Rabu, 24 September 2014

Tukar Tiub

Tukar Tiub


PENCERAHAN AGAMA

Posted: 24 Sep 2014 06:30 PM PDT



KOMENTAR

untuk anak semua bangsa
untuk anak semua agama
kita megambil pelbagai lorong
kita mengambil pelbagai jalan
kita menganuti pelbagai agama
perjalanan ini maha pentong
kerana akhirnya kita semua disitu

Jadikan dialog antara agama mengenai 

nilai murni, bukan syurga-neraka


Umat Islam dan penganut semua agama perlu berhubung antara satu sama lain, bukan untuk berbincang siapa dapat ke syurga atau neraka, tetapi nilai murni dan isu semasa yang membabitkan semua rakyat, kata pemimpin PAS dalam satu forum antara agama.

Dialog antara agama yang berbeza adalah cara kepada mentaliti terkepung dan paranoid yang dianjurkan sesetengah agama, yang tidak produktif untuk pembangunan bangsa, kata Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Dr Dzulkefly Ahmad.

"Syarahan yang disampaikan perlu mengenai peranan keimanan seseorang terhadap perkara seperti kepimpinan yang baik, peraturan dan undang-undang dalam menegakkan keadilan serta kesaksamaan untuk semua.

"Dan hanya isu berkaitan kepimpinan dan perundangan serta pembangunan sosio-ekonomi rakyat dan negara patut dibawa ke dalam forum awam dan perlu ditangani dengan demokrasi.

"Itulah sepatutnya peranan dialog antara agama, dan bukan mengenai siapa yang akan ke syurga atau neraka," katanya pada persidangan antara agama Majlis Gereja Malaysia di Petaling Jaya, semalam.



 See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/jadikan-dialog-antara-agama-mengenai-nilai-murni-bukan-syurga-neraka-kata-f#sthash.BrbYVw0T.dpuf
------------

SEMUA MENGHASUT

Posted: 24 Sep 2014 05:30 AM PDT



KAH KAH KAH
bik mama hasut mat mongol
belikan cicin besar
kah kah kah



MAKNA DAN TANDA DARI SELANGOR

Posted: 23 Sep 2014 10:00 PM PDT













MAKNA DAN TANDA



King Farouk had once been reported as saying: 'There will soon be only five kings left: the kings of England, diamonds, hearts, spades and clubs.'

dikutip darihttp://www.historytoday.com/richard-cavendish/abdication-king-farouk



Pada tahun 1952 – saya baru lahir. Jadi apa yang saya tulis ini hanyalah apa yang saya kutip 20 tahun kemudian. Surah yang saya tulis ini surah saheh. Tok Perawinya amat ramai - semuanya orang Arab. Maka saya tidak akan mempertikaikan sanadnya.

Pada satu ketika dahulu Mesir dibawah pemeritahan Raja Farouk – Raja Mesir dan Sudan. Mesir menjadi wilayah rebutan kuasa kolonial Peranchis dan Britain. Mesir kaya dengan sejarah kuno. Negara ini satu-satunya negara Arab yang ramai penduduk, pertanian subur dan berpotensi untuk menjadi kuasa besar di Afrika dan Timur Tengah.

Sesudah Perang Dunia Kedua - muncul Free Officer Movement – gerakan nasionalis anti penjajah dibawah pimpinan Gamel Abdel Naseer dan Muhamad Naguib. Mereka melakukan rampasan kuasa. Raja Farouk dinaikkan keatas kapal dan dihantar ke Itali. Mesir menjadi Republik Mesir. Naguib menjadi Presiden dan Naseer menjadi Perdana Menteri.

Raja Farouk ini adalah raja akhir untuk Mesir. Zaman Firaun dan zaman raja di Mesir tamat pada tahun 1952. Raja Farouk ini pernah berkata : akhirnya dalam dunia ini hanya tinggal 5 raja, Raja England, Raja Lekok, Raja Daiman, Raja Kelawar dan Raja Sepit. Surah ini diketahui oleh semua warga Arab. Ketika saya berkelana di Timur Tengah – dari Liban ke Baghdad – surah ini sering saya dengar apabila saya berkesah kepada anak-anak muda Arab tentang Malaysia yang memiliki ramai raja.


Kelmarin kita membaca bahawa seorang Menteri Besar baru telah muncul di Selangor. YB Azmin Ali telah dipilih oleh Istana untuk menggantikan Khalid Ibrahim. Kemuculan Azmin Ali ini bukan menjadi berita pelik tetapi menjadi berita benar.

Adalah adil bagi saya untuk menambah surah ini dengan memberikan latar politik yang telah berlaku di Selangor. Saperti Tun Seri Lanang yang mengkitabkan Salalatus Salatin untuk anak cucu cicit – saya juga bersurah agar anak cuci cicit kita dapat mengetahui apa yang telah berlaku pada tahun 2014 di Selangor.

Parti Keadilan Rakyat telah lama hilang keyakinan terhadap Khalid Ibrahim. Maka Langkah Kajang diwujudkan dengan niat untuk menobatkan Anwar Ibrahim sebagai MB Selangor. Rancangan ini gagal. Deep State atau Daulah Terpendam telah bergerak dan berjaya mengenepikan Anwar Ibrahim. Masuk Dr Wan Azizah – Presiden Parti Keadilan Rakyat sebagai ganti untuk menjadi calon N25 Kajang.

Wan Azizah bukan sahaja menang malah undi sokongan bertambah berganda. Ertinya Langkah Kajang mendapat sokongan. Tetapi Khalid Ibrahim – bekas peniaga - yang bijak mencongak jual beli tetapi gagal membaca politik. Khalid menayangkan sikap enggan berundur.

Kengganan Khalid atau lebih tepat lagi kalau saya katakan kedegilan Khalid ini telah mebuka ruang untuk ' hantu dan polong' merancang dan memasang lukah. Memang ramai hantu dan polong menunggu peluang untuk merembat harta kekayaan Selangor.

Surah ini akan menjadi tempang dan lopong jika saya tidak sebutkan peranan Haji Hadi Presiden PAS dalam pergolakan politik Selangor. Sikap klik klok yang diambil oleh Haji Hadi juga membuka satu lagi pintu untuk polong dan hantu memasang lori dan trailer untuk menawan pasir Selangor.

Peralihan MB – dari Khalid Ibrahim ke Wan Azizah ini menjadi bisul yang menakutkan para politikus. Apa yang mereka takuti ialah proses 'menunggu MB' akan membosankan orang ramai. Sokongan kepada Pakatan Rakyat akan pudar dan hilang. Ini juga merosakkan ketrampilan imej Pakatan Rakyat yang telah berjaya menambah kerusi Dun dan Parlimen sesudah PRU13.

Menunggu Khalid 'celah dan blah' ini telah menimbulkan pelbagai bentuk krisis dalaman. Dalam PKR kita membaca bagaimana Azmin Ali telah merancang senyap-senyap kentut halusnya untuk menawan kerusi MB. Dalam PAS pula kita terbaca, kita terdengar dan kita diberitahu bagaimana kepimpinan Hadi semakin kluk klik. Gohed gostan Hadi ini memeranjat ramai orang. Malah para penyokong setia parti PAS juga terperanjat berok.

Hadi Awang pada satu ketika dahulu adalah protaganis utama politik Islam di Malaysia. Tetiba kedegilan Khalid Ibrahim untuk berundur telah membuka jubah Hadi. Tok Guru yang dahulunya seorang Islamis-Internasionalis kini menjadi jaguh Melayu dari Kampong Rusila.

Gohed gostan Hadi Awang ini juga telah membuka satu lagi pintu. Kali ini bukan polong tetapi kemunculan satu gerakan Islam progresif – sebuah NGO yang dipanggil PASMA. NGO ini adalah wadah anak-anak muda yang merasa mual, loya dan tidak berpuas hati dengan garis politik Hadi Awang.

Kalau di Indonesia ada PDIP – Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan. PASMA – di Semenanjung walau pun bukan sebuah parti politik tetapi sentimen sambutan dan aura para protoganis gerakan ini dilihat berkemungkinan menjadi wadah perjuangan sebuah parti politik.

Umum mengetahui bagaimana Wan Azizah telah mendapat 30 Akuan Bersumpah dari Adun Selangor termasuk dua dari Adun PAS yang menyokong Wan Azizah untuk menggantikan Khalid. Umum juga tahu bahawa PKR dan DAP telah mengajukan hanya satu nama – Dr Wan Azizah Wan Ismail – kepada Istana. Umum juga tahu bahawa nama Azmin Ali tidak dicadangkan oleh PKR , oleh DAP atau pun oleh PAS.

PAS dikatakan telah menghantar 3 nama – kesemuanya adalah Adun dari PAS. Kesahehan dan nama YB yang mana telah diajukan kepada Istana hanya Haji Hadi seorang, atau mungkin Din Ayam menantunya sahaja yang mengetahui.

Kelmarin diumumkan bahawa YB Azmin Ali dari Gombak telah dipilih oleh Istana. Saya ulangi : dipilih oleh Istana. Istana telah mengambil langkah yang amat pelik lagi memelikkan. Biasanya nama bakal MB ini akan diketahui berhari-hari lebih awal sebelum angkat sumpah. Kali ini Istana telah melakukan serangan mendadak. Semua ini dilihat gajil lagi pelik. Semua ini menimbulkan persoalan yang diwajib di tanyakan untuk kurun ini.

Dalam kenyataan resmi PKR – secara terbuka dan terang telah menyatakan bahawa tindakan Istana itu salah. Perlantikan MB yang baru ini tidak berlandaskan suara majoriti. Azmin Ali TIDAK mendapat sokongan dari mana mana parti dalam Pakatan. Mengikut kenyataan PKR lantikan ini adalah bersalahan dengan Undang-undang Tubuh Selangor. Kenyatan yang sama juga telah dikeluarkan oleh DAP.

Ketika saya menggarap tulisan ini – saya belum terbaca kenyataan dari PAS atau dari Tuan Haji Hadi Awang.

Apa sebenarnya yang dapat kita baca dari Langkah Kajang-selain dari berundurnya Khalid Ibrahim. Wajib untuk kita semua mengumpul pengalaman dan mendewasakan pemahaman politik. Selain dari memberi ingatan pada anak cucu cicit.

Petama: tindakan Istana ini membuka banyak implikasi. Jika Istana boleh memilih MB – maka apa perlunya diadakan pilihan raya. Apa perlunya diadakan Dewan Rakyat atau Dewan Negara atau Dewan Negeri. Apa gunanya ahli Parlimen diundi dipilih. Selamatkan dana dari membazir mengadakan pilihan raya.

Kedua: apa yang berlaku di Selangor ini akan menjadi precedent – rujukan - kepada negeri lain. Apakah mustahil lima tahun dari hari ini tetiba Sultan Kelantan mahu Ibrahim Ali jadi Menteri Besar. Atau Sultan Kedah tetiba mahu Mahfuz Omar menjadi MB Kedah menggantikan cucu Iskandar Kutty.

Ketiga: Dalam Kes Perak 2009 – suara majoriti – tanpa Akuan Bersumpah telah menobatkan Zambry Kadir untuk menggantikan Nizar Jamaluddin. Kenapa suara majoriti ini tidak di nobatkan di Selangor? Ada dua hukum – satu untuk memenangkan United Malays National Organisation dan satu lagi untuk mengalahkan Pakatan Rakyat.

Krisis Selangor ini telah membuka banyak seluar dalam dan jubah. Secara makro - hubungan antara PAS dan PKR kelihatan renggang. Ini akan mengambil masa yang lama untuk diubat baik. Secara mikro pula kita melihat wujudnya kelompok-kelompok yang tidak segaris wujud dalam PAS dan dalam PKR.

Keburukan ini pasti ada baiknya. Pada hemat saya satu yang amat positif muncul dari Politik Selangor ini ialah kemuculan jalur garis politik dalam PAS dan PKR. Jalur-jalur ini bertingkah-tingkah. Adalah satu kesilapan jika dibaca bahawa jalur ini adalah perbezaan pribadi antara sosok dengan sosok. Untuk saya ini silap. Dibelakang sosok-sosok ini adalah garis politik. Sosok-sosok ini mewakili satu jalur pandangan.

Dalam pertempuran politik akan muncul pelbagai jenis manusia. Ada yang merancang secara gelap-gelap dalam gua, ada yang terbuka menyatakan pandangan, ada yang pasang janji pasir sana dan pasang janji air disini. Ini adalah perjalanan politik. Ini realpolitik. Kaum orpotunis, kaum kelentong dari pelbagai genre membiak dalam suasana sademikian. Dalam masa yang sama juga dalam krisis melahirkan pemimpin baru dan menguji yang lama.

Akhirnya kita kembali sekali lagi kepada surah Raja Farouk. Apa yang dilafazkan dalam surah Raja Farouk itu adalah kebenaran. Apa yang dilakukan oleh Istana dengan tidak menghormati suara majoriti akan mendekatkan kita semua kepada Raja Farouk. Apabila Istana memungut nama Azmin Ali maka ianya memungut Raja Kelawar. (TT)



NOTA
tulisan ini telah disiarkan
dalam SUARA KEADILAN
sesiapa yang mahu melanggan akhbar mingguan ini
sila pukul talipon
03-92-21-30-45




---------

SEMUA KITA MENGHASUT

Posted: 23 Sep 2014 09:30 PM PDT





AKTA 

HASUTAN

kah kah kah
semua kita menghasut
hasut sana sahut sini
kah kah kah



NAK BUNUH SIAPA?

Posted: 23 Sep 2014 09:08 PM PDT





Jangan tergopoh-gapah bunuh utusan
KUCHING: President Parti Rakyat Sarawak (PRS) James Masing kurang senang dengan amaran Perdana Menteri terhadap mereka yang mahu Sarawak dan Sabah keluar dari Malaysia supaya bersedia untuk menghadapi tindakan undang-undang.
James berkata, kerajaan tidak boleh tergopoh-gapah untuk memenjarakan aktivis yang mempromosikan pemisahan tanpa mendengar rungutan mereka.
"Jangan bunuh utusan, yang penting adalah mesejnya," kata James sebagai tindak balas kepada ucapan Hari Malaysia Najib Abdul Razak di Miri pada Selasa lepas.

KAH KAH KAH
woit 
jangan silap
bukan utusan melayu
tapi  pembawa berita 
kah kah kah



----------

Tiada ulasan: