Isnin, 6 Oktober 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Bot tempur CB204 gagal berfungsi di bawah keadaan cuaca buruk ...

Posted: 06 Oct 2014 01:15 PM PDT

Anak-anak kapal di atas kapal tentera laut hilang kapal meriam CB204 yang telah mengesahkan bahawa ia selamat, kata Ketua Tentera Laut Diraja Malaysia Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

"KD Ganas terima panggilan distress drpd Bot jam 1500. Bot hadapi masalah enjin dan steering gear." (KD Ganas received a distress call from the boat at 1500 hours. The boat has engine and steering gear trouble.) 


 Petang ini, Aziz telah memberi sidang akhbar di Kota Kinabalu pada misi mencari dan menyelamat untuk kapal yang terakhir yang diketahui kedudukan adalah 20 batu nautika timur Pulau Mengalum, dekat Spratlys, di luar perairan Sabah.



 CB204 terputus hubungan pada  11:15am beberapa jam semalam,  selepas meninggalkan pangkalan tentera laut di Kota Kinabalu.

  Enam kapal-kapal dari tentera laut dan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), dan tiga pesawat telah mencari kawasan itu pagi ini.

  CB204 adalah bot tempur dan dapat berfungsi di bawah keadaan cuaca yang buruk terima kasih kepada ciri-ciri keselamatan dan kestabilan.

 Aziz memberitahu Bernama bahawa bot boleh terapung tegak lagi walaupun ia terbalik akibat ombak besar. Beliau berkata beliau menjangkakan anak-anak kapal selamat diberikan ciri-ciri kapal, jika tiada sebarang kebocoran di bawah keadaan cuaca yang melampau.

 CB204 telah belayar dengan satu lagi kapal tentera laut, KD Paus, pada pukul 5 pagi pada semalam. KD Paus adalah yang pertama untuk memberitahu asas bahawa kedua-dua kapal telah berpatah balik kerana cuaca buruk, tetapi sejam kemudian berkata ia telah kehilangan kedua-dua radio dan komunikasi visual dengan CB204. - 6 oktober 2014. Berita lengkap di sini


komen pengunjung

cktai6137: Mari pecahkan kawasan untuk penambahbaikan / membuang wang. Pecahan
1. Engine - kemahiran penyelenggaraan atau membeli bot cangih baru.
2. Sesat - kemahiran pelayaran atau membeli alat GPS mahal.
3. laut ganas - latihan atau biarkan dunia tahu bahawa TLDM merupakan unit cuaca baik.
4 Radar - jangan menyerang semasa cuaca buruk. 

Woody : Oh benar? Bot tempur laut dengan enjin dan masalah gear stereng boleh hilang? Pelaut lama akan memberitahu anda kapal dengan pendorongan berkembar (CB90 mempunyai jet pendorongan berkembar) boleh "mengemudi" tanpa gear stereng. sesebuah Kapal itu adalah dianggap "hilang" apabila ia keluar dari penglihatan, atau daripada suara atau komunikasi radio. Mungkin Ketua Tentera Laut tidak mendengar apa-apa perkara yang dikenali sebagai radar?

tomasina1 : Ini sebuah bot tempur tentera laut dan anak-anak kapal hilang dalam pelayaran dan tidak dapat mengemudi kembali kepada pengkalan? Saya menganggap leftenan itu, Sargent, dan lain-lain anak-anak kapal semuanya terlatih dalam akademi tentera laut pada pelayaran, bagaimana perkara seperti ini berlaku? Atau krew kakitangan tidak terlatih mengendalikan bot.  Hakikat bahawa anak-anak kapal hilang dalam pelayaran hanya bermakna bahawa anggota tentera laut Malaysia tidak cekap.  Jika anda berkata, ada kegagalan enjin, itu perkara yang berbeza tetapi bot laju hilang? Makan Gaji buta ka?

Lovemalaysia2 : Seluruh kejadian menunjukkan SOP dan pengawasan Tentera Laut yang kurang. Jika mereka mengambil masa yang lama untuk mencari salah satu bot mereka sendiri, apakah mereka mempunyai peluang untuk mencari lanun, penceroboh atau penyeludup?

Zakk49 : Semua anak-anak kapal mesti mendapat pening laut di laut yg bergelora. VHF C16 adalah saluran awam. Malangnya VHF adalah jarak dekat dan terhad kepada garis penglihatan. Tidakkah mereka mempunyai komunikasi radio yang lebih terjamin?

pputeh : Hanya duduk di sini membaca kehilangan sementara ini dan tidak dapat memikirkan apa yang akan datang untuk Malaysia? Pertama, adalah enjin jet dan kemudian ditemui di America selatan. Seterusnya muncul M370. Sekarang bot ini. Bernasib baik kerana ia ditemui dan kakitangan semua selamat. Kelihatan seperti kita adalah 'bahan jenaka di dunia'

randomalaysian : Mari kita rakyat Malaysia meluangkan sedikit masa untuk mengucapkan terima kasih kepada Tuhan bahawa kita telah dielakkan lagi potensi tragedi kapal hilang bersama orang-orang di atas kapal. Apa yang menyebabkan kejadian ini perlu disiasat dengan teliti dan bertujuan atas nama melindungi keselamatan negara kita. Tetapi untuk sekarang, marilah kita hanya menarik nafas lega. 

Apa? Rizalman masih belum di extradisi lagi?

Posted: 05 Oct 2014 08:20 PM PDT


Pegawai Malaysia lebih mendiamkan diri apabila ditanya bila diplomat Pegawai Waran 2 Muhammad Rizalman Ismail akan dikembalikan ke New Zealand untuk menghadapi dakwaan pecah rumah dan serangan seksual 

Dalam diam-diam rupa-rupanya, persoalan tersebut kini terjawab .... dengan sangat memalukan :
Rizalman masih belum diekstradisi ke New Zealand bagi menghadapi tuduhan selepas Malaysia menggunakan kekebalan diplomatik ke atasnya.
 "Mereka tidak boleh dilihat berdolak-dalik apabila terdapat kelewatan yang tidak wajar menghantar Rizalman ke New Zealand untuk menghadapi tuduhan," tambah sumber itu.
 Pelepasan dan pemulangan Rizalman ke Malaysia selepas menggunakan kekebalan diplomatik di New Zealand mencetuskan kemarahan kedua-dua negara.
 Bapa kepada empat anak itu dituduh mengekori Tania Billingsley, 22, dari perhentian bas ke rumahnya di Brooklyn, sebelum membuka pakaiannya sendiri. Wanita itu mendakwa dia melawan sehingga Rizalman melarikan diri selepas jirannya datang membantu. Demikian pendedahan di sini

Awal Julai lalu, lantaran terlalu kecewa dan marah dengan sikap lembab pemimpin-pemimpin negaranya mengambl tindakan, Tania Billingsley telah tampil mendedahkan dirinya sebagai wanita yang menjadi serangan sex oleh Muhammad Rizalman. Sila baca di sini

Tiada ulasan: