Nuffnang

Pengikut

dollah yankee

0
sumber :-

dollah yankee


"Tak Tau?"."kami pun tak tau Kah..Kah..Kah..!!!".

Posted: 31 Jul 2014 05:21 AM PDT



Sebelum PRU-13, tak ramai, yang tahu cuma segelintir orang sahaja yang tau tentang 'RAHSIA BESAR' ini. Apa 'RASUAH' yang telah di jolok pada pengamal-pengamal media agar 'RAHSIA BESAR' dalam pertemuan rahsia diantara Anwar Ibrahim, najib Razak, Azmin Ali dan UMNO Selangor tidak didedahkan sehingga 'RAHSIA BESAR' ini berjaya ditutup tidak lah diketahui.

Dalam pertemuan rahsia itu, persetujuan telah dicapai yang Anwar akan masuk semula umno sebagai Timbalan Perdanan Menteri selepas Muhyiddin Yassin di penerajang terlebih dulu, dan dengan cara itu akan membolehkan umno/BN mendapat lebih banyak undi dari PAS dan DAP.

Malangnya pertemuan rahsia untuk membincangkan 'RAHSIA BESAR' itu telah di ketahui olih Tun Mahathir Mohd. Apa lagi naik minyak lah Tun Mahathir lalu dia memeras ugut Najib yang failnya akan di dedahkan kepada umum dan kepada dunia jika dia cuba untuk membawa masuk semula Anwar kedalam umno.

Maka sampai hari ini 'RAHSIA BESAR' dalam pertemuan rahsia itu tetap menjadi rahsia, dan fail-fail mereka yang berkaitan tetap tersimpan rapi dalam peti besi...

dollah yankee-
Macam-macam cerita sudah keluar bila Khalid Ibrahim masih 'ketegaq' dan tak mau keluar dari opis MB.
Kah..Kah..Kah..


WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


PAS TIADA LAGI "SYURA"?

Posted: 31 Jul 2014 07:31 PM PDT

Pendedahan di Malaysiakini tentang 'perbincangan sulit' di antara beberapa pemimpin tinggi PAS dan Umno menzahirkan segala kemelut yang berlaku di Selangor dewasa ini.

Sejak sebulan lalu Presiden PAS Hadi Awang mengambil langkah yang mengejutkan pemerhati politik apabila beliau menyokong sepenuhnya Khalid Ibrahim biarpun PAS tidak sepatutnya mencampuri urusan penukaran Menteri Besar selepas konsensus Pakatan Rakyat memperuntukkan kerusi MB kepada PKR tanpa syarat.

Pemerhati politik meramalkan PAS bakal mengambil laluan songsang yang lebih dahsyat sekiranya mesyuarat PAS Pusat pada 10 Ogos ini menolak mentah-mentah penukaran Khalid berdasarkan arahan Hadi.

Golongan profesional PAS akan melihat parti itu tidak lagi mempunyai masa depan kerana keputusan ditentukan oleh presiden dan mursyidul am secara total. Tidak lagi melalui syura yang dibanggakan PAS sejak sekian lama.

Daripada parti Islam dinamik PAS akan bergerak menjadi parti authoritarian yang mana pengikut dan pemimpinnya dikawal melalui fatwa dan pendapat ulama.

Umno terima Hudud

Tidak mustahil juga ulama akan mencadangkan PAS meninggalkan Pakatan berdasarkan kelunakan Umno ke atas Hudud. Bagi mereka sesiapa yang menerima Hudud adalah kawan dan sesiapa yang menentang automatik menjadi musuh. Biarpun Umno akhirnya menipu PAS dalam perlaksanaan hukum itu.

Seorang veteran PAS yang enggan dikenali tetapi pernah rapat dengan kepimpinan tertinggi parti itu berpendapat semua kemelut ini berpunca daripada puak yang membenci Anwar sejak zaman kepimpinan Presiden Fahdil Noor. Puak itu gagal menyekat Fadhil membela Anwar yang kemudian memenangkan PAS dalam arus reformasi, kini mereka mempunyai kuasa ke atas beberapa ulama penting PAS dan berjaya mempengaruhi mereka menggunakan isu Hudud.

"Mungkin puak Hasan Ali juga terlibat di Selangor. Presiden tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan menyokong Khalid kerana PAS telah menghantar wakil dalam menyuarat majlis Presiden Pakatan Rabu lalu. Prsiden mesti merujuk pemimpin PAS yang hadir mesyuarat sebelum membuat kenyataan," katanya merujuk pembelaan Hadi ke atas kepimpinan Khalid dua hari sebelum Aidilfitri lalu walaupun Timbalan Presiden Mohammad Sabu menyokong pertukaran MB Selangor.

"Khalid sebenarnya hanya jadi alat kepada puak yang tidak suka Anwar. Perancangan lebih besar, sekiranya Anwar gagal menukar Khalid maka puak dalam PAS itu akan mendesak Anwar bersara dari politik. Dulu mereka (pura-pura) sanjung Anwar,lepas mereka kuat maka mereka nak buat haluan sendiri.

"Memang ada perancangan dari puak yang tidak suka kepada Anwar dalam hal ini. Khalid diguna sebagai batu loncatan," katanya.

Tambahnya, pertelingkahan dalaman PAS akan lebih sengit kerana puak itu beranggapan Anwar adalah sekular dan mesti diperangi. Mereka akan mengunakan semua pendekatan menjarakkan penyokong PAS daripada Pakatan.

Kerajaan PAS - BN Selangor

Dengan nada sedih veteran PAS tersebut menyifatkan situasi yang berlaku hari ini adalah ulangan kepada apa yang terjadi pada zaman PAS Asri Muda. PAS ketika itu bekerjasama dengan BN memerintah Kelantan.

Akhirnya Umno mewujudkan kemelut politik dan mendaruratkan negeri itu selepas membuat provokasi. Penyokong PAS dituduh merusuh menyokong Asri. PAS pecah dua dan parti sepihan ditubuhkan. PAS kalah teruk dalam pilihan raya negeri 1978.

Hadi tidak bijak sokong Khalid

Posted: 31 Jul 2014 07:24 PM PDT

Hadi tidak bijak sokong Khalid

Presiden PAS Abdul Hadi Awang buat pertama kali dipersoalkan kebijaksanaannya secara meluas oleh penyokong Pakatan Rakyat.

Sokongan tanpa syarat yang diberikan kepada MB Selangor Khalid Ibrahim memperlihatkan Hadi tidak lagi wajar memimpin PAS.

Hadi telah melanggar semangat kerjasama Pakatan dengan mencampuri urusan PKR dalam melantik Menteri Besar Selangor.

Keputusan menukar Khalid dengan Dr Wan Azizah seminggu sebelum Aidilfitri lalu bukanlah dibuat secara membuta tuli oleh PKR. Mesyuarat dipanggil selepas Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali mengeluarkan kenyataan rasmi PAS tidak akan menuntut kerusi MB yang diberi kepada PKR dan PAS akan memberi laluan buat PKR menyelesaikan kemelut pertukaran MB.

Situasinya sama ketika berlaku kemelut dalaman PAS pada 2012 lalu, apabila exco Kedah enggan mengangkat sumpah menyambung jawatan kerana tidak berpuas hati dengan kepimpinan MB Azizan Razak. PKR tidak campurtangan dalam isu itu dan tidak mengeluarkan sebarang kenyataan yang menyinggung kepimpinan Azizan, apatah lagi mencadangkan sesuatu sebagaimana yang dilakukan PAS di Selangor.

Penyokong Pakatan mempertikaikan kenyataan PAS dan Hadi sendiri untuk memberi peluang kepada Khalid berkuasa dan memperbaiki kelemahannya. Setelah Hadi memberi sokongan membuta tuli tanpa syarat apakah Khalid akan berubah selepas ini?

Sewajarnya Hadi memberi sokongan bersyarat. PAS Selangor sendiri sebelum ini pernah menyerahkan komplen lebih 60 perkara terhadap pentadbiran Khalid. Sekiranya Hadi bijak beliau akan menekan Khalid agar bersetuju menyelesaikan semua komplen PAS Selangor itu sebagai pertukaran sokongan.

Sokongan tanpa syarat memperlihatkan PAS terlalu lemah. Ataupun mungkin dirasuah? Sebab seseorang ahli politik di hujung tanduk seperti Khalid tidak akan menolak apa sahaja syarat selagi mana PAS menyokongnya untuk berkuasa di Selangor.

Layakkan PAS terus dipimpin oleh Hadi selepas kemelut ini? Pemimpin PAS perlu berfikir untuk mencabar kepimpinan Hadi dalam pertandingan dalaman parti atau mengusulkan undi tidak percaya kepada kepimpinan beliau. Hadi dalam memberi sokongan kepada Khalid persis sebagaimana Khalid memberi tandatangan kepada projek Langat 2, tidak meletakkan syarat ketat dan jelas menguntungkan kerajaan Umno BN di peringkat persekutuan.



Tidak mungkin perjuangan panjang ahli PAS; pengorbanan wang ringgit, titik peluh, dipukul FRU, dipenjara, dihina dan dimaki berakhir dengan satu perkataan mudah: Hadi sokong Khalid, Khalid sokong Umno BN.


Wan Azizah Lebih Bersih Dari Khalid Ibrahim

Posted: 31 Jul 2014 05:02 AM PDT



Jika semua bukti bukti yang ditunjukkan sebelum ini, tidak cukup untuk menyakinkan rakyat akan kelayakan Datuk Seri Wan Azizah Ismail sebagai Menteri Besar Selangor yang baru, maka pertimbangkanlah bukti terbaru ini – Wan Azizah lebih bersih dari Khalid Ibrahim.
Sebetulnya inilah faktanya bahawa Wan Azizah adalah seorang yang jujur dan bebas rasuah berbanding Khalid. Tanpa sebarang kes salahguna kuasa dan penyelewengan yang pernah dikaitkan dengan Wan Azizah, beliau adalah calon yang terbaik untuk menggantikan Khalid.

Khalid pula, diketahui mempunyai pelbagai masalah tersendiri. Menurut beberapa dokumen yang bakal terdedah tidak lama lagi, Khalid dikatakan mempunyai kaitan dengan beberapa kes salah guna wang kerajaan negeri yang mencecah puluhan juta ringgit.????

Walaupun tidak ada bukti lagi, tapi dikatakan bahawa semua penyelewengan ini dilakukan Khalid untuk mencari dana bagi menyelesaikan hutangnya dengan Bank Islam yang berjumlah hampir RM 62 juta.????

Selain itu, Khalid juga mempunyai masalah dengan penyelewengan pasir yang begitu berleluasa di Selangor. Penyelewengan sumber alam paling lumayan milik kerajaan negeri itu, dikatakan sudah mencapai tahap maksima dan boleh menjatuhkan Pakatan Rakyat jika Khalid masih Menteri Besar.

Pakatan Rakyat sebenarnya bernasib baik kerana UMNO terlalu bodoh atau sengaja tidak ambil peduli dengan masalah penyelewengan pasir ini kerana mahu menggunakannya sebagai senjata saat akhir untuk menjatuhkan Khalid.
Sebagai seorang genius politik yang diakui kehebatannya oleh dunia, Datuk Seri Anwar Ibrahim telah lama menghidu perkara ini dan dengan itu mengambil tindakan awal melalui Kajang Move yang dicaturkan Rafizi Ramli.

Kalau nak diikutkan, ada banyak lagi masalah seumpamanya yang membabitkan Khalid, tapi untuk penulisan kali ini, aku fikir cukuplah. Lagipun seperti yang dinyatakan di atas, semua ini belum ada bukti lagi kerana semua bukti itu tersimpan kukuh dalam pejabat Menteri Besar Selangor.


Bila Wan Azizah dah ambil alih nanti, barulah semuanya akan didedahkan supaya rakyat boleh menilai betapa korupnya manusia bernama Khalid Ibrahim.


 


PAS-UMNO CONSPIRACY CONFIRMED! Hardliners defend Zuhdi, slam 'coward & traitor' who leaked Whatsapp

Posted: 31 Jul 2014 04:59 AM PDT


Dear Mr Tantawi

do you blame others for your kreadibiliTY also being disputed by the people associated with your attitude and UG. Your involved with others and you are also responsible for what happened in the crisis based on UG




PETALING JAYA - A PAS central committee member has called on the "coward and traitor" who leaked Dr Mohd Zuhdi Marzuki's remarks made in the party's central committee WhatsApp chat group to come forward and reveal the entire conversation.


"I challenge the individual who leaked information of the conversation in the PAS central committee group to come forward to reveal the entire content of the conversation with regard to this issue," said central committee member Nasrudin Hassan Tantawi in a Facebook posting on Thursday.

Nasrudin described the individual as a person who had betrayed and "stabbed a friend in the back" by merely leaking excerpts of the group's conversation which was allegedly part of a continuous discussion over a two-day period.

Although Nasrudin said he was able to reproduce entire WhatsApp conversation, he had not intention of doing so.

"Don't ask me to reveal it as no matter how mischievous I maybe, I am not as ill hearted and unwise as the individual who released excerpts of the conversation," he said.

He defended Dr Mohd Zuhdi claiming the latter was merely putting forward an analysis of the Selangor MB crisis owing to his post as PAS Research Centre operations director.




Nasrudin, who is also Termeloh MP, added that Dr Mohd Zuhdi was targeted for his bold and open criticism of Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim over the Selangor MB issue.

"In the end, it is the brave ones like Dr Zuhdi who are targeted," he said.

Dr Mohd Zuhdi's remarks have sparked fierce calls from several quarters for action to be taken against him.

The issue has caused a rift in PAS with several leaders divided over the issue including PAS youth chief Suhaizan Kaiat who has called on party leaders to meet immediately to resolve the internal crisis. - ANN



BACA BEBERAPA KOMEN DARI BEBERAPA BLOG

Posted: 31 Jul 2014 04:46 AM PDT

http://www.kedahlanie.info/2014/07/perlukah-pas-kekal-dalam-pakatan-rakyat.htm

http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/pas-kalah-besar-jika-selangor-adakan-pilihan-raya-mengejut-kata-dap

http://mountdweller.blogspot.com/2014/07/pas-adalah-parti-gagal.html

PATUT DAH LAMA DAH HANGPA CAKAP MACAM NI.

Posted: 31 Jul 2014 04:28 AM PDT

'Akar umbi jelak dengan permainan politik Khalid'

Dah tau Khalid jadi kuda trojan Umno??  dengan meluluskan Langat 2 dan KIdex serta merosakkan  hubungan dalam PKR , beliau masih disanjung terbaik di kalangan MB. Sedarkah anda bahawa kebanyakkan projek yang diberikan oleh Khalid kepada kontraktor memang dikuasai oleh Umno.?

Cuba buat kajian dan membaca sikit? Hj Hadi kena print kertas bagi dia baca.Kalau tidak dia tak membaca. Minta maaf la sebab kena buka kelambu pemimpin. kalau tak baca akhbar dan media tempatan, lagu mana nak tahu isu dalam negara.
 
 Kerana nak sokong Khalid, PAS jadi haru biru. Kerana nak bela Khalid , PAS mula mendabik dada kata dia banyak kerusi, sedangkan jika PAS bertanding sendirian, belum tentu dia akan mendapat sokongan dari berbagai kaum. Sedarkah Zuhdi bahawa sebagai seorang intelektual, beliau sepatutnya tidak menjadi salah seorang perancang utama UG?

Akibatnya Cg Pa hentam Suhaizat dan Husam Musa hentam Zuhdi. nampak tak kelam kabut yang melanda PAS. Hanya kerana mengatakan bahawa Khalid bagus, semua jadi berantakan....Aku cadangkan Khalid ni dikenakan tindakan disiplin kerana banyak melanggar arahan parti.


Lima cabang PKR di Selangor membuat tuntutan tegas agar parti menjalankan tindakan disiplin ke atas Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim.

Para pemimpin cabang itu mendakwa gesaan itu "mewakili suara akar umbi yang sudah jelak dengan permainan politik ala Umno oleh Khalid".

"Umum sedia maklum, tindakan beliau terutamanya akhir-akhir ini jelas membelakangkan pendirian dan ketetapan Majlis Pimpinan Pusat dan pimpinan tertinggi KEADILAN dan Pakatan Rakyat.

"Malah pelawaan Khalid agar ADUN Pakatan Rakyat membuat undi tidak percaya terhadap beliau cukup memalukan.

"Oleh itu, kami mewakili suara akar umbi menggesa parti dan pimpinan tertinggi untuk mengenakan tindakan disiplin terhadap beliau," kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Lima ketua cabang tersebut adalah Mohd Yahya Mat Sahri (cabang Tanjung Karang), Abu Talip Bujang (Sabak Bernam), Mohamad Fauzi Ahmad (Sungai Besar), Burhan Aman Shah (Sepang), dan Azizi Ayob (Kapar).

Ini merupakan kali pertama ketua cabang daripada keseluruhan 22 cabang PKR di Selangor mengemukakan pandangan mereka tentang kemelut jawatan menteri besar Selangor.

Dalam kenyataan sama, lima orang tersebut turut menyatakan sokongan terhadap pemilihan Presiden PKR, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan Khalid.

"Sebagai Presiden parti yang juga ADUN Kajang, beliau adalah calon yang paling kanan dan paling layak di kalangan ADUN PKR di negeri Selangor untuk menjadi menteri besar.

"Oleh yang demikian, kami menyeru agar semua anggota PKR termasuklah ADUN dan Exco dalam pentadbiran Selangor pada waktu ini untuk mengenepikan perbezaan pendapat.

"Bersatu hatilah dalam menyokong ketetapan Majlis Pimpinan Pusat pada 21 Julai yang lalu iaitu untuk menamakan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar Selangor," kenyataan mereka dipetik.
 
 
 

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


ADNAN YACOB LAGI LUCAH

Posted: 31 Jul 2014 06:00 PM PDT









Bicara semula kes tunjuk isyarat lucah

PULAU PINANG 31 Julai - Mahkamah Tinggi di sini hari ini membenarkan seorang juru ukur bahan yang dihukum penjara 30 hari dan denda RM8,000 oleh Mahkamah Majistret Balik Pulau, di sini atas kesalahan menunjukkan isyarat lucah ke arah Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah dan seorang pegawai polis, tahun lalu dibicarakan semula atas dua pertuduhan tersebut.

Ketetapan itu dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Wong Teck Meng atas alasan kedua-dua pertuduhan yang dihadapi Leong Pei Keo, 30, tidak dinyatakan dengan jelas dan tidak juga ditunjukkan bagaimana gerak isyarat dibuat yang boleh dianggap sebagai lucah.

 KAH KAH KAH

woit
kenapa malaon ini
tidak di bawa ke mahkamah
klip  youtube ini
adalah saksinya

KAH KAH KAH





TAK SEMPAT PUASA

Posted: 31 Jul 2014 07:38 AM PDT






Pas disaran amal puasa Maryam

SHAH ALAM – Selepas percanggahan demi percanggahan kenyataan dalam kalangan pemimpin Pas berhubung isu jawatan menteri besar dan kedudukan Pas dalam PR, parti itu disaran mengamalkan puasa Maryam.

Penganalisis politik, Dr Maszlee Malik yang juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menyuarakan pandangan itu selepas melihat Pas terlalu ghairah membuka aib sendiri dan pihak lain.

Malah beliau menasihatkan agar parti itu lebih berdisiplin dalam menggunakan media umum ekoran dibimbangi Pas bakal berdepan krisis dalaman yang lebih kronik pada masa hadapan.

KAH KAH KAH

woit
dah tak sempat
puasa mary yam ke
puasa  mary pai ke
puasa  zahrah ke
puasa noraini ke
puasa siti aminah ke
semua tak jalan

yang jalan hanya
puasa perangsang
puasa din ayam
puasa you ji

KAH KAH KAH




---------

TETAP AKAN DI TERAJANG

Posted: 31 Jul 2014 05:38 AM PDT






KOMENTAR
khalid tetap
akan disingkir
sama ada pas sokong
atau pas tak sokong

dap dan pkr
telah buat keputusan
terpulang pada pimpinan
parti  pas yang telah 
bersetuju bersama
mengganti khalid

mereka wajib berani
membuat keputusan
berdasarkan hadi awang
tidak mewakili pandangan ramai


Akar umbi jelak dengan permainan politik 

Khalid'

4:44PM Jul 31
Lima cabang itu mahu Khalid dikenakan tindakan disiplin kerana membelakangkan keputusan PKR dan Pakatan.
Malah pelawaan Khalid agar ADUN Pakatan Rakyat membuat undi tidak percaya terhadap beliau cukup memalukan.

"Oleh itu, kami mewakili suara akar umbi menggesa parti dan pimpinan tertinggi untuk mengenakan tindakan disiplin terhadap beliau," kata mereka dalam satu kenyataan bersama.

Lima ketua cabang tersebut adalah Mohd Yahya Mat Sahri (cabang Tanjung Karang), Abu Talip Bujang (Sabak Bernam), Moh
amad Fauzi Ahmad (Sungai Besar), Burhan Aman Shah (Sepang), dan Azizi Ayob (Kapar).


FORUM
malam selasa 
5 ogos 2014
jam 8:30 malam
dewan china kuala lumpur

siapa khalid?
siapa hadi?
apa dibelakang khalid?
apa dibelakang hadi
jemput buat ramai

akan buat siaran langsung


-----------

TAHU PULAK TAKUT

Posted: 31 Jul 2014 02:19 AM PDT




KDN nafi dakwaan Malaysia tempat latihan Hamas


Kementerian Dalam Negeri (KDN) hari ini menafikan dakwaan sebuah portal berita Israel kononnya Malaysia menjadi tempat latihan pejuang Hamas di Palestin.

Timbalan Menteri Dalam Negeri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata Malaysia tidak pernah menganjur sebarang latihan ketenteraan untuk mana-mana pihak selain negara-negara yang mempunyai perjanjian secara formal.




Hamas soldiers trained to fly parachutes in Malaysia, says report


A Hamas cell commander has told Israeli interrogators that members of a cell had trained to carry out cross-border attacks using powered parachutes in Malaysia, the Jerusalem Post reported.

The commander, who was part of Hamas's regional battalion, was arrested by the Israeli Defence Forces (IDF) on July 21 in Khan Yunis.

KAH KAH KAH

woit
pasal apa nafikan
kah kah kah
dulu heboh gaza gaza gaza
hari hari gaza gaza gaza
gaza itu gaza ini

ari ini kena gertak isreal
terus tak ngaku
terus kencing dalam seluar

apa jadi dengan pejuang islam
apa jadi dengan penjihad melayu
tahu takut pada kuasa zionis
padan muka

KAH KAH KAH

-----------

JEMPUTAN FORUM

Posted: 30 Jul 2014 10:19 PM PDT





FORUM 

MALAM SELASA

5 OGOS 2014

jam 8:30 malam
dewan china
bilik mat indra
kuala lumpur

KENAPA KHALID

 PERLU 

DIHENTIKAN

a.k.a
krisis selangor
pakatan rakyat pecah?

PANEL
yb tony pua
yb hanipa maidin
yb  rafizi ramli
hishamuddin rais

MODERATOR
syukri suaram

radio bangsar akan membuat
siaran langsung

forum anjuran
radio bangsar

--------

LAGI KES PAKAR JENTIK JENTIK

Posted: 30 Jul 2014 09:00 PM PDT





Husam mahu Zuhdi bertanggungjawab atas analisis WhatsApp terbocor

Naib Presiden PAS  Husam Musa berkata Pengarah Operasi Pusat Penyelidikan Dr Mohd Zuhdi Marzuki perlu mengambil tanggungjawab sepenuhnya ekoran terbocornya tulisan beliau dalam WhatsApp AJK PAS Pusat.

Bagi Husam, PAS tidak boleh diseret dalam masalah ini dan Zuhdi perlu mengambil tanggungjawab jamaah dan bertindak sewajarnya tanpa perlu parti itu mengambil tindakan atas implikasi tersebarnya kenyataan itu.

KAH KAH KAH

teknolojoi
dan mat kantoi
dari pakar jentik jentik
dah jadi pakar nyamok

KAH KAH KAH







--------

ALHUSSEYN

0
sumber :-

ALHUSSEYN


Penduduk Gaza terbiar tanpa elektrik selepas Israel musnahkan loji kuasa

Posted: 31 Jul 2014 07:40 AM PDT


Beribu-ribu penduduk di Semenanjung Gaza yang dikepung kini terbiar tanpa elektrik selepas Israel memusnahkan satu-satunya loji janakuasa diwilayah miskin ini.

 Peranggkaan terkini menunjukkan 1.8 juta orang di daerah pantai Palestin yang dikepung adalah bergelut dengan kekurangan bekalan elektrik dan bekalan air yang serius di tengah-tengah musim panas terik.

 Beberapa imej dan rakaman dari dalam kedai di Bandar Gaza menunjukkan produk susu yang rosak.


 Krisis ini berikut serangan Israel loji janakuasa wilayah hanya sehari sebelum Israel mengebom tangki minyak di bandar, mencetuskan kebakaran besar yang berlarutan selama berjam-jam pada hari Selasa.

 Sumber berkata sebelum serangan itu, penduduk Gaza terpaksa menghadkan bekalan elektrik selama beberapa jam sehari kerana kepungan Israel yang berterusan.

 Kekurangan elektrik juga telah menjejaskan bekalan air, kerana pam air beroperasi dengan kuasa elektrik. Dengan serangan Israel berterusan  tanda-tanda kawasan pantai menuju bencana epik perkadaran .

 Penduduk dan saksi berkata kebakaran besar masih mengamuk berhampiran kilang. Kenderaan Jabatan Bomba dilaporkan tidak dapat mencapai kawasan itu. Kerosakan kepada loji kuasa yang lebih teruk kerosakan berat untuk infrastruktur di Gaza yang dikenakan dalam tempoh 23 hari dari serangan maut Israel terhadap sekerat pantai.


Sejak 8 Julai, pesawat perang Israel telah menggegarkan pelbagai tempat di Semenanjung Gaza, merobohkan rumah-rumah dan keluarga tertimbus di bawah runtuhan. Tentera Israel juga memulakan serangan darat terhadap Palestin yang miskin pada 17 Julai.

 Sekurang-kurangnya 1,300 penduduk Palestin terbunuh setakat ini dalam serangan Israel, dan hampir 6,500 yang lain cedera.

 Israel telah menolak desakan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk gencatan senjata baru-baru ini , yang gerakan Palestin Hamas telah menandatanganinya.SUMBER

Komen dari hamba Allah bernama Karim :

Terdapat kekurangan makanan dan perubatan bagi penduduk Gaza. Sekarang Israel telah memusnahkan loji kuasa yang satu ini sahaja dan ini dilakukan bertujuan untuk mewujudkan kekurangan  pam elektrik  air berjalan.

 Israel lakukan kekejaman ini kerana mereka mendapat lampu hijau dari sekutu mereka, Amerika Syarikat yang menyelaraskan semua tindakan ketenteraan. 

Hakikat bahawa dunia Islam dan negara-negara lain tidak bersatu dalam tindak balas mereka menjadikan perkara lebih buruk lagi.

 Satu pendirian kolektif yang bersatu dan tindak balas amat diperlukan untuk berhadapan dengan pencerobohan Israel dan pembunuhan beramai-ramai.

 Mesir mesti membuka sempadannya untuk biarkan bekalan air, makanan dan perubatan mendapat laluan.

 Negara-negara di dunia terutama dunia Islam perlu bersatu untuk berhadapan dengan Zionisme dan perekanya. Masa berharga hilang dalam kelewatan.

 Sila bertindak sekarang untuk membantu Gaza. "Response Kolektif" adalah penting saat ini. Bersatu, menyelaras dan menghadapi pencerobohan kejam ini dan keganasan tidak bertamadun dari Israel dan sekutunya. HELP GAZA. Penjara terbesar di dunia pada masa ini adalah GAZA.

Pejuang Hamas mendapat latihan di Malaysia?

Posted: 30 Jul 2014 11:04 PM PDT

Perkhidmatan Keselamatan Bet Shin mendedahkan bahawa pejuang Hamas menerima latihan di Malaysia dan Gaza untuk menyusup masuk ke Israel melalui udara untuk menculik dan membunuh orang Israel.

 Pada awal pagi 21 Julai, tentera IDF menangkap seorang komander Hamas di sel Khan Yunis, selatan Gaza. Apabila disoal oleh ISA (Israel Security Agency - juga dikenali sebagai Perkhidmatan Keselamatan Shin Bet), komander sel mendedahkan bahawa dia telah dihantar oleh kepimpinan Hamas ke Malaysia untuk latihan paragliding. Rancangan itu adalah untuk terjun ke dalam Israel untuk menculik dan  membunuh orang awam.

 Tawanan itu juga mendedahkan Hamas merancang untuk menyerang hendap tentera Israel dengan peluru berpandu anti-kereta kebal dan juga menunjukkan sarang sniper pejuang pada peta Gaza. Lokasi: tingkat sepuluh bangunan Persatuan Bulan Sabit Merah Palestin di Khan Yunis.

 Latihan untuk menjadi pengganas



 Selepas direkrut ke dalam sayap tentera Hamas pada tahun 2007, pejuang menjalani latihan pertempuran biasa. Setiap lima bulan beliau akan menghadiri kursus ulang kaji yang melibatkan latihan dengan senapang automatik Kalashnikov, Soviet buatan PKC mesingan dan bom tangan buatan tempatan.

Pada tahun 2010, tawanan itu diseranaikan ke dalam satu pasukan khas dihantar ke Malaysia untuk latihan payung terjun, dalam persediaan untuk serangan penculikan rentas sempadan di Israel. Dia dan sepuluh pejuang lain dari seluruh Gaza menghabiskan seminggu menerima latihan di Malaysia.

 Selepas pulang ke Gaza, sel telah diberi latihan senjata tambahan. Mereka telah diberi amaran untuk mengekalkan kerahsiaan, dan tidak mendedahkan butir-butir latihan Malaysia mereka kepada sesiapa.

 Menyediakan serangan

 Pada tahun 2014, empat tahun selepas dihantar ke Malaysia, skuad komando Hamas telah dipanggil untuk latihan lanjut payung terjun. Kali ini latihan itu berlaku di dalam Semenanjung Gaza. Menurut banduan itu, skuad tidak diberitahu mengenai di mana serangan penculikan itu akan berlaku.

 Tawanan itu memberitahu penyiasat kira-kira satu kem latihan Hamas yang berlaku pada bulan Jun tahun ini. Latihan yang terlibat dengan latihan pistol, Kalashnikovs, M-16, RPGs, mesingan dan latihan perobohan. Pejuang yang menghadiri kem itu telah dilatih dalam pelbagai kaedah untuk menculik tentera dan bagaimana untuk beroperasi di dalam rangkaian terowong Hamas yang luas . Tawanan itu bertujuan untuk menghadiri kursus itu selepas Ramadan (akhir Julai). Akhirnya, beliau telah ditangkap oleh tentera IDF yang beroperasi di Gaza semasa Operasi Perlindungan Edge.

 Butir-butir siasatan ISA mendedahkan usaha yang besar dan sumber-sumber yang Hamas laburkan dalam mengukuhkan keupayaan ketenteraan termasuk pembinaan dan latihan tentera komando bersedia untuk menyerang dan menculik askar dan orang awam Israel.

 Hamas pergi ke panjang yang luar biasa untuk melancarkan serangan terhadap Israel. Itulah sebabnya IDF tidak akan berehat dari misi untuk menghapuskan infrastruktur organisasi pejuang dan menjamin keselamatan bagi orang Israel. SUMBER

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT