Rabu, 10 Disember 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


KHAS UNTUK SDRKU BADRUL HISHAM SAHARIN

Posted: 10 Dec 2014 02:25 PM PST

Kadang kadang aku naik pening tengok gelagak ahli ahli PKR ni. hang pa nak jadi apa sebenarnya , nak jadi orang , nak jadi anjing atau nak jadi babi , Dah la pemimpin buat banyak hal. kita Pejuang pun nak buat jugak ke , Badrul ko bukan pencacai, ko bukan baru masok PKR, Ko bukan pengampu .Badrul aku kenal hang sejak kita mulakan gerakan Reformasi lagi sejak belom ada Parti keADILan Nasional lagi. selepas tertubuhnya PKN ( Parti keADILan Nasional ) Kita sama sama berjuang ke hulu ke hilir. turun naik mahkamah, turun naik jalanraya bersama. ke seluruh negara berceramah hang dgn cara hang aku dgn cara aku. Pertama ikut Anuar Tahir. kemudian ikut Roslan Kasim.

 Tujuan kita satu nak menegakkan keadilan untuk Dato Seri Anwar Ibrahim khasnya Rakyat Malaysia Amnya , waktu itu dalam kepala hotak kita tak fikir kedudukan, pangkat macam Pemimpin keadilan sekarang , Tetapi tuduhan terhadap Azmin Ali ni aku dengar sejak parti di tubuhkan. Pelbagai ,sebagai Pengiring ,pembantu Setiausaha Agong pertama Sdr Anwar Tahir selama 3 tahun , Pengiring dan pembantu Ketua Penerangan Roslan Kassim 2 tahun aku dah tentu di Ibupejabat setiap hari dan ke mana sahaja Anwar Tahir dan Roslan kassim pergi. 2 minggu kita berkampong di Lunas untuk menangkan Saifuddin Nasution yg lupa diri.Siapa pengarah pilihanraya Lunas , apa yang aku tak dengar tentang Azmin Ali ni bermacam macam. mostly dari geng Ezam celaka Dulu. Dulu kita ingat Ezam betul ,last last dia tikam kita dari belakang. Azmin tetap ada bersama kita.

Tetapi Azmin Ali sampai sekarang tetap istiqamah dalam perjuangan , tetap ada bersama keadilan , tetap bersama bersama Anwar Ibrahim ,tetapi aku tak nafikan setiap manusia ada melakukan kesilapan ,termasuk Azmin Ali , mungkin yg aku tahu tentang dia semuanya bagus dan baik. tetapi dari mula aku kenal dia berbagai tuduhan ,fithnah yg aku dengar pasal dia belom lagi aku jumpa , belom lagi aku tengok , mana dia semua tuduhan tu .Kalau la kesalahan dia menjatuhkan Khalid Ibrahim aku sokong bro. aku setuju khalid celaka itu di jatuhkan sebab dia lupa diri. dia tak berpijak di bumi yg nyata. itu bukan sebab dia kan? bukan apa bro. aku bukan baru masuk keadilan. aku sama dgn kau bersama keadilan sejak orang langsung tak berani join,tak berani tunjuk tak berani mengaku.,bukan mcm sekarang sekor sekor nak tunjuk berani tunjuk bagus,duduk senang atas kesusahan orang lain.

Aku tak nak berkurang ajar dgn ko Badrul , aku kawan ko. kita dalam satu rumah. tapi apa yg ko buat mengembirakan melayu umno celaka , orang yg kita nak jatuhkan , nak humban kerana menipu rakyat , apa yg ko buat sama mcm barua barua. dalam PAS yg menikam Parti itu dari dalam , kalau ko rasa ada yg tidak kena dgn Azmin Azli bawa ke dalam majlis pimpinan, sekali tak jalan ke dua kedua tak jalan ke tiga sampai jalan , mesti ada caranya.

Aku rasa ko pun kenal perangai aku. kalau tak betul aku tak kira siapa even Anwar Ibrahim II ,aku bantai. haji hadi pun aku bantai. kalau mahathir celaka kita boleh hentam, najib kita hentam tak kan pimpinan kita buat salah kita diam. tapi masaalahnya mana bukti bukti. aku bukan jenis serang sembrono. tiada bukti yg nyata aku tak masuk bro. berbagai tuduhan terhadap Azmin dari Parti mula di tubuhkan tapi sampai sekarang kosong. Tak kan kerana dia bekas anak angkat mahathir. ko serang dia. itu dulu bro. jadi apa bukti lain ,mana dia? aku pun dok tunggu jugak, ni ko siap buat press conf. panggil Tv3 haramajadah lagi apa cer ni bro. Aku Tv3 nak Interview aku pasal KUCING bro bukan pasal Politik aku tolak, aku tolak.

 Macam yang aku cakap Kalau mahathir celaka pun kita boleh jatuhkan bro inikan pula pemimpin kita tapi kena caranya , kena gaya nya, jangan lari dari perjuangan kita bro. kita Reformis bukan barua haprak dalam parti. aku tak kisah orang kata aku kosong, tak di pedulikan, Pemimpin tak perduli aku ,tiada jawatan , siapa jamil. Jamil hanya menyalak, hanya melalak no problem bro. tapi ingat aku terlibat sama sama menubuhkan parti ini. Kesenangan mereka sekarang atas kesusahan aku juga. kalau mereka ada maruah mereka akan sedar jadi siapa silap aku Langkah. lebih elok aku tiada jawatan senang sikit aku hentam, cuma aku nak bukti yg benar benar.

 Ok bercakap pasal ko kata Azmin Ali setuju gelaran Dato Seri Anwar di ambil. come on bro. mustahil ko tak paham situasi di malaysia. Orang melayu masih menggangap Salotan Umpama Tuhan bro, cuba ko letakan diri ko di tempat dia apa yg boleh ko lakukan, ko nak lawan salotan , ko nak di katakan pendurhaka. ingat di malaysia suka atau tidak jawatan menteri besar tu masih kena tunggu kesukaan istana bro untuk menjaga segalanya bagi mereka , tambah pulak kita belah pakatan . aku berani cakap Azmin ali ibaratkan di telan mati emak di luah mati bapak.He is in the position that he cannot do anything! Siapa tahu dalam majlis di raja tu hanya dia seorang belah pakatan ,tak termasuk salotan .yg lain? lagi pun bro Dato Seri Anwar tak heran dgn gelaran tu bro tak heran. dengan gelaran yg tak boleh tolong di Titi sirotalmustaqim nanti bro.

 Jadi jgn la benda mcm ni ko nak buat nama parti kita busuk bro.Nama ko besar,aku rasa geram bila org seperti ko di hina. tapi ko jgn mulakan , aku amat amat berharap bro ko aku dan kawan kawan reformis yg tinggal jgn jadi barua dalam parti kita. kalau ada yg main tali air kita tengok dulu. ko tetap kawan aku , aku ni manusia yg jenis bukan KAKI JILAT JUBUR PEMIMPIN, Pernah dengar aku puji dan puja mana mana pemimpin termasuk Anwar Ibrahim, buktikan. betul aku pertahankan, benar aku sokong, tak betul aku tibai itu je. aku berjuang dari mula sampai sekarang tiasa satu sen pun PARTI , PEMIMPIN bagi duit. semua duit aku sendiri.pembicaraan Anwar Ibrahim di PUTRAJAYA , sewa teksi pergi balik sehari Rm 50/ berapa hari kita disana. ada siapa tanggung aku, ada siapa bayar aku, tapi ini semua kerana perjuangan kita. so jgn jatuhkan.Aku pernah Minta sumbangan untuk kucing terbiar pun aku di permainkan , di tipu.

 Kita jgn jadi barua berua dalam PAS belom pegang PUTRAJAYA sudah jadi berok mak yeh , belom apa apa sudah jadi kacang lupakan kulit, belom apa apa sudah tikam kawan dari belakang, belom apa apa sudah perasan bagus, belom apa apa sudah menyalak dan melalak macam anjing. die orang ingat pakai jubah, pakai serban, pakai ketayap,. berjanggut sudah cukup bagus. ok bro aku harap ko paham maksod dan hajat penulisan aku bro ok. Tapi bro kalau kerana tulisan aku ni lepas ni budak budak ko nak hentam aku suruh die orang cermin muka dia orang ok bro. tanya mereka di mana mereka ketika kita di hina dan di caci. ok bro.

 Salam Reformasi

Fatwa Syaikh Al-Maqdisi mengenai ancaman ISIS menyembelih aktivis kemanusiaan Alan Henning

Posted: 10 Dec 2014 03:48 AM PST

Syaikh Abu Muhammad Al-Maqdisi (hafizahullah)
Kekeliruan ISIS dalam menjalankan syari'at "pemenggalan kepala" kian memojokkan Islam ke dalam stigma "agama yang keji dan tak berbelas kasihan". Sementara, predikat rahmatan lil 'alamin tenggelam dalam lautan foto dan video berdarah-darah yang diunggah bebas oleh ISIS dan pengikutnya bukan untuk pelajaran bagi kaum Kuffar, namun dengan kebanggaan nan menipu. Subhanallah.

Alan saat ini dalam tawanan ISIS, dan ini adalah cuplikan dari ancaman ISIS kepadanya
Tidakkah ISIS memahami Qur'an Surat Al-Baqarah (2) ayat 190?

 وَقَاتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلاَ تَعْتَدُواْ إِنَّ اللّهَ لاَ يُحِبِّ الْمُعْتَدِينَ
 "Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas, karena sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas."

 Maka pantaslah Syaikhuna Al-Maqdisi mengecam keras perbuatan ISIS yang kian tak adil terhadap lawannya, termasuk kepada non-Muslim sekalipun. Berikut fatwa yang beliau -semoga Allah melindunginya- terkait ancaman ISIS atas pemenggalan seorang aktivis kemanusiaan Alan Henning beberapa waktu lalu.

 *** PENOLAKAN DAN PENGINGKARAN TERHADAP SIAPA SAJA YANG MENANGKAP ATAU MEMBUNUH PARA PEKERJA KEMANUSIAAN MESKIPUN MEREKA ADALAH ORANG-ORANG KAFIR

بسم الله الرحمن الرحيم
Segala puji bagi Allah Rabb semesta alam, shalawat serta salam semoga tercurahkan kepada penutup para nabi dan rasul, sayyidina Muhammad, kepada keluarga dan kepada para sahabat beliau, wa ba'du:

 Allah Ta'ala berfirman:

 وَٱتَّقُواْ فِتۡنَةٗ لَّا تُصِيبَنَّ ٱلَّذِينَ ظَلَمُواْ مِنكُمۡ خَآصَّةٗۖ وَٱعۡلَمُوٓاْ أَنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ ٢٥ 
 "Dan peliharalah dirimu dari pada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. dan ketahuilah bahwa Allah Amat keras siksaan-Nya" [Qs. Al Anfal: 25].

 Nabi Muhammad SAW telah memberikan sebuah permisalan kepada kita di dalam sebuah hadits shahih:

 مَثَلُ القَائِمِ في حُدُودِ اللهِ وَالوَاقعِ فِيهَا ، كَمَثَلِ قَومٍ اسْتَهَمُوا عَلَى سَفِينَةٍ فَصَارَ بَعْضُهُمْ أعْلاها وَبَعْضُهُمْ أَسْفَلَهَا ، وَكَانَ الَّذِينَ في أَسْفَلِهَا إِذَا اسْتَقَوا مِنَ المَاءِ مَرُّوا عَلَى مَنْ فَوْقهُمْ ، فَقَالُوا : لَوْ أنَّا خَرَقْنَا في نَصِيبِنَا خَرْقاً وَلَمْ نُؤذِ مَنْ فَوقَنَا ، فَإِنْ تَرَكُوهُمْ وَمَا أرَادُوا هَلَكُوا جَميعاً ، وَإنْ أخَذُوا عَلَى أيدِيهِمْ نَجَوا وَنَجَوْا جَميعاً 
 "Perumpamaan orang yang menegakkan hukum-hukum Allah dan yang melanggarnya adalah bagaikan suatu kaum yang mengadakan undian untuk naik sebuah kapal, maka jadilah sebagian mereka ada di atas dan sebagian lagi di bawah. Lalu orang-orang yang ada di bawah jika mereka hendak mengambil air maka harus melewati orang yang di atas mereka. Maka mereka berkata: "Seandainya kami melubangi kapal ini maka kami tidak mengganggu orang yang di atas kami."

Jika para penumpang kapal itu membiarkan apa yang mereka kehendaki itu maka semuanya akan binasa. Tetapi jika mereka mencegahnya maka selamatlah dan selamat semuanya." [HR. Bukhari No. 2493]

 Kesimpulan dari hadits tersebut adalah bahwa berdiam diri dan tidak mengingkari perbuatan yang mungkar akan menyebabkan turunnya bencana kepada semua orang, maka dari itu ketika kami melihat kesalahan yang dilakukan oleh sebagian kaum muslimin, maka kita tidak berhak untuk berdiam diri dari kesalahan itu walaupun kita akan terbebani dengan mara bahaya atau permusuhan, dan walaupun para penentang kita mencoba untuk merubah perkataan kita dari maksud sebenarnya, atau mencemarkannya, karena Allah telah mengambil perjanjian kepada para penyandang Al Kitab,

 "Hendaklah kamu menerangkan isi kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu menyembunyikannya".

 Risalah saya ini adalah nasehat kepada Tanzhim Daulah yang masih merupakan bagian dari bahtera umat, ia tidak keluar darinya, walaupun ia berusaha untuk mengeluarkan banyak kaum Muslimin darinya. Yang kami khawatir adalah pelanggaran-pelanggarannya dan Ummat yang bersamanya, karena Nabi kita shallallahu 'alayhi wa sallam telah mewasiatkan kepada kita dengan sabdanya:

 "tolonglah saudaramu yang dzalim maupun yang didzalimi".

Tanzhim Daulah pada hari ini terzhalimi dengan serangan para salibis terhadapnya dan terhadap kaum muslimin secara keseluruhan, tidak halal bagi seorang pun untuk mendukung salibis dalam memeranginya. Akan tetapi, Tanzhim Daulah juga dzalim karena permusuhannya terhadap kaum Muslimin, sebagaimana yang terjadi di Utara Syam (Aleppo – red.), yang sampai saat ini senjata dan alat tempur pasukannya masih mengarah kepada kaum Muslimin.

 Namun jika ternyata akhir-akhir ini hal tersebut sudah mulai berkurang, maka kami berharap agar dia dapat berhenti dan mencukupi serta meneruskan sikapnya untuk berhenti itu, jangan sampai hanya sementara saja, yaitu hingga kecaman internasional kepada mereka berkurang. Kami memandang bahwa tekanan global dan prilaku dzalim yang menimpa mereka adalah disebabkan apa yang telah mereka perbuat, yaitu berbuat dzalim kepada kaum Muslimin dan menumpahkan darah para Mujahidin serta melenceng dari kebijakan syariat Nabi, hingga dunia takut terhadap mereka dan terhadap kaum Muslimin.

 Mengapa mereka tidak bertaqwa kepada Allah dan bertaubat dari kedzaliman mereka, dan mencukupkan permusuhannya terhadap kaum muslimin? Semoga Allah mencukupkan serangan orang-orang kafir terhadap mereka.

 Jika kebanyakan dari mereka mengkafirkan banyak Mujahidin dan mengkhianati mereka serta meneriaki mereka dengan tuduhan pro-orang-orang kafir, maka hendaknya sekarang mereka berpikir, mengapa ada banyak kelompok-kelompok perlawanan yang menolak kedatangan musuh salibis yang kafir dan enggan untuk bersikap pro terhadapnya meskipun di antara kelompok-kelompok ini dengan Tanzhim Daulah terdapat permusuhan dan darah? 

Apakah itu tidak menjadikan sebuah pelajaran dan pencegah bagi mereka tidak mengkafirkan saudara-saudara mereka?

 Karena sesungguhnya kembali kepada kebenaran itu lebih baik dari pada terus-menerus berada di atas kebathilan.

 Kemudian di dalam kalimat ini saya ingin menjelaskan hukum Islam mengenai membunuh sebagian sandera yang bukan Islam, dengan tujuan menjelaskan hukum syariat dan menjaga wajah syariat agar tidak diperburuk citranya.

 Sesungguhnya orang-orang bukan Islam yang masuk ke dalam negeri-negeri kaum Muslimin untuk menjalankan tugas kemanusiaan dan tidak terbukti bahwa mereka adalah mata-mata, maka mereka harus diperlakukan seperti para pencari suaka yang haram untuk dibunuh dan diambil harta serta hak-hak mereka. Karena tujuan mereka masuk adalah untuk membantu kaum Muslimin yang miskin dan merawat mereka yang terluka serta memberi makan kepada mereka yang lapar, disertai penghormatan mereka terhadap agamanya kaum Muslimin, dan tidak menampakkan permusuhan terhadapnya, wajib hukumnya untuk disambut dengan hormat dan diberikan jaminan keamanan sebagaimana Rasul kita shallallahu 'alayhi wa sallam memperlakukan setiap orang-orang musyrik yang membantu atau menolong beliau. Dan ini adalah bagian dari sikap adil yang dicintai oleh Allah, sehingga orang-orang seperti mereka tidak boleh dizhalimi.

 Allah ta'ala berfirman:

 لَّا يَنۡهَىٰكُمُ ٱللَّهُ عَنِ ٱلَّذِينَ لَمۡ يُقَٰتِلُوكُمۡ فِي ٱلدِّينِ وَلَمۡ يُخۡرِجُوكُم مِّن دِيَٰرِكُمۡ أَن تَبَرُّوهُمۡ وَتُقۡسِطُوٓاْ إِلَيۡهِمۡۚ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلۡمُقۡسِطِينَ ٨
 "Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangimu karena agama dan tidak (pula) mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang Berlaku adil" [Al Mumtahanah: 8].

Sebelum hari-hari penyembelihan yang dilakukan oleh Tanzhim Daulah terhadap sandera warga negara Inggris (David Haines), media mengatakan bahwa ia bekerja di bidang kemanusiaan. Namun terlepas dari kebenarannya, para penyembelih mengancam di dalam rekaman video mereka bahwa mereka akan menyembelih seorang warga negara Inggris lainnya yang bernama Alan Henning.

 Menurut informasi yang kami terima, lelaki ini adalah seorang sopir yang menjadi relawan pengantar bantuan kemanusiaan, ia dikirim oleh sebuah badan amal Inggris yang bernama Lembaga Al Fatihah. Lembaga ini telah mengirim beberapa konvoi bantuan kemanusiaan ke Suriah yang berisi obat-obatan dan bantuan-bantuan lainnya untuk rakyat Suriah, kami juga telah melihat foto-foto aksi dari lembaga kemanusiaan ini dan aksi dari sang lelaki yang bersamanya ini.

 Lalu Qatadah, putera dari Syaikh Abu Qatadah Al Filishthini – semoga Allah segera membebaskan beliau – mengabarkan kepada saya bahwa ayahnya telah mengirimkan surat kepada Tanzhim Daulah 8 bulan yang lalu. Beliau meminta untuk membebaskan lelaki ini namun belum ada hasil, bahkan mereka membantah jika ia ada di tangan mereka. Kemudian setelah itu kami terkejut karena di dalam rekaman video penyembelihan terhadap warga negara Inggris yang pertama, mereka mengancam akan menyembelih lelaki ini.

 Qatadah juga mengatakan kepada saya bahwa lembaga yang konvoi bantuannya ini datang (ke Suriah) bersama sang lelaki (Alan Henning) didirikan oleh seorang lelaki muslim yang ia kenal, dan sekarang ia ditahan di Inggris karena mengirim konvoi seperti ini.

 Maka kami katakan kepada Jamaah Daulah untuk bertaqwa kepada Allah dalam urusan kaum Muslimin, serta bertaqwa kepada Allah dalam urusan jihad dan Mujahidin. Permasalahannya tidak terletak pada Inggrisnya, atau membela Inggris – seperti yang akan digambarkan oleh orang-orang bodoh – karena kami tidak condong untuk membela Inggris. Inggris telah membunuh ribuan kaum Muslimin dan mendzalimi jutaan orang lainnya dengan menanamkan kompleks yahudi di jantung negeri kaum Muslimin. Akan tetapi permasalahannya adalah pada membela Islam dan jihad agar keduanya tidak dicemarkan nama baiknya; karena Nabi shallallahu 'alayhi wa sallam telah bersabda:
 الْمُؤْمِنُونَ تَكَافَأُ دِمَاؤُهُمْ يَسْعَى بِذِمَّتِهِمْ أَدْنَاهُمْ وَهُمْ يَدٌ عَلَى مَنْ سِوَاهُمْ 
 "Orang-orang mukmin darah mereka sederajat, orang yang paling rendah di antara mereka berjalan dengan jaminan keamanan dari mereka dan mereka adalah satu tangan atas orang selain mereka.." [HR. Nasai No.4664].

 Dan lelaki warga negara Inggris ini datang sebagai relawan bersama sebuah badan amal yang didirikan oleh orang-orang Islam, maka kaum Muslimin harus menghormati status jaminan keamanan (amaan) lelaki yang datang untuk membantu dan menolong rakyat Suriah. Orang-orang Islam yang datang bersamanya telah memberikan jaminan keamanan kepadanya, begitu juga dengan orang-orang Islam yang ada di Suriah, yang ia masuk ke dalam wilayah mereka atas seizin mereka, maka apakah masuk akal jika balasan yang ia terima adalah penangkapan dan penyembelihan?!

 Ia datang untuk membantu kaum Muslimin, dan ini sudah cukup menjadi alasan agar ia diberikan ucapan terima kasih, bukannya justru disembelih atau didzalimi, yang itu tidaklah dicintai oleh Allah!

 Maka kepada Tanzhim Daulah – jika mereka ingin agar Allah mengangkat kezhaliman yang berbondong-bondong menimpa mereka pada hari ini, dan membantu mereka untuk mengatasi kekuatan salibis yang pada hari ini dikerahkan untuk menghadapi mereka dan kaum muslimin – hendaknya ia menghilangkan kedzaliman yang merkea lakukan terhadap kaum Muslimin dan Mujahidin secara umum, serta menjaga alat tempur dan senjata mereka untuk tidak mengarah ke dada para Mujahidin dan mengarahkannya kepada musuh-musuh Allah.

 Dan juga untuk menghentikan kedzaliman mereka terhadap para relawan kemanusiaan apapun kebangsaannya, dan tidak menangkap seseorang karena ia berasal dari negara yang mendzalimi kaum muslimin tanpa memerhatikan status individunya dan mencari tahu kebenaran mengenai dirinya. Ia adalah seorang yang rela membantu kaum muslimin yang tidak ada sangkut-pautnya dengan kedzaliman yang dilakukan oleh negara tempat ia berasal serta permusuhan negara tersebut terhadap kaum Muslimin.

 Maka wajib bagi Tanzhim Daulah dan bagi seluruh kaum Muslimin untuk membedakan antara orang-orang semacam mereka yang tidak datang untuk memusuhi kaum Muslimin, sebagaimana Nabi kita shallallahu 'alayhi wa sallam membedakan antara Uqbah bin Abi Mu'ith, seorang yang memerangi dan memusuhi (Islam) beserta orang-orang semisalnya, dengan Al Muth'am bin Adi, yang seorang pembela dan penolong, meskipun keduanya adalah orang musyrik yang menyembah berhala.

 Dan barangsiapa yang di dalam berjihad ia tidak membedakan antara ini (orang yang memerangi – red.) dan ini (orang yang tidak menolong – red.) dan memukul rata tanpa membeda-bedakan, maka ia bukanlah bagian dari mujahidin. Tidak, demi Allah ia bukanlah bagian dari mujahidin! Akan tetapi ia adalah bagian dari musuh jihad yang melakukan pencemaran nama baik terhadapnya dan menghalangi perjalanannya, baik ia tahu maupun ia tidak tahu. 

 Kaum Muslimin harus ingat, bahwa jihad merupakan sarana untuk mengangkat panji tauhid, maka janganlah menjadikan sarana ini sebagai alat untuk mencemarkan nama baik panji ini dan menghalangi perjalanannya. Oleh karenanya, kami mengingkari penangkapan terhadap orang-orang semisal para pekerja kemanusiaan yang beroperasi di Suriah atau di negeri-negeri kaum Muslimin lainnya ini, mereka mendapat jaminan keamanan – selama tidak ada bukti yang menunjukkan bahwa mereka adalah mata-mata atau musuh –.

 Hukum asalnya adalah mereka mendapatkan jaminan keamanan bahkan berhak diberikan apresiasi dan tidak boleh diganggu, karena Nabi shallallahu 'alayhi wa sallam bersabda: 

"Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia berarti tidak bersyukur kepada Allah".

 Maka dari itu kami mengajak kepada Tanzhim Daulah untuk melepaskan lelaki ini dan orang-orang semisal dirinya dari kalangan para pekerja kemanusiaan yang masuk ke dalam negeri-negeri kaum Muslimin dengan berbekal jaminan keamanan dari badan-badan amal dan lembaga-lembaga bantuan untuk rakyat Suriah atau rakyat lainnya, sebagai sikap keselarasan dengan hukum syariat, sebagai pencontohan kepada panduan Nabi dalam memperlakukan orang yang membantu dan menolong kaum muslimin, sebagai penolakan terhadap kedzaliman, sebagai bentuk bersikap adil dan sebagai penjagaan terhadap nama baik jihad dan mujahidin. Semoga dengan keberkahan dari itu semua, Allah mau mencukupkan tekanan dari orang-orang kafir serta memusnahkan pasukan dan kekuatan mereka.

 Saya meminta kepada Allah Ta'ala untuk menunjuki kami dan juga mereka ke jalan yang lurus. shalawat serta salam semoga tetap tercurahkan kepada Nabi kita Muhammad, kepada keluarga dan para sahabat beliau.

 Abu Muhammad Al Maqdisi
 22 Dzul Qa'dah 1435 sumber

Sejauh Manakah Kita Setia Dengan Kebenaran?

Posted: 09 Dec 2014 07:23 PM PST

Hari itu, semua yang hadir bersedih. Ahli keluarga mereka telah meninggal dunia dan menunggu untuk dikebumikan. Tiba-tiba, penutup keranda ditolak dan 'si mati' bangun keluar daripadanya. 

 "Apa yang kamu cuba lakukan ini? Aku belum mati!" kata 'si mati' berkenaan.

 Semua yang berada di dalam majlis itu tergamam. Sepi. Terkejut. Tidak lama, salah seorang yang hadir itu berkata, 

 "Sahabat, sesungguhnya Imam dan Doktor sudah pun mengesahkan bahawa engkau mati. Maka engkau adalah si mati yang telah mati!" 

 Lalu 'si mati' itu dikebumikan. Hidup-hidup! 

 KECELARUAN KOGNITIF DALAM BERAGAMA 

 Hari ini, keberagamaan kita sangat rencam. 

Andai kerencaman itu dipandang dalam rangka realiti yang lebih besar, kita melihat arus bertentangan yang lebih membimbangkan. Mereka yang mencabar agama, mencabar agama dengan soalan-soalan mereka yang sangat materialistik. Manakala yang membela agama, membela agama dengan jawapan-jawapan mereka yang sangat mistik. 

 Golongan pertama, mahu mengulang kembali soalan Bani Israel kepada Musa 'alayhi al-Salam bahawa "kami tidak akan sekali-kali beriman kepada (seruan)mu sehinggalah kami dapat melihat Allah secara nyata (petikan surah al-Baqarah ayat 55). 

 Golongan kedua pula, mahu agama Islam ini diimejkan sebagai agama yang berkata, "lembu berkahwin dengan durian, memberanakkan sebuah kereta, dan itu tidak mustahil jika Allah berkehendak. Ia tidak mustahil bagi Allah, Tuhan kami yang Maha Berkuasa!" 

 Dalam kecelaruan beragama semasa, saya berpendapat ia bukan lagi isu 'agama'. Ia adalah isu kognitif, psikologi, psikiatri. Soal tingkah laku akal yang semakin OKU. Akal yang diberi oleh Allah untuk meluhurkan interaksi manusia dengan wahyu, sama ada telah digunakan secara berlebihan, atau langsung tidak digunakan kerana 'lebih mementingkan agama', atau digunakan secara salah. 

 Apabila masyarakat beragama dengan trend yang salah, mereka diserang pula dengan idea-idea yang mencarik-carik akal untuk menjustifikasikannya, lalu masyarakat Malaysia dilanda dengan apa yang disebut sebagai Religious Cognitive Dissonance .

 Ia bukan sepatutnya bencana ke atas umat Islam. 

 Agama kita tidak bermusuh dengan akal. Agama kita tidak memisterikan misteri. Agama kita ada penjelasan yang baik untuk perkara yang paling rumit, tanpa menimbulkan tekanan kepada akal yang sejahtera untuk menggarapnya sebagai sebuah kepercayaan.Namun itulah yang berlaku.Kebelakangan ini. 

Teringat saya kepada penjelasan berikut: 
"Sometimes people hold a core belief that is very strong. When they are presented with evidence that works against that belief, the new evidence cannot be accepted. It would create a feeling that is extremely uncomfortable, called cognitive dissonance. And because it is so important to protect the core belief, they will rationalise, ignore and even deny anything that doesn't fit in with the core belief." ― Frantz Fanon, Black Skin, White Masks
Terjemahan: "Adakalanya masyarakat berpegang dengan sebuah kepercayaan yang bersifat usul, dengan begitu kuat. Apabila mereka dikemukakan dengan bukti yang menunjukkan hakikat yang bertentangan dengan kepercayaan itu, bukti baru itu tidak dapat diterima. Ia mencetuskan satu perasaan yang amat-amat tidak selesa, dan ia dikenali sebagai percanggahan kognitif (cognitive dissonance). Dan disebabkan oleh peri pentingnya kepercayaan yang usul itu dilindungi, mereka cuba merasionalkan, mengabaikan malah menafikan apa sahaja yang tidak sesuai dengan kepercayaan yang usul itu" 

 Antara kualiti perkataan dan kualiti penyebutnya, mana satu usul, mana satu yang hendak dan boleh dikompromi? 

 APABILA AGAMAWAN BERLAGA PEDANG 

 "Bantulah kami yang mahu belajar agama ini" 

 "Kasihani kami" 

"Jangan kelirukan kami" 

 "Mengapa biarkan kami begini" 

 Ini menjadi keluhan demi keluhan yang mewarnai status-status Facebook apabila status di atas bertemakan agamawan berlaga pedang. 

 Untuk menghilangkan kekeliruan itu, kita tanya kembali diri masing-masing, apa yang kelirunya?

 Allah 'Azza wa Jalla telah menjadikan kita telinga untuk mendengar. Dengar pula dengar betul-betul. Bukan dengar 2 saat, merengek 2 jam. Dua telinga, mulut pula satu. Ada hikmahnya! 


Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya; mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna. [Al-Zumar 39: 18] 

 Mereka yang beroleh petunjuk bukan mereka yang hanya dengar satu ikut satu. Ia tidak realistik. Kita hidup dalam alam yang tidak begitu. Golongan yang beroleh petunjuk adalah golongan yang mendepani pendapat yang seribu, yang rencam, tetapi mendepaninya dengan proses mendengar yang disebut sebagai YASTAMI'ŪN (يستمعون). 

 Yastami'un itu di dalam bahasa Arab, termaktub di atas wazan yafta'il atau yafta'ilun yang memberi maksud, melakukannya secara bersungguh-sungguh (الإجتهاد و الطلب). 

Ertinya, mendengar dengan baik, beri masa yang cukup untuk mendengar dan tidak secara kompulsif baru dengar sedikit sudah mahu berkata-kata. 

Dengar pula, dengar apa yang diperkata. Al-Qawl. Bukan dengar baju, dengar topi, dengar muka, atau dengar bahasa. 

Sebaliknya dengar makna. Makna di dalam kata. Dengar hujah! Sudah dengar, ikutlah yang terbaik. Jangan terpesona dengan apa sahaja faktor, selain faktor apa yang dikata. 

 NASRETTIN HOCA DAN NILAI SERBAN 
 Suatu hari Nasrettin Hoca tiba di sebuah kampung. Seperti biasa, sambil menunggang keldainya. Penduduk kampung berpusu-pusu hadir menyambut ketibaannya, dengan membawa kitab. 

 "Kamu mahu apa?" tanya Nasrettin Hoca. 

 "Kami mahu mengaji dengan tuan!" kata penduduk kampung.

 "Kamu tidak kenal aku. Bagaimana kamu tahu aku banyak ilmu atau tidak?" soal Nasrettin Hoca lagi.

 "Serban tuan besar!" jawab orang kampung. 

 Nasrettin Hoca mencabut serbannya dan meletakkan serban itu di atas kepala keldainya. Beliau berkata, "Nah, belajarlah dengan keldaiku. Serban beliau besar!" 

 MENGAPA KELIRU DALAM MENILAI? 

 Serban, jubah, ijazah, universiti, kumpulan, aliran, bahasa, rupa, hatta 'agama' sekali pun, tiada yang berkonflik dengan KEBENARAN. 

Jika manusia paling kufur kepada Allah, menyebut sesuatu yang BENAR, terimalah ia sebagai BENAR. 

Kebenaran yang diungkap oleh manusia paling kufur kepada Allah. Kufur kepada Allah satu bab, kebenaran tetap kebenaran. 

Jika manusia paling banyak sujud kepada Allah dan menangis kerana-Nya, menyebut sesuatu yang DUSTA, terimalah ia sebagai DUSTA. 

Pendustaan yang diungkap oleh manusia yang paling banyak sujud kepada Allah dan menangis kerana-Nya. 

 Sujud kepada Allah satu bab, pendustaan tetap pendustaan. Persoalannya ialah, sejauh manakah kita SETIA DENGAN KEBENARAN? - Hasrizal @ www.saifulislam.com 43000 BSP

Tiada ulasan: