Isnin, 2 Februari 2015

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Apa agenda Mustafa Ali sebenarnya nih?

Posted: 01 Feb 2015 10:15 PM PST

Pengerusi Pakatan Rakyat Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin kata trend enggan terlibat secara aktif dalam aktiviti politik adalah petunjuk tahap kekecewaan rakyat terhadap PR dan Barisan Nasional. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Februari, 2015.

Pakatan Rakyat (PR) Perak menggesa pemimpin tertinggi PKR, DAP, dan PAS segera mengadakan mesyuarat Majlis Presiden secara tertutup bagi menyelesaikan krisis hubungan antara tiga parti itu yang semakin memburuk, kata Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin.

 Pengerusi PR Perak itu berkata, gesaan itu dibuat berdasarkan beberapa pemerhatian, antaranya majoriti rakyat kini melalui fasa "apathy" politik dan enggan terlibat secara aktif dalam aktiviti politik seperti era tahun 2008 hingga 2013.

 Katanya, trend itu adalah petunjuk tahap kekecewaan mereka terhadap PR dan Barisan Nasional (BN).

 "Kamu juga memohon supaya Majlis Presiden bermesyuarat secara berjadual dan arahan-arahannya diperturunkan dengan berkesan dan pantas," kata bekas menteri besar Perak itu dalam satu kenyataan hari ini. – 2 Februari, 2015. - Sumber

Komen al-Husseyn : 

Saya amat setuju dengan kenyataan DS Nizar diatas. Tetapi saya amat tidak faham kenapa perlunya diadakan satu pertemuan dengan Anwar bagi tujuan merintis jalan kepada mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang sudah lama tidak diadakan. 

Bukankah Anwar senantiasa terbuka untuk mengadakan pertemuan tersebut? Masalahnya adalah dipihak Hj Hadi sendiri. Tiada masalah kalau Hj Hadi bersetuju untuk berbincang. Tetapkanlah sahaja tarikh pertemuan itu, nescaya PKR dan DAP akan menyambutnya dengan tangan terbuka.

Pakatan Rakyat telah lama ditubuhkan, bukan baru nak ditubuh.Apa agenda Mustafa Ali ni sebenarnya? Ada pra-syarat tertentukah? Sangat mencurigakan bila  beliau memberitahu:

  "Saya akan bertemu Anwar sehari dua ini untuk membincangkan perkara ini dan ia sudah dimaklumkan kepada sekretariat," 

 Pertemuan beliau dengan Anwar itu bertujuan merintis jalan kepada mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat yang sudah lama tidak diadakan. 

Susah sangat ke nak berjumpa? Seolah-olah baru nak tubuhkan Pakatan Rakyat...Baca lagi  di sini

Adakah masyarakat Cina Ipoh rasis?

Posted: 01 Feb 2015 08:37 PM PST

Bandaraya Ipoh pernah ditadbir oleh seorang keturunan India walaupun ketika itu komuniti bandar Ipoh majoritinya adalah kaum Cina.

 Tetapi mereka memilih seorang yang berketurunan India, SP Seenivasagam sebagai Presiden Majlis Perbandaran Ipoh.

Beliau adalah orang yang pertama dipilih melalui pilihan raya kerajaan tempatan sebagai Presiden Majlis Perbandaran Ipoh, yang sama statusnya hari ini: Dato Bandaraya Ipoh.  

 PPP mulanya memenangi kawalan Majlis Perbandaran Ipoh (ITC) pada lewat tahun 1950-an. 

Status ITC (Ipoh Town Council) telah dinaikkan kepada sebuah perbandaran pada tahun 1962, dan dalam pilihan raya kerajaan tempatan yang telah diadakan tidak lama selepas itu, PPP memenangi 16 daripada 18 wad untuk dimenangi.

Perkhidmatan penyenggaraan (pembuangan najis-angkut di bawah sistem baldi lama) di kawasan bandar dan sekitar kampung-kampung baru telah dilaksanakan dengan gigih dan teratur dan sampah sarap tidak pernah dibiarkan untuk menjadi tontonan yang hodoh.

 Jalan-jalan di Ipoh disapu bersih setiap pagi, dan tiada lampu isyarat yg tidak berfungsi ditinggalkan tanpa penyenggaraan. Longkang dibersihkan dengan kerap, dan rumput di ladang-ladang dan tempat terbuka yang lain dari semasa ke semasa dipotong dengan itu dapat menghindari ancaman nyamuk. Ipoh diiktiraf sebagai bandar paling bersih di Malaysia sepanjang tempoh SP dan mengekalkan pengiktirafan tersebut untuk selama bertahun-tahun ..

 Bagi meringankan masalah perumahan golongan miskin, kos kediaman rendah rumah pangsa Waller Court dengan kemudahan sanitasi moden telah dibina di Kampung Jawa dan disewakan untuk sewa bulanan nominal. Penerima utama adalah penduduk setinggan, penjaja, kuli-kuli, pengayuh beca dan mereka daripada masyarakat tempatan.

 Ini diikuti oleh satu lagi projek perumahan, Sungei Pari Towers di kawasan Silibin dekat Buntong. Majlis Perbandaran Ipoh juga memulakan taman perumahan Star Park, berhampiran Kampong Simee, dinamakan selepas simbol parti itu, bintang terang berhujung enam dalam warna merah cerah.

 Aktiviti rekreasi digalakkan dan dipromosikan. Pada hari-hari sebelum pembinaan Stadium Perak dan kompleks sukan yang lain, Padang Ipoh Kelab, Taman Pertabalan (kini dinamakan Taman DR Seenivasagam), Perak Kelab Rekreasi Cina (PCRC) Ground off Jalan Chung Thye Phin dan padang Jalan Abdul Jalil di Greentown berkhidmat sebagai tempat untuk pelbagai aktiviti kelab bola sepak. 

Majlis Perbandaran Ipoh mempunyai pasukan mereka sendiri di Bahagian Pertama dan menghasilkan beberapa pemain terkenal yang berjaya ke peringkat negeri dan kebangsaan. 

 Di bawah kepimpinannya yang dinamik, Majlis Perbandaran Ipoh menjadi iri hati pemerintah daerah lain di negara ini. 

Mesyuarat majlis bulanan telah dibuka kepada orang ramai. Terkenal dengan kecekapan dan sikap prihatin kepada rakyat, perbandaran undang-undang kecil dan peraturan yang telah dimulakan dan dilaksanakan dengan cara yang paling berperikemanusiaan; dan rasuah dalam apa jua bentuk adalah hampir tidak pernah di dengari.

Beliau berperanan sebagai juara golongan miskin dan seorang pejuang menentang segala bentuk ketidakadilan di negara ini.

 Ia adalah satu fakta bahawa penyokong nya yang paling setia ialah kalangan marhaen iaitu para penjaja, peniaga kecil, pengayuh beca, buruh dan lain-lain kelas pekerja seperti pencuci lombong.

 Tidak seperti kebanyakan ahli politik pada masa itu, SP adalah benar-benar mudah didekati dan boleh diakses oleh sesiapa pun yang memerlukan bantuannya.

Ramai orang miskin meminta bantuannya untuk mencari pekerjaan sebagai buruh dalam pelbagai majlis-majlis tempatan di dalam dan di sekitar Ipoh. Begitu juga dengan orang-orang yang memohon bantuan untuk mendapatkan lesen penjaja.

 Sebagai seorang ahli politik, SP telah melakukan yang terbaik bagi penduduk Ipoh, tanpa mengira warna kulit atau fahaman. Walaupun jadualnya sibuk, beliau mempunyai banyak pembantu dan sukarelawan untuk menyantuni rakyat yang membanjiri pejabatnya setiap hari.

 Tidakkah kita berasa hairan kenapa kaum Cina begitu kuat memberi sokongan kepadanya walaupun dia dari keturunan India? Berbahasa Cina pun tidak pandai.....Adakah Cina Ipoh rasis? 

Anda baru saja membaca ciri-ciri pemimpin yang patut ada, tidak kira apa bangsa sekalipun..... 

Tiada ulasan: