Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Muhyiddin akui Mahathir pernah tawarkannya jawatan Perdana Menteri

Posted: 13 Apr 2016 08:12 PM PDT

Malaysia dateline

Tan Sri Muhyiddin Yassin Tan Sri Muhyiddin YassinTan Sri Muhyiddin Yassin mendedahkan beliau pernah ditawarkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad agar mengantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri selepas BN kalah teruk dalam Pilihanraya Umum ke 12 lalu.
Beliau berkata tawaran oleh Tun Mahathir itu dibuat setelah mendapati Datuk Seri Najib Tun Razak ketika itu Timbalan Perdana Menteri tidak menunjukkan beliau berhasrat untuk bertanding jawatan Presiden Umno untuk membolehkan mengantikan Tun Abdullah.
"Saya pergi ke pejabat Najib selepas seminggu pilihanraya pada 2008 berbincang bagaimana pandangan beliau mengenai Pak Lah selepas PRU12.
"Bacaan politik saya jika Pak Lah ketika itu terus kekal dalam keadaan isu kepimpinannya, kemungkinan kita tidak mungkin dapat bertahan sehingga PRU 13 lalu setelah BN kalah teruk pada PRU12.
"Saya gesa Najib buat begitu (desak Pak Lah lepaskan jawatan) jika hal itu tidak berlaku, saya takut Umno akan kalah dalam pilihan raya.
" Bukan saya bercita-cita nak jadi timbalan perdana menteri kalau Najib naik, ketika itu saya naib presiden tidak terlintas pun.
"Sebab itu saya jumpa Najib untuk beliau berjumpa Pak Lah supaya berundur. Apa yang saya dan rakan-rakan faham, Najib ni ambil lebih masa untuk buat sesuatu keputusan 'slow' tapi `slow and steady'.
"Sehingga Tun Mahathir panggil saya kerana tidak sabar untuk menunggu jawapan Najib.
"Saya pula diminta bersedia untuk bertanding jawatan Presiden Umno kalau Najib tidak buat keputusan boleh jadi kita, kata Tun, tidak suruh Najib bertanding.
"Sebaliknya saya pula desak dia buat keputusan segera untuk ambilalih kepimpinan negara dari Pak Lah," cerita Muhyiddin ketika berucap dalam majlis Mencari Kebenaran anjuran Gabungaan Ketua Cawangan Malaysia (GKCM) di Puchong malam tadi.
Desakan untuk seorang Perdana Menteri melepaskan jawatan ujarnya lagi, bukanlah satu perkara baru dalam sejarah kepimpinan negara ini, ia telah berlaku sejak dari zaman tiga perdana menteri terdahulu, Allahyarham Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan Tun Hussein Onn.
"Peristiwa yang berlaku itu adakah ia menyebabkan tumbang kerajaan BN.
"Sewaktu mana saya terlibat secara langsung (agenda menukar pemimpin) bila Pak lah undur Najib ambil alih dia jadi PM, masih tidak mengubah kerajaan sedia ada pun.
"Kenapa hari ini bila saya mengulangi semula desakan itu untuk mendesak Najib pula berhenti kerana masalah moral dan krisis kepimpinannya, kita pula dianggap melakukan kesalahan dan menuduh menumbangkan kerajaan pula.
"Kalau di pihak pembangkang mereka memanglah nak tumbangkan kerajaan, itu biasalah.
"Kita tandatangan deklarasi untuk desak Najib berundur,untuk selamatkan negara. Jika dia berundur di pihak Umno, MT boleh buat keputusan.
"Ada orang tanya saya Tan Sri ke yang akan ganti? Takpa jika takda rezeki... takdalah rezeki, kalau Datuk Seri Zahid Hamidi pun takpa... sesiapa saja." luahnya.
Muhyiddin (tiga dari kanan) ketika hadir dalam program anjuran GKCM di Puchong malam tadi. Muhyiddin (tiga dari kanan) ketika hadir dalam program anjuran GKCM di Puchong malam tadi.
Najib turun tidak yakin rakyat kembali sokong BN
Bagaimanapun Muhyiddin meramalkan walaupun berlaku pengunduran Najib beliau tidak menyakini rakyat akan kembali menyokong kerajaan BN.
"Saya tak pasti. Kenyataan yang dibuat oleh pasukan anak muda Challenger yang diketuai Syed Saddiq misalnya menyebut  90 peratus golongan muda menentang kerajaan saya tidak suka dengar cerita itu.  Tapi inilah realiti dan malah  kajian pusat strategi di tempat lain juga menyatakan perkara yang lebih kurang sama yang telah banyak kali saya sebut.
" Dalam keadaan biasa selalunya 55-60 peratus bumiputera/ bukan bumiputera sokong BN kini sudah inggal 30 peratus.
" Kebimbangan kita bagaimana nak selamatkan keadaan ini.
"Takpalah saya jadi mangsa kalau boleh membantu membuat perubahan dan memulihkan keyakinan dan sokongan rakyat... saya tidak tahu sama ada usaha ini akan berjaya atau tidak," ujar Ahli Parlimen Pagoh ini.
Menurut Muhyiddin sama ada Najib melepaskan jawatan atau tidak terserahlah pada Presiden Umno itu.
Namun ujarnya, rakyat berhak menyuarakan pandangan, tidak boleh berdiam diri untuk terus bersuara menyelamatkan parti dan Umno berbanding berdiam diri seolah mengizinkan seorang perdana menteri menyalahgunakan kuasa yang ada padanya.
"Saya bukan lagi timbalan perdana menteri, timbalan presiden parti, hanya ahli Umno
"Saya bersuara untuk pertahankan Umno. Di kalangan Majlis Tertinggi dan  ketua bahagian Umno takanlah mereka tak tahu apa berlaku.
"Kalau mereka ambil satu pandangan betapa seriusnya keadaan yang ada pada hari ini, PM harus ambil kira jika ada desakan ini dilakukan dari dalam." ujarnya.
Malah Muhyiddin menegaskan ahli MT mempunyai kuasa dalam perhimpunan agung Umno jika sepakat untuk mendesak Najib turun.
:"Saya diberitahu mereka sudah makan dedak sebab itu tidak ada satu suara meminta PM turun. Desakan untuk PM berundur bukan kuasa pada 'presiden' tetapi kuasa itu pada majlis tertinggi, tetapi mereka tidak berani.
"Saya yakin sebahagian rakyat sedar masalah yang mereka hadapi masa kini iaitu kes 1MDB. Laporan PAC masih tidak lagi boleh dikatakan telah selesai.
"1MDB masalah besar . Jika tidak buat sesuatu akan menjejaskan parti dan negara," tegasnya dihadapan lebih 500 penyokong malam tadi.

Individu, syarikat tersenarai dalam Panama Papers perlu disiasat

Posted: 13 Apr 2016 04:21 AM PDT


charlessantiago
KLANG, 13 APRIL: Satu siasatan bebas dan terperinci perlu dilakukan ke atas individu dan syarikat dari Malaysia yang tersenarai dalam pendedahan dokumen firma guaman Mossack Fonseca atau Panama Papers, agar masalah pengelakan cukai dan pengubahan wang haram dalam negara ini dapat diatasi.
Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago, berkata siasatan itu penting bagi mengenal pasti setiap pihak yang mungkin menggunakan syarikat rahsia di luar negara untuk menyembunyikan kegiatan jenayah berunsur kewangan atau aktiviti tidak sah.
"Memang tidak salah untuk mana-mana pihak mempunyai syarikat di luar negara asalkan ia berdaftar, tetapi banyak syarikat rahsia luar pesisir di seluruh dunia digunakan untuk tujuan tidak sah, termasuk penipuan, pengedaran dadah dan pelarian cukai.
"Jadi, saya tidak faham bagaimana ada menteri, ahli politik dan golongan elit UMNO yang tidak sedar akan hal ini dan mengatakan siasatan ke atas individu didedahkan oleh Panama Papers tidak perlu dilakukan," katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Beliau berkata, kenyataan dari pihak UMNO itu tidak wajar memandangkan Malaysia tersenarai sebagai negara yang mencatatkan purata aliran kewangan haram kelima tertinggi di dunia sepanjang dekad ini – membuktikan bahawa ia merupakan masalah besar untuk negara.
Sebelum ini, kata Charles, Global Financial Integrity (GFI) melaporkan bahawa Malaysia telah kehilangan jumlah terkumpul sebanyak AS$418.542 bilion (RM1.8 trilion) sejak tahun 2004.
Malah, beliau menambah, agensi itu mendedahkan pada tahun 2013 sahaja, negara kehilangan sebanyak AS$48.25 bilion (RM187.12 bilion).
"Aliran keluar modal haram itu berpunca daripada pengelakan cukai, jenayah, rasuah, dan aktiviti haram lain.
"Oleh itu, siasatan terperinci terhadap pendedahan Panama Papers itu penting agar kerajaan dapat mengatasi masalah aliran kewangan haram di negara ini. Kerajaan harus buktikan bahawa mereka serius dalam membendung masalah tersebut," katanya.
Charles turut menyelar kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Paul Low baru-baru ini bahawa tidak salah untuk mana-mana pihak mengelakkan cukai dengan memindahkan aset ke luar negara, asalkan pendapatan mereka bukan daripada sumber haram.
Menurutnya, terdapat 2300 nama individu dan syarikat Malaysia dalam Panama Papers, termasuk nama anak-anak Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, serta bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Tun Mahathir Mohamad, justeru sebarang pengelakan cukai, pelarian cukai dan pengubahan wang haram akan menjejaskan ekonomi dan pendapatan negara.
Katanya, Gabungan Tax Justice Network (TJN) menyatakan bahawa RM125.1 trilion disembunyikan di syarikat-syarikat luar pesisir dan ia cuma mengambil kira 10,000 orang.
Dengan jumlah sebanyak itu, tambah beliau, sukar dibayangkan berapa banyak sumbangan terhadap ekonomi negara dan kemudahan awam yang dapat dilaksanakan.
"Cuba kita fikir, berapa ramai rakyat susah yang dinafikan hak mereka untuk menikmati kemudahan kesihatan, makanan dan pendidikan tinggi hanya kerana pengelakan cukai oleh individu dan syarikat-syarikat tamak ini.
"Adakah adil jika semasa rakyat biasa semakin ditekan dengan pelaksanaan cukai seperti GST, golongan kaya dan elit pula dibenarkan untuk menyembunyikan kekayaan mereka di luar negara?" katanya. – Roketkini.com

Asalkan ia siaran langsung, DAP setuju debat Guan Eng-Rahman Dahlan

Posted: 13 Apr 2016 04:18 AM PDT


160413-PC Anthony Loke
KUALA LUMPUR, 13 APRIL: DAP hari ini bersetuju untuk mengadakan debat tentang tanah Taman Manggis yang dikaitkan oleh Barisan Nasional dengan pembelian rumah Lim Guan Eng, dengan syarat ia disiarkan secara langsung (live) di TV3 atau TV1 pada 19 April depan.
Menurut Setiausaha Organisasi DAP Kebangsaan, Anthony Loke, keputusan itu adalah susulan daripada cabaran yang dibuat Ketua Menteri Pulau Pinang terhadap Menteri UMNO, Datuk Abdul Rahman Dahlan untuk mengadakan debat.
"Sebelum ini mereka (pihak Rahman) mencadangkan supaya debat berkenaan diadakan pada 23 April, tapi saya berpendapat ia terlalu lewat memandangkan Pilihanraya Negeri Sarawak akan berlangsung tidak lama lagi. Jadi saya cadangkan lebih awal (19 April).
"Pada 9 April lalu Setiausaha sulit Rahman telah menghantar SMS (khidmat pesanan ringkas) kepada saya untuk mengadakan sesi debat berkenaan pada 19 April di TV3. Kami setuju, Asalkan ia dijalankan secara langsung, itu syarat kami," katanya dalam sidang media di ibu pejabat DAP di sini pagi ini.
Bagaimanapun, menurut Anthony yang juga Ahli Parlimen Seremban, jika TV3 tidak bersedia untuk menyiarkan debat berkenaan secara langsung, pihaknya akan kembali kepada tawaran yang diberikan TV1 sebelum ini.
Beliau menambah, TV1 bersedia untuk menyiarkan debat berkenaan secara langsung di studio RTM pada tarikh yang sama.
"Kami telah bersedia untuk 19 April nanti. Ia mestilah selepas slot Buletin Utama dan harus disiarkan secara langsung.
"Setakat ini, tiada respons daripada TV3. Saya sudah cuba untuk menghubungi pegawai Rahman tetapi mereka ke luar negara.
"Satu-satunya yang tidak kami bincangkan lagi adalah mengenai format debat berkenaan dan siapa akan menjadi moderator," katanya, menambah ia haruslah dijalankan selama satu jam atau lebih.
Malah, menurutnya, DAP juga tidak akan membantah jika debat secara langsung itu diadakan tanpa penonton di dalam studio.
Dalam pada itu, Anthony turut menasihati Rahman supaya tidak menggunakan saranan panel Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) agar debat berkenaan dibatalkan sebagai alasan untuk lari daripada perbahasan tersebut.
"Kami cukup bersedia. Guan Eng sendiri juga sudah bersedia untuk debat berkenaan. Beliau telah menyenaraikan 15 soalan untuk dijawab Rahman," katanya.
Kesediaan DAP memberi soalan awal membuktikan parti itu tidak ada apa untuk diselindungkan, malah memberi peluang kepada Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu untuk menyediakan jawapan beliau. – Roketkini.com

SERANGAN MAKIN BERTALU-TALU, TAKKAN PANGLIMA PERANG ISLAM DAN PAHLAWAN BUGIS DIAM LAGI?

Posted: 13 Apr 2016 04:13 AM PDT


Rasanya sudah ramai yang membaca kenyataan Muhyiddin Yassin berhubung Laporan PAC yang dibentangkan di Parlimen. Tidak disangkal lagi bahawa kenyataan Muhyiddin itu penuh fakta, menyeluruh dan lebih penting, apa yang pernah disebutnya sebelum ini, bak ungkapan kata sebuah lirik lagu - semuanya benar belaka.

Bermakna, sebelum pun PAC menyiapkan laporannya, perkara-perkara yang diputuskan itu telah lama disebut dan diperingatkan oleh Muhyiddin.

Isu kehilangan wang, peranan Lembaga Penasihat, kedudukan Najib sebagai Pengerusi Lembaga Penasihat, perletakan jawatan Ahli Lembaga Pengarah dan beberapa perkara lain yang disebut oleh PAC adalah senada dengan pendirian Muhyiddin yang menyebabkan Najib kurang senang terhadapnya dan kemudian memecatnya daripada kerajaan.
Muhyiddin bukan saja membangkitkan soal kecurian wang dalam 1MDB, tetapi juga melihat syarikat itu sebagai skim untuk menipu.

Selepas kenyataan Muhyiddin itu, Tun Mahathir Mohamad pula menulis dalam blognya dengan memberi tumpuan kepada kehilangan wang yang dibayar oleh 1MDB kepada sebuah syarikat yang dipercayai palsu, Aabar Investment PJS Ltd yang didaftarkan di British Virgin Island.
Tun Mahathir juga menyenaraikan beberapa jawapan 1MDB sebelum ini yang disifatkannya tidak boleh dipercayai dan tidak disokong oleh dokumen apa-apa.

Secara khususnya, kemelut 1MDB ini bukan saja tentang hutangnya yang berjumlah RM50 bilion tetapi juga berkaitan beberapa siri kehilangan wang yang jika dikumpulkan berjumlah RM7 bilion atau RM7,000 juta semuanya.

Benar juga seperti yang disebut Muhyiddin, pencuri ayam kena dakwa, inikan pula bilion-bilion ringgit.
Akhirnya, Bung Mokhtar Radin, Timbalan Pengerusi BNBBC yang dikenali sebagai pro Najib juga tidak dapat menahan dirinya daripada turut mahukan isu kehilangan wang, khasnya yang melibatkan Aabar Investment PJS Ltd itu disiasat dan dikenalpasti.

Nampaknya semakin ramai yang tampil bersuara, manakala yang sudah sedia bersuara pula semakin lantang nadanya. 1MDB sudah mula menjadi "bangkai yang baunya mula memenuhi serata alam."

Di mana suara Najib sebagai Pahlawan Bugis dan panglima perang Islam yang dibangga-banggakan itu?
Kenapa masih diam dan semakin tidak kedengaran bercakap mengenai kemelut 1MDB serta tidak berani menjawab hujah-hujah yang ditampilkan oleh Tun Mahathir dan Muhyiddin? (SH 13/04/2016).

JAWAPAN 1MDB TAK BOLEH DIPERCAYAI – TUN M

Posted: 13 Apr 2016 04:08 AM PDT

PERJUANGAN ADALAH PERLAKSANAAN KATA-KATA] Anak muda mahukan perubahan tetapi tolak Deklarasi dikepalai Mahathir

Posted: 13 Apr 2016 04:07 AM PDT



telah disebut banyak kali dan sudah beberapa kali terbukti. Sabtul lepas sekali lagi membuktikan anak muda mahukan perubahan tetapi menolak pakatan yang dikepalai Mahathir. Sabtu lalu Program  anjuran kumpulan yang mengelar diri mereka sebagai 'Anak Muda Selamatkan Malaysia' gagal mendapat sambutan seperti yang diharapkan.

Tinjauan pihak media yang hadir ketika membuat liputan program yang di adakan di dewan Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru itu mendapati, anggaran kehadiran hanya sekitar 30 orang.

Program yang diadakan itu turut dihadiri oleh Naib Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Dr. Afif Bahardin; Ahli Parlimen Bukit Mertajam, Steven Sim Chee Keong; Ahli Parlimen Bukit Bendera, Zairil Khir Johari dan Pendebat Terbaik Asia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman. Program ini difahamkan diterajui Dr.Afif, sekutu kuat Azmin Ali.


Dalam perkembangan yang lain pula Mahathir dalam temuramahnya dengan sebuah media Australia dia dengan tegas menyatakan bahawa Anwar mempunyai masalah moral. 

Apakah komen semua penjilat Mahathir dalam perkembangan ini. Mahathir dalam keadaan dia yakin mula boleh menyingkirkan Najib kononya dengan bantuan pembangkang namun dia tetap memperkukuhkan persedian untuk kembali kepada Umno sebaik sahaja Najib jatuh untuk memastikan Umno tetap menang dan pembangkang dihalang dari memenangi PRU akan datang.

Kerana itu Mahathir bijak dia hanya berkongsi khalayak pembangkang dengan pembangkang mendengar masejnya sebaliknya tidak membenarkan masej pimpinan pembangkang sampai ke telinga orang Umno. Yang orang Umno perlu tahu cuma Najib perlu dijatuhkan dan jika Najib jatuh imej Umno akan pulih sebab Mahathir gambarkan pembangkang sudah diperdaya hanya fokuskan kepada Najib semata - mata.

Ini bukan temuramahnya yang pertama dengan media Mahathir tanpa berselindung tidak langsung menyatakan rasa bersalahnya kepada Anwar dan negara kerana pemecatan Anwar yang mempertahankan wang negara dai digunakan untuk membail out anak Mahathir ketika krisis kewangan 1997 - 1999.

video

Video temuramah dengan media Indonesia baru baru ini jelas Mahathir menipu dengan menyatakan Anwar menulis surat menyokong dia. Bila di tanya sikapnya terhadap Anwar dia menegaskan Anwar didapati bersalah oleh Mahkamah dan semua harus menghormati sistem yang ada dalam negara. Inilah sikap munafiq Mahathir apabila dia untung dia akan kata sistem negara baik dan apabila dia tak untung dia akan kata semua rosak dan perlu dijatuhkan.

che'GuBard sendiri sudah berdepan dengan Mahathir dalam dialog bagi bincangkan dkelarasi Mahathir dan ternyata Mahathir gagal menjawab soalan malah lari balik awal meninggalkan Ambiga dan Maria untuk menjawab setelah diasak dengan soalan - soalan yang jelas tidak menyokong dia. Klik untuk baca lanjut http://chegubard.blogspot.my/2016/04/drm-balik-awal-elak-menjawab.html 



DR ZAKIR SEPERTI ANWAR IBRAHIM TINGKAT DIALOG ANTARA AGAMA – KEADILAN

Posted: 13 Apr 2016 03:30 AM PDT

‘IPIC AKUI TIDAK TERIMA WANG 1MDB: JABATAN AUDIT NEGARA DITIPU?’

Posted: 13 Apr 2016 03:20 AM PDT


Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


SOALAN -BILA NAK TANGKAP

Posted: 13 Apr 2016 06:00 PM PDT








BETUL

TEPAT

BILA NAK

TANGKAP?







| April 13, 2016
rafizi,arul,khalid-bakar
Rafizi mendesak Ketua Polis Negara mengeluarkan arahan menyiasat Arul kerana 1MDB berbelanja tanpa kelulusan Lembaga Pengarah. More ››

KAH KAH KAH

woit

beri maklumat

pada tim FBI

bagi depa sedar

bagi depat tahu

tim orang kapir

dah sampai

PADAN MUKA

------------

FBI SEDANG CARI

Posted: 13 Apr 2016 06:00 AM PDT







TIM FBI

SEDANG CARI


DUA WARGA

MALAYSIA


DUA WARGA


ABU DHABI







 




The text of the statement






-------------

MUSTAHIL DITANGKAP

Posted: 13 Apr 2016 05:30 AM PDT






NAK TANGKAP

INI KERJA

FBI

                     
13 April 2016
SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli mengingatkan Ketua Polis Negara,  Khalid Abu Bakar bahawa segala tindak tanduk beliau berhubung isu 1Malaysia Development Berhad (1MDB) sedang diperhatikan oleh rakyat


KAH KAH KAH

woit

biar betul

mustahil tangkap

mustahil laaaa

tapi FBI lain

tim fbi pasti

gelodak gila

FBI SIASAT


---------------

PANAS KENAPA KITA PANAS

Posted: 13 Apr 2016 05:00 AM PDT





JUAL PENJANA KUASA
1.Sebab tu lah najib jual syarikat penjana kuasa kat cina......pakai petroleum banyak sangat. Tapi para rakyat marah kat dia.

 2.Setakat ni najib belum kenakan apa2 cukai utk O2 dimesia untuk atasi imbangan O2 dan CO2. Untuk pengetahuan mungkin Asal usul GST bermula dr cukai O2 la....tapi utk mengelakan rakyat kata najib gila maka ditukar nama ke GST.

3. Pokok2 menyedut udara CO2 diwaktu Siang dlm proses fotosintesis.......sebab tu kerajaan islam kelantan menebang semua pokok supaya imbangan CO2 dan O2 tak berbeza diwaktu siang atau malam. Di perak tambee zambri cantas lagi banyak hutan untuk merealisasikan teori nko beb! Sekarang baru aku nampak kebijaksanaa nko lebih kurang samo ja dgn Najib panglimo agama. Tak ramai yg sodar Rasionalnya masalah banjir hanya 1bulan sedangkan masalah CO2 hari2 pokok keluarkan. Nampak tak bijaknya teori nko.

4. Gesture kerajaan Agama di ktan pula menolong/ membantu Najib menyelamatkan kan islam menentang ISIS dgn membalak khinzir hutan klantan. Aku on PANAS PANAS OOO PANAS Publish | Delete | Spam Boley Jalan at 3:37 PM


FASA TERAKHIR
Apakah ini detiknya ALLAH menahan 1/3 hujan atau kita sedang berada 2/3 hujan? Jika benar, sesunggunhya kita memang di fasa terakhir kehidupan. Cuma ntah berapa lama tempohnya 1/3 atau 2/3 itu, adakah setahun, 10 tahun atau berapa lama selang masa setiap tempoh itu. Wallahua'lam. on PANAS PANAS OOO PANAS Publish | Delete | Spam kerenggge at 3:33 PM



CADANGAN PRATIKAL
Rencana "Panas Panas OOO Panas" menghurai sedikit dinamika atau proses munculnya gejala panas yang boleh membikin manusia jatuh benggang dan bosan dengannya.'The whole country seems to be affected by the ennui of global warming'.Namun TT harus juga menurunkan cadangan2 yang praktikal bagaimana nak mengurengkan isu gejala panas melampau ni.

 Kita pun berada dalam satu situasi modeniti yang ironi. Lagi kita sedar yang kita tidak seharusnya membakar fosil kerana itu menyumbang fenomena panas melampau lagi sakan membakarnya melalui pemakaian kenderaan. Lagi kita ketahui bahawa kurengkan penggodlan hutan, lagi banyak hutan dibotakan. Lagi kita sedar yang pembikinan industri akan memuntahkan lagi CO2 lagi banyak negar akan mendirikan industri pembuatan.

Mungkin desakan dan tuntutan kapitalisme yg tak terkawal itu adalah penyebab besar kenapa gejala panas melampau ini akan menjadi ciri kekal dalam kehidupan kita. on PANAS PANAS OOO PANAS Publish | Delete | Spam UNCLE RAMLI at 3:18 PM

IKUT AKAL
Tuan TT, Saya cadangkan kepada saudara, selain dari mempelajari ilmu sains, eloklah saudara mendalami ilmu al quran juga. Jika saudara benar-benar seorang Muslim, saudara wajib mempercayai apa yang tetulis di dalam al-quran. Banyak ayat yang menceritakan di dalam kitab suci kamu itu bahawa Allah menimpakan azabnya dalam berbagai bentuk seperti gempa bumi, hujan ribut yang membeku, letusan gunung berapi dsbnya sejak zaman berzaman sebelum kelahiran nabi kita lagi sebagai peringatan kepada makhluk supaya tidak menyekutukan Allah.

 Hang ikut akal kepala otak hang bagi hujah ilmu kejadian dan sains semata-mata, semua mangkuk hayun faham perkara tersebut. Lain la kalau hang tak percaya al quran, maka hang berpegang sajalah kepada fahaman sains tersebut dan jadilah komunis hingga ke akhir hayat. Kalau hang tanya aku pasai apa banjir besar berlaku di Kelantan, pendapat peribadi aku kata Allah murka sebab ulamak pemimpin PAS (selain Nik Aziz dan Husam Musa) sudah menyeleweng....depa rembat on PANAS PANAS OOO PANAS Publish | Delete | Spam Asrul Sani on 4/13/16

MELABON
Ni abodo,tonton porn paham ke hang melabon?tambah elnino tu bermaksud mukjizat nabi is a.patutnya penebang balak penyebab banjir Kelantan tu disalib dipasung tengah panas ni on PANAS PANAS OOO PANAS
Publish | Delete | Spam
Anonymous
on 4/13/16


-----------

SILA KLIK IKLAN

Posted: 13 Apr 2016 04:30 AM PDT











DERMA DAPUR 

JALANAN



iKLAN
jika anda lihat 
ada iklan
sila klik iklan itu
iklan dalam blog ini
tanpa pembaca klik
ianya menjadi iklan percuma

duit dari iklan 
dihadiahkan kepada
  dapur jalanan


-----------

SIAPA DIA SAID ZAHARI

Posted: 13 Apr 2016 02:00 AM PDT






SAID ZAHARI





Pak Said, seorang insan luar biasa. Arwah seorang wartawan dan politikus berhaluan kiri tapi masih seorang pengamal agama yang utuh. Boleh berbicara dalam bahasa Melayu, Mandarin dan Inggeris dengan baik dan bijak berpidatu juga. Ada suatu yang perlu kita puji adalah sikap beliau sepanjang hayatnya : beliau beristiqamah dengan pendirian politiknya, setia dengan pegangan politik kirinya.

Satu lagi yang istimewa pada sikapnya ialah pada bila2 masa beliau berhujah, berwacana, berdialog atau apa saja rupa kommunikasi yang mahu dilontarkan beliau tetap ceria dan mudah bersenyum, gelak ketawa dan bijak berkelakar. Salam takziah kepada anak2 beliau. Selamat jalan Pak Said dan semoga selamat bertenang bersemadi. on AL- FATIHAH PAK SAID Publish | Delete | Spam UNCLE RAMLI at 3:31 PM


  ------------

GAMBAR KLASIK 1999

Posted: 13 Apr 2016 12:41 AM PDT





kali pertama menerima sisi lain dinamika politik tanah melayu, borneo, singapura dan indonesia dengan pengaruh perang dingin pasca merdeka
oleh saksi dan pemain
kuliah said zahari tahun 1999
terima kasih pak

 

-----------

FEMES LAGI

Posted: 13 Apr 2016 12:30 AM PDT





FACE BOOK
Like This PagePage Liked · 10 hrs


FUHHH!!! Satu dunia 9 NEGARA nak siasat dakwaan pengubahan wang haram, melibatkan ribuan juta dolar terhadap dana kekayaan negara 1MDB.
SWITZERLAND sedang siasat..
SINGAPORE sedang siasat..
HONG KONG sedang siasat.....

AMERIKA SYARIKAT sedang siasat..
UNITED KINGDOM sedang siasat..
U.A.E. sedang siasat..
THAILAND sedang siasat..
AUSTRALIA sedang siasat..
LUXEMBOURG sedang siasat..

TETAPI KENAPA di Malaysia SUDAH 'DIBERSIHKAN' ??!!
Cayalah Najib.. Nama NAJIB RAZAK kini dah femes satu dunia dgn skandal dana berbilion2 ringgit !!!
Kami rakyat M'sia tumpang bangga jer





















----------

PANAS PANAS OOO PANAS

Posted: 12 Apr 2016 11:00 PM PDT




 
 
 
 
 
 KITA DAN  PANAS
Saya masih ingat lagi pada satu ketika  dahulu - dizaman saya kanak-kanak. Ada satu tahun bilamana musim buah telah gagal sampai ke kampong saya. Ketika itu saya dalam darjah tiga atau empat. Pada ketika itu kami anak-anak sekolah  tidak tahu  menahu tentang Jelebu - wilayah kampong kami - sebagai  daerah  yang paling panas dan kering di Malaysia.
 
Bila musim buah tak sampai - bila durian , manggis dan langsat tidak muncul muncul maka kami anak-anak sekolah mula bersembang dengan pelbagai pendapat. Pendapat dan pandangan yang pastinya kami pungut dari emak atau  abah atau dari datuk dan nenek.  Pendapat yang paling  menyakinkan saya pada ketika itu ialah musim buah gagal   sampai ke kampong kami kerana Datuk Undang Jelebu belum dilantik. Ditakdirkan ketika itu kerusi Undang Jelebu kosong.
 
Datuk Mendeka Menteri Akhir Zaman Undang Luak Jelebu ketua adat  yang pada anggapan kanak-kanak pastilah memiliki kuasa  atau 'komat' untuk membawa musim buah. Malah jika musim buah lumayan atau padi melempah ruah maka semuanya  pada anggapan kami kerana  Datuk Undang berjaya  menjaga daerah kami dengan baik.
Pada tahun 2016 ini - ketika panas sedang datang menyerang - masih ada sosok-sosok  yang memberi jawapan bahawa perubahan cuaca ini adalah kerana maksiat semakin menjadi-jadi dalam negara kita.  Ketika banjir besar melanggar Kelantan tahun lalu - kita terdengar juga hujah sademikian.  Bukan muncul dari mulut budak sekolah tetapi dari  yang alim lagi berani  mengaku ulamak.
Hujah-hujah sademikian sama tarafnya dengan hujah budak sekolah darjah tiga lima puluh tahun dahulu.Hujah hampeh yang tidak membawa apa-apa makna jika terkeluar dari mulut sosok dewasa yang berfikrah.
Pada tahun 2016 kita wajib memiliki kesedaran yang lebih ilmiah untuk memahami kenapa cuaca berubah. Menyalahkan maksiat atau sumpahan jin atau sumpah Mahsuri  atau  semua bala  dihantar oleh  Yang Maha Esa adalah jawapan karut. Jawapan sademikian tidak memberi apa-apa pencerahan dan manafaat  kepada umat manusia. Jauh sekali dapat menyelesaikan masalah.
Satu pekara yang wajib kita semua terima pada ketika ini : cuaca dunia telah berubah. Panas yang sampai ke wilayah kita ini akan berterusan. Pada tahap ini belum dapat dilihat bahawa cuaca yang dahulu akan kembali.  Panas yang ada hari ini berkemungkinan akan  menjadi lebih panas dan ganas.
Satu lagi pekara yang amat penting yang wajib kita semua terima ialah cuaca ini  berubah bukan kerana  'komat'  Datuk Undang Jelebu atau kerana maksiat atau kerana bala dari Tuhan.
Pada bulan Febuari 2016 yang lalu  telah dirakamkan  satu rekod kepanasan dunia  yang paling panas semenjak  bumi manusia ini wujud. Cuaca panas   inilah yang  sedang membawa bencana kepada umat manusia.
Kemarau telah dan sedang berlaku  dibeberapa negera -  di India, Somalia, Siam dan Uganda. Malah di Palau di Lautan Teduh telah juga diserang kemarau. 
Di Amerika - Sungai Colorado mulai susut. Di Carlifornia banyak telaga air kering. Di Eropah Tengah kemarau berpanjangan.  Di Honduras Amerika  Latin juga sedang mengalami kemarau.
Sungai Zambezi adalah  sungai terpenting di Afrika. Sungai  sepanjang 2574 kilometer ini bermula  di Zambia melintasi  Angola ,Namibia, Botswana,  Zimbabwe dan Mozambique sebelum masuk ke Lautan Hindi.  Sungai Zambezi ini bagitu penting kerana ianya mewujudkan lembah pertanian  subur seluas 1,390,000 kilometer  pesegi.  Ini lembah makanan Afrika. Sungai Zambezi ini untuk pertama kalinya dalam masa 30 tahun telah susut.
Manakala di Asia Tenggara - lembah selatan Sungai Mekong Vietnam  yang menjadi wilayah sawah padi  telah mengalami kemarau. Sungai Mekong telah juga susut pertama kali samenjak tahun 1926. 
Semua  berita kemarau dan keadaan cuaca yang saya tulis diatas  berlaku pada bulan Febuari hingga April 2016 ini. Pada bulan yang sama  juga untuk pertama kali dalam sejarah Malaysia - sekolah-sekolah  telah ditutup di Kedah dan Perlis kerana panas.
Lima enam tahun yang lalu - sebelum panas tahun ini menyerang, kita selalu mendengar nama El-Nino disebut-sebut. Akhbar ada melaporkan  kesampian El-Nino yang akan membawa panas.  Ramai juga  Pak Menteri menyebut-nyebut hal ini. Saya tidak tahu sama ada ini  hanya retorik politik yang mereka hamburkan apabila melihat kampong-kampong mulai kering kontang. Tetapi panas lima tahun dahulu tidak sepanas  minggu ini. Justeru lima tahun dahulu tidak ramai yang ambil pot tentang El-Nino.
 Justeru menjadi amal jariah kepada saya untuk memberi pencerahan tentang EL-Nino dan panas. Saya berharap anak semua bangsa mulai sedar kenapa kita dibakar dan apa yang sedang membakar  kita semua. Dan kenapa dunia terbakar. (Malah untuk saya - sebelum saya ke penjara - inilah jihad saya untuk memberi pencerahan seberapa  yang boleh.)
El-Nino ini ialah udara panas yang membawa pemanasan air di permukaan Laut Teduh  atau laut Pasifik di bahagain Khatulistiwa. Kawasan air laut panas ini termasuk  ke Laut Teduh di wilayah Amerika Latin. El-Nino ini bahasa Sepanyol - nama untuk Nabi   Isa dari Nazareth yang baru dilahirkan. El-Nino membawa udara panas sebelum Hari Krismas menyusul.
Pemanasan air laut ini menolak udara panas  naik ke atas dan menjemput udara sejuk yang dipanggil La Nina.   La Nina ini anak kecil perempuan dalam bahasa Sepanyol. La Nina membawa udara sejuk  berlawaan dengan El-Nino yang membawa panas.
EL-Nino dan La Nina ini bertembung. Pertembungan ini melahirkan  satu perubahan cuaca. Pengaruh dari tekan ini membawa tambahan hujan  i.e banjir. Atau mengurangkan hujan  i.e  kemarau.
Lalu persoalan timbul - kenapa Laut Teduh menjadi panas?
Laut Teduh  menjadi panas kerana wujudnya pemanasan dunia.  Kenapa wujud pemanasan dunia atau global warming? Inilah persoalan yang wajib kita tanya setiap saat apabila kita berhadapan dengan panas, kemarau atau banjir. Apa telah berlaku?
Pemanasan dunia atau global warming ini berpunca  dari  udara karbon diosida ( C02)  yang sedang menuntup ruang  atmospera kita.  Semenjak kun fi ya kun. Semenjak alam ini wujud CO2  wujud sama. CO2  lahir dari dedaun, hewan dan proses fotosentis tanaman.  Fotosentisis proses dimana deduan melalui cahaya matahari diwaktu siang  menyedut C02. Udara C02 yang  disedut oleh dedauan ini  dimuntahkan diwaktu malam sebagai oxygen yang kita perlukan untuk  bernyawa.
Untuk sekian lama - berjuta juta bilion tahun  wujud imbangan antara C02 dengan oygen. Dunia, haiwan, tanaman dan umat manusia hidup amat permai bersama alam.
Kini  imbangan  itu tidak wujud lagi.  Kenapa dan apa yang menyebabkan imbangan  terkocak dan tidak wujud lagi. Soalan sademikin adalah soalan  falsafah, soalan politik dan soalan ekonomi.
Pada hemat saya keseimbangan dunia hari ini telah dirosakkan oleh fikrah manusia itu sendiri. Keupayaan manusia berfikir telah membawa kerosakan yang maha sangat kepada alam ini. Manusia  satu jenis haiwan yang memiliki akal fikiran. Haiwan ini ingin tahu semua hukum-hukum alam. Haiwan ini berpendapat dengan mengetahui hukum alam maka alam akan dapat ditundukkan untuk keselesaan perjalanan  hidup umat manusia. 
Mengenal dan mengetahui hukum hukum alam ini dan kemudian berusaha untuk menundukkan alam menjadi satu pedoman. Ini dikenali sebagai  modeniti.  Falsafah modeniti inilah yang sedang membawa porak peranda kepada kita semua sekarang ini.
Kalau dahulu C02 hanya datang dari tumbuhan-tumbuhan. Hari ini C02 telah bertimbun  dan bergantang gantang keluar dari pembakaran fosil. Apa itu fosil? Fosil adalah bahan haiwan dan tumbuhan yang telah berjuta-juta tahun  terkambhus  dan tersimpan dalam perut bumi ini. Fosil  ini telah menjadi arang batu atau minyak petrolium. 
Penemuam arang batu sebagai bahan bakar telah boleh membakar air untuk  mewujudkan wap  telah berlaku 200 tahun dahulu. Wap  pula boleh menggerakkan injin.  Ini satu penemuan moden. 
Pada awal penemuan pembakaran arang baru manusia tidak mengetahui apa yang akan terjadi  200 tahun kemudian. Ketika itu manusia bergumbira kerana dapat bergerak dengan pantas ke wilayah yang jauh.  Manusia ada kereta dan keretapi. Ini tanda  utama modeniti.
Kemudian - bahan bakar petrolium ditemui. Ini 150 tahun dahulu. Petrolium juga adalah fosil. Dengan penuh kegumbiraan manusia  telah sekali lagi menyambut kedatangan petrol untuk mengambil alih peranan arang.    Modeniti dirayakan. 
Bahan bakar petrolium adalah menjadi asa tamadun moden. Malah tamadun kita hari ini adalah tamadun petrolium. Hari ini kehidupan manusia moden adalah kehidupan  petrolium. Apa sahaja yang kita usik, apa sahaja yang kita pakai, apa sahaja yang kita gunakan -  semuanya berasaskan bahan bakar petrol. Dari berus gigi hingga ke hidangan makanan yang kita nikamati - semuanya berasaskan bahan bakar petrol.
Fosil dibakar - i.e apabila arang batu atau minyak petrol dibakar untuk dijadikan tenaga. Keluara bersama tenaga ialah C02.  
Pada tahun 2016 keseimbangan sedutan oleh dedauan terhadap C02 tidak dapat berlaku lagi. Deduan , pokok tumbuhan dan  hutan yang bertanggung jawab membersihkan dan menukar C02 untuk menjadi oxygen  semakin berkurangan. CO2 yang dikeluaran kerana pembakaran fosil bertambah berkali ganda. Manuaia kini hidup dalam rumah kaca. Yang memagari kita ialah C02.
Data pada tahun 2014 menunjukkan dalam dunia kita hari ini telah wujud 2 bilion buah kereta. Ini data tahun 2014. Saya tidak tahu berapa  tambahan telah berlaku dlam masa dua tahun ini. Di Malaysia  dari laporan portal MotorTrader sahaja terdapat 21.25 juta jenis kereta bermotor yang telah berdaftar.  
Kegilaan manusia - anak semua bangsa untuk berkereta - tidak puas puas. Obsesi manusia dengan kereta tidak padam-padam. Ini tanda modeniti. Akhirnya di Malaysia Kancil  tidak lagi tinggal dalam hutan.  Kelisa  tidak lagi bernafas  dalam air. (TT)
 
 
 
 
 
 
NOTA
tulisan ini  telah disirakan
dalam SUARAN KEADILAN




-----------------

AL- FATIHAH PAK SAID

Posted: 12 Apr 2016 10:00 PM PDT




AL-FATIHAH


May 18, 2015

 Born Unfree
Not that I was not hungry
I refused the food.
Not that I was not sleepy...

I kept awake.

My ears keep hearing
the cry of an infant.

For months in solitary
it was a source of anxiety.
For hours to this moment
it is endless excitement.

Then came the news of
the arrival of my little one.

I am the father
robbed of my freedom
whose world has shrunk
into a dark little dungeon.

My child, just born
into a world yet unfree.


Said, 88, meninggal dunia kira-kira pukul 12.30 tengah hari ini dan Allahyarham pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama 17 tahun di Singapura semasa era Lee Kuan Yew menjadi Perdana Menteri Singapura
 























Amirx Abd Hadi
17 hrs

Terima berita menyedihkan. Jam 12.30 tgh hari tadi, Pak Said Zahari, bekas Ketua Editor Utusan Melayu, pergi meninggalkan kita semua.
Beliau ditahan dibawah ISA selama 17 tahun. Terlibat mengetuai mogok membantah UMNO menguasai Utusan Melayu.
Selamat pergi, Pak Said Zahari.

-----------

TANGKAP DAN DAKWA

Posted: 12 Apr 2016 09:43 PM PDT




 
TANGKAP

KEMUDIAN

DAKWA





Tahan semua terbabit kontroversi 1MDB-Aabar, gesa Pua

Semua yang terlibat dalam melakukan pembayaran dari 1MDB kepada syarikat yang didakwa palsu, Aabar seharusnya disiasat dan ditahan, kata Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua.

"Kami meminta Polis Diraja Malaysia bertindak segera untuk menyiasat dan menahan semua pihak yang terlibat dalam penipuan besar-besaran yang digelarkan sebagai "Rompakan Abad ini" oleh Sarawak Report," jelas Pua dalam kenyataannya, hari ini.

KAH  KAH KAH

woit

tony pua dan

FBI ini samakah

mana yang betul

mana yang akan

menangkap

sotong  & ikang

kah kah kah

TIM FBI SAMPAI













-------------

AYAM CURI JIL MASUK

Posted: 12 Apr 2016 08:30 PM PDT





 

INI AMAT
 
BERANI
 
AMAT TEGAS
 
HEBAT
 

Curi ayam pun dakwa, inikan pula berbilion: Muhyiddin

Beliau bandingkan pencuri ayam berbanding PM yang didakwa 'mencuri' berbilion wang Negara.


KAH KAH KAH
 
woit
 
apa lagi
 
kah kah kah
 
lu ingat ini
 
curi telooo
 
lu ingat ini
 
curi lembu
 
kah kah kah
 
bilion bilion
 
kah kah kah
 
HACUS MANCUS















--------------

SAID ZAHARI

Posted: 12 Apr 2016 08:00 PM PDT

 
 
 
AL-FATIHAH
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SAID ZAHARI
Bayangkan 17 tahun dipasung .. bukan setakat dipasung tapi seluruh ekosistem kehidupanya di uncah, dikacau .. tapi Said Zahari tetap mapan menghadapinya, Sang Jaguh ni tetap jaguh .. bagi aruah, biar beras ditabur, biar jagung ditabur, apa lagi habuk dedak makanan babi, jika ia perkara salah, maka sebutir pon dia tak akan jamah.
 
Semoga Sudara Said Zahari diberi kesejahteraan, keadilan dan keamanan di wilayah yang satu lagi .. sesungguh nya Allah itu maha pengasih dan penyayang .. ingat bila kita dapat kasih sejati daripadanya, 70, 700 waima 70 biliyun bidadari bertelanjang bulat pon, kita dah tak peduli .. kita sedekah je lah bidadari ini pada yang telah menempahnya seperti Pak Ostad dan Para Pembeli Syurga. on AL-FATIHAH
panglimo potaseh
on 4/13/16

-------------

BODOHKAN ORANG MISKIN

Posted: 12 Apr 2016 07:30 PM PDT




KETUA BIDADARI
mara-majlis amanah rakyat -takda pun perkataan melayu..lihat melayu mara buat medan mara..tempatnya jin bertendang..mara sudah 50thn, baru muncul low yat 2 mara di bgn mara..asalnya dlm bangunan tu byk syarikat2 2ringgit ali baba mkn atas angin..mkn komisen..paling hebat lg bukan makan atas angin, malah main golf sambil beramal makan angin..wajib ditemani istri ketua bidadari bagi mengelakan fitnah..nanti allah murka..
 
org2 miskin mesti dibodohkan..sb miskin itu lemah..tak berpelajaran..tolong jgn samakan dgn lce..lce tu pun dikira berpelajaran..lebih tinggi dari darjah 6 seperti tamil sami vellu...mujur nabi takda degree, takde sijil takda lce, kalo tak nabi pasti kaya raya dan barakoh maksum syurgawi..kohkohkoh... on RASUAH DAN JUAL AGAMA
Anonymous
on 4/11/16




-------------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT