Khamis, 24 Julai 2014

DIALOG RAKYAT

DIALOG RAKYAT


DS WAN AZIZAH BUKAN MB SELANGOR SELAGI......

Posted: 24 Jul 2014 07:23 AM PDT

wfauzdin.blogspot.com

 

TERBARU difahamkan PKR melalui mesyuarat MPP malam tadi telah membuat keputusan bahawa jawatan MB Selangor sekarang ini haruslah ditukar bagi memantapkan lagi kekuatan PR di Selangor khususnya.  PKR juga telah menamakan DS Wan Azizah, Adun Kajang untuk DICADANGKAN kepada Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat yang akan bermesyuarat Rabu ini.



Banyak berita di dalam FB yang telah mewar-warkan bahawa DS Wan Azizah selaku Presiden PKR bakal menggantikan TS Khalid Ibrahim.  Berita ini tidak tepat kerana TIDAK SEMESTINYA cadangan dari PKR ini wajib dipatuhi oleh Pakatan Rakyat.  DS Wan Azizah hanya satu calon dari PKR sebagai MB Selangor sekiranya PR masih mahu mengekalkan PKR sebagai MB Selangor.  Harus diingat, PAS memiliki lebihan satu Kerusi di Dun Selangor, dan tidak mustahil jika PAS turut menamakan calon MB dari parti tersebut.

Sekiranya Majlis PR bersetuju untuk menerima DS Wan Azizah sebagai MB Selangor yang baru, tentunya tiada sesiapa pun boleh menuduh DS Anwar atau PKR menggunakan kuasa 'veto' bagi menentukan Kerusi MB Selangor.  Aku yakin, para penyokong Azmin mahu pun TS Khalid mungkin ada segelintirnya akan membuat dakwaan yang bukan-bukan terhadap DS Anwar.  Tetapi aku cukup yakin kebanyakan daripada ahli-ahli PKR matang dan boleh berfikir secara rasional tentang isu ini.



Asasnya bagi aku cukup mudah.  Sesiapa pun calon yang bakal menduduki Kerusi MB Selangor calon itu mahu tidak mahu mesti melalui tiga proses 'wajib' ini ;

1.  Calon itu mesti mendapat sokongan dari partinya sendiri.  Seandainya PR mahu letakkan calon PAS sebagai MB Selangor, calon tersebut juga semestinya perlu dapat sokongan dari parti itu sendiri.  Mana mungkin seseorang itu boleh dilantik menjadi MB Selangor tanpa 'restu' partinya sendiri walaupun parti-parti sekutu menyokongnya.

2.   Bakal MB Selangor itu juga perlu mendapat perkenan dari rakan-rakan di dalam PR.  Seandainya PKR mencadangkan DS Wan Azizah sebagai MB Selangor, ditakdirkan PAS atau DAP tidak bersetuju, mana mungkin DS Wan Azizah boleh menjadi MB Selangor.  Begitu juga jika PAS meletakkan seorang tokoh untuk dinamakan sebagai MB Selangor, tokoh itu juga perlu mendapat sokongan dari PKR dan DAP.  Itu konsep yang WAJIB diikuti untuk menjaga perpaduan di dalam PR.

3.   Laluan terakhir adalah perkenan Sultan Selangor.  Di dalam hal ini aku tidak menyatakan WAJIB mendapat perkenan Sultan tetapi perkenan Sultan itu perlu.  Sekiranya pihak Istana memahami konsep Raja Berpelembagaan, tidak timbul pihak Istana mahu menolak mana-mana calon samada dari PKR mahupun PAS.  Sekiranya ditolak juga, maka terjadi satu krisis perlembagaan negeri yang amat malang.

Maka, tidak timbul soal pertukaran itu membelakangkan rakyat kerana yang menentukan siapa MB Selangor juga adalah dari parti-parti di dalam PR dan juga Adun-Adun PR yang mewakili rakyat.  Jika ikut kepada kehendak dan kepuasan sendiri, tentulah para penyokong Azmin mahu pun TS Khalid akan mendakwa mereka punyai sokongan kuat dari rakyat Selangor.  PAS juga boleh mendakwa mereka lebih layak menduduki jawatan itu kerana mereka lebih Kerusi.  Kita tidak perlu marah kepada PAS jika PAS mahu menjadi MB Selangor, tetapi tertakluk juga kepada perkara Perkara Nombor 2 di atas.

Tentu ada yang bertanya mengapa TS Khalid perlu ditukar.  Lojiknya gila lah PKR jika sengaja-sengaja mahu menukar TS Khalid jika tidak bersebab.  Aku cukup yakin, di dalam MPP kesemua mereka telah pun maklum mengapa TS Khalid harus diganti.  Bahkan aku juga yakin, secara awalnya rakan-rakan di dalam PR juga sedikit sebanyak faham mengapa TS Khalid difikirkan oleh partinya sendiri tidak lagi boleh meneruskan perkhidmatannya sebagai MB Selangor.  Dan, pada Mesyuarat Pimpinan PR Rabu nanti tentulah lebih terperinci akan dimaklumkan mengapa harus ada pertukaran jawatan ini.  Jelas, bahawa tiada tindakan diktator atau membelakangkan sesiapa pun di dalam isu ini.
Jika ditanya pada aku secara peribadi, memang aku mahu TS Khalid kekal sebagai MB Selangor.  Tetapi apakah kerana kehendak aku dan sekumpulan yang sama seperti aku boleh melangkau keputusan parti sendiri dan keputusan PR?  Sudah tentu itu bukan politik yang matang.  Usaha dan kempen telah dibuat untuk menyokong seseorang yang kita suka, tetapi selebihnya kita harus kembali kepada keputusan secara berjemaah.

Tidak munasabah samasekali jika kita gagal mencapai kehendak kita, maka kita sanggup bersekongkol dengan Umno/Bn.  Jika itu pilihan kita, terbuktilah kita juga berpolitik kerana ada agenda peribadi bukan agenda kepentingan bersama.

Kesimpulannya, kita serahkan kepada parti kita dan rakan-rakan kita di dalam PR untuk menentukan pengakhiran kemelut ini.  Langkah Kajang benar-benar menyedarkan sesetengah pemimpin mereka tidak boleh ego dan bertindak sesuka hati. " Kajang Move" pada aku berjaya. 

110 murid SJK (T) terima subsidi tambang bas sekolah

Posted: 24 Jul 2014 07:15 AM PDT

Oleh : AFEEQA AFEERA


SHAH ALAM : Seramai 110 orang murid daripada tiga buah Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Tamil (T) di negeri ini menerima bantuan subsidi tambang bas sekolah fasa pertama daripada kerajaan Selangor.

Tiga sekolah berkenaan adalah SJK (T) Sungai Rambai, Kuala Selangor; SJK (T) Taman Permata, Dengkil dan SJK (T) Batang Kali di Hulu Selangor yang dikhususkan untuk anak pekerja ladang.

Exco Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, V Ganabatirau, berkata program yang dirancang sejak tahun 2008 itu memilih sekolah yang berada pada kedudukan terpencil, yang mana sasaran utamanya adalah keluarga berpendapatan rendah.

IMG_1440aKatanya, setiap murid yang layak akan diberikan subsidi RM300 seorang untuk menampung tambang bas sekolah selama 10 bulan.

"Program ini sememangnya dikhususkan untuk anak pekerja ladang kerana kita maklum pendapatan keluarga mereka tidak begitu besar.

"Bantuan ini sangat penting bagi mereka kerana ia dapat mengurangkan beban kos hidup keluarga yang semakin bertambah," katanya pada Majlis Penyerahan Sumbangan Subsidi Tambang Bas Sekolah Fasa Pertama 2014 di Ruang Legar Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), dekat sini, semalam.

Pada masa sama, Ganabatirau turut menyeru Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) supaya memohon bantuan yang diperuntukkan Kerajaan Negeri berikutan masih ramai yang belum berbuat demikian.
Katanya, setakat ini pihaknya hanya menerima kira-kira 18 permohonan daripada 97 buah sekolah SJK (T) yang wujud di negeri itu untuk mendapatkan bantuan berkenaan .

IMG_1429a"PIBG tidak menunjukkan kerajinan mereka dalam menggesa ibu bapa supaya memohon peruntukan ini kerana wang tidak dibayar kepada mereka tetapi diberi terus kepada murid terbabit.

"Justeru, saya menyeru supaya PIBG lebih aktif dalam mewar-warkan bantuan ini supaya ia dapat diteruskan pada masa akan datang," katanya.

Bantuan berkenaan adalah salah satu program yang dilaksanakan kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Selangor di bawah agenda Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) dan dikhususkan kepada keluarga berpendapatan RM1500 ke bawah.
-NFN-

Motosikal roda tiga basmi kemiskinan

Posted: 24 Jul 2014 07:12 AM PDT

Oleh: SYAZWANI SUFIAN


SHAH ALAM: Blue Print mengadakan program membasmi kemiskinan dengan mengadakan majlis penyerahan motosikal roda tiga bagi penduduk di daerah Kuala Langat.

Majlis dirasmikan ahli majlis mesyuarat kerajaan Negeri Selangor, V Ganabatirau yang bertempat di pejabat daerah dan tanah Kuala Langat, pada 18 Julai lalu.

20140718_112250Beliau berharap penerima motosikal berkenaan memanfaatkan pemberian Kerajaan Negeri itu, selain dapat menambahkan pendapatan seisi rumah.

Kehadiran Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tanjung Sepat, Ir Mohd Haslin Hassan bersama ADUN Morib, Hasnul Baharuddin dan ADUN Teluk Datuk, Loh Chee Heng menyerikan lagi majlis penyerahan motosikal terbabit.

Penerima juga dilihat gembira dengan pemberi berkenaan yang disifatkan memberi peluang lebih luas untuk menambah pendapatan harian mereka dan keluarga.-NFN-

Militan Pro-Rusia mengaku menembak jatuh penerbangan MH17

Posted: 24 Jul 2014 04:35 AM PDT

ANTARAPOS.COM


Post Pic

 
 
KUALA LUMPUR: "Pegawai kami memberitahu bahawa kami menembak sebuah pesawat Kiev. Kami ingatkan kami mencari juruterbang Ukraine yang dikatakan sempat menyelamatkan diri, tetapi kami menemui mayat-mayat orang awam."
 
Itu pengakuan yang dibuat oleh seorang anggota militan pro-Rusia dari unit kombat Oplot kepada akhbar Itali Corriere della Sera pada Rabu.
 
Menurut laporan portal tersebut, mereka menerima arahan untuk bergegas ke sebuah lokasi menggunakan sebuah lori dipenuhi muatan senjata dan peluru sejurus selepas satu letupan kedengaran di udara.
 
Mereka diberitahu bahawa pasukan mereka telah menembak jatuh sebuah pesawat milik puak fasis Kiev.
 
"Objek-objek putih kelihatan berterbangan di udara. Kami mungkin perlu bertempur untuk mengumpulkan objek-objek terbabit." ujar anggota Oplot terbabit yang enggan mendedahkan namanya serta nama sekutunya.
 
Dia turut memberitahu bahawa ketika mereka mencari payung terjun di tanah dan pokok, dia menemui mayat seorang kanak-kanak perempuan yang berusia tidak lebih dari lima tahun.
 
"Mayat itu tertiarap. Ia sangat mengerikan. Itulah ketikanya saya sedari bahawa pesawat yang ditembak itu ialah sebuah pesawat komersial dan bukan pesawat tentera.
 
Semua mangsa ialah orang awam. Beberapa beg pakaian mengesahkan jangkaan saya." tambahnya.
 
Unit Oplot ini telah berada di lokasi nahas sejak tragedi itu berlaku.
 
Menurut portal Corriere della Sera, mereka bagaimanapun tidak menunjukkan rasa bersalah apabila mengeluarkan kenyataan bahawa bukan mereka sahaja yang menembak jatuh pesawat terbabit serta tidak mempunyai senjata yang mampu mencapai ketinggian pesawat itu.
 
"Jenayah ini dilakukan oleh penjahat yang menerima arahan daripada kerajaan Kiev. Salah seorang pejuang mereka mungkin menembak jatuh MH17," kata mereka.
 
Pengkuan ini dibuat selepas lima hari pemimpin puak pemisah pro-Rusia Igor Girkin memuat naik di laman sosial bahawa mereka terlibat dengan nahas terbabit dan mereka yang menembak jatuh pesawat malang itu.
 
Muat naiknya berbunyi: "Kami telah menembak jatuh sebuah AN-26, ia kini berada di sekitar 'Progress'. Kami telah memberi amaran kepada kamu – jangan terbang di 'ruang udara kami'.  Ini video pengesahan 'kejatuhan burung' itu."
 
Muat naik itu bagaimanapun dipadam setelah pesawat yang ditembak jatuh itu merupakan sebuah pesawat komersial yang dinaiki orang awam.

Al-Quran 'Halimunan' Tarikan Pameran Antarabangsa

Posted: 24 Jul 2014 04:25 AM PDT

MSTAR ONLINE
 
 
 
 
 
AL-QURAN 'halimuman' menjadi antara objek paling menarik dipamerkan di Pameran al-Quran Antarabangsa ke-22 diadakan di Teheran, Iran ketika ini.

Naskhah itu ditulis dengan tinta emas tetapi kalimahnya tidak akan dapat dilihat dengan mata biasa, sebaliknya perlu dibaca di bawah sinaran cahaya khas. 

Sebuah laman web melaporkan, naskhah istimewa itu ditulis Mohsen Khanjari Anbouhi dan menjadi al-Quran pertama ditulis dengan dakwat khas yang tidak boleh dibaca secara biasa. 

Laman web itu berkata, tulisan berkenaan dihasilkan menggunakan teknologi nano digabungkan dengan dakwat emas asli. 
Jurucakap penganjur berkata, dakwat unik itu hanya dapat dilihat di bawah sinar inframerah. 

Naskah itu ditulis mengikut rasm Uthman dan setiap halaman berukuran 29 sentimeter kali 20 sentimeter. 

Kata jurucakap itu, selepas pameran berakhir Mohsen mungkin menyumbang naskhah berkenaan ke sebuah pertubuhan kebajikan, Astan Quds Razavi di Mashhad, Iran.

Pameran al-Quran Antarabangsa Teheran itu diadakan setiap Ramadan untuk mengembangkan dan mempromosikan al-Quran. 

Tahun ini, pameran tersebut banyak menarik perhatian, termasuk di kalangan artis Iran.

Sebanyak 16 perwakilan menyertai pameran itu termasuk dari Sepanyol, Russia, Kuwait, Palestin, Algeria, Tunisia, Malaysia, India, Pakistan, dan Turki.

MB SELANGOR BERI NASIHAT RAKYAT

Posted: 24 Jul 2014 04:23 AM PDT






MH17: Sampel DNA 45 Keluarga Sudah Diambil - Subramaniam

Posted: 24 Jul 2014 04:19 AM PDT

Sampel DNA Jamillah Noriah Abg Anuar, ibu mangsa nahas, Ariza Ghazaleeat diambil di kediamannya di Kuching.

MSTAR ONLINE


PETALING JAYA: Sampel DNA daripada 45 keluarga mangsa nahas pesawat MH17 sudah diambil, manakala dua lagi keluarga terbabit masih dalam proses pengumpulan data.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S Subramaniam berkata, pihaknya dimaklumkan oleh syarikat Penerbangan Malaysia (MAS) bahawa terdapat 43 mangsa nahas MH17 yang mempunyai pertalian keluarga di negara ini.

Beliau berkata, sampel DNA yang diambil adalah daripada ahli keluarga yang mempunyai pertalian darah kepada mangsa seperti ibu, bapa, anak atau adik beradik kepada mangsa.

"Bagaimanapun, ada mangsa yang menetap di luar negara tetapi mempunyai pertalian keluarga di Malaysia menjadikan jumlah keluarga yang akan dijalankan pengumpulan data ante mortem DVI dan sampel DNA adalah seramai 47," katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini, Khamis.

Subramaniam berkata, bagi tujuan perkhidmatan rawatan perubatan, pasukan dari Hospital Serdang dan Hospital Putrajaya diaktifkan untuk memberikan rawatan kepada ahli keluarga mangsa jika diperlukan.

Tragedi yang menimpa pesawat MAS itu mengorbankan 298 nyawa, termasuk 15 kru penerbangan itu apabila ia ditembak jatuh menggunakan peluru berpandu pada 17 Julai lalu.

Ketika ini, proses saringan dan melabel mayat sedang dilakukan sebelum pasukan forensik menjalankan bedah siasat bagi mengesan punca kematian dan mengenal pasti identiti setiap mayat.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berharap proses membawa pulang mangsa dalam kalangan rakyat Malaysia dapat dilaksanakan sebelum Aidilfitri.

Media S'gor lapor tinjauan 80% sokong MB

Posted: 24 Jul 2014 04:13 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


Ketika PKR mengumumkan akan menggantikan Menteri Besar Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, media rasmi negeri Selangorkini melaporkan beliau terus mendapat sokongan rakyat.

Memetik sebuah tinjauan Internet sejak semalam di poll.pollcode.com, Selangorkini melaporkan Abdul Khalid mendahului dengan peratusan tinggi.

"Setakat jam 9 pagi tadi, daripada sejumlah 3,698 undian, 80 peratus daripadanya iaitu 2,983 undi memilih Abdul Khalid dikekalkan sebagai Menteri Besar," lapor Selangorkini.

Dengan kapsyen "Suara Rakyat Selangor", undian itu dilapor meletakkan tiga pilihan lain – Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail, timbalannya Azmin Ali dan pilihan terakhir semua DUN dibubarkan.

Selangorkini melaporkan Wan Azizah hanya beroleh 399 undian (11 peratus), Azmin 75 (2 peratus) sementara 241 lagi (7 peratus) memilih DUN Selangor dibubarkan.

Mesyuarat Majlis Pimpinan Pusat PKR memutuskan memilih Wan Azizah untuk menggantikan Khalid. Keputusan itu sudah dibentangkan kepada majlis presiden Pakatan dan kini menunggu keputusan PAS dan DAP.

Selangorkini melaporkan, pengumuman yang dibuat Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkaitan perkara itu menerima reaksi kurang senang rakyat yang mempersoalkan keperluan pertukaran itu.

Tinjauan portal itu semalam juga dikatakan mendapati kebanyakan rakyat menuntut penjelasan dan alasan Abdul Khalid perlu diganti memandangkan beliau mempunyai rekod kerja cemerlang dan bersih sehingga kini.

PERKASA Selangor kutip derma bantu Kiki

Posted: 24 Jul 2014 03:21 AM PDT

MALAYSIAKINI


 


PERKASA Selangor hari ini menubuhkan satu akaun kutipan derma bagi membantu Siti Fairrah Ashyikin Kamaruddin, yang dikenali sebagai Kiki - wanita yang menarik perhatian rakyat Malaysia kerana membuli seorang warga emas di Kuantan minggu lalu.

Selasa lalu, Kiki dihadapkan ke Mahkamah Syesen Kuantan dan dijatuhkan hukuman denda RM5,000 dan diperintahkan untuk melakukan khidmat masyarakat selama 240 jam.

Ketika dihubungi Malaysiakini, Yang Dipertua PERKASA Selangor, Abu Bakar Yahya berkata, kutipan derma itu dilancarkan menerusi Facebook NGO itu.

"Sejak kita lancarkan jam 3 pagi tadi, setakat ini (4 petang) kita (PERKASA Selangor) sudah mendapat kutipan lebih RM500 dari orang ramai," katanya sambil menambah ia bertujuan membantu ringankan beban Kiki kerana memberi kerjasama kepada pihak berkuasa dalam kes tersebut.

Ditanya sampai bila kutipan itu akan dijalankan dan bagaimana derma itu akan diserahkan kepada Kiki, Abu Bakar beliau berbincang terlebih dahulu dengan pimpinan PERKASA Selangor.

Tambahnya, walaupun sedar tindakan itu akan menimbulkan kritikan banyak pihak, namun kutipan itu tetap akan diteruskan berlandaskan objektif NGO pendesak Melayu itu.

"Kalau tak berani terima kritikan, jangan sertai NGO. Kalau saya tak berani terima kritikan, PERKASA Selangor takkan buat kutipan ini untuk memperjuang bangsa Melayu dan agama Islam. Tak apa mereka nak kritik, kritiklah," katanya.

Minggu lepas, Kiki bertindak memukul bonet kereta warga emas itu dengan kunci stereng berulang kali, selepas berlaku kemalangan kecil antara kereta Peugeot miliknya dengan kereta warga emas itu.

Insiden tersebut dirakam dan tersebar luas di laman sosial dan dikecam oleh banyak pihak.

Bagaimanapun, Kiki kemudiannya memohon maaf secara terbuka dalam satu temubual di sebuah stesen radio arus perdana

Tentera Israel dipecat kerana takut Al-Qassam

Posted: 24 Jul 2014 03:10 AM PDT

HARAKAHDAILY



 


KUALA LUMPUR: Media Zionis semalam melaporkan pihak tentera rejim itu terpaksa memecat anggota tenteranya ekoran enggan menyertai serangan ke atas Gaza kerana takut terbunuh di tangan pejuang Palestin.

TV10 Israel melaporkan, puluhan anggota tentera rejim menolak untuk menaiki kenderaan perang untuk memasuki Gaza.

Nama anggota-anggota itu juga disenarai hitam dari menjadi askar untuk seumur hidup.

Sehingga semalam, lebih 30 askar rejim Zionis maut berdepan serangan balas sayap kanan Hamas, Briged Izzuddin Al-Qassam ketika mereka melakukan serangan darat ke atas Gaza.

Beberapa sumber juga menyebut, tentera Zionis sangat taku apabila berhadapan serangan hendap Al-Qassam sehingga ada yang terpaksa menembak kaki sendiri supaya cedera dan dibawa keluar dari kawasan perperangan.

Mereka juga dilaporkan mengakui kehebatan anggota Al-Qassam sehingga mendakwa bukan berperang dengan manusia tetapi seperti berperang dengan hantu yang datang secara tiba-tiba dan kemudian hilang.

Pada sabtu lalu enam anggota tentera Israel maut setelah kenderaan tentera yang dinaiki mereka berjaya ditembak Al-Qassam di kawasan Timur Tuffah, Gaza Timur.

Sumber Israel sebelum ini mengakui kenderaan perisai jenis M113 yang digunakan mereka menyerang Gaza, tidak selamat jika diserang dengan roket jenis RPG terbaru. - HARAKAHDAILY

'Saya akan terus bekerja sehingga tidak jadi MB'

Posted: 24 Jul 2014 03:07 AM PDT

HARAKAHDAILY


KUALA LUMPUR: Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata Sultan Selangor, Tuanku Sharafuddin Idris Shah bertitah kepada beliau supaya dapat menjalankan tanggungjawab dan amanah sebagai Menteri Besar Selangor.

"Saya jawab pada Tuanku Sultan, akan terus bekerja sehingga tidak menjadi Menteri Besar," katanya dipetik Selangor Kini.

Beliau berkata demikian selepas selesai Majlis Berbuka Puasa Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Sultan Selangor Bersama Rakyat di Masjid Kampung Assam Jawa, di sini, semalam.

Ketika ditanya isu desakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang mahukan beliau meletak jawatan, Abdul Khalid memberitahu akan mengeluarkan kenyataan berhubung isu sama dalam masa terdekat.

PAS dan DAP akan membawa keputusan PKR mencalonkan Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor pada mesyuarat peringkat tertinggi masing-masing.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, perkara itu akan dibincangkan pada mesyuarat parti selepas hari raya Aidilfitri nanti. - HARAKAHDAILY

MH17: Mayat mungkin tidak sempat sampai sebelum Aidilfitri

Posted: 24 Jul 2014 03:05 AM PDT

BERNAMA 


KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Tun Razak pada Khamis berkata mayat warganegara Malaysia mangsa nahas pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH17, mungkin tidak dapat dibawa pulang sebelum sambutan Aidilfitri.

Perdana Menteri berkata ini disebabkan isu teknikal yang terlibat dalam proses pengesahan DNA.

"Saya rasa sedih kerana saya terpaksa memaklumkan perkara ini kepada keluarga berkenaan (tentang perkembangan ini)," katanya kepada pemberita selepas menandatangani buku takziah bagi memperingati 298 orang terbunuh dalam nahas pesawat MH17 terhempas di timur Ukraine pada 17 Julai, di kediaman Duta Belanda di Malaysia, Harry Molenaar, di sini.

Najib berkata proses pengesahan identiti mangsa perlu dilakukan mengikut prosedur ketat, dengan mengambil kira bukti diperlukan bagi kemungkinan pendakwaan.

"Kita tidak dapat mengelak daripada proses rumit dan ketat ini. Ini bagi memenuhi keperluan dari segi teknikal dan undang-undang," katanya.

Perdana Menteri berkata keseluruhan proses itu dijangka "mengambil masa beberapa minggu atau malah beberapa bulan."

Seramai 43 warganegara Malaysia adalah antara 298 penumpang dan anak kapal MH17 berada dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila pesawat itu dipercayai ditembak jatuh di wilayah Donetsk.

Najib turut melahirkan rasa kesal kerana pasukan penyiasat antarabangsa masih tidak diberikan akses penuh ke kawasan kejadian.

"Saya marah kerana kami mahukan akses penuh (tetapi ini tidak berlaku).

Malangnya ia adalah kawasan zon perang, dan anda tahu bahawa di kawasan zon perang terdapat banyak sekatan yang pihak-pihak terlibat perlu hormati," katanya.

Ditanya sama ada beliau akan bincangkan perkara itu dengan Alexander Borodai, komander puak pemisah pro-Rusia di kawasan tempat pesawat itu terhempas, Najib berkata: "Tidak buat masa ini."

"Tetapi saya akan bercakap, mungkin dengan Presiden Ukraine Petro Poroshenko dan akan menyampaikannya kepada Borodai," kata Perdana Menteri sambil menyatakan beliau sedar akan sensitiviti yang terlibat.

Sementara itu, dalam buku takziah itu, Najib menulis beberapa baris ayat bagi menzahirkan rasa sedih dan takziah bagi pihak kerajaan dan rakyat Malaysia kepada semua keluarga di Belanda yang kehilangan orang tersayang dalam tragedi MH17.

"Kita turut merasai kesedihan dialami keluarga mangsa," katanya.-- BERNAMA

Felda nafi duit raya, 20 peneroka buat laporan polis

Posted: 24 Jul 2014 03:04 AM PDT

SALMIYAH HARUN



 


KUALA LUMPUR: Seramai 20 orang peneroka Felda dari Gugusan Bera dan Rompin membuat laporan Polis di IPD Kuantan kerana dinafikan wang dividen FGV dan saguhati hari raya yang berjumlah hampir seribu ringgit.

Mereka adalah sebahagian daripada lebih seribu orang peneroka seluruh negara yang tidak dibayar sebagaimana sepatutnya, meskipun Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam kenyataannya pada 6 Julai 2014 lalu menyebut dengan jelas bahawa seramai 112,635 orang peneroka layak menerimanya.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman, tindakan Felda atas alasan peneroka menyaman Felda kerana isu Kadar Perahan (KPG) dan lain-lain adalah tidak berasas dan zalim.

"Ia bertentangan dengan hak asasi dan Perlembagaan Negara yang membenarkan setiap warganegara mendapatkan haknya mengikut saluran undang-undang," katanya dalam satu kenyataan.

Tegas Mazlan, usaha para peneroka Felda membuat laporan polis adalah wajar setelah pihak Felda bertegas enggan membayar saguhati Hari raya dan dividen FGV seperti mana sepatutnya.

"Bukan sahaja enggan berunding, peneroka dihamburkan kata-kata yang amat mengguris perasaan.

"Saya telah membuat perbincangan dengan team peguam Anak dan setelah meneliti kes ini, ada asas yang kuat untuk mengambil tindakan terhadap pengurusan Felda," katanya.

Bagi tujuan membantu peneroka mendapatkan wang berkenaan, Anak menubuhkan satu taskforce diketuai Pengerusi Ngo Anak Pahang Yohanis Ahmad untuk mengumpul semua maklumat peneroka seperti yang dikehendaki peguam. Beliau boleh di hubungi seperti di talian hp 0133039913.

"Sikap berdendam Felda nampaknya tidak reda walaupun dalam bulan ramadhan. Justeru, langkah membuat laporan polis dan tindakan undang2 terpaksa dilakukan kerana itulah pilihan yang ada," katanya.

Felda sebelum ini, mengumumkan 'durian runtuh' kepada peneroka Felda sempena Aidilfitri menerusi pembayaran dividen saham individu dan dividen tabung amanah daripada FGV.

Namun, Felda memaklumkan bahawa para peneroka yang terlibat dalam kes saman agensi itu tidak akan dibayar duit raya dan dividen FGV. - HARAKAHDAILY

Ketika Semua Memuji Najib, Jangan Sampai Terlupa Hakikat Ini...

Posted: 23 Jul 2014 10:49 PM PDT

shahbudindotcom


Ketika ini ramai yang memuji usaha Perdana Menteri, Najib Razak yang secara senyap menghubungi dan mengadakan rundingan dengan ketua militan pro Russia di Ukraine, Aleksander Borodai berkaitan tiga perkara iaitu penyerahan kotak hitam, jasad yang terkorban dipulangkan dan akses penuh ke kawasan nahas bagi memudahkan penyiasatan.

Selain pujian dari dalam negara, media luar negara juga turut memuji langkah berani dan luar biasa Najib itu yang disifatkan tidak pernah dilakukan oleh mana-mana pemimpin dunia pun sebelum ini. Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim dan rakan-rakannya yang lain juga turut memuji tindakan Perdana Menteri itu.

Atas rasa terharu sokongan yang diterimanya, sebaik berakhirnya sessi Parlimen khas yang mengutuk tragedi MH17 semalam, Najib dengan diiringi Muhyiddin sekali lagi mengambil langkah luar biasa dengan pergi ke tempat duduk barisan pembangkang untuk bersalam dengan Anwar dan lain-lain Ahli Parlimen pembangkang.

Sejak tragedi MH17 berlaku, memang diakui ini merupakan langkah terbaik yang telah dilakukan oleh Najib, khususnya terhadap keluarga mangsa dan juga dalam usaha menuntut keadilan atas apa yang berlaku itu.

Najib kini hampir menunaikan janjinya kepada rakyat dan keluarga mangsa untuk memastikan keadilan ditegakkan sebaik mungkin dan jasad mereka yang terkorban dapat dibawa balik serta disemadikan di negara ini.

Itu mengenai usaha Najib menangani tragedi MH17. Tetapi dalam masa yang sama, Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia atau MIER pula mebgeluarkan kenyataan mengenai prestasi semasa ekonomi negara yang dilihat cukup membimbangkan kita semua.

Pengarahnya, Dr Zakariah Abdul Rashid berkata, prestasi kewangan bagi kerajaan Persekutuan masih lagi lemah dengan pendapatan rendah bagi suku pertama tahun ini serta hutang meningkat melepasi tahap siling.

Jelas beliau, hutang negara bagi suku pertama tahun ini ialah RM560.6 bilion dan sudah melelebihi tahap siling 55 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar atau KDNK.

"Kerajaan mesti berhati-hati dalam perkara ini dengan mengambil pendekatan lebih serius iaitu mengawal perbelanjaan dengan bijaksana. Dan bagi pendapatan pula, ia bergantung kepada KDNK, sekiranya KDNK meningkat, maka lebih banyak pendapatan diraih kerajaan," tambahnya lagi.

Realitinya, tidak salah bagi sesiapa untuk memuji tindakan Najib dalam isu MH17 yang menjadi bualan ketika ini, namun sebagai rakyat kita juga harus sentiasa peka dengan perkembangan dalam negara. Ini kerana Akta Pinjaman Tempatan 1959 menghadkan hutang negara pada siling 55 peratus daripada KDNK dan sekiranya hutang melebihi had itu, ia akan menyebabkan negara muflis.

Kelemahan prestasi ekonomi dan peningkatan hutang adalah berkaitan secara langsung dengan kelemahan pimpinan yang ditunjangi oleh Najib selaku Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Ia juga memberi kesan yang merata kepada semua rakyat lantaran ia berkaitan dengan kadar pendapatan, inflasi, pengangguran, peluang pekerjaan, perniagaan, cukai dan sebagainya.

Tambahan pula, menjelang beberapa hari, minggu atau bulan akan datang, yang lebih menjadi perhatian semua rakyat bukan lagi berkaitan MH17 tetapi lebih berkaitan masalah dalaman dalam negara kita. Selain pelbagai masalah berkaitan politik, kaum dan agama yang terus tegang, isu pokok yang perlu diberi perhatian ialah berkaitan pengurusan negara, ekonomi dan kewangan.

Sejak merdeka, inilah kali pertama hutang negara meningkat sebegini rupa.

Dalam kita memuji Perdana Menteri kerana sedia berunding dengan ketua militan, Aleksander Borodai dalam isu MH17 ini, jangan kita sampai teralpa melihat kehidupan seharian, peluang masa depan serta memeriksa poket masing-masing dan bertanya kepada diri sendiri - selesakah dengan pengurusan negara sekarang?

Batik Al-Fatihah: Dibeli Di Kawasan Masjid India, Bukan Di India, Dijual Oleh Peniaga Melayu..

Posted: 23 Jul 2014 10:36 PM PDT

KELAB GREENBOC


Baru- baru ini kecoh apabila wanita yang berasal di negara Korea ini dituduh menghina agama islam dengan memakai baju tulisan ayat Al - quran.

Maka munculah ribuan ustaz dan ustazah dalam facebook mengecam beliau tidak kurang juga ada yang mendesak supaya beliau dikenakan tindakan yang berat.

Namun ada juga dikalangan rakan-rakan facebook yang menyindir golongan ustaz - ustazah facebook dengan mengatakan kalau beliau berpakaian begini semua nak kecam tapi kalau perempuan-perempuan islam yang berpakaian seperti terlanjang tak nak kecam pula sedangkan ia menyebabkan lelaki ghairah dan berdosa besar serta dijanjikan azab oleh Allah di Akhirat nanti

Berikut perkongsian tentang baju yang mak cik korea tersebut pakai cuba tengok siapa yang menjual baju tersebut? orang Melayu namun tidak dapat dipastikan adalah beliau melayu islam atau melayu bukan islam jika beliau seorang peniaga Islam pasti lebih peka dengan isu ini. -FB/WA



ULASAN GB

Jika tweet di atas benar, maka apa yang digembar-gemburkan oleh sekalian macai untuk meniupkan api perkauman kononnya kaum Cina cuba hendak menghina Islam dan Melayu kini terkena batang hidung sendiri.

Peniaga yang menjual kain tersebut juga perlu diserbu dan disiasat dan perlu dihalang untuk menjualnya bagi tujuan membuat pakaian. Batik tersebut mungkin sesuai sebagai hiasan dinding dan seumpamanya, bukan untuk tujuan lain yang boleh dilihat mencemarkan ayat suci Al-Quran.

Sepatutnya bukan sahaja pelancong Korea itu disiasat, tetapi yang TERLEBIH PENTING ialah menyiasat semua mereka yang terlibat di dalam menyebarkan PROPAGANDA PERKAUMAN yang boleh menteruskan huru-hara di dalam negara ini.

Pesawat Taiwan terhempas, 47 terbunuh

Posted: 23 Jul 2014 10:31 PM PDT

HARAKAHDAILY



 


KUALA LUMPUR: Sekurang-kurangnya 47 orang maut dan 11 yang lain cedera parah apabila pesawat TransAsia Airways terhempas semasa membuat pendaratan kecemasan berhampiran Lapangan Terbang Taiwan.

Agensi Berita Pusat melaporkan bahawa penerbangan GE222 pesawat ATR-72 mempunyai 58 orang penumpang di atas kapal termasuk empat anak kapal dan empat kanak-kanak apabila ia berlepas dari Koasiung, Taiwan menuju ke Penghu.

Media tempatan melaporkan pegawai penerbangan sebagai berkata pendaratan penerbangan domestik itu telah dibatalkan pada awalnya dan kemudian terhempas dan terbakar ketika cubaan mendarat kali kedua.

Siasatan telah dilancarkan berhubung kejadian itu. - HARAKAHDAILY

Jawatan MB: Khalid bincang dengan Sultan

Posted: 23 Jul 2014 10:30 PM PDT

MALAYSIAKINI


 


Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau telah memberi jaminan kepada Sultan Selangor bahawa beliau akan terus berkhidmat sebagai menteri besar selagi khidmatnya diperlukan.
  
Abdul Khalid berkata Sultan Sharafuddin Idris Shah membayangkan kepada beliau bahawa baginda mahu sebuah kerajaan negeri yang boleh dipercayai, tegas dan bertanggungjawab.
  
"Saya maklumkan kepada Tuanku Sultan bahawa saya akan bertugas sehinggalah saya tidak lagi menjadi menteri besar," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis berbuka puasa bersama Sultan Selangor di masjid Kampung Assam Jawa dekat Kuala Selangor malam tadi.
  
Kelmarin Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata parti itu bersetuju untuk memilih Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai calon menteri besar Selangor yang baharu menggantikan Abdul Khalid.
  
Terdahulu, Tuanku Sharafuddin merasmikan masjid berharga RM3 juta itu dengan keluasan 8,000 kaki persegi yang boleh memuatkan 1,000 jemaah pada satu-satu masa.-Bernama

Elok-elok ada masjid dirobohkan - anak peneroka

Posted: 23 Jul 2014 10:23 PM PDT

KHAIRIL ABDUL RAHIM






KUALA LIPIS: Masuk bulan Ramadan ini, sudah tiga tahun penduduk Felda Gugusan Sungai Koyan dan kampung tradisi sekitarnya bersolat tarawih, solat Idulfitri dan aktiviti ibadat lain tanpa masjid.

Ini disebabkan Masjid Muhajirin yang selama ini menjadi tempat penduduk serta musafir menjalankan aktiviti keagamaan, telah diruntuhkan oleh kontraktor yang dilantik Jabatan Kerja Raya (JKR) iaitu tiga hari sebelum bulan Ramadan tiga tahun lalu.

Mengikut perancangan asal, sebuah masjid baru bernilai RM4.5 juta yang boleh memuatkan 2,000 orang akan dibina bagi menggantikan masjid yang runtuh itu.

Malangnya pembinaannya terbengkalai dan sehingga kini belum mencapai 40 peratus siap.

Sebagai alternatif, penduduk terpaksa mengerjakan solat di bangunan dewan orang ramai di situ. Tetapi dikatakan mempunyai masalah besar kerana ketiadaan ruang terutama apabila generasi kedua Felda pulang beramai-ramai untuk menunaikan sembahyang raya.

Bagi Timbalan Pengerusi Masjid Muhajirin, Wan Mahadir Wan Mahmud berkata, pihak berkuasa tersilap meruntuhkan masjid berkenaan tiga tahun lalu kerana ia terletak 50 kaki jarak daripada masjid baru yang terbengkalai sekarang.

"Sepatutnya Masjid Muhajirin tidak dirobohkan sebab masjid baru bukan di tapak itu. Lagipun ia bukanlah uzur. Jika masjid baru siap pun masjid lama tetap boleh digunakan sebagai kelas fardu ain, pusat dakwah dan aktiviti lain.

"Sekarang sudah menjadi kerumitan pula kepada penduduk kerana nak sembahyang di masjid lama dah diruntuhkan masjid baru pula entahkan bila siapnya," keluhnya.

Wan Mahadir turut membayangkan masjid yang baru mungkin tergendala lagi berikutan tersiar di akhbar baru-baru ini pemilik bergelar Datuk syarikat yang membina masjid terbengkalai itu sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas umat Islam setempat membuat laporan berkaitan projek berkenaan, hujung tahun lalu.

Katanya, Masjid Muhajirin  dibina pada tahun 1974 bagi menampung penduduk Felda dan sekitarnya.

Namun istimewanya masjid berkenaan ialah menjadi  mercu tanda penduduk Sungai Koyan kerana menjadi tempat persinggahan pelancong apabila ke Cameron Highlands melalui Sungai Koyan.

"Ia juga menjadi transit musafir dan pelancong yang berulang alik ke Cameron Highlands dari Lembah Klang, Pahang dan Kelantan antara laluan alternatif paling dekat ke destinasi tanah tinggi berkenaan," ujarnya.

Peruntukan membina masjid baru diluluskan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika melawat penempatan Orang Asli Pos Betau beberapa tahun dahulu. 

Berdasarkan papan notis yang dahulu, kerja pembinaan bermula pada Jun 2012 dan sepatutnya siap pada September tahun lepas.

Dalam pada itu Wan Mahadir berkata, sudah ada anak-anak peneroka yang pulang beraya mengeluh, "dulu elok-elok ada masjid dirobohkan sekarang dah masuk tiga tahun solat raya di dewan badminton. Ini menyebabkan menimbulkan rasa tidak selesa".- HARAKAHDAILY 



Umat Islam wajib bantu Gaza - Qaradhawi

Posted: 23 Jul 2014 10:19 PM PDT

HARAKAHDAILY 




KUALA LUMPUR: Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Antarabangsa (IUMS) Sheikh Dr Yusuf Qaradhawi menegaskan bahawa pejuang dan rakyat Palestin tidak boleh dibiar bersendirian dalam menghadapi rejim Zionis Israel.

Menulis di Twitter beliau, Qaradawi berkata, seluruh dunia khususnya umat tidak boleh hanya berpeluk tubuh melihat rakyat Palestin diratah tentera rejim.


Katanya, antara tugas penting umat Islam ketika ini adalah menyokong Palestin dengan menyumbang makanan, bekalan perubatan dan juga senjata.

"Islam menganjurkan perpaduan tidak kira berapa banyak jumlah negara-negara Islam yang ada. Pejuang Palestin tidak boleh ditinggalkan sendirian," tulis beliau.

Beliau juga mengutuk sikap negara Arab yang berdiam diri dalam isu Palestin ini.

Malah lebih malang kata beliau apabila melabelkan Hamas sebagai pengganas.

"Melabelkan gerakan Hamas sebagai pengganas adalah satu tragedi," katanya.

Qaradhawi, dalam temu bual di televisyen sebelum ini, memuji ketabahan pejuang Palestin dalam menghadapi pencerobohan kejam tentera rejim Israel.

Beliau menegaskan adalah tanggungjawab bagi orang Islam untuk pemperjuang pembebasan Palestin. - HARAKAHDAILY

Proses saring, label mayat dijangka selesai Jumaat

Posted: 23 Jul 2014 10:13 PM PDT

MALAYSIAKINI


 


Proses menyaring dan melabel mayat mangsa nahas pesawat Malaysia Airline (MAS) MH17 dijangka selesai menjelang hari Jumaat.
  
Ketua Penolong Setiausaha Majlis Keselamatan Negara (MKN) Lt Kol Mohd Sakri Hussain berkata pakar forensik dari Malaysia, Belanda dan Australia telah menyaring mayat di dalam lebih dua gerabak sejuk beku pada hari Rabu.
  
Terdapat empat gerabak sejuk beku yang membawa 282 mayat daripada timur  Ukraine berhampiran sempadan Rusia ke Kharkiv untuk dilabel sebelum diterbang keluar ke Eindhoven, Belanda, katanya kepada Bernama pada hari Rabu.

Empat gerabak tersebut dibawa dengan kapal pada Selasa ke bandaraya Kharkiv sebelum diterbang ke Eindhoven dari di Kharkiv dan tiba dua hari lalu.
  
Mohd Sakri berkata mayat lain dalam lebih sebuah gerabak dijangka disaring dan dilabel menjelang Jumaat.
  
Sehingga kini 56 mayat telah diterbang ke Belanda pada hari Rabu Rabu untuk pengecaman.
  
Pesawat Boeing 777-200 itu dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia terhempas di Donetsk, timur Ukraine berhampiran sempadan Rusia Khamis lalu.
  
Ia membawa 298 orang - 283 penumpang dan 15 anak kapal yang dipercayai ditembak jatuh, tetapi sehingga kini tiada pihak yang mengaku bertanggungjawab melakukannya. Bernama

Ketua pemisah mengakui pejuang ada BUK

Posted: 23 Jul 2014 10:10 PM PDT

MALAYSIAKINI


 


Seorang pemimpin utama pemisah Ukraine mengesahkan bahawa pemberontak pro-Rusia itu mempunyai peluru berpandu anti-pesawat dari jenis yang dikatakan oleh Washington telah digunakan untuk menembak jatuh pesawat MH17.

Dalam temubual dengan Reuters, Alexander Khodakovsky, komander batalion Vostok, mengakui, buat pertama kalinya sejak pesawat itu ditembak jatuh di timur Ukraine pada hari Khamis, bahawa puak pemisah memang memiliki sistem peluru berpandu BUK.

Beliau juga membayangkan BUK itu mungkin berasal dari Rusia dan mungkin telah dihantar balik untuk menghapuskan bukti kehadirannya.

Sebelum pesawat Malaysia itu ditembak jatuh, puak pemberontak telah mewarwarkan memiliki peluru berpandu BUK, yang boleh menembak jatuh pesawat di ketinggian penerbangannya. Tetapi selepas nahas tersebut, puak utama pemisah itu, dari Republik Rakyat Donetsk, telah berulang kali menafikan pernah memiliki senjata itu.

Sejak nahas tersebut yang mengorbankan kesemua 298 penumpang dan anak kapal MH17, isu utamanya ialah siapakah yang melepaskan tembakan peluru berpandu yang menjatuhkan pesawat itu di kawasan di mana tentera kerajaan memerangi pemisah pro-Rusia.

Khodakovsky menyalahkan pihak berkuasa Kiev kerana memprovokasi mengenai peluru berpandu yang terkena pesawat itu, dengan berkata Kiev sengaja melancarkan serangan udara di kawasan itu, kerana mengetahui terdapat peluru berpandu di tempat itu.

"Saya tahu BUK itu datang dari Luhansk. Pada masa itu, saya diberitahu bahawa sebuah BUK dibawa dari Luhansk di bawah bendera LNR," katanya merujuk kepada Republik Rakyat Luhansk, kumpulan pemberontak utama yang beroperasi di Luhansk, satu daripada dua wilayah ang dikuasai pemberontak di samping Donetsk, wilayah di mana nahas itu berlaku.

"BUK itu saya tahu. Saya dengar mengenainya. Saya fikir mereka menghantarnya balik. Kerana saya tahu mengenainya pada masa yang sama saya mendapat tahu tentang nahas itu. Mereka mungkin menghantarny balik untuk menghapuskan bukti kehadirannya," kata Khodakovsky kepada Reuters pada hari Selasa.

Pemuda PAS S'gor pertahan Khalid kekal MB

Posted: 23 Jul 2014 09:56 PM PDT

MALAYSIAKINI



 
 
 
Pemuda PAS Selangor mempertahankan Tan Sri Khalid Ibrahim kekal sebagai menteri besar dengan mengingatkan sebarang usaha mengganti dan melantik menteri besar baru mesti mematuhi Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri.

Ketua Pemudanya Syarhan Humaizi Abdul Halim berkata Pakatan Rakyat tidak boleh sesekali menafikan kecemerlangan beliau mentadbir negeri itu hingga ke tahap lebih baik termasuk mempertahankan Selangor pada pilihan raya umum lalu.

"Tindakan menukar menteri besar juga perlu diperhalusi dengan cermat melalui persefahaman bersama Pakatan rakyat serta mengambil kira sentimen setiap pihak yang berkait dengan proses Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri termasuk pihak Istana.

"Menjustifikasikan tindakan beralasan memperkukuhkan kestabilan PKR semata-mata bukanlah alasan yang terbaik dalam memperjudikan kepercayaan rakyat yang terbina selama ini kepada Pakatan di Selangor khususnya dan di Malaysia amnya," katanya.

Tanpa menamakan individu yang dimaksudkan, Syarhan mengingatkan pihak yang bersungguh dalam "gerakan" menukar menteri besar supaya tidak gopoh kerana "ingin meraih untung secupak tetapi rugi segantang".

"Amanah yang terhampar untuk kita fokus dalam memberi khidmat terbaik kepada rakyat jangan dipersiakan, ayuh kita usahakan agar Pakatan Rakyat sentiasa terkehadapan dalam menunaikan tanggung jawab ini," katanya.

Sementara itu, Pemuda PAS Selangor juga menyokong kenyataan Pesuruhjayanya Iskandar Samad yang mahu Khalid kekal jawatannya.

Syarhan berkata ini kerana parti Islam itu lebih menitikberatkan kestabilan pentadbiran dan lebih fokus membela nasib rakyat.

Beliau menegaskan semua keputusan tersebut diputuskan dalam mesyuarat Jawatankuasa Harian Pemuda PAS negeri itu semalam.
 

NGO pertahan dakwaan 'Islam terancam'

Posted: 23 Jul 2014 09:52 PM PDT

MALAYSIAKINI


 


Exco hal ehwal Islam Pulau Pinang Abdul Malik Kassim diselar NGO Melayu kerana mengkritik kenyataan bekas ketua hakim Tun Abdul Hamid Mohamad yang menggambarkan Islam sedang terancam di negeri itu.

Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang Rahmad Isahak membangkitkan kenapa Malik 'terlompat' ekoran kenyataan Abdul Hamid, seorang anak negeri itu?

"Abdul Hamid (gambar sebelah, kanan sekali) bukan tin kosong... Beliau cuba bercakap perkara yang benar untuk bangsa dan beliau melakukannya menurut kerangka undang-undang," kata Rahmad kepada Malaysiakini.

Malik semalam menyifatkan pandangan Abdul Hakim "karut sama sekali, tidak berasas dan banyak bergantung kepada khabar angin".

Dalam ucapannya di majlis berbuka puasa dengan beberapa NGO Islam pada Isnin, Hamid membangkitkan soal kesukaran mendapatkan peruntukan aktiviti agama di Pulau Pinang ekoran tuntutan sama pemimpin agama lain.

Hamid mengingatkan jika tidak dibendung, perkara seperti itu akan merebak ke seluruh Malaysia dan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan sudah tidak bermakna lagi.

Tiada ulasan: