Ahad, 13 Mac 2016

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


KU NAN SEORANG PEJUANG...KAHKAHKAH

Posted: 13 Mar 2016 04:23 PM PDT


Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor hari ini menjelaskan, beliau adalah keturunan Tengku dari Acheh yang didakwanya merupakan pejuang agama dan bangsa.

"Lihat sejarah Acheh di mana Tengku Nyah Abu pergi dan inilah cucu dia, pejuang Islam dan pejuang yang mempertahankan tanahair.

"Datuk dan nenek saya tidak pernah tunduk kepada Belanda. Sebab itulah saya kuat, darah itulah yang mengalir," kata Menteri Wilayah Persekutuan itu lagi.

Dengan menggambarkan demikian, tidak lain Ku Nan bermaksud untuk memberitahu bahawa beliau juga seorang pejuang sebenarnya, sama seperti nenek moyangnya dahulu.

Tetapi berdasarkan rekod Ku Nan selama ini, beliau hanya dikenali sebagai pembodek kepada pemimpin yang berkuasa semata-mata. 

Datuk dan neneknya tidak pernah tunduk kepada Belanda, tetapi beliau sepanjang masa hanya membiarkan dirinya tunduk kepada pemimpin yang ada kuasa sahaja.

Mereka yang berada dalam UMNO tentunya lebih mengetahui perkara ini.

Zaman Tun Mahathir, beliau bodek Tun Mahathir. Zaman Anwar Ibrahim, beliau bodek Anwar Ibrahim. Zaman Tun Abdulah Ahmad Badawi, beliau bodek Tun Abdullah Badawi dan zaman Najib, lagi kuat bodek Najib.

Jika selepas ini, Zahid Hamidi naik, Zahid Hamidi pula dibodeknya.

Maka, di mana yang dikatakan beliau  itu seorang pejuang?

Sebelumnya, Ku Nan lebih dikenali sebagai ahli perniagaan bersama seorang taikun Cina yang terkenal sebelum dilantik menjadi Setiausaha Kerja UMNO, Setiausaha Agung UMNO dan kemudian sebagai menteri.

Dan bila masa beliau pernah dikenali sebagai pejuang yang berani dan lantang dalam memperjuangkan kepentingan agama dan bangsa?

Pembodek yang berani mungkin ya, tetapi adakah membodek itu suatu perjuangan? 

Apakah juga membodek pemimpin yang ada kuasa suatu perbuatan yang mendatangkan apa-apa manfaat untuk agama dan bangsa atau hanya untuk dirinya saja? (SH 13/03/2016).

Selamatkan Malaysia: Berbuat sesuatu lebih baik daripada tidak buat apa-apa

Posted: 13 Mar 2016 04:17 PM PDT


komentar rkini
Hari yang indah, keliru dan pilu.
Hari ini 8 Mac adalah Hari Wanita Sedunia. Hari ini juga genap dua tahun hilangnya pesawat MH370 bersama 239 penumpang dan anak kapal, dan ia masih menjadi satu misteri besar di abad ini.
Di sebalik kesedihan itu, masih ada ruang untuk menepuk dada tanda sedikit lega. Kerana hari ini juga hari ulang tahun tsunami politik 2008 dalam Pilihan Raya Umum ke-12 di mana pengundi Malaysia membuat kejutan dengan menyingkirkan Barisan Nasional dari lima negeri, dan menafikan majoriti dua pertiga Parlimen.
Era Pakatan 2008 – 2013 (selain rampasan kuasa oleh BN di Perak) menonjolkan kemampuan kerajaan negeri "pembangkang" di Pulau Pinang, Selangor, Kedah, Kelantan dan Perak (sehingga awal 2009) untuk membangunkan negeri.
Malah, di beberapa negeri Pakatan Rakyat, ia lebih baik daripada kebanyakan negeri tadbiran BN. Buktinya bukan angkat bakul Pakatan tetapi bersumber daripada laporan Ketua Audit Negara sepanjang tempoh berkenaan.
Namun, kejayaan pentadbiran pasca-PRU12 gagal dipertahankan oleh watak-watak utama politik apabila mereka mula bertikam lidah selepas PRU 2013. Walaupun BN juga mengalami krisis dalaman, media yang dikuasai BN seperti TV, radio dan akhbar hanya menyebarkan dakyah tentang kelemahan Pakatan tetapi menutup kemelut UMNO-BN.
Dengan itu, Pakatan Rakyat mati tak berkubur (walau serpihannya masih wujud di Selangor dalam keadaan yang unik) pada 2015. Maka hidup pula gabungan baru atas nama Pakatan Harapan.
Ini meresahkan jutaan akar umbi pembangkang yang sedar bahawa sementara pimpinan mereka bertelagah, BN semakin teruk dilanda skandal kewangan, semakin kuku besi menutup ruang kebebasan, semakin mempermainkan agama dan kaum untuk mempertahankan kuasa mereka.
Dalam kegelisahan itu, ada sesuatu yang tidak disangka pula berlaku.
Kebobrokan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak seolah-olah menjadi pencetus kepada perpaduan pembangkang seperti Lim Kit Siang (DAP), Azmin Ali (PKR), Mohamad Sabu (Amanah) dan Mustafa Ali (PAS) serta disokong Datuk Seri Anwar Ibrahim; malah, membawa bersama suara NGO, aktivis, pemimpin politik BN dan rakyat keseluruhannya.
Ini kerana Tun Dr Mahathir Mohamad bersama pemimpin UMNO yang dimangsakan parti sendiri seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Paduka Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Shafie Apdal sudi bersama pembangkang untuk memulakan usaha menyingkirkan Najib secara sah.
Lebih dari itu, aktivis seperti Datuk Ambiga Sreenevasan, Maria Chin Abdullah, Hishamuddin Rais dan ramai lagi sudi bersama orang-orang UMNO itu untuk membuka lembaran baru untuk Malaysia.
Bayangkan musuh politik boleh duduk bersama pada 4 Mac lalu untuk menandatangani Deklarasi Rakyat atau Citizens Declaration yang mempunyai empat matlamat asas:
1. Menyingkirkan Najib sebagai Perdana Menteri Malaysia menerusi saluran yang aman dan mengikut undang-undang yang dibenarkan;
2. Menyingkirkan semua mereka yang bersekongkol dengannya;
*3. Memansuhkan semua undang-undang dan perjanjian baru yang jelas melanggar hak asasi yang termaktub di bawah Perlembagaan Persekutuan dan melemahkan polisi terpilih; dan
4. Memulihkan integriti institusi yang telah dilemahkan, seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Bank Negara dan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC).
Ini sekadar langkah permulaan. Tiada siapa tahu bagaimana akhirnya nanti. Sudah tentu ada yang suka, ada yang benci, dan ramai pula yang mengakui terpaksa menerima hakikat ini walau hati berat dengannya.
Seperti kata Kit Siang: "Ia sesuatu yang patut dicuba. Belum tahu gagal atau tidak. Lebih baik kita cuba daripada tidak buat apa-apa."
Sudah tentu pelbagai fitnah dan pembohongan akan terus dilemparkan. Cuma kali ini, mungkin penyebar fitnah menghadapi "sedikit" masalah kerana Deklarasi Rakyat bukan milik Pakatan Harapan atau Pakatan Rakyat atau mana-mana parti.
Deklarasi Rakyat milik semua yang mahukan perubahan, dan ini termasuk tokoh besar UMNO/Melayu seperti Dr Mahathir dan Muhyiddin.
Memang deklarasi itu tidak sempurna. Ia bukan kendi ajaib yang boleh menurunkan Najib esok atau minggu depan. Ia bukan boleh menamatkan penguasaan BN serta-merta. Ia penyambung perjalanan yang telah dimulakan sejak lama dulu.
Namun, ia adalah satu langkah baru untuk membawa Malaysia ke arah demokrasi yang sebenar, peluang ekonomi yang lebih adil, ruang pendidikan yang lebih terbuka, dan mungkin juga muhibbah yang selama ini dipencilkan atas nama kaum dan agama.
Walaupun tidak sempurna, rasanya ia lebih baik daripada sekadar syok sendiri menyalahkan orang lain yang mahu mencuba membawa perubahan, walau sekecil mana usaha itu. – Roketkini.com

Kit Siang: Dengan Najib pun saya sudi bekerjasama, dengan syarat…

Posted: 13 Mar 2016 04:06 PM PDT






a570


PADANG BESAR, 13 MAC: Lim Kit Siang bukan saja sanggup bekerjasama dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin, malah sudi bersama Datuk Seri Najib Razak, demi menyelamatkan Malaysia daripada kehancuran.
Ketua Parlimen DAP itu berkata, beliau sanggup bekerjasama jika Perdana Menteri sanggup mengakui telah salah tadbir negara, dan menerima hakikat Malaysia perlu diselamatkan melalui reformasi demokrasi dan institusi.
Menurutnya, jika Najib setuju dengan kempen "Selamatkan Malaysia", beliau perlu melaksanakan lima perkara secepat mungkin:
  1. Bebaskan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kembalikan semua hak asasi dan politik beliau, seperti mana yang diperolehi Nelson Mandela selepas dibebaskan dari penjara, untuk membolehkan beliau menyertai proses reformasi demokrasi dan institusi.
  2. Tubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) yang bebas dan berwibawa bagi menyiasat skandal RM55 bilion 1MDB dan "derma" RM2.6 bilion yang melibatkan Najib, dengan memanggil semua yang terlibat termasuk Najib sendiri serta mereka yang terlibat dalam Pasukan Petugas yang asal, iaitu bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail; Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar; Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz; Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Tan Sri Abu Kassim Mohamad; dan Peguam Negara, Tan Sri Mohamad Apandi Ali; selain itu, semua penderma RM2.6 bilion (di mana angkanya sudah meningkat RM4.2 bilion mengikut laporan media) dan watak-watak utama 1MDB serta personaliti pihak kerajaan, hartawan Jho Low, perlu dipanggil juga untuk siasatan.
  3. Lepaskan jawatan Perdana Menteri buat seketika untuk bercuti bagi membolehkan RCI menyiasat skandal mega berkembar Najib tanpa perlu ditekan atau dipengaruhi kuasa Perdana Menteri.
  4. Hentikan trend ke arah pemerintahan kuku besi, dengan menarik balik semua usul perundangan zalim, termasuk pindaan Akta Rahsia Rasmi, Akta Hasutan, Kanun Keseksaan dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan; menarik balik Rang Undang-Undang Majlis Keselamatan Negara; dan menarik balik semua tuduhan dan siasatan terhadap pemimpin dan ahli pembangkang serta masyarakat sivil yang didakwa mengikut undang-undang yang zalim itu.
  5. Mansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dan jimatkan perbelanjaan negara dengan membatalkan RM50 bilion yang hanya bersifat korup dan membazir termasuk mengurangkan separuh saiz Kabinet, serta mengutamakan sektor pendidikan, kesihatan dan perumahan yang diperlukan oleh semua rakyat Malaysia.
Kit Siang yang menyuarakan pandangannya itu dalam usaha mempopularkan kempen Selamatkan Malaysia kini dalam rangka jelajah ceramah di utara Semenanjung.
Sebelum mengunjungi Perlis hari ini, beliau berada di Kedah semalam dengan mengadakan pertemuan bersama rakyat di Sungai Petani, Semeling, Anak Bukit dan Alor Setar. – Roketkini.com

Tiada ulasan: