Nuffnang

Pengikut

Biaqpila

sumber :-

Biaqpila


MB NAMA MAT BASAH TAPI AYAQ TAKDAK

Posted: 07 Jul 2016 07:57 PM PDT



Salam Pak Long Bashah...cek tau pak long sakit, tapi orang kampung macam cek ni lagi sakit. Pak long sakit buleh pi hospital mahai-mahai, pakar-pakar hebat semua kelilin pak long. Tak sampai 20 hari pak long lega dahh... orang kampung cek lagi sakit, sakit jenih ni masa raya2 ni memang takdak ubat laa pak long oii.
Cek bukan tak kesian kat orang sakit, tapi dah pak long makan gaji jadi ketua kerajaan, pak long kena selesai la masalah yang bawa penyakit kat orang kampung macam cek ni.
Lama dah cek simpan ja geram kat pak long dan orang2 pak long. Cek sakit hati, sakit jiwa, sakit mata, sakit ni semua pasai ayaq tak dak. Paip ada, meta ada, kepala paip ada, tapi ayaq tak dak. Pak Long kan Pengerusi Sada, Pak Long dapat elaun mesyuarat dan elaun pengerusi Sada tiap-tiap tahun. Hujung tahun dan masa raya Pak Long dapat bonus dan duit raya. Pak Long dapat elaun melancong lagi puluh-puluh ribu daripada Sada. Tapi ayaq dok takdak situ laa jugak.
Masa PAS jadi kerajaan dulu, depa tubuh Sada tahun 2010, atas kehendak kerajaan pusat. Semua negeri kena uruskan bekalan ayaq secara korporat.  Depa buat Akta Industri Bekalan Ayaq (WSIA) 2006, untuk susun semula hutang-hutang bekalan ayaq negeri2 kat kerajaan pusat. Kedah kita ada RM1.9 bilion utang ayaq, semua tu orang Pak Long jugak yang buat. Pak Long tau ka dak? Pak long jangan kata tu utang zaman dulu, tak dak kaitan dengan Pak long pulak. Depa dengan Pak long  sama-sama UMNO sama-sama BN jugak. Tok Muhkriz yang pak long perebah tu pun sama UMNO dan sama BN jugak dengan Pak long.
Bila tubuh SADA, banyak tempat tak dapat ayaq masa zaman JBA, dah dapat ayaq. Elok jugak la depa atoq bagi ayaq sampai kat orang ramai. Tempat takdak ayaq langsung depa  ina rumah pam, tangki dan pasang paip baru. Harga naik sekupang pun Pak long atoq orang buat demontrasi merata, suruh orang marah kat PAS dan Ustaz Azizan. Padahal, warta menaikkan harga ayaq tu kementerian pusat yang buat, bukan kerajaan Ustaz Azizan buat. Kerajaan pusat pun UMNO/BN serupa Pak Long jugak. Pak long ingat ka dak lagi.
Harga kena naik pasai nak bagi Sada untung dan buleh bayaq utang RM1.9 bilion tu kat Perbadanan Aset Air Berhad (PAAB)- kementerian kewangan punya agensi. Kalau Sada tak untung dan tak buleh tunjuk kata dia buleh bayaq utang, SPAN buleh ambik alih terus Sada. Hilang laa satu kuasa negeri bab ayaq kalau SPAN ambik alih Sada. Pak Long tau ka dak ni?
Sejak mula sampai Pilihanraya 2013, Sada untung dan mula taruh duit untuk bayaq utang. Lebih pada tu, Sada buleh bina menara dia sendiri di Aloq Setaq. Kerajaan Ustaz Azizan tak minta duit daripada Sada. Orang-orang Sada semangat buat kerja, depa nampak kerajaan bersih, telus, tak boroih. Ada untung lebih sikit, depa dapat bonus.
Depa kerja pacak kepala sebab depa seronok dengan ketelusan kerajaan depa. Depa sama-sama telus dan kerja sama pulun dengan kerajaan. Mana yang kerja tak betoi zaman JBA, kena berenti, kena buang, tinggai orang baguih saja urus hal ayaq. Faktor kemanusiaan ni sama pentingnya dengan pekakaih paip, loji, enjin dan mesin. Kalau pekakaih semua elok, penguruih haprak, pun tarak guna jugak. Kalau paip tak tukaq pun, penguruih yang cekap dan buat kerja betoi, ayaq boleh sampai rumah orang. Pak long caya ka dak bab ni?
Bila Pak long mula taboq janji kat orang kampung BN MENANG RAKYAT KEDAH SENANG, Pak long mula hasut orang buat demo dan meracun orang ramai pasai ayaq, pasai projek pembangunan, pasai peruntukan senang dapat dari pusat pasai sama-sama UMNO/BN, depa pakat percaya dan sokong Pak long, walaupun Dato' Mukhriz yang jadi MB bila parti Pak long menang.
Pak long dan orang-orang parti Pak long mula nampak duit sada dok himpun nak bayaq utang. Pak long dan orang pak long mula kelabu mata. Suruh sada taja program2 besaq berjuta-juta. Suruh taja bola pun juta-juta. Minta macam-macam daripada syarikat yang baru nak menyawa. Pak Long jangan ingat orang taktau nii, staf sada yang pulun pacak kepala pun tau semua ni.
Orang parti pak long mula menyerama. Ambik tanah Sada pi buat projek  perumahan. Atoq projek besaq-besaq dalam sada bagi kawan depa yang jadi kontraktor buat, buleh dapat duit mudah pasai projek sada tak dak nilai seringgit dua. Semua juta-juta.
Hat Pak long lepaih urusan rawatan ayaq di loji kat Vincent Tan zaman dulu-dulu pun ratuih juta setahun. Hat Pak Long bagi taliwork di Langkawi pun kena bayaq tambah kat depa RM27-35 juta setahun. Tahun akhir esok ni kena tambah sampai RM70 juta kat Taliwork.  Pak Long jangan kata ni semua tak dak sangkut paut dengan pak long pulak. Masa tu pak long dah jadi Adun dan exco kerajaan daripada UMNO. Pak Long dengan Man Arop, Syed Razak, Tok Det sama-sama UMNO dan sama-sama BN.
Kerajaan parti Pak long dapat ketua lemah sana sini, MB sama exco pun sama. Nak cakap pasai industri ayaq tak reti, nak yakinkan orang pusat untuk dapat geran bekalan ayaq tak pandai. Setakat reti tulih dengan baca saja.
Pak Long tau ka, zaman Ustaz Azizan, Kedah dapat geran untuk projek bekalan ayaq lebih RM300 juta. Sada seronok kerja, paip dan loji buleh diganti dan dinaiktaraf, pam dan mesin buleh beli baru. Zaman Pak Long jadi kerajaan, 3 tahun pertama hanya dapat geran RM30 juta saja. Tu pun zaman Mukhriz yang Dato' perebah hari tu.
Zaman Pak lang ni, tak dapat sekepiang lagi pun. Pasai pa? Pasai orang tak yakin duit geran tu akan jadi paip dan jadi loji, mungkin akan lesap macam dulu-dulu juga. Utang RM1.9 bilion, tapi status pekakaih bekalan ayaq dok 40 tahun di belakang keperluan negeri.
Pak long kena sedaq, bila ketua tak telus, tak bersih, tak cekap, mula menyerama, boroih, tak tunjuk teladan baik, pekerja pun terikut. Kerja pacak kepala pun nanti duit taktau nak jadi apa, baik tak baik orang akan sapu. Semangat jatuh,  kesungguhan bekerja tak dak.Sebab tu bekalan ayaq koi terok. Kalau Pak long berutang bilion-bilion pun kalau tak tunjuk teladan bersih, Pak long dan manusia dalam parti dan kerajaan pakong tak berubah, nasib rakyat tak akan berubah. Paip ayaq akan keluaq angin jugak. 
Sada kena untung untuk elak SPAN ambik alih sebagai operator ayaq. Kalau nak untung, depa  kena kawal belanja kos operasi, kena tambah kos modai, kena tambah akaun pelanggan baru. Kena tambah jumlah akaun industri dan perniagaan yang kadar tarif lebih tinggi daripada kadar domestik.
Sada kena maksimakan untung sedia ada, kena jauhi perompak terhormat, kena dapat penunjuk arah yang bijak pandai. Kalau orang tak pandai dan ada kepentingan diri nak ambik duit dalam poket sada atas alasan-alasan politik, sada akan rugi. Semangat kerja kakitangan buleh junam, duit dok simpan akan habih, pusat tak bantu bagi geran pasai tak pandai mintak, sampai bila pun ayaq di kampung cek takkan ada. Tinggai paip dengan meta saja.
Palabur baru tak masuk, industri tak berkembang,  bisnes baru tak buka, bisnes sedia ada lembab, jadi sebab bisnes sada pun tak meningkat. Untung pun tak bertambah, koi lama akan jadi rugi.
Pak long kata pak long hebat, orang sebelum Pak long tak reti apa, tak buat apa. Cek nampak Pak long pun tak dak beza apa dengan depa. Sama-sama UMNO sama-sama BN jugak. Exco-exco Pak Long pun ora g tu la jugak...mentekedarah saja pandai, kerja haprak.
Cek dok tengah marah lagi nii...Nak masak, basuh, mandi tengah adik beradik balik ramai ni jadi payah. Raya tahun ni macam raya di Afrika, anak-anak orang kampung cek bau hangit walaupun pakai baju baru. Pak long jangan lepaih tangan tala semua masalah kat Sada, Pak long jugak yang kata BN Menang rakyat senang. Mana dia? Senang apa macam ni? Dok nampak adun-adun dan exco Pak long saja koi kaya koi mewah, orang kampug cek dok koi susah. Mana dia janji Pak long? Nak kami pi mandi di rumah Pakong ka?

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT