Ahad, 7 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Jangan lawan cakap tuan.....meh belajar lagi undang-undang!

Posted: 07 Feb 2016 07:12 AM PST

 Bekas boss kepada Apandi Ali yang merupakan pegawai kanan di Jabatan Peguam Negara pada awal 1980an, mengalu-alukan Apandi yang kini menjawat jawatan Peguam Negara, bertemu dengannya jika beliau ingin belajar dan mengetahui lebih lanjut tentang undang-undang.

 Tan Sri Abu Talib Othman, bekas Peguam Negara berkata , beliau tidak pernah ingat mengarahkan agensi-agensi penyiasatan, termasuk badan anti-rasuah, menghentikan siasatan mereka.


  Beliau mengulas kenyataan penggantinya Tan Sri Mohamed Apandi Ali yang beliau mengikuti jejak langkahnya (Abu Talib) apabila mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menutup fail berkaitan derma RM2.6 bilion dan dana RM42 juta SRC International yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Najib Razak.

 "Saya hanya mengikuti jejak langkah tuan saya. Sekarang dia kata, saya tidak boleh berbuat demikian. Saya keliru.

 "Saya harap dia boleh datang berjumpa dengan saya supaya saya boleh memberikan penjelasan," Apandi dilaporkan berkata demikian kepada Sin Chew Daily dalam satu wawancara eksklusif.

  Abu Talib minggu lalu memberitahu, peguam negara, yang juga pendakwa raya, tidak mempunyai kuasa memerintahkan SPRM menutup siasatannya ke dalam kedua-dua kes tersebut. 

  Abu Talib juga berkata, Apandi tidak akan berada dalam keadaan mengelirukan jika beliau sebenarnya mengikuti jejak langkahnya.

 Beliau berkata, atas nama keadilan untuk Najib dan orang ramai, dan menyedari yang wang RM2.6 bilion itu datangnya dari luar Malaysia, Apandi sepatutnya memberikan segala bantuan yang diperlukan kepada SPRM untuk melengkapkan penyiasatan.

  Orang ramai, kata Abu Talib, tidak mungkin mempersoalkan keputusan Apandi (membersihkan perdana menteri dari salah laku jenayah) jika beliau membenarkan SPRM mengumpul bukti di luar negara.

  "Sekarang ini, keputusan Apandi menjadi pertikaian dan menimbulkan persepsi negatif kepada kesaksamaannya dan komitmennya terhadap keadilan dan kedaulatan undang-undang," katanya.  ~ sumber 

Rafizi Ramli : Desak buka semula serta merta kertas siasatan dan pendakwaan terhadap Dato’ Seri Najib Tun Razak.

Posted: 07 Feb 2016 05:37 AM PST

Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli telah melancarkan kempen maya untuk mengumpul sokongan rakyat mendesak supaya Peguam Negara membuka semula dengan serta merta kertas siasatan dan pendakwaan terhadap Dato' Seri Najib Tun Razak.

Beliau bercadang mengumpul sejuta tandatangan rakyat melalui laman Facebook dan sejuta rakyat Malaysia menandatangani petisyen yang akan diangkat kepada DYMM Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu memohon campur tangan mereka supaya kertas siasatan dan pendakwaan dapat dibuka semula.

Beliau juga mengingatkan Peguam Negara supaya menggunakan sepenuh kuasa di bawah Perjanjian Bantuan Guaman Bersama (Mutual Legal Assistance) dengan negara-negara yang sedang menyiasat 1MDB dan/atau Dato' Seri Najib Tun Razak termasuklah Switzerland, Singapura dan Amerika Syarikat.

 Menurutnya, kertas-kertas siasatan dan pendakwaan terhadap Dato' Seri Najib Tun Razak perlu dibuka semula mengambil kira perkembangan terbaru merujuk kepada satu laporan di dalam New York Times semalam yang memetik Menteri Luar Arab Saudi, Adel Al-Jubeir bahawa dana yang disebut-sebut itu bukan satu derma malah satu pelaburan oleh individu warganegara Arab Saudi.

 Rafizi berkata kenyataan Menteri Luar Arab Saudi itu memberi dimensi baru kerana perkara-perkara berikut:

 1. Dato' Seri Najib Tun Razak bukan seorang ahli perniagaan atau pakar pelaburan. Beliau tidak mempunyai apa-apa perniagaan. Seorang warganegara Arab Saudi tidak akan memberikan wang sebanyak RM2.6 bilion kepada beliau untuk dilaburkan kerana pelaburan bukanlah kepakaran beliau. Pelaburan sejumlah itu tidak mungkin diserahkan kepada seorang individu, apatah lagi yang bukan pakar pelaburan seperti Dato' Seri Najib Tun Razak.

 2. Jika dana RM2.6 bilion itu adalah bagi tujuan pelaburan, ia mesti melibatkan syarikat dan aset-aset tertentu. Warganegara Arab Saudi yang memberikan dana sebesar itu bagi tujuan pelaburan sudah tentu mahukan balasan tertentu sebagai pulangan kepada pelaburannya. Ini memungkinkan wujudnya pertelingkahan kepentingan ("conflict of interest") memandangkan kuasa Dato' Seri Najib Tun Razak yang besar sebagai seorang Perdana Menteri.

 3. Keterlibatan seorang warga Arab Saudi di dalam pelaburan di Malaysia yang bersabit dengan Perdana Menteri membawa kembali dakwaan bahawa dana RM2.6 bilion itu ada kena mengena dengan 1MDB kerana 1MDB sendiri sebelum ini mewar-warkan bahawa pelaburannya melibatkan individu tertentu dari Arab Saudi, sementara Dato' Seri Najib Tun Razak pula adalah Penasihat 1MDB.

 Kenyataan Menteri Luar Arab Saudi itu juga menyangkal kenyataan Peguam Negara kononnya dana itu adalah satu derma.

  Blog al-Husseyn menyediakan pautan untuk menandatangani petisyen tersebut di penjuru kanan blog ini. Sila klik gambar dan bersama melakukan desakan.Ayuh kita semua sertai!

Pendedahan : Putera Raja Arab terima US $ 77 Juta Dari 1MDB

Posted: 06 Feb 2016 04:30 PM PST

  Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali dalam satu temu bual eksklusif dengan Sinchew Daily kelmarin menyatakan orang yang menderma RM2.6 bilion kepada Datuk Seri Najib Razak ialah salah seorang putera Allahyarham Raja Abdullah Abdulaziz Al Saud .

 Apandi bagaimanapun tidak mendedahkan identiti penderma itu. 

 "Kami tahu nama dia (penderma). Dia bukan arwah Raja Saudi tetapi anak raja itu. Dia masih hidup," pendakwa utama negara itu dipetik berkata akhbar berbahasa Cina itu.

Kenapa dia nak merahsiakannya sangat? Walau apa pun kita masih boleh dapat maklumat dari sumber lain...alam siber yang luas tanpa sempadan! 

Sama-samalah kita fikirkan maklumat itu benar atau bohong...

 Putra Turki anak ke-7 raja Arab itu sama sekali tidak secara peribadi kaya seperti yang digambarkan. Derma RM2.6 bilion memang tak masuk akal!

 Cerita yang dicetuskan oleh artikel BBC bahawa Putera Turki, yang digambarkan sebagai mempunyai "kepentingan perniagaan yang luas di Malaysia", adalah 'penderma' durian runtuh Najib adalah melucukan.

 Jauh sekali untuk menderma, Putera Turki ini telah merompak wang dari Malaysia!
Pasangan Malaysia ini telah terperdaya kononnya kapal layar besar Tatoosh itu dimiliki oleh Putera Turki yang merupakan pemilik PetroSaudi. Tetapi yang sebenarnya disewa untuk majlis itu bagi tujuan menarik perhatian dan memperdayakan mereka.Najib menyangka bahawa dia telah melabur dalam sebuah syarikat besar yang dimiliki oleh seorang pelabur di Arab, yang dikaitkan dengan keluarga Diraja
  Menurut pendedahan Sarawak Report, Nawaf Obaid merupakan salah satu daripada pelbagai ejen-ejen yang diupah oleh Pejabat Perdana Menteri sejak beberapa tahun kebelakangan ini untuk 'spin' terhadap musuh-musuh politik Najib dalam media barat.

 Dia mendapat ganjaran besar di belakang tabir dengan memberikan layanan PR melalui 'taklimat' kepada wartawan asing dan melalui "Op Eds" dalam surat khabar.

 Sarawak Report telah mendedahkan bukti pembayaran lebih AS $ 1.7 juta kepada Nawaf, melalui pemindahan wang dari saudaranya Tarek Obaid, sebagai balasan kerana penglibatan beliau dalam kempen untuk memfitnah Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dalam media dan di kalangan kerajaan Amerika Syarikat selepas 2010. 

Sila hantar abang saya satu juta dolar
(daripada wang yang saya dapat dari 1MDB?)
Sarawak Report turut mendedahkan penglibatan Nawaf Obaid sebagai sumber penting berkaitan dengan Najib dan 1MDB. 

Abang Nawaf ini adalah tidak lain daripada Tarek Obaid, yang merupakan Pengarah PetroSaudi, syarikat yang kini sedang disiasat oleh pihak berkuasa Switzerland dan Singapura, bersama-sama dengan FBI dan Serious Fraud Office, kerana mengaut beratus-ratus juta daripada dana pembangunan 1MDB Malaysia.

 Wang yang telah dibayar kepada  Nawaf oleh Tarek sebenarnya boleh dikesan kepada berpuluh-puluh juta dolar yang Tarek perolehi melalui ganjaran daripada 'penasihat rasmi' Najib Jho Low, yang asalnya dirompak daripada 1MDB.

 Sarawak Report telah mengingatkan BBC supaya sangat berhati-hati tentang sebarang maklumat yang berpunca daripada sumber yang tunggal Nawaf Obaid.

 Pemberian yang berdasarkan sumber tunggal adalah tanda-tanda bahawa Putera Turki bin Abdullah, anak ke-7 Raja Abdullah yang telah meninggal itu , telah terlibat entah bagaimana dalam pembayaran murah hati ini kepada Najib.

 Putera Turki juga mempunyai kepentingan dalam seluruh urusan, kerana dia adalah pemegang 50% Saham PetroSaudi dan seperti Tarek, beliau mendapat ganjaran lumayan dengan sogokan besar daripada wang yang diekstrak daripada 1MDB.

 Wang jejak (di atas) yang diperolehi daripada data e-mail PetroSaudi sendiri (terima kasih kepada pemberi maklumat yg sekarang dipenjara Xavier Justo) menunjukkan bahawa Putra Turki yang sama sekali tidak secara peribadi kaya seperti yang digambarkan, menerima sekurang-kurangnya US $ 77 juta daripada perjanjian itu.

 Berikut adalah pengesahan yang dihantar oleh JP Morgan Swiss kepada PetroSaudi selepas mereka mengendalikan bayaran:
Pembayaran selanjutnya membawa jumlah keseluruhan kepada US $ 77 juta dari
akaun JP Morgan Tarek ini yg menerima ratusan juta dari Good Star dan 1MDB. 
Notis pembayaran kepada Tarek Obaid oleh JP Morgan.
  Oleh itu, cerita yang dicetuskan oleh artikel BBC bahawa Putera Turki, yang digambarkan sebagai mempunyai "kepentingan perniagaan yang luas di Malaysia", adalah  'penderma' durian runtuh Najib adalah melucukan. Lebih lucu lagi bila Peguam Negara nak kelentong kita pula!

 Jauh sekali untuk menderma, Putera Turki ini telah merompak wang dari Malaysia!

 Ia telah menjadikan dirinya terdedah kepada tekanan, kerana orang di sekeliling Najib telah berusaha sedaya upaya untuk mencari seorang Arab yang meyakinkan untuk mengaku sebagai penderma. 

Cerita di sekitar KL bahawa ia sememangnya Putera Turki, yang diperkenalkan kepada Timbalan Perdana Menteri dan pegawai-pegawai SPRM sebagai sumber wang.

 Atas dasar jaminan peribadi ini, disokong oleh bukti yg tidak pernah ditampilkan, kedua-dua pihak kini secara terbuka mengumumkan bahawa mereka telah 'bertemu penderma' dan 'berpuas hati'.

 Tidak mengejutkan, bila mana Putera Turki dikatakan menolak bulat-bulat pendedahan awam berhubung perkara itu. Juga tidak ada apa-apa bukti diperolehi bahawa wang itu datang daripada mulutnyanya sendiri, yang telah kita tunjukkan sudah dibeli dengan harga US $ 77 juta. ~ sumber

Tiada ulasan: