Sabtu, 2 Mei 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Nasarudin Mat Isa : Agenda perpaduan PAS - Umno adalah restu Majlis Syura Ulama

Posted: 02 May 2015 04:57 AM PDT

Berikut adalah pendedahan dari mantan Timbalan Presiden PAS mengenai kewujudan UG adalah benar, bukan perkara yang hanya diada-adakan.Keputusan MSU tersebut adalah diluar pengetahuan Mursyidul 'Am ketika itu almarhum TGNA. Sebab itulah almarhum marah sangat....Kita dengar dulu apa kata Nasarudin nih!

Bermula daripada pilihanraya 2008, saya usahakan atas keputusan Majlis Syura Ulama PAS Pusat yang bermesyuarat pada 28b April 2008, yang memutuskan selepas satu kajian dibuat tentang lanskap politik , selepas daripada 2008 satu bulan satu kajian dibuat, keperluan kepada PAS ketika itu, untuk mengadakan perbincangan dan sesi dialog dengan mana-mana parti politik , usaha dalam usaha untuk memperkukuh kedudukan Islam dan Melayu dalam Negara kita.

 Itu adalah keputusan pada tahun 2008! Nama saya disebut sebagai peneraju utama dalam konsep perbincangan. Bila dah ada keputusan, saya pun pergilah.

 Bincang dengan orang tu, bincang dengan orang ni, masuk pejabat orang tu, masuk pejabat orang ni…Tapi sampai disuku jalan, (sultan? pun suruh berentikan - kurang pasti pada pendenganran.Harap ada yg boleh tolong jelaskan)

Tuan sekalian, bagi saya dalam konteks agenda perpaduan yang melibatkan dua tonggak utama parti politik orang Melayu di Malaysia ini, Melayu Islam di Malaysia ini, iaitu PAS dan Umno, mesti menjadi agenda yang berterusan tanpa boleh diberhentikan!

 Siapa yang nak buat, itu kita terserah! Cuma yang saya tak boleh terima, yang tak saya boleh saya nak garap, bila ada pulak kenyataan menyatakan 'Kalau masih lagi ada usaha, untuk menyatukan PAS-Umno, muka orang itu akan diludah!'

 La-haula wala-quwata illa-billah…..Ajaran Islam mana nih? Ajaran agama mana nih?


PAS akan kembali 40 tahun ke belakang jika Ulama mendominasi pemilihan

Posted: 01 May 2015 09:21 PM PDT

Ahmad Awang dan Pak Samad bersama rakyah
#BantahGST.Mana Hj Hadi dan sewaktu dgnnnya?
KUALA LUMPUR, 2 Mei - Puak progresif PAS mungkin akan dihapuskan dalam pemilihan parti itu yang akan datang pada bulan Jun, meninggalkan sayap ulama yang lebih dominan berbanding sebelum ini, menurut calon presiden PAS Ahmad Awang.

  Bekas naib presiden PAS itu berkata pemerhatiannya berdasarkan pencalonan yang diterima daripada bahagian PAS di seluruh negara, memberi amaran bahawa parti Islam akan kehilangan 40 tahun kemajuan jika sayap ulama itu mendominasi  pemilihan.

 "Berdasarkan pencalonan semasa daripada presiden kepada timbalannya, naib presiden dan ahli jawatankuasa pusat, 90 peratus adalah mereka dari golongan ulama.

 "Jika ini adalah realiti, maka PAS akan merosot, parti itu akan menetapkan kembali di mana ia adalah 40 tahun yang lalu," kata Ahmad kepada Malay Mail Online dalam satu wawancara telefon pada Isnin.

 Ahmad, seorang ulama sendiri dan mantan Pesuruhjaya PAS Perak, berkata parti itu perlu mempunyai campuran pemimpin yang sihat  dari latar belakang yang berbeza dan tidak boleh dipimpin sepenuhnya oleh mereka yang hanya mempunyai kelayakan agama sahaja.

 Berusia 79 tahun, beliau menegaskan bahawa PAS mempertaruhkan kemajuan asal telah dibuat dengan bukan Islam sebelum pilihan raya umum lepas, khususnya dengan penubuhan parti Islam itu sayap bukan Islam - Kongres Penyokong PAS (DHPP).

 "Sebelum ini, PAS hanya mempunyai imam dan ustads. Sepuluh, lima belas tahun yang lalu profesional telah menyertai PAS atas prinsip menegakkan keadilan.

 "Tetapi selepas kemajuan ini, dan berdasarkan trend apa yang akan berlaku dalam pilihan raya, golongan profesional ini akan dibawa keluar. Dan PAS akan menjadi seperti apa yang ia adalah 40 tahun yang lalu," kata Ahmad. - Lihat lebih lanjut di: di sini

Tiada ulasan: