Selasa, 30 Disember 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


AirAsia Ditemukan

Posted: 30 Dec 2014 01:43 PM PST

Pencarian pesawat AirAsia QZ 8501 akhirnya  telah ditemui dalam tempoh tiga hari. Tim pencari menemukan sejumlah serpihan, termasuk prosotan darurat, tabung oksigen, dan koper , di perairan sebelah barat Kumai. 
Pesawat MH370 Disahkan Terhempas Di Lautan Hindi, namun sampai sekarang tidak ada bukti kebenarannya. Tiada pernah terlihat benda terapung apatah lagi untuk menemukan mayat..... misteri sungguh! Bila lagi Menteri nak buat sidang akhbar? Kah! Kah! Kah!

Berbeza sekali dengan kehilangan AirAsia QZ8501 , Menteri depa taklah sibuk buat sidang akhbar macam di Malaysia :

Informasi awal yang diterima pada Selasa, 30 Desember, pukul 11.30 WIB melalui radio menyebutkan bahwa kru pesawat P130 TNI Angkatan Udara melihat benda terapung di titik 03 50 112 LS/110 29 BT. 

 Selain menemukan tiga jenazah dan serpihan benda yang diduga berasal dari pesawat Air Asia QZ8501, tim Badan SAR Nasional mengidentifikasi letak body pesawat. Detik News melaporkan:
Jakarta - Serpihan pesawat, beberapa jasad, hingga bayangan pesawat AirAsia QZ8501 di dalam laut ditemukan sepanjang pencarian hari ketiga. Salah satu kapal yang dikerahkan untuk melakukan pencarian adalah kapal Basarnas KN-224.9

 KN-224 mulai berlayar pada Selasa (30/12) mulai pukul 10.00 WIB dari Manggar, Belitung Timur. Kapal berlayar menuju titik koordinat pencarian pesawat di perairan di dekat Pangkalan Bun, Kalimantan Tengah. 

 Menurut Komandan Kompi Basarnas Special Group (BSG) Charles Batlajery, kru penyelamat yang berada di kapal tersebut telah dilengkapi dengan peralatan selam lengkap. Mereka terlatih untuk menyelam hingga kedalaman 35 meter.

 "Firasat saya di awal yakin bahwa pasti perlu penyelaman untuk evakuasi sehingga sudah membawa peralatan selam lengkap. Kita menyiapkan 4 penyelam untuk melakukan pencarian awal bila keberadaan Pesawat sudah ditemukan," kata Charles di atas kapal KN 224, di perairan Teluk Kumai, Kalimantan Tengah, Selasa (30/12/2014). 

 "Anggota kita telah terlatih untuk menyelam hingga kedalaman 35 meter dan mampu bertahan hingga 2,5 jam di dasar laut," lanjutnya.~ Yudhistira Amran Saleh - detikNews

Ada 3 Jasad Bergandeng Tangan di Lokasi Penemuan Puing AirAsia QZ8501

Posted: 30 Dec 2014 03:52 AM PST

Selasa, 30 Desember 2014 | 17:19 WIB
AFP PHOTO / BAY ISMOYO-Puing-puing mengambang di area yang sama terlihat saat 
operasi pencarian pesawat AirAsia QZ8501 di atas Laut Jawa, Selasa (30/12/2014). 
Puing tersebut masih diselidiki pihak berwenang, apakah terkait pesawat 
AirAsia yg hilang.
PANGKALAN BUN, KOMPAS.com — Kopilot pesawat Hercules C130 dari Lanud Halim Perdanakusuma, Letnan Satu Penerbang Tri Wibowo, mengaku melihat sekitar delapan jasad manusia terombang-ambing di Selat Karimata pada Selasa (30/12/2014). Tiga dari delapan mayat itu, kata Tri, saling bergandeng tangan satu sama lain. 

 "Ada tujuh sampai delapan orang. Tiga (di antaranya) lagi bergandeng tangan," kata Tri di kokpit pesawat dalam penyusuran wilayah perairan selatan Kalimantan. 

 Selain jasad manusia, Tri juga melihat beberapa obyek lainnya, seperti tas koper, pelampung, dan serpihan yang diduga milik pesawat AirAsia QZ8501. 

 Menurut Tri, informasi tersebut telah dia sampaikan ke KRI Budi Utomo yang terlibat dalam proses evaluasi. "Ada Koper-koper dan kayak ada orang pakai pelampung. Saat ini sudah dilakukan proses evakuasi," ucap dia. 

 Sebelumnya diberitakan, untuk mengecek kebenaran mengenai penampakan obyek-obyek yang diduga milik pesawat AirAsia QZ8501, Panglima Komando Operasi Lanud Halim Perdanakusuma Marsekal Muda Dwi Putranto beserta tim Basarnas melakukan pengecekan dengan menggunakan helikopter ke Selat Karimata, tepatnya di sekitar perairan Teluk Air Hitam, Kabupaten Ketapang, Kalimantan Barat, Selasa (30/12/2014) siang. 

 Dwi berangkat dari Bandara Iskandar, Pangkalan Bun, sekitar pukul 13.00. Sebelum naik ke atas pesawat, Dwi mengatakan bahwa dia memang harus mengecek langsung ke lokasi untuk memastikan informasi yang ia terima dari para kru pesawat Hercules C130.~SUMBER

Kenapa Kapal Terbang asyik menghilang ….

Posted: 29 Dec 2014 11:09 PM PST

Oleh Jeff Wise 
Slate 
29 Disember 2014 

 Selepas dua hari pencarian, tiada kesan QZ8501 telah ditemui, walaupun pada hakikatnya bahawa 30 kapal laut dan 15 pesawat dari Indonesia, Singapura, Malaysia, dan Australia menyikat kawasan itu.

 Jeff Wise telah menulis mengenai kehilangan pesawat AirAsia antara persamaan dan perbezaannya dengan MH370:

Dengan AirAsia 8501, ribut boleh menjadi punca. Dengan Malaysia Airlines 370, kita masih tidak tahu.

Laut Jawa menunjukkan persisiran pantai pulau-pulau dalam operasi 
mencari dan menyelamat oleh Tentera Udara Indonesia untuk 
penerbangan AirAsia QZ8501 yg hilang pada 29 Dis 2014.
Dengan AirAsia 8501, ribut yang boleh menjadi punca. Dengan Malaysia Airlines 370, kita masih tidak tahu.

8 Mac, 2014. Malaysia Airlines 370 berlepas dari Kuala Lumpur, menuju utara, dan hilang 40 minit dalam penerbangannya. 

28 Disember, 2014. AirAsia 8501 mengambil kira dari Surabaya, Indonesia, menuju utara, dan hilang kira-kira 40 minit dalam penerbangannya. 

Adakah dua peristiwa tersebut kebetulan? Adakah sesuatu tentang penerbangan penumpang Asia Tenggara yang menjadikan mereka terdedah kepada gaya lenyap Twilight- Zon? Atau kita telah memasuki era baru perjalanan udara, di mana setiap orang boleh hilang di udara tanpa alasan yang jelas?

Demikian tulis Jeff Wise mengenai kehilangan pesawat AirAsia 8501. Beliau juga menyatakan beberapa persamaan antara penerbangan MH370 dan AirAsia 8501:



 1) AirAsia Indonesia adalah sebuah syarikat anak AirAsia, yang seperti Malaysia Airlines-beribu pejabat berhampiran Kuala Lumpur. 

2) Kedua-dua penerbangan dijadualkan untuk tiba pada waktu pagi. 

3) Tidak mengeluarkan panggilan kecemasan atau menghantar isyarat locator beacon kecemasan. 

4) Kedua-dua temporal (kejadian berlaku kurang daripada 10 bulan) dan ruang (AirAsia 8501 kali terakhir dilihat di radar kurang daripada 50 batu dari akhir MH370 "ping ring").

5) Dalam kes MH370, pengawal trafik udara mengambil masa lebih lama daripada yang sepatutnya - 17minit - baru mula bertanya selepas pesawat itu gagal muncul di zon kawalan mereka. 

6) Kawasan awal diperiksa ialah Laut China Selatan, berhampiran kedudukan penerbangan itu dipelihara pada radar menengah. 

7) Dalam kes AirAsia 8501, pengawal Indonesia mengambil setengah jam untuk memberi amaran kepada rakan-rakan mereka yang penerbangan Singapura itu telah hilang. 

8) Kawasan carian awal adalah di hujung barat Laut Jawa, berhampiran kedudukan penerbangan itu dikesan pada secondary radar. 

9) Selepas beberapa hari menghabiskan masa sia-sia mencari serpihan dipermukaan (laut), tentera Malaysia mendedahkan bahawa radar utamanya telah mengesan pesawat Airasia itu berpatah balik ketika di ruang udara Semenanjung Tanah Melayu. 

Menurutnya lagi, sehingga hari ini, tiada siapa yang benar-benar boleh menjelaskan mengapa berlaku demikian, atau menentukan di mana pesawat itu kemudiannya pergi, kerana tidak ada serpihan bangkai atau apa-apa pun telah dilihat.


Beliau juga berpandangan, jika tiada serpihan muncul dari AirAsia 8501, kita akan ditinggalkan dengan enigma yang lebih besar berbanding dengan MH370.

Selain menyatakan hal-hal persaman tersebut, beliau turut menyatakan faktor yang membuat AirAsia 8501 dilihat paling berbeza dari MH370 adalah cuaca:

1) MH370 hilang di bawah keadaan yang tenang; tidak pernah ada apa-apa sebab untuk mengesyaki bahawa cuaca memainkan peranan.

 2) AirAsia, sebaliknya, hilang berdekatan dengan ribut petir tropika; sejurus sebelum ia hilang juruterbang dilaporkan meminta kawalan trafik udara untuk kebenaran untuk mengubah ketinggian dan arah.Menurut New York Times, permintaan tersebut telah dinafikan kerana trafik yang lain adalah berdekatan.

3) MH370 mempunyai sistem komunikasi satelit jenis yang menyediakan "ping-rings" yang memberi kita petunjuk.

4) AirAsia 8501 tidak mempunyai sistem komunikasi satelit jenis yang menyediakan "ping-rings"

5) MH370 mempunyai Komunikasi Pesawat Menangani dan Pelaporan Sistem yang disediakan petunjuk kepada akhir lokasi

6) AirAsia 8501 tidak mempunyai Komunikasi Pesawat Menangani dan Pelaporan Sistem yang disediakan petunjuk kepada akhir lokasi.

Dalam keadaan yang agak canggih sedemikian yang ada pada MH370 itu, pencarian masih lagi buntu tak ketemu punca. 

Kes MH370 adalah yang benar-benar luar biasa, di mana bukti yang menunjuk kepada rampasan sebagai penjelasan yang paling munasabah untuk kehilangan itu.

Apalah yang dapat diharapkan dengan serba kekurangan yang ada pada AirAsia 8501? Sekiranya kotak hitam pesawat tidak ditemui, maka kita akan ditinggalkan dengan enigma yang lebih besar berbanding dengan MH370. Ini sangat menakutkan.

 Jeff Wise dalah seorang penulis majalah yang berpangkalan di New York dan Extreme Fear: The Science of Your Mind in Danger. Seorang editor menyumbang kepada Popular Mechanics dan Travel + Leisure, beliau pakar dalam Aviasi, pengembaraan, dan psikologi. Beliau Tweet @ ManvBrain dan blog di JeffWise.net . SUMBER

Tiada ulasan: