Rabu, 10 Disember 2014

"BERANI KERANA BENAR!"

"BERANI KERANA BENAR!"


Jenis-jenis SIM Kad

Posted: 10 Dec 2014 04:09 AM PST

Memiliki ciri sebagai litar bersepadu yang diperakui selamat bagi menyimpan International Mobile Subccriber Identity (IMSI) serta bertindak sebagai storan penyimpanan mudah alih yang berkaitan dengan fungsi mengenal pasti dan memberi pengesahan identiti pelanggan. SIM ini telah digunakan di kesemua peranti mudah alih, termasuklah telefon mudah alih, tablet, komputer dan sebagainya.


Standard SIM kad 

Daripada segi teknikalnya, SIM ini tertanam dalam SIM kad yang boleh ditanggalkan serta ia semestinya boleh dipindahkan antara peranti mudah alih yang berbeza-beza. Secara umumnya, kad SIM yang pertama dengan gelaran 1FF (1st Form Factor) dibuat bersaiz sama seperti kad kredit dengan ukuran 85.60mm x 53.98 mm x 0.76 mm. Seterusnya, perkembangan kepada perubahan fizikal peranti mudah alih menyebabkan pelbagai pengeluar teknologi komunikasi menghasilkan inovasi kad SIM yang lebih kecil dan dikenali sebagai mini SIM kad.

Mini SIM kad 

Semestinya, segelintir daripada masyarakat kini sangat sinonim dengan SIM kad yang telah mengalami evolusi ini. Semestinya ia lebih kecil berbanding yang pertama, mini SIM kad ini atau 2FF (2nd Form Factor) masih memiliki ketebalan yang sama seperti SIM kad yang bersaiz penuh tetapi panjang dan lebarnya telah banyak dikurangkan sehingga mencapai saiz standard yang boleh diguna pakai di kesemua peranti mudah alih pada masa itu sehinggalah kini, 25 mm x 15 mm.



Mikro SIM kad 
 
Evolusi ini terus berkembang dengan 3FF (3rd Form Factor) yang juga digelar mikro SIM kad pula diperkenalkan bagi menyelaraskan dengan perkembangan pembuatan peranti yang semakin mengoptimumkan ciri fizikal yang nipis serta sangat fleksibel. Fizikalnya memiliki ketebalan yang sama, ia mengurangkan lagi panjang dan lebar sehingga berukuran 15mm x 12mm yang kini digunakan hampir di kesemua peranti terbaru yang muncul di pasaran seperti sesetengah model iPhone, Samsung Galaxy , Lumia, Lenovo dan banyak lagi.

Nano SIM kad 

iPhone 5, keluaran Apple Inc telah memberikan impak yang besar kepada ramai pihak dengan memilih untuk menggunakan nano SIM kad yang ketika pelancarannya, SIM kad jenis tersebut masih belum boleh didapati di pasaran terbuka. Nano SIM kad ini atau 4FF (4th Form Factor) memiliki ukuran 12.3 x 8.8mm (30% lebih kecil berbanding sebelumnya) dan telah mengurangkan format sebelumnya kepada luas sentuhan.Di Malaysia ketika itu, Maxis mengambil langkah bijak terlebih dahulu memperkenalkan nano SIM kad ini ke pasaran umum, sebelum diikuti oleh syarikat telekomunikasi lain.

Selain itu, ia juga mengekalkan pengaturan hubungan yang sedia ada serta satu rim kecil mengasing bahan ditinggalkan di sekitar luas sentuhan untuk mengelakkan litar pintas dengan soket. Ketebalannya juga telah dikurangkan sebanyak 0.7mm, 15% kurang daripada sebelumnya.

Tiada ulasan: