Prime Minister John Howard, long one of Bush's staunchest allies, said he favored a diplomatic solution to the crisis and would not blindly follow the United States into war.

Bush, who met with Congress leaders, said he would, at an "appropriate time," ask the lawmakers for permission to launch a military campaign against Iraq if he decides it is needed. Cheney and CIA director George Tenet changed their schedules yesterday to join other top administration officials at a meeting with two dozen senators on Iraq, according to a US defense official.

The top UN weapons inspector who oversaw the destruction of much of Saddam's arsenal of chemical and biological weapons yesterday called for an armed force of 50,000 men to back up the UN experts. Rolf Ekeus, who was chief UN inspector from 1991 to 1997, said that such "coercive inspections" could offer Saddam Hussein a credible alternative to being overthrown by a US military intervention.

"Iraq may well accept if this is an alternative to an invasion," said Ekeus, who now chairs the Stockholm International Peace Research Institute. "The prospect of a military invasion may concentrate Saddam's mind."

The proposals are in a report to be released today by an influential US think tank, the Carnegie Endowment for International Peace. Ekeus said he was initially skeptical, but is now one of the authors of the report. His doubts evaporated following "hard-nosed feasibility discussions" with retired air force general Charles Boyd, the former deputy commander of US forces in Europe. (The Independent)



WARGA EROPAH

WARGA DUNIA

BUSH & BLAIR

& KITA SEMUA

TELAH DIBERI

AMARAN PADA

6 SEP 2002

JIKA IRAQ 

DISERANG 

PINTU NERAKA 

AKAN TERBUKA


Bastille Day truck attack: French president denounces 'monstrous' killing of 80 people – live updates





-------------

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


Lim Kit Siang tanya KPN : Apa berlaku kepada siasatan polis peringkat tinggi ke dalam Laporan PAC 1MDB

Posted: 15 Jul 2016 05:30 AM PDT

 
 Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang melalui entri terbaru di blognya telah mendesak Ketua Polis Negara mendedahkan apa yang telah berlaku kepada siasatan polis peringkat tinggi ke dalam Laporan PAC mengenai 1MDB yang diketuai sendiri oleh Ketua Polis Negara selepas lebih tiga bulan?

 Menurut Lim, Ketua Polis Negara, Tan Sri Abu Khalid berkata Sabtu lalu bahawa pihak polis akan mengesahkan dengan Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang, sama ada Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB kononnya dibocorkan oleh laman web pemberi maklumat Sarawak Report adalah dokumen tulen.

 Beliau berkata: "Kita juga tidak pasti jika dokumen yang mereka terbitkan  itu adalah tulen. Jadi biarlah saya berbincang dengan Ketua Audit Negara (Ambrin Buang) terlebih dahulu untuk memastikan sama ada dokumen itu adalah benar-benar laporan Ketua Audit Negara, yang telah diklasifikasikan sebagai rahsia."

 Lim mengemukakan persoalan tersebut kerana telah seminggu kenyataan Khalid itu dibuat, jangka masa yang lebih dari cukup bagi Khalid mendapat pengesahan dari Ambrin sama ada Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB adalah laporan yang asli, terutama Sarawak Report sedang menerbitkan Laporan Ketua Audit Negara yang penuh pada keluarannya.

 Lim turut hairan mengapa Polis tidak mempunyai salinan Laporan 1MDB Ketua Audit Negara untuk membolehkan polis untuk menyiasat dengan sendiri sama ada Laporan Ketua Audit Negara 1MDB yang kononnya dibocorkan oleh Sarawak Report adalah tulen atau palsu?

Tiga bulan lalu Khalid mengumumkan penubuhan satu pasukan siasatan polis peringkat tinggi yang diketuai oleh beliau sendiri untuk meneliti laporan Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) mengenai 1MDB.

 Sebagai Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) prosiding itu telah terlalu bergantung kepada penemuan Laporan Ketua Audit Negara untuk membentangkan perbincangannya, kesimpulan dan cadangan, membuat Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB merupakan sebahagian daripada Laporan PAC mengenai 1MDB, bagaimana boleh Ketua polis Negara menjelaskan kegagalan polis untuk mempunyai salinan Laporan Ketua Audit Negara mengenai 1MDB selepas lebih daripada tiga bulan siasatan polis ke dalam Laporan PAC?

 Khalid perlu menjelaskan apa yang telah berlaku kepada siasatan polis peringkat tinggi ke dalam Laporan PAC 1MDB yang diketuai oleh KPN sendiri selepas lebih tiga bulan.

 Apakah tidak benar bahawa ia adalah mustahil bagi polis untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB Shahrol Azral Ibrahim Halmi kerana  penyelewengan 1MDB , pengubahan wang haram dan kesalahan rasuah tanpa akhirnya membebankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sendiri sebagai Najib adalah orang tunggal yang perlu dipertanggungjawabkan atas semua keputusan dan transaksi, termasuk yang dibuat terhadap keputusan Lembaga Pengarah 1MDB?

Mencela pemimpin untuk menukar pemimpin yang tercela

Posted: 14 Jul 2016 11:00 PM PDT

Apabila saya mendengar pandangan sang ustaz melalui vdo berikut ini, saya tidak bersetuju dengan pandangannya 100%. Mungkin dalam situasi tertentu boleh diaplikasikasikan.

 Tetapi kita dalam sistem pemerintahan demokrasi, tidak semestinya pemimpin yang yang tercela terus menerus dikekalkan untuk berkuasa.

 Oleh kerana sistem demokrasi mengizinkan kita menukar pemimpin kepada pemimpin yang baru, maka lebih aula kita berdoa dan berusaha untuk mendapat pemimpin baru yang lebih baik...

  Supaya kita dapat memastikan dapat memilih pemimpin yang lebih baik, maka kita perlu mendedahkan kejelikan mana-mana pemimpin yang jelik supaya kita dapat menghindarinya dan dapat menukarkannya, bukan sekadar menukar kelakuannya, malah bersama sekali dengan diri, orang itu sekali!

   Dan tindakan menukar pemimpin ini, saya kira bersesuaian dengan maksud dab kehendak hadith Nabi - Marra'a mingkum mungkara, falyughairuhu biyadih...


  Berdasarkan kepada pandangan ucapan sang ustaz melalui rakaman vdo di atas itu, ada seorang kawan tu pun tulislah kat fesbuknya :

"Kalau kau cela pemimpinmu, pemimpinmu berubah tidak?"

 Jawabnya, "Tidak berubah."

 "Kalau kau doakan pemimpinmu, bisa tidak Allah merubah pemimpinmu?"

 Sangat bisa. Terus kenapa kau tidak doakan pemimpinmu? - Dr Syafiq Reza Basalamah.

 Komen diatas itu amat jelas mahu menjilat sang pemimpin yang telah jelas jeleknya seolah-olah kita tidak punya pilihan selain menasihat dan menasihat dan menasihat...

Maka menjadilah sedikit perbincangan seperti berikut :

Al Husseyn: Satu Malaysia mendoakan setiap Ketua Agama... tiap-tiap Jumaat... kah! kah! kah! Kita semua satu Malaysia dpt pahala...

Zairul Azrun Zainal Abidin: atas sebab ni le aku keluar dr tabligh... betul mmg doa tp.. klu jenis pelepah pisang tua liat.. mana mau tarik je kena jg dgn parang.. baru mau putus.

Ismad Shahril: Pilihlah kita mahu mencela atau mendoakan mereka.... Menegur dgn adab atau mengkritik dgn biadab.... Berbuatlah ikut pada ilmu dan amal masing-masing...

Al Husseyn: Sebagai sebuah gerakan, tentunya ada majlis mesyuarahnya. Mustahil ahli mesyuarahnya tidak menasihati ketuanya. Kita sebagai ahli di bawah hanya mengeluarkan pandangan rasa tidak puas hati supaya para pemimpin menyedari rungutan2 ahli dibawah. Siapalah kita, ahli di bawah ini mereka mahu dengari? Sedangkan banyak keputusan mesyuarat pun sang ketua tidak mahu patuhi lalu buat keputusan sendiri...

Ismad Shahril : Sang ketua ada amanah yang digalasnya, dan dia pasti akan ditanya bagaimana dia mengurus amanahnya. Itu sudah jadi urusan dan tanggungjawabnya.

Si pengikut bawahan juga ada urusan yang akan ditanya kelak, apakah patuh sebagai pengikut, atau engkar mahu menggalas tanggungjawab ketua? Setiap kita akan sibuk dengan urusan kita sendiri dan tentunya kita jawab berdasarkan apa yang kita ditanggungjawabkan.

 Musyawarah itu medan sang ketua mendengar pelbagai input dan sang ketua adalah orang dipertanggungjawabkan atas apa saja yang diputuskan bukan ahli mesyuarat yang memikul beban kesan dari perkara yang diputuskan. Baik atau buruk semuanya dalam ilmu Allah kerana Dialah yang mengizinkan semuanya berlaku.

(Keesokanya, saya naikan status berikut dan tag kawan tu...

Kisah Hj Hadi Langgar keputusan Mesyuarat

.....Atas perkiraan siasah semasa dan syariah, Presiden mencdgkan WAWI sebagai calon pertama dan nama itu dicdgkan oleh PKR sendiri dan Azmin Ali sebgai calon kedua dan tanda tolak ansur PAS setelah umum mengetahui Sultan Selangor enggan memberi perkenan kpd WAWI.

 Presiden bertanya pd pandangan ahli mesyuarat. Serentak kami bersetuju dgn menyatakan setuju. Ada yg angkat tangan tanda setuju dan ada yg ketuk meja menyokong. Tiada yg membantah. Bang Mat pun menambah bhw misi utama Pas adalah kukuhkan PR dgn membawa cadangan tersebut. Keputusan itu akan dibawa ke dlm mesy PR Pusat pd 5 ptg ini.

Saya sertakan link artikel yang berkaitan untuk rujukan.

Al Husseyn : Ismad Shahril, Mesyuarat petang itu telah memutuskan PAS hantar nama WAWI sahaja setelah Azmin Ali menarik diri. Ada sekelompok mazhab Zuhdi Marzuki bersungut dan marahkan Mohd Sabu. Mereka tak marah Hj Hadi yang ponteng mesyuarat petang tu...Naya Mat Sabu - dapat label Ayam Daging!

Keesokannya Hj Hadi buat PC bersama TGNA dan Mustafa Al di Kota Bharu Kelantan. Hj Hadi dan Mustafa setuju dan menyatakan tidak bercanggah dengan keputusan mesyuarat AJK PAS pada 17 Ogos yang menamakan WAWI sahaja kerana Azmin Ali menarik diri.

PAS buat mesyuarat lagi pada 25 Ogos.Mesyuarat kali ini masih berpegang kepada keputusan mesyuarat pada 17 Ogos - WAWI sahaja calon utk MB Selangor

Pada 7 Sept 2014 pun mesyuarat lagi. Hj Hadi sekali lagi menghilangkan diri....ponteng. Keputusan tetap sama sebagaimana mesyuarat 17 Ogos 2014.

 Hj Hadi kemudiannya bertindak sendirian tanpa melalui pejabat SUA. Dia hantar sendiri 3 nama orang PAS. Tak siapa yg tahu siapa nama-nama tersebut.

 Bila orang kecuh dan persoalkan tindakannya itu, dia hantar sekali lagi, kali ini barulah ada nama orang PKR...... Betapa bongkaknya Hj Hadi ini bila ahli mesyuaratnya tidak mahu menerima cadangannya.

 Macam inikah kelaku seorang pemimpin sebuah gerakan Islam? Mesyuarat tak mahu pakai, mahu ikut kemahuan sendiri.

Ismad Shahril: Ahli mesyuarat saja tahu, yg bukan ahli mesyuarat hanya dengar dr pihak lain.

 Anda memang ahli mesyuarat ke Al Husseyn? Atau sekadar mendengar separuh-separuh dari pihak lain yang hanya menyampaikan apa yang dia mahu sampaikan?

Muhaimin Sulam: Ismad Shahril, Pak Al Husseyn ambil dari novel saya yang belum diterbitkan......... nanti tak dramatik. Orang tau..

Ibn Haniyy: Ismad Shahril anda pun ahli mesyuarat ka?

Ismad Shahril: Saya bukan, sebab tu saya tak mau masuk campur perkara yg bukan dalam pengetahuan saya Ibn Haniyy. Ini ibarat kisah Ghadir Khaum dan baiah para sahabat kpd Saidina Abu Bakar, semua yang memanjangkan kisah tersebut hingga kini tak berada pun dalam peristiwa yang membawa perpecahan umat Islam di zaman itu hingga ke hari ini...

Al Husseyn: Ismad Shahril memang aku bukan ahli mesyuarat... tapi Muhaimin Sulam tu adalah ahli mesyuarat... aku petik antara catatannya dan benda tu disiarkan dlm Harakah... kamu kantoi dah takkanlah ini pun kamu nak nafikan... Aku cuma nak buktikan kisah satu pembohongan oleh Raja Lawak...kikiki.

Hj Hadi kepada Tuan Ibrahim : Jangan cuba mengheret PAS terkeluar daripada landasannya...

Posted: 14 Jul 2016 05:42 PM PDT

 Sejak keluar kenyataan TITM mengenai gencatan senjata, pelbagai reaksi keluar dari pimpinan Pas dan Pakatan harapan yang mengulas mengenainya...

13 Julai 2016 : PAS tawar 'gencatan senjata' pada Pakatan Harapan


PAS hari ini menyeru "gencatan senjata" sesama pembangkang, sebaliknya menggembleng tenaga bersama untuk menumbangkan BN.

 Timbalan presidennya Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berharap pertelagahan sesama mereka kini dapat ditamatkan demi rakyat dan masa depan negara.

 "Pertama, parti-parti pembangkang perlu melaksanakan gencatan serangan sesama sendiri bagi memberi fokus kepada musuh sebenar Umno-BN.

 "Jangan pedulikan tulisan murahan tentera siber yang suka melagakan antara satu sama lain. Golongan ini akan ada di setiap zaman dan tempat.~ sumber

 Gesaan 'gencatan senjata' TITM itu di sokong oleh Naib Presiden PAS, Datuk Iskandar Abdul Samad - parti-parti pembangkang perlu menumpukan usaha untuk menumbangkan BN dan bukan bertelagah sesama sendiri, katanya

  "Keputusan pilihan raya kecil (PRK) Sungai Besar menunjukkan bahawa jika pembangkang gagal mencapai persefahaman pilihan raya, maka Barisan Nasional yang akan meraihkan keuntungan.~ sumber

  Sementara Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Mahfodz Mohamed cuba memberi keyakinan kepada orang ramai bahawa kenyataan TITM tersebut telah mendapat restu Hj Hadi.

 "Bila dia bercakap tu, mesti ada restu presiden (Datuk Seri Abdul Hadi Awang).

 Pandangan Tuan Ibrahim adalah wajar supaya parti pembangkang tidak bercakaran sesama sendiri, katanya di sini


Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Datuk Khairuddin Aman Razali pula menjelaskan tawaran gencatan senjata sesama pembangkang oleh TITM tidak boleh ditafsirkan sebagai percubaan untuk menjadi sebahagian daripada Pakatan Harapan (HARAPAN).

 "Tak ada sebarang (usaha) untuk bersama (dalam) Pakatan Harapan. Tak mungkin berlaku," katanya  di sini


 Pada sebelah malamnya, dilaporkan Hj Hadi berkata, "PAS terus sedia berpakat dengan semua pihak dan tidak akan bersama dengan sesiapa sahaja yang tidak setia dan bersedia bersama acuan PAS, berpandukan konsep yang ditunjuk oleh Al-Quran," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 "PAS wajib beristiqamah dan bertegas dalam perkara asas tersebut. Semua pihak yang melanggar sempadan ini jangan cuba mengheret PAS terkeluar daripada landasannya.

  Bebelit-belit... susah sunggoh kita nak memahaminya.... Hj Hadi nampaknya tidak bersetuju dengan cadangan TITM....Hj Hadi ingatkan TITM supaya jangan cuba mengheret PAS terkeluar daripada landasannya...

Kalau amaran tersebut tidak dimaksudkan kepada TITM, maka kepada siapakah Hj Hadi maksudkannya? Bukankah cadangan gencatan itu datangnya dari TITM?

 Kenyataan Hj Hadi diatas itu bukan sahaja satu tamparan kepada TITM, malah ia juga menempelak Ketua Dewan Ulama PAS yang berkata, "Bila dia bercakap tu, mesti ada restu presiden....

  Kita tunggulah macamana Ketua Dewan Ulama Pas nak cover lines dia tu...

  Dari sudut lain, Pas sebenarnya sedang memasang perangkap untuk menjerat Pakatan Harapan. Melalui beberapa reaksi, PKR nampaknya sudah mula menelan umpan yang dipasang itu...

 Azmin Ali memuji Tuan Ibrahim sebagai seorang pemimpin yang matang serta memiliki visi jauh, apabila meletakkan kepentingan rakyat melebihi kepartian. Azmin menyambut baik tawaran 'gencatan senjata' TITM...

Rafizi Ramli melalui fesbuknya semalam menulis antara lainnya, "Saya sangat bersetuju supaya satu "gencatan senjata" boleh dilaksanakan secepat mungkin bukan sahaja oleh pimpinan parti-parti pembangkang agar tidak menyerang sesama sendiri; tetapi ia perlu juga dihormati dan dihayati oleh pendokong pembangkang hingga ke peringkat akar umbi.....satu perjumpaan tidak rasmi boleh diusahakan untuk membincangkan langkah lanjut untuk mencari titik mula ini ke arah kebersamaan dalam melawan Barisan Nasional.

  Saya memuji sikap berhati-hati AMANAH dalam isu tersebut dan tidak terlalu ghairah atau terburu-buru gelojoh nak telan umpan tersebut. Mungkin pengalaman mereka yang sekian lama bersama parti sejarah itu cukup mengenalinya... 

 Pandangan timbalan presiden ditolak oleh presiden telah banyak kali berlaku, walaupun presiden telah memberikan mandat kepadanya. Dalam satu kes, Mat Sabu sendiri mendapat gelaran 'Ayam Daging' apabila selaku Timb Presiden, Mat Sabu telah mewakili presiden membawa keputusan mesyuarat pada 17 Ogos 2014 untuk mencadangkan WAWI jadi MB Selangor ke dlm mesy PR Pusat pd 5 ptg hari tersebut.

Kenyataan Mujahid cukup tegas dan elok sangat ia diambil dan menjadi perkiraan Rafizi dan Azmin Ali.

Mujahid Yusof Rawa mahu supaya Pas terlebih dahulu sebelum mengadakan sebarang perbincangan mesti mengiktiraf Pakatan Harapan.

 "Beliau mesti menghormati AMANAH sebagai parti komponen untuk menunjukkan keikhlasannya," katanya."

  Maknanya, Pas perlu belajar bagaimana nak menyebut nama parti AMANAH dengan sebutan yang betul... biar faseh dan betul makhrajnya...

  Kalaulah 'gencatan senjata' Pas ini menjadi realiti... selain tidak menyerang Umno/BN, maka Pas tidak akan serang AMANAH.... Pas tidak akan serang DAP....

  Dunia akan aman kerana gelaran-gelaran seperti Kafir Harbi tidak akan berkumandangan lagi... Istilah-istilah Pengkhianat... Munafiq Haraqi ... Tolol ...

Apakah Pas mampu duk coko sesajer tanpa memaki hamun DAP dan Amanah?

  Maka inilah yang sangat ditakuti oleh Umno/BN sebab kerja-kerja menyerang Pakatan Harapan terutamannya DAP, Umno dah berikan kepada Pas untuk melakukannya... Susahlah Umno kalau terpaksa buat kerja tu semula...

  Tapi walau apa pun, Umno jangan bimbang sebab benda tu tidak akan terjadi kerana menurut Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan, cadangan itu hanyalah idea peribadi TITM.  Pas tidak pernah membincangkan perkara itu dan apa-apa pendirian rasmi parti itu akan diumumkan oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang sendiri, atau wakil yang dilantik. 

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT