Isnin, 29 Februari 2016

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Pas sedang bergelut cari alasan untuk perbetulkan kenyataan Hj Hadi

Posted: 29 Feb 2016 08:00 AM PST

Kenyataan Hj Hadi tidak lama dulu
    Dr Ahmad Shamsuri, Setiausaha politik Hj Hadi cuba nak selamatkan Pas dari kenyataan Hj Hadi yang lok-lak.

 Ahmad Shamsuri tuduh kenyataan yang dilaporkan itu "sekerat-sekerat hinggqa memberikan maksud yang sangat salah kononnya Presiden Pas setuju untuk Pas memberikan sokongan kepada Umno BN"
 
Kenyataan Hj Hadi yang terbaru
   Begitulah juga dengan mangkuk-ayun. Mereka kata kenyataan Hj Hadi itu diputar belit atau di spin begitu rupa....

  Hoi mangkuk! kitaorang semua masih ingat kenyataan yang hampir sama yang pernah Hj Hadi buat ketika Pakatan Rakyat 2.0 berura-ura untuk membentang undi tidak percaya terhadap Najib dan mencadangkan 'Kerajaan Transisi'.

 Hj Hadi memandang sinis dan menyindir terhadap tindakan pihak pembangkang itu.

 Hj Hadi enggan menyatakan sokongannya terhadap langkah Pakatan Rakyat 2.0 untuk membawa usul tidak percaya terhadap Najib. 

 Hj Hadi kata, "PAS bukan parti yang berebut kuasa. PAS ialah parti yang nak menunaikan amanah! Itu membela rakyat! Kita tak rebut kuasa!" 

 Memang kenyataan yang lok-lak! Apasal PAS selama ini ikut menyertai pilhanraya kalau tidak mahu rebut kuasa? Ada vdonya untuk membuktikannya:

Najib perlu disingkirkan!

Posted: 29 Feb 2016 06:16 AM PST

Mahathir mencadangkan sebuah gerakan utama bersama parti 
pembangkang untuk menyelaraskan usaha memerangi Najib.
  Umno perlu digulingkan daripada kuasa jika terus menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, kata bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

 "Parti itu perlu digulingkan.

 "Tetapi pembangkang tidak mempunyai majoriti," kata Mahathir ketika ditanya sama ada Umno perlu disingkirkan.

 Mahathir juga menolak sebarang harapan mengenai usul undi tidak percaya terhadap Najib kerana katanya, ahli parlimen Umno tidak mempunyai keberanian untuk berbuat demikian.

 Beliau berkata demikian pada sidang akhbar di Putrajaya hari ini ketika mengumumkan bahawa dirinya akan keluar Umno.

 Sebelum majlis itu, Mahathir berjumpa dengan beberapa pemimpin pembangkang termasuk, Datuk Mujahid Yusof Rawa, Dr Hatta Ramli, dan Hanipa Maidin dari AMANAH dan naib presiden PKR Tian Chua.

 Beliau berkata mereka berbincang dan bersetuju bahawa Najib perlu disingkirkan.

Ditanya apa langkah seterusnya, Mahathir mencadangkan sebuah gerakan utama bersama parti pembangkang untuk menyelaraskan usaha memerangi Najib.

 "Ia belum lagi ditubuhkan. Saya berharap sebuah gerakan utama dapat menunjukkan komitmen mereka dengan menandatangani deklarasi bersama.

 "Kita bersetuju untuk satu perkara, iaitu menyingkirkan Najib," katanya.

 Namun, menurut Mahathir, dirinya tidak akan mengetuai kumpulan teras itu.

 "Saya akan jadi seorang daripada (ahli) mereka bukannya ketua," kata Mahathir.

 Mahathir hari ini mengumumkan keluar Umno atas alasan parti itu sudah lari daripada landasan perjuangan sebenar.

Adakah cerita karut ini Pasma yg buat?

Posted: 29 Feb 2016 02:00 AM PST

MENGAPA HAJI HADI WAJIB BERUNDUR DARIPADA PRESIDEN PAS PUSAT TAHUN INI (2015), ANTARANYA (ini antaranya sahaja, ada lagi dalil2 yang lain yang lebih sulit):-

1. Tuan Guru Mursyidul Am sokong DS Anwar dalam isu 16 September tetapi Haji Hadi tidak setuju, berlaku perbalahan antara Tuan Guru Mursyidul Am dengan Haji Hadi, mengapa Haji Hadi tidak wala' kepada Tuan Guru Mursyidul Am?. Surat terbuka Tuan Guru Mursyidul Am kepada Harakah yang menyokong 16 September tidak disiarkan oleh Harakah, arahan daripada Siapa?. Haji Hadi atau Mustafa Ali?.

 2. Haji Hadi hendak PAS Perak bentuk kerajaan dengan umno di Perak selepas PRU-12 tahun 2008. 

3. Haji Hadi adakan rundingan dengan Pak Lah untuk bentuk kerajaan UG.

4. Isu PM, dalam mesyuarat PR PAS setuju DS Anwar jadi PM tetapi dalam mesyuarat PAS Pusat Mac 2013 tolak DS Anwar jadi PM dan hantar wakil memujuk Kuli untuk jadi PM.

5. Bertembung di dun Kota Damansara dan tiga dun di Terengganu PRU-13 (dalam mesyuarat PR telah dipersetujui PKR bertanding, tetapi hari penamaan calon Haji Hadi bagi watikah khas kepada calon PAS). 

6. Haji Hadi gagal selesaikan masalah PAS Kedah sehingga PAS tumbang di Kedah dalam PRU-13 walau pun telah ada usul daripada dewan ulamak PAS Kedah supaya tukar MB sebelum PRU-13.

7. Isu MB Selangor dalam mesyuarat 17 Ogos sudah setuju Wan Azizah dan Azmin sebagai calon MB dan telah bersetuju tidak menuntut MB Selangor, tetapi selepas itu Haji Hadi hendak PAS jadi MB Selangor. Dr.M kata BN tidak pernah hantar nama lebih daripada seorang samada calon MB atau PM sewaktu zamannya dan kaedah itu kekal hingga sekarang. Apa yang Haji Hadi hendak di Selangor?. (Haji Hadi hantar tiga nama yang tiga2 itu adun PAS, tetapi dalam ucapan penggulungan cakap PAS tak kemaruk nak jadi MB Selangor, cakap lain dan tindakan lain). 

8. Dalam mesyuarat PR, PAS hendak kekal dalam PR dan dalam muktamar PAS juga telah dipersetujui perkukuhkan PR, tetapi dalam mesyuarat JK PAS Pusat 25 Ogos Haji Hadi hendak bersama umno (rujuk mesyuarat 25 Ogos14). 

9. Mesyuarat Majlis Syuro Ulamak selepas 25 Ogos tidak cukup korum dan notis jemputan mesyuarat juga tidak cukup 14 hari, Haji Hadi bercakap mengenai perlembagaan PAS tetapi Haji Hadi sendiri pijak Perlembagaan PAS. 

10. Haji Hadi tak bersetuju dengan cadangan supaya Y.B. Dr Syed Azman dipilih sebagai MB Terengganu ketika krisis MB di Terengganu (seolah-olah Haji Hadi mahu umno/BN kekal memerintah Terengganu). 

11. Pilihanraya semula di Perak selepas rampasan kuasa oleh umno/BN tidak dipersetujui oleh Haji Hadi dengan alasan takut DAP akan jadi MB (nampak sangat fikrah Haji Hadi dah sama dengan fikrah umno). 

12. Malam PRK Parlimen Bukit Gantang 2009 dalam mesyuarat Lajnah politik PAS Pusat di Markaz Tarbiyah PAS Perak Air Kuning,Taiping Haji Hadi membangkitkan bahawa Najib Tun Razak ada hubunginya membincangkan kerajaan perpaduan, tetapi Almarhum Tuan Guru Harun Taib telah membantah usul tersebut dan mohon presiden fokus kepada PRK Bukit Gantang. 

13. Berita Awani 13.2.2015 perbualan melalui telefon dengan Nasharudin Mat Isa, Nasharudin mengesahkan telah ada perbincangan mengenai kerajaan perpaduan dengan umno oleh Majlis Syuro PAS Pusat sejak 2008 lagi, tetapi tanpa pengetahuan Tuan Guru Nik Aziz. 

14. Sebelum PRU-13 telah dibuat perjanjian bertulis ditandatangani oleh Haji Hadi selaku presiden PAS dan Ustaz Azizan Razak, Ustaz Azizan tidak akan dicalunkan bertanding PRU-13, tetapi Haji Hadi langgar perjanjian yang dia sendiri ada tandatangan. 

15. Haji Hadi sokong persempadanan kawasan pilihanraya yang akan memberikan kemenangan kepada umno/BN. 

16. Pendaftaran PR gagal kerana Haji Hadi seolah-olah tidak mahu PR didaftarkan. 

17. Haji Hadi arahkan Mat Yaakub angkat sumpah jadi MB Kelantan walau pun Tuan Guru Nik Aziz belum buat apa2 keputusan (angkat sumpah pun secara tergesa-gesa). ~ sumber

Muhd Mufiz Tuan Hj Ismail : ..berat tuduhan CIM dih? Tak wajar ditolak mentah-mentah. Kena siasat dulu. Kena tabayun......sebahagian besar masaalah PAS bercelaru hari ini adalah berpunca drp HH....kepimpinan yang lemah. 

 Kita terima hakikat yang kecelaruan yang berlaku dalam PAS hari ini berpunca dari pemilihan. Pemilihan dah 9 bulan berlalu. Jadi sepatutnya sudah ada usaha untuk merapatkan saf. Sudah ada usaha untuk membina balik persaudaraan dan silaturahin yang terenggang didalam PAS disebbkan oleh p3milihan lepas. Tapi xde usaha kearah itu. PAS dulu kuat kerana ikatan persaudaraan dan silaturahim kukuh sesama ahli.

 Bila parti masih bercelaru akibat pemilihan yang sengit dan xde usaha untuk memulihkan keadaan - ini tanda paling asas dan utama menunjukkan kelemahan kepimpinan.

Muhd Mufiz : Bukan sahaja melanggar perjanjian...dah jadi satu pengkhianatan....pengkhianatan kpd amanah jawatan sebagai Presiden, pengkhianatan kepada dasar dan perlembagaan PAS....yang sedihnya beliau seorang ulamak yg hebat dan mempunyai ijazah sarjana bidang politik Islam dari Al Azhar!!!!!!!....kalau pakmat kapit yg buat kita boleh paham sbb dia buta sejarah perjuangan PAS dan perlembagaan parti...pakmat kapit buts huruf...

Hj Hadi sedia jadi pendokong kuat Barisan Nasional?

Posted: 29 Feb 2016 01:12 AM PST

Hj Hadi Awang berkata parti Islam itu tidak berhasrat untuk merampas tampuk
 pemerintahan daripada Umno dan sedia jadi pendokong kuat Barisan Nasional. 
  Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata parti Islam itu tidak berhasrat untuk merampas tampuk pemerintahan daripada Umno, lapor Utusan Malaysia.

 Menurut akhbar milik Umno itu, Hadi juga mengakui PAS bersedia menjadi pendokong kuat kepada Barisan Nasional (BN) sekiranya mereka mentadbir Malaysia dengan ikhlas serta kembali kepada ajaran Islam.

 Ahli Parlimen Marang itu berkata, PAS bukanlah parti yang kemaruk kuasa kerana agenda sebenar mereka ialah untuk menegakkan syiar dan undang-undang Islam mengikut hidayah Allah.

 "Macam mana kita nak cari pemerintahan begini iaitu balik kepada Islam. Justeru, PAS mengajak kembali kepada Islam khususnya orang Melayu, tidak kira PAS atau Umno dan PAS tak tamak kuasa.

 "Kalau Umno kembali pada Islam laksanakan Islam mengikut hidayah Allah, bukan kerana Islam untuk dapatkan sokongan rakyat kerana serta benar-benar ikhlas kerana Allah.

 "Kita akan dokong agar Islam ditegakkan. PAS tak berebut jawatan atau kuasa. Apa yang PAS mahu hanya Islam ditegakkan," katanya seperti dilaporkan Utusan Malaysia. 

 Ini bukan pertama kali PAS menunjukkan sokongan terbuka kepada musuh tradisinya Umno.

 November lalu Hadi mengeluarkan kenyataan mahu menjadi penasihat kepada kerajaan.

 Beliau berkata perjuangan PAS kini berpaksi kepada mengubah dasar pemerintahan kerajaan dan bukannya lagi ingin merebut jawatan dan mahu memerintah negara. – 29 Februari, 2016.~ sumber

Saya benci rasuah, tapi bukan orang yang rasuah

Posted: 28 Feb 2016 05:22 PM PST


  Nampaknya kenyataan Presiden PAS, Hj Hadi "Saya anti Umno .... tetapi tidak (anti) orang Umno" menjadi viral dan mengundang pelbagai reaksi netizen dengan pelbagai komen.

ZnaLim Kushairi  : "Saya benci rasuah, tapi bukan orang yang rasuah"

Abe Awang Malaya : Mahathir nak jatuhkan Najib untuk selamatkan UMNO..... Hadi Awang nak lawan UMNO untuk selamatkan Najib.

Rasid Jamaldin : Laluan UMNO & AHLI UMNO . Hadi tak anti ahli umno tetapi umno. Najib ahli umno bukan umno. Rm2.6 bilion siapa yang ambik hadi oiiii.. Ahli ke parti. 

Ketawa Mat : KAHKAHKAH.. Ade jee cara nak bodek Najeb.. Ada yg cium tangan sampai menonggeng laa.. Ada yg puji kentut Rosmah wangi laa.. Yg klr stament bangang membodoh diri pun ramaiii.! Tapi itu semua tak leh chelenge bodek win Haji Hadi nii.. Nii namanya mem B.O.D.E.K putus skru, urat putusss.. Benci dgn UMNgOk..tapi T.A.K benci dgn mrk yg memimpin UMNgOk.! 

Kahkahkah.. Ingat UMNgOk nii dipimpin oleh org utan kee.? UMNgOk nii dipimpin oleh org laa..O.R.G..bukannya haiwan.! Tapi takpee laaa.. Pengerusi GMM pun dah dlm tangan..Ketua Kluster MPI pun dah ditatang.. Bodek punnn..bodekkk laaaaa.. Walaon terus bodoh, jadi pak angguk, jual taik unta.. KAHKAHKAH.. 

Saje nak tanya.. Kalau laaa Haji Hadi pegi ke himpunan Anti Najeb 27hb nanti.. Nasha & Harun nak makan apa.? Kahkahkah.. Nasib baik awal2 ckp x pegi.. Selamat jawatan pengerusi GMM & Kluster MPI.. KAHKAHKAH..

Zulkiply Ishak : Menjadi tanda tanya.....kalau kenyataan begini apa maksud sebenarnya. Bukankah Parti Umno didokong oleh orang Umno.

Mana mungkin tanpa orang Umno,Parti Umno boleh tertegak di Malaysia ini...

Abe Awang Malaya : Ana nak lawan UMNO je, tapi ana bukan nak lawan orang UMNO----- Lebai Biawak.
*Nota kepala lutut :

Kalau setakat nak lawan UMNO, tak susah.... UMNO bukan ada nyawa... Pergi cabut papan tanda UMNO tengah malam atau pergi bakar pejabat UMNO.... selesai.

Akram YusofYang bunuh mamali bukan umno..tapi org umno..yang rasuah bukan umno..tapi orang umno..yg tindas rakyat bukan umno..tapi org umno..yang salah guna kuasa bukan umno tapi org umno..yang penjarakan anwar pun bukan umno..tapi org umno..tiba2 mari sapa tah macam tak betul skit, kata kita anti Umno..tpi bukan orang umno..MUNG TELANG PIL KUDER BERAPO BUTIR SYIKH?

Penarik Beca : Saya anti Umno, tapi saya tak anti org2 Umno spt Rosmah Mansor, Najib Razak (sedondon hari tu), Zahid Hamidi, Adnan Mansor, Azalina Othman..

Rafizi Ramli : Saya lebih banyak tumpukan serangan kepada sosok tubuh Najib Razak dan isterinya kerana saya percaya beliau membawa lebih banyak kerosakan dan mudharat kepada rakyat. Malah beliau juga membawa kerosakan kepada Umno sehingga Umno berpecah belah dan dibenci rakyat.

 Keputusan-keputusan beliaulah yang menindas rakyat sekarang. Banyak kesengsaraan rakyat yang ada sekarang hanya berlaku di zaman beliau menjadi presiden Umno.

  Sebab itu usaha-usaha untuk menggantikan Perdana Menteri ini (walaupun dari kumpulan yang berbeza) saya fikir wajar disokong. 

 Sebab itu saya akan hadir ke pertemuan tokoh-tokoh untuk menyatakan persetujuan bersama bahawa Dato' Seri Najib Tun Razak perlu meletakkan jawatan pada 27 Mac 2016 ini.

  Saya harap Dato' Seri Hadi Awang juga akan turut sama, supaya rakyat tidak terkeliru seolah-olah beliau/PAS mempertahankan Dato' Seri Najib Tun Razak pada kala kemarahan rakyat terhadap Perdana Menteri makin memuncak.

Catatan : Ulasan YB Rafizi agak panjang dan memang menarik untuk dibaca. Baca komen sepenuhnya di sini

Tiada ulasan: