Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Guan Eng: Pulau Pinang tidak akan potong biasiswa pendidikan

Posted: 22 Jan 2016 05:23 PM PST


Lim-Guan-Eng

KUALA LUMPUR 23 JAN: Kerajaan Pulau Pinang tidak akan sesekali mengikuti jejak langkah kerajaan Barisan Nasional (BN) yang memotong biasiswa pendidikan kerana ia memusnahkan aspirasi dan masa depan anak muda.
Berbeza dengan kerajaan Persekutuan, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, berkata kerajaan negeri pimpinan DAP itu tidak akan memotong biasiswa sebalilknya meneruskannya demi membantu rakyat dan pelajar pintar.
"Baru tahun lepas, kerajaan Pulau Pinang memulakan program biasiswa Yayasan Masa Depan Pulau Pinang (PFF) bagi membantu masyarakat Pulau Pinang melanjutkan pelajaran di universiti tempatan.
"Pelajar tidak patut sama sekali menjadi mangsa krisis ekonomi akibat pengurusan bermasalah kerajaan kerana mereka merupakan benteng pertama menjamin masa depan negara," kata Setiausaha Agung DAP itu.
Beliau berkata demikian pada kenyataan media mengulas laporan cadangan kerajaan Persekutuan menggantung biasiswa Jabatan Perkhidmatan awam (JPA) untuk program ijazah pertama dan bursari Kementerian Pendidikan untuk program pra-universiti.
Sebaliknya, kata Guan Eng, Kerajaan UMNO BN perlu menghenti segala ketirisan termasuk urus tadbir lemah dan bukannya mengorbankan biasiswa JPA untuk mengatasi masalah kekurangan pendapatan negara.
"DAP terkejut apabila masa depan mahasiswa menjadi sasaran dalam pemotongan bajet, padahal masalah ketirisan seperti rasuah, pembaziran dan ketidakcekapan patut diutamakan.
"Langkah itu memberi kesan kepada hampir 700 penempatan pelajar setahun dan menjejaskan peluang mereka melanjutkan pelajaran, terutama yang dari keluarga miskin dan kurang bernasib baik," katanya.
Katanya, Kerajaan BN patut membaiki kualiti urus tadbir termasuk menghukum pemimpin dan pegawai rasuah, selain menghenti kehilangan peruntukan akibat kebocoran dan menunda projek mega yang hanya menguntungkan sesetengah pihak dan bukan rakyat.
"BN perlu membendung pembaziran dan perbelanjaan mencurigakan seperti ditekankan dalam Laporan Audit Negara setiap tahun termasuk perbelanjaan keterlaluan untuk jet peribadi dan tempahan hotel mahal di London serta menghenti rundingan berkos tinggi dengan konsultan asing," katanya.
Beliau turut menggesa kerajaan Persekutuan mengorbankan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang terpalit skandal RM42 bilion atau menggunakan wang derma RM2.6 bilion untuk menyelamatkan biasiswa JPA.

Fitnah Si Lebai malang; sudah tewas, menipu pula

Posted: 22 Jan 2016 05:15 PM PST

Fitnah Si Lebai malang; sudah tewas, menipu pula



Anak Mami di Perantauan
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang nampaknya tidak akan teragak-agak lagi untuk mengheret Ahli Parlimen PAS Temerloh Nasrudin Hasan Tantawi kembali ke mahkamah sekiranya Tantawi terus memutar belit kesudahan kes saman fitnah yang baru semalam selesai.
Kurang beberapa jam selepas penghakiman persetujuan direkodkan mahkamah, Tantawi mula membebel tentang bagaimana beliaulah hero perjuangan melawan kafir Cina DAP, yang tewas syahid setelah bersetuju dengan rundingan 'di luar mahkamah'.
Jenaka cerita Tantawi ini terlalu banyak lapis. Kalau persetujuan diputuskan di luar mahkamah, maka tidak perlulah beliau mendedahkan ada perbincangan di hadapan pesuruhjaya kehakiman di dalam kamar hakim.
Jenaka kedua muncul apabila Pegawai Khas Undang-undang Ketua Menteri muncul membantah dakwaan putar belit Tantawi dengan mendedahkan kenyataan verbatim MP Temerloh itu yang dibacakan di dalam mahkamah.
"Menghadiri perbicaraan hari ini dan setelah meneliti dokumen yang dikemukakan ke Mahkamah, saya kesal artikel saya mencetuskan salah faham terhadap YAB Ketua Menteri Pulau Pinang. Pihak pihak bersedia untuk tidak memanjangkan kes ini dengan menarik balik artikel saya yang bertarikh 6 Ogos 2014 yang lalu yang didapati tidak mempunyai asas ke atas Ketua Menteri."
Turut didedahkan bahawa penghakiman persetujuan turut merekodkan bahawa mahkamah memerintahkan Tantawi supaya membayar RM10,000 kepada Ketua Menteri sebagai kos tindakan undang-undang.
Tiga hal penting perlu difahami daripada kenyataan Tantawi itu: pertama, beliau kesal dengan tulisannya; kedua, tulisan tersebut diakui tidak berasas dan ditarik balik; dan ketiga, kos RM10 ribu dibayar kepada Ketua Menteri.
Mustahil Tantawi bersetuju menarik balik kenyataannya jika beliau percaya apa yang pernah didakwa mengenai amalan tender terbuka di Pulau Pinang itu benar belaka. Mustahil juga Tantawi mengaku kesal, sekiranya tulisan di Facebooknya itu diyakini benar.
Jika beliau benar-benar percaya dakwaannya benar, seharusnya Tantawi tidak bersetuju dengan penghakiman persetujuan dan mendesak supaya Lim Guan Eng meneruskan sahaja saman fitnah terhadapnya. Penat naik tangga mahkamah tinggi Pulau Pinang demi kebenaran, sekiranya kebenaran yang dipikul Tantawi itu tidak didedahkan.
Lebih menarik lagi jika kita membaca akhbar The Star semalam di muka surat 23 yang melaporkan bahawa terdapat cubaan aneh oleh Tantawi untuk menukar kenyataannya, sehingga ditegur oleh Yang Arif Chong Fong bahawa kenyataan Ketua Penerangan PAS itu berbeza dengan kenyataan yang dirakamkan kedua-dua pihak di kamarnya sebelum itu.
Lebih lucu lagi, kita turut diberitahu bahawa kenyataan pembelaan Nasrudin Tantawi yang berhujah bahawa kerajaan negeri adalah badan awam yang tidak boleh mengambil tindakan saman fitnah terhadapnya. Lah.. tempoh hari bukankah beliau yang beriya mencabar supaya Lim Guan Eng memfailkan saman terhadapnya?
Sesudah difailkan saman, dihujah pula tidak boleh saman, dan kemudian buat keputusan untuk tarik balik kenyataan, kesal dan setuju bayar kos tindakan undang-undang?
Eh lebai ni. Sudah lah kalah tersungkur, mahu cuba berbohong dengan kita pula? -Roketkini.com

Menteri JPM usah dolak dalik isu biasiswa JPA

Posted: 22 Jan 2016 05:12 PM PST



KUALA LUMPUR 22 JAN: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Wee Ka Siong perlu berhenti berdolak-dalih berkenaan isu penggantungan biasiswa Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) sebaliknya membantu nasib pelajar yang kian tidak menentu.
Naib Pengerusi DAP, Teresa Kok berkata Ka Siong  sepatutnya fokus kepada menyelesaikan isu itu, bukannya memutar belit kenyataannya kerana ia membabitkan masa depan rakyat terutama anak muda.
"Sebelum ini,  kenyataannya begitu jelas mengesahkan penggantungan biasiswa itu. Jika tidak, mana mungkin media berani melapor isu berkenaan.
"Mungkin Ka Siong berada dalam tekanan kerana terlepas kata mengenai perkara itu kepada media tetapi dia tidak harus panik dan mula berdolak-dalih," katanya pada kenyataan media, hari ini.
Baru-baru ini, negara dikejutkan dengan laporan sebuah portal berhubung kenyataan Ka Siong tentang beliau membangkitkan isu penggantungan biasiswa JPA untuk kursus ijazah pertama di Kabinet berikutan aduan beberapa pelajar cemerlang.
Namun, selepas menerima banyak kritikan, beliau kemudian menafi membuat kenyataan itu dan mendakwa laporan yang dimuat naik itu tidak tepat.
Teresa yang juga Ahli Parlimen Seputeh, berkata pelajar dan ibu bapa yang terkesan dengan kenyataan Ka Siong itu tidak peduli sama ada pengumuman itu rasmi atau sebaliknya tetapi bimbang soal bantuan biasiswa.
"Beratus-ratus pelajar menghadapi kesulitan jika penggantungan itu berlaku kerana ia melibatkan masa depan mereka.
"Memandangkan Ka Siong membawa isu itu ke kabinet, beliau harus memberi jawapan kepada dua persoalan timbul, pertama, mengapa keputusan penting sebegitu ditentukan oleh JPA dan bukannya Kabinet memandangkan beliau hanya mengetahui perkara itu setelah dilapor media?
"Kedua, terdapat dakwaan mengatakan biasiswa Mara tidak akan terjejas. Benarkah dakwaan itu? Adakah beliau akan membangkitkan isu itu di mesyuarat Kabinet?" katanya.

AMANAH DAPAT SAMBUTAN DI PERAK, YAKIN MENANG KERUSI DUN – NIZAR

Posted: 22 Jan 2016 01:46 AM PST

‘DIAMBANG PENYINGKIRAN MUKHRIZ, SUASANA SEPERTI REFORMASI 1998’

Posted: 22 Jan 2016 01:44 AM PST


Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


JAM 2 PETANG INI

Posted: 22 Jan 2016 06:08 PM PST






PETANG INI

JAM 2:00

DATARAN MERDEKA

 



---------

SIAPA JANTAN ITU?

Posted: 22 Jan 2016 05:00 PM PST







FACE BOOK



Pi German ada meeting....
Malu nak habaq tak paham bahasa inggeris buat buatlah kata demam.
Kawan pun suruhlah rehat dalam bilik hotel.
Bila check out tengok bil kena charge tonton video blue.
Siapakah dia itu....

Hint: Tiada dlm gambar ini, bayar LGE RM10,000, Tak minta maaf





















KAH KAH KAH
woit
siapa tengok filem porno?
siapa tengok porn?
siapakah YB itu?
ini mesti YB china 
ini mesti YB DAP
ini mesti YB makan tuan
kah kah kah

KAHWiN LAGi

------------

MAT SABU AKAN TURUN

Posted: 22 Jan 2016 05:30 AM PST




 



TURUN ESOK

JAM 2:00  


MENUJU 

DATARAN

MAJU JUNCTION
MASJID JAMEK
MASJID IDIA
MASJID NEGARA
SOGO


Demo TPPA: 5 tempat kumpul


Sebuah lokasi baru bagi perhimpunan menolak Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) diumumkan hari ini, menjadikan kesemua lima tempat berkumpul di ibu negara.

Parti Sosialis Malaysia (PSM) hari ini mengumumkan mereka, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan beberapa kumpulan NGO akan berkumpul di Maju Junction.

Presiden AMANAH Mohamad Sabu dijadual turut memimpin himpunan di tempat itu.

Sebelum ini, empat tempat berkumpul ditetapkan, iaitu Masjid Negara, Masjid Jamek, Masjid India dan pusat membeli-belah Sogo pada jam 2 petang sebelum berarak ke Dataran Merdeka.
Pemimpin-pemimpin kanan pembangkang dan NGO dijadual berucap dalam acara itu.

Perhimpunan ini dilakukan sebagai usaha terakhir menghalang kerajaan menandatangani TPPA.

Sementara itu, masih tidak jelas jangkaan jumlah peserta esok. Penganjur sebelum ini berkata mereka menjangkakan "beberapa ribu" orang akan hadir.

 


TUJU DATARAN
MAJU JUNCTION
MASJID JAMEK 
MASJID INDIA
MASJID NEGARA
SOGO
 






----------

EKONOMI DUNIA PAGI INI

Posted: 22 Jan 2016 04:30 AM PST







INGATAN

UNTUK 

SEMUA




Fears grow of repeat of 2008 financial crash as investors run for cove


Fears that the global economy could be heading for a repeat of the 2008 financial crash have sent shockwaves through financial markets – prompting a rush to safe havens by investors.

Oil prices fell to a fresh 12-year low on Wednesday and metal prices tumbled in response to warnings that China's slowdown could derail the global recovery at a time when central banks, which came to the rescue in the credit crunch, have only limited firepower.

As world and business leaders gathered for the annual World Economic Forum in Davos, Switzerland, the FTSE 100 was gripped by panic selling, especially of mining and oil companies that have been hit hard by the global slowdown in manufacturing and trade. Earlier this week, China recorded the slowest rate of economic growth for 25 years.




-----------

TERAJANG ANAK TERAJANG AYAH

Posted: 22 Jan 2016 04:00 AM PST








INi NAMANYA

TIBAi ANAK

TERJANG AYAH


 

Mukhriz lemah hanya alasan, sebab utama Tun M – Ramlah Adam

Sikap berkecuali Mukhriz terhadap kepimpinan Najib  menyebabkan pemimpin UMNO mengatur strategi untuk menyingkirkan beliau sebagai Menteri Besa

ETALING JAYA : Dakwaan Mukhriz Mahathir lemah mentadbir hanya sebagai alasan untuk UMNO Kedah menyingkirkan beliau daripada jawatan Menteri Besar.
 
Sebaliknya, serangan dan usaha Mahathir Mohamad menjatuhkan Najib  adalah punca sebenar pemimpin UMNO mahu menjatuhkan Mukhriz.

Pengarah Pusat Kajian Institusi Raja Malaysia, Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Prof  Dr Ramlah Adam berkata, pemimpin UMNO melihat serangan Mahathir melemahkan integriti Najib dan kepimpinan UMNO secara keseluruhannya.



KAH KAH KAH

woit
ini bukan pukul anak
sindir menantu
ini terajang anak
terajang ayah
kah kah kah
tak berlapik lapik
sepak anak sepak ayah
pukul sama dia
tibai sama dia
kah kah kah
lawan tetap lawan
 
TERAJANG


-----------

ALAM MULA MENANGIS

Posted: 22 Jan 2016 02:30 AM PST







BERiTA SEDiH

KOMENTAR
umat manusia
tmak dan haloba
gagal memahami alam
anggkuh dengan alam 
keras menundukkan alam
keras membantai alam
akhirnya inilah akibat



 Bolivia's second-largest lake dries up and may be gone forever, lost to climate change

Overturned fishing skiffs lie abandoned on the shores of what was Bolivia's second-largest lake. Beetles dine on bird carcasses and gulls fight for scraps under a glaring sun in what marshes remain.
Lake Poopó was officially declared evaporated in December. 

Hundreds, if not thousands, of people have lost their livelihoods and gone.

High on Bolivia's semi-arid Andean plains at 3,700 metres (more than 12,000 feet) and long subject to climatic whims, the shallow saline lake has essentially dried up before only to rebound to twice the area of Los Angeles.

But recovery may no longer be possible, scientists say.
Tyre tracks mark the dry bed of Lake Poopó after it was declared evaporated in December. 
 A fisherman walks among boats abandoned along the shore of the dried up Lake Poopó in this photo dated 11 January.
-------------

EKONOMI KITA SEMUA

Posted: 22 Jan 2016 12:07 AM PST






 TARIK SUBSIDI
Kahkahkah .. itu hari masa minyak usd100 setong, semua nabik buah dada kononnya Tanah Melayu ni maju hasil buah kontol fikiran mereka .. berbagai "think tank" atau tangki fikiran ada, yang terbukti ia hanya tangki taik yang think tank, tin kosong yang gaji cecah sejuta sebulan.
 
100 biliyun untung tiap tahun dari hasil minyak .. duit tu dialirkan pada beberapa tombolok je .. tapi bila minyak dah jadi usd25 setong, rakyat telah dimangsakan terlebih dahulu, diperah dengan GST dan di tarik subsidi .. phuiiih. Jelas ekonomi malaysia ni zero .. hanya bergayut pada minyak je .. tak de industri macam kapir Korea, Jepon dan Singapura. 
 
Tak caya tengok proton la, jual kat sini je. Otak Melayu ni macam otak Arab juga .. itu sebab Islam hancur dibuatnya .. tuhan dah bagi minyak, masih nak menipu lagi .. bak kata Ebeit, tuhan dah mula bosan. Cuba kita imajin kan jika Islam tu dianut oleh orang German, Jepon atau Sweden .. tu sebab ada orang cakap nak tengok Muslim pi tengok kat negara maju .. on BAHAYA DEPAN PINTU
 
panglimo potaseh
on 1/20/16












-------------

SILA BUKTIKAN

Posted: 21 Jan 2016 10:49 PM PST









FACE BOOK



Eze Izaham

Tuan-tuan & puan-puan yg arif budiman, memang saya penyamun tapi tuan-tuan kena buktikan yg saya penyamun.


Najib admits getting RM42 million from SRC but tells Ling to prove it
 KUALA LUMPUR (Jan 21): Najib Razak has admitted receiving RM42 million from SRC International Sdn Bhd in his private bank account, according to a written statement by him sighted by The Malaysian Insider, responding to Dr Ling Liong Sik who is being sued by the prime minister

 
------------

BERITA MENAKUTKAN

Posted: 21 Jan 2016 09:45 PM PST






SILA TONTON

LEPAS MAKAN




NAJIB DAH PANDAI BUAT LAWAK

Posted: 21 Jan 2016 09:18 PM PST






NAJiB BUAT

LAWAK


KOMENTAR
yang ini najib kata
ada ambil duit
42 juta dari SRC

Najib admits getting RM42 million from SRC, but tells Ling to prove it




Najib akui RM42 juta daripada SRC masuk akaun, jawapan kepada Liong Sik

Najib mengakui dalam plidingnya, RM42 juta daripada SRC International Sdn Bhd dimasukkan ke dalam akaun bank peribadinya, tetapi menambah beliau tidak mengetahui ia disalurkan melalui 2 pengantara.

Kenyataan bertulis yang ditunjukkan kepada The Malaysian Insider itu, adalah jawapan kepada pembelaan Dr Ling Liong Sik bagi saman fitnah yang difailkan Najib pada Oktober lalu terhadap bekas presiden MCA itu.

Dr Ling berkata, perdana menteri tidak layak memimpin Malaysia selepas menerima sumbangan RM2.6 bilion daripada seorang penderma di Timur Tengah dan sejumlah RM42 juta daripada firma milik Kementerian Kewangan itu, yang merupakan bekas anak syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB).


KOMENTAR
yang ini lain pulak
peguam kata lain
najib tidak ambil duit pulak
mana yang betul?

Lawyer: Najib did not admit RM42m in account was from SRC

UPDATED 6.30PM | Hafarizam clarifies PM admitted sum was transferred into his account, but never said it was from SRC.

KAH KAH KAH


woit
kah kah kah
ini betul lawak
pada liong sik 
najib kata terima duit
pada SPRM kata
tak ada duit masuk
kah kah kah
pooorah mana yang betul ni
kah kah kah

PUTAR LAGi

Najib admits getting RM42 million from SRC, but tells Ling to prove it

 

--------------

BILA EKONOMI MERUNDUM

Posted: 21 Jan 2016 08:50 PM PST








FACE BOOK


Shufiyan ShukurShufiyan Shukur shared Sam Hamid's post.
9 hrs ·
shame on you MBPJ





KOMENTAR
gambar gambar dibawah
semakin banyak dilaman sosial
semakin gawat ekonomi
semakin merundum jual beli
semakin jatuh nilai ringgit
semakin ramai hilang kerja
semakin BANYAK warung dibuka

peniaga warung adalah
mak cik dan pak cik
yang tinggal didalam kota
yang ingin menambah dana
yang ingin mensara hidup
yang ingin mencari makan

betul mereka tanpa lesen
betul mereka tak bertauliah
tapi untuk hidup 
semua akan direntas
semua tidak dipedulikan

 


BUKA KEMBALI



-----------

BENCANA AKAN SAMPAI

Posted: 21 Jan 2016 08:13 PM PST




















Nobel laureate in economics Robert Shiller : US financial bubble ready to burst http://on.rt.com/6r9b 


 BERSEDi

BENCANA

SAMPAi



--------------

LAGI BERITA BURUK SAMPAI

Posted: 21 Jan 2016 08:08 PM PST




 BERITA BURUK 
TIMPA MENIMPA
 PETRONAS berkemungkinan akan mengurangkan seramai 51,000 kakitangan sebagai salah satu kaedahnya berhadapan dengan realiti harga minyak mentah dunia yang rendah, lapor Malaysia Reserve.
Sumber memberitahu, pengurusan PETRONAS sedang menimbang untuk melaksanakan skim pemberhentian sukarela (VSS) kepada kakitangan syarikat minyak negara itu.
Selasa lalu, Wall Street Journal (WSJ) melaporkan, PETRONAS merancang untuk mengurangkan perbelanjaan operasi dan modal sebanyak RM50 bilion dalam tempoh empat tahun akan datang.
PETRONAS yang menyumbang hampir separuh daripada hasil minyak Malaysia, akan menangguhkan pelaburan dalam beberapa projek, lapor WSJ berdasarkan memo dalaman oleh Ketua Pegawai Eksekutif PETRONAS,  Wan Zulkiflee Wan Ariffin.
Syarikat minyak negara terkesan dengan kejatuhan harga minyak dunia, yang mana jatuh ke paras terendah sejak tahun 2003 pada Isnin lalu.
Harga minyak mentah dunia jatuh lebih 70% dalam tempoh 18 bulan lalu dan pada masa sama pengeksport minyak seluruh dunia terus mengeluarkan minyak melebihi sejuta tong sehari dalam pasaran.
Feb tahun lalu, PETRONAS dilaporkan merancang untuk mengurangkan perbelanjaan modal sebanyak 10% dan perbelanjaan operasi sehingga 30% pada tahun 2015.
PETRONAS juga dilaporkan akan mengurangkan perbelanjaan modal sebanyak 15% pada tahun 2016.
 

JAGA APA

YANG ADA

BELANJA

BERPADA2
 
-------

ANGKATAN PEMUDA INSAF

Posted: 21 Jan 2016 07:28 PM PST







FACE BOOK

Angkatan Bahaman 
 
 
Zana Tingtong shared Angkatan Bahaman's photo.
 ·
Semoga tenang di sana, pejuang.
 

Hari ini, genap 33 tahun dahulu adalah hari kepulangan seorang pejuang kemerdekaan, tokoh politik dan sasterawan, allahyarham Haji Datuk Ahmad Boestamam ke rahmatullah. Berasal dari Behrang Ulu, Tanjung Malim, Perak, allahyarham merupakan pengasas Angkatan Pemuda Insaf (API), satu pertubuhan anak muda radikal yang berjuang 100% untuk kemerdekaan Tanah Melayu pada era selepas Perang Dunia Kedua.

Daerah Temerloh merupakan salah satu kubu kuat bagi API pada waktu itu dan hal ini tercatat dalam laporan The New Straits Times, 17 Julai 1947, yang menceritakan sejarah API dan sebab-sebab pengharaman pertubuhan ini oleh penjajah British ketika itu.

Kebanyakan anak-anak muda Temerloh pada waktu itu seperti para pemuda dari Kampung Buntut Pulau dan Kampung Lubok Kawah memasuki API dan para serikandi pula memasuki Angkatan Wanita Sedar (AWAS), dan ini menjadikan Temerloh sebagai satu kawasan hitam bagi British pada era tersebut.

Daerah Temerloh juga kemudian menjadi kubu kuat bagi Parti Rakyat Malaya yang ditubuhkan allahyarham pada 1955, dan allahyarham sering bertandang ke daerah Temerloh sepanjang hayat beliau khususnya ketika musim berkempen politik kerana daerah Temerloh adalah kubu kuat bagi setiap para perjuang politik pada waktu itu.

Sumber artikel: The Straits Times, 17 Julai 1947, Halaman 4
Sumber foto Ahmad Boestamam: Berita Harian, 21 Januari 1983
Kredit: National Library Board, Singapore.






------------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT