Selasa, 30 Ogos 2016

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


Polis kenal pasti identiti 3 gadis buat aksi bahaya

Posted: 30 Aug 2016 05:50 AM PDT

SINAR HARIAN
PDRM


KUANTAN - Polis telah mengenal pasti identiti tiga gadis yang mengeluarkan badan dan duduk di tingkap kereta di jalan ke Genting Highlands yang viral di laman sosial Facebook baru-baru ini.

Timbalan Ketua Polis Daerah Bentong Asisten Superintendan S. Somo berkata identiti pemilik kereta juga telah diperoleh dan pihaknya dijangka menghantar kertas siasatan ke pejabat pendakwa raya pada minggu ini untuk tindakan selanjutnya.

"Pemilik kereta bagaimanapun tidak menggunakan kereta itu pada hari berkenaan. Tetapi semua yang menaiki kereta itu pada hari kejadian telah dikenal pasti," katanya semasa dihubungi di sini, hari ini.

Somo berkata siasatan dijalankan mengikut Seksyen 42(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 dan Seksyen 279 Kanun Keseksaan kerana memandu secara berbahaya.

Kes itu juga disiasat mengikut Peraturan 4A Kaedah-kaedah Kereta Motor (Tali Pinggang Keledar) 1978 kerana penumpang berkenaan tidak memakai tali pinggang keledar. –Bernama


Along Cham cerai Zila talak satu

Posted: 30 Aug 2016 05:46 AM PDT

Along Cham cerai Zila talak satu


SUBANG - Pelakon dan pelawak, Along Cham sah melafazkan cerai talak satu terhadap isterinya, Zila Seeron, sebentar tadi.

Talak itu dilafazkan tepat jam 10.40 pagi selepas Hakim Mahkamah Rendah Syariah Petaling, Abd Halim Abu Samah membenarkan permohonan yang difailkan oleh Along.

Along atau nama sebenarnya, Muhammad Nizamudin Ahmad, 33, bernikah dengan penyanyi itu pada 23 Januari 2010 dan dikurniakan seorang cahaya mata, Ahmad Danial, 5.

Along selaku plaintif memfailkan permohonan cerai itu terhadap zila atau nama sebenarnya Nur Azilah Seeron, 27, pada pagi ini mengikut Seksyen 47 Enekman Undang- Undang Keluarga Islam Selangor 2003.

Selain cerai, Along turut memfailkan nusyuz terhadap zila pada 12 Mei lalu.

Along itu diwakili peguam, Roshdan Sujak Rafie manakala Zila diwakili  Nurul Aini Yusuff.


‘Tak perlu rahsia tarikh PRU14’

Posted: 30 Aug 2016 05:42 AM PDT

Pilihanraya
Pilihanraya - Gambar hiasan


IPOH - DAP Perak menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan segera tarikh PRU14 bagi memudahkan semua parti membuat persediaan yang sewajarnya.

Timbalan Pengerusinya, V Sivakumar berkata, kuasa penuh terletak pada Najib meskipun Perlembagaan memperuntukkan kuasa terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menentukan tarikh sebenar PRU14.

"Walaupun SPR diberikan tanggungjawab untuk menentukan tarikh sebenar PRU14 namun ia hanya akan dilaksanakan selepas pembubaran Parlimen diumumkan perdana menteri.

"Kuasa SPR hanya terhad untuk menentukan tarikh sebenar pilihanraya iaitu dalam tempoh 60 hari selepas Dewan Rakyat dan Dun dibubarkan," katanya, dalam satu kenyataan.

Menurutnya, tiada keperluan merahsiakan tarikh PRU14 kerana ia jelas merosakkan amalan demokrasi yang berasaskan prinsip saksama.

"Ia juga disifatkan satu amalan yang melanggar hak demokrasi berparlimen dan bersikap tidak adil kepada blok pembangkang," katanya.

Katanya, pihaknya tidak menolak tindakan merahsiakan tarikh PRU14 itu merupakan satu muslihat untuk terus mengekalkan BN selaku kerajaan yang memerintah.

"Taktik ini merupakan muslihat kerajaan untuk mengadakan pilihan raya pada ketika yang paling sesuai bagi pihaknya. Perbuatan tidak adil ini turut menjadi penyumbang kepada kemenangan BN pada PRU terdahulu," katanya.

Katanya, transformasi yang dilaung-laungkan Najib juga tidak bermakna sekiranya perkara itu tetap dilakukan.

"Transformasi yang dilaung-laungkan itu adalah tidak bermakna jika  sistem demokrasi negara tidak dipulihkan dengan segera," katanya

Hujan lebat, banjir kilat landa beberapa kawasan

Posted: 30 Aug 2016 05:35 AM PDT

Hujan lebat, banjir kilat landa beberapa kawasan
Gambar banjir kilat yang dikongsikan di media sosial.
 
 
KUALA LUMPUR - Beberapa kawasan termasuk Jalan Lapangan Terbang Subang, susur masuk Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Subang dilanda banjir kilat pagi ini berikutan hujan lebat sejak jam 7 pagi tadi.

Laporan BHOnline yang memetik jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor sebagai berkata, air mulai naik jam 7.30 pagi  setinggi 0.3 hingga 0.6 meter.

Banjir kilat di sepanjang jalan menuju Lapangan Terbang Subang dan dari Ara Damansara turut menyebabkan kesesakan jalan raya yang teruk dari susur keluar Lebuhraya Persekutuan dan Citta Mall.

Banjir kilat dilaporkan turut berlaku berhampiran Tol Sungai Rasau di Shah Alam dari Taman Berkeley, Klang ke persimpangan Batu 3, Shah Alam.

Keadaan sama berlaku laluan menuju bandar raya dari Sungai Besi ke Jalan Loke Yew dan seterusnya ke Jalan Tun Razak, di sini.


'Tidak jantan' kalau asyik berpeluk tubuh sahaja'

Posted: 30 Aug 2016 05:32 AM PDT

Mohd Nor Hamzah
Mohd Nor Hamzah


SHAH ALAM - Pas melihat kesungguhan kerajaan Sarawak melebihi kerajaan Terengganu dalam melindungi hasil negeri mereka agar disalurkan kembali demi kepentingan rakyat mereka.

Ketua Penerangan Pas Terengganu, Mohd Nor Hamzah berkata, kerajaan Umno Terengganu perlu menjadikannya sebagai contoh dan memberi ruang yang luas kepada anak negeri Terengganu mengecap semaksima mungkin hasil sumber asli.

"Pas Terengganu menggesa kerajaan Terengganu memandang serius hasil pertemuan antara Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Adenan Satem, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak serta  Ketua Pegawai Eksekutif, Petronas Datuk Wan Zulkifli Wan Ariffin.

"Perbincangan mereka dikatakan telah membuahkan tujuh hasil yang sangat baik bagi rakyat Sarawak. Sebaliknya, pemimpin Umno bukan sahaja tidak mempertahankan hak royalti bahkan menggadai maruah dan menyerahkan medan minyak Bertam PM 307 kepada kerajaan persekutuan," katanya dalam kenyataan hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN:  Kuota jawatan Petronas tidak bagus untuk pekerja]

Oleh itu, Pas Terengganu menuntut janji Umno Terengganu yang kerajaan akan menyediakan peluang pekerjaan kepada seramai lebih 41 ribu rakyat Terengganu.

"Adalah 'tidak jantan' sekiranya kerajaan Terengganu hanya berpeluk tubuh lalu terus membiarkan rakyat 'melopong dan menghitung' kehadiran warga asing di tapak petroleum Terengganu tanpa menentukan pendirian atau membuat apa-apa tindakan, untuk menjamin pekerjaan rakyat Terengganu.

"Seluruh rakyat sedang memerhatikan pentadbiran Umno memerintah sekarang yang  telah meninggalkan kesan yang besar kepada rakyat Terengganu," katanya lagi.

Justeru itu, Pas menyeru rakyat Terengganu agar bangkit mempertahankan harga diri dan maruah negeri yang digadai Umno, sebagaimana yang telah dilakukan Sarawak dalam mempertahankan hak negeri mereka.

"Langkah ini boleh dilaksanakan dengan menyingkirkan Umno Terengganu dari tampuk pemerintahan dan Pas sebagai kerajaan menunggu sudah bersedia dan berusaha sedaya mungkin bagi mendapatkan kembali hak rakyat Terengganu yang dirampas itu," katanya lagi.


Datuk tertembak cucu kerana disangka kera

Posted: 30 Aug 2016 05:20 AM PDT

Datuk tertembak cucu kerana disangka kera
Senjata api digunakan datuk mangsa untuk menjaga kebun dari musuh tanaman turut dirampas. - Foto Sinar Harian


KOTA TINGGI - Seorang cucu cedera parah selepas datuknya tertembak kanak-kanak tersebut yang disangka kera dalam kejadian di sebuah kebun dekat Kampung Mawai, pagi tadi.

Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Rahmat Othman berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 9.10 pagi, semasa pengadu yang juga warga emas berusia 79 tahun itu berada di kebunnya untuk membuat pemantauan kebun dengan membawa senjata api miliknya.

Menurutnya, ketika kejadian lelaki berkenaan telah ternampak satu objek bergerak yang mana pengadu menyangka objek itu seekor kera.

"Ekoran itu datuk mangsa telah melepaskan satu das tembakan menggunakan peluru penabur No.4 dan sebaik tembakan dilepaskan pengadu terdengar suara menjerit kesakitan.

"Warga emas berkenaan kemudian pergi melihat dan mendapati yang tertembak adalah cucunya. Dengan bantuan keluarga, mangsa telah di hantar ke Hospital Sultanah Aminah untuk dapatkan rawatan lanjut,"katanya, hari ini.

Tambah Rahmat, ekoran kejadian itu kanak-kanak berusia 10 tahun itu mengalami cedera di bahagian kepala dan badan dimana terdapat tiga kesan luka terkena peluru.

Katanya, senjata api yang digunakan datuk mangsa adalah jenis Short Gun 32" Simson Double Barrel untuk kegunaan menjaga kebun dari musuh tanaman.

"Datuk mangsa telah ditahan untuk membantu siasatan di bawah Seksyen 39 Akta Senjatapi 1960 dan senjata api digunakan juga turut dirampas," katanya lagi.

PAS Kelantan doakan 'tuah' Husam bersama Amanah

Posted: 30 Aug 2016 05:11 AM PDT

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Setiausaha PAS Kelantan, Datuk Che Abdullah Che Mat Nawi berkata parti terbuka dengan keputusan Datuk Husam Musa untuk bersama Amanah, sebagaimana langkah yang sama diambil beberapa pemimpin terdahulu.
 
Malah parti itu mendoakan penyertaan beliau ke dalam Amanah adalah satu tindakan yang tepat. 
 
"Selamat maju jaya. Beliau (Husam) kena ada bahtera (dan) pilih untuk bersama dengan Amanah. Kita (PAS) lawan sesiapa sahaja," katanya kepada Antarapos, hari ini.
 
Husam, yang juga bekas naib presiden PAS dilaporkan bakal membuat satu pengumuman penting berkenaan karier politiknya dalam satu acara yang dianjurkan Amanah Putrajaya, malam ini.
 
Malah dalam satu kenyataannya semalam, ADUN Salor itu mengakui akan menyarung 'jersi baru' bersama parti politik pilihannya.
 
Bekas exco Kelantan itu juga mendakwa sejak hampir empat bulan beliau dipecat daripada PAS, tidak ada sebarang petunjuk bahawa beliau akan diterima lagi oleh parti berkenaan.
 
Diajukan hal itu, Che Abdullah bagaimanapun memberitahu PAS tidak menerima sebarang surat rayuan daripada Husam untuk menyatakan mahu kembali semula kepada PAS.
 
Sebaliknya menurut ADUN Wakaf Bahru itu, Husam hanya membuat kenyataan terbuka yang bersifat menyerang dan ditujukan kepada pemimpin parti.
 
"Beliau (Husam) tak menggunakan haknya untuk merayu. Suratnya itu berupa serangan kepada PAS. Tidak ada surat rayuan sehingga tamat tempoh yang membolehkan beliau membuat rayuan. Itu maklumat yang kita dapat dari PAS Pusat.
 
"Surat itu beliau viralkan dan semua orang boleh baca. Ia tidak menunjukkan beliau hendak merayu, mungkin (hendak) kritik, serang Pengerusi Jawatankuasa Disiplin dan semua orang," kata Che Abdullah.
 
Mei lalu Husam dipecat daripada PAS kerana lantang mengkritik dan mencabar parti dan pemimpinnya secara terbuka berkaitan beberapa isu termasuk hudud.
 
Malah Husam turut mendakwa Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah merancang untuk bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan di Selangor. 
 
 

“Kerajaan pencuri”: Sudah tiba masa Najib bersihkan nama Malaysia

Posted: 30 Aug 2016 02:53 AM PDT

LKS Malaysia

Roketkini.com


KOTA KINABALU-  Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu bertanggungjawab membersihkan nama Malaysia yang dicemari julukan negara kleptokrasi berikutan pendedahan kecurian berbilion dolar Amerika melibatkan 1MDB dan individu bergelar Malaysian Official 1 (MO1).

Tambah menyedihkan, selain dinobat sebagai negara kleptokrasi terbesar peringkat global, kerajaan Malaysia yang dipimpin Barisan Nasional (BN) gagal melakukan sebarang usaha untuk membersihkan nama negara.

Persoalannya, di mana dan mengapa agensi penguatkuasaan dan penyiasatan tidak berusaha untuk membersihkan semula nama negara yang terpalit dengan skandal terbesar peringkat global itu?

Namun, apa yang menakutkan kata Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, ialah sikap lepas tangan Najib dan kerajaan Malaysia seolah-olah tiada apa yang berlaku.

"Sikap tidak bertanggungjawab ini menimbulkan tanda tanya kepada kita rakyat Malaysia, adakah kita sedia untuk dibeban dan dipalit dengan semua kotoran akibat kleptokrasi global ini?" soalnya ketika berucap dalam Forum Polisi anjuran DAP Sabah.

Kata beliau, hanya dalam sekelip mata sahaja Malaysia menjadi negara kleptokrasi global dan terpaksa menanggung aib apabila berada di salah satu tangga teratas negara paling korup di dunia khususnya dengan pendedahan saman sivil Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat untuk menyita aset melibatkan 1MDB sebanyak AS$1 bilion.

"Adalah menjadi tugas Datuk Seri Najib sebagai Perdana Menteri untuk membersihkan nama Malaysia dari julukan negara kleptokrasi global.

"Saya faham Datuk Seri Najib tidak akan menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bulan hadapan yang mana beliau sudah menghadirinya empat kali sejak April 2009 bercakap mengenai cadangannya tentang 'Gerakan Global Moderat', yang bukan sahaja telah gagal di peringkat antarabangsa, malah juga gagal dalam negara," ujar Kit Siang. – Roketkini.com


Warga Felda perlu desak MP sokong pindaan RUU 355

Posted: 30 Aug 2016 02:39 AM PDT


 
Oleh NARAZA MUDA


Ini soal memartabatkan agama Islam. Justeru itu warga Felda yang berada di 54 kawasan parlimen seluruh negara, sebahagian besarnya adalah orang Melayu dan beragama Islam perlu nyatakan sokongan agar ahli parlimen (MP) yang mereka undi semasa PRU13 lalu menyokong pindaan akta ini.

Kebersamaan dalam hal ini sangat perlu agar warga Felda terus utuh, kekal keharmonian dan mendapat redha Allah. Undi kita kepada mereka sewajarnya kita gunakan dengan menyatakan harapan kita. Tidak sedikit pun memberi keuntungan kepada mana-mana parti. Ini soal hukuman menurut syariat Allah.

Pindaan ini bukan pertama kali berlaku. Parlimen Malaysia pernah meminda akta ini pada tahun 1984 dan juga tahun 1989. Jadi kenapa untuk pindaan 2016 ini perlu ada berbelah bahagi, tidak bersetuju, bahkan menentangnya?

Kita kena sedar kedudukan ahli parlimen yang beragama Islam hanya tinggal 135 orang sahaja daripada 222 kerusi yang mewakili berbagai komponen parti politik. Kita mesti mengambil ruang dan peluang ini agar kita bersama-sama mendukung untuk memartabatkan perundangan  Islam.

Pindaan ini bukan pindaan Rang Undang-Undang Hudud sepertimana disalahtaksirkan oleh segelintir orang, juga bukan Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan atau Enakmen Qisas, Hudud dan Takzir Terengganu.

Pindaan itu bakal meletakkan Mahkamah Syariah lebih tinggi dan tidak seperti sekarang seperti terhina kerana mempunyai bidang kuasa yang sangat rendah berbanding mahkamah lain.

Cuba kita bandingkan kuasa hukuman jenayah dimiliki Mahkamah Majistret iaitu 5 tahun penjara, RM10,000 denda dan 12 rotan, sedangkan Ketua Hakim Syarie di Mahkmah Tinggi Syariah hanya mempunyai kuasa 3 tahun penjara, denda RM5,000 dan 6 sebatan.

Kita warga Felda yang beragama Islam perlu memastikan Ahli Yang Berhormat kita semua melaksanakan satu lagi usaha yang boleh memperkukuhkan Mahkamah Syariah kita.

Beruntunglah pengundi Parlimen Temerloh, Dungun dan Kuala Nerus kerana ahli-ahli parlimen ini sudah pasti akan menyokong dan mengundi bila bacaan Pindaan Rang Undang-Undang dibentang di Parlimen pada Oktober ini.

Justeru itu, kepada seluruh warga pengundi Felda di 51 kawasan Parlimen yang lain dapat memastikan wakil mereka dapat melaksanakan sokongan dari harapan kita umat Islam warga Felda. Sampaikanlah dengan apa jua cara kepada Ahli Yang Berhormat kita, berjumpa mereka, nyatakan hasrat dan kewajipan tugasan mereka agar usaha kita semua menjadi saksi di hari perkiraan amalan kita nanti.

*  Penulis ialah Pengerusi Hal Ehwal Felda PAS Pusat.


Jurutera Syarikat GLC Disambung Reman Lima Hari

Posted: 30 Aug 2016 02:34 AM PDT

MSTAR ONLINE
 
 
Seorang jurutera syarikat berkaitan kerajaan (GLC) disambung reman selama lima hari sehingga Rabu ini oleh Mahkamah Majistret Kota Baharu bagi membantu siasatan susulan kes rasuah dan salah guna kuasa. -fotoBERNAMA
 
 
KOTA BAHARU: Seorang jurutera syarikat berkaitan kerajaan (GLC) disambung reman selama lima hari sehingga Rabu ini oleh Mahkamah Majistret Kota Baharu di sini, bagi membantu siasatan kes rasuah dan salah guna kuasa.

Perintah sambung reman itu dikeluarkan oleh Pendaftar Kanan Mahkamah Majistret Kota Baharu Mohd Rusli Ahmad.

Dua lagi juruteknik syarikat itu bagaimanapun dibebaskan dengan jaminan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabtu.

Ketiga-tiga mereka yang berusia 30 hingga 50 tahun itu sebelum ini direman selama tujuh hari sejak 21 Ogos susulan seorang pegawai kanan syarikat itu  ditahan sejak 16 Ogos bagi membantu siasatan kes rasuah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram.

Kes berkenaan disiasat di bawah Seksyen 17 (a) dan 23 Akta SPRM 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda RM10,000 atau lima kali nilai suapan atau yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Arahan Menteri Haramkan Kemeja-T Bersih 4 Tidak Munasabah

Posted: 30 Aug 2016 02:32 AM PDT

MSTAR ONLINE
 
 


PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan di sini Isnin memutuskan bahawa perintah menteri dalam negeri untuk mengharamkan penggunaan kemeja-T kuning Bersih 4 dan risalah berkaitan perhimpunan Bersih adalah tidak munasabah.

Hakim Datuk Mohd Zawawi Salleh, yang mengetuai panel tiga anggota, mengeluarkan perintah certiorari untuk membatalkan perintah menteri berkenaan.

Panel, yang turut dianggotai Hakim-hakim Datuk Abdul Rahman Sebli dan Datuk Asmabi Mohamad membenarkan rayuan dikemukakan oleh pengerusi Bersih 4 Maria Chin Abdullah dan dua yang lain untuk mengubah perintah Mahkamah Tinggi itu.

Pada 19 Februari tahun ini, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan semakan kehakiman dikemukakan Maria, Masjaliza Hamzah dan Fadiah Nadwa Fikri bagi membatalkan perintah itu.

Dalam keputusannya, Hakim Mohd Zawawi berkata perintah itu (mengharamkan kemeja-T dan risalah) oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi adalah tidak munasabah.

Hakim itu berkata, sebab-sebab untuk pengharaman diberikan menteri dalam affidavitnya menyentuh acara yang belum berlaku.

Hakim berkata mereka bercadang menulis satu penghakiman oleh kerana isu-isu dalam kes berkenaan adalah penting.

Pada 27 Ogos, tahun lepas, kementerian berkenaan mengeluarkan perintah mengharamkan kemeja-T Bersih 4 dan penerbitan berkaitan perhimpunan Bersih 4.

Perayu memfail semakan kehakiman bagi mencabar perintah itu, dengan menyebut kementerian dalam negeri dan kerajaan sebagai responden.

Di luar mahkamah, New Sin Yew, seorang daripada peguam yang mewakili perayu berkata perintah kementerian itu tidak sah berikutan keputusan mahkamah itu.

Beliau berkata keputusan itu mempunyai implikasi yang luas ke atas rakyat Malaysia yang memiliki kemeja-T dan risalah berkenaan.

Peguam Kanan Persekutuan Suzana Atan mewakili menteri dan kerajaan. - BERNAMA 

 

Pengerusi Bank Rakyat Direman 7 Hari

Posted: 30 Aug 2016 02:29 AM PDT

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
DIKEMASKINI- PUTRAJAYA: Pengerusi Bank Rakyat, Jeneral (Bersara) Tan Sri Abdul Aziz Zainal dikenakan perintah reman tujuh hari bermula Selasa bagi membantu siasatan kes penyelewengan dana penerbitan buku bernilai RM15 juta.

Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahman membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Mahkamah Majistret di sini untuk menahan reman lelaki berusia 65 itu, sehingga 5 September.

Abdul Aziz, 65, tampil memberi keterangan di ibu pejabat SPRM Kuala Lumpur sebelum dibawa ke pejabat SPRM Putrajaya dan ditahan pada 3 petang semalam.

Pengarah Siasatan SPRM Datuk Azam Baki berkata semalam akaun bank Abdul Aziz yang mengandungi wang hampir RM1 juta telah dibekukan.

Dia adalah orang ketiga daripada bank itu ditahan SPRM berhubung kes yang sama.

Sementara itu, empat lelaki termasuk pengarah urusan bank yang sama bergelar Datuk, bekas pengarah perolehan bank dan dua pemilik syarikat penerbitan yang tamat tempoh reman hari ini dibebaskan SPRM setelah siasatan selesai, hari ini.

Setakat ini, tujuh individu ditahan SPRM bagi membantu siasatan kes itu dan empat daripada mereka dibebaskan hari ini.

Kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 23 Akta SPRM 2009.

Anak Kontraktor Turut Direman Bantu Siasat Kes Rasuah RM76 Juta

Posted: 30 Aug 2016 02:25 AM PDT

MSTAR ONLINE


SPRM
 
 
PUTRAJAYA: Seorang kontraktor direman lima hari bermula Selasa bagi membantu siasatan berkaitan kes rasuah bagi projek "pipeline" di selatan tanah air berjumlah RM76 juta.

Lelaki 27 tahun itu merupakan anak kepada seorang kontraktor yang  masih direman sejak Jumaat lepas, bagi membantu siasatan kes yang sama.

Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahman membenarkan permohonan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Selasa untuk mereman lelaki itu sehingga 3 September.

Kontraktor itu ditahan di Ibu Pejabat SPRM ketika tampil memberi keterangan pada 5 petang Isnin.

SPRM juga merampas barangan kemas bernilai jutaan ringgit dan tiga buah kereta mewah di rumahnya di Kuala Lumpur.

SPRM dalam pada itu turut memperoleh perintah mahkamah untuk mereman enam individu selama empat hari sehingga 2 September berkaitan kes yang sama.

Mereka yang berumur antara 35 hingga 60 tahun itu terdiri seorang pengurus besar sebuah syarikat cari gali minyak dan lima kontraktor.

Sementara itu, seorang pengurus projek syarikat minyak dan gas berusia 60 dan seorang kontraktor berumur 51 tahun pula dibebaskan SPRM setelah siasatan selesai.

Khamis lalu, lapan lelaki itu ditahan berasingan oleh SPRM di Melaka, Negeri Sembilan, Kuala Lumpur dan Terengganu bagi membantu siasatan kes rasuah melibatkan "pipeline" di selatan tanah air itu. - BERNAMA



Bapa ADUN DAP didakwa terima rasuah kini disiasat SPRM

Posted: 30 Aug 2016 02:18 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
GEORGE TOWN: Bapa kepada ADUN Sungai Pinang, Lim Siew Khim kini disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana didakwa menerima rasuah bertujuan untuk membantu orang ramai mendapatkan rumah kos rendah dan mampu milik.
 
Difahamkan SPRM telah memanggil beberapa orang yang terlibat selepas klip video yang menunjukkan bapa Siew Khim, Keat Seong sedang menjelaskan kepada individu tertentu bagaimana untuk "memotong barisan" di kawasan perumahan di negeri ini dengan membayar RM260 bagi borang permohonan dan wang untuk "Uncle Lim".
 
Memetik laporan mStar Online, suruhanjaya itu dijangka mengeluarkan kenyataan tidak lama lagi.
 
Difahamkan bahawa suruhanjaya itu telah mula mengumpul maklumat daripada mangsa dan individu yang dilihat dalam video berkenaan termasuk penjawat awam yang bertanggungjawab bagi perumahan di Pulau Pinang dan beberapa pemimpin Gerakan.
 
Lim adalah wakil rakyat penggal pertama dan ibu kepada lima anak.
 
Semalam, Siew Khim menegaskan bahawa sama ada beliau atau bapanya tidak mempunyai kuasa untuk mempengaruhi kerajaan negeri meluluskan permohonan perumahan negeri.
 
 

Empat maut dalam nahas di Tanjung Malim

Posted: 30 Aug 2016 02:16 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic
 
 
TANJUNG MALIM: Empat termasuk dua kanak-kanak maut dalam kemalangan membabitkan empat kenderaan di Kilometer 405 Lebuhraya Utara Selatan, arah selatan, awal pagi tadi. 
 
Dalam kemalangan jam 1.20 pagi itu, kenderaan Honda Stream, Proton Suprima, Nissan Frontier dan Perodua Axia, dipercayai berlanggar sesama sendiri sehingga ada yang terbalik. 
 
Jurucakap bomba berkata, anggota bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kubu Bharu dan Tanjung Malim dikejarkan ke lokasi selepas menerima panggilan jam 1.27 pagi. 
 
"Empat mangsa iaitu dua dewasa dan dua kanak-kanak yang menaiki Honda Stream meninggal dunia di tempat kejadian. 
 
"Enam mangsa dilaporkan selamat manakala dua lagi cedera dan dihantar ke Hospital Slim River untuk dirawat," katanya. 
 
Identiti semua mangsa belum dapat dipastikan.
 
 

Presiden Isma didapati bersalah menghasut

Posted: 30 Aug 2016 02:08 AM PDT

MALAYSIA DATELINE
 
 
Abdullah Zaik Abdullah Zaik


Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) Abdullah Zaik Abd Rahman hari ini disabitkan bersalah kerana penerbitan artikel berbaur hasutan dalam laman web NGO itu dua tahun lalu.

Hakim Mahkamah Sesyen Noridah Adam membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadap Abdullah Zaik pada akhir kes pendakwaan.

"Pihak pembela gagal menimbulkan keraguan yang munasabah OKT (orang kena tuduh) didapati bersalah dan disabitkan bawah seksyen 4(1)(c) Akta Hasutan," kata Noridah.

Malaysiakini melaporkan mahkamah turut memerintahkan Abdullah Zaik membayar denda RM2,000 atau penjara dua tahun jika gagal membayar denda.

Abdullah Zaik didakwa susulan artikel bertajuk "Kedatangan pendatang Cina bersama penjajah British satu bentuk pencerobohan" di www.ismaweb.net.

Isu pecat Chegubard kena tanya Rafizi - Naib Presiden

Posted: 30 Aug 2016 01:59 AM PDT

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Naib Presiden PKR, Prof Dr Shaharuddin Badaruddin enggan mengulas lanjut berhubung status pemecatan bekas Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin daripada parti itu.
 
Beliau sebaliknya berkata sebarang pengesahan status pemecatan itu wajar dirujuk kepada Setiausaha Agungnya, Rafizi Ramli.
 
"Hal Chegubard kena tanya Rafizi. 
 
"Semua hal surat-menyurat secara rasminya tugas Setiausaha Agung," katanya ringkas semasa dihubungi Antarapos, hari ini.
 
Shaharuddin juga enggan memberi respon apabila diajukan soal pemalsuan tandatangan Rafizi dalam surat pemecatan Badrul, baru-baru ini.
 
Terdahulu, Badrul atau Chegubard membidas Rafizi dan melabelnya sebagai bacul ekoran mengambil pendekatan membisu meskipun mengetahui tandatangannya dipalsukan.
 
Kekeliruan berhubung status keanggotaan Chegubard di dalam parti bermula apabila Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) itu menerima surat pemecatan menerusi emel pada pagi 26 Ogos lalu. 
 
Menurut surat bertarikh 26 Ogos itu, mesyuarat Jawatankuasa Lembaga Disiplin yang bersidang pada 4 Ogos lalu membuat keputusan untuk memecat Chegubard atas dakwaan menjejaskan imej dan memecahbelahkan parti seterusnya ingkar dengan arahan parti.
 
Tindakan pemecatan itu diambil sejajar dengan peruntukan di bawah Fasal 41.7 Perlembagaan Parti.
 
Pemecatan itu dikaitkan dengan tindakan Chegubard sebelum ini yang giat mendedahkan dakwaan salah laku Menteri Besar Selangor yang juga Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali, berhubung kontroversi penukaran status tanah di Lot 68054 yang dikatakan milik Paya Indah Wetlands. 
 
Kekeliruan kemudiannya timbul apabila Ketua Penerangan PKR, Syed Ibrahim Syed Noh menafikan parti itu sudahpun memecat Chegubard dan menjelaskan parti itu kini masih menunggu keputusan penuh Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR berhubung tindakan lanjut ke atas beliau. 
 
Kelmarin Chegubard memberitahu dihubungi seorang pemimpin kanan parti memberitahu surat itu dikeluarkan tanpa pengetahuan Rafizi dan tanda tangan setiausaha agung yang terpapar di surat berkenaan adalah palsu.
 
Ujar Chegubard, surat berkenaan dikeluarkan di bawah arahan seorang pemimpin PKR, R Sivarasa.
 
 

Serangan Husam 'jawapan' untuk sertai Amanah - Idris Ahmad

Posted: 30 Aug 2016 01:58 AM PDT

Oleh Wan Anis Ilyani Wan Mohammad Azhar
Post Pic
 
 
SHAH ALAM: Penyertaan Datuk Husam Musa ke dalam Amanah, yang dijangka diumumkan malam ini, adalah jawapan kepada 'kekacauan' yang ditimbulkan pemimpin itu di dalam PAS selama ini. 
 
Demikian reaksi Naib Presiden PAS, Idris Ahmad apabila diajukan tindakan Husam menyertai parti serpihan itu.
 
"Itulah jawapannya. 
 
"Jawapan kepada masalah selama ini (beliau) nak (sertai) Amanah," katanya kepada Antarapos, hari ini.
 
Husam dilaporkan bakal membuat satu pengumuman penting berkenaan karier politiknya dalam satu acara yang dianjurkan Amanah Putrajaya, malam ini.
 
Malah dalam satu kenyataannya semalam, ADUN Salor itu mengakui akan menyarung 'jersi baru' bersama parti politik pilihannya.
 
Bekas exco Kelantan itu juga mendakwa sejak hampir empat bulan beliau dipecat daripada PAS, tidak ada sebarang petunjuk bahawa beliau akan diterima lagi oleh parti.
 
Lebih lanjut, PAS, menurut Idris tidak terkesan dengan tindakan Husam memandangkan parti itu menerima ribuan penyertaan baru.
 
"Terpulang pada beliau untuk sertai, kita tak boleh halang sesiapa," kata Idris.
 
Penyertaan Husam dalam Amanah bukanlah satu perkara yang mengejutkan kerana umum mengetahui tindakan beliau sebelum ini lebih banyak menyokong parti itu.
 
Malah beliau pernah berkempen secara terbuka untuk parti itu semasa Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar Jun lalu dan bukannya untuk PAS.
 
Husam, pada Mei lalu dipecat dari PAS kerana lantang mengkritik dan mencabar parti dan pemimpinnya secara terbuka berkaitan beberapa isu termasuk hudud.
 
Malah Husam turut mendakwa Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pernah merancang untuk bekerjasama dengan Umno bagi menubuhkan kerajaan perpaduan di Selangor.
 
 

Umno disaran kukuhkan dalaman, tepis dakyah rosakkan parti - MUBARAK

Posted: 30 Aug 2016 01:56 AM PDT

Oleh Shuhaniza Said
Post Pic
 
 
BUKIT DAMANSARA: Umno perlu melakukan dua pendekatan bagi mengukuhkan saf dikalangan ahli partinya sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), yang dijangka menjelang dalam tempoh kurang dua tahun daripada sekarang.
 
Presiden Majlis Bekas Wakil Rakyat (MUBARAK), Tan Sri Abdul Aziz Rahman berkata, dua pendekatan tersebut adalah dari segi memperkukuhkan dalaman Umno itu sendiri dan dalam masa yang sama menggiatkan usaha memberi penjelasan terhadap dakyah yang disebarkan pihak lawan.  
 
"Kuatkan parti, kukuhkan.. dan dalam masa yang sama serang parti-parti lawan untuk menangkis segala dakyah, persepsi supaya ia tidak merosakkan persepsi orang diluar parti kepada Umno. Orang luar itu perlu punyai keyakinan kepada Umno, jadi Umno mesti tanamkan keyakinan ini.
 
"Menerusi apa yang berlaku sekarang ini, untuk menerangkan keadaan semasa yang sebenarnya kepada setiap lapisan masyarakat supaya dakyah di luar tidak diterima. Maknanya beri jawapan dan penerangan kepada dakyah oleh pihak luar untuk menentukan dakyah itu salah," katanya kepada Antarapos.
 
Ujarnya, Umno berdepan dengan krisis keyakinan bukan saja dikalangan masyarakat bahkan tidak terkecuali dalam kalangan ahli parti sendiri.
 
"Isu-isu yang melingkari presiden parti, Datuk Seri Mohd Najib Razak, misalnya kontroversi 1Malaysia Developmnet Berhad (1MDB) dengan perkembangan terbaru yang melibatkan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat secara tidak langsung memberikan kesan yang bukan sedikit terhadap parti, kata beliau.
 
Malah tambah beliau, dengan kewujudan media sosial lagi memudahkan pelbagai jenis maklumat disebarkan, ia secara tidak langsung 'menyukarkan' usaha parti Melayu itu mengekang persepsi buruk daripada kalangan generasi muda.   
 
"Jadi sekiranya kita biarkan perkara ini berterusan, ianya akan menghakis keyakinan anak-anak muda Melayu kepada Umno.  
 
"Dan Umno ini sebenarnya masih lagi tonggak perjuangan politik Melayu dengan Umno itu sinonim. Jangan kita biarkan ia terhakis dari segi kepercayaan anak-anak muda.
 
"Kalau itu berlaku, bermakna akan merosot dari segi pengaruh dan PRU14 ini adalah satu cabaran besar kepada Umno untuk menentukan mereka masih kuat dan masih boleh menang," katanya lagi.
 
 

Laluan motosikal banyak masalah

Posted: 29 Aug 2016 05:06 PM PDT

MALAYSIAKINI


Untuk memahami dan melihat sendiri masalah pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal Menteri Kerja Raya Datuk Fadillah Yusof hari ini menjadi sebahagian daripada mereka - membonceng motosikal bersebelahan Lebuhraya Persekutuan.

Bermula dari bawah Stesen LRT Universiti di pinggir Kuala Lumpur beliau menyurusi laluan motosikal ke Batu Tiga Shah Alam bersama sejumlah pengiring terdiri daripada pegawai Jabatan Kerja Raya.

Turut menyertai lawatan turun padang itu, pegawai Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM).

Berdasarkan penelitian dibuat Fadillah berkata ada beberapa isu yang perlukan perhatian.

Antaranya, kata beliau, keadaan laluan yang terlalu sempit, selekoh tajam, laluan keluar atau masuk yang tidak sesuai serta ancaman bahaya dari tapak projek berhampiran.

Turut mendapat perhatian menteri, keadaan terowong yang agak gelap serta belukar yang boleh dipergunakan oleh pihak tidak bertanggungjawab untuk mengancam pengguna laluan berkenaan.

Bagaimanapun Fadillah mengingatkan ada kekangan untuk kerajaan mengatasi masalah itu segera.

Misalnya, kata beliau, tiada ruang mencukupi untuk pembesaran laluan, manakala isu jalan berlubang mungkin berulang selepas ia diturap.

"Diharap pengguna lebuh raya dapat bersabar untuk sementara dan patuhi peraturan serta had kelajuan di tempat yang berkenaan," katanya kepada media.

Sebelum ini Malaysiakini pernah menyiarkan keluhan pengguna laluan motosikal di sekitar Kuala Lumpur dan Petaling Jaya yang berdepan pelbagai masalah.

Biasanya akan menyebabkan kemalangan, antara isu yang sering dihadapi mereka ialah jalan tidak diturap dengan rata, papan tanda ditutup pelbagai iklan, terowong gelap dan yang paling parah, tiada pemantauan penguat kuasa pada waktu malam sehingga mereka terdedah kepada risiko kena samun.

Turut diadukan, pembahagi jalan tidak dicat dengan betul sehingga mengelirukan pengguna.

Fadillah berkata usaha menambah baik laluan motosikal adalah proses berterusan dan kerajaan sentiasa memandang berat maklum balas pengguna.

Beliau juga menyatakan sebarang aduan mengenai kerosakan jalan raya boleh disalurkan melalui aplikasi "Aduan Jalan KKR" yang dilancarkan pada Mac tahun lalu.

"Setakat ini sudah ada kira-kira 5,000 pengguna berdaftar aplikasi ini," katanya.

Aplikasi itu membolehkan pengguna menghantar pelbagai butiran masalah yang dikesan, termasuk lokasi dan gambar.

Dakwa jadi alat pembangkang tak berasas, kata mahasiwa

Posted: 29 Aug 2016 04:58 PM PDT

Alyaa Alhadjri


LIHAT VIDEO DI SINI


Pihak penganjur Himpunan TangkapMO1 hari ini menafikan dakwaan bahawa mereka menjadi alat pembangkang atau dipergunakan pihak lain yang berkepentingan.

Jurucakap TangkapMO1 Anis Syafiqah Md Yusof berkata dakwaan itu bukan sahaja tidak berasas tetapi juga cubaan untuk merendah-rendahkan kemampuan mahasiswa.

"Gabungan Tangkap Malaysian Official 1 dan kemuncaknya himpunan aman TangkapMO1 adalah seratus peratus inisiatif mahasiswa tanpa paksaan daripada mana-mana parti politik dan pihak-pihak berkepentingan.

"Kami mahasiswa mencetuskan gerakan ini dan telah disambut baik dengan mendapat sokongan daripada pelbagai pihak termasuklah parti-parti politik dan NGO.

"Sudah tentulah kami terima sokongan padu daripada sesiapa sahaja yang mempunyai matlamat sepunya dengan apa yang ingin kami bawa," katanya.

Gerakan Baju Merah yang diketuai Ketua Umno Bahagian Sungai Besar, Datuk Jamal Yunos sebelum ini berkata pihaknya tidak sampai hati untuk mengadakan demontrasi balas terhadap himpunan itu kerana menyifatkan mereka diperbodohkan oleh kumpulan seperti BERSIH.

Beliau mendakwa 'penganjur sebenar' sekadar menggunakan pelajar untuk mengelakkan bertembung dengan penyokongnya.

Satu lagi gerakan Baju Merah diketuai Datuk Mohd Ali Baharom atau lebih dikenali sebagai Ali Tinju turut menyifatkan himpunan itu disertai kanak-kanak dan pelajar sekolah 'yang baru belajar untuk berdemonstrasi'.

SAMANLAH MUHYIDDIN DAN GANI PATAIL, BARU BUKTI BOLEH DITUNJUKKAN!!

Posted: 29 Aug 2016 04:53 PM PDT

shahbudindotcom

 


Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan mahu pendahulunya, Muhyiddin Yassin menunjukkan bukti jika benar dalam akaun bank Najib Razak sudah menerima kemasukan wang kira-kira RM1,000 juta sebelum wujudnya kontroversi RM2,600 juta yang didakwa sebagai derma daripada anak Raja Arab.

Kata beliau, Muhyiddin tidak wajar membuat dakwaan yang hanya berdasarkan khabar angin.

"Minta dia berikan bukti jika dia ada. Dia menuduh Perdana Menteri kita, jadi dia mesti menunjukkan bukti," kata Zahid lagi.

Dalam hal ini, Zahid seharusnya sedar bahawa Muhyiddin tidak membuat dakwaan tersebut berdasarkan khabar angin di kaki-kaki lima, tetapi jelas menyebutnya bahawa setelah ditunjukkan bukti oleh Gani Patail yang merupakan Peguam Negara ketika itu.

Bukti itu sekarang sama ada dalam simpanan Gani Patail atau salinannya turut ada pada Muhyiddin.

Tetapi, sebelum Zahid mahu meminta Muhyiddin menunjukkan bukti, beliau yang pernah menjadi Pengerusi Bank Simpanan Nasional juga sepatutnya sedar mengenai wujudnya Akta Bank dan Institusi Kewangan atau BAFIA yang menghalang maklumat perbankan seseorang didedahkan kepada umum.

Jika Muhyiddin mendedahkannya, belum pun kebenarannya dakwaanya itu disiasat, sudah pasti kesalahannya dibawah BAFIA akan diambil tindakan terlebih dahulu.

Maknanya, jika pun Muhyiddin mendedahkan bukti tersebut sebagai memenuhi permintaan Zahid, ia tidak memberi makna apa-apa kepada kebenaran yang ingin diketahui.

Sesuai sebagaimana kata Muhyiddin semalam bahawa maklumat mengenai wang RM1,000 juta itu ditunjukkan sendiri oleh Gani Patail kepadanya ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri, apa yang harus dilakukan ialah Najib sendiri seharusnya mengambil tindakan undang-undang terhadap kedua-dua mereka itu.

Hanya dengan keberanian Najib menyaman Muhyiddin dan Gani Patail saja, barulah kebenaran atau maklumat bank mengenai wang RM1,000 juta itu dapat didedahkan serta diketahui kebenarannya.

Soalnya, beranikah Najib?

Jika Najib tidak berani, apa kata Zahid sendiri atau mana-mana penyokongnya yang mengambil tindakan undang-undang terhadap Muhyiddin dan Gani Patail berkaitan kebenaran dakwaan wang RM1,000 juta itu.

Mana tahu, ia juga boleh menjadi laluan lebih cepat untuk Zahid menjadi Perdana Menteri mengggantikan tempat Najib?


Mengapa perlu berhabisan di luar negara?

Posted: 29 Aug 2016 04:47 PM PDT

Josiah Ng 


Mengapakah seseorang atlet perlu berlatih di luar negara? Adakah kita benar-benar perlu membelanjakan jutaan ringgit wang kerajaan untuk melahirkan atlet kelas dunia? Adakah Malaysia kekurangan kemudahan latihan asas?

Ada beberapa sebab mengapa seseorang itu dihantar berlatih atau meyertai pertandingan di luar negara perlu untuk atlet bagi kebanyakan sukan. Kecuali badminton.

Malahan pasukan terjun kita berpangkalan di China untuk beberapa tempoh dalam setahun.

Untuk menghasilkan atlet bertaraf dunia anda perlu meletakkan mereka dalam persekitaran pasukan sokongan berdaya saing serta persaingan yang akan mendorong mereka ke tahap baru.

Apabila saya memilih untuk menempatkan semula pangkalan latihan skuad elit kebangsaan 10 tahun lalu, saya memilih Australia berdasarkan 4 sebab:

1. Bakat - Di sana ada jurulatih, pelatih, ahli psikologi dan saintis sukan bertaraf dunia.

2. Pertandingan dan pesaing - Di Australia ada banyak pesaing dan pertandingan bertaraf dunia diadakan sepanjang tahun. Ia adalah satu daripada empat negara utama untuk sukan berbasikal trek. Tiga negara lain ialah Britain, Perancis dan Jerman.

3. Jarak yang berhampiran dengan Malaysia - Penerbangan terus memakan masa antara tujuh hingga lapan jam.

4. Kesesuaian lokasi - Menurut Wikipedia, Australia mempunyai 59 velodrom dengan Victoria saja mempunyai 21 velodrom. Melbourne adalah satu-satunya bandar raya di dunia memiliki dua velodrom bertaraf dunia! Untuk perbandingan, Malaysia mempunyai dua velodrom dan salah satu daripadanya tidak digunakan sejak beberapa tahun lalu, manakala satu lagi adalah velodrom terbuka dan aktiviti latihan tertakluk kepada keadaan cuaca.

Lakukan kajian ke atas setiap atlet dari dua sukan berprestasi tinggi - olahraga dan renang - anda akan dapati ramai daripada kalangan mereka berpangkalan di AS. Mengapa?

Sebab di sanalah wujudnya ekosistem untuk kedua-dua sukan berkenaan. NCAA (National Collegiate Athletic Association yang memayungi 1,281 institusi, pertubuhan dan individu berkaitan sukan di AS) menjadi tempat atlet memperoleh biasiswa tanpa mengira kewarganegaraan mereka.

Pelumba basikal kita Azizulhasni Awang kini sedang mengikuti pengajian sepenuh masa di Universiti Victoria di Melbourne.

Pentadbiran di situ memberi sokongan penuh dan bekerjasama dengan jadual latihan dan pertandinganya. Justeru dia dapat mengimbangi antara pengajian dan sukan.

Perbelanjaan tinggi

Menempatkan atlet di luar negara memerlukan perbelanjaan besar. Kerajaan kita boleh dianggarkan membelanjakan AS$100,000 setahun untuk seorang atlet bagi kemudahan penginapan, makanan, latihan dan pakar perunding.

Hanya atlet kelas dunia yang konsisten diberi peluang untuk menikmati bantuan kewangan itu. Bakat baru diberi peluang antara satu hingga tiga bulan pada sesuatu masa.

Sebagai perbandingan kos untuk menampung atlet di peringkat dalam negara adalah 20 hingga 30 peratus (lebih rendah).

Bolehkah kita menempatkan pasukan elit kebangsaan (dalam negara) tetapi masih mendapat keputusan yang sama?

Dalam sukan berbasikal trek untuk tempoh 10 tahun lalu, saya terpaksa menjawab "tidak".

Pertama, ketika ini tiada sebarang litar kayu 250 meter tertutup di Malaysia, malah di Asia Tenggara.
Kemudahan diakui dunia paling dekat berada di Perth, Australia yang memerlukan penerbangan selama empat jam dari Kuala Lumpur.

Amat penting untuk seseorang atlet berlatih di atas kemudahan (trek) yang sama seperti semasa mereka bertanding.

Bagaimana jika dibina trek tertutup 250 meter di Malaysia? Adalah selepas itu kita boleh melatih atlet di dalam negara dan mencapai keputusan sama atau lebih baik berbanding pelatih ditempatkan di luar negara?

Ia mungkin lebih berdaya maju. Tetapi anda masih perlukan kakitangan bertaraf dunia serta kekerapan pertandingan.

Kini kita memberi pendedahan antarabangsa kepada kakitangan tempatan serta peluang untuk mereka meningkatkan kemahiran.

Saya sudah nampak hasilnya. Di Rio de Janeiro sejumlah kakitangan teras kita adalah rakyat Malaysia. Mereka melakukan tugas dengan cemerlang dan wajar diberi banyak pujian dengan kejayaan memperoleh pingat gangsa.

Malah sejumlah jurulatih - sebahagian daripada mereka adalah rakan sepasukan saya - begitu cemerlang. Mereka bertanggungjawab untuk projek pembangunan bakat-bakat baru.

Saya percaya dalam tempoh lima tahun akan datang, kita akan mempunyai bakat sukan 100 peratus dilahirkan dan dibesarkan di Malaysia.

#MalaysiaBoleh

JOSIAH NG bekas atlet berbasikal negara dan salah seorang pelumba profesional dikenali di peringkat dunia. Dia bersara pada 2015 ketika berusia 35 tahun.

Gesa formula satu lawan satu dilaksanakan

Posted: 29 Aug 2016 04:38 PM PDT

Ahmad Fadhli Shaari
Ahmad Fadhli Shaari - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI
 
 
SHAH ALAM - Pemuda Pas berharap agar formula satu lawan satu dapat dilaksanakan menjelang PRU akan datang.

Ketua Penerangannya, Ahmad Fadhli Shaari berkata, rundingan dalam bentuk persefahaman secara tak rasmi perlu dibentuk bagi memastikan pelaksanaan tersebut dapat dicapai.

"Sebab itu kami (Pas) di Kelantan masih berurusan dgn PKR dan kita juga merupakan sebahagian dari kerajaan di Selangor,"katanya ketika Wacana Sinar Harian bertajuk Politik Malaysia: "Di Manakah Melayu?" yang diadakan di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf (Karangkraf) hari ini.

Fadhli berkata, dalam PRU akan datang, Pas harus dilihat sebagai sebuah parti yang sesuai untuk menggantikan Umno memandangkan ia bukannya berjuang hanya untuk orang Melayu sahaja.

Sebagi contoh, beliau memaklumkan bahawa Pas turut meletakkan calon daripada ahli Dewan Himpunan Penyokong Pas Pusat (DHPPP) untuk bertanding dalam PRN Sarawak yang lalu.

"Walaupun pada hakikatnya Pas mengalami kemerosotan dari aspek undi bukan Melayu dalam PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar lalu, namun dalam PRK Romping peratusan undi yang diperoleh Umno jauh lebih merosot dari Pas,"katanya

Dalam pada itu, Fadhli memaklumkan bahawa parti itu turut memberi ruang kepada Parti Pribumi Bersatu (Bersatu) dalam usaha bagi mewujudkan persefahaman di antara kedua-dua pihak.

"Bila Pengerusi Penaja Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad hadir ke Kelantan baru-baru ini, kita menghulurkan salam secara tak rasmi dengan membenarkan mereka menggunakan Stadium Ketereh.

"Maknanya, inilah persefahaman yang akan dibentuk menjelang PRU akan datang dan satu lawan satu itu perlu,"katanya.


Orang Melayu akan berubah, sekiranya Umno kalah'

Posted: 29 Aug 2016 04:33 PM PDT


Umno
Umno


SHAH ALAM - Perubahan terhadap orang Melayu akan berlaku sekiranya Umno kalah dalam pilihan raya.

Pengasas bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Syed Saddiq Abdul Rahman berkata, sebagai contoh seperti berlaku di Jepun , Parti Demokratik Liberal (LDP) yang sekian lama memerintah negara itu tumbang dalam pilihan raya, dan kesan daripada itu berlakunya satu perubahan besar terhadap rakyat di Jepun.

"Apa yang terbaik yang akan berlaku pada Pemuda Umno dan orang Melayu di Malaysia adalah jika Umno kalah...pemerintahan LDP penuh dengan rasuah, teruk sangat jatuh sekali orang muda dalam parti itu boleh dinaikkan, mereka yang korup tinggalkan parti itu.

"Dalam masa tersebut pilihan raya seterusnya menang melalui demokrasi yang betul, tetapi kita perlu jatuh dahulu sebelum kita boleh pergi ke hadapan," katanya dalam wacana Sinar Harian siri ke-40 berjudul 'Politik Malaysia: Di Manakah Melayu?', di Auditorium Sultan Muhammad ke V, Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, hari ini.

LDP merupakan parti tunggal memerintah Jepun selama lima dekad, LDP akhirnya tumbang pada pilihan raya umum negara itu pada 30 Ogos 2009.

LDP kehilangan majoriti kerusi di Parlimen kepada parti pembangkang, Parti Demokrat Jepun (DPJ), dalam kekalahan yang disifatkan oleh kebanyakan pemerhati sebagai "revolusi politik" di negara matahari terbit itu.

Selain Syed Saddiq, barisan ahli panel lain ialah Ketua Penerangan Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari; Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan, Mohd Razlan Muhammad Rafii; Naib Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (Amanah), Shazni Munir ( Amanah) dan Ketua Srikandi PKR, Senator Siti Aishah Shaik Ismail.

Wacana dikendalikan oleh Nazri Kahar dari Astro Awani.

Dalam pada itu, Syed Saddiq berkata,jika pembangkang hendak memenangi pilihan raya akan datang, mereka perlu adakan permuafakatan politik yang baharu.

"Saya percaya jika kita dapat wujudkan pakatan tersebut, kerana kita hanya perlu ada 4 hingga 8 peratus pengundi Melayu untuk pembangkang menang dalam pilihan raya akan datang, tetapi untuk itu berlaku perlu wujudnya satu lawan satu, jadi saya percaya wujudkan akan politik yang baharu," katanya.

Tiada ulasan: