Jumaat, 15 April 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Badut-badut dalam "Alip, Mim,Nun tendang Wow - Sarkis!"

Posted: 15 Apr 2016 03:00 AM PDT


  Sebelum ini, Menteri Luar Arab Saudi Adel al-Jubeir menafikan wang AS$681 juta yang dimasukkan ke akaun bank peribadi PM Najib adalah dari kerajaan negara itu atau ia satu sumbangan politik, lapor New York Times pada hari Khamis (4 Feb) lalu.

 Beliau percaya dana itu diberi kepada satu pelaburan di Malaysia oleh warga Saudi. Beliau berkata demikian dalam satu temu bual dengan NYT disiarkan semalam .
"Ia adalah seorang warganegara Arab biasa, saya percaya, dan dana itu untuk pelaburan di Malaysia," katanya dalam satu temu bual dengan New York Times 
  Apakah tukang ampu dan tukang jilat PM Najib sudah lupa apa yang telah dinyatakan di atas oleh Menteri Arab Saudi itu mengenai wang tesebut? Baca berita asalnya di sini.

  Tetapi bagaimana pula hari ini Bernama boleh melaporkan :

   Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir hari ini mengaku bahawa sumbangan derma kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, memang datang daripada negara itu.

 "Kami sedar tentang derma itu dan ia memang benar-benar sumbangan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Dan kami juga sedar bahawa Peguam Negara Malaysia telah menjalankan siasatan teliti mengenai perkara itu dan mendapati tiada salah laku. Baca seterusnya di sini

  Itu adalah laporan Bernama. Tidak pasti sejauh mana kebenarannya kerana kenyataan dari Menteri tersebut sebelum ini sebagaimana laporan diatas tadi menyatakan  wang sebanyak itu diberi kepada satu pelaburan di Malaysia oleh warga Saudi.

  Bila disebut 'pelaburan', tentulah ia mengharapkan keuntungan! Tentulah tidak betul kalau dikatakan sumbangan itu  tanpa 'mengharapkan apa-apa balasan'...

 Nampaknya  para tukang ampu dan tukang jilat yang cuba nak mengambus skandal 1MDB yang melibatkan PM Najib ini semakin bercelaru dan masing-masing bertukar watak menjadi Badut.

  Senarai badut-badut @ tukang ampu dan tukang jilat ini bukan hanya dari kalangan VVIP dalam negara sahaja, malah kini telah turut mempalitkan VVIP luar negara?

  Badut yang pertama pada mulanya menafikan adanya wang sebanyak itu masuk ke dalam akaun peribadinya. Selang bebeberapa  bulan, dia mengaku pula dan berkata, sumbangan itu adalah Hadiah.

  Muncul pula badut lain, lalu berkata, ia adalah sumbangan dari seorang putera Arab Saudi...bahawa sumbangan tersebut mahu Najib memenangi PRU 13 dan terus menjadi PM.

  Ramai badut-badut yang menganggap sumbangan politik dari luar negara itu itu adalah lumrah, masuk kedalam akaun peribadi Najib adalah lumrah... - ini semua adalah badut-badut yang luar biasa kerana ada di kalangan mereka yang telah mendapat habuan dedak RM 1 juta hingga RM5 juta...

  Kemudian ada badut yang tiba-tiba mengaku telah menemui sendiri penderma tersebut...Ini semua, seperti kata arwah S. Samsudin dalam filem 'Pendekar Bujang Lapok' lakonannya dulu, "Alip, Mim,Nun tendang Wow - Sarkis!"  

Menjejak Raja Ringgit

Posted: 14 Apr 2016 10:05 PM PDT


1. Wang yang banyak tidak boleh kemana-mana tanpa meninggalkan jejak.

2. Maka begitulah dengan RM 2.6 bilion (atau USD 681,000,000) yang Wall Street Journal laporkan adalah dalam akaun peribadi rahsia Dato Seri Najib di Ambank.

 3. Reaksi pertama Najib adalah menafikan tetapi kemudian dia mengaku mempunyai wang ini di dalam akaun rahsia peribadinya. Orang mengesyaki ia adalah dari 1MDB. Itu adalah mencuri. Najib perlu membuat beberapa penjelasan. Beliau mendakwa ia adalah hadiah. Orang hanya ketawa. Kemudian ia adalah sumbangan oleh beberapa Arab yang mahu beliau memenangi Pilihan Raya 2013. Orang Arab itu seolah-olah menganggap beliau adalah seorang pemimpin Muslim yang baik, maka dia mesti terus menjadi PM Malaysia.

 4. Untuk mengesahkan ini TPM yang baru dilantik menyatakan bahawa beliau telah menemui orang Arab itu.

 5. Tetapi siapa orang Arab yang telah diemuinya itu? Tiada nama. Anonymous. USD $ 681,000,000 bukanlah sejumlah wang yang sembarangan orang boleh punyai atau sembarangan orang boleh berikan dengan mudah. Penderma ini mestilah sangat kaya. Orang kaya boleh menjadi kaya melalui warisan atau melalui perniagaan.

 6. Dari mana dia mendapat begitu banyak wang? Perniagaan ?? Tiada apa-apa yang diketahui tentang ahli perniagaan yang sangat berjaya ini, tidak walaupun dalam dunia O & G (dunia Minyak dan Gas). Siapa bank-Nya? Mesti ada pengurus bank atau bank-bank. Anda tidak boleh menyimpan USD681 juta di bawah bantal anda. Malah mana-mana bank tidak mempunyai jumlah wang tunai yang sebesar itu dalam bilik-kebal mereka.

 7. Wang itu akan berada dalam bentuk catatan dalam buku bank. Pembayaran akan melalui cek atau pemindahan elektronik. Tiada siapa yang telah dibenarkan menyaksikan catatan dalam buku akaun bank tersebut, mahupun mana-mana keratan cek atau cek yang dikemukakan kepada bank.

 8. Adakah Ambank menerima wang tunai berjumlah USD681 juta atau 2.6 bilion Ringgit? Atau adakah ia cek atau pemindahan elektronik. Apa pun, ia mesti dimasukkan dalam buku bank. Bank perlu mengemukakan akaun ini untuk audit dalaman dan luaran. Sebagai jumlah wang yang sangat besar, laporan perlu dibuat kepada Bank Negara untuk kelulusan. Ini adalah untuk memastikan bahawa wang itu adalah dari sumber yang sah dan bukan pengubahan wang haram.

 9. Hari ini kita bimbang mengenai pengubahan wang haram. Jika anda deposit atau anda mengambil apa-apa jumlah lebih daripada RM50,000 anda perlu mendapatkan kelulusan Bank Negara. Untuk RM2.6 bilion yang disimpan di sebuah bank Malaysia, banyak persoalan yang akan ditanya oleh Bank Negara tentang asalnya, pemilikan dan pemindahan wang tersebut. Bank Negara kemudiannya membuat laporan kepada Peguam Negara. Kami tidak tahu isi kandungan laporan tersebut. Tetapi A.G. telah menolak laporan itu. A.G kata, Najib tidak melakukan apa-apa salah laku. Ini hanya kata-kata A.G. Tiada bukti dokumentari. Rakyat Malaysia tidak lagi percayakan A.G.

 10. Kemudian ada cukai pendapatan yang perlu dibayar oleh pemilik wang. Jika tiada cukai yang dibayar, Lembaga Hasil Dalam Negeri perlu memberi kenyataan bahawa wang itu tidak boleh dikenakan cukai. Tiada pengesahan daripada LHDN.

 11. Dalam pada itu penderma telah meningkat dari satu Arab kepada dua. Kemudian ia dikatakan dari seorang putera Saudi. Dan akhirnya ia didakwa bahawa Allahyarham Raja Arab yang menderma wang tersebut.

 12. Sekarang Menteri Saudi menafikan adanya apa-apa rekod yang 681 juta USD adalah hadiah. Dia mendakwa bahawa ia adalah satu pelaburan. Dia tidak fikir jumlah yang sangat besar (seperti itu).

 13. A.G. kemudian mendakwa bahawa 620 juta USD telah dikembalikan ke Arab Saudi pada tahun 2013. Bila sebenarnya? Apa bukti. Sebelum ini wang itu dikatakan telah berpindah dari Ambank kepada bank-bank Singapura dan Kerajaan Singapura telah membekukannya. Jadi, bagaimana Najib kembalikan wang itu jika ia telah dibekukan. Bank-bank mana yang terlibat? Apakah bukti yang wang tersebut telah dibekukan? Berapa banyak?

 14. Berapa lama sesebuah Kerajaan boleh membekukan akaun? Pembekuan ini adalah untuk membolehkan Pihak Berkuasa Kewangan Singapura untuk menyiasat kemungkinan wang tersebut adalah wang penggubahan haram. Kita tidak mendengar apa-apa dari Singapura.

 15. Jadi di mana wang ini sekarang? Adakah ia dalam bank Singapura, kaku beku? Atau adakah dengan Arab Saudi? Adakah Kerajaan Saudi atau putera Saudi  atau beberapa individu? Adakah ia telah dikembalikan kepada penderma? Apa bukti. Adakah ia ada dalam laporan oleh Bank Negara atau SPRM? Tiada bukti. Hanya kata-kata A.G. Maaf saya tidak percayakan A.G. 

 16. Kini A.G. Swiss mendakwa bahawa ia bukan Ringgit 2.6 bilion tetapi Ringgit 4 bilion yang masuk dalam akaun Najib. A.G Swiss memohon kerjasama daripada A.G. Malaysia. Serta merta A.G Malaysia mendakwa bahawa ia bukan mengenai 681 juta dolar Amerika dalam akaun peribadi Najib. Tiada apa yang salah di sana.

 17. Tetapi dia sendiri berkata, beliau menolak laporan SPRM kerana bukti yang tidak mencukupi. Jika ia tidak mencukupi, tidakkah perlu siasatan lanjut dijalankan sehingga ia adalah mencukupi. 

 18. Tetapi Apandi melebihi kuasa dan mengarahkan SPRM untuk menghentikan siasatan 2.6 bilion (681 juta USD) dalam akaun peribadi peribadi Najib di Ambank. SPRM adalah sebuah institusi bebas. Malah PM tidak boleh menghentikan siasatan. Tetapi jelas Apandi takut bahawa lebih banyak bukti akan ditemui. 

 19. Dan kini dia mahu mengukuhkan OSA supaya dia boleh penjarakan pembocor rahsia seumur hidup. Mengapa? Mungkinkah dia sedang menyembunyikan bukti. Apakah hukuman mengenai orang-orang yang menyembunyikan bukti mengenai jenayah?  

20 Undang-Undang tidak dibuat untuk menyembunyikan jenayah. Undang-undang digubal untuk mencegah jenayah dan menghukum penjenayah. Apakah mungkin cubaan untuk menyimpan laporan dari diterima pihak kuasa A.G. Switzerland berpunca daripada keinginannya untuk menyembunyikan bukti? Ini boleh menjadi perbuatan jenayah. 

 21. Najib disokong kuat oleh ketua bahagian UMNO, ahli-ahli Parlimen UMNO dan Menteri-Menteri Kabinet. Mereka sanggup untuk menerima dan menganggap adalah normal,  berbilion ada dalam akaun peribadi Najib. 

 22. Apabila dia cuba menjelaskan kepada Majlis Tertinggi UMNO di mana beliau mendapat begitu banyak wang dan mengapa dia tidak memberitahu UMNO, seorang ahli majlis berkata tidak ada keperluan untuk beliau menjelaskannya. Hanya berikan RM5 juta kepadanya untuk pilihan raya akan datang dan dia akan menang. Sama ada wang itu dicuri atau tidak adalah tidak penting kepada ahli-ahli Majlis Tertinggi. Mereka seolah-olah bersedia untuk menerima wang yang dicuri. Bolehkah kita mempercayai orang seperti ini untuk mentadbir Malaysia? 

 23. Wang tidak boleh disembunyikan. Beberapa ribu Ringgit wang tunai boleh disembunyikan tetapi tidak berbilion-bilion Ringgit. Jika anda menyimpan jumlah wang yang besar seperti itu di bank, ramai orang diperlukan untuk mengendalikannya dan akaun akan tahu. Tetapi kerahsiaan perbankan bermakna bahawa mereka tidak akan memberitahu apa yang mereka tahu. 

 24. SPRM adalah tidak bertaring dan tidak berguna jika mereka tidak boleh mendapatkan maklumat kerana kerahsiaan perbankan. Saya tidak fikir mereka adalah tertakluk kepada akta kerahsiaan perbankan. Jika begitu keadaannya, mari kita lupa tentang memerangi rasuah. Sebaliknya kita perlu menghalalkan rasuah.  ~ sumber

Kalau Najib bukan No.2 dalam senarai paling rasuah ...

Posted: 14 Apr 2016 05:30 PM PDT


  Ahli Parlimen Subang dari PKR, R Sivarasa akan didakwa esok kerana memfitnah Perdana Menteri dengan imej yang dipalsukan daripada muka hadapan majalah Time.

 Sivarasa memuat naik muka hadapan palsu itu di Facebook dengan menampilkan perkataan No. 2 on the most corrupt list (No.2 dalam senarai paling rasuah), tetapi memadamkannya selepas dimaklumkan imej itu palsu.

 Beliau didakwa di bawah Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

 Walaupun muka hadapan majalah yang dimuat naik oleh Sivarasa tidak wujud, Time pada bulan Mac memaparkan Datuk Seri Najib Razak dalam artikelnya mengenai rasuah global.

 Malaysia muncul kedua dalam senarai skandal rasuah Time, selepas Brazil, dan sebelum Afrika Selatan, China dan Rusia.

 Senarai itu tidak kelihatan mengikut urutan tertentu, tetapi sebaliknya memberikan contoh bagaimana skandal rasuah di setiap negara.

 Bagaimanapun, penerangan artikel mengenai Malaysia masih tidak menyenangkan, berbanding dengan negara-negara lain dalam senarai.

 Ia memfokuskan kepada skandal 1MDB, dan isu-isu sekitar derma RM2.6 bilion yang dikatakan masuk ke akaun bank peribadi Najib.

 Najib menafikan beliau menyalahgunakan dana awam, manakala peguam pegara telah membersihkannya daripada sebarang salah laku.

Komen al-Husseyn :

  Seperti yang kita maklum, Sivarasa telah memuat naik muka hadapan palsu itu di Facebook dengan menampilkan perkataan No. 2 on the most corrupt list (No.2 dalam senarai paling rasuah), tetapi memadamkannya selepas dimaklumkan imej yang memaparkan Datuk Seri Najib Razak dalam artikelnya mengenai rasuah global itu palsu.

  Sivarasa bukan orang yang membuat imej muka hadapan palsu tersebut dan dia sendiri tidak menyedari bahawa ianya adalah palsu.

Ia merupakan satu hasil karya yang kreatif berdasarkan kepada berita yang tersiar dalam akhbar tersebut dengan tajuk  "These 5 Facts Explain the State of Global Corruption"

  Ternyata, bahawa sesiapa sahaja pun akan mudah terpedaya dengan imej palsu tersebut kerana majalah keluaran tersebut telah turut memuat naik artikel mengenai kedudukan Malaysia dalam senarai skandal rasuah di taraf kedua.

   Walaupun imej muka hadapan majalah Time itu palsu, namun penampilan perkataan yang terkandung adalah bertepatan dengan laporan yang tersiar pada majalah tersebut.

    Apakah kerajaan Malaysia akan menyaman majalah Time sekiranya majalah tersebut telah menggunakan muka hadapan  seperti itu?

    Kes ini hanya akan lebih melondehkan lagi skandal rasuah 1MBD.Kalau Najib bukan No.2 dalam senarai paling rasuah, korang agak dia nombor berapa?

Tiada ulasan: