Khamis, 17 Julai 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Ada 11 WNI di Pesawat Malaysia Airlines #MH17?

Posted: 17 Jul 2014 02:46 PM PDT

Puing pesawat Malaysia Airlines yang membawa 295 orang penumpang 
dari Amsterdam ke Kuala Lumpur yang jatuh di Kota Shaktarsk,
timur Ukrain, Kamis (17/8/2014).
JAKARTA, KOMPAS.com - Diperkirakan ada 11 warga negara Indonesia di antara 280 penumpang dan 15 kru di dalam pesawat Malaysia Airlines berkode penerbangan MH17 yang jatuh di Ukraina, Kamis (17/7/2014).

 Seperti dikutip dari laman BBC, data ini disampaikan oleh Imam Ansyari, pejabat Kedutaan Besar Republik Indonesia di Amsterdam yang mendatangi Bandar Schiphol terkait insiden ini. Dia masih menunggu daftar nama-nama penumpang dari Malaysia Airlines. 

Berdasarkan informasi terakhir, Imam mengatakan pesawat tersebut mengangkut juga 143 warga negara Belanda, 35 warga negara Malaysia termasuk 15 awaknya, 27 warga negara Australia, dan dan enam warga negara Inggris.

Sebelumnya, seperti dikutip dari Reuters, Perdana Menteri Perancis sudah menyatakan setidaknya ada 4 warga negaranya berada di pesawat itu. 

Joss Wibisono, seorang penulis Indonesia yang tinggal di Belanda, memastikan tantenya termasuk salah satu penumpang di pesawat itu.

"Saya mengantar tante saya berangkat jam 10.00 pagi di bandara Schiphol masuk ke pesawat dalam tujuan Jakarta ... Besok pagi jadualnya sampai ke Kuala Lumpur dan dengan pesawat sambungan ke Jakarta," tutur Joss.

"Dia punya teman dekat, seorang warga Indonesia juga, yang bersama dia. Mereka di Belanda sejak April lalu dan hari ini berangkat ke Jakarta," tambah Joss.

Juga di laporkan di sini 100 Jenazah ditemukan dilokasi jatuhnya Malaysia Airlines MH17,  ditemukan di dekat kota Grabovo. Demikian dilaporkan koresponden Reuters di Ukrain.

Pemerintah Ukraina menduga pesawat tersebut jatuh karena ditembak karena melintas di atas wilayah Donetsk yang dikuasai milisi pro-Rusia.

 Namun, milisi pro-Rusia membantah telah menembak pesawat itu karena tidak memiliki persenjataan yang bisa mencapai pesawat yang terbang di ketinggian 10.000 meter tersebut.

Pesawat MAS ditemui terbakar di timur Ukraine

Posted: 17 Jul 2014 10:09 AM PDT


MOSCOW (Reuters) - Sebuah pesawat Malaysia gagal untuk memasuki ruang udara Rusia dijangka pada hari Khamis dan didapati terbakar di atas tanah di timur Ukraine, sumber penerbangan memberitahu Reuters.

 Malaysia Airlines dan Kementerian Pengangkutan Malaysia berkata pada hari Khamis mereka tidak mempunyai maklumat tentang mana-mana pesawat yang mungkin telah terhempas di Ukraine.

 Agensi berita Interfax Rusia berkata sebuah pesawat penumpang Malaysia dengan 295 orang di atas kapal itu terhempas di Ukraine berhampiran sempadan Rusia. 

Sementara itu Malaysia Airlines telah mengeluarkan satu kenyataan mengenai MH17 yang dilaporkan ditembak jatuh di timur Ukraine. Kenyataan penuh seperti berikut:

 "Malaysia Airlines mengesahkan ia telah menerima pemberitahuan daripada Ukraine ATC bahawa ia telah terputus hubungan dengan penerbangan MH17 pada 1415 (GMT) pada 30km dari Tamak waypoint, kira-kira 50km dari sempadan Rusia-Ukraine.

 "Penerbangan MH17 beroperasi pada Boeing 777 berlepas Amsterdam pada 12:15 (waktu tempatan Amsterdam) dan dianggarkan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 6.10 pagi (waktu tempatan Malaysia) pada hari berikutnya. Penerbangan itu membawa 280 penumpang dan 15 krew di atas kapal . "

Harakat al-Jihad al-Islami al-Filastini

Posted: 17 Jul 2014 06:00 AM PDT

Harakat al-Jihad al-Islami al-Filastini, yang lebih dikenali sebagai Palestin Jihad Islam (PIJ), telah ditubuhkan pada tahun 1979 oleh fundamentalis Islam Fathi Shaqaqi dan pelajar radikal Palestin lain di Mesir yang telah berpisah daripada golongan yang bersifat sederhana, Ikhwanul Muslimin Palestin di Semenanjung Gaza .

 Revolusi Islam di Iran 1979 mempengaruhi pengasas kumpulan itu, Shaqaqi, yang percaya pembebasan Palestin akan menyatukan Arab dan dunia Muslim menjadi satu negara Islam tunggal yang hebat.

 Hari ini, PIJ komited kepada pembentukan sebuah negara Palestin yang Islam dan kemusnahan Israel melalui jihad (perang suci).

 Kerajaan Mesir menghalau keluar PIJ ke Semenanjung Gaza setelah mengetahui hubungan rapat mereka dengan pelajar-pelajar radikal Mesir yang membunuh Presiden Anwar Sadat pada tahun 1981. Namun, anggota PIJ kekal aktif di Mesir, menyerang sebuah bas pelancongan di Mesir pada Februari 1990 yang mengorbankan 11 orang termasuk sembilan Israel. Ejen PIJ ditahan di Mesir pada September 1991 ketika cuba untuk memasuki negara ini untuk menjalankan keganasan.

 PIJ memulakan kempen geganasan terhadap Israel pada 1980-an. Pada tahun 1987, sebelum intifada , ia melakukan beberapa serangan di Semenanjung Gaza. 

Pada bulan Ogos 1988, Para pemimpin, Shaqaqi dan` Abd al-`Aziz` Odah, diusir ke Lubnan , di mana Shaqaqi menyusun semula kumpulannya, mengekalkan hubungan rapat dengan unit Revolusi Pengawal Iran  yang ditempatkan di Lubnan dan dengan Hizbullah.

 Walaupun ada beberapa kumpulan Jihad Islam Palestin lain telah ditubuhkan pada tahun 1980-an, puak utama kumpulan masih  yang diasaskan oleh Shaqaqi. 

Selepas Keamanan Olso 1993 antara Israel dan Palestin, Shaqaqi memperluaskan hubungan organisasi politik untuk menjadi ahli Front Penolakan Syria yang baru.

 PIJ dan Hamas (Pergerakan Penentangan Islam), organisasi militen Palestin yang berasingan, dianggap sebagai pesaing di Semenanjung Gaza sehingga selepas penubuhan Pihak Berkuasa Palestin (PA) pada tahun 1994 apabila Hamas menerima pakai strategi bunuh diri pengeboman pengganas.

 Sejak itu, terdapat beberapa kerjasama operasi antara kedua-dua organisasi dalam serangan-serangan seperti di  Beit-Lid , pada bulan Februari 1995, di mana dua pengebom berani mati membunuh lapan rakyat Israel dan mencederakan 50.

 Apabila pemimpin PIJ Shaqaqi terbunuh pada Oktober 1995 di Malta oleh ejen-ejen Israel, kedudukan PIJ di kalangan pertubuhan-pertubuhan pengganas Palestin merosot kerana penggantinya, Ramadan Abdallah Muhammad Shalah , yang tinggal di Amerika Syarikat selama beberapa tahun, tidak mempunyai karisma Shaqaqi dan intelektual dan kemahiran organisasi.

 Namun itu tidak menghalang kempen keganasan PIJ, bagaimanapun, yang termasuk pengeboman berani mati Mac 1996 Pusat Dizengoff di pusat bandar Tel Aviv, yang mengorbankan 20 orang awam dan mencederakan lebih daripada 75, termasuk dua rakyat Amerika. PIJ mendakwa pertama pelancaran multi-tong roket dari Gaza (Oktober 2011)

 Pada 8 Oktober 1997, Jabatan Negeri Amerika Syarikat  secara rasmi menganggap PIJ sebagai Pertubuhan Pengganas Asing kerana  penggunaan  taktik pengganas berterusannya dalam menentang Israel.

 Kumpulan itu berpusat di Damsyik dan mendapat sokongan kewangan yang dipercayai datang dari sana dan Iran.

 PIJ juga mempunyai pejabat di Beirut, Tehran dan Khartoum. Ia mempunyai pengaruh di Semenanjung Gaza, terutamanya di Universiti Islam, tetapi tidak dengan cara yang boleh membahayakan kedudukan dominan Hamas sebagai organisasi  Islam Palestin utama. Tidak seperti Hamas, PIJ tidak mempunyai peranan sosial atau politik di PA .

 Selain daripada Israel, PIJ juga menganggap Amerika Syarikat musuh kerana menyokong Israel. PIJ juga menentang kerajaan-kerajaan Arab sederhana yang mereka percaya telah dicemari oleh sekularisme Barat dan telah melakukan serangan di Jordan , Lebanon dan Mesir .

 Sejak September 2000, PIJ telah bertanggungjawab untuk skor serangan pengganas, termasuk puluhan bunuh diri dan  pengeboman kereta, yang telah meragut nyawa dan mencederakan beratus-ratus orang awam Israel.

 Pada 22 Disember, 2001, walaupun pengisytiharan oleh Hamas untuk menghentikan serangan berani mati di dalam Israel , sebagai tindak balas kepada tindakan keras ke atas militan oleh Yassir Arafat , PIJ berikrar untuk meneruskan kempen keganasannya. Wakil PIJ di Lebanon , Abu Imad Al Rifai, menyatakan kepada Reuters, "kedudukan kami adalah untuk terus. Kita tiada pilihan lain. Kita tidak bersedia untuk berkompromi."

 Serangan PIJ dari 2005 sehingga 2013 terutamanya  serangan roket yang mensasarkan bandar-bandar selatan Israel, juga termasuk menyerang sasaran Israel dengan bahan letupan, terutamanya rondaan tentera di sepanjang sempadan Israel-Gaza. Jabatan Negeri Amerika Syarikat  percaya kekuatan PIJ lebih kurang 1,000 ahli walaupun ia menerima bantuan kewangan dan latihan ketenteraan yang lengkap dari Iran .

 Disamping  kejayaannya itu, PIJ kekal sebagai gerakan kecil dan hanya menikmati sokongan daripada kira-kira 4-5% daripada penduduk Palestin, terutamanya kerana ia tidak mempunyai rangkaian institusi yang dibina oleh Hamas. Fakta ini, bagaimanapun, membolehkan Jihad Islam untuk memberi tumpuan kepada matlamat ideologi dan tidak mengambil kira pertimbangan politik yang lebih luas.

Empat kanak-kanak Palestin menjadi mangsa serangan udara Israe" di pantai Gaza

Posted: 17 Jul 2014 02:06 AM PDT


PALESTINA (Arrahmah.com) – Empat kanak-kanak Palestin dibunuh dalam serangan udara penjajah "Israel" di barat Kota Gaza pada Rabu (16/7/2014), ungkap juru bicara Departemen Kesehatan, seperti dilansir MEMO.

 "Empat anak berusia antara 9 dan 12 tahun terbunuh dan beberapa lainnya terluka dalam serangan 'Israel'," kata Ashraf Al-Qodra kepada Anadolu Agency.


 Menurut saksi mata, serangan itu menargetkan sekelompok anak-anak yang sedang bermain di pantai Gaza.

 Al-Qodra mengatakan jasad anak-anak malang itu tersebar di seluruh pantai setelah serangan itu.


 Gambar yang dirilis media setempat menunjukkan bom pertama "Israel" awalnya dijatuhkan jauh dari anak-anak itu (gambar bawah). Keempat anak malang itu segera berlarian untuk menyelamatkan diri saat mereka melihat penjajah "Israel" melakukan serangan udara di sana. Namun penjajah biadab "Israel" malah sengaja menjadikan anak-anak malang itu sebagai target serangan udara dan membunuh mereka semua, innalillahi wa inna ilaihi raji'un.



Anak-anak Palestin tersebut diketahui bernama Ahad Atif Bakar (10), Zakaria Ahed Bakar (10), Muhammad Ramiz Bakar (110), dan Ismail Muhammad Bakar (9). Jatuhnya korban kali ini menambah jumlah korban kebiadaban penjajah "Israel" menjadi 213 warga Palestin yang terbunuh dalam serangan udara tanpa henti di Jalur Gaza sejak 7 Julai lalu.

 Sedikitnya 1552 warga Gaza telah terluka dalam serangan itu, sementara penjajah "Israel" malah mengklaim serangan mereka ditujukan untuk menghentikan serangan roket dari wilayah pesisir Gaza.
 - Baca lagi : di sini

Terima Kasih Iran! Wahabi kantoilah lu!

Posted: 16 Jul 2014 09:00 PM PDT


 Ini bukan berita baru - berita lama. Cuma disiarkan sebagai membuktikan adanya peranan Iran dalam membantu pejuang-pejuang Palestin. Berita ini sebagai menafikan tohmahan kalangan wahabi yang mentohmahkan kononnyanya roket Hamas bukan buatan Iran.



Tidak hairanlah bila bapak Wahabi Malaysia juga buat kenyataan serupa..Mana buktinya yang pihak Gaza buat penafian tersebut? Tapi yang peliknya ramai yang percaya kelentong wahabi nih!


Warga Gaza mamasang banner di berbagai sudut kota untuk mengucapkan terima kasih kepada Republik Islam Iran atas dukungannya dalam perang delapan hari melawan rezim Zionis. Aksi itu dilakukan beberapa hari setelah para pejuang Palestina berhasil mencapai kemenangan dalam melawan agresi brutal Israel. 

Pejabat Tel Aviv dan Gaza menyatakan dukungan penuh Iran termasuk salah satu faktor kemenangan pejuang Palestina melawan Zionis.

 Warga Gaza mengucapkan terima kasih kepada Iran dalam bahasa Persia, Arab, Inggris dan Ibrani,''. Poster-poster lain yang tersebar di Gaza juga menggambarkan rudal Fajr-5 Iran. Rudal yang digunakan untuk pertama kalinya dengan menargetkan Yerusalem dan Tel Aviv.

 Seorang pejabat senior Jihad Islam Palestina, Khader Habib, mengatakan hal itu wajar saja untuk menunjukkan rasa syukur atas peran Iran dalam membela bangsa Palestina.

 "Roket-roket Iran menyerang Tel Aviv. Mereka juga sampai ke Yerusalem,'' katanya kepada Reuters . ''Oleh karena itu, tugas kita untuk berterima kasih kepada mereka yang telah membantu orang-orang kami.'' 

Rakyat Gaza juga memasang Billboard ucapan terimakasih kepada Iran yang telah menyumbang rudal Fajr 5 sehingga mereka bisa membela diri dari keganasan Israel. Rudal tsb menghunjam Tel Aviv dan Yerusalem.

 Apalagi pejuang Hizbullah, Hamas, dan Jihad Islam memiliki 200 ribu roket dan rudal yang bisa menghantam Israel. Sebagian di antaranya seperti Roket Fajr 5 berasal dari Iran.

 Insya Allah meski Sunni beda dgn Syi'ah, namun jika ummat Islam bersatu, minimal ummat Islam di Palestin dan Lebanon bisa terhindar dari pembantaian kejam yang biasa dilakukan Israel dan milisi Phalangist. 

Apalagi Israel terus mencari waktu yang tepat untuk menyerang Palestin guna mewujudkan negara Israel Raya sebagai tanah Zion yang dijanjikan. Yahudi akan senantiasa berusaha mengadu-domba ummat Islam melalui kelompok ekstrim di Sunni dan Syi'ah agar ummat Islam saling berbunuhan. 

Adu domba ini pernah mereka lakukan pada zaman Nabi di mana Bani 'Aus dan Suku Khazraj nyaris saling bunuh karenanya.

"Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik…" (Qur'an 5:82)

Kenali pemimpin berlidah biawak

Posted: 16 Jul 2014 07:00 PM PDT

 Malaysiakini melaporkan : Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini menyatakan pendirian Malaysia untuk terus menyokong perjuangan rakyat Palestin kepada presidennya Mahmoud Abbas hari ini.

 Pendirian itu disampaikan oleh Perdana Menteri menerusi panggilan telefon kepada Mahmoud pada pukul 5.55 petang tadi.Baca seterusnya di sini.

Hanya sanya Najib lupa nak bagi tahu Mahmoud Abbas yang syarikat atau perunding Yahudi APCO yang pernah menjadi penasihat kepada kerajaan Israel, kini dibayar hampir 77 juta ringgit setahun, untuk menasihati Najib dan kerajaan pimpinannya. Hidup Umno!

Tiada ulasan: