Ahad, 27 Disember 2015

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


SANTAI HARI MINGGU - MENGHAYATI ANTARA CEBISAN SEJARAH DUNIA

Posted: 27 Dec 2015 02:19 PM PST


Presiden Tunisia, Zine El Abidin Ali tersungkur oleh revolusi rakyat.  Bersamanya ialah wanita pertama Tunisia, Laila Trabelsi yang melarikan diri ke luar negeri.  

Gaya hidup dia yang gila-gila mewahnya, sedangkan rakyat umumnya dalam kancah kemiskinan adalah antara faktor tumbangnya Presiden tersebut.

Emelda Marcos atau nama sebenarnya Imelda Remedios Visitacion Trinidad Romualdez menjadi wanita pertama Filipina mulai 30 Disember 1965 sehingga 25 Februari 1986.  

Isteri kepada Presiden Ferdinand Marcos itu terkenal sebagai seorang yang suka mencampuri urusan negara sewaktu suaminya menjadi Presiden. Bayangkan sewaktu menjadi isteri Presiden, dia juga adalah seorang ahli Parlimen bagi kawasan IV-A Filipina (12 Jun 1978 hingga 25 Februari 1986), Ambassador Plenipotentiary and Extraordinary (1978–1986) dan Menteri Pembinaan Insan (1978-1986).  

Sebagai wanita pertama dia sudah memiliki segalanya, termasuk seorang Presiden di dalam genggamannya. Apa lagi yang diperlukannya dengan memegang pelbagai jawatan dalam kerajaan?

Dia sangat mewah berbelanja menggunakan wang kerajaan. Misalnya membeli belah di New York, Rome dan Copenhagen pada 1983 dengan RM5 juta dollar. Membeli hartanah di Manhattan, antaranya Crown Building 51 juta dollar dan Herald Centre bernilai 60 juta dollar. Nafsunya untuk membeli koleksi barangan mewah tidak dapat ditahan, dia akan berbelanja besar setiap kali ke luar negeri. 

Setiap kritikan rakyat terhadap tingkah lakunya dijawab dengan selamba bahawa, itu adalah tugasnya untuk memberi cabaran positif atau memotivasi golongan miskin. 

Iyalah, mungkin golongan miskin akan lebih teruja berusaha menjadi kaya dengan melihat kemewahannya.  Selepas kejatuhannya, dia menjadi bualan dengan pendedahan koleksi kasut mewahnya sebanyak 2,700 pasang tersimpan rapi di istana tinggalannya.
Seorang lagi wanita pertama yang suka menyibuk mencampuri urusan kerajaan pimpinan suaminya ialah Elena Ceausescu, isteri diktator Rumania Nikolai Ceausescu. 

Sewaktu suaminya sedang menakah karier politik, dia juga tidak ketinggalan membina karier politiknya sendiri. Bermula 1972, dia memegang pelbagai jawatan penting dalam Parti Komunis Romania. 

Pada Jun 1973 dia muncul sebagai orang kedua terpenting dalam heiraki parti selepas suaminya, menjadi penasihat utama partinya dalam isu isu antarabangsa.

Pada tahun 1980, dia menjadi Timbalan Perdana Menteri Pertama, sewaktu saminya menjadi Presiden Romania. Gandingan Nikolai dan Elena menjadi sangat berkuasa, melakukan pelbagai penindasan terhadap rakyat. 

Senarionya sama dalam pemerintahan mana mana diktator, di mana presiden dan kroni adalah kaya raya sewaktu rakyat dihimpit kemiskinan.

Revolusi rakyat Romania 1989 berjaya menjatuhkan rejim Nikolai. Elena dan suaminya ditangkap di Targoviste, dibicarakan lalu dijatuhi hukuman mati. Dia dan suaminya sehidup semati, terbukur kaku bersebelahan di sisi bangunan selepas ditembak. 

Dia semasa hayatnya mungkin tidak seghairah Emelda dalam membelanjakan harta rakyat untuk barangan mewah, tetapi dia sibuk mencampuri urusan pentadbiran suaminya.

Farah Diva Pahlavi adalah permaisuri kepada raja Iran, Shah Mohd Reza Pahlavi. Seperti juga wanita utama bagi mana mana diktator, dia muncul sebagai watak pemboros menghabiskan duit negara. 

Majlis penabalannya sebagai Permaisuri era Iran moden tahun 1967 menelan belanja 10 juta dollar, angka yang cukup besar pada masa itu.

Dia seorang yang sangat meminati seni budaya, menghabiskan duit yang banyak untuk menganjurkan pelbagai program kegemarannya itu. Dia mempunyai pekerja yang ramai untuk menjayakan apa apa program yang selaras dengan kehendaknya. 

Kehidupan diraja mereka sangat mewah, sedangkan rakyat bawahan tidak terbela. Mana mana rakyat yang bangkit menentang kerajaan akan menerima padah seksaan dari perisik Savak.

Akhirnya Revolusi Iran berjaya mengusir Shah, Farah serta seluruh keluarga diraja mereka. Mereka pernah hidup mewah di istana tetapi menjadi pelarian di beberapa buah negara.

Laila, Emelda, Elena, & Farah Diva adalah antara nama nama besar di sisi suami mereka yang dianggap diktator. Sifat utama mereka ialah boros dan sibuk mencampuri urusan suami selaku ketua kerajaan.

Artikel ini adalah petikan daripada laman Facebook Suara Tun Suara Rakyat dan tidak ada kena mengena dengan sesiapa di negara kita yang tercinta dan aman permai ini sama ada yang pernah berkuasa, sedang berkuasa,  bakal habis kuasa atau mereka yang sedang mengejar kuasa.

Kata orang, sejarah ialah guru yang tidak pernah menipu dan belajar daripada sejarah adalah pedoman yang bermanfaat kepada sesiapa saja. (SH 27/12/2015).

[LIVE ulangan pagi tadi][271215] Kuliah Dhuha - Tuan Guru Sheikh Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Makki

Posted: 27 Dec 2015 03:42 AM PST

Isu sekatan atlet Israel disalah erti, Chong Zhemin tarik balik kenyataan

Posted: 27 Dec 2015 03:36 AM PST


Chong-Zhemin-
KUALA LUMPUR 27 DIS: Ketua Biro pembangunan Ekonomi DAP Perak Chong Zhemin menyesali kenyataannya berkaitan isu sekatan atlet Israel ke Malaysia diputar belit  pihak tertentu, kononnya beliau berpihak kepada Israel.
Berikutan kenyataan itu menimbulkan kekeliruan terhadap pendiriannya terhadap perjuangan rakyat Palestin dan regim Israel, beliau yang juga Setiausaha Organisasi DAPSY Perak, menarik balik kenyataan itu.
"Saya ingin menegaskan pendirian menyokong perjuangan rakyat Palestin dan menolak kekejaman dan kezaliman regim Zionis yang menindas rakyat Palestin," katanya pada kenyataan media hari ini.
Semalam, Chong Zhemin  dilapor mengkritik keputusan Malaysia tidak membenarkan dua altet Israel, Yoav Omer dan Noy Drihan dari mengambil bahagian dalam Kejohanan Luncur Angin Belia Dunia anjuran Persekutuan Luncur Angin Antarabangsa (Isaf) itu atas nama semangat kesukanan.

KISAH 007 DALAM AMANAH PERAK

Posted: 27 Dec 2015 02:18 AM PST

KESILAPAN KAMI ADALAH KERANA TERLALU BERSANGKA BAIK
26 DISEMBER 2015
Pemuda Amanah Negeri Perak terpanggil untuk memberi penjelasan terhadap viral berkenaan seorang individu yang menyertai Amanah semalam.
Semalam Pemuda Amanah Negeri Perak telah mengadakan program turun padang ke Dun Changkat Jering. Kami telah menyusun program sepanjang hari bermula malam kelmarin hingga petang semalam.
Kami telah didatangi oleh seorang individu yang dikenali sebgai Zack atau nama sebenarnya Mohd Zakaria. Tanpa diketahui beliau hadir ke Pejabat Amanah Kawasan Bukit Gantang iaitu lokasi kami berkumpul.
Kami 'bermanis mulut' menawarkan beliau menyertai Amanah walaupun kami mengetahui bahawa beliau adalah individu yang sangat aktif dengan PAS. Beliau bersetuju untuk menyertai Amanah dengan alasan-alasan yang beliau luahkan kepada kami pada masa itu. Beliau turut bersetuju untuk menyerahkan borang keahlian yang masih belum diisi kepada Adun Changkat Jering, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai gimik penyertaannya.
Beliau bersetuju untuk mengisi borang kemudian dan akan berurusan dengan pimpinan Amanah Kawasan Bukit Gantang oleh kerana kekangan masa pada waktu itu disebabkan masing-masing telah diberikan tugas program seterusnya. Tambahan pula, beliau bukanlah asing dengan pimpinan Amanah kawasan.
Zakaria secara pantas terus memberikan khidmatnya kepada Amanah. Beliau membantu kami membeli barangan bantuan dan beliau turut menjadi penunjuk arah rumah yang kami lawati.
Di dalam perjalanan, beliau dengan penuh semangat menceritakan pelbagai perkara termasuklah kekecewangan beliau terhadap PAS hingga membuatkan beliau terdetik untuk menyertai Amanah.
Namun, ketika program sedang berlangsung, kelihatan beliau seolah-olah tidak tentu hala dan bergegas untuk pulang dengan alasan ada perkara yang perlu diselesaikan.
Tidak lama kemudian, kami menerima satu "screenshort" tentang penafian beliau menyertai Amanah. Dalam posting itu, beliau menyangkal dengan nama Allah bahawa beliau menyertai Amanah. Beliau mengatakan ia hanyalah borang kosong.
Kami tidak menafikan bahawa memang benar borang di dalam gambar itu masih kosong kerana ia hanyalah gimik penyerahan semata-mata kerana kami dengan penuh sangka baik percaya soal pengisian maklumat borang akan diselesaikan selepas selesai program.
Sudah tentu kami sangat terkejut apabila beliau ingin menyertai Amanah, ini kerana kami sedia maklum mengenali beliau 'orang kuat' Ustaz Idris Ahmad dan beliau memang terlibat secara aktif dengan PAS Kawasan Bukit Gantang.
Kami mengakui kesilapan besar kami adalah terlalu bersangka baik kepada beliau. Ini kerana kami meletakkan keyakinan beliau adalah seorang ahli parti Islam yang komited dan melalui tarbiah secara langsung dengan Ustaz Idris iaitu salah seorang pimpinan yang berperanan besar mempelopori tarbiah PAS selama ini.
Apakan daya, sifat berprasangka baik kami ini adalah kesilapan besar dan kini kami dianggap penipu dan menyebar perkara yang palsu. Berita ini juga telah menjadi perbualan hangat di laman sosial dan turut dimuatnaik oleh Ustaz Idris Ahmad sendiri.
Dengan penuh berlapang dada, kami sangat menghormati jika beliau ingin 'u-turn' kembali kepada PAS kerana menganggapnya perbuatan itu salah atau terburu-buru namun tindakan beliau menafikan hingga pihak kami dituduh menipu, ia adalah satu tindakan yang tidak wajar.
Secara logik akalnya, kami yakin semua akan berfikiran matang untuk menilai perkara ini. Amatlah tidak masuk akal kami berbohong atau memaksa kerana beliau sendiri yang hadir kepada kami. Beliau turut memberi respon di dalam group Whatsapp Amanah Bukit Gantang.
Semoga sedikit pencerahan ini dapat menjawab segala persoalan dan tohmahan yang dilontarkan. Kami berlapang dada ditohmah, kami juga berharap kalian berlapang dada untuk mendengar penjelasan kami.
Kami mengharap fitnah ini dapat dihentikan kerana ia tidak membawa apa-apa manfaat kepada ummah secara keseluruhan. Kami mendoakan kebaikan baik untuk saudara Zack, Ustaz Idris Ahmad yang menjadikan posting Zack ini viral dan juga kepada parti AMANAH yang kami cintai.
‪#‎FastabiqulKhairat‬
Belumba-lumbalah melakukan kebaikan
USTAZ MOHD RASHIDI NASHARUDDIN
Pengarah Komunikasi,
Pemuda Amanah Negeri Perak
‪#‎ustaz‬ idris ahmad tak terfikir ke bahawa zack ni bukan budak tadika lagi...tak payah lah perkara sebegini nak menunjukkan kita sebagai hero boleh mengembalikan balik pendirian orang lain...atau ini sebagai perancangan terancang..dan kepada walaunta dalam pas kena malulah sikit..
Horas Ayer Tawar's photo.

SULTAN JOHOR PULA TANYA MENGAPA BAJET JAKIM RM1 BILION

Posted: 27 Dec 2015 01:59 AM PST

Tiada ulasan: