Selasa, 31 Mac 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Kerugian berganda yang bakal menimpa PAS

Posted: 31 Mar 2015 08:35 AM PDT

    Lim Kit Siang meramalkan Pakatan Rakayat akan kehilangan beberapa kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Rakyat pada PRU-14 nanti akibat perbalahan yang berpanjangan tanpa kesudahan telah mengakibatkan kekecewaan penyokong masing-masing.

  Kemorosotan 30%  pengundi Cina akan memberi kesan yang amat besar kepada setiap calon PAS. Beliau menulis diblognya :

  PAS dijangka akan menanggunga akibah buruk berganda dalam pilihan raya umum yang akan datang, benar-benar ranap di Johor, Perak dan Melaka, hampir ranap di Pahang dan Kedah dan mungkin kehilangan kuasa di Kelantan selepas 25 tahun memerintah.

 Jika Pakatan Rakyat tidak dapat diselamatkan, ketiga-tiga parti komponen akan membayar harga yang mahal, akibat kekecewaan pengundi popular di seluruh negara ke atas pelanggaran amanah dan kegagalan pihak PR untuk setia dan ikhlas kepada Dasar Bersama Pakatan Rakyat dan prinsip operasi sepakat Pakatan Rakyat  bahawa tiada pihak tunggal atau pemimpin boleh menjalankan kuasa veto dalam PR.

 Dalam ketiga-tiga parti Pakatan Rakyat, PAS akan menanggung rugi yang  lebih besar dalam Pilihan Raya Umum ke-14 dalam keadaan sedemikian.

 PAS adalah dalam bahaya kehilangan hampir semua kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di luar negeri-negeri utara akibat enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 2015 dan Presiden PAS dan rang undang-undang ahli persendirian Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Hadi Awang mengenai pelaksanaan hudud .

 Dengan kehilangan 30% undi bukan Islam, PAS akan kehilangan 7 Parlimen dan 29 kerusi Dewan Undangan Negeri yang dimenangi dalam PRU13 pada tahun 2013.

 PAS akan hapus sepenuhnya di Johor, Perak dan Melaka dan hampir hapus di Selangor, Pahang dan Kedah.

 Di Johor, PAS akan kehilangan semua 4 kerusi DUN iaitu Sungai Abong, Maharani, Parit Yaani dan Puteri Wangsa.

 Di Perak, ia akan kehilangan semua lima kerusi Dewan Undangan Negeri, iaitu Titi Serong, Gunong Semanggol, Selinsing, Changkat Jering dan Sungai Rapat.

 Di Melaka, ia akan kehilangan satu-satunya kerusi DUN iaitu Bukit Baru.

 Di Selangor, ia akan kehilangan semua kerusi parlimen yang ditandinginya (Hulu Langat, Shah Alam, Kota Raja, Sepang) dan 14 daripada 15 kerusi Dewan Undangan Negeri di Selangor. Kerusi Dewan Undangan Negeri Selangor yang kini dipegang oleh PAS yang berada dalam bahaya adalah: Sabak, Taman Templer, Gombak Setia, Hulu Kelang, Lembah Jaya, Chempaka, Dusun Tua, Seri Serdang, Paya Jaras, Meru, Selat Klang, Sijangkang, Morib dan Tanjong Sepat. Satu-satunya kerusi PAS Selangor boleh menang sekali lagi ialah Bangi.

 Di Pahang, ia akan kehilangan dua daripada tiga DUN, iaitu Beserah dan Tanjung Lumpur.

 Di Kedah, ia akan kehilangan lima kerusi Dewan Undangan Negeri Alor Mengkudu, Kubang Rotan, Kuala Ketil dan Merbau Pulas.

 Dengan kehilangan 30% undi bukan Islam, PAS akan ditinggalkan kebanyakannya dengan Parlimen dan Dewan Undangan Negeri di negeri-negeri utara. Ia akan mengekalkan 14 kerusi Parlimen (9 di Kelantan, 4 di Terengganu dan 1 di Perak). Ia akan mengekalkan 54 kerusi Dewan Undangan Negeri, 51 daripadanya adalah di Kedah (5), Kelantan (32) dan Terengganu (14) dengan hanya 3 kerusi negeri di luar negeri-negeri ini - 1 di Pahang, 1 di Pulau Pinang dan 1 di Selangor.

 Kehilangan kerajaan negeri PAS di Terengganu dalam pilihan raya umum 2004 dan kerajaan negeri PAS Kedah yang dikuasai pada pilihan raya umum tahun 2013  adalah tanda amaran bahawa PAS tidak boleh mengambil mudah bahawa ia adalah pasti akan mendapat sokongan orang Melayu-Islam, kerana ia mungkin  terperangkap oleh "situasi kekecewaan" dalam Pilihan Raya Umum ke-14 kerana lebur di Johor, Perak dan Melaka, hampir ranap di Pahang dan Kedah dan mungkin kehilangan kuasa di Kelantan selepas 25 tahun memerintah.

 Jika PR tidak boleh diselamatkan, bolehkah Barisan Nasional diselamatkan.

 Ini kelihatan lebih suram dengan Perdana Menteri dan Presiden UMNO /  BN, Datuk Seri Najib Razak memanjangkan "sakit nak bersalin" masuk hari ke-12, lumpuh dari mengeluarkan kenyataan yang  lima Perdana Menteri pertama , Tunku Abdul Rahman, Tun Razak, Tun Hussein, Tun Mahathir dan Tun Abdullah tidak akan teragak-agak dalam mengulangi dan menegaskan teras prinsip pembinaan negara daripada BN dan sebelum ini Perikatan bahawa undang-undang hudud adalah bertentangan dengan Perlembagaan Malaysia, Perjanjian Malaysia 1963 dan tidak sesuai untuk negara yang berbilang kaum,  berbilang-ugama dan budaya seperti Malaysia.

 Jika kita mengkaji semula peristiwa tahun lepas dalam kontroversi hudud, parti-parti politik yang telah berubah pendirian mereka mengenai undang-undang hudud dan pelaksanaan selain PAS adalah parti komponen Barisan Nasional termasuk UMNO, MCA, Gerakan, MIC dan SUPP dalam membenarkan Ahli Dewan Undangan Negeri UMNO Kelantan untuk menyokong PAS Kelantan di Dewan Undangan Negeri Kelantan pada pelaksanaan hudud.

 Jika PR dan BN tidak boleh diselamatkan, maka rakyat Malaysia perlu berfikir yang wujud sebelum PRU-14 daripada gabungan Kerajaan Persekutuan baru iaitu jawatan-BN, selepas PR dengan Perdana Menteri baru daripada salah seorang Ahli Parlimen yang hadir yang kini boleh berada dalam BN atau PR, dari Semenanjung Malaysia, Sabah atau Sarawak dan seorang lelaki atau perempuan.

 Pengkritik telah melemparkan pelbagai tuduhan terhadap cadangan baru  saya "kerajaan perpaduan" antara DAP dan UMNO, untuk  satu gabungan DAP-PKR-MCA-Gerakan dan juga membayangkan bahawa saya mengemis untuk masuk ke dalam Kabinet Najib. 

Jelas sekali, pengkritik ini tidak faham apa ertinya "pasca-BN, selepas PR". Saya tidak menyokong mana-mana "kerajaan perpaduan" antara DAP dan UMNO atau BN, atau lebih dibuat-buat, mana-mana pakatan DAP-PKR-MCA-Gerakan.

 Saya telah menegaskan bahawa Gabungan Persekutuan baru Post-BN, Post-PR sebelum PRU ke-14 hendaklah termasuk sepenuhnya daripada semua kaum di Malaysia, agama dan wilayah, dalam erti kata lain, seorang warga Malaysia yang baru berbilang kaum, berbilang agama dan berbilang serantau pakatan kerajaan yang terdiri daripada orang Islam dan bukan Islam, Melayu dan bukan Melayu, dan rakyat Malaysia dari Semenanjung Malaysia, Sarawak dan Sabah.

 Keutamaan adalah untuk mempertahankan perlembagaan dan kedaulatan undang-undang, tetapi ini tidak harus menjadi satu kebimbangan.

 Saya telah menyentuh mengenai

 • Lima prinsip asas mempertahankan perlembagaan seperti Islam sebagai agama rasmi dan kebebasan amalan agama-agama lain; raja berperlembagaan; Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi dan penggunaan percuma dan kajian dalam bahasa lain dan menegakkan jaminan dan semangat federalisme dalam Perjanjian Malaysia 1963;

 • Program Sepuluh-Point untuk Berprestasi Tinggi, Mapan dan Ekonomi Saksama;

 • Sembilan-Point Agenda untuk mengembalikan doktrin pengasingan kuasa di antara Eksekutif, Perundangan dan Kehakiman serta kebebasan, profesionalisme dan integriti institusi negara; dan

 • Tujuh tugas-tugas untuk memupuk perpaduan negara dan persefahaman antara kaum yang pelbagai, agama dan budaya di negara ini.

 Baru pasca-BN selepas PR mesti berusaha untuk memastikan sistem pilihanraya yang bersih, bebas dan adil, berdasarkan enam pembaharuan untuk mengembalikan kedaulatan rakyat dalam sistem demokrasi berparlimen yang bermakna, iaitu:

 1. Membolehkan setiap rakyat berusia 18 tahun ke atas mengundi melalui pendaftaran secara automatik. 

2. Menghilangkan semua kelemahan dalam sistem pengundian dengan membersihkan daftar pemilih; memansuhkan undi pos bagi pengundi di negara ini dan memastikan semua rakyat di luar negara boleh mengundi.

 3. Memastikan media menyediakan ruang parti-parti politik yang adil dan saksama, tempoh kempen yang munasabah dan proses pilihan raya yang bersih dan bebas.

 4. Semula menggambarkan kawasan untuk mencerminkan prinsip Satu Rakyat, Satu Undi, Satu Nilai untuk menjamin perwakilan yang lebih adil dan saksama.

5. Pemberian perbelanjaan kempen parti-parti politik berdasarkan peratusan undi dalam pilihan raya umum.

6. Menggubal undang-undang yang lebih berkesan untuk menghukum calon atau parti politik yang terlibat dalam rasuah atau membeli undi amalan

(Ucapan kepada DAP negeri Wilayah dan cawangan pemimpin Persekutuan di Kuala Lumpur pada Isnin 30 Mac, 2015 pada 20:00) ~ sumber

Dulu sekumpuklan pemuda, sekarang PAS Pulau Pinang pula kencing Mohamad Sabu

Posted: 30 Mar 2015 11:00 PM PDT

GEORGE TOWN - Awal hari ini, Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata PAS akan kekal bersama Pakatan Rakyat selepas mesyuarat khas oleh kepimpinan parti.

Beliau dilaporkan berkata demikian walaupun perkara itu tidak dibincangkan dalam mesyuarat tertutup yang dihadiri oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Tetapi kenapa bercanggah pula dengan kenyataan yang dibuat oleh beberapa pemimpin di peringkat akar umbi negeri itu?

 Apa sudah berlaku dengan PAS Pulau Pinang? Sudah bertukar PJ kah? Bukankah presiden yang lantik dia jadi PJ? Tidak hormat Mat Sabu, tapi depa kena hormat PJ kerana dia  dilantik presiden. 

 Mat Sabu adalah Timbalan Presiden parti yang dilantik melalui muktamar lalu , tapi beberapa pemimpin peringkat akar umbi masih nak kencingkan Mohamad Sabu pasal apa?

  Beberapa pemimpin di peringkat akar umbi PAS negeri   berkata parti itu telah lama wujud sebelum DAP maka tidak mempunyai masalah untuk menjadi parti yang berdiri sendiri di negeri ini tanpa sebahagian daripada Pakatan Rakyat.

  "PAS adalah parti yang boleh wujud dengan sendiri dan kita ingin beberapa pemimpin tertinggi kita dapat menyedari bahawa bekerjasama dengan DAP tidak dalam apa-apa cara manfaat parti," kata sumber dalaman parti.Baca lagi  di sini

Kumpulan wartawan kecam penahanan pengarang TMI

Posted: 30 Mar 2015 08:23 PM PDT

 Polis perlu segera melepaskan tiga pengarang kanan The Malaysian Insider (TMI) yang ditahan semalam berhubung satu artikel berkaitan hudud kerana ia tidak perlu dan merupakan satu penyalahgunaan kuasa, kata kumpulan wartawan.

 Centre for Independent Journalism (CIJ) berkata, serbuan terhadap pejabat TMI dan penangkapan Pengarang Urusan Lionel Morais, Pengarang Berita Bahasa Amin Shah Iskandar dan Pengarang Analisis dan Rencana Zulkifli Sulong adalah sebahagian daripada trend yang membimbangkan dalam merosotnya standard kebebasan bersuara di negara ini.

 "CIJ mempersoalkan keangkuhan pihak berkuasa dalam melakukan tangkapan. Sekiranya artikel itu didapati tidak betul, ia boleh dibidas dan TMI boleh diminta menarik balik atau membuat pembetulan," kata Pengarah CIJ Sonia Randhawa dan Jac Kee dalam satu kenyataan semalam.

 "Walaupun sekiranya polis mahu memulakan penyiasatan, mereka boleh meminta maklumat yang diperlukan dari TMI, bukannya datang ke pejabat mereka dan menangkap pengarang mereka." CIJ berkata, bukan satu rahsia yang TMI menerbitkan artikel itu, dan TMI juga tidak menafikan bertanggungjawab terhadapnya.9 Katanya, tidak timbul keperluan menahan tiga pengarang itu bermalam di lokap malam tadi atau memohon perintah reman atas mereka.

 "Memalukan dan mengejutkan kerana undang-undang digunakan dalam cara ini dan ini merupakan satu serangan atas kedaulatan undang-undang.

 "CIJ menyeru pembebasan serta merta pengarang TMI dan meminta pihak berkuasa menghentikan semua tindakan yang mengekang kebebasan bersuara ini," kata pengarah itu.

 Tiga pengarang itu diberkas semalam apabila pihak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia datang ke pejabat TMI di Mutiara Damansara petang semalam.

 Tangkapan itu sebahagian daripada siasatan selepas laporan polis dibuat oleh seorang pegawai Majlis Raja-raja minggu lalu. Peguam Syahredzan Johan berkata ketiga-tiga mereka disiasat mengikut Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Mereka ditahan di balai polis Dang Wangi malam tadi dan polis dijangka memohon perintah reman ke atas mereka hari ini.

 Menurut laporan TMI yang diterbitkan pada 25 Mac, memetik sumber, mesyuarat Majlis Raja-raja Melayu menolak cadangan meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355, undang-undang persekutuan yang perlu dipinda kerajaan PAS Kelantan bagi membolehkan pelaksanaan hudud. ~ Baca lagi di sini

Tiada ulasan: