Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Taikun Hong Kong terbang dengan jet peribadi ke Malaysia kerana nak makan 'ikan empurau' berharga RM1800 sekilo

Posted: 07 Jan 2014 11:08 PM PST

Lam (kiri) dan Wong bersama perut ikan yang dibeli di Pulau Pinang.
KUALA LUMPUR: Taikun Hong Kong, Peter Lam terbang ke Malaysia menggunakan jet peribadinya untuk merasai ikan empura, yang sering dikenali sebagai 'wang bu lio' di kalangan orang Cina kerana harganya yang mahal dan dagingnya yang enak, lapor China Press.
Ikan empurau itu dijual dengan paling mahal adalah ikan air tawar pada harga sehingga RM1,800 sekilogram.
Dilaporkan bahawa Lam dan sembilan rakannya mengunjungi sebuah restoran di Kuala Lumpur untuk menikmati hidangan ikan secara stim.
Ikan itu ditempat oleh James Wong dari Sarawak, yang dikatakan sebagai pakar tentang ikan air tawar, untuk jamuan pada malam Ahad.
Wong berkata, ikan seberat 2 kilogram itu berharga kira-kira RM3,000.
"Ramai pelancong dan lelaki kaya sering terbang ke Malaysia untuk menikmati keenakan ikan empurau.
"Tetapi ia adalah pertama kali seseorang itu datang menggunakan jet peribadi hanya untuk tujuan ini," katanya.
Lam, yang merupakan Pengerusi Lembaga Pelancongan Hong Kong turut membawa pulang lima ikan air tawar tempatan, termasuk empat empurau yang bernilai kira-kira RM17,000 ke Hong Kong pada Isnin.
Ketika ditemui seorang pemberita, Lam, yang ketika itu dalam kunjungan peribadinya berkata, ia merupakan pertama kali beliau merasai ikan empurau di Malaysia.
Beliau berkata, rasa ikan itu sungguh enak.
"Saya akan kembali lagi. Selain 'wang bu liao', ikan-ikan lagi di Malaysia juga sedap. Saya akan membawa kumpulan lain tidak lama lagi untuk merasai makanan Malaysia yang lain," tambahnya.
Ikan air tawar liar menjadi begitu popular selepas pengkritik makanan Hong Kong, Chua Lam dan chef Liang Wentao, yang dikenali sebagai 'Hong Kong of Cookery' yang memaparkan hidangan itu dalam program televisyen.

Najib laki-bini ‘berseronok’ di luar negara, rakyat tanggung derita

Posted: 07 Jan 2014 09:36 PM PST


SHAH ALAM 8 JAN: Bekas Ketua Pengarang Kumpulan Berita News Straits Times Press (NSTP), Abdul Kadir Jasin membidas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak apabila dua tahun berturut-turut bercuti di luar negara ketika rakyat berhadapan kenaikan kos sara hidup.
Beliau berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib memungkiri janji Pilihan Raya Umum ke-13 lalu untuk tidak menaikkan harga barangan dan perkhidmatan.
"Bukan rakyat yang berjanji dan berikrar tidak menaikkan harga tetapi Najib dan perancang Bilik Perang pilihan raya beliau. Kini, siapa yang mungkir.
"Apakah salah, saya dan sesiapa juga menegur dan mengkritik Najib dan penasihat beliau yang bernilai berbilion ringgit itu," katanya di dalam entri blog terbaru milik beliau.
Katanya, beliau tidak bersetuju dengan sesetengah pihak yang mengherdiknya kerana mengkritik Najib berkenaan pengurusan ekonomi.
"Saya rasa pembahas berkenaan tidak terbaca "nasihat" saya berjela-jela kepada Najib dan kerajaan melalui blog ini juga dalam tulisan di tempat lain berkenaan pengurusan ekonomi, mata wang serta percukaian.
"Bila kita membincangkan isu ekonomi, banyak orang tidak peduli atau mudah bosan. Tetapi kalau tidak bincang, mereka kata kita hanya pandai kritik," katanya.

Katanya, sejak 2006, apabila kerajaan Abdullah Ahmad Badawi membuat potongan drastik subsidi petroleum menyebabkan harga minyak dan gas naik mendadak, selain harga barang serta perkhidmatan.
Beliau menulis beberapa buah rencana mengingatkan kerajaan berkenaan kesan buruk tindakan itu dan bagaimana mengurangkan beban pengguna.
"Bukan tugas saya memberi tunjuk ajar terperinci kepada kerajaan berkenaan pengurusan ekonomi. Itu tugas kementerian, jabatan, agensi dan penasihat Perdana Menteri yang sangat ramai, hebat serta tersohor.
"Tugas saya adalah memberi maklum balas dan membuat kritikan. Malangnya, ada pihak menganggap kritikan sebagai penentangan dan inilah akibatnya apabila masyarakat tidak berfikiran kritis ditambah pula sikap partisan melampau," katanya.
Kadir berkata, masalah yang dihadapi negara bukan sekadar kesan negatif rasionalisasi subsidi sahaja tetapi banyak isu dan masalah lain yang membimbangkan.
"Kita perlu terus bertanya, menegur dan mengkritik tetapi kalau ada orang yang berasa itu salah kerana terlalu sayangkan Perdana Menteri, saya rasa tidak perlu kita bersusah payah mengadakan pilihan raya untuk memilih kerajaan.
"Kita hapuskan demokrasi dan lantik sahaja kerajaan sedia ada sebagai pemerintah seumur hidup, habis cerita," katanya. - SUMBER

Halang MBPJ: Bila DAP Kuat, Puak Pelampau Naik Lemak

Posted: 07 Jan 2014 08:42 PM PST

January 8, 2014   ·   

bible_societu
INSIDEN 2 pegawai Majlis Bandaran Petaling Jaya (MBPJ) dilarang dari membuat pemeriksaan biasa di bangunan Persatuan Bible Malaysia semalam menunjukkan bahawa puak pelampau Kristian di Selangor semakin besar kepala, mentang-mentanglah DAP antara pakatan yang membentuk kerajaan di negeri tersebut.
Tidak seperti Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang terletak dibawah kuasa DYMM Sultan Selangor, MBPJ adalah terletak dibawah pentadbiran terus kerajaan Pakatan Selangor yang turut dianggotai DAP, itu yang macam bagus sangat tu.

Kaitan dengan DAP ini jelas bila ahli-ahli politik DAP tampil memberi penjelasan berhubung insiden tersebut. 

 Apahal mereka pulak yang sibuk?  Ada saham ke dalam itu Persatuan Bible Malaysia?  MasaJAIS rampas Bible bahasa Melayu di lokasi sama tempoh hari, pemimpin DAP juga yang sibuk bantah Kebetulan ke?
Patutnya orang politik jauhkan diri dari perkara-perkara macam ini sebab bercanggah dengan peranan masing-masing.  Cakap besar mewakili semua kaum dan agama, tapi kenapa nampak macam condong kat satu pihak saja?

Walaupun menyifatkan kejadian itu sebagai tak lebih dari salah faham, tapi itu kata mereka, nak meredakan ketegangan yang wujud sejak terdedah cubaan pelampau Kristian di negeri itu menyebarkan fahaman agama lain di kalangan orang Islam, seterusnya melanggar Perkara 11(4) Perlembagaan Persekutuan tentang kebebasan beragama.

Selain Selangor sendiri mempunyai Enakmen 1988 yang turut menyentuh isu sama.

Padahal inisiden menghalang pemeriksaan biasa oleh MBPJ itu berlaku kerana timbulnya stigma konon pemeriksaan semalam adalah atas arahan JAIS.  Kenapa kalau atas arahan JAIS, ada masalah ke?

Itu saja menunjukkan prejudis terhadap agensi tersebut dan agama Islam dikalangan puak pelampau ini masih tidak habis walaupun rampasan dan serbuan kelmarin adalah mengikut undang-undang.

Perkara itu disahkan sendiri oleh Exco berkaitan, Salehin Mukyi dalam satu sidang media semalam.

Erti kata lain, segala perkara remeh temeh akan dibangkitkan puak-puak ini bagi menimbulkan kebencian terhadap Islam dan dalam masa yang sama, menutup sekemas-kemasnya kesalahan mereka kerana cuba menyebarkan agama bukan Islam di kalangan orang Islam dengan pengedaran Bible bahasa Melayu di negeri Selangor.

Kalau ada yang masih tidak nampak, keadaan ini sebenarnya bahaya untuk ketenteraman negara bagi tempoh yang panjang sebab ia boleh membawa kepada pertelagahan antara agama, kalau tidak di kawal.

Sedar atau tidak, isu-isu serupa yang makin menjadi-jadi semakin ini menyerlahkan peranan DAP.  Dulu masa DAP bukan sebahagian dari kerajaan Selangor, kita tak dengar apa isu macam ini pun.

Hanya setelah DAP kuat, barulah macam-macam yang kita dengar pasal keberanian tak bertempat puak-puak pelampau ini.

Agenda asal nak menumbangkan kerajaan BN, nampaknya dah digunakan untuk memecah belahkan rakyat dengan menghangatkan sentimen berkaitan agama melalui kuasa dan peranan dalam kerajaan negeri Selangor.

Inilah akibatnya bila parti politik bukan saja bawa idealogi perjuangan parti, tapi juga idealogi keagamaan yang kebetulan bercanggah pulak dengan perlembagaan negara (dalam konteks tidak boleh agama  bukan Islam tidak boleh dikembangkan di kalangan orang Islam).

DSP cabul 2 pelajar jalani praktikal

Posted: 07 Jan 2014 07:15 PM PST

IPOH - Kertas siasatan berhubung dakwaan seorang pegawai polis berpangkat Deputi Superintendan mencabul kehormatan dua pelajar wanita akan disiapkan dalam tempoh terdekat.

Ketua Polis Negeri, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata, dakwaan sesetengah pihak yang mengatakan pegawai terbabit 'menghilangkan diri' adalah tidak benar.

Menurutnya, polis telah mengambil keterangan pegawai terbabit dan dipercayai tidak ditemui kerana sedang berehat di rumah untuk mencari ketenangan.

"Kes ini dijangka akan diselesaikan segera dan sejurus kertas siasatan siap, kita akan rujuk kepada Ketua Unit Pendakwaan untuk keputusan seterusnya.

"Sama ada kes tersebut mempunyai asas atau tidak terpulang kepada Timbalan Pendakwa Raya  untuk menentukannya," katanya.

Terdahulu, Acryl menghadiri Majlis Kesyukuran Balai Polis Bercham dan Kampung Rapat kerana berjaya menjadi juara bagi pertandingan balai 'league table' 2013.

Hadir sama, Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk A Paramasivam; Ketua Polis Daerah Ipoh, Asisten Komisioner Sum Chang Keong; Ketua Polis Balai Bercham, Inspektor Soh Sheng Siong dan Ketua Polis Balai Kampung Rapat, Inspektor Raja Mohd Zani Raja Omar.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata kes tersebut di siasat di bawah Seksyen 354 iaitu mencabul kehormatan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau kedua-duanya.
Dalam kejadian 2 Januari lalu, dua pelajar wanita berusia 21 tahun yang menjalankan latihan amali di sebuah balai polis di Taiping mendakwa pegawai terbabit telah memegang dagu dan memeluk dari belakang di sebuah bilik di balai berkenaan.

Berikutan itu, kedua-dua pelajar bertindak membuat laporan polis pada Jumaat lalu berhubung perbuatan pegawai polis berusia 40-an.

PTPTN nafi pinjaman dimansuh

Posted: 07 Jan 2014 09:39 AM PST

Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) hari ini menafikan pinjaman PTPTN dimansuhkan sepertimana disebarkan dalam satu akaun Facebook.
Pengerusi PTPTN Datuk Shamsul Anuar Nasarah berkata pihaknya akan meminta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mengesan pemilik laman sosial itu yang menyebarkan maklumat palsu itu untuk diambil tindakan.
"PTPTN tidak pernah membuat keputusan sedemikian kerana setiap dasar kerajaan berkaitan PTPTN akan diputuskan Kabinet," katanya kepada pemberita selepas mempromosi Pesta Makanan Tradisional Lenggong di Radio Televisyen Malaysia (RTM) Perak di Ipoh hari ini.
Carian di laman sosial Facebook mendapati pengguna yang menggelar dirinya "RajaNusantaragroup Empayar Langkasuka Nusantara" menyebarkan satu surat kononnya badan itu memansuhkan pembayaran balik pinjaman kepada yang mempunyai hutang PTPTN tertangguh sehingga tahun 2013.
Sementara itu, Shamsul Anuar menasihatkan peminjam yang terjejas akibat banjir baru-baru ini supaya menghubungi pejabat PTPTN untuk memaklumkan masalah pembayaran yang mereka hadapi.
"Kita meminta mereka yang terlibat menghubungi pihak kami di pejabat PTPTN negeri supaya mereka boleh membuat penangguhan pembayaran balik pinjaman atau kita boleh menstrukturkan semula pembayaran balik pinjaman mereka," katanya. – Bernama, 7 Januari, 2014. - TMI

Paderi Lawrence disiasat bawah Akta Hasutan

Posted: 07 Jan 2014 04:00 AM PST


JANUARY 07, 2014
Pengarang akhbar mingguan Herald, Paderi Lawrence Andrew (gambar) hari ini dipanggil pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk membantu siasatan berhubung kenyataannya dalam laman portal The Malaysian Insider baru-baru ini.
Menurut peguamnya, Francis Pereira, Lawrence disiasat di bawah Seksyen 4 Akta Hasutan.
"Polis soal siasat saya berkenaan kenyataan saya dalam artikel di The Malaysian Insider.
"Mereka soal siasat berkenaan apa yang saya telah katakan dan saya memberikan penjelasan berhubung perkara itu," kata Lawrence ketika ditemui pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di Shah Alam.
Beliau sebelum ini telah mengeluarkan kenyataan bahawa gereja di Selangor tetap akan menggunakan kalimah Allah dalam upacara keagamaan di gereja atas alasan Perlembagaan Persekutuan memperuntukkan kebebasan beragama di Malaysia.
"Saya jelaskan kepada mereka kita telah menggunakan perkataan Allah dalam Buku Doa Harian, yang juga petikan daripada Bible berbahasa Melayu sejak sekian lama," katanya, yang turut membawa sebuah terjemahan Bible berbahasa Melayu lama berusia lebih 100 tahun ketika sesi soal siasat tersebut.
Kenyataan Lawrence telah direkodkan oleh pegawai penyiasat ASP Effandi Main.
"Saya turut memberikan salinan (kitab) ini kepada polis," katanya lagi, dan menambah kitab berkenaan juga bertarikh 1905.
Beliau telah menerima kritikan dan tekanan pelbagai pihak selepas kenyataan berkenaan disiarkan ekoran ia bercanggah dengan titah Sultan Selangor yang melarang komuniti bukan Islam menggunakan perkataan Allah.
Selangor turut memperuntukkan Enakmen 1998 Agama Bukan Islam di Selangor (Kawalan Penyebaran Agama Kepada Orang Muslim) yang melarang penganut agama lain menggunakan 35 perkataan termasuk Allah, Nabi dan Injil.
Tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menyerbu Persatuan Bible Malaysia (PBM) minggu lalu turut menerima reaksi negatif banyak pihak.
Pengerusi Jawatankuasa Tetap hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa Selangor, Sallehen Mukhyi bagaimanapun berkata pihak berkuasa agama itu menjalankan serbuan mereka berlandaskan Prosedur Operasi Standard (SOP).
Tindakan Jais itu juga jelasnya dibuat berlandaskan aduan orang ramai dan serbuan berkenaan adalah untuk mencari bukti.
Sallehen ketika sidang media bersama Andrew di pejabatnya di Shah Alam berkata, pihaknya akan mengkaji dan memperkemaskan semula SOP Jais dengan mengkehendaki badan penguatkuasa agama berkenaan memaklumkan kepada exco terlebih dahulu berhubung isu antara agama.
"Jais ikut SOP sedia ada. Dari segi sekarang tindakan Jais itu betul," katanya kepada pemberita, dan menambah serbuan yang dilakukan Jais adalah berdasarkan aduan orang ramai.
Sallehen turut berkata, titah Sultan Selangor berkenaan larangan penggunaan perkataan Allah oleh kumpulan penganut agama bukan Islam juga perlu dipatuhi.
"Tuanku sebagai ketua agama. Maka, sebarang tindakan berkaitan enakmen itu, maka ianya terpakai dalam konteks negeri Selangor, kita ikut titah Sultan Selangor," kata Ahli Dewan Undangan Negeri Sabak itu lagi. – 7 Januari, 2014. - TMI

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Najib, laki-bini ‘berseronok’ di luar negara, rakyat tanggung derita

Posted: 07 Jan 2014 09:00 PM PST

SHAH ALAM 8 JAN: Bekas Ketua Pengarang Kumpulan Berita News Straits Times Press (NSTP), Abdul Kadir Jasin membidas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak apabila dua tahun berturut-turut bercuti di luar negara ketika rakyat berhadapan kenaikan kos sara hidup.
Beliau berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Najib memungkiri janji Pilihan Raya Umum ke-13 lalu untuk tidak menaikkan harga barangan dan perkhidmatan.
"Bukan rakyat yang berjanji dan berikrar tidak menaikkan harga tetapi Najib dan perancang Bilik Perang pilihan raya beliau. Kini, siapa yang mungkir.
"Apakah salah, saya dan sesiapa juga menegur dan mengkritik Najib dan penasihat beliau yang bernilai berbilion ringgit itu," katanya di dalam entri blog terbaru milik beliau.
Katanya, beliau tidak bersetuju dengan sesetengah pihak yang mengherdiknya kerana mengkritik Najib berkenaan pengurusan ekonomi.
"Saya rasa pembahas berkenaan tidak terbaca "nasihat" saya berjela-jela kepada Najib dan kerajaan melalui blog ini juga dalam tulisan di tempat lain berkenaan pengurusan ekonomi, mata wang serta percukaian.
"Bila kita membincangkan isu ekonomi, banyak orang tidak peduli atau mudah bosan. Tetapi kalau tidak bincang, mereka kata kita hanya pandai kritik," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Mengapa PAS menentang GST?

Posted: 07 Jan 2014 08:58 PM PST

Firman Allah:
أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُمْ مَلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا (79)الكهف.
Maksudnya:
Khadir berkata: "Adapun kapal (yang aku rosakkan) ini adalah kepunyaan orang-orang miskin yang bekerja dilaut. Aku jadikannya rosak, kerana mereka akan melalui negeri yang Rajanya merampas setiap kapal yang tiba"

Firman Allah:
قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا (94) قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا (95) آتُونِي زُبَرَ الْحَدِيدِ حَتَّى إِذَا سَاوَى بَيْنَ الصَّدَفَيْنِ قَالَ انْفُخُوا حَتَّى إِذَا جَعَلَهُ نَارًا قَالَ آتُونِي أُفْرِغْ عَلَيْهِ قِطْرًا (96(الكهف.
Maksudnya :
Mereka berkata: "Wahai Zulkarnain, sesungguhnya kaum Yakjuj dan Makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi; oleh itu, setujukah kiranya Kami menentukan sejumlah bayaran kepadamu (dari hasil pendapatan kami) dengan syarat Engkau membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka?" (94)
Dia menjawab: "(kekuasaan dan kekayaan) yang Tuhanku kurniakan kepadaku menguasainya, lebih baik (dari bayaran kamu); oleh itu bantulah aku dengan tenaga (kamu beramai-ramai) aku akan bina antara kamu dengan mereka sebuah tembok penutup yang kukuh (95)
bawalah kepadaKu ketul-ketul besi"; sehingga apabila ia terkumpul separas tingginya menutup lapangan antara dua gunung itu. Dia pun perintahkan mereka membakarnya dengan berkata: "Tiuplah dengan alat-alat kamu" sehingga apabila ia menjadikannya merah menyala seperti api, berkatalah dia: "Bawalah tembaga cair supaya aku tuangkan atasnya" (96)

Al Quran memaparkan dalam satu surah, dua kisah benar dizaman silam, supaya diambil iktibar. Ianya merupakan kisah perbandingan diantara kerajaan yang zalim yang merampas setiap kapal yang lalu kenegerinya tanpa mengira pemiliknya kaya dan meskin, lalu nabi Khadir merosakkan kapal kepunyaan orang-orang miskin bagi menyelamatkannya. Berbeza pula kerajaan yang adil, Rajanya seorang yang soleh dan bijak bernama Dzulqarnain, membantu kaum yang lemah, kerana kewangannya surplus,  sehingga menolak tawaran untuk membayar cukai bagi membantu mereka menghadapi pencerobohan kaum yang ganas.

Islam adalah membawa rahmat kepada seluruh manusia. Dalam konsep mengumpul sumber kewangan negarayang dilaksanakan dalam sistem ekonomi diperingkat masyarakat dan negara, nasional dan antara bangsa  daninter negara - negara, Islam  menentang pengambilan kekayaan secara rakus tanpa mengira batas timbang rasa kemanusiaan.

Dalam hal ini,Islam tetap menggalakkan kemajuan ekonomi sehingga berkemampuan untuk diri dan membantu pihak yang memerlukan bantuan. Islam juga tidak menyekat kekayaan yang diambil dengan cara yang baik dan membelanjakannya juga untuk kebaikan, dengan menetapkan sempadan dan kewajipan, serta menghalang kekayaan negara berpusing dikalangan orang-orang yang kaya dan pihak yang berkuasa. Batas halal dan haram dalam segala aspek, barangan, operasi dan akhlak dalam semua urusan, adalah sempadan dalam kegiatan ekonomi. Sistem ekonomi liberal kapitalis tidak mempunyai roh akhlak, halal – haram ini. Semua ini bertujuanuntuk menjaga kesaksamaannya dan keharmonian dalam kehidupan manusia yang bermasyarakat madani.

Read More / Baca Lagi >>

Wawasan 2057 setelah 100 tahun kemerdekaan

Posted: 07 Jan 2014 08:57 PM PST

Hasbullah Faudzi

Idea Wawasan 2020 adalah harapan untuk meletakkan Malaysia setaraf dengan negara maju yang digagaskan oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Idea yang diperkenalkan pada khalayak pada 1991 sewaktu membentangkan Rancangan Malaysia Keenam adalah pelan dalam jangka masa 30 tahun. Sekurang-kurangnya, bermula pada tahun ini (2014), hanya tinggal sekitar enam tahun untuk melihat adakah harapan untuk Malaysia yang ideal ini akan dapat dicapai.
Namun, persoalannya adalah setelah tercapainya status negara maju, apakah harus dibiarkan begitu sahaja? Bahkan, ketika seluruh usaha menghala untuk mencapai cita-cita Wawasan 2020 itu, apakah pula persediaan kita untuk mengekalkan status negara maju itu?
Oleh itu, terinspirasi daripada wawasan ideal mantan perdana menteri ini, selaku generasi pelapis generasi sekarang, golongan anak muda harus secara bersama merangka suatu harapan tentang hala tuju negara pada masa akan datang. Untuk itu, dengan meletakkan tahun ini sebagai satu sasaran untuk mencapai suatu hasrat yang murni akan menyebabkan kita lebih berdisiplin untuk menggerakkan seluruh tenaga fizikal dan mental dengan segala keupayaan untuk mencapai sasaran yang kita tetapkan.
Untuk itu, saya melihat 2057 adalah tahun yang cukup ideal untuk dijadikan sebagai tahun sasaran untuk mentransformasikan negara ke arah lebih baik yang dapat dijenamakan sebagai 'Wawasan 2057'. Pandangan ini berasaskan kepada tiga rasional utama.
Pertama, 2057 adalah tahun perayaan 100 tahun kemerdekaan dalam negara kita. Oleh itu, adalah cukup penting untuk merayakan ulang tahun kemerdekaan itu dengan sesuatu yang sangat bermakna dan konkrit itu melalui gerak usaha untuk mengisi kemerdekaan.
Kedua, dalam tempoh 100 tahun, peralihan antara generasi juga akan merubah cara fikir dalam kalangan masyarakat, lantas, ini mengubah gaya fikir antara kedua-dua generasi. Mengambil kira faktor kelahiran bermula 1957, sekurang-kurangnya, dalam tempoh 100 tahun, tiga generasi dilahirkan untuk menyaksikan perkembangan kemajuan secara holistik dalam negara.
Ketiga, saya melihat, sasaran yang diunjurkan untuk mencapai sasaran pertumbuhan untuk Wawasan 2020 menggunakan unjuran yang cukup optimis tanpa mengambil kira situasi kegawatan ekonomi atau faktor luar yang bakal mempengaruhi angka peratusan diunjurkan.
Ini kerana, faktor pandangan yang dikemukakan oleh mantan perdana menteri adalah hasil daripada penelitian keadaan kekuatan ekonomi negara pada waktu itu. Berbekalkan dengan pengalaman beberapa krisis ekonomi yang berlaku, kita harus melihat semula kaedah unjuran yang dicadangkan. Masa sekarang adalah waktu yang sangat tepat untuk melakukan penelitian semula memandangkan situasi ekonomi negara yang kurang stabil berbanding pada tahun-tahun keajaiban Asia pada 1990-an.
Read More / Baca Lagi >>

Tengku Adnan Akan Mati Kempunan Jika Hard Rock Tidak Dibuka Di Putrajaya

Posted: 07 Jan 2014 08:51 PM PST

Selepas Presiden Perbadanan Putrajaya, Aseh Che Mat memohon maaf berhubung rancangan pembukaan pusat hiburan dan restoran Hard Rock Cafe di Putrajaya sehingga membangkitkan kemarahan ramai dan kemudian pengurusan Hard Rock pula mengumumkan tiada perancangan untuk membuka cawangan baru, semua pihak menyangka isu itu telah berakhir dan penduduk Putrajaya boleh meneruskan kehidupan malam mereka dengan aman dan tenteram.

Rupa-rupanya ia belum berakhir. Ini berikutan kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan, Tengku Adnan Tengku Mansor yang menyatakan Hard Rock boleh membuka cawangannya di Putrajaya jika memenuhi syarat yang ditetapkan iaitu tidak menghidangkan arak serta sajian hiburan yang mengghairahkan.

Malah beliau yang juga Ahli Parlimen Putrajaya mencadangkan jika Hard Rock membuka cawangannya di Putrajaya, mereka boleh menyajikan hiburan dan persembahan nasyid bagi menggantikan muzik rock yang biasa dipersembahkan di mana-mana cawangannnya di seluruh dunia.

Dalam masa yang sama, Tengku Adnan juga menpertahankan Aseh Che Mat yang menurutnya berniat baik mahu menarik pelabur menanam modal di Putrajaya.

Apa yang tergambar daripada kenyataan Tengku Adnan ini ialah beliau nampaknya begitu teringin mahu melihat Hard Rock membuka cawangannya di Putrajaya sehingga sanggup mencadangkan sesuatu yang mustahil iaitu persembahan nasyid bagi menggantikan muzik rock tanpa batasan.

Di ketika Aseh turut menjelaskan tiada cadangan dan pengurusan Hard Rock pula menyatakan tiada perancangan ke arah itu, Tengku Adnan seperti membuka laluan semula mengenainya.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan 47% BN ibarat 'tubuh yang sudah tidak berfungsi, setiap anggota menghadapi penyakit'

Posted: 07 Jan 2014 08:50 PM PST

Kita sedang berada di dalam tahun baru, 2014. Masing-masing masih lagi menerima dan menghantar ucapan selamat tahun baru di antara satu dengan lain. Masing-masing berharap akan ada perubahan yang drastik terhadap negara sambil mengharapkan segala atau setidak-tidaknya kebanyakan isu yang dihadapi rakyat berbilang kaum di negara ini dapat diselesaikan.
Walaupun ramai yang tidak begitu yakin keadaan akan bertambah baik, namun rakyat tetap mengharapkan ada kelainan dalam semua bidang kehidupan pada tahun ini. Bagi ramai orang berpendapat, jika Najib dan barisan kepimpinannya tidak mampu untuk mencari penyelesaian yang abadi, maka adalah tanggungjawab rakyat untuk mengubahnya.
Tahun 2013 merupakan tahun paling mencabar kerana banyak isu besar yang tidak dapat dikira jumlahnya berlaku dan semuanya telah mengakibatkan keresahan rakyat yang ketara. Dari Perlis hingga ke Sabah, masalah timbul satu lepas satu dan tidak ada satu pun telah diselesaikan oleh Najib dan kepimpinan beliau.
Jika di ibaratkan negara ini sebagai sebatang tubuh manusia, masalah kesihatan tubuh itu datang satu demi satu sebelum dapat menyelesaikan masalah-masalah yang dihadapi oleh anggota-anggota tubuh yang lain sebelumnya.
Sekarang semua anggota tubuh itu sedang menghadapi masalah. Tubuh itu sedang berhadapan dengan darah tinggi pada mulanya. Sampai sekarang penyakit darah tinggi itu belum selesai tetapi urat saraf pula tidak berfungsi dengan baik lagi. Dalam pada itu timbul masalah kaki yang tidak lagi mampu untuk menahan beban berat badan maka tubuh bergerak begitu perlahan untuk sampai kemana-mana destinasi.
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Kita: Antara Islam Dan Bukan Islam..!!

Posted: 07 Jan 2014 07:24 PM PST


Jangan rosakkan nama baik Islam

Posted: 07 Jan 2014 06:50 PM PST


A Shukur Harun

PAS menyatakan pendirian jelas mengenai isu nama Allah – ia menyatakan kebimbangan yang sangat serius akan cubaan pelbagai pihak yang mahu menimbulkan provokasi dilihat boleh menimbulkan ketegangan antara agama di negara ini.
Malah, ia memandang isu ini diperhangat hingga rakyat lupa masalah keperitan hidup akibat kenaikan harga barang.
Ia percaya usaha mengalihkan perhatian ini berkemungkinan akan berterusan untuk menghapuskan keluh kesah rakyat mengenai kehidupan mereka yang semakin terhimpit.
Menurut Presiden PAS, Datuk Seri Abd Hadi Awang, isu penggunaan kalimah Allah oleh golongan bukan Muslim seharusnya diselesaikan melalui perbincangan.
"PAS memandang dengan serius suara-suara provokasi yang ditimbulkan oleh pihak tertentu dalam isu penggunaan kalimah Allah, terutama terhadap cadangan beberapa pihak untuk berdemonstrasi di hadapan gereja tertentu di Selangor pada Ahad," katanya.
Pendirian ini sangat rasional, menepati kehendak Islam dan menggambarkan keluasan pandangan tokoh pimpinan PAS.
Ia pandangan yang berasaskan ilmu, kefahaman yang mendalam terhadap Islam, tidak didorong oleh pelbagai kepentingan politik dan duniawi.
Bedasarkan petunjuk di dalam Al-Quran, Sunnah, Hadis dan sirah Nabi Muhammad, kita melihat Islam itu begitu indah, penuh dengan toleransi dan sangat harmonis dalam berinteraksi dengan agama lain.
Read More / Baca Lagi >>

Kerajaan Umno-BN "Bughah" Sebenar - Dr Khairuddin

Posted: 07 Jan 2014 06:41 PM PST

Rakyat tertekan ekoran harga barang dan kos sara hidup meningkat

Posted: 07 Jan 2014 06:30 PM PST

SHAH ALAM 8 JAN: Kemelut kenaikan beberapa harga barangan keperluan harian mendapat bantahan pelbagai pihak kerana ternyata sangat membebankan terutama bagi golongan berpendapatan rendah.
Tidak cukup dengan itu, rakyat terus menerima tekanan apabila kerajaan pusat bertindak mengumumkan pelbagai kenaikan lain seperti tarif elektrik, cukai pintu dan tol.
NUR SHAHIDA AHMAD Tinjauan Selangor Kini di sekitar Shah Alam mendapati majoriti orang ramai yang ditemui mengakui kenaikan harga barangan secara mendadak memberi impak besar terhadap kehidupan seharian mereka, terutama apabila perbelanjaan kini melebihi pendapatan.
Kakitangan awam, Nur Shahida Ahmad, 27, berkata sebahagian besar gaji yang diperoleh setiap bulan akan dibelanjakan untuk membeli barang keperluan harian seperti barang dapur dan membayar sewa rumah.
Katanya, walaupun pendapatan isi rumah bersama suami mencecah RM4000 sebulan, namun kos kehidupan yang tinggi di kawasan bandar tidak menjamin seseorang itu dapat hidup selesa.
"Gaji kakitangan awam tidak seberapa, bahkan kenaikan tahunan juga tidak begitu tinggi. Tambahan pula hidup dalam kawasan bandar, kalau gaji seseorang itu RM2000 sebulan belum tentu mencukupi.
"Apabila harga barang naik, kita terpaksa atur semula kewangan supaya perbelanjaan bulanan tidak melebihi pendapatan. Kini, selepas harga petrol naik, kos perjalanan juga meningkat," katanya.
ABDUL KAMAL SUDIN 56Abdullah Kamal Sudin, 55, yang berpendapatan kira-kira RM1000 sebulan turut mengalami masalah sama hampir setiap bulan untuk menyara isteri dan tiga orang anak yang masih bersekolah.
Beliau yang berkhidmat sebagai pekerja am berkata, dalam sebulan perlu mengagihkan pendapatan untuk membayar bil elektrik, barangan dapur dan keperluan sekolah anak.
"Dengan gaji sebegini sudah tentu tidak mencukupi untuk menampung keperluan saya sekeluarga,bahkan semakin terbeban apabila kerajaan mengumumkan pelbagai kenaikan pada tahun ini.
"Kerajaan harus mengawal harga barangan, bukan sesuka hati menaikkanya kerana hanya menekan rakyat terutama golongan berpendapatan rendah seperti saya," katanya.
Sementara itu, peniaga, Miskina Abdullah, 63, mengakui pendapatan hariannya kian merosot kerana pembeli kini lebih berhati-hati dalam membeli barangan.
Katanya, keadaan itu berlaku selepas kerajaan bertindak mengumumkan pelbagai kenaikan mulai tahun lalu.
Read More / Baca Lagi >>

Hari jadi : Siapa yang tuan menteri undang malam ini....

Posted: 07 Jan 2014 06:27 PM PST

Siapa yang tuan undang malam ini?
ke parti hari jadi gilang-gemilang
di dewan tarian hotel terbilang
dengan aneka santapan terhidang
di luar kereta Porche Cayennes dan Toyota Alphards berbaris
di dalam orang-orang besar tersenyum manis.

Siapa yang tuan undang malam ini?
mana pengundi kawasan tuan
yang pernah dijanjikan kemakmuran?
tidak kami lihat para penyokong yang memberikan kemenangan
tidak kami lihat kelibat mereka yang menumpahkan kesetiaan.

Ketika tuan bergelak ketawa malam ini
atau bersalaman dengan manusia berpangkat tinggi
ingat-ingatlah kami
yang mesti mengikat perut
yang mesti terus terjerut
yang mesti berjimat-cermat semasa berbelanja
membeli barang keperluan yang paling rendah mutunya
yang mesti merenung hari esok dengan wajah muram durja.

Semoga malam ini tuan bersukacita
hidup bahagia dan lanjut usia
anak cucu sihat sejahtera
itu harapan rakyat jelata
yang hanya boleh memandang menumpang gembira.


Irfan ES, Januari 2014

Najib boleh dikritik, kata bekas ketua pengarang NST

Posted: 07 Jan 2014 06:22 PM PST

Penyokong pro kerajaan patut sedar bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak boleh dikritik akibat keputusan Putrajaya untuk memotong subsidi rakyat hingga menyebabkan kenaikan harga, kata bekas pengarang akhbar yang ada kaitan dengan Umno.
Wartawan veteran, Datuk A Kadir Jasin menerusi tulisan dalam blognya, berkata Najib dan penasihatnya patut ditegur apabila rakyat memberi reaksi terhadap cara Putrajaya mengendalikan ekonomi negara.
"Najib dan penasihatnya ketika pilihan raya umum yang berjanji kepada rakyat bahawa harga tidak akan dinaikkan. Jadi, sekarang siapa yang mungkir janji," katanya dalam posting terbaru dalam blognya, The Scribe semalam.
Beliau juga mempersoalkan adakah perdana menteri raja berkuasa mutlak sehingga tidak boleh dikritik atau disentuh.
"Atau adakah dia keramat hidup yang bebas daripada segala bentuk kesilapan," katanya yang turut menjadi pengarang kumpulan New Straits Times ketika pemerintahan Tun Dr Mahathir Mohamad.
Sejak September, Putrajaya memperkenalkan beberapa siri kaedah pemotongan kos untuk mengawal defisit bajet yang kronik dan ini termasuk mengurangkan subsidi minyak, pemansuhan subsidi gula, membenarkan peningkatan tarif elektrik dan pengenalan cukai barangan dan perkhidmatan (GST).
Putrajaya juga dikatakan sedang menyemak kadar tol manakala rebat 20% yang ditawarkan kepada pengguna kerap lebuh raya di Lembah Klang dikatakan akan dimansuhkan.
Read More / Baca Lagi >>

Pimpin melalui teladan, pesan penganalisis kepada pemimpin kerajaan 47% BN

Posted: 07 Jan 2014 06:20 PM PST

Pemimpin Barisan Nasional (BN) perlu memimpin melalui teladan dan peka dengan keadaan rakyat yang sedang dihimpit kos sara hidup meningkat atau kerajaan berdepan risiko kehilangan sokongan pada pilihan raya umum ke-14 nanti, kata penganalisis.
Ahli politik juga perlu mengekang gaya hidup mereka seiring dengan permintaan Putrajaya agar berjimat, kata penganalisis, susulan kebimbangan orang ramai bahawa pemimpin kerajaan persekutuan BN tidak mengurangkan perbelanjaan mereka.
Profesor Madya Shaharuddin Badaruddin dari UiTM, berkata ahli politik kedua-dua pihak perlu melaksanakan kata-kata mereka dengan mengurangkan perbelanjaan.
Beliau berkata, ini adalah amat penting terutama ketika sambutan Maulidul Rasul akan datang bagi memperingati hari lahir Nabi Muhammad pada 14 Januari ini, yang membawa tema wasatiyyah atau kesederhanaan.
"Ini adalah masa yang terbaik bagi mereka untuk menjadi contoh. Perkara yang terbaik untuk mereka lakukan sekarang ialah amalan kesederhanaan dan bukannya menunjuk-nunjuk," katanya kepada The Malaysian Insider.
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menganjurkan sambutan hari jadi mewah di sebuah hotel lima bintang di Kuala Lumpur pada Ahad lalu dan tetamu mendakwa ia menjadi sambutan Tahun Baru. The Malaysian Insider difahamkan, kosnya kira-kira RM120,000.
Seorang lagi menteri merayakan sambutan perkahwinan anaknya selama dua hari berturut-turut di satu lagi hotel lima bintang di Kuala Lumpur bulan lalu, dengan disertai oleh raja-raja dan VIP serta dihiburkan penyanyi wanita terkemuka dari Indonesia.
Read More / Baca Lagi >>

Dr. Syed Husin Ali: UMNO Sekarang Tak Ada Kekuatan

Posted: 07 Jan 2014 06:12 PM PST

Malaysia Kita: Kes dekan kahwin 'lelaki' selesai

Posted: 07 Jan 2014 03:47 PM PST


SRI WANI berbincang dengan peguamnya Amli ketika hadir di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Kes pertikaian kesahihan jantina seorang pemilik butik kecantikan, Sri Wani Choo Abdullah oleh bekas suaminya di Mahkamah Tinggi Syariah di sini selesai semalam selepas bekas dekan itu bersetuju membayar kepada wanita itu kos mahkamah sebanyak RM12,000 secara ansuran bulanan.
Setahun lebih kes itu tertangguh, Dr. Bahrom Sanugi akhirnya akur untuk melunaskan kos guaman tersebut seperti mana diperintahkan oleh Hakim Syarie Mohd. Amran Mat Zain selepas menolak permohonan yang difailkan pada 17 Januari 2011.
Menurut peguam syarie, Datuk Amli Embong yang mewakili Sri Wani, buat permulaan Bahrom telah membayar sebanyak RM3,000 pada prosiding semalam.
Baki RM9,000 kos mahkamah yang perlu dibayar kepada Sri Wani akan dibayar setiap RM3,000 dalam tempoh tiga bulan lagi.
Persetujuan itu direkodkan di hadapan Mohd. Amran sementara peguam syarie Irsamuddin Ikhsan hadir bagi pihak Bahrom yang juga hadir di mahkamah.
Sri Wani mengakui lega dan bersyukur kerana semua telah selesai selain dia telah berbaik-baik semula dengan bekas suaminya itu.
"Masing-masing ada kehidupan dan perlu diteruskan," katanya.
Terdahulu Bahrom, 63, diperintah membayar kos guaman sebanyak RM12,000 selepas mahkamah sama pada 30 Ogos 2012 membatalkan empat permohonan termasuk melakukan ujian asid deoksiribonukleik (DNA) terhadap Sri Wani, 39, bagi mengesahkan status jantina pemilik butik itu.

"Boss Borek, Pekerja Rintik": Tuntutan palsu diplomat Malaysia

Posted: 07 Jan 2014 03:45 PM PST


DUA diplomat meninggalkan pejabat SPRM di Putrajaya semalam selepas keterangan mereka direkodkan.

PUTRAJAYA - Dua diplomat Malaysia ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini semalam bagi membantu siasatan berhubung tuntutan palsu penggunaan kenderaan dan urusan logistik yang kesemuanya berjumlah AS$126,000 (RM378,000).
Kedua-dua pegawai berusia dalam 40-an tersebut ditahan pada pukul 3.30 petang ketika mereka hadir memberi keterangan kepada SPRM di sini.
Tuntutan melampau itu dikatakan dibuat kedua-dua pegawai kanan Kementerian Luar itu semasa mereka hadir pada Sidang Kemuncak Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (APEC) 2011 di Hawaii, Amerika Syarikat.
Pengarah Siasatan SPRM, Datuk Mustafar Ali berkata, siasatan kes tersebut dilakukan sebaik pihaknya mendapat maklumat daripada beberapa sumber mengenai tuntutan yang dibuat oleh dua pegawai tersebut yang dilihat meragukan.
Bagaimanapun, menurut beliau, kedua-dua diplomat itu dibebaskan dengan jaminan selepas mereka memberi keterangan selama empat jam di pejabat SPRM.
Mustafar bagaimanapun enggan mendedahkan jawatan kedua-dua pegawai kanan tersebut atas sebab-sebab tertentu.

Malaysia Kita: Ibu tiri sumbat cili dalam ‘anu’

Posted: 07 Jan 2014 03:43 PM PST

Kajang: Seorang ibu tiri tergamak mendera anak perempuannya dengan memasukkan cili yang ditumbuk lumat ke dalam kemaluan dan mulut dalam kejadian di Tasik Kesuma, Beranang, di sini pagi Sabtu lalu.
Dalam kejadian jam 10 pagi itu, perbuatan kejam ibu tiri terbabit turut disaksikan dua adik serta nenek mangsa yang uzur, namun mereka tidak mampu berbuat apa-apa.

Difahamkan, ketika kejadian bapa mangsa tiada di rumah kerana bekerja.
Ketua Polis Daerah Kajang Asisten Komisioner Ab Rashid Ab Wahab berkata, hasil pemeriksaan mendapati ibu tiri pernah mendera mangsa sejak setahun lalu dengan menekap sudu panas ke badan mangsa sehingga meninggalkan kesan parut.

"Tidak tahan dengan perbuatan ibu tirinya itu, mangsa kemudian nekad pergi ke rumah ibu saudaranya yang tinggal di kawasan berhampiran dan menceritakan kejadian yang dialami sebelum bertindak membuat laporan polis sebelum suspek ditahan kira-kira jam 4 petang, hari sama," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Beliau berkata, suspek berusia 31 tahun itu kini ditahan reman selama tiga hari bermula hari tangkapan dan dilanjutkan sehingga Khamis ini.
"Mangsa yang berusia 11 tahun dihantar ke Hospital Kajang untuk menerima rawatan lanjut. Kes ini disiasat di bawah Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak," katanya.

Malaysia Kita: Selera jijik suami, bantu dan rakam sepupu merogol.....

Posted: 07 Jan 2014 03:39 PM PST

Arau: "Dia tak patut hidup lagi di dunia ini kerana perangainya lebih teruk daripada binatang," kata seorang isteri muda yang menjadi mangsa deraan seksual suaminya apabila dipaksa melakukan hubungan seks dengan seorang remaja berusia 15 tahun.
Malah, dalam kejadian yang berlaku jam 3 petang, 1 Januari lalu, si suami durjana itu turut membantu remaja terbabit merogol mangsa yang sedang hamil apabila wanita berkenaan meronta.
Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Nora, 19, berkata, suaminya turut merakam aksi hubungan seksnya dengan remaja terbabit yang juga sepupu lelaki itu.

"Selepas itu dia (suami) pula melakukan hubungan seks secara paksa dengan saya," katanya ketika ditemui Harian Metro, di sini, semalam.
FotoNora (kanan)

Berikutan kejadian itu, Nora membuat laporan di Balai Polis Arau pada hari yang sama, menyebabkan suaminya yang berusia 22 tahun serta remaja terbabit ditahan untuk siasatan lanjut.

Najib fails in economic management

Posted: 07 Jan 2014 03:33 PM PST

There are no doubts about it, price hikes is the main issue of year 2014.

Just when the Malaysian public's focus is on price hikes, the issue of confiscated Bibles suddenly pops up.
But at the end of the day this Bible issue will definitely fizzle out and the only issue left standing is none other than the price hikes.
There are no doubts about it, price hikes is the main issue of year 2014.
All other issues will never be able to top this issue because price hikes affects everyone's pocket.
Even those in the poor and lower income group not interested in politics will now take an interest in the current events unfolding in our nation.
This columnist interviewed the urban poor of Jinjang Selatan, Kuala Lumpur. All interviewed expressed their disappointment in the BN government for implementing the price hikes.
A senior citizen who wanted to be known only as Ng is of the view that the government has absolutely failed in economic management.
Many of the interviewees voiced anger at the government's failure to halt wastages and leakages outlined in the annual Auditor General's Report.
It is pointless for Prime Minister Najib Tun Razak to say that he understands the difficulties faced by the rakyat in these current hard times when he is not doing anything to alleviate their burdens.
Right now, his only solution is BR1M. Besides BR1M, what else? Zero, zilch, nil, nothing!
As he is clueless, perhaps he should just increase the BR1M amount to RM1,200 to be paid out next month.
Read More / Baca Lagi >>

Sejarah ringkas Pesawat Eksekutif Kerajaan Malaysia@NajibRazak

Posted: 07 Jan 2014 03:32 PM PST

Gambar Hiasan : Jet Eksekutif jenis short-haul
Oleh APA

Seingat aku penggunaan Jet Peribadi atau Eksekutif ini berleluasa sekitar dekad 90an bilamana kemunculan Jutawan Jutawan Baru (Melayu dan lain lain) hasil kesinambungan projek pengswastaan hasil cetusan idea Tun Mahathir dari dekad 80an,yang memberi manafaat kepada kroni kroni kerajaan dan pemimpin dengan bermacam macam konsesi.
Jutawan Jutawan Segera ini pula berlumba lumba menabur budi dan cuba mengambil hati orang orang kuat politik dalam kerajaan yang telah menjadikan mereka kaya raya sekelip mata.Antara yang ditawarkan adalah kegunaan Jet Eksekutif mereka untuk tujuan peribadi/bercuti menteri-menteri kanan dan ahli ahli politik penting dalam "the inner circle" pentadbiran kerajaan waktu itu.
Fokker F28 merupakan pesawat pertama yang dibeli Kerajaan Malaysia dan telah diilupuskan pada Ogos 2012 setelah mencecah 30 tahun.
Mantan Perdana Menteri ketika itu Tun Mahathir tidak terkecuali turut teruja dengan keselesaan menggunakan Jet Eksekutif ini dan dilihat kerap menggunakan Jet milik Tan Sri Ananda Krishna untuk percutian beliau ke Palma Mallorca (salah satu destinasi favourite beliau).Pada permulaan,penyediaan kemudahan jet eksekutif oleh Ahli Ahli Koporat ini hanya melibatkan percutian para pemimpin dan ahli politik penting saja.Ia kemudian nya merebak untuk urusan urusan resmi Perdana Menteri dan Menteri Menteri lain termasuk Menteri Kewangan waktu itu DS Anwar Ibrahim untuk ke mesyuarat World Bank dan Bangsa Bangsa Bersatu menggunakan jet peribadi yang sama.
Tengku Nan yang ketika itu masih tercari cari dan cuba mengukuhkan tapak politiknya turut menawarkan jet peribadi beliau sebagai cara mempromo diri beliau dikalangan orang penting politik ketika itu.Pada yang mungkin tidak tahu sebelum terjun kedalam politik Tengku Adnan adalah rakan kongsi TS Vincent Tan dalam Berjaya Group yang menguasai akhbar Watan manakala Vincent Tan menguasai akhbar The Sun.Maka berleluasa lah penggunaan jet peribadi orang korporat untuk tujuan resmi kerajaan atau percutian Menteri Kanan.
Tapi jet jet eksekutif peribadi ini ketika itu semuanya bersifat short-haul dan ianya boleh lah dianggap leceh kerana untuk penerbangan ke Eropah saja ianya memerlukan sekurang kurang 2 atau 3 fuel-stop.Maka sewaktu TS Tajuddin Ramli menerajui MAS beliau membeli sebuah BBJ (Boeing Business Jet) long-haul untuk tujuan yang sama dan pesawat ini dibawah penyelenggaraan MAS sepenuhnya ketika itu.
Maka cakap cakap kurang enak didengar mula tersebar dengan penggunaan Jet Peribadi Korporat ini dan ianya memungkinkan timbul banyak lagi FITNAH kerana dilihat saperti ada conflict of interest yang melibatkan ahli korporat dengan Menteri Menteri Kanan Kerajaan ketika itu.
Setelah mengambil kira banyak FAKTOR Mantan Perdana Menteri ketika itu Tun Mahathir mengambil keputusan akan perlunya kerajaan waktu itu memiliki pesawat mereka sendiri supaya tidak lagi bergantung kepada Jet Eksekutif Peribadi ahli ahli korporat.
Maka bermulalah pembelian pesawat untuk kerajaan waktu itu...
Dari short-haul kepada long-haul...dan dari satu buah sehingga menjadi 4 buah.
THE REST IS HISTORY...
Read More / Baca Lagi >>

Syarat 'nasyid' sekadar mahu reda kemarahan rakyat

Posted: 07 Jan 2014 03:27 PM PST

KUALA LUMPUR: Mengenakan syarat dan garis panduan untuk membuka cawangan Hard Rock Cafe di Putrajaya membuktikan kerajaan Umno BN lebih mesra pelabur daripada kemaslahatan rakyat.

Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan Mohd Noor Mohamad berkata, kerajaan Umno BN akan berusaha sedaya untuk memenuhi keperluan pelabur termasuklah membuka Hard Rock Cafe di Putrajaya walaupun rakyat membantah.

"Kita sedia maklum Umno BN memang suka berjanji itu ini, kalau sebelum ini minyak tidak dinaikkan malangnya sebaliknya berlaku.

"Syarat di keluarkan kepada Hard Rock Cafe sebagai meredakan kemarahan rakyat, bermakna memang kerajaan benar-benar mahukan cawangan cafe itu di Putrajaya," katanya ketika dihubungi.

Bagi PAS, katanya pembukaan kelab-kelab dan cafe eksklusif seperti Hard Rock Cafe bukan sahaja tidak boleh dibuka di Putrajaya bahkan ditempat-tempat lain kerana ia boleh mengundang masalah sosial kepada anak muda negara ini.

Beliau percaya syarat yang dikeluarkan itu supaya tidak ada penentangan terbuka oleh rakyat tetapi akhirnya ada usaha untuk membuka cawangan di pusat petadbiran kerajaan itu.
Read More / Baca Lagi >>

Hard Rock Putrajaya boleh main lagu nasyid....tetapi...!!!

Posted: 07 Jan 2014 08:16 AM PST

 
 
Nanti Puak UMNO Ni Akan Cadangkan KASINO dan RUMAH URUT yang halal lagi bersih kot..!!!

Laporan tanah runtuh di Lebuhraya Mahameru setakat jam 11.00 malam

Posted: 07 Jan 2014 08:04 AM PST

Laksana Hudud: Tun Abdul Hamid Mohamad Sedia Jadi Orang Tengah

Posted: 07 Jan 2014 08:03 AM PST

Malaysia Kita: 60 kedai hangus di Pekan Rantau Pajang

Posted: 07 Jan 2014 08:02 AM PST

Malaysia Kita: Tanah runtuh di Mahameru

Posted: 07 Jan 2014 08:01 AM PST


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT