Ahad, 22 Februari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Dalam PAS banyak syaitan

Posted: 22 Feb 2015 04:17 AM PST

Perwakilan Ulama dari Kedah ini asalnya hanya tukang 
kebun Sekolah Menengah Keat Hwa. Apa kelulusannya?
SERDANG -  [VIDEO] Perwakilan Dewan Ulama Pas Kedah, Mohamad Fauzi Hussin menggesa kepimpinan Pas Pusat segera membersihkan parti itu daripada unsur pengkhianatan yang disifatkannya sebagai 'syaitan dalam jemaah'.

 Beliau berkata kewujudan pengkhianat itu adalah mereka yang tidak memberi ketaatan atau wala' kepada kepimpinan parti yang hanya memecahbelahkan parti gerakan Islam itu.

 "Dalam konteks kita berjemaah, jika dalam masjid ada syaitan, maka dalam jemaah ini (Pas) berapa banyak syaitan yang wujud.

 "Tak sempurna Islam kalau kita tidak berada dalam jemaah, melainkan kita dalam jemaah, tidak ada jemaah jika tiada kepimpinan.

 "Sebab itu wala' kepatuhan ketaatan dalam jemaah merupakan persoalan pokok," katanya ketika membahas ucapan dasar Pemangku Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Ahmad Yakob pada Multaqa Ulama Semalaysia II di Stadium Tertutup Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ). Baca lagi di sini

PROFIL PAS: DAHULU VS SEKARANG


 Dahulu meraikan perbezaan pendapat, sekarang alergik kepada pendapat berbeza. 

Menentang pandangan ulama adalah sifat syaitan, kata seorang pemimpin PAS.

 Dahulu menyertai pilihan raya untuk ke Putrajaya bagi membina Malaysia baru, sekarang bukan kemenangan pilihan raya yang dicari, tetapi keredhaan Allah.

 Dahulu menentang sikap mengagungkan pemimpin, sekarang menuntut ketaatan ahli (wala) kepada pemimpin. 

Dulu bangga dengan gabungan ulama dengan profesional, sekarang saling menghentam sesama sendiri.

 Alahai PAS. ~  Mohammad Agus Yusoff

Fraksi Umno dalam PAS bolehlah berangan-angan untuk jadi menteri

Posted: 21 Feb 2015 10:55 PM PST

Satelah ketiadaan almarhum, UG semakin
rancak dan semakin lantang.... 
Patutlah begitu bersungguh-sungguh Presiden PAS, Tuan Hj Hadi  menyokong persempadanan semula kawasan pilihanraya yang semata-mata akan menyelamatkan dan menguntungkan Umno/BN.

Muhyiddin Yassin, Timbalan presiden Umno sendiri pernah menegaskan bahawa Umno dan Barisan Nasional (BN) tidak lagi berkuasa selepas Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) sekiranya hilang cuma 2% lagi undi. Baca di sini.

Khalid Samad menyifatkan sokongan terhadap persempadanan oleh SPR adalah umpama menyerahkan batang tengkok kita untuk disembelih oleh Umno/BN - Untung secupak, rugi segantang!  tempelak Khalid Samad.

 Proses ini dijalankan oleh SPR untuk memastikan parti pemerintah kekal berkuasa. Perkara ini bukan satu fitnah tetapi diakui sendiri oleh bekas pengerusi SPR dalam majlis PERKASA suatu ketika dahulu.
Beliau berkata selaku bekas pengerusi SPR, beliau tahu cara mengekalkan kuasa orang Melayu.
Katanya, tiga proses persempadanan semula yang berlaku semasa beliau berada dalam SPR telah mengekalkan kuasa orang Melayu. Baca di sini
Dan kali ini pula  bekas Ketua Hakim Negara turut menyampaikan hasrat Umno/BN. Mujurlah almarhum TGNA sudah tiada untuk meludah muka mamat nih! Fraksi Umno dalam PAS bolehlah berangan-angan untuk jadi menteri......

PAS perlu selamatkan BN daripada kekalahan PRU 14

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid
Mohamad berucap semasa Konvensyen
Perpaduan Nasional di Pusat Islam Malaysia
Kuala Lumpur, 23 November, 2014.
- Gambar oleh Yusof Mat Isa
 KUALA LUMPUR, 22 Feb - Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad menyarankan kepada PAS hari ini untuk perlu menyertai Barisan Nasional (BN) parti pemerintah (yg kemungkinan tewas) pada pilihan raya umum akan datang, demi menjaga kepentingan Melayu dan kedudukan agama Islam.

 Abdul Hamid berkata dalam surat ditulis kepada Mingguan Malaysia, edisi Ahad akhbar Umno Utusan Malaysia, bahawa PAS juga harus bersekutu dengan BN untuk mengelakkan negeri-negeri seperti Perak dari jatuh ke Pakatan Rakyat rakan kongsi DAP dan PKR.

 "PAS perlu sedar bahawa bersekutu dengan DAP dan PKR akan membawa kepada mengorbankan kepentingan orang Melayu dan Islam," kata Abdul Hamid dalam artikel bertajuk "Sebab Umno-PAS Perlu bekerjasama" (Mengapa Umno dan PAS perlu bersatu).

 "Di peringkat persekutuan, PAS boleh memilih untuk menyertai Kabinet dan duduk dengan wakil-wakil Barisan Nasional di Parlimen.

 "Atau, mereka boleh memilih untuk tidak menyertai Kabinet dan duduk berasingan di Parlimen sebagai wakil 'bebas', tetapi menyokong kerajaan Barisan Nasional dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan Melayu-Islam," kata Ketua Hakim Negara bekas.

 Cadangan Abdul Hamid diperbaharui untuk kerajaan perpaduan PAS-Umno datang selepas penasihat rohani PAS  dan ADUN Chempaka, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat - yang tetap berkeras terhadap parti Islam untuk bersekutu dengan Umno - meninggal dunia pada 12 Februari akibat  kanser prostat.

 Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed baru-baru ini dilaporkan berkata bahawa BN mungkin tidak bertanding dalam pilihan raya kecil di kawasan Dewan Undangan Negeri Chempaka di Kelantan.

 Abdul Hamid mengakui hari ini bahawa PAS tidak akan mungkin menyertai BN dalam masa terdekat, tetapi menggesa pihak pembangkang Islam untuk keluar daripada pakatan PR.

 "Orang Melayu dan umat Islam kalah dengan Pakatan Rakyat," katanya.

 Beliau juga mendakwa bahawa BN dan sebelumnya, Parti Perikatan, telah melindungi kepentingan Melayu-Islam sejak kemerdekaan melalui dasar-dasar seperti yang pro-Bumiputera Dasar Ekonomi Baru dan agensi-agensi kerajaan seperti Permodalan Nasional Berhad, Tabung Haji dan Mara, antara lain, di samping menyediakan biasiswa dan jawatan dalam perkhidmatan awam.

 "Saya tidak fikir kerajaan Pakatan Rakyat akan melakukan yang demikian. Oleh itu, hak dan kedudukan Islam Melayu akan terancam jika kerajaan Barisan Nasional yang diketuai Umno jatuh, "kata Abdul Hamid.

 Beliau mendakwa bahawa DAP akan menjadi parti dominan PR menang kuasa persekutuan kerana ia tidak akan mengambil serius tanpa pemimpin de facto PKR , Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang telah baru-baru ini dijatuhi hukuman penjara selama lima tahun bagi kes liwat.

 "DAP itu tidak lagi 'mendengar' kepada PAS," kata Abdul Hamid.

 "Orang-orang Cina menyokong DAP kerana DAP menjanjikan mereka sesuatu yang lebih dan kerana mereka mahu lebih daripada apa yang mereka boleh mendapatkan di bawah pemerintahan Barisan Nasional. Jika bahagian 'tambahan' akan datang? Sudah pasti orang Melayu, "katanya.

 Bekas Ketua Hakim Negara menuduh Cina daripada perkara-perkara yang mencabar yang berkaitan dengan Islam, seperti khutbah Jumaat, dan mendakwa  etnik minoriti tidak berpuas hati dengan perkara-perkara "istimewa" yang orang Melayu nikmati.

 "Mereka mahu segala-galanya untuk dibahagikan 'sama-sama'. Mereka tahu bahawa jika ini dilakukan, mereka boleh mengambil segala-galanya kerana mereka mengawal ekonomi, mereka yang kaya dan mereka lebih maju dalam semua bidang.

 "Mereka sebenarnya mahukan hak orang Melayu tanpa mengorbankan hak-hak mereka sendiri," kata Abdul Hamid. - SUMBER

Sesi Membelasah Mat Sabu dan Jebon-Jebon!

Posted: 21 Feb 2015 04:58 PM PST



 Pemangku Ketua Dewan Ulama Datuk Ahmad Yaakob  isytihar perang terhadap Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa).

"Antaranya ialah, wujud aliran pemikiran songsang dalam individu yang terlibat dengan PasMa, yang bersetuju dengan ajaran liberalisme atau Islam liberal," katanya.

Dengan peristiharan itu, maka serangan bertalu-talu dilancarkan terhadap Jebon-jebon...

Nampaknya Multaqa sehari anjuran Dewan Ulama PAS ini merupakan satu medan pertemuan para ulama dalam PAS untuk membelasah dan mengistihar perang terhadap sesama ahli dalam jemaah sendiri dengan melabel mereka sebagai kumpulan syetan, kumpulan liberal, songsang dan sebagainya.

 Kalau sekumpulan Pemuda yang berdemo di kaki lima pejabat Agong PAS menuntut perletakan jawatan beberapa pucuk pimpinan PAS, maka kali ini, Dewan Ulama pula mengambil giliran membuat kelaku persis budak-budak itu!

Tindakan Dewan Ulama ini hanya membuka ruang yang lebih luas untuk berlaku berantakan sesama ahli dalam PAS.

Mat Sabu selalu tidak sealiran presiden PAS - Dr Mahfouz 


Pemangku Timbalan Ketua Dewan Ulama Datuk Dr Mahfouz Mohamed berkata, suka atau tidak, Mohamad lebih dikenali sebagai Mat Sabu perlu akur kepada kepimpinan ulama dan menyokong presiden parti.

  "Saya secara peribadinya perlu menasihati beliau, kerana saya lebih tua daripada beliau. Sekiranya beliau berterusan begini (tidak sependapat) dengan presiden, umum akan menilainya," katanya.

 Mahfouz juga menegaskan, kepimpinan Hadi sentiasa relevan dalam parti Islam itu dan sekaligus beliau layak menjadi ketua pembangkang menggantikan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang kini dipenjara.

 Sebelum ini, timbul cakap-cakap menyatakan hubungan antara Mat Sabu dan Hadi tidak sehaluan seperti ketika krisis Selangor pada Julai lalu apabila Mat Sabu menegaskan keputusan Hadi menyokong bekas menteri besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim merupakan pendirian peribadi beliau.

 Teguran itu juga dibuat ketika parti Islam itu bakal mengadakan Muktamar Tahunan pada Jun yang menyaksikan pemilihan bagi jawatan tertinggi di peringkat PAS Pusat dan sayap parti bagi penggal 2013-2015.

 Sementara itu, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri ditanya adakah konflik antara presiden dan timbalan presiden itu bakal menjejaskan kedudukan Mat Sabu mempertahankan jawatan nombor duanya dalam parti.

 Khairuddin menjawab: "Terpulang kepada ahli. Kita hanya menceritakan siapa yang ada kemampuan menjadi pemimpin. Ahli yang tentukan jawatannya, siapa lebih cocok memegang (jawatan) timbalan presiden." – 21 Februari, 2015.-Baca lagi  DI SINI

Kalau tidak sokong Hadi, letak jawatan, kata perwakilan

Sidek Nor : Ada AJK PAS Pusat dari Perak  cuba 'meracun'
pemikiran ahli PAS untuk tidak menerima pelaksanaan
hukum hudud. – Gambar  oleh Kamal Ariffin.
Wakil Dewan Ulama Perak Sidek Noor menyifatkan timbalan presiden, naib presiden dan Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Pusat tidak layak memegang jawatan tersebut kerana tindakan mereka yang selalu membelakangi Hadi.

 "Mereka tidak layak memegang jawatan timbalan, naib dan AJK PAS Pusat sekiranya tidak membantu presiden, lebih baik lepaskan jawatan," katanya dalam perbahasannya di multaqa sehari itu yang diadakan di Serdang, Selangor.

 Beliau juga merujuk kepada tindakan seorang AJK PAS Pusat dari Perak yang didakwa cuba "meracun" pemikiran ahli PAS untuk tidak menerima pelaksanaan hukum hudud.

 "Di kala Kelantan berhempas pulas ingin melaksanakan hudud, tapi ada pula AJK PAS Pusat dari Perak ini turut ke kampung, cawangan, kata belum tiba masanya laksanakan hudud.

 "Kamu pertikaikan undang-undang Islam ini, undang-undang dari Tuhan. Kalau kamu tidak yakin, apa lagi, lebih baik keluar," katanya. Beliau bagaimanapun tidak menamakan AJK yang dimaksudkan.

 Beliau turut memberi contoh pemimpin kanan yang ingkar dengan arahan PAS Pusat iaitu ketika krisis Selangor berlaku. 

"Mereka kena sedar, kita pilih mereka untuk bantu Hadi. Tapi mereka tiba-tiba lawan presiden. Itu kurang ajar. Mereka tidak sedar mereka tidak layak," katanya. 

Di akhir persidangan, multaqa itu sebulat suara meluluskan usul menggesa Majlis ‎Syura Ulama dan Jawatankuasa Kerja PAS Pusat mengambil tindakan displin ke atas mana-mana pemimpin dan ahlinya yang terlibat dalam gerakan PasMa.

 Antara lain, usul tersebut menetapkan sebarang pelanggaran terhadap Majlis Syura Ulama dan keputusan presiden merupakan satu kesalahan mandatori dalam undang-undang PAS. Baca lagi  DI SINI

[Nota: Hanya 3 orang dari Perak yang berjaya dilantik AJK PAS Pusat - DS Nizar, Dr Mujahid dan Ust Idris Ahmad.]

Tiada ulasan: