Jumaat, 9 September 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


PINDAAN AKTA 355 : BERBEZA PANDANGAN BUKAN BIADAB

Posted: 09 Sep 2016 07:00 AM PDT

1. Usul MP Marang tentang pindaan Akta 355 belum pun diperincikan. Semua MP sama ada Pas atau bukan belum menyatakan pendirian sah mereka terhadap cadangan pindaan akta itu. Sokongan atau bangkangan di luar parlimen tidak diambil kira.

2. Apabila Mufti WP memberi pendapatnya dalam Bayan Linnas dan pendapat itu disanggah oleh MP Parit Buntar, itu tidak boleh dianggap biadab. Berbeza pandangan bukan suatu kebiadaban tetapi ia adalah proses pemantapan ilmu dan kefahaman.

 3. Mufti boleh memberi pandangan bahkan mencadangkan pindaan itu disokong. Itu haknya. Sementara MP pula berhak menyanggah pandangan itu. Apatah lagi MP adalah orang yang terllibat secara langsung dengan proses pindaan itu.

 4. Mewajibkan sokongan kepada suatu usul yang belum jelas perinciannya adalah suatu tindakan tergesa-gesa. Hukum terhadap sesuatu perkara adalah cabang daripada tasawwur tentang perkara itu. Bagaimana sesuatu perkara boleh dihukum wajib disokong padahal butiran tentang perkara itu belum jelas dan belum diperincikan?

5. Bagi saya, label biadab yang diberikan oleh Harakah kepada MP Parit Buntar adalah tindakan di luar batas disiplin dan akhlak berbeza pandangan. Jika MP Parit Buntar di label biadab, adakah Mufti Perlis juga biadab apabila beliau juga agak kritikal terhadap pendirian Mufti WP itu dalam isu ini?

 6. Saya harap Harakah lebih profesional dan beretika pada masa yang akan datang dalam meraikan perbezaan dan kepelbagaian.

 Bekas Pembaca Harakah
 9 Sept 2016 ~   Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

SOLIDARITI BUAT SDR. MAZLAN ALIMAN*

Posted: 09 Sep 2016 04:13 AM PDT

Sdr. Mazlan Aliman antara aktivis masyarakat yang sangat disegani kawan dan lawan. Kehidupannya banyak ditumpukan kepada memperjuangkan hak peneroka dan golongan tertindas di seluruh negara.

 Di saat ada pemimpin negara membolot harta untuk kekayaan sendiri, Mazlan pula bergolok bergadai turun naik mahkamah dalam menyuarakan hak para peneroka yang ditindas.

 Pengorbanan beliau bukan sedikit. Kegigihan beliau bersama anggota Persatuan Anak Peneroka Felda (ANAK) dalam mengangkat martabat para peneroka felda tiada tandingannya.

 Sebelum ini, beliau menulis sebuah buku berjudul "FELDA... Dulu tolong Sekarang Ah Long" dalam menceritakan keperitan warga peneroka yang terpaksa berhadapan Felda. Bagaimanapun beliau telah disaman oleh Felda kerana didakwa telah memfitnah mereka dalam buku tersebut.

 Kini beliau bersama syarikat pencetak diarahkan membayar gantirugi RM500,000 oleh mahkamah. Kita sebagai rakyat Malaysia terutamanya warga peneroka, perlu membantu mereka.

 Menyumbanglah setakat termampu walaupun hanya RM10 supaya Mazlan boleh terus membela nasib mereka yang ditindas.

 Sumbangan boleh disalurkan terus ke akaun:

 Pusat Penggerak Mobilisasi Akaun No: *564258576644 (Maybank)
Sila maklumkan maklumat sumbangan anda ke nombor : 017-7709869 (Rahmat).

 Kepada pihak-pihak lain yang telah memulakan kutipan, adalah dinasihatkan untuk memaklumkan dan menyerahkan kutipan kepada Pusat Penggerak Mobilisasi dari semasa ke semasa bagi memudahkan urusan penyelarasan.

Harapan Baru

HJ MOHAMAD SABU
Presiden Parti Amanah Negara
8 September 2016

Inikah sikap dan akhlak terpuji yang Pas perjuangkan?

Posted: 08 Sep 2016 06:30 PM PDT

 Siapa yang biadap?
  Harakah, akhbar resmi Pas, telah memuat naik tajuk besar dimuka depan akhbar itu : PAN JANGAN BIADAB.

  Sebelum ini Hj Hadi dilaporkan sebagai berkata, "Baca Qur'an, jangan baca fesbuk"

   Saranan Hj Hadi itu memang ada kebenarannya. Hj Hadi kena ingatkan anak-anak buahnya sebagai ummat Islam kita semua kena mengamalkan apa yang al-Quran sebutkan.

Dalam Surah Al-Hujurat disebutkan tentang tata cara pergaulan, termasuk dalam berkata-kata.

 "Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (Surah Al Hujuraat : 11)

 Allah SWT melarang kita untuk menghina orang lain yakni dengan meremehkan dan mengolok-olok. Apakah pengikut tegar Hj Hadi ini tidak beriman dengan ayat al-Hujuraat di atas itu?

   Sikap Harakah  memuat naik gelaran yang mengandungi ejekan tersebut juga pernah dilakukan ketika PRK Kuala Kangsar berlangsung dengan tajuk besar di muka depan : PAN SELAMATKAN UMNO


  Jadinya ini merupakan siaran ulangan. Saya merasakan Parti Amanah Negara perlu menghantar surat bantahan resmi kepada Pas mengenainya. Jangan biarkan nama Amanah dipermain-mainkan oleh musuh. Musim mengundi nanti, rakyat terutamanya dikampung-kampung akan jadi keliru : PAN atau AMANAH?

 Saya pernah nasihatkan Ust Idris Ahmad supaya bertaubat dengan mengingatkannya kepada perintah Allah yang terkandung dalam surat al-Hujuraan ayat 11. Sila baca entri saya terdahulu di sini

  Jelas bahawa Ust Idris Ahmad yang menjaga Harakah ini masih belum mahu bertaubat dan terus mengingkari perintah Allah tersebut! Apa jenis Ustaz kalau macam ini kelakunya? Sajer nak tanya... kalau-kalau ada yang boleh tolong beri penjelasan mengenai sikap degil Derih nih!

 Harakah sebagai akhbar rasmi sebuah parti yang mengaku kononnya memperjuangkan Islam, sepatutnya menunjukan sikap dan akhlak Islam yang terpuji.

   Sikap Harakah ini turut ditempelak oleh beberapa fesbuker :


Djroy Live Stream :  "Akronim yg diluluskan dibawah akta pertubuhan 1966 dibawah seksyen 11 bagi Parti Amanah Negara telah ditetapkan sebagai #AMANAH dan bukannya #PAN. Diharap editor harakah lebih peka dan lebih cerdik dan faham akronim yg diluluskan oleh ROS."


Rizal Adnan : Hai, takkanlah parti Islam pun tak reti-reti lagi bab macam ni....ka terlupa habih dah ilmu penggajian Islam tu semua.

Rosudin Kassim : HARAKAH JANGAN BIADAP.

Mohd Bashah :Kasi ketuk sikit harakah tu , nampak macam biadap sangat dah tu .

Persatuan Belia Soleh : Harakah !!!Jangan BIADAB

Hadi Fahmiez : Bila lidah parti biadab dan kurang ajar, pengikut makin berani biadab

   Saya juga bersetuju agar Hj Hadi dapat mengubah kenyataannya itu sebagaimana status yang dinaikan fesbuker Ust Miqdad Zakaria :



Baca Al-Quran dan jangan memaki hamun.. Pesanan Nelayan Laut Dalam.

Tiada ulasan: