Ahad, 8 Mac 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Tidak Timbul Perpecahan Jika Cabar Jawatan Presiden PAS

Posted: 08 Mar 2015 03:00 AM PDT

 Tidak timbul soal perpecahan jika ada pihak ingin mencabar jawatan presiden pada Muktamar Tahunan ke-61 PAS Pusat Jun depan, tegas Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.

 Beliau berkata, ada kemungkinan berlaku pertandingan pada pemilihan kali ini walaupun ada yang menyatakan jawatan presiden yang disandang Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak perlu dicabar.

 Menurut Mujahid secara tradisinya jawatan presiden PAS memang tidak pernah dicabar selepas zaman bekas presiden parti Islam itu Tan Sri Asri Muda yang meletak jawatan pada Oktober 1982.

 "Tetapi masa berlalu, ahli (PAS) lebih matang. Apabila ada satu pencalonan untuk kerusi presiden, walaupun dianggap tidak pernah dibuat, tetapi secara perlembagaan ia bukan satu kesalahan kerana PAS mengamalkan demoraksi," kata Mujahid kepada pemberita di George Town hari ini.

 Beliau berkata cabaran untuk jawatan presiden mungkin berlaku kerana ahli mengharapkan pemimpin yang boleh membawa hasrat parti dalam keadaan sekarang.

 "Faktor Pakatan Rakyat (PR) juga mempengaruhi trend pencalonan seolah-olah ada dalam PAS yang melihat PR perlu dikekalkan dan untuk mengekalkannya, ia memerlukan pemimpin yang dinamik, terbuka dan boleh bekerjasama dengan rakan sekutu," katanya.

 Mujahid, yang juga anggota Parlimen Parit Buntar berpendapat pertandingan jawatan presiden harus diterima secara terbuka dan memahami semangat serta pengaruh perlembagaan parti yang mengamalkan pemilihan secara demokratik.

 Ditanya mengenai kebimbangan berlaku pergolakan dalam parti jika jawatan presiden dicabar, Mujahid berkata ia perkara biasa dalam mana-mana parti. 

"Begitulah tanggapannya akan berpecah...tetapi apabila memahami secara matang kita bertanding, kalau menang maka kemenangan itu adalah atas pemilihan perwakilan, kalau kalah juga ia atas pemilihan pewakilan.

 "Jadi kalau kita kata demokrasi, kita bersedia untuk menang dan kalah. Tidak timbul soal nak pecah.

 "Saya tidak bersetuju kalau selepas pertandingan menjadikan parti itu pecah, dan juga tidak bersetuju atas alasan itu kita kata jangan bertanding.

 "Kita harus kembali kepada semangat bersaing," katanya. ~  Bernama

Audit Forensik 1MBD : Anggota kabinet kelas ayam dan ekonomi kangkung tolak saranan Muhyiddin Yassin

Posted: 07 Mar 2015 10:00 PM PST

 
Ketua Juruaudit Negara perlu diberi kuasa khas atau beliau sendiri berani 
mengambil inisiatif melakukan "forensic auditing - A Kadir Yassin
Gesaan Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin mahu audit forensik dilakukan ke atas 1MDB sejak penubuhannya (pada tahun 2009) dan Jawatankuasa Akaun Awam Parlimen (PAC) menyiasat 1MBD serta-merta tanpa menunggu laporan, nampaknya tidak mendapat reaksi yang  positif dari mereka yang disifatkan oleh A Kadir Yassin sebagai "
anggota kabinet kelas ayam dan ekonomi kangkung!"

Namun begitu, Pengerusi PAC Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata hanya akan memulakan prosiding syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB) selepas mendapat Laporan Ketua Audit Negara yang melakukan pengauditan terhadap syarikat berkenaan selaras dengan pengasingan kuasa yang diamalkan sistem demokrasi raja berperlembagaan di negara ini. Baca di sini

Sementalahan pula Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Hasan Malek berkata SSM telah menganalisis penyata kewangan berauditnya bagi tahun 2010-2014 1MDB yang diserahsimpan dengan SSM.

 "Sehingga hari ini, tiada pelaporan oleh juruaudit 1MDB kepada SSM di bawah Seksyen 174 (8A) Akta Syarikat berhubung kesalahan serius seperti 'penipuan dan penyelewengan' ditemui sewaktu proses audit dijalankan terhadap 1MDB," katanya di sini 

 Saya ingin menarik perhatian Datuk Nur Jazlan dan juga Hasan Malek kepada tulisan A Kadir Yassin dalam blognya sebelum ini yang menyatakan: 

"Pemimpin Umno janganlah sangka semua Melayu "bangang" dalam hal ekonomi dan perniagaan maka boleh diperkotak-katikkan.

 "Sekadar anggota kabinet kelas ayam dan ekonomi kangkung, saya rasa adalah amat sukar bagi Umno kembali meyakinkan majoriti orang Melayu dan mengembalikan keyakinan orang bukan Melayu untuk menyokong Umno dan Barisan Nasional.

 Umumnya, pengkritik dan penganalisis bukan sekadar mempertikaikan akaun 1MDB. Mereka juga mengkritik dan menganalisis perkara-perkara yang tidak dijelaskan dalam laporan dan akaunnya – mungkin atas alasan rahsia perniagaan.

 Antara yang dipersoalkan adalah hutang-piutangnya yang sangat besar (melebihi RM40 bilion), pengaliran modal, pembelian aset yang melebihi harga pasaran, pembawakeluaran modal untuk dilaburkan di Cayman Islands, kesukarannya membayar balik hutang kepada bank-bank tempatan, dakwaan pembabitan "billionaire" T Ananda Krishnan menyelesaikan hutangnya dan paksaan ke atas syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) memberi pinjaman kepada 1MDB dengan membeli bon/sukuk yang dikeluarkannya dan pembabitan pihak-pihak misteri seperti Jho Low dan PetroSaudi."

 Kadir turut menyatakan, "Kalau tugas Ketua Juruaudit Negara sekadar "verify" (mengesahkan) akaun lMDB, ia tidak lebih daripada "rubber stamp". Tetapi sekiranya KJN diberi kuasa khas atau beliau sendiri berani mengambil inisiatif melakukan "forensic auditing" barulah ada harapan kita menjejaki "money trail" untuk mengetahui siapa buat apa dan dapat apa. Baca lagi di sini

10k kehadiran # KitaLawan adalah membanggakan

Posted: 07 Mar 2015 06:26 PM PST



 Keupayaan Pakatan Rakyat untuk menarik orang ramai untuk perhimpunan 10,000 #KitaLawan hari ini adalah membanggakan, kata penganalisis, walaupun imej pakatan pembangkang kemik kerana tidak berhenti-henti merangkumi pertikaian antara sekutu-sekutunya, kekurangan pengendorsan daripada kepimpinan PAS, dan dengan rakyat Malaysia letih politik dan asyik dengan kos sara hidup yang meningkat.

 Walaupun jumlah ini adalah jauh dari ratusan ribu yang turun ke jalan pada 1998 demonstrasi Reformasi membantah pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim daripada kerajaan persekutuan dan dalam Bersih 2012 memanggil untuk pilihan raya yang bebas dan adil perhimpunan, pemerhati berkata kehadiran hari ini memberitahu kerana ia berjaya menarik lebih  rakyat muda Malaysia  mengambil bahagian.

 Membentuk belia yang merupakan satu blok pengundi yang penting, terutama sejak kira-kira 450,000 rakyat Malaysia bertukar 21 setiap tahun dan kira-kira 70% daripada anggaran 4.2 pengundi tidak berdaftar adalah yang berumur di antara 21 hingga 40 tahun.

 Bantahan hari ini adalah untuk menyokong pemimpin pembangkang dipenjara dan menggesa perletakan jawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

 Mahkamah Persekutuan pada 10 Februari telah mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan 7 Mac tahun lepas yang mendapati Anwar bersalah meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, pada tahun 2008. Beliau telah dijatuhi hukuman penjara lima tahun, dan sedang menjalani hukuman di penjara Sungai Buloh.

 "Jumlah kehadiran itu amat penting dan mengumpulkan 10,000 orang adalah satu kejayaan yang pelbagai, terutamanya sejak orang awam penat dan agak letih dengan politik, dan juga berpendapat bahawa pembangkang telah retak dan tidak dapat meraih sokongan orang ramai," kata pengumpul suara dihormati Ibrahim Suffian.

 "Selain itu, cuaca tidak bekerjasama," katanya ribut petir yang berdentuman ke atas penunjuk perasaan yang kebanyakannya  muda sewaktu perhimpunan tersebut.

 Pengarah Pusat Inisiatif Awam Dr Lim Teck Ghee berkata jumlah yang keluar ini menunjukkan bahawa kempen Bebaskan Anwar masih hidup dan baik, dan mendapat sokongan besar.

 "Ramai menjangkakan bahawa perhimpunan 'haram' akan menarik hanya sebilangan kecil  pro-Anwar tegar dan penyokong pro-pembangkang, dengan amaran yang diberikan polis," katanya.

 Polis telah isytiharkan perhimpunan itu haram dan memberi amaran kepada orang ramai supaya tidak menyertai tunjuk perasaan tersebut.

 Lim juga menyatakan perhimpunan perpaduan Melayu baru-baru ini yang dihadiri oleh Perdana Menteri hanya menarik jumlah yang lebih kecil hadirin, berbanding dengan perhimpunan hari ini,  walaupun beribu-ribu yang dibawa dengan bus.

 Perhimpunan hari ini, bagaimanapun, mendedahkan ketiadaan pemimpin tertinggi PAS, tanda membimbangkan bahawa keretakan PR semakin parah dan melebar.

 Pemimpin PAS paling kanan yang hadir pada perhimpunan hari ini ialah Pengarah pilihan raya parti Dr Mohd Hatta Ramli dan Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad. 

 Sikap berbeza pendiran PAS terhadap kemelut menteri besar di Selangor  tahun lepas, hudud, pilihan raya majlis tempatan dan Oktoberfest telah menyaksikan pemimpin dari parti Islam bertelagah secara terbuka dengan rakan-rakan PKR dan DAP.

 Tidak seperti perhimpunan sebelum ini, pemimpin-pemimpin tertinggi PAS kali ini tidak mengeluarkan arahan untuk ahli-ahlinya menyertai perhimpunan hari ini.

 Ibrahim berkata, ketidak hadiran pemimpin tertinggi PAS adalah menunjukkan perpecahan parti itu dengan rakan-rakan PR mereka, walaupun beliau memberi ingatan bahawa para pemimpin mungkin sibuk mempersiapkan diri untuk pemilihan dalaman parti Islam itu.

 "Ia mendedahkan siapa yang pro-PR dan siapa yang bukan. Kalangan progresif adalah bersama Pakatan, manakala konservatif menjauhkan diri," katanya.

 Bahawa sekarang perhimpunan telah pun berlalu, apa langkah seterusnya?

 Lim berkata beliau pasti penganjur #KitaLawan dan pemimpin PR sedang berusaha untuk memperluaskan kesan perhimpunan hari ini, yang juga telah diadakan di 10 bandar-bandar lain di seluruh dunia.

  "Selain memberi tumpuan kepada Anwar, perhimpunan itu juga menarik perhatian kepada isu-isu kekurangan kebebasan demokrasi dan peraturan undang-undang yang berat sebelah di negara ini. Mesej-mesej ini bergema dengan penonton yang sangat besar bukan sahaja di Malaysia, tetapi juga di luar negara," katanya. - sumber

Tiada ulasan: