Selasa, 4 November 2014

SIASAH

SIASAH


Selepas AS berundur, China mahu kuasai Afghanistan

Posted: 04 Nov 2014 02:45 AM PST

Oleh DIRK VAN DER KLEY

Dalam masa dua bulan, pasukan keselamatan asing di Afghanistan akan menyerahkan tanggungjawab keselamatan kepada pasukan tempatan.

Sebagai persediaan untuk penyerahan ini, dan kemudian pengunduran pihak tentera asing, Beijing telah meningkatkan usaha diplomasinya di Afghanistan, yang sebelum ini secara tradisinya tidak menonjol.

China telah mengusahakan berpuluh mekanisme diplomasi dua hala dan pelbagai hala dengan Afghanistan dan negara-negara sekitar dengan tumpuan diberikan pada isu keselamatan. Diplomasi, selain peningkatan kerjasama ekonomi, ialah satu tunjang utama China di Afghanistan.

Kepentingan utama China di Afghanistan ialah keselamatan. China mahu mengelakkan penyebaran fahaman yang oleh mendorong aktiviti terorisme ke wilayah Xinjiang, dan pada masa sama memastikan Afghanistan tidak menjadi satu pangkalan untuk militan Uyghur.

Beijing tidak akan menempatkan tenteranya di Afghanistan, jadi bagaimanakah ia akan menggunakan diplomasi untuk menghalang ketidakstabilan merebak ke Xinjiang?

Beijing akan cuba mengurangkan ancaman keselamatan melalui dua cara.

1. Menstabilkan Afghanistan, atau menghalang kemerosotan dalam keadaan keselamatan Afghanistan yang telah sedia buruk.
2. Sekiranya langkah 1 gagal, hadkan penyebaran ketidakstabilan baharu dan kurangkan ancaman langsung terhadap Xinjiang.

Pengaruh langsung Beijing dalam menstabilkan Afghanistan adalah terhad. Hal ini memerlukan komitmen bantuan sokongan ekonomi yang besar.

Dari sudut diplomasi, Beijing mengajak negara-negara jiran menyumbang kepada pembangunan semula Afghanistan. Tetapi hal keselamatan diserahkan kepada pasukan bersenjata Afghan dan tentera asing yang masih ada. Amerika Syarikat kemungkinan besar akan memainkan peranan pengantara di Afghanistan jika perlu, seperti yang berlaku semasa kebuntuan dalam pilihan raya yang lalu.

Berhubung menghalang penyebaran ketidakstabilan baharu, Beijing mempunyai lebih pilihan melalui cara diplomasi. China mempunyai hubungan dengan pelbagai pihak, termasuk individu dan kumpulan di Afghanistan, termasuk Taliban.

Sejak kerajaan Hamid Karzai berkuasa pada 2001, hubungan dengan Taliban dilakukan melalui orang tengah. Tetapi kebelakangan ini Beijing dilaporkan membina semula hubungan terus dengan Taliban yang telah terbina sejak sebelum penaklukan AS pada 2001.

Beijing mahu jaminan yang Afghanistan tidak akan berfungsi sebagai satu pangkalan untuk kumpulan militan Uyghur. Ia juga mahu pelaburan China di Afghanistan dilindungi daripada serangan Taliban.

Wujud pelbagai pandangan bercampur-campur tentang keberkesanan pendekatan ini. Ada sumber dari China yang mengatakan Taliban tidak mahu membangkitkan kemarahan Beijing kerana ini akan menyukarkan hubungan kumpulan itu dengan Pakistan yang juga mempunyai hubungan rapat dengan China.

Ada juga yang mempersoalkan komitmen Taliban terhadap tuntutan-tuntutan China. Militan telah menyerang projek sumber China di Afghanistan beberapa kali, dan pada tahun 2012 Reuters memetik seorang jurucakap Taliban sebagai berkata yang kumpulan itu menentang pelaburan terbesar China di Afghanistan, sebuah lombong tembaga dekat Kabul.

Beijing juga telah meluaskan kehadiran diplomatiknya di rantau ini. China berharap dapat mencapai konsensus mengenai Afghanistan dengan negara-negara sekitar kerana ia berada di barisan hadapan dalam menangani ketidakstabilan di Afghanistan.

Bentuk konsensus ini masih tidak jelas, tetapi mungkin melibatkan usaha meningkatkan kerjasama serantau berhubung isu seperti antinarkotik dan menentang terorisme, dengan langkah-langkah praktikal seperti perkongsian hasil risikan, latihan ketenteraan bersama dan latihan perundangan dan penguatkuasaan undang-undang bersama (sesetengah kerjasama ini telah dijalankan secara dua hala melalui Pertubuhan Kerjasama Shanghai, SCO).

Terdapat banyak halangan untuk mencapai agenda China ini. Pegawai-pegawai di negara Asia Tengah disyaki mempunyai hubungan baik dengan pedagang dadah. Pada masa sama juga telah wujud lama kerisauan terhadap Pakistan yang membantu melindungi teroris. Malah, hubungan sesama negara Asia Tengah juga tidak baik.

Walaupun berdepan cabaran, pendekatan diplomatik Beijing kelihatan mencukupi untuk menangani ancaman teroris dari Afghanistan. Jumlah militan Uyghur yang berlindung di Afghanistan dan juga Pakistan masih kecil, dan kemampuan militan Uyghur dari luar untuk melancarkan serangan ke atas China masih terhad. Mereka perlu meningkatkan kemampuan berganda untuk mampu menjadi ancaman yang tetap kepada China.

Walau bagaimanapun, campurtangan dalam bentuk diplomasi, ekonomi dan ketenteraan tidak mampu menyekat propaganda dari teroris yang menggunakan agama daripada sampai ke Xinjiang.

Hal ini secara konsisten disebut oleh pihak China sebagai ancaman luar yang paling besar terhadap kestabilan Xinjiang.

Kerajaan China mungkin memperbesarkan ancaman ideologi dari luar, seperti yang dilakukan oleh banyak kerajaan. Masalah Xinjiang hampir keseluruhannya bersifat domestik, yang muncul daripada peminggiran populasi Uyghur melibatkan kekangan keagamaan, ketidakseimbangan ekonomi dan diskriminasi yang telah berleluasa. Tetapi dibimbangi yang mesej-mesej ideologi mungkin diterima oleh kumpulan ini.

Kumpulan bersenjata Uyghur yang beroperasi di luar paling dikenali, Parti Islam Turkistan, menggalakkan penggunaan taktik keras di Xinjiang dan menyokong pemisahan.

Hebahan medianya juga semakin canggih sejak beberapa tahun lalu. Kumpulan lain seperti ISIS dan al-Qaeda juga telah menunjukkan sokongan secara ideologi kepada Uyghur di Xinjiang, walaupun sokongan hanya terhad dan tidak termasuk sokongan operasi.

Penganalisis China memahami had kemampuan diplomasi dalam menangani hal keselamatan berkaitan Afghanistan. Tetapi diplomasi dilihat, bersama dengan bantuan ekonomi, sebagai pilihan yang terbaik daripada pilihan-pilihan yang terburuk.

Shi Lan daripada Akademi Sains Sosial Xinjiang menyimpulkan pilihan ini: "Dialog ialah pilihan terbaik yang ada untuk menyelesaikan masalah. Saya sendiri merasakan sukar untuk mencapai sebarang hasil, tetapi kita mesti mencuba." - Oktober 27, 2014

Tulisan ini, dipetik dari laman Lowy Interpreter, tajuk asalnya China's Afghanistan Policy: Testing the Limits of Diplomacy.

Tiada ulasan: