Jumaat, 6 Mac 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Satu lagi laporan JAIS yang dibuat terhadap Shafee

Posted: 06 Mar 2015 04:00 AM PST

 James Sivalingam | 6 Mac 20159 
Shafee & Fahmi
Aktivis pelajar Fahmi Zainol menambah kepada aduan yang mendakwa peguam Umno itu telah melakukan jenayah syariah penyaksian palsu.

 PETALING JAYA: Pelajar aktivis Fahmi Zainol hari ini membuat laporan kepada Jabatan Agama Islam Selangor terhadap Shafee Abdullah, peguam yang mendakwa kes liwat kerajaan terhadap Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

 Fahmi mendakwa bahawa Shafee melakukan jenayah syariah "qazaf" (penyaksian palsu) apabila dia bercakap dalam siri jelajah yang dianjurkan oleh Umno, di mana beliau didakwa memberikan butir-butir bagaimana Anwar dicabul mangsanya.

 Dalam satu kenyataan media ringkas mengumumkan laporannya, Fahmi, yang mewakili Anak Muda Harapan Malaysia (Hope Belia Malaysia), berkata : 

"Mengapa Shafee Abdullah terlindung tanpa didakwa? Adakah Malaysia mengamalkan pendakwaan terpilih?

 "Saya ingin untuk Malaysia iaitu sivil, tanpa aktiviti yang merosakkan keharmonian negara seperti ini, yang sedang berjalan berleluasa."

 Tuduhan qazaf terhadap Shafee yang pertama kali dibawa oleh pendakwah bebas Wan Ji Wan Hussin yang membuat aduan yang sama kepada JAIS.

 Dorongan untuk mendakwa peguam Umno itu telah mendapat sokongan apabila Belia Islam (Abim) juga menyokong tuntutan bahawa Shafee adalah bersalah melakukan qazaf.

Walau bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Jamil Khir Baharom telah menolak dakwaan itu dengan berkata qazaf terpakai hanya kepada orang menuduh satu lagi "zina" (zina) tanpa mengeluarkan empat orang saksi. ~ Sumber

Pengisytiharan Harta : Harap Rafizi akan lebih cerdik sikit daripada badut-badut yang sedia ada

Posted: 06 Mar 2015 12:49 AM PST

 Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli telah bersetuju untuk mengistiharkan hartanya sebagai menyahut cabaran Syed Ali Alhahshee dengan menuntut agar Syed Ali mendapatkan semua menteri Barisan Nasional melakukan perkara yang sama.

  Saya rasa Rafizi tidak perlu membuang masa dengan dengan menaruh harapan yang tinggi dan percayakan yang Syed Ali tu akan dapat menunaikan tuntutan tersebut. 

 Apa kuasa yang ada pada Syed Ali untuk memaksa Najib dan lain-lain menteri Umno mengisytiharkan harta mereka?

  Rafizi jangan terikut-ikut kelaku Nasrudin Hassan Tantawi yang pernah suatu ketika dulu mengejutkan seluruh perwakilan malah satu Malaysia apabila tidak semena-mena mengisytiharkan harta miliknya ketika menyampaikan ucapan penangguhan pada Muktamar Dewan Pemuda Pas Pusat  di sini.

 Ramai satu Malaysia ketika itu turut suka dengan pengisytiharan tersebut, bukan kerana sikap ketelusan Nasrudin, tetapi kerana dia kelihatan sangat kelakar!

 Harap Rafizi akan lebih cerdik sikit dan jangan jadi badut dipentas politik tanah air. Kita sudah punyai terlalu ramai badut. Cukuplah apa yang sudah ada!

Adalah lebih baik juga sekiranya Rafizi mempertimbangkan saranan bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim supaya  beliau selaku Ahli Parlimen biasa tidak perlu mengisytiharkan asetnya melainkan Pak Menteri atau Exco negeri yang boleh menganugerahkan kontrak.

 Dalam satu siri tweet semalam, Zaid berkata: "Rafizi tidak perlu membuat pengisytiharan aset. Ahli Parlimen tidak dijangka membuat pengakuan itu. Mereka tidak boleh menganugerah kontrak tetapi Menteri boleh."

 Rafizi, Ahli Parlimen Pandan, telah mengambil cabaran yang dilemparkan kepadanya oleh Ketua Bahagian Umno Cheras, Syed Ali Alhabshee ekoran tuntutan Rafizi meminta PM Najib mengisytiharkan hartanya. Sila baca   di sini

Muhaimin Sulam sudah terkeliru ...

Posted: 05 Mar 2015 05:01 PM PST

 Saya selaku Timbalan Pengerusi PasMa Perak, terasa terpanggil untuk membuat sedikit penjelasan bersabit kekeliruan Saudara Dr Muhaimin Sulam, selaku Setiausaha Badan Perhubungan PAS Perak dalam kenyataannya terhadap kenyataan Presiden PasMa Perak, Sdr Mohd Saad Ismail.

 Muhaimin telah menyatakan bahawa PAS Perak tidak menerima sebarang permohonan secara rasmi daripada PasMa Perak untuk mengadakan pertemuan bagi menyelesaikan kemelut yang berlaku diantara dua pihak.

 Kenyataan Saudara Pengerusi PasMa Perak itu ditujukan kepada PAS Pusat dan MSU dengan mengulangi saranan Pengerusi Pasma Pusat Dato Pahrolrazi agar JKPP dan MSU berlapang dada untuk bertemu dengan Pasma Pusat dalam suasana mahabah.

Harap Muhaimin dapat meneliti semula kapsyen yang tertera dengan jelas dalam salinan gambar muka depan Sinar di bawah ini.

  Berikut ini saya sertakan kenyataan PasMa Perak tersebut :

PAS Pusat, Majlis Syura Ulama perlu berlapang dada duduk semeja selesai kemelut

 Asalamualaikum, Saya Mohd Saad Ismail Pengerusi Pasma Perak mewakili sukarelawan Pasma di seluruh negeri Perak ingin melahirkan rasa dukacita kami diatas kenyataan kurang matang Pesurujaya Pas Perak Tn Hj Razman Zakaria semenjak akhir akhir ini.
Untuk makluman semua,Pasma Perak telah di rasmikan pada 08 Februari,2015 di Dewan Tan Kongsi Taiping Perak.
Turut bersama ialah Ym Tengku Puji Abd Hamid Pengerusi Pasma Pahang,Yb S.Sivakumar (DAP),YB Shaari Sungip (PAS),Dato M.Noor Manuty (PKR)
 Pasma Perak telah berjaya mempunyai wakil di 7 kawasan Parlimen dan 3 lagi dalam senarai menunggu.keahlian nya terbuka kepada semua ahli dan penyokong Pakatan Rakyat dan dari semua kaum.
 Pasma Perak ingin menegaskan yang kami tidak terlibat dengan sebarang usaha memburukkan mana 2 pimpinan pakatan rakyat terutama nya Dato Seri Tn Guru Hj Abdul Hadi Awang Dan Majlis Syuro Ulama saperti yg di gembar gemburkan.
 Pasma Perak adalah sebuah Ngo Pro Pakatan Rakyat yang bertekad memperkukuhkan pakatan rakyat dengan pelbagai aktiviti yang di rancang.
 Sehubungan dengan larangan Pas dan Msu terhadap ahlinya terlibat dengan program Pasma, Pasma Perak mengulangi saranan Pengerusi Pasma Pusat Dato Pahrolrazi agar MSU berlapang dada untuk bertemu dengan Pasma Pusat dalam suasana mahabah. 
Kami yakin segala kesalahfahaman ini akan dapat di rungkai sebaiknya oleh kedua dua pihak.
 Akhir nya kami ingin menyeru agar mesyuarat PR  disetiap Parlimen di hidupkan dan diperkasakan lagi dengan kadar segera agar jentera PR akan bergerak lancar bagi mencapai cita-cita menawan kembali negeri Perak Darul Ridzuan akan berjaya.
 Semoga Pakatan Rakyat akan terus kukuh dan berjaya menawan hati rakyat negeri Perak dengan kerjabuat yang istiqomah dan tersusun .
 
Terima kaseh .
 Sehubungan dengan ini, PasMa Perak ingin memaklumkan, bahawa PasMa Perak tidak ada hajat dalam masa terdekat ini, untuk bersemuka dengan PAS Perak sebagaimana dakwaan Muhaimin. 

  Sukacita pihak Pasma menarik perhatian tuan, bahawa PAS Perak selaku bapa kepada kami yang rata-rata merupakan ahli PAS yang sah, kami sepatutnya dijemput diarahkan untuk mengadap bagi memberi penjelasan kepada pihak PAS.

 Maka menulis surat atau menjadikan isu tersebut sebagai modal berpolitik seperti dakwaan Muhaimin itu adalah meleset sama sekali.Harap maklum.

~ Mohamed Ali bin Hussain,
Timbalan Pengerusi PasMa Perak.
6 Mac 2015.

Tiada ulasan: