Nuffnang

Pengikut

ALHUSSEYN

sumber :-

ALHUSSEYN


Lawak Haji Hadi : Sendiri usul, sendiri tangguh

Posted: 26 May 2016 08:31 AM PDT

 Rang Undang-Undang Ahli Persendirian 'yang difailkan oleh Presiden PAS Abdul Hadi Awang bagi pindaan Akta 355 untuk memperkenalkan Undang-undang Hudud Islam melompat giliran di Parlimen hari ini tetapi telah ditangguhkan atas permintaan oleh Hadi sendiri.

 Apabila diberikan kebenaran untuk membentangnkannya oleh Yang Dipertua dewan, Pandikar Amin Mulia. Tidak semena-mena Hj Hadi pun membacakannya macam budak tadika...

 Bila Speaker minta Hj Hadi memberikan huraian mengenainya, Hj Hadi nampak menggalabah tak tentu pasal, tercari-cari sesuatu untuk beberapa saat.

  Nasarudin Hasan at-Tantawi yang berada dibelakangnya pun turut tak keruan bila tengok bosnya panik tak ketahuan...kikiki! Lihat VDOnya di sini
 
    Hj Hadi kemudiannya menjawab ringkas, "Tuan Yang Dipertua, Saya mohon supaya usul ini ditangguhkan dan dibawa ke mesyuarat akan datang mengikut mesyuarat 15 (5)"

Berikut pula beberapa komen menarik daripada netizen lain :

Abdul Rahman Abdul Talib : Sendiri bentang usul sendiri mintak tangguh. Nampak sangat Presiden PAS main wayang.Terpaksa main wayang sbb nak hadapi PRK dan Muktamar.Namun wayang ni takkan jadi kalau tidak ada kerjasama dari UMNO.

Ipoh Mali : Aku harap.. Pemimpin Amanah.. Pemimpin DAP tak masuk perangkap UMNO juga.. biarlah PAS saja ditipu.. UMNO akan mainkan kata2.. atau apa2 komen Pemimpin DAP..Amanah dan MCA untuk dijadikan modal PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar.. Korang relax jer.. korang tengok lah.. lepas ni, UMNO akan main kan ucapan Pemimpin MCA.. Gerakan dan MIC.. dah tentu UMNO akan harapkan komen pemimpin DAP.. tujuan mereka hanya mahu Melayu Bersatu menyokong UMNO.. mereka cuba mengalihkan isu Nasional seperti 1MDB..Najib menjelang PRK Sungai besar dan Kuala Kangsar.. kadang2 pemimpin DAP bukan cerdik sgt pun bila UMNO bagi umpan.. walaupun dah berkali kena main.. Nanti yg dimainkan cerita dan wayang Hudud..padehal hanya Pindaaan Akta 355.. :)

Ridzwan Abu Bakar : Saya menonton dan mendengar dengan teliti isi perbahasan dalam video ini lebih dari 8 kali.

 1. Sebagai Muslim, saya berbangga kerana ada usaha untuk memperkasakan mahkamah syariah.

 2. Dari sekian lama ditekankan peri pentingnya ummat kembali melaksanakan 'hukum Islam', maka peluang yang ada ini sepatutnya digunakan 'sehabis usaha' untuk memperkenalkan, mensyarah dan menyakinkan anggota legislatif, bahawa Islam boleh didaulatkan dengan wajahnya yang rahmah dan dalam kerangka perlembagaan yang ada.

 3. Namun, gembiranya saya terganggu apabila pembawa usul sendiri mohon untuk 'ditangguhkan' ke sessi depan. Bukankah ini adalah 'isu' utama? Bahkan nyawa Pas, kenapa perlu tangguh. Ketika akta POTA dibentang dan dibahaskan, parlimen bersidang sampai jam 4 pagi, kenapa isu penting ini dipohon TANGGUH oleh pembawa usul sendiri?

 Lebih mengecewakan ! Apabila ada mengaku bahawa 'isu' ini akan dijadikan bahan kempen dalam PRK Kuala Kangsar dan Sungai Besar
 !والله المستعان على ما تصفون

Che Ibrahim Mohamed: Che Ibrahim Mohamed Umno akan membiarkan Pas terus menyanyikan lagu hudud kerana umno yakin iramanya cukup berkesan utk pecahkan pakatan pembangkang selain mempesonakan rakyat bawahan dgn dendangan agama. Namun mereka yg cerdik amat faham adalah mustahil Pas mampu melaksanakan undang2 hudud di kelantan wpun Akta 355 dipinda.

  Tu baru peringkat usul, selepas ni kena selesai halangan di peringkat bacaan pertama terutama mencetak dan mengedar RUU berkenaan oleh Jab Peguam Negara.

  Di peringkat bacaan kedua lagi parah, kena dpt persetujuan Menteri utk bentang, Menteri takkan berani beri kebenaran tanpa perkenan majlis raja2 dan kabinet.

  Jika Menteri setuju utk bacaan kedua, cabaran sokongan MP pula utk mendapat kelulusan, adakah MP pembangkang dan kerajaan akan menyokong usul persendirian drp seorang MP dari Blok ke 3.

JANGAN MULAKAN PROVOKASI DAHULU JIKA TIDAK BOLEH TERIMA AKIBAT DARIPADA PROVOKASI TERSEBUT

Posted: 25 May 2016 04:47 PM PDT

Muhammad Izuan Kasim shared Numan Afifi's 


 INI BUKAN SELANGKAH KEHADAPAN!! 

Saya terpanggil untuk memberi komen berkenaan posting yang dibuat oleh FB JOHOR Southern Tigers pada 22 May 2016 di mana gambar DYAM TMJ sedang menjamu selera seekor gajah di atas pinggan selepas perlawanan JDT menentang Pahang berakhir.

 Pada hari ini saya mendapat berita berkenaan penahanan seorang penyokong pahang bila mana gambar posting beliau dalam twitter dengan mengatakan DYAM sebagai "babi". Masyhur Abdullah kini ditahan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia.

 saya berpendapat seharusnya PEGAWAI yang bertanggungjawap membuat gambar dan posting tersebut perlu ditahan sama kerana bersifat provokasi. THE RULE ARE SIMPLE. KALAU JOLOK SARANG TEBUAN MANA MUNGKIN TUKANG JOLOK ITU TAK MEMIKIRKAN KESAN BAHAWA DIA AKAN DI SENGAT TEBUAN? sama seperti Page JDT bila posting berbaur provokasi dan reaksi seperti ini pasti akan timbul.

 DYAM TMJ langsung tidak tahu berkenaan posting tersebut? jika YA adakah TMJ memupuk budaya provokasi antara penyokong bola sepak di malaysia? 

Di sini saya menyeru agar berlaku adil kepada semua pihak jika Masyhur dikenakan tindakan seseorang daripada JDT harus tampil dan bertanggungjawap berkenaan posting provokasi tersebut dan delete posting tersebut dan lepaskan mangsa yang anda cipta.

 JANGAN MULAKAN PROVOKASI DAHULU JIKA TIDAK BOLEH TERIMA AKIBAT DARIPADA PROVOKASI TERSEBUT ‪#‎MasyurMangsaProvokasi

‪#‎budayaProvokasiBukan100LangkahKeHadapan‬

NI SEMUA BOLASEPAK SAHAJA
Pada hari Ahad bertarikh 22hb Mei 2016 yang lalu , laman rasmi facebook kelab bolasepak Johor Darul Ta'zim iaitu Johor Southern Tigers (JST) telah memuatnaik gambar Pemilik mereka Tengku Mahkota Johor (TMJ) sedang menikmati santapan berupa lauk gajah iaitu maskot rasmi Pahang FC beserta caption kata-kata semangat untuk bekas CEO Pahang FC.

 Pada mulanya saya tidak ambil pusing tentang perkara ini. Mungkin ia sekadar suka-suka antara penyokong dan pemilik apatah lagi JDT baru sahaja menang 6-0 keatas Pahang FC sabtu lepas. Provokasi seperti ini adalah biasa didalam bolasepak asalkan tidak berlaku pertumpahan darah.

 Tetapi hari ini kita dikejutkan dengan penahanan seorang penyokong bolasepak Pahang FC, individu yang bernama Masyhur Abdullah kerana mengkritik TMJ terhadap gambar yang dimuatnaik oleh JST itu.


 Ini membuatkan saya respon terhadap situasi ini dan apa saya nampak kita perlu perbetulkan keadaan ini. 

Satu pihak memulakan provokasi terhadap pihak lawan dan apabila pihak lawan tersebut membalas, kamu tidak boleh terima dan buat laporan polis sedangkan orang yang memulakan provokasi tidak dikenakan apa-apa tindakan. Keadaan ini nampaknya tidak seimbang.

 Walaupun saya tidak dapat maklumat rasmi mengenai apa yang dikritik oleh saudara Masyur tetapi saya yakin yang beliau hanya respon terhadap gambar milik JST atas kapasiti TMJ sebagai pemilik JDT dan bukan kerana beliau anak raja.

Didalam dunia bolasepak, provokasi, kutuk mengutuk antara pihak lawan sebelum dan selepas perlawanan adalah perkara yang biasa.

 Di Sepanyol misalnya yang mana bolasepak mereka 100 kali lebih maju dari kita dimana kelab-kelab mereka melakukan provokasi yang maha dahsyat seperti penyokong Barcelona membaling kepala babi di padang kerana protes terhadap Luis Figo berpindah ke Real Madrid dan penyokong membaling pisang ke arah Dani Alves sebagai penghinaan rasis terhadap beliau dan apa yang berlaku selepas itu?

 Mereka tidak buat apa-apa laporan polis pun terhadap perkara ini. Dan kedua-dua pihak meneruskan provokasi tanpa sebarang penglibatan dari pihak berkuasa. Simple je kan!

 Sebagai seorang penyokong bolasepak tegar, dimaki dengan pelbagai perkataan kesat ini memang dah biasa berlaku sebagai contoh "babi atau anjing" dan sepatutnya kata-kata tohmahan seperti ini tidaklah patut kita hantar seseorang itu ke penjara atau disiasat. Bukanlah suatu kesalahan yang besar pun sebenarnya di dalam bidang sukan. 

Perkataan babi atau anjing ini tidaklah hina mana, masih lagi makhluk tuhan.

 Sebaliknya golongan yang kita patut hantar ke penjara adalah mereka yang mengamalkan rasuah di dalam bolasepak, jual beli perlawanan dan mereka yang tidak amanah didalam persatuan atau kelab. 

Golongan seperti ini kita patut jauhkan dari bolasepak seperti dimasukkan ke penjara, hantar ke Pelastin atau Syria biar mereka tahu susah senang hidup.

Dan satu lagi perkara adalah sebagai laman rasmi buat kelab JDT, JST sepatutnya tidak memulakan provokasi terhadap pihak lawan kerana ini cuma menunjukkan mereka tidak matang walaupun telah jelas dinyatakan gambar tersebut ditujukan khas kepada bekas CEO Pahang FC.

 Tetapi gambar gajah itu lebih besar maknanya kepada rakyat Pahang berbanding perkataan "CEO" itu. Semoga JST lebih berhati-hati dimasa akan datang dan sekiranya berlaku provokasi dari pihak lawan biarlah kelab-kelab penyokong, laman facebook troll yang melakukan provokasi semacam ini dan laman rasmi kelab tidak perlulah mengapi-apikan situasi itu.

 Dan kepada penyokong Pahang FC tunggulah di saat dimana pasukan anda pada suatu hari akan berjaya menewaskan JDT dan raikanlah sepuasnya dan kepada penyokong JDT beringat-ingatlah jangan terlalu mendongak di langit kerana tidak ada perkara didalam dunia ini yang kekal selamanya.

 Dan akhir kata,
LET'S SUPPORT OUR LOCAL FOOTBALL!

Sila baca komen-komen mengenai isu ini di sini

Comments (0)

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT