Isnin, 23 Mei 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bertaubatlah dari memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan.

Posted: 23 May 2016 04:06 AM PDT


  Harakah sebagai akhbar rasmi sebuah parti yang mengaku kononnya memperjuangkan Islam, sepatutnya menunjukan sikap dan akhlak Islam yang terpuji.

 Ajaran Islam itu adalah rahmatan lil 'alamin dan melarang ummatnya memberikan gelaran yang buruk atau panggilan yang tidak digemari terhadap orang lain. 

 Dalam Surah Al-Hujurat disebutkan tentang tata cara pergaulan, termasuk dalam berkata-kata.
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik. Dan janganlah suka mencela dirimu sendiri dan jangan memanggil dengan gelaran yang mengandung ejekan. Seburuk-buruk panggilan adalah (panggilan) yang buruk sesudah iman dan barangsiapa yang tidak bertobat, maka mereka itulah orang-orang yang zalim. (Surah Al Hujuraat : 11)
  Allah SWT melarang kita untuk menghina orang lain yakni dengan meremehkan dan mengolok-olok.

  Bahawa perbuatan menghina dan meremehkan orang lain, Allah haramkan, sebab barangkali orang yang tersebut memiliki kedudukan yang lebih tinggi di hadapan Allah SWT dan lebih dicintai Allah SWT daripada orang yang menghina. 

  Sebagai seorang ilmuan Islam, Ust Idris Ahmad sudah tentu lebih mengetahui mengenai larangan Allah tersebut.

  Adalah menjadi kewajipan bagi setiap kita sebagai ummat Islam untuk mengamalkan apa yang al-Quran sebutkan. 

  Ust Idris harus mampu menunjukkan contoh akhlak yang mulia sebagai teladan supaya dapat diikuti pula oleh orang-orang bawahannya. Jangan jadikan diri beliau sebagaimana perumpamaan "Guru kencing berdiri, murid kencing berlari."

   Ust. Idris perlulah bertaubat dan nasihatkan orang-orang Pas supaya berhenti dari amalan memanggil parti Amanah dengan gelaran PAN dan mengamalkan apa yang al-Quran sebutkan itu.

   Ingatlah akan firman Allah, "Dan barangsiapa yang tidak bertaubat," dari kebiasaan tersebut, "Maka mereka itulah orang-orang yang zalim".

 Selain bersifat zalim, sebagai parti yang kononnya didokongi oleh para 'alim 'ulama', seharusnya tidak menonjolkan sifat bodoh kerana Allah SWT juga menggandingkan kata kezaliman dengan kebodohan sebagaimana firman-NYA dalam surah Al-Ahzab ayat 72:

"Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh"

  Maka dalam pandangan agama orang-orang zalim tersebut sesungguhnya dipandang sebagai orang yang bodoh. Dalam hal ini semakin zalim dirinya, maka semakin tinggilah kebodohannya. Sekalipun secara lahiriah ia memiliki pendidikan yang tinggi, bergelar ulama; kedudukan yang dipandang hormat oleh orang lain.

  Dan janganlah mereka itu, yang kerap memanggil parti Amanah dengan gelaran PAN akan mendapat pertolongan atau perlindungan dari Allah SWT kerana firman Allah yang maksudnya :

"Dan bagi orang-orang yang zalim itu tidak ada bagi mereka seorang pelindungpun dan tidak pula seorang penolong baginya." 
 (Q.S.As-Syura : 8)

 Harakah lidah rasmi parti Islam sepatutnya menjunjung etika kewartawanan. Akronim Umno ditulis tepat w/pun sebutannya adalah Amno.
 Akronim Amanah panjang, tapi akronim Berjasa dan Perkasa w/pun panjang ditulis penuh padahal bilangan hurufnya enam juga. Banyak lagi ungkapan lain yg lebih panjang tapi boleh ditulis penuh. Jika dalam soal sekecil ini lidah rasmi parti Islam gagal, bagaimana parti Islam itu boleh mendakwa jika parti itu tidak ada, rosaklah Islam di Malaysia?
 Kecuali, parti Islam itu berbangga dgn namanya, tapi akhlak lesap macm MH370. ~ Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

Rafizi : Presiden PKR akan putuskan mengenai aduan rasuah Selangor

Posted: 23 May 2016 12:08 AM PDT

  KUALA LUMPUR, 23 Mei - Presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail akan membuat keputusan jika aduan dakwaan rasuah dalam kerajaan Selangor perlu dilaporkan kepada pihak berkuasa, setiausaha agung parti Rafizi Ramli berkata hari ini.

 Rafizi, yang membuat dakwaan dalam mesej teks yang bocor minggu lepas, berkata beliau akan mengemukakan aduan dan dokumen sokongan kepada Dr Wan Azizah semasa mesyuarat parti esok.

 "Saya akan memberikan kepada beliau terlebih dulu dan jika dia meminta saya untuk saya akan membuat laporan," kata Rafizi kepada pemberita di luar bangunan Parlimen.

 Rafizi sebelum ini menegaskan bahawa dia masih mengumpul bukti mengenai dakwaan rasuah.

 Dalam mesej Whatsapp dibocorkan kepada ahli-ahli parti minggu lalu, Rafizi berkata, beliau menerima aduan daripada individu bona fide bahawa ada wang dan wanita bertukar-tukar dalam urusan dengan kerajaan negeri.

 Pendedahan itu menarik teguran daripada Menteri Besar Selangor Datuk Seri Azmin Ali, yang mendakwa ianya sebagai kempen memburuk-burukkan pentadbiran beliau. Timbalan Presiden PKR juga memberitahu mereka yang mempunyai maklumat tersebut melaporkan terus kepada pihak berkuasa. 

  Dalam mesejnya, Rafizi menulis dia hanya membuat pendedahan itu kerana dia mempunyai bukti, tetapi hari ini berkata beliau tidak pasti sama ada terdapat cukup bukti untuk mewajarkan laporan kepada penyiasat anti-rasuah.

 "Saya akan kemukakan apa yang saya ada kepada presiden esok," tegas beliau.

  Sejak mesej Whatsapp itu bocor, Rafizi telah dicabar oleh pelbagai pihak termasuk rakan-rakannya dalam Pakatan Harapan dan ahli pembangkang negeri, untuk membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). ~ sumber

PRK : Misi Pas mustahil untuk menang berbanding Amanah

Posted: 22 May 2016 05:58 PM PDT

PAS menamatkan rundingannya dengan PKR dan mengambil keputusan untuk meletakkan calon di dua kerusi Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar, kata presidennya.

 Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, keputusan itu muktamad dan tidak mahu lagi sebarang perundingan lain kecuali hal berkaitan kerjasama dalam gerak kerja pilihan raya. - baca lagi di sini

 Pas nampak begitu sombong dan angkuh; mungkin kerana menganggap Pas kalah dengan majoriti yang agak kecil ketika PRU 13 dulu.

  Di Kuala Kangsar, Allahyarham Datuk Mohammad Khair-Il Anuar Wan Ahmad menang dengan majoriti 1,082 undi manakala di Sungai Besar, Allahyarham Datuk Noriah Kasnon menguasai kerusi tersebut dengan majoriti 399 undi.

 Tetapi Hj Hadi perlu ingat ketika itu Pas mendapat sokongan padu Cina dan PKR.

  Walaupun dalam keadaan begitu, Pas masih kalah kepada Umno di Kuala Kangsar dan Sungai Besar. Inikan pula apabila parti itu tidak mendapat sokongan daripada bekas sekutunya, DAP dan masyarakat Cina , malah Pas kini berantakan pula dengan PKR.

  Parlimen Sungai Besar mempunyai 42.837 pemilih berdaftar, manakala kerusi Kuala Kangsar mempunyai 33.540 pengundi pada 2013. Sehingga satu pertiga daripada pengundi berdaftar di kedua-dua tempat duduk adalah Cina.

 Sebelum ini Pas bergantung kepada bekas sekutunya  DAP dan PKR untuk membantu meraih pengundi bukan Melayu. Gara-gara laporan mengatakan Hj Hadi menyamakan DAP untuk "babi" pasti menjauhkan Cina daripada memberi sokongan kepada Pas.

 Mampukah Pas mengekalkan prestasinya tanpa mendapatkan sokongan daripada bukan Melayu? Tidak dapat disangkal lagi, bahawa misi Pas untuk menang adalah sangat mustahil.


  Dalam suasana yang tidak memihak kepada Pas, maka peluang terbaik untuk menang bagi kedua-dua kerusi tersebut tentunya dari pihak Pakatan Harapan kerana akan mendapat sokongan dari semua lapisan masyarakat termasuk daripada bukan Melayu.

  Amanah, sebagai pengganti semula jadi untuk PAS dalam pakatan itu, akan pasti meletakkan calon di kedua-dua kerusi Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

 Amanah perlu serius dan perlu tunjukan kesungguhan mereka dengan meletakan calon 'heavyweight' dan berkualiti mereka di kedua-dua PRK tersebut. Yang lebih mustahak sejauh mana dia diterima oleh rakyat.
  
  Calon yang dipilih perlu disenangi dan dikenali oleh rak­yat, supaya jentera parti tidak terpaksa menghabiskan masa berhari-hari ketika kempen untuk memperkenalkan calon sahaja.

  Pertarungan di Sungai Besar dan Kuala Kangsar diyakini akan memihak kepada Pakatan Harapan memandangkan Umno sedang berantakan.

Tiada ulasan: