Selasa, 31 Mac 2015

.

.


Untuk apa lagi Najib hendak nyatakan sikap mengenai Hudud...

Posted: 30 Mar 2015 10:19 PM PDT

PANGGANG RASA                                                                    

Menurut Setiausaha Agung Umno Teuku Adnan Teuku Mansor, Najib Razak akan menyatakan pendirian berhubung Hudud Kelantan dalam masa terdekat. Sehingga kini Najib tidak menyatakan apa-apa pendiriannya walaupun urusan kenduri kendara anaknya sudah beres.

Jadi kenyataan umumnya sebelum ini di Kedah berbunyi "no hudud in Malaysia" boleh diterima pakai. Ertinya Najib tidak bersedia untuk bersekongkol dengan Pas yang bercadang untuk membawa RUU persendiri di parlimen.

Apabila Najib mendiamkan diri, maka Speaker Dewan Rakyat bolehlah meletakkan notis ahli Parlimen Marang untuk mengemukakan usul persendirian dalam fail yang ditanda dengan perkataan "Perkara-perkara yang tidak perlu disegerakan."


Lagipun untuk apa Najib bangun menyatakan sikap mengenai langkah kerajaan Kelantan itu. Semua 12 wakil Umno di DUN Kelantan sudah bersetuju dengan pindaan Hudud yang dilakukan baru-baru ini. Umno Kelantan sudah berjaya membaiki persepsi diri mereka di mata rakyat Kelantan. Umno kini tidak lagi dituduh sebagai menentang Hudud sebaliknya penyokong kuat Hudud sampai ada yang mengalirkan air mata.

Itulah yang Umno sedang cari dan usaha selama ini, meletakkan Umno selesa di mata rakyat dan tidak menganggap mereka menentang dan menolak Islam. Melakukan penormaan Umno sama dengan Pas. Taktik Umno yang tidak dapat dicapai selama ini ialah untuk meletakkan taraf dan nilai Umno sama dengan taraf dan nilai Pas. Umno ditolak di Kelantan ialah kerana sebilangan rakyat Kelantan tidak beranggapan Umno sebagai parti Islam.

Selepas ini isu Umno bukan parti agama tidak boleh dimainkan lagi. Umno bukan sahaja menggunakan isu mereka membina masjid, memberi gaji kepada guru-guru Kafa sebagai menandakan mereka pejuang Islam, tetapi langkah mereka menyokong Hudud adalah bukti baru bagi menandakan parti itu sudah berubah. Secara tidak langsung juga Hudud bukan lagi modal bagi Pas.

Jadi untuk Kelantan sudah cukup. Justeru buat apa Najib menyatakan sikapnya. Beliau tidak perlu mengeruhkan suasana dalam BN mengenai Hudud. Bukankah komponen BN, MCA dan Gerakan serta rakan di Sabah dan Sarawak sudah menunjukkan sikap mereka sama seperti DAP menolak Hudud?

Tidak perlu bagi Najib berkata sesuatu mengenai Hudud. Kalau di Kelantan Umno sudah berjaya memulihkan penerimaan rakyat kepada parti nasionalis itu, di Kuala Lumpur juga sasarannya sudah tercapai apabila DAP dan PKR kini sudah berperang besar dengan Pas gara-gara Hudud. Pergaduhan sesama sendiri dalam Pakatan Rakyat itulah yang dikehendaki Najib bagi mengukuhkan kedudukannya sebagai PM.

Tuduhan Pakatan Rakyat kepada Najib dan BN sedang bermasalah akan dijawab dengan menceritakan menerusi televisyen dan akhbar apa yang sedang berlaku dalam Pakatan Rakyat gara-gara Hudud itu.

PKR dan DAP Sabah sudah pun mengityharkan mereka putus hubungan dengan Pas semalam. DAP Sarawak juga telah membuat perkara sama meninggalkan Pas dan akan membentuk Pakatan Rakyat baru. Malahan di Penang sendiri Lim Guan Eng sudah memutuskan hubungan dengan Presiden Pas Abdul Hadi Awang.

Perkembangan itu semua memberi keuntungan buat Najib dan BN, jadi untuk apa dia perlu menyatakan sikapnya lagi mengenai Hudud. Najib perlu diam dan biarkanlah Pas menanti dan menunggu pendiriannya mengenai Hudud. Selamat menanti pendirian Najib mengenai Hudud duhai Pas dan Pas juga sedar Najib juga sedang menanti apakah yang akan berlaku dalam muktamar Pas Jun nanti. [wm.kl.1:10 pm 31/03/15]

Blog Merah Tinta sudah 8 tahun dengan 17.5 juta dilawati

Posted: 30 Mar 2015 07:16 PM PDT

PERNYATAAN                                                                                                     

Besok genaplah usia blog Merah Tinta MSO lapan tahun. Sekejap sahaja masa berlalu, pejam celik pejam celik sudah hampir satu dekad kewujudan blog ini. Dalam tempoh itu saya sudah membuat pengeposan pelbagai bahan sebanyak 3,561 dan ribuan keping gambar. Ternyata bahan paling banyak ialah mengenai politik, disamping bahan-bahan berupa catatan mengenai aktiviti sosial, kisah hidup, budaya, pelancongan ataupun catatan personal perjalanan saya ke luar negara.

Sesuatu yang menggembirakan, blog saya masih sudi dijengok dan diintai oleh oleh rakan-rakan penggemarnya dari serata tempat. Ia bukan sahaja untuk dijadikan sumber maklumat peribadi tetapi ada kalanya ia dipetik oleh blog lain. Ada juga bahan diblog ini dijadikan bahan rujukan atau maklumat tambahan bagi sesetengah media massa.

Sehingga kini blog Merah Tinta telah dilawati (page view) sebanyak 17.5 juta (17.549810) kali, manakala mereka yang menjadi pengikut setia atau ahlinya seramai 1,850 orang. Purata blog ini dibuka atau dilawat dalam sehari sekitar 5,000 hingga 20,000. Ketinggian jumlah lawatan ini bergantung kepada isu yang dikupas.

Adakalanya ia mencecah kepada 30,000 kali. Lawatan atau bacaan catatan dalam blog ini tidak dikira yang diselek atau dibaca dari blog atau media baru lain yang mengambil bahan dari blog ini.

Saya juga gembira dan berbangga kerana masih ada pengikut setia yang rajin turut berpartisipasi secara baik dengan memberi teguran dan kritikan konstruktif. Kepercayaan anda kepada blog ini adalah pendorong utama saya untuk berblog secara percuma.

Mungkin kepada mereka yang biasa bebas membaca komen-komen di blog-blog lain yang tidak menapis komenternya merasa kurang seronok dengan blog ini kerana komen di blog ini tidak begitu meriah. Terus terang saya nyatakan saya terpaksa kawal daripada melepaskan komen kerana sesetengah komenter agak keras dan tidak tidak bersopan. Ada juga komen yang boleh melemahkan dimana kalau tidak dikuatkan semangat mahu sahaja saya berhenti dari berblog.

Inysa-Allah blog ini akan terus memainkan peranananya sendiri, penyampai maklumat atau pun menjelaskan apa-apa isu dari sudut pandangan mata saya yang mungkin berbeza kerana tidak terikut dengan kehendak mana-mana pihak atau kumpulan kerana saya tidak suka berpihak secara membuta tuli.

Bagi saya benar tetap benar dan salah tetap salah tanpa mengira siapa mereka atau kumpulan mana.

Saya akan terus kekal dengan stail dan konsep tersendiri, mengkritik untuk mencari kebenaran bukan mengkritik kerana bertolak dari kebencian atau dendam. Sama ada anda bersetuju atau tidak dengan saya, itu terserah kepada penilaian masing-masing.

Mengenai kelemahan saya yang tidak mudah untuk diatasi, salah eja dan pengunaan tatabahasa tidak betul, anggaplah ia sebagai kesalahan umpama "tegal bisa kerana biasa". Hehe...

Dan sehari dua ini kekurangan saya membuat pengeposan ketara, kerana waktu ini saya kesibukan menyiapkan dua buah buku. Buku pertama mengenai memori saya dengan Allahyarham Tokguru Nik Abdul Aziz, yang kini sudah memasuki proses penyuntingan, dan sebuah lagi buku mengenai pemenjaraan Anwar Ibrahim.

Insya-Allah walaupun dalam kesibukan itu, blog ini tetap akan muncul bila-bila saya ada kelapangan waktu. Atas sokongan, terutamanya kepada beberapa orang penjengok yang selalu memberi kupasan dan sokongan diucapkan berbanyak terima kasih.

Terima kasih khusus juga kepada penjengok yang tidak pernah jemu atau senantiasa bermurah hati untuk bersama saya menerusi blog ini membuat kebajikan untuk membantu sesama insan yang berhadapan dengan masalah, termasuk menghulurkan derma dan sedekah bagi majlis korban, sambutan raya bersama anak-anak yatim atau pun membantu mangsa bencana alam yang dianjurkan menerusi blog ini.

Partisipasi anda adalah pendorong semangat untuk saya terus berblog. Terima kasih, Allah jua membalasnya atas kebaikan anda itu. Wassalam Mso. [wm.kl.9:56 am 31/03/15]
Catatan: Kepada sesiapa yang sudi membantu saya menyiapkan mashead baru blog saya dialu-alukan. Tq.

Tiada ulasan: