Rabu, 13 Ogos 2014

.

.


Pas tidak tunjuk simpati kepada Exco DAP, PKR

Posted: 13 Aug 2014 12:20 AM PDT

SUSUPAN PETANG                                                                              

Permintaan DAP dan PKR kepada Pas agar keempat Exconya tidak menyertai mesyuarat Exco dipengerusikan Khalid Ibrahim hari ini tampaknya tidak dilayan oleh Pas. Keempat Exco Pas hadir dan bermesyuarat seperti biasa bersama Khalid Ibrahim.

Sidang media Anwar dan Guan Eng selepas Exco dipecat.
Semalam apabila Khalid menghantar surat pemecatan enam Exco DAP dan PKR, Lim Guan Eng telah menghubungi Setiausaha Agung Pas Mustapa Ali agar memberi mesej kepada pucuk pimpinan menunjukkan rasa simpati dan sokongan (solidariti) kepada pemecatan enam Exco, tetapi ia tidak menjadi kenyataan.

Lim Guan Engan tidak menjelaskan reaksi Mustapa. Apabila keempat Exco daripada Pas itu hadir ia memberi tafsiran bahawa Pas tidak bersedia untuk bersolidariti atas pemecatan itu. Salah seorang Exco Pas menyatakan mereka hadir sebagai tanggungjawab kepada rakyat dan atas kehendak parti.


Apakah perkembangan ini memberi isyarat bahawa Pas sedia untuk keluar atau "dipecat" daripada Pakatan Rakyat? Kelewatan Pas mengadakan mesyuarat Jawatankuasa juga memberi indiksi bahawa parti itu masih dalam berkira dan membuat perhitungan terbaik buat mereka.

Dalam keadaan kemelut hari ini Pas tidak sepatutnya melengah-lengahkan masa untuk mengadakan mesyuarat bagi membincang isu sepenting itu. Kelewatan ini dilihat sebagai muslihat oleh Pas dan menimbulkan berbagai-bagai persepsi negatif mengenai Pakatan Rakyat.

Pas menanggungkan mesyuarat yang ditetaokan 10 Ogos kepada 13 Ogos kemudian 17 Ogos dengan alasan untuk membolehkan mesyuarat itu dihadiri semua anggota?

Alasan diberikan Mustapa itu tampak ia disengajakan bagi melengahkan mesyuarat itu atas motif tertentu.

Bertolak dari situasi ini juga mesyuarat jawatankuasa kerja Pas 17 Ogos ini penting dan mungkin hangat sehingga memutuskan sesuatu yang boleh mengejutkan. Semua orang khasnya ahali dan penyokong Pas dalam keadaan tertanya-tanya apa yang akan berlaku.

Sementara itu dalam perkembangan lain, Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu telah menegaskan yang Pas tidak akan bekerjasama dengan Umno untuk membentuk kerajaan Selangor dengan berMBkan kepada Khalid Ibrahim.

Seorang Exco Pas, Sallehen Mukhyi pula mengatakan Pas akan meletak jawatan sekiranya Khalid melantik Adun Umno menjadi Exco. Tegasnya Umno bukan kerajaan kalau dia (Umno) ada dalam kerajaan Pas akan letak jawatan.

Penjelasan dan penegasan Sallehen itu memberi gambaran Pas tidak bersedia berkawan dan bekerjasama dengan Umno untuk mempertahankan Khalid. Bantahan ini menjelaskan akan berlaku konflit besar dalam Pas kerana ada sebahagian mahu menjalini kerjasama dengan Umno. [wm.kl.3:11 pm 13/08/14]

Kuasa Khalid sebagai MB tersangkut ditangan Pas

Posted: 12 Aug 2014 05:28 AM PDT

MENJELANG MALAM                                                                          

Perkembangan krisis politik di Selangor hari ini terus bergerak dengan tindakan Abdul Khalid Ibrahim MB yang tidak berparti telah memecat kesemua Exco daripada DAP dan PKR kerana mereka enggan patuh dengan sistem kerjanya. Ekoran itu kuasa atau nyawa politik Khalid sebagai MB kini tersangkut ditangan Pas.

Kesemua empat orang Exco Pas masih bersama Khalid Ibrahim dan mereka mematuhi arahan parti agar mereka terus berkhidmat dengan rakyat. Berdasarkan perlembagaan tubuh negeri Selangor seorang MB boleh mentadbir hanya dengan empat orang Exco, jadi kedudukan Khalid masih sah selaku MB.

Bagaimana pun seorang Exco PKR Rodziah Ismail berada di luar negeri dan kedudukannya masih menjadi tanda tangan kerana surat pemakluman pemecatannya masih dibelum dihantar Khalid.



Dalam pada itu Pas akan membuat keputusan muktamad kedudukan Exco dan 11 Adunnya pada 17 Ogos nanti apabila Jawatankuasa kerja parti itu akan bermesyuarat. Mesyuarat itu dijangka akan memutuskan pendirian Pas. Mesyuarat 17 Ogos ini juga menarik dan dinanti-nantikan ramai kerana ia dikira sedikit kontroversi.

Sebagai ingatan sebelum ini Presiden Abdul Hadi Awang mempertahankan Khalid. Tindakan beliau itu yang dianggap bersifat peribadi disokong oleh Mursyidul Am Nik Abdul Aziz Nik Mat. Beberapa orang ahli jawatan kuasa kerja juga menyatakan pendirian yang sama dengan Abdul Hadi termasuk Pemangku Ketua Dewan Ulamak, Ahmad Yaacob.

Namun apa yang menyebabkan Khalid merasa dia belum selamat, tidak ada kebulatan sokongan kepada beliau dari kalangan ahli jawatankuasa kerja Pas. Sikap ahli jawatankuasa kerja Pas berbelah bagi berhubung isu MB Selangor.

Mereka yang bimbang akan berlaku perpecahan dalam Pakatan Rakyat dan sayang dengan permaufakatan itu tidak menyokong Khalid menjadi MB. Hari ini beberapa pemimpin Pas termasuk timbaan presiden Mohamad Sabu, Naib Presiden Husam Musa dan Dr Mujahid Yusuf Rawa membayangkan mereka tidak berpihak kepada Khalid Ibrahim.

Kenyataan negatif ketiga pemimpin ini menggambarkan akan wujud pertentangan dalam kalangan ahlijawatankuasa kerja Pas. Pertantangan ini juga nanti boleh menentukan apakah Pas akan terus bergabung dengan PKR dan DAP ataupun berpelukkan dengan Umno dan Khalid Ibrahim.

Berdasarkan risikan kemungkinan kemungkinan mesyuarat Pas akan membuat sedikit ralat bagi menyelamatkan keadaan Pakatan Rakyat. Persoalannya apakah ralat itu akan diterima oleh PKR? Apapun mesyuarat Pas pada 17 Ogos ini makin suspen dan suspen mengenai kedudukan parti berkenaan.

Disamping Anwar bergaduh sehingga berpatah arang dengan Khalid Pas juga bertelingkah sesama sendiri gara-gara Khalid. [wn.kl.8:28 pm 12/08/14]

Tiada ulasan: