Khamis, 22 September 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


BERUANG DAN ANGGUR MASAM

Posted: 22 Sep 2016 06:56 AM PDT

shahbudindotcom



Ada suatu cerita dahulu kala yang banyak dikisahkan zaman berzaman mengenai seekor beruang dan buah anggur. Cerita ini berlaku dalam sebuah hutan.

Ketika berjalan-jalan, beruang tiba-tiba terpandang buah anggur yang sedang ranum dari sebatang pohon. Buahnya yang kemerah-merahan itu segera menggamit seleranya.

Keinginan untuk memetik buah anggur itu dan memasukkan ke dalam mulutnya seperti tidak dapat ditahan-tahan lagi. Apalagi, beruang pun segera melompat untuk meragut buah anggur yang tergantung-gantung itu.



Sekali melompat, tangannya tidak sampai untuk mencapai buah anggur itu, lalu dicubanya sekali lagi. Gagal lagi. Dia melompat lagi, tetapi gagal juga memetiknya.

Berkali-kali cuba melompat, sehingga akhirnya keletihan tetapi tidak juga dapat dipetiknya anggur itu.

Baru disedarinya bahawa buah anggur yang sedang masak ranum itu agak tinggi dan tak sampai dek capaiannya tangannya, meskipun telah melompat berkali-kali.

Beruang akhirnya duduk termenung memikirkan nasib dirinya. Tidak lama kemudian, dia berbisik kepada dirinya, "betapa bodohnya aku bersusah payah melompat untuk memetik anggur yang sebenarnya masam dan tidak enak untuk dimakan itu?"

Dia kemudian berlalu pergi, tetapi dalam hatinya tetap ada rasa kesal dan sesekali tertoleh-toleh buah anggur yang gagal dipetiknya itu.

Lumrahnya begitulah - kalau dah tak dapat anugerah, akan dikatalah tak terhegeh-hegeh. Cuba kalau dapat?

Mujurlah ada kisah beruang dan anggur masam, dapatlah juga Salleh Said Keruak meneruskan pembodekannya dengan mengatakan  "tak terhegeh-hegeh" dengan anugerah



Enggan Adakan Pilihan Raya Mengejut, DAP Label Azmin & PKR Bodoh

Posted: 22 Sep 2016 06:45 AM PDT




dap


Kedegilan Menteri Besar Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengadakan pilihan raya mengejut di negeri itu menyebabkan DAP melabelkannya sebagai bodoh.

"DAP menggelar PKR bodoh sebab menolak diadakan PRN Selangor mengejut????
"Wah!!! … siapa tidak sehaluan dan sependapat dengan DAP dalam Pakatan Harapan dilabelkan sebagai bodoh???? … Begitu kah????

"Cakap itu hari bukan main berdegar-degar .. tiada lagi istilah bersetuju untuk tidak bersetuju … semua keputusan berdasarkan kepada konsensus dan muafakat bulat ketat.

"Yang ini baru tidak bersetuju teruskan dikatakan bodoh!!!! Apakah PKR sanggup terima cemuhan, cacian dan penghinaan ini??? Hina, jelek dan jijik sungguh PKR dimata dan hati DAP ek???, " ulas Hanisya Abdul Hamid dalam Facebook ketika mengulas laporan Malaysiakini bertajuk "'Bodoh adakan p'raya kemudian' – DAP S'gor tetap mahu p'raya awal"

Pengerusi DAP Selangor Tony Pua dilaporkan portal itu berkata adalah satu keputusan bodoh jika tidak mahu mengadakan pilihan raya lebih awal sebelum usul Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berkenaan persempadanan semula diluluskan.

"Adalah bodoh jika kamu berkata kita harus mengadakan pilihan raya selepas persempadanan semula selesai," kata Pua yang menegaskan keputusan mengadakan pilihan raya mengejut diputuskan pada mesyuarat tergempar DAP megeri malam semalam.

dap1

Desakan DAP Selangor menuntut pilihan raya mengejut di negeri itu menyusul selepas saranan Penasihat DAP, Lim Kit Siang agar negeri itu mengadakan pilihan raya mengejut dua hari lepas.

Kit Siang dalam kenyataannya berkata Pakatan Harapan perlu menimbang untuk mengadakan pilihan raya mengejut di Selangor untuk mengelak UMNO mengambil alih kerajaan negeri melalui persempadanan semula kawasan pilihan raya.

hani
 
 
 

PAS Bersedia Pilihan Raya Mengejut, Mahu Bertanding 45 kerusi Di Selangor – Iskandar Samad

Posted: 22 Sep 2016 06:34 AM PDT

 

 



SHAH ALAM: PAS sedia bertanding di 45 kerusi jika kerajaan negeri Selangor bersetuju untuk mengadakan pilihan raya mengejut, sepertimana yang dicadangkan DAP, kata Pesuruhjaya PAS Selangor, Datuk Iskandar Abdul Samad.

Ujarnya jentera parti berada dalam keadaan siap siaga jika DUN Selangor dibubarkan dalam masa terdekat.
"Kami bersedia untuk 45 kerusi dan jika diperlukan bertanding, kami akan bertanding.


"PAS ada organisasi di semua kawasan parlimen di Selangor. Setiap kawasan ada jentera pilihan raya yang digerakkan," katanya dalam aplikasi Whatsapp kepada Antarapos.

Beliau yang sedang mengerjakan ibadah haji di Makkah berkata demikian, sebagai mengulas kenyataan DAP Selangor pagi tadi yang menggesa kerajaan negeri melaksanakan pilihan raya lebih awal, iaitu sebelum Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyelesaikan proses persempadanan semula.

Bagaimanapun, PAS Selangor bersetuju dengan pegangan Menteri Besarnya, Datuk Seri Azmin Ali bahawa tiada keperluan untuk pilihan raya mengejut diadakan.

"Kami tidak boleh mengkhianati mandat rakyat dengan mengadakan pilihan raya negeri (PRN) sesuka hati," kata beliau.

Tambahnya, setakat ini PAS Selangor masih belum menerima apa-apa arahan daripada PAS Pusat berhubung isu berkenaan.

Pagi tadi, Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua mencadangkan bahawa pilihan raya awal merupakan jalan terbaik untuk mempertahankan Selangor daripada persempadanan semula yang didakwa bakal memenangkan Umno-Barisan Nasional (BN).

Menurut Pua, cadangan itu dibuat berdasarkan jangkaan hasil analisis DAP Selangor yang menganggarkan tujuh kerusi DUN di negeri itu bakal terlepas kepada BN sekiranya usul persempadanan semula kawasan seperti dicadangkan SPR diluluskan.

Malah Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata tidak timbul isu mandat rakyat belum tamat.

Sebelum Pua, Penasihat DAP, Lim Kit Siang juga menggesa pilihan raya awal diadakan berikutan khuatir cadangan oleh SPR mengubah peta pengundi di beberapa kawasan DUN dan Parlimen negeri itu –AP



 
 
 

Temasek Rugi RM73 Bilion Kesan Kelembapan Ekonomi Global

Posted: 22 Sep 2016 06:29 AM PDT



HO CHING ialah Ketua Pegawai Eksekutif Temasek dan merupakan Isteri Perdana Menteri Singapura. AGENSI
HO CHING ialah Ketua Pegawai Eksekutif Temasek dan merupakan Isteri Perdana Menteri Singapura. AGENSI

KUALA LUMPUR – Temasek Holdings yang dianggap sebagai syarikat milik kerajaan (GLC) paling kukuh di rantau ini turut me­nerima tempias ketidaktentuan ekonomi dunia apabila dilaporkan mengalami kerugian S$24 bilion (RM73 bilion) bagi tahun kewangan berakhir 31 Mac lalu.


Prestasi kewangan syarikat pelaburan negara bagi Singapura itu yang berakhir Mac lalu, diumumkan semasa minggu Hari Raya Aidilfitri pada awal Julai, dan dilihat kurang mendapat liputan meluas media antarabangsa seperti mana yang diterima oleh syarikat-syarikat lain termasuk dari Malaysia.

Menurut laporan itu, Temasek mengalami pengurangan nilai portfolio bersih daripada S$266 bilion (RM806 bilion) kepada S$242 bilion (RM733 bilion), menyebabkan pulangan pemegang kepentingan GLC itu berkurangan 9.02 peratus.

Syarikat itu dipengerusikan oleh bekas ahli politik parti pemerintah Singapura, Parti Tindakan Rakyat (PAP), Lim Boon Heng sementara Ketua Pegawai Eksekutifnya, Ho Ching merupakan isteri Perdana Menteri Singa­pura, Lee Hsien Loong.

Menurut laporan States Times Review, tiada ulasan lanjut diberikan oleh Temasek menerusi laporan tahunan syarikat itu, sebaliknya hanya menyalahkan ketidaktentuan pasaran sebagai punca syarikat berkenaan me­ng­alami penyusutan nilai asetnya.

Mengulas perkara tersebut, Ketua Penyelidikan Runcit Affin Hwang Investment Bank, Datuk Dr. Nazri Khan Adam Khan berkata, penyusutan nilai yang dialami oleh Temasek itu selari dengan masalah prestasi buruk yang dialami oleh beberapa syarikat serantau yang lain.

"Beberapa faktor dilihat te­lah menjejaskan syarikat tersebut. Antaranya kesan tindakan pelabur-pelabur asing mengeluarkan dana masing-masing daripada pasaran ekuiti negara-negara berkembang pesat sepanjang tahun lalu.

"Faktor lain ialah kejatuhan harga komoditi. Malah, pe­ngukuhan dolar Amerika Syarikat (AS) berbanding banyak negara termasuk Singapura turut menjejaskan Temasek. Bagaimanapun ia bersifat sementara dan mengikut perkembangan pasaran dunia," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ditubuhkan pada tahun 1974, Temasek mempunyai kepenti­ngan di dalam syarikat-syarikat milik Singapura antaranya syarikat penerbangan Singapore Airlines, syarikat telekomunikasi Singtel, jenama perbankan DBS, Keppel Corporation dalam sektor pelabuhan dan perkapalan serta aset hartanah CapitaLand.

Setakat akhir Mac lalu, Temasek masih mempunyai hutang bersih sebanyak S$44.4 bi­lion (RM135 bilion). Syarikat itu bagaimanapun menjelaskan tidak menawarkan jaminan kewangan terhadap syarikat-syarikat portfolionya.

Singapura dikelaskan sebagai satu daripada 20 negara yang memiliki hutang asing terbanyak di dunia berjumlah AS$1.76 trilion (RM7.22 trilion), mengikut maklumat hutang global yang dikumpul oleh enjin pencarian, Yahoo!.

Mengikut ruangan kewangan enjin pencarian itu, hutang asing bermaksud pinjaman-pinjaman yang dibuat oleh individu atau entiti dalam sesebuah negara itu daripada pihak asing UM

Bincang tingkat kawalan keselamatan di sekolah

Posted: 22 Sep 2016 05:31 AM PDT

SINAR HARIAN
Mahdzir Khalid
Mahdzir Khalid


KUALA LUMPUR - Kementerian Pendidikan akan mengadakan perbincangan dengan polis bagi meningkatkan kawalan keselamatan di sekolah-sekolah yang terdedah kepada risiko kemalangan.

Menteri berkenaan Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, kawalan keselamatan itu bertujuan membendung kemalangan jalan raya membabitkan pelajar sekolah.

"Semua sekolah perlu mempunyai kawalan keselamatan yang baik namun, kami akan memberi tumpuan lebih kepada sekolah yang dianggap kritikal iaitu sekolah berhampiran dengan jalan raya utama.

"Pintu pagar sekolah yang berhampiran jalan raya utama mudah terdedah kepada risiko kemalangan membabitkan pelajar sekolah. Jadi, kawalan keselamatan perlu diperketat melalui kerjasama dengan pihak polis," katanya kepada pemberita selepas majlis penyerahan komputer tablet kepada warga guru Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di sini, hari ini.

Mahdzir diminta mengulas isu beberapa kemalangan yang berlaku di hadapan kawasan sekolah sehingga mengakibatkan kematian berikutan kecuaian pemandu kenderaan. - Bernama


Sidang Parlimen 17 Oktober, Bajet 2017 dibentang 21 Oktober

Posted: 22 Sep 2016 05:22 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
KUALA LUMPUR: Mesyuarat Ketiga Penggal Keempat Parlimen Ke-13 bagi Dewan Rakyat akan berlangsung selama 25 hari bermula 17 Oktober hingga 24 November depan.
 
Setiausaha Dewan Rakyat Datuk Roosme Hamzah dalam satu kenyataan berkata persidangan Dewan Negara pula akan berlangsung selama 10 hari bermula 5 hingga 21 Disember depan.
 
Beliau berkata pembentangan Rang Undang-undang Perbekalan (Belanjawan) 2017 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang juga menteri kewangan, di Dewan Rakyat akan berlangsung pada Jumaat, 21 Oktober.
 
Roosme berkata waktu persidangan Dewan Rakyat yang ditetapkan ialah dari pukul 10 pagi hingga 5.30 petang pada hari Isnin hingga Khamis.
 
"Waktu persidangan Kamar Khas yang berlangsung di Kamar Khas, Blok Pejabat Sementara Parlimen, pula ialah dari pukul 2.30 petang hingga 4.30 petang pada Isnin hingga Khamis," katanya.
 
Persidangan Dewan Rakyat akan datang bakal menyaksikan sesi khas 'Waktu Pertanyaan Menteri' dilaksanakan.
 
Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia yang mengumumkan perkara itu pada Isnin lepas berkata sesi selama 30 minit itu akan diadakan setiap Selasa dan Khamis sebelum bermulanya sesi pertanyaan lisan di Dewan Rakyat.
 
Waktu Pertanyaan Menteri diluluskan sebulat suara oleh Penyata Jawatankuasa Peraturan Mesyuarat Dewan Rakyat pada 7 April lepas.
 
 

PRN mengejut Pulau Pinang: Umno sifatkan ia retorik Guan Eng

Posted: 22 Sep 2016 05:19 AM PDT

Oleh Azizul Osman
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Ketua Pembangkang Pulau Pinang Datuk Jahara Hamid menyifatkan ugutan ketua menteri mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) mengejut bagi membantah proses persempadanan semula oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hanyalah retorik politik semata-mata.
 
Jahara yang juga ADUN Teluk Air Tawar berkata, PKR yang merupakan sekutu DAP dalam kerajaan negeri Pulau Pinang tidak akan bersetuju dengan langkah itu kerana ia pernah menolak mentah-mentah cadangan sama oleh Ketua Menteri Lim Guan Eng sebelum ini.
 
"Dia (Guan Eng) tahu ada kuasa dan rasa dapat undi yang tidak berbelah bahagi daripada penyokong kaum Cina di Pulau Pinang. Sebab itu dia begitu ghairah untuk adakah Pilihan Raya Negeri. Saya rasa ini retorik sahaja dan PKR tidak akan setuju," katanya kepada Antarapos.
 
Guan Eng hari ini berkata akan akan mempertimbangkan semua kemungkinan mengadakan PRN walaupun belum memuktamadkan cadangan itu di peringkat negeri.
 
"Dia kena yakinkan PKR lah. Itu terpulang sebab DAP yang majoriti, antara dia dan sekutunya yang akan buat keputusan dan dia kena yakinkan PKR untuk buat. Dan kalau buat di sini (pilihan raya negeri) tentulah Selangor pun nak buat juga," jelas Jahara.
 
DAP Pulau Pinang sebelum ini berkeras mahu mengadakan PRN mengejut apabila Guan Eng terpalit dengan skandal salah guna kuasa yang mengakibatkan beliau disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ekoran dua pertuduhan rasuah.
 
Guan Eng didapati cuba menukar status tanah (zon pertanian kepada zon komersial) dan membeli sebuah banglo di bawah harga pasaran di Jalan Pinhorn, George Town.
 
Idea untuk mengadakan PRN itu kemudiannya terpaksa dibatalkan Guan Eng apabila gagal mendapat persetujuan PKR.
 
Dalam pada itu Jahara berpendapat adalah tidak wajar untuk Pulau Pinang mengadakan PRN berasingan kerana akan melibatkan wang rakyat malahan tempoh untuk mengadakan pilihan raya umum cuma berbaki tidak kurang dua tahun sahaja.
 
"Dia (Guan Eng) kena fikir habis-habis sebab tinggal setahun lebih sahaja lagi untuk pilihan raya umum, ini buang masa, duit dan tenaga hanya untuk buktikan bahawa dia mendapat sokongan luar biasa," katanya.
 
DAP menerusi Lim Kit Siang sebelum ini mencadangkan Selangor mengadakan PRN mengejut sebagai membantah cadangan persempadanan semula oleh SPR, namun ia ditolak oleh Menteri Besar Datuk Seri Azmin Ali.
 
 

Abdul Hadi layak pegang jawatan Mursyidul Am

Posted: 22 Sep 2016 05:08 AM PDT

Abdul Hadi Awang
Abdul Hadi. - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI


KOTA BHARU – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilihat calon yang layak untuk menggantikan tempat Allahyarham Datuk Dr Haron Din sebagai Mursyidul Am parti itu.

Pemerhati Politik, Mohd Sayuti Omar berkata, kelayakan tersebut dilihat dalam pelbagai segi terutamanya keilmuan dan ketokohan yang dimiliki beliau.

"Dia seorang penutur sirah yang fasih. Kedudukan hari ini sebagai Timbalan Presiden Kesatuan Ulama Sedunia juga merupakan satu kelebihan.

"Selain itu, lihat kembali kecemerlangannya dalam bidang politik sebelum ini," katanya kepada Sinar Harian.

Beliau menyatakan pendapatnya mengenai calon yang boleh menggantikan arwah Datuk Dr Haron Din selepas Timbalannya, Datuk Ahmad Yakob dibayangkan akan mengalas jawatan tersebut.

[ARTIKEL BERKAITAN: Ahmad mahu kekal sebagai Timbalan Mursyidul Am]

Menurutnya, pada hakikatnya susah untuk mencari mereka yang selayaknya menggantikan tempat Allahyarham namun jawatan tersebut perlu diisi dengan mereka yang selayaknya mengikut kelebihan yang ada pada diri masing-masing.

Beliau juga memberitahu, secara umumnya, Ahmad Yakob dilihat belum bersedia dan belum sesuai untuk pegang jawatan tersebut, tambahan pula kini menggalas jawatan besar lain di peringkat negeri.

"Jawatan itu memerlukan seorang yang benar-benar berilmu, perlu ada bakat spiritual yang tinggi. Ertinya bukan hanya ilmu sahaja, malah mereka perlu ada kepakaran lain juga.

"Kita tidak melihat ada calon lain yang boleh memegang jawatan tersebut dalam Pas. Yang ada sekarang ini masih belum masak ilmu dan belum menyerlah dalam apa-apa aspek keagamaan.

"Mereka setakat tahu baca bahasa Arab tetapi masih naif dan belum berani membuat ijtihad," katanya.


SPR WP enggan temui wakil pembangkang bincang persempadanan semula

Posted: 22 Sep 2016 05:05 AM PDT

HAZAYANI ZAKARIA | Foto WAN ZAHARI SALLEH


Dr Mohd Hatta dan rombongan Pakatan Harapan Wilayah Persekutuan selepas gagal bertemu SPRDr Mohd Hatta dan rombongan Pakatan Harapan Wilayah Persekutuan selepas gagal bertemu SPR


Pakatan Harapan kecewa terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Wilayah Persekutuan yang enggan bertemu mereka bagi berbincang mengenai cadangan persempadanan semula kawasan pilihan raya.

Pengarah pilihan raya Parti Amanah Negara (Amanah) Dr Hatta Ramli berkata, tindakan SPR sangat tidak adil kerana Pakatan Harapan yang menggabungkan Amanah, PKR dan DAP merupakan pelanggan mereka.

"SPR pelanggannya ialah orang ramai dan parti politik. Dia tak boleh halang kita nak jumpa apatah lagi melibatkan urusan pilihan raya yang melibatkan seluruh rakyat.

"Arahan yg dimaklumkan pihak keselamatan SPR tak mahu berjumpa sesiapa atas urusan persempadanan semula untuk tempoh sebulan. Ini tidak adil kerana untuk membantah kita memerlukan maklumat dan data-data.

"Kalau mereka tidak mahu bercakap dengan kita ini tidak adil. SPR Selangor boleh turun bertemu rakyat beri penerangan kenapa SPR Wilayah Persekutuan tak mahu jumpa pelanggan," katanya kepada pemberita di lobi bangunan TH Selborn hari ini.

Mereka bercadang bertemu dengan pihak SPR di pejabat mereka bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai persempadanan semula pilihan raya khususnya di Wilayah Persekutuan.

Sementara itu, naib presiden PKR yang juga pengarah pilihan raya parti itu, Nurul Izzah Anwar mendakwa SPR membantu Barisan Nasional untuk menang dalam pilihan raya umum nanti dengan melakukan persempadanan semula.

"Saya merasakan tindakan SPR ini merupakan penghinaan dan tamparan kepada sistem demokrasi dalam menghadapi pilihan raya," katanya.

Justeru beliau mendesak suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi mengkaji syor persempadanan semula yang didakwa menjejaskan kawasan-kawasan pembangkang dan mewujudkan pemisahan kaum.

"Kita akan desak supaya suruhanjaya siasatan diraja ditubuhkan oleh yang Dipertuan Agong dalam menangani ancaman terbesar dalam sistem demokrasi kita.

"Membenarkan persempadanan semula tanpa bantahan merupakan satu kerosakan besar apabila kita membiarkan pemerintahan BN tanpa suara pembangkang,"katanya.

Beliau juga menyeru rakyat bertindak dengan melakukan bantahan di setiap kawasan dan menyertai mereka dalam menyerahkan petisyen bantahan kepada Agong.

SPR mengemukakan cadangan penentuan sempadan pilihan raya baharu untuk kerusi Parlimen dan DUN untuk Tanah Melayu dan Sabah 15 September lepas.

Setiausaha SPR Datuk Abdul Ghani Salleh berkata penentuan semula sempadan pilihan raya itu dibuat mengikut Fasal (2) Perkara 113 Perlembagaan Persekutuan dan pindaan kepada Fasal (2) Perkara 14 Undang-Undang Tubuh Negeri Sabah, yang diwartakan pada 18 Ogos.

Menurut Abdul Ghani, notis persempadanan bersama butiran penuh cadangan itu disiarkan di Semenanjung Malaysia dan Sabah selama sebulan, mulai 15 September dan 14 Oktober.

Rombongan Pakatan Harapan Wilayah Persekutuan sempat mengadakan protes di lobi bangunan TH Selborne yang menempatkan pejabat SPR Wilayah Persekutuan.Rombongan Pakatan Harapan Wilayah Persekutuan sempat mengadakan protes di lobi bangunan TH Selborne yang menempatkan pejabat SPR Wilayah Persekutuan.


Saya ditinggalkan jet PM di Madinah

Posted: 22 Sep 2016 04:55 AM PDT


FARUSH KHAN


PADA tahun 2000 saya pergi lagi ke tanah suci, kali ini membuat liputan lawatan rasmi perdana menteri (ketika itu Tun Dr Mahathir Mohamad).

Memandangkan program lawatan seperti selalunya dirancang rapi oleh semua pihak berkaitan, maka saya tidak langsung meramalkan sebarang masalah.

Seperti ke mana-mana pun saya dan wartawan lain pergi dalam lawatan rasmi seperti itu, segala keperluan, daripada tempahan tiket kapal terbang hingga kepada penginapan biasanya disediakan.

Rupa-rupanya telahan saya tersasar kali ini. Saya berhadapan dengan masalah besar.

Tidaklah seserius tragedi kesesakan, tolak-menolak dan tindih-menindih yang berlaku di terowong Muassim, Mina, yang meragut lebih 1,500 nyawa ketika saya tunai haji pada 1990, tetapi ia tetap mencemaskan.

Ia bermula selepas rombongan kami yang seramai 36 orang tiba di Madinah. Kami ditempatkan di Hotel Oberoi, terletak hanya 80 meter dari Masjid Nabawi.

Sebelum Zohor, beberapa orang yang bersama perdana menteri di kawasan Raudah, diberi penghormatan memasuki makam Nabi SAW.

Tentu saya tidak mahu lepaskan peluang keemasan seperti itu. Bukan semua orang diizinkan masuk kawasan makam Nabi.

Keesokannya, seorang pegawai bertugas mengedarkan surat ringkas ke bilik kami yang memaklumkan bahawa kami perlu bersiap sedia untuk keluar dari hotel jam 8.30 malam untuk bertolak ke Riyadh dengan jet peribadi perdana menteri. Semua penjadualan penerbangan kami dengan pesawat komersial dibatalkan.

Saya masukkan kain baju ke dalam beg, dan petang itu, saya ke Masjid Nabawi lagi. Di antara Maghrib dan
Isya saya mengambil peluang membaca al-Quran.

Jam 7.15 malam, saya kembali ke hotel untuk bersama rombongan yang bakal bertolak jam 8.30 malam seperti dijadualkan.

Tetapi alangkah terkejutnya saya apabila dapati beg saya sudah tiada lagi dalam bilik dan semua rakan wartawan sudah tiada di bilik masing-masing.

Akhirnya saya diberitahu oleh seorang lelaki Melayu yang ada di hotel itu bahawa perdana menteri bersama rombongannya sudah meninggalkan hotel.

Saya mula cemas. Seingat saya, saya tidak pernah segelabah itu; ke hulu ke hilir di luar hotel dan di sekitar masjid, mencari mereka macam kucing kehilangan anak.

Antara jam 7.45 dan 9.45 malam saya berjalan mencari rakan-rakan rombongan, setiap detik mendoakan agar dapat temui mereka. Percikan keringat jangan dikira lagi!

Gagal menemui mereka di situ, saya menyewa teksi, terus ke kawasan lapangan terbang khas yang dijadualkan membawa rombongan kami ke Riyadh, tetapi tempat itu sunyi-sepi. Seorang manusia pun tidak ada. Saya balik semula ke Masjid Nabawi, debaran jantung bertambah kencang.

Sudah hampir mati akal. Saya tidak tahu di mana lagi hendak mencari mereka.

Setelah bertanya kepada beberapa orang di Hotel Oberoi, saya diberitahu di kawasan berdekatan ada pejabat menjual tiket penerbangan yang buka jam 10 malam.

Nasib saya sangat baik. Ketika itu dalam poket kot saya ada pasport, sedikit wang dan cek, tiga benda yang amat saya perlukan.

Saya bergesas ke pejabat jualan. Hanya ada seorang pelanggan dan dua staf yang sudah bersiap untuk 'tutup kedai'.

Saya memberitahu mereka saya perlukan tiket ke Riyadh. Seorang daripada mereka yang boleh bertutur bahasa Inggeris berkata: "Kami nak tutup pejabat sekarang."

Saya: "Tolonglah saya. Saya perlukan tiket ke Riyadh, malam ini atau esok."

Pegawai itu bertanya: "Who are you?"

Saya memberitahu profesion saya dan terus mengambil peluang menunjukkan itinerari program lawatan
rasmi itu.

Dia sedikit mesra selepas menelitinya.

Pegawai: "Anda lihat seorang pelanggan tadi. Dia nak ke Riyadh juga kerana saudaranya mati. Tapi kami tidak boleh buat apa-apa sebab kapal terbang sudah penuh."

Saya: "Ya, saudara dia sudah mati, tapi saya masih hidup. Perdana menteri saya akan temui raja anda di Riyadh dan apa jadi pun, saya wajib ada di sana pagi esok. Kalau tidak, saya akan mati. Anda pun akan mati juga!"

Kerana gelabah, saya bagaikan hilang arah tentang apa yang patut saya cakap.

Pegawai itu merenung saya. Entah apa yang difikirkan. Dia pergi kembali ke mejanya, capai gagang telefon dan buat panggilan. Pandangannya terus ke arah saya.

Saya memicit dahi, tidak putus-putus berharap dan berdoa. Saya yakin ALLAH akan melepaskan saya daripada kecemasan.

Kira-kira 10 minit kemudian, pegawai  itu keluar kembali, berdiri di hadapan saya dan berkata: Brother, you got the ticket... 7.45 am flight tomorrow.

Subhanallah! Saya lega teramat. Kami berpelukan. Badan saya terasa seolah-olah ringan, seperti mahu terbang masa itu juga.

Dari jam 7.45 pagi keesokannya, saya lena sepanjang penerbangan hingga pesawat mendarat di kota Riyadh, ibu negeri Saudi Arabia itu, hampir dua jam kemudian.

Yang menarik, sehari sebelum itu, ketika di Madinah, saya siap menghantar ucapan perdana menteri yang dijadual untuk disampaikan dalam majlis dengan pemerintah di Riyadh dan ucapan itu disiarkan di muka depan The New Straits Times keesokan hari.

Tidak lama selepas bertemu dan berpelukan dengan rakan-rakan wartawan di Riyadh, saya diberitahu, perdana menteri tidak jadi berucap malam itu.

Astaghfirullah. Saya diam seribu bahasa!


Naib Presiden PKR umum keluar parti

Posted: 22 Sep 2016 04:50 AM PDT

SINAR HARIAN

Darell Leiking
Darell Leiking


KOTA KINABALU - Naib Presiden PKR, Darell Leiking hari ini mengumumkan meletak jawatan dan keluar PKR.

"Peletakan jawatan saya sebagai naib presiden PKR dan keluar daripada PKR ini berkuat kuasa serta merta," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Katanya beliau telah menemui Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bagi menyatakan hasratnya itu dan menurutnya presiden menghormati keputusannya.

Darell yang juga Ahli Parlimen Penampang berkata, beliau bakal menyertai parti tempatan Sabah yang bakal diterajui bekas Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Mengenai jawatan yang ditawarkan kepadanya dalam parti yang akan disertainya, Darell berkata beliau ada berbincang mengenai jawatan dengan Mohd Shafie namun belum membuat keputusan sama ada menerimanya atau tidak.

Mohd Shafie yang bertindak keluar Umno pada 4 Julai lepas hari ini berkata, beliau berhasrat mengambil alih sebuah parti politik di Sabah untuk bertanding pada pilihan raya umum akan datang. - Bernama


Tiada ulasan: