Sabtu, 15 Oktober 2016

™ kaasii peecaahhh laaa...®

™ kaasii peecaahhh laaa...®


Bajet 2017: Kerajaan tidak harus mengambil langkah berbahaya mengumpan perbelanjaan berlebihan oleh rakyat

Posted: 15 Oct 2016 07:18 AM PDT

Kenyataan media oleh Ahli Parlimen Bayan Baru
15 Oktober 2016

Saya melahirkan kebimbangan terhadap desas-desus tentang bagaimana kerajaan akan mengumpan perbelanjaan oleh rakyat dalam Bajet 2017 bagi menjana pertumbuhan ekonomi negara, seperti potongan cukai eksais (excise duty) untuk pembeli kali pertama bagi menggalakkan pembelian kereta dan membenarkan pemaju memberikan pinjaman bagi melonjakkan jualan rumah. Polisi-polisi tersebut adalah berpandangan pendek, tetapi akhirnya rakyat akan dibebankan.

Langkah-langkah tersebut berkemungkinan menimbulkan krisis ekonomi dalam jangka masa yang panjang, kerana hutang isi keluarga (household debt) di Malaysia sudah mencecah 89.1% KDNK (keluaran dalam negara kasar) pada tahun 2015; dan nisbah hutang isi keluarga-KDNK itu sebenarnya sudah berlibat ganda berbanding tahun 2008 (Rujukan 1).

Kita harus mengambil iktibar daripada krisis subprima yang melanda Amerika Syarikat pada tahun 2008. Krisis itu diakibatkan oleh perbelanjaan dan pinjaman yang berlebihan.

Pemotongan Cukai Eksaiz untuk pembeli pertama

Sesungguhnya, penurunan harga kereta ialah sebahagian daripada perjuangan Parti Keadilan Rakyat. Sebelum ini, kami telah meminta kerajaan untuk menurunkan harga kereta bagi mengurangkan beban rakyat. Sekiranya kerjaan pusat ingin meniru polisi kami, ia harus menerima pakai dengan sepenuhnya dengan menurunkan harga kereta secara menyeluruh bagi memanfaatkan semua rakyat, dan bukannya memperkenalkan polisi yang akan memutarbelitkan pasaran kereta.

Potongan cukai yang hanya ditawarkan kepada pembeli kali pertama untuk tempoh satu atau dua tahun akan mewujudkan permintaan buatan (artificial demand) yang menyebabkan "short term rush" di mana mereka yang tidak perlukan kereta turut diumpan untuk membeli kereta dan kemudian terpaksa menanggung pinjaman kereta. Apa yang Parti Keadilan Rakyat perjuangkan ialah penurunan harga kereta buat selama-lamanya supaya rakyat tidak perlu lagi risau tentang harga kereta dan mempunyai pendapatan boleh guna (disposable income) yang berlebihan untuk tujuan lain seperti pendidikan, kesihatan, makanan dan sebagainya. Model ekonomi seperti ini akan lebih sihat berbanding dengan rangsangan jangka pendek.

Pemberian Pinjaman oleh Pemaju

Cadangan untuk membenarkan pemaju meminjam dana kepada pembeli rumah adalah tidak munasabah, kerana masalah yang dihadapi oleh pembeli rumah sekarang ialah harga rumah yang melambung tinggi dan bukannya kekurangan dana untuk dipinjamkan kepada mereka.

Bank-bank kita mempunyai dana yang mencukupi untuk memberikan pinjaman perumahan tetapi telah menolak banyak permohonan kerana enggan menanggung risiko tinggi di mana pinjaman yang terlalu besar dijangka tidak mampu dibayar balik oleh sesetengah pemohon. Pinjaman yang berlebihan kepada pembeli rumah hanya akan memanfaatkan penjual rumah dan bukannya pembeli rumah.

Sebaliknya, jika kita membina lebih banyak rumah mampu milik, pembeli rumah tidak akan menghadapi masalah pinjaman kerana pinjaman yang diperlukan adalah lebih kecil, maka akan diluluskan oleh bank.

Hong Kong dan Singapura ialah dua ekonomi maju di rantau Asia tetapi kemampuan untuk memiliki rumah di kedua-dua tempat ini amat berbeza. Harga sebuah rumah biasa di Hong Kong bersamaan dengan 19 tahun pendapatan isi keluarga (household income) manakalah di Singapoura hanya 5 tahun pendapatan isi keluarga (Rujukan 3).

Rumah di Singapura adalah jauh kurang mahal berbanding dengan Hong Kong kerana usaha kerajaan yang berterusan, di mana 80% rumah yang dimiliki rakyat Singapura dimajukan oleh kerajaan. Perkara ini harus dikaji kerana di Malaysia, hampir semua rumah kita dimajukan oleh pihak swasta, dan ini menjadi salah satu faktor harga rumah mahal.

Sim Tze Tzin
Ahli Parlimen Bayan Baru
Pengarah Strategi Parti Keadilan Rakyat

Tiada ulasan: