Ahad, 4 Disember 2016

Blog-list Malaysia

Blog-list Malaysia


Datuk Yang Ditembak Mati Bodyguard Adalah Ketua Geng 24

Posted: 04 Dec 2016 02:23 AM PST



GEORGETOWN - Ahli perniagaan, Datuk Ong Teik Kwong, 32, merupakan salah seorang ketua dalam Geng 24, lapor The Star.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mior Faridalathrash Wahid, berkata, pihaknya mempunyai maklumat bahawa kumpulan berkenaan terlibat dalam kegiatan memberi pinjaman wang haram, meminta wang perlindungan, namun tiada sesiapa yang tampil membuat laporan polis. 

"Ia adalah salah satu daripada 14 kongsi gelap yang sedang dipantau oleh kami. Kami mempunyai senarai ahli kumpulan itu dan mengetahui pergerakan mereka," katanya dipetik dari laman Straitstimes. 


Ong adalah antara beberapa suspek yang dipercayai berkaitan dengan kes pembunuhan pada tahun 2011, di mana seorang penjual VCD dibunuh oleh beberapa lelaki bersenjatakan parang. 

Dalam kejadian Khamis, 1 Disember 2016, Ong dan dua yang lain terkorban, manakala lima lagi cedera apabila pengawal keselamatannya melepaskan tembakan ke arah mereka di jalan Tun Dr Lim Chong Eu. 

Ong yang juga dikenali sebagai Datuk M (Datuk Muda) menerima gelaran Datuk, rakan-rakan dan beberapa syarikat mengambil 50 halaman penuh di suratkhabar cina bernilai RM150,000 untuk mengucapkan tahniah. 


Menurut sumber, Geng 24 menjadi 'Super Geng selepas bergabung dengan kongsi gelap Sio Sam Ong (3 Maharaja Kecil) yang terlibat dalam kes pembunuhan enam orang di Taman Bersatu, Sungai Petani, ketika majlis makan malam sebelum perkahwinan pada September 1992. 

"Selepas bergabung, mereka dikenali sebagai Geng 234, tetapi pada orang luar, mereka masih Geng 24 dan Sio Sam Ong. 

"Polis tidak menolak kemungkinan bahawa Geng 234 telah terbabit dalam aktiviti pengedaran dadah," kata sumber. 

Pada 21 Julai 2015, polis telah merampas dadah bernilai lebih dari RM1.5 juta daripada RM1 juta bentuk wang tunai dengan penahanan lima orang, termasuk tiga ahli Sio Sam Ong dalam serbuan berasingan di Pulau Pinang. 

Sio Sam Ong dilaporkan telah terlibat dalam sekurang-kurangnya 10 kes pembunuhan di Pulau Pinang sejak lewat 80'an dan 90'an. - The Reporter


Mahathir Hairan Sebab Apa Najib Berdemo

Posted: 04 Dec 2016 12:24 AM PST



Perdana menteri sepatutnya bertindak lebih tegas demi masyarakat Rohingya dan bukannya sekadar hadir di acara demonstrasi, kata Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini.

Kata bekas perdana menteri itu pihak kerajaan tidak mengadakan demonstrasi kerana ia hanya dilakukan oleh pihak yang berada di luar kerajaan.

Justeru kata Dr Mahathir tindakan yang lebih berkesan dilakukan sebagai tanda protes terhadap kezaliman Myanmar ke atas etnik Rohingya ialah memutuskan hubungan diplomatik dengan Naypyidaw.

"Sebagai kerajaan, (sepatutnya) kita tidak berdemonstrasi.

"Kita berdemonstrasi terhadap kerajaan. Kalau kita tukar (menjadi) kerajaan, cadangan saya ialah kitabreak off diplomatic relations sebagai satu tanda ketidakpuasan hati kita terhadap layanan terhadap orang Rohingya," katanya pada sidang media hari ini.

Kata Dr Mahathir apabila seseorang perdana menteri menyertai demonstrasi, tidak diketahui kepada siapa protes itu dihalakan.

"Apabila dia (seorang) perdana menteri, dia buat demonstrasi, diademonstrate kepada siapa, hah?" katanya.

Dr Mahathir sebelum itu menghadiri persidangan tahunan DAP di Shah Alam.

Pimpinan tertinggi parti dalam Pakatan Harapan menyertai acara itu ini termasuk Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizan Wan Ismail dan Presiden Parti Amanah Negara Mohamad Sabu.

Jemput pimpinan Myanmar

Hari ini Datuk Seri Najib Razak menghadiri perhimpunan Solidariti Ummah Rohingya di pekarangan Stadium Mini Titiwangsa, Kuala Lumpur untuk membantah penindasan kerajaan Myanmar terhadap etnik Rohingya di negara berkenaan.

Perhimpunan itu turut dihadiri pemimpin tertinggi PAS, kumpulan Baju Merah dan masyarakat Rohingya yang di negara ini.

Hadir sama Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Najib dalam Perhimpunan Agung Umno semalam mengesahkan kehadiran beliau dalam acara itu dan menegaskan perhimpunan tersebut bukan untuk menganggu hal ehwal Myanmar.

Ia berikutan kenyataan Timbalan Ketua Pengarah Pejabat Presiden Myanmar, U Zaw Htay yang memberi peringatan kepada Malaysia terhadap campur tangan dalam hal ehwal negara itu.

Dr Mahathir yang juga pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia menyatakan tindakan Najib mengadakan perhimpunan untuk mengecam kezaliman ke atas penduduk Rohingya dipercayai sekadar "suatu wayang" oleh pihak kerajaan.

Menceritakan pengalamannya Dr Mahathir yang pernah menjadi perdana menteri selama 22 tahun berkata, beliau pernah menulis surat serta menghantar wakil bertemu junta Myanmar untuk menyatakan pandangan kerajaan terhadap penahanan dalam rumah Aung San Suu Kyi.

Suu Kyi adalah bekas pembangkang Myanmar, dilabel sebagai pejuang demokrasi dan penerima anugerah keamanan Nobel 1991 yang diberi sebagai pengiktirafan terhadap usahanya memperjuangkan hak asasi melalui cara aman.

Bagaimanapun untuk nota, Suu Kyi hampir tidak bertindak apa-apa bagi membantu etnik Rohingya setakat ini.

Kata Dr Mahathir, beliau ketika itu menjemput ketua junta Myanmar ke Malaysia untuk melihat sendiri bagaimana negara ini mengamalkan demokrasi.

"Begitulah cara sesebuah kerajaan bertindak kerana sebagai pemerintah, seorang perdana menteri tidak turun ke jalan raya menyertai protes.

"Saya menyertai protes jalanan (baru-baru ini) sebab saya tidak berada dalam kerajaan lagi," katanya.


Tun M Cipta Sejarah Hadiri Persidangan DAP

Posted: 03 Dec 2016 08:51 PM PST



SHAH ALAM: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hadir ke Persidangan Kebangsaan DAP di IDCC di sini, hari ini.

Beliau memasuki dewan kira-kira jam 10.15 pagi dengan diiringi Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden Parti Amanah Negara, Mohamad Sabu sebelum mengambil tempat di pentas utama.

Hadir sama, Presiden PKR, Datin Seri Dr Wan Azizah Ismail.




Najib Dan Hadi Berjaya Himpun 7 Ribu Orang Sertai Solidariti Rohingya

Posted: 03 Dec 2016 08:33 PM PST



Kira-kira 7,000 orang berhimpun di perkarangan Stadium Mini Titiwangsa, Kuala Lumpur bagi membantah penindasan terhadap etnik Rohingya di Myanmar.

Perhimpunan yang dinamakan Solidariti Ummah Rohingya itu penuh warna warni dengan dihadiri anggota PAS, Baju Merah dan masyarakat Rohingya yang menetap di negara ini.

Hadir sama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Pemuda PAS Nik Mohamad Abduh Nik Aziz.

Para peserta membawa sepanduk, antaranya berbunyi 'bebaskan Rohingya' dan 'Rohingya memerlukan suara anda untuk hapuskan pembersihan etnik'.

Najib dalam perhimpunan Agung Umno semalam mengesahkan kehadiran beliau dalam acara itu dan menegaskan perhimpunan tersebut bukan untuk menganggu hal ehwal Myanmar.

Ia berikutan kenyataan Timbalan Ketua Pengarah Pejabat Presiden Myanmar, U Zaw Htay yang memberi peringatan kepada Malaysia terhadap campur tangan dalam hal ehwal Myanmar.

Abdul Hadi juga sebelum ini mengecam kezaiman ke atas etnik Rohingya dan menegaskan tanpa campurtangan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) dan Asean – tidak mustahil Myanmar akan mengalami nasib serupa seperti berlaku di Bosnia Hazegorvina.

Semalam, sekumpulan Sami Buddha membuat bantahan terhadap Najib di luar Kedutaan Malaysia di Myanmar atas pendirian Putrajaya mengenai isu Rohingya.

Menurut portal beritaRohingya Vision, kira-kira 30 sami melaungkan slogan menentang Najib di luar kedutaan itu kerana didakwa campur tangan dalam hal ehwal Myanmar.

Kerajaan Myanmar menghadapi bantahan antarabangsa berikutan pembunuhan etnik Rohingya di negara itu. Ini berikutan serangan ke atas sebuah pos tentera Myanmar, yang telah dipersalahkan ke atas etnik Rohingya.

Myanmar tidak mengiktiraf masyarakat Rohingya sebagai rakyatnya.

- mkini

Tiada ulasan: