Rabu, 13 April 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Dr P Ramasamy cabar Dr Zakir Naik berdebat

Posted: 12 Apr 2016 07:10 PM PDT


 Dr P Ramasamy, Timbalan Ketua Menteri II Pulau Pinang dilaporkan di sini telah menolak tawaran untuk tiket kapal terbang percuma dan tempat duduk khas untuk ceramah Dr Zakir Naik di Kuala Lumpur hujung minggu ini, tetapi sebaliknya telah mencabar Dr Zakir Naik  untuk berdebat sendiri dengannya.

 Ramasamy berkata beliau tidak dapat menghadiri ceramah yang dijadualkan kerana dia sudah mempunyai penglibatan sebelum ini bahawa dia tidak dapat membatalkan tetapi sebaliknya membuat tawaran untuk berdebat dengan Dr Zakir mengenai perbandingan agama .

 "Saya tidak sabar untuk berdebat dengan Dr Zakir dan membahaskan mengenai perbandingan agama," katanya tanpa mencadangkan masa dan juga tempat.

 Ramasamy berkata Dr Naik mungkin baik dalam teologi tetapi percaya beliau tidak pandai dalam bidang sosiologi dan isu-isu lain.

 "Beliau adalah ahli pidato yang baik dan seorang pendakwah yang baik yang boleh memukau orang ramai dan mempengaruhi mereka, tetapi saya percaya bahawa jika kita temukan dia dengan intelektual, dia akan tahu kedudukannya," katanya.

 Timbalan Setiausaha Agung DAP itu berkata, Dr Naik boleh menjadi seorang doktor perubatan tetapi "beliau tidak mempunyai fikiran yang analisis" dan mempunyai pengetahuan yang sangat sempit terhadap kepercayaan lain dan dunia.

 "Saya juga boleh berdebat dengannya di India jika itu yang dia mahu. Saya tidak sabar untuk itu kerana saya telah lama tidak berdebad sejak saya meninggalkan bidang akademik," katanya.

  Apakah kita akan berpeluang untuk menyaksikan perdebatan antara Dr Zakir dan Dr P Ramasamy?

  Kita percaya Dr Zakir Naik tidak akan menolak cabaran Dr P Ramasamy tersebut. 

 Mungkin diprogram yang mendatang yang akan diadakan di Perlis umpamanya, akan dapat mempertemukan mereka berdua untuk berdebat mengenai perbandingan agama.

  Adalah menjadi harapan, pertemuan dua tokoh ini dapat diusahakan oleh mana-mana pihak 

  Pertemuan antara Dr Zakir dan Dr P Ramasamy adalah sangat dialu-alukan supaya segala tohmahan dan salah faham bahawa Dr Zakir menghina dan merendah-rendahkan agama lain dapat diperbetulkan.

   Pertemuan ini juga akan memberi peluang kepada Dr P Ramasamy untuk membuktikan kebenaran tuduhannya bahawa Dr Zakir seorang doktor perubatan yang "tidak mempunyai fikiran yang analisis" dan mempunyai pengetahuan yang sangat sempit terhadap kepercayaan lain dan dunia.

 Kita percaya Dr Zakir akan dapat menjelaskan melalui sudut pandangan serta membetulkan pandangan salah terhadap ajaran Islam, dengan menggunakan al-Quran, hadis dan input relatif daripada kitab-kitab agama lain sebagai tambahan, bersama fakta saintifik dan sekali gus akan menyangkal segala tohmahan orang -orang seperti Dr P Ramasamy. 

Tiada ulasan: