Khamis, 28 Ogos 2014

DUNIACACAMARBA

DUNIACACAMARBA


Peserta Sukan Bogel Pulau Pinang Dihukum Sebulan Penjara, Denda RM5 000

Posted: 27 Aug 2014 11:32 PM PDT








[Berita harian] GEORGETOWN: Mahkamah Majistret Balik Pulau menjatuhkan hukuman sebulan penjara dan denda RM5,000 terhadap enam peserta Pesta Sukan Bogel Pulau Pinang di Teluk Kampi, di sini.

Majistret Muhammad Najib Ismail menetapkan hukuman itu selepas enam daripada sepuluh individu mengaku bersalah dalam sesi pendakwaan hari ini.

Semua tertuduh didakwa di bawah Seksyen 294 (a) Kanun Keseksaan (Akta 574) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 294 akta sama.

Terdahulu, Muhammad Najib menetapkan tarikh sebutan semula kes pada 16 Oktober ini terhadap empat tertuduh yang tidak mengaku salah.

Enam yang mengaku salah ialah Loh Kok Hong, Mu Wai Peng, Justin Ang Ji Heng, Yam Kam Hoong, Liord Loo Joo Hong dan R Nandakumar.

Empat yang lain ialah Chew Tok Hwa, Chan Chia Weng, Teh Guan Hoon dan Kong Meng Leong.

Pendakwaan dikendalikan oleh Datuk Razali Che Ani dan Edward Chan. - Siti Sofia Md Nasir/28/8/14

Kanak-kanak Tertembak Jurulatih dengan Mesingan Sub

Posted: 27 Aug 2014 09:30 PM PDT


[Berita Harian] LOS ANGELES: Seorang kanak-kanak perempuan berusia sembilan tahun yang sedang belajar menggunakan mesingan sub tertembak jurulatihnya dengan tidak sengaja di sebuah pusat menembak di sini, sekali gus sekali lagi mencetuskan kebimbangan mengenai kawalan senjata api di Amerika Syarikat.

Tragedi itu berlaku Isnin lalu di pusat peranginan Last Stop di Arizona, di mana kanak-kanak perempuan berkenaan dibawa oleh ibu bapanya untuk menjalani latihan menembak, kata pejabat sherif.

Kanak-kanak terbabit berjaya mengawal senjata gred ketenteraan dalam mod 'satu tembakan' di pusat menembak 'Bullets and Burgers' itu.

Masalah timbul apabila mod senjata berkenaan diubah kepada automatik dan jurulatih Charles Vacca, 39, tertembak ketika dia sedang menunjukkan kanak-kanak terbabit cara untuk menggunakan senjata itu.

Akibatnya, jurulatih berkenaan terkena tembakan yang tidak disengajakan," kata Pejabat Sherif Mohave.

Vacca meninggal dunia di hospital kemudian. - AFP/28/8/14


Baru Kutahu

Posted: 27 Aug 2014 06:24 PM PDT



Baru kutahu:

Menurut Bernama ibu bapa Hajah Rosmah berasal dari Sari Lama yang terletak di salah satu daerah di Sumatera Barat.

Kata Hajah Rosmah "Saya berasa gembira kerana diterima dan diberi gelaran sebagai salah seorang keluarga diraja di Pagaruyung. Saya juga terharu kerana walaupun saya tidak pernah datang ke tanah Minangkabau, saya dapat menjiwai bahawa inilah tempat asal nenek moyang saya.

"Saya rasa seperti pulang ke kampung tetapi ini bukanlah bermakna saya melupakan Malaysia. Saya rasa ini merupakan detik permulaan pada diri saya dan ia pengalaman baru," katanya lagi.

P/s: Ingatkan Melayu jati.


















Khalid Ibrahim Dakwa Lebih Satu Nama Untuk Calon MB Selepas PRU13, Apa Kata SU Sultan?

Posted: 27 Aug 2014 05:35 PM PDT

[Milo Suam] SEMALAM Sultan Selangor dilaporkan meminta 6 nama calon² Menteri Besar Selangor ‎dari Pakatan Rakyat untuk dipersembahkan kepada baginda bagi menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim. 

Bagaimanapun, KEADILAN dan DAP dilaporkan hanya akan menghantar satu nama iaitu Dr Wan Azizah sebagai calon Menteri Besar Selangor. Ini kerana Dr Wan Azizah telahmendapat sokongan majoriti daripada 30 ADUN-ADUN Pakatan Rakyat Selangor‎.

Sebelum ini, Sultan Selangor telah meminta 4 nama calon-calon Menteri Besar Selangor dari Pakatan Rakyat pada 7 Mei 2013 dua hari selepas kemenangan ‎gabungan PAS KEADILAN dan DAP itu menang di Selangor pada PRU13 — Surat Sultan

Namun Pakatan Rakyat pada waktu itu hanya menghantar satu nama iaitu Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai calon Menteri Besar kerana beliau telah mendapat sokongan majoriti pada waktu itu.‎

Namun Tan Sri Khalid dilaporkan telah menafikan dakwaan itu. Menurut beliau bukan hanya nama beliau dihantar kepada Sultan Selangor sebagai Menteri Besar Selangor selepas PRU13 tahun lalu. Khalid seolah-olah cuba membayangkan Pakatan Rakyat berbohong.

‎Hasil tinjauan di portal Sinar Harian, satu laporan berita bertajuk "Sultan Selangor beri tiga sebab lantik Khalid Ibrahim sebagai MB" jelas menunjukkan salah satu sebab Sultan lantik Khalid pada waktu itu ialah kerana hanya nama Khalid Ibrahim seorang yang dihantar oleh Pakatan Rakyat — Sinar Harian



P/s: Siapa yang berbohong?



Tiada ulasan: