Rabu, 19 Ogos 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Demi kelangsungan PM Najib....'do or die' !

Posted: 19 Aug 2015 09:02 AM PDT

Sehubungan dengan rombakan kabinet oleh PM Najib yang menyaksikan beberapa menteri kanan termasuk Timbalan Perdana Menteri disingkirkan, beberapa siri pertukaran yang melibatkan pegawai-pegawai tertinggi keselamatan negara pula turut berlaku.

Apa sebenarnya yang sedang berlaku di sebalik perkembangan yang tidak menentu kebelakangan ini?

Dan apa yang lebih menghairankan dan menjadi pertanyaan ialah ianya dilakukan dengan cara mendadak seolah-olah satu tindakan nekad 'do or die' demi kelangsungan  pentadbiran PM Najib.


1) Pada 28 Julai lalu, Dato' Seri Akil Bulat tidak dilanjutkan jawatan dan tempat beliau sebagai Pengarah Cawangan Khas PDRM diambil alih oleh Pesuruhjaya Polis Dato' Seri Mohd Fuzi Harun berkuatkuasa serta merta. 


2) Tindakan tersebut berlaku serentak dengan pengumuman penamatan khidmat Tan Sri Ghani Patail sebagai Peguam Negara Malaysia oleh Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Ali Hamsa. 


Penggantian Ghani ini sangat mengejutkan kerana kontrak beliau akan berakhir pada 5 Oktober 2015 dan tiada sebarang gosip penggantian lebih awal.~ sumber

3) Pada 7 Ogos, 2 pengarah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dipindahkan ke JPM berkuat kuasa serta merta.


Arahan itu dibatalkan pada 10 Ogos selepas Pengarah Bahagian Operasi Khas SPRM Datuk Bahri Mohd Zin dan Pengarah Komunikasi Strategik SPRM Datuk Rohaizad Yaakob bertemu Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Dr Ali Hamsa.

 Kedua-duanya kemudiannya kembali semula ke jawatan asal mereka dalam badan anti-rasuah itu.

4) Terkini Timbalan Pengarah Cawangan Khas Datuk Abdul Hamid Bador ditukarkan ke sebuah bahagian keselamatan baharu di Jabatan Perdana Menteri (JPM).

Difahamkan arahan pemindahan itu dikeluarkan semalam, semasa Hamid masih bercuti panjang. Beliau dijangka melaporkan diri di JPM selepas cutinya berakhir pada 28 Ogos. Beliau tidak tahu kenapa secara tiba-tiba beliau diarahkan bertukar.

"Saya tidak tahu mengapa saya ditukarkan. Mungkin mereka tidak mahu saya berada di sana," Hamid memberitahu Malaysiakini hari ini.– 19 Ogos, 2015. 

Apa lagi yang akan berlaku esok?  Tiada apa yang mustahil boleh berlaku bila orang gila kuasa yang berkuasa!

Menteri dikantoikan lagi....kali ini oleh Jeneral bersara!

Posted: 19 Aug 2015 03:59 AM PDT

Bekas Ketua Angkatan Pertahanan Tan Sri Mohamed Hashim Mohd Ali hari ini tidak bersetuju dengan cadangan seorang menteri mengenai keperluan untuk meletakkan tangan kanan pada bahagian kiri dada apabila menyanyikan lagu kebangsaan.

 Beliau berkata, sebaliknya, rakyat hanya perlu meneruskan amalan biasa berdiri tegak apabila menyanyi Negaraku.

 "Kita berdiri lurus ketika menyanyi Negaraku, sama seperti bagaimana tentera berdiri, ini telah menjadi amalan.

 "Saya tidak mahu, tidak perlu untuk meletakkan tangan pada dada, cukup hanya berdiri lurus," katanya pada sidang akhbar selepas melancarkan bukunya " Mission Accomplished: The Military Journey of General Tan Sri (Dr) Mohamed Hashim Bin Mohd Ali"  di Putrajaya hari ini. 

 Beliau juga menasihati generasi muda untuk memberi perhatian yang lebih kepada Rukun Negara dan Negaraku untuk menyemai rasa patriotik.

 Minggu lepas, Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Abdul Rahman Dahlan menggesa kakitangan kementeriannya supaya meletakkan tangan kanan mereka di sebelah kiri dada apabila menyanyi Negaraku.

 Beliau berkata langkah itu bertujuan mewujudkan penghargaan yang lebih baik terhadap lagu kebangsaan dan untuk mempamerkan rasa bangga terhadap negara. - sumber

Gani Patail bukan disingkirkan, kata Rahman Dahlan

Posted: 18 Aug 2015 11:01 PM PDT

Semasa ditemuramah wartawan The Star Online pada 16 Ogos lalu, Pengarah komunikasi strategik BN, Rahman Dahlan telah dikantoikan oleh wartawan tersebut dengan pertanyaan-pertanyaan yang menyebabkan Rahman terbelit-belit lidahnya untuk menjawabnya. 

Syabas kepada Shahanaas  Habib, wartawan yang cukub berani dan tegas itu!

Dalam temubual tersebut, Rahman mendakwa bahawa Gani Patail tidak dipecat dari jawatannya....sebaliknya hanya telah ditukarkan ke jawatan lain dalam badan kehakiman dan dikekalkan senioritinya..... Betulkah begitu? Atau kerana lidah Rahman tu terbelit?



S: Tan Sri Gani Patail diam menyepi terhadap penyingkirannya sebagai AG tanpa reaksi apa pun. Apa pandangan anda terhadap sikap berdiam dirinya? 

Anda boleh mentafsir sebagaimana adanya tetapi seperti biasa ada sebab. Dia tidak dikeluarkan dalam erti kata itu. Dia hanya dipindahkan ke jawatan lain dalam badan kehakiman di mana beliau mengekalkan kekananan beliau. Tetapi itu bukan apa yang kamu minta.

 Reaksi rasmi adalah bahawa dia tidak sihat dan menjalani rawatan dialisis tiga kali seminggu. Malah di kementerian saya, saya boleh beritahu anda terdapat kelewatan ketara dalam mendapatkan jawapan daripada pejabat AG. Ini tidak semestinya dari Peguam Negara sendiri tetapi ia mempunyai kaitan dengan undang-undang yang berkaitan dengan kementerian. Saya tidak fikir ia adalah adil bagi saya untuk membuat spekulasi.



S: Anda kata ia bukan penyingkiran tetapi ia adalah penyingkiran kerana dia dibawa pergi dari jawatannya dua bulan sebelum kontraknya tamat.

 Cukup adil. Anda boleh membuat kesimpulan anda. Terpulang kepada kamu. Saya belum bercakap dengannya. Tetapi kenyataan rasmi adalah bahawa dia tidak sihat.

S: Biasanya apabila seseorang telah meninggalkan jawatan atas sebab-sebab kesihatan, ia adalah amalan biasa beliau akan mengeluarkan suatu pernyataan yang bermaksud sedemikian tetapi hakikatnya Gani Patail telah tidak dilakukan itu. Dan beliau memilih untuk berdiam diri dari menjelaskan banyak perkara?

 Alasan saya adalah sangat mudah. Siasatan masih berterusan. Tiada siapa yang memberhentikannya .~ sumber

Wartawan tersebut nampaknya tidak berpuas hati lalu menerjahnya bertalu-talu dengan soalan-soalan yang lebih panas menyebabkan Rahman terkantoi. Dia tidak mampu memberikan jawapan yang jelas dan jitu. Lihatlah jawapan Rahman di atas tu...

Mungkin Shahanaaz terlupa nak tanyakan Rahman : Apa nama jawatan dalam badan kehakiman yang sama taraf dengan jawatan Peguam Negara? Sejak bila jawatan tersebut diwujudkan? Siapakah penjawat pertama jawatan tersebut? 

Kalau ditanya soalan-soalan tu, bagaimana terbelitnya lidah Rahman tu jadinya?

Sama ada Rahman atau AG telah berbohong, kata Nurul

Posted: 18 Aug 2015 04:59 PM PDT

August 18, 2015 :  Salah seorang mereka telah berbohong mengenai kesahihan satu kertas pertuduhan terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. 

Samada Pengarah komunikasi strategik BN, Abdul Rahman Dahlan atau Peguam Negara Mohamed Apandi Ali, kata Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar. 

Beliau berkata demikian ekoran kenyataan Rahman baru-baru ini kepada The Star Online adalah hampir pengakuan bahawa kertas pertuduhan itu adalah sahih. 

Berbeza dengan kenyataan Apandi sebelum ini bahawa ia adalah palsu. 

"Siapa yang berbohong ini?" Tanya beliau. Merujuk kepada kenyataan Rahman yang Najib telah menghentikan proses memfailkan tuduhan terhadapnya, bahawa ia merupakan kes "jelas" penyalahgunaan kuasa.

 "Jelas sekali tangkapan hendaklah dibuat untuk menunjukkan bahawa agensi-agensi kita tidak mudah dibentuk oleh hawa nafsu beberapa maharaja seperti PM," katanya di sini


'Najib terpaksa hentikan kertas pertuduhan daripada dilaksanakan'

16 Ogos 2015 : Pengarah komunikasi strategik BN Abdul Rahman Dahlan berkata Perdana Menteri Najib Abdul Razak terpaksa "mengeluarkan orang" selepas kertas pertuduhan yang didakwa terhadapnya muncul.

   "Memandangkan senario begitu, apa yang anda akan lakukan? Anda akan mengambil tindakan drastik bukan?

   "Okay, keluarkan orang-orang ini dahulu, supaya keadaan akan kembali seperti sediakala dan lihat apa yang akan berlaku seterusnya.

   "Jika anda boleh menghargai senario bahawa maka anda akan memahami keadaan tergesa-gesa tindakan yang diambil oleh Perdana Menteri," katanya dalam temu bual dengan The Star Online.

 Abdul Rahman berkata demikian ketika menjawab soalan sama ada kertas pertuduhan adalah sebenar.

  Beliau menyifatkan kertas pertuduhan sebagai "plot menjenayahkan Perdana Menteri".

 Abdul Rahman berkata, beliau tidak pasti mengenai kesahihan kertas pertuduhan tetapi berkata ia mungkin telah dibuat tanpa proses.

 Abdul Rahman, yang juga Kesejahteraan Bandar, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, menunjukkan akan terdapat kesan serius jika kertas pertuduhan yang dikatakan telah diserahkan kepada Najib. Baca seterusnya di sini

Tiada ulasan: