Rabu, 11 Jun 2014

Tukar Tiub

Tukar Tiub


TANDA TANDA AKHIR ZAMAN

Posted: 11 Jun 2014 07:48 PM PDT





KOMENTAR
ini hanya tanda tanda
ini hanya rintik rintik
semuanya telah retak

yang berilmu jadi penyamun
yang mencari ilmu
menjadi pemadat

pembunuh mejadi menteri
perasuah jaga agama
hakim makan rasuah
yang jual agama terus jual agama

yang jujur dan lurus
di tangkap di bicarakan
untuk di penjara

semua ini tanda tanda
mengarah ke daulah gagal
mengarah ke daulah runtuh


TELOK KEMANG 11 Jun - Seramai 20 orang pelajar institusi pengajian awam (IPTA) dan swasta (IPTS) serta lapan pekerja swasta hari ini dihadapkan ke Mahkamah Majistret Port Dickson dekat sini secara berasingan...
KUALA LUMPUR 11 Jun - Dua bekas pengarah syarikat Asia Ceramic Marketing Sdn. Bhd. masing-masing dihukum penjara dua tahun dan denda RM180,000 serta penjara 10 tahun dan denda RM1.6 juta selepas didapati...

'Skrol untuk dijual' di UM, kata siswa

Kumpulan mahasiswa Universiti Malaya (UM) berang dengan amalan baru apabila graduan dikenakan bayaran untuk mencetak sijil mereka.

Mereka menggelarkan sebagai skim "skrol untuk dijual
".

KAH KAH KAH

kah kah kah

tanda tanda

akhir zaman

kah kah kah




------------

BANI KETUANAN MELAYU KENA TIPU

Posted: 11 Jun 2014 07:18 PM PDT







TUKAR TIUB TEPAT

dari awal lagi

tukar tiub

tidak yakin akan

kemelayuan india ini

ini bukti saheh

mesyuarat mic

kah kah kah




KELAS FALSAFAH DAN PEMIKIRAN KRITIKAL

Posted: 11 Jun 2014 06:51 PM PDT





MALAM KELMARIN
KELAS MEMBINCANGKAN
padangan
rasionalis ibnu rushd  
dengan tafsiran aristotle 
pandangan yang 
memecah ruyung pencerahan eropah

seramai 25 anak muda
 bersama di studio
seramai 238 mendengar kuliah
melalui radio bangsar

MINGGU DEPAN
melihat pengaruh ibu rushd
dalam 
pemikiran thomas aquinas
 (1225–1274)


PINTU IJTIHAD
Kawan Isham yang baik hati. Surah Isra' ayat 14 : "Bacalah kitabmu,cukuplah dirimu sendiri hari ini JADI PENGHITUNG dosa pahalamu" Telah bergema dan berkumandang mengatakan pintu ijtihad(kaji,selidik,pendapat,tafsir ikut fikiran sendiri)telah ditutup oleh Imam Ghazali. Bersumber dari mana maklumat menyatakan beliau menutup pintu Ijtihad tidaklah di ketahui hujung pangkalnya. 

Telah seabad lamanya terpacul dari mulut busuk pendusta dan si angan-angan mengatakan mereka telah hadam akan kitab Ihya Ulumiddin.Namun hakikatnya adalah mereka hadam ilmu tahi kambing yang mereka telan lalu berahi mencari akan maksud hakikat dan makrifat. Mukadimah Ihya Ulumiddin pun tak paham. Tidakkah sampai di telinga atau terpampang di depan mata, Imam Ghazali membatalkan semua kitab karangan beliau kecuali kitab Ihya Ulumiddin? 

Bukankah beliau juga yang memancung beratus-ratus mazhab sesat yang muncul sesudah wafatnya Nabi Muhammad s.a.w dan matinya para sahabat ? Bukankah beliau juga yang meninggalkan on MALAM INI - KELAS FALSAFAH DAN PEMIKIRAN KRITIKAL
Publish | Delete | Spam
Sudin
on 6/10/14

BAB FEKAH WOW
(sambungan) Apakah dengan ilmu yang tidak berdiri dengan sendiri(Falsafah) dapat ditelanjang(bogel) zat Allah s.w.t pada umum ? 

Bukankah jalan ini telah dibuka oleh Imam Ghazali dalam Ihya Ulumiddin ? Adalah menjadi tragedi sedih kepada beliau dan kita pada hari ini akan kisah Mansur Hussin AL-HALAJ.Adakah beliau menempelak apa yang diisytiharkan(ucapkan) oleh AL-HALAJ ?

 Tidak...! Siapa AL-HALAJ DAN IMAM GHAZALI...? Mereka adalah wali-wali Allah. Siapa kita untuk menyebut sewenang-wenangnya apa yang diucapkan oleh Al-Halaj dan Imam Ghazali...?Sedangkan kita masih lagi makan-minum,tidur-bangun, berak-kenching,beranak bebini,berangan-angan.....! Agar tak lupa....untuk memahami Ihya Ulumiddin(Jiwa/Nyawa Agama) adalah dengan jalan Tauhid.Berlapis-lapis taraf pembaca.

Kalau bab fekah wow..! suka sangat ustad-ustad setan hari ini ?Dengan wirid dan doa yang lengkap berhabis umur menghafal.Tetapi hakikat dan makrifat tak jumpa. Apakah kita tidak faham akan maksud utusan Allah? "Berbuat on MALAM INI - KELAS FALSAFAH DAN PEMIKIRAN KRITIKAL
Publish | Delete | Spam
Sudin
on 6/10/14


.

------------

SUSUN DAN TURUN

Posted: 11 Jun 2014 06:00 PM PDT






SKANDAL GERAN MOSTI:
PERDANA MENTERI & MENTERI ENGGAN JAWAB DI PARLIMEN, SAHKAN KESAHIHAN SURAT

Sebelum ini, saya telah mendedahkan bagaimana geran di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) yang sepatutnya digunakan untuk memacu aktiviti R&D telah disalahgunakan untuk membiayai projek komersil yang tidak pasti nilai R&Dnya.

Ini berikutan satu surat yang diminitkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak kepada Menteri MOSTI, Datuk Dr Ewon Ebin yang memberi sokongan agar dana sebanyak RM100 juta diberikan kepada sebuah syarikat iaitu NSE Resources Corporation Sdn Bhd.

Oleh kerana Perdana Menteri enggan memberi sebarang maklum balas seperti lazimnya, saya pernah menggesa supaya kedua-dua Perdana Menteri dan Menteri MOSTI membuat akuan bersumpah bahawa surat-surat itu adalah palsu, seperti berikut:

1.      Perdana Menteri Dato' Seri Najib Razak membuat akuan bersumpah (statutory declaration) bahawa surat yang diminitkan beliau itu palsu dan beliau tidak pernah melihat atau meminitkan sesuatu mengenai perkara itu;

2.      Menteri MOSTI Datuk Dr Ewon Ebin membuat akuan bersumpah (statutory declaration) bahawa surat yang ditandatangani beliau bertarikh 21 Januari 2014 itu palsu dan beliau tidak pernah melihat atau menandatangani surat itu.

Seperti lazimnya juga, kedua-dua Perdana Menteri dan Menteri MOSTI mendiamkan diri dan tidak memberi sebarang maklumbalas kepada desakan saya itu.

Oleh sebab itu, saya telah mengajukan dua soalan mengenai perkara ini untuk mengesahkan sama ada Perdana Menteri dan Menteri MOSTI ada menandatangani kedua-dua surat yang saya dedahkan sebelum ini yang membongkarkan skandal geran MOSTI ini.

Saya menerima jawapan dari Setiausaha Dewan semalam bahawa soalan-soalan itu ditolak atas alasan seperti yang diberikan di dalam surat dari Setiausaha Dewan seperti yang dilampirkan bersama.

Saya merumuskan bahawa ini mengesahkan bahawa kedua-dua surat itu adalah sahih dan memang betul Perdana Menteri memberi sokongan agar dana RM100 juta dari geran MOSTI diberikan kepada sebuah syarikat yang mengusahakan projek komersil yang tidak mendapat sokongan institusi kewangan.

Keengganan Dato' Seri Najib Razak dan Datuk Dr Ewon Ebin membuat akuan bersumpah dan enggan menjawab di Dewan Rakyat menjadi bukti bahawa kesemua surat dan dokumen yang saya tampilkan selama ini adalah benar dan sahih.

Dalam tempoh sidang Parlimen minggu ini dan minggu depan, saya akan terus mendedahkan beberapa dokumen lain yang mengesahkan bagaimana syarikat ini tidak layak untuk menerima geran sebanyak RM100 juta dan menguatkan lagi kenyataan saya bahawa berlaku salahguna di dalam pentadbiran pemberian geran apabila geran-geran diberikan kepada syarikat atau projek yang tiada nilai tambah R&D.

Malah, saya berpendapat bahawa penyelewengan geran seperti ini selama ini tidak disiasat dan dihalusi oleh rakyat sehingga telah berlaku ketirisan yang wajar disiasat secepat mungkin.


RAFIZI RAMLI
Ahli Parlimen Pandan

11 Jun 2014


MUSTAHIL BARISAN NASIONAL BELUM MEMUTUSKAN MENGENAKAN GST KE ATAS PETROL DAN DIESEL

Jumaat lalu, Timbalan Menteri Kewangan, Dato' Ahmad Maslan dipetik sebagai berkata Barisan Nasional masih belum memutuskan sama ada mengenakan GST atau tidak ke atas petrol dan diesel. Beliau membayangkan perkara itu hanya akan diumumkan bersama-sama keputusan rombakan sistem subsidi petrol dan diesel yang dijadualkan September ini.

Saya telah menunjukkan bagaimana kutipan GST dari petrol dan diesel ini sekurang-kurangnya akan mencecah RM3 bilion setiap tahun, berdasarkan jumlah penggunaan petrol dan diesel tahunan. Jawapan-jawapan kerajaan di Dewan Rakyat setakat ini mengesahkan bahawa kerajaan Barisan Nasional mensasarkan kutipan di antara RM21 bilion hingga RM26 bilion setahu apabila GST dilaksanakan kelak.

Ini bermakna kutipan GST dari petrol dan diesel adalah di antara 12% hingga 14% dari jumlah kutipan tahunan yang disasarkan oleh Barisan Nasional. Saya berpendapat kutipan pada 12% hingga 14% dari jumlah keseluruhan GST menjadikan kutipan GST dari petrol dan diesel adalah kutipan paling besar berbanding dengan barang dan perkhidmatan lain.

Sebab itu, saya merasakan mustahil Dato' Seri Najib Tun Razak dan kabinet beliau tidak mengambil kira kesan kepada kutipan jika GST dilaksanakan tanpa dikenakan ke atas petrol dan diesel kerana itu mungkin menyebabkan kutipan yang tidak mencukupi bagi menampung defisit belanjawan.

Telahan saya ialah Dato' Seri Najib ingin mengelakkan bantahan awal daripada rakyat dan mengumumkan GST ke atas petrol dan diesel ini bersama-sama pengumuman rombakan subsidi petrol dan diesel yang dirancang secara senyap-senyap.

Oleh yang demikian, adalah menjadi tanggungjawab ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat dan pimpinan Pakatan Rakyat untuk menyedarkan rakyat bahawa Barisan Nasional merancang untuk mengenakan GST ke atas petrol dan diesel bersama-sama dengan rombakan sistem subsidi petrol dan diesel yang akan diumumkan dalam beberapa bulan lagi.

Tindakan ini akan menaikkan beban kos bahan api kepada rakyat dan memburukkan lagi masalah kenaikan harga barang yang sudah pun menyusahkan rakyat.

Saya berpendapat bahawa salah satu cara mengekang inflasi daripada melonjak apabila GST dilaksanakan ialah dengan mengenakan kadar sifar ke atas bahan api utama yang digunakan rakyat seperti petrol, diesel dan elektrik.

Pendirian saya juga adalah tegas bahawa sebarang rombakan sistem subsidi petrol dan diesel hanya boleh dilaksanakan selepas pelbagai perjanjian berat sebelah yang membebankan rakyat dan ketirisan perbelanjaan negara dihentikan dahulu kerana ini akan menyumbang merendahkan kos sara hidup rakyat. Selepas itu, barulah usaha merombak sistem subsidi boleh dikaji dengan lebih mendalam untuk dilaksanakan.

Keengganan Barisan Nasional mengesahkan sama ada GST akan dikenakan ke atas petrol dan diesel sebenarnya meyakinkan rakyat bahawa Barisan Nasional merancang untuk menaikkan harga petrol dan diesel melalui cukai GST dan rombakan sistem subsidi petrol dan diesel.


RAFIZI RAMLI
Ahli Parlimen Pandan

11 Jun 2014






-------------

BUKAN SDATU PEKARAN BARU

Posted: 11 Jun 2014 07:00 AM PDT




KOMENTAR
tak perlu main wayang 
tak perlu anak muda berhutang banyak

selamatkan masa
selamatkan wang ringgit
cetak dan jual ijazah

IJAZAH KOSONG
isi apa sahaja
BA-Hons
MBBS
MA
Phd
apa sahaja
asalkan boleh bayar
tak caya tanya
abdeel azeeez
tabung haji



'Skrol untuk dijual' di UM, kata siswa

Kumpulan mahasiswa Universiti Malaya (UM) berang dengan amalan baru apabila graduan dikenakan bayaran untuk mencetak sijil mereka.

Mereka menggelarkan sebagai skim "skrol untuk dijual".

Setiausaha Persatuan Untuk Belia Baru Universiti Malaya (Umany) Joycelyn Chu berkata, universiti memutuskan memulakan perkara itu pada Ju
lai.


KAH KAH KAH
alang alang selok pekasam
biar sampai ke batang hidung

alang alang dituduh jual ijazah
baik jual betul betul
boleh dapat duit terang terang

KAH KAH KAH



--------------

SAHEH MAT MONGOL TAK TAHU

Posted: 11 Jun 2014 06:00 AM PDT





KOMENTAR
kalau najib tak tahu
siapa yang tahu?
adakah mah gerakan
kena tipu?





KAH KAH KAH

betul

anggapan

orang ramai

hanya bik mama

yang tahu

kah kah kah


-----------

MENGENAL SEJARAH BANGSA

Posted: 10 Jun 2014 09:08 PM PDT





PEJUANG BANGSA


SEBELUM ORANG LAIN SAMPAI
Revolusi Bolshevik 1917 di Rusia mengubah peta dunia. Untuk pertama kalinya dunia melihat kemungkinan kelas Feudal, kelas Tuan Tanah dan kelas Elit Politik dihumban dari kuasa. Rusia beralih dari sistem feudal masuk ke era zaman moden.
Ketika Lenin menjatuhkan Czar Nicholas dan kaum kerabatnya – tidak ramai Anak Melayu yang pandai membaca atau menulis. Sekolah Umum dan Sekolah Kebangsaan belum wujud. Yang ada hanya belajar Agama.
Seratus dua tahun sebelum Revolusi Bolshevik – pada tahun 1819 Pulau Singapura telah dijual oleh Sultan Husin kepada East India Company. Pada tahun 1824 Perjanjian Anglo-Dutch ditanda tangani. Maka terpisahlah bumi Melayu. Satu menjadi Indonesia dan satu menjadi Tanah Melayu. Pada tahun 1906 Anglo-Thai Treaty pula ditandatangai - empat wilayah Melayu di Selatan Siam diserah kapda Siam. Yang tinggal hanya Semenanjung Tanah Melayu termasuk Singapura. Pada tahun 1874 secara resmi Tanah Melayu menjadi jajahan Inggeris melalui Perjanjian Pangkor.
Apa perlunya saya paparkan data sejarah ini? Untuk saya sejarah amat penting. Bangsa yang tidak tahu sejarah bangsanya adalah bangsa yang paling bangsat. Sosok yang tidak tahu sejarah asal usulnya adalah sosok bangsat. Jika
seseorang tidak tahu dari mana asal usul pasti sosok ini tidak akan tahu kenapa keadaan sekarang berlaku saperti ini. Dan mereka pasti TIDAKtahu dari SINI mereka hendak kemana. Sejarah adalah rujukan yang tidak pernah berubah. Sejarah TIDAK akan berbohong.
British membawa masuk Orang Cina dan Orang India ke Tanah Melayu bukan kerana cintakan Orang Melayu atau mahu membantu Orang Cina dan India yang miskin. Tujuan British membawa masuk India dan China ke tanah Melayu ialah untuk menjadi kuli. Untuk menjadi buruh di ladang getah dan di lombong bijeh.
Jelas menunjukakn bahawa kemasukan Orang Cina dan Orang India ini kerana kepentingan kaum pemodal. Lalu timbul persoalan – apakah Orang Melayu tidak ada ketika Cina dan India dibawa masuk? Jawabnya Orang Melayu dan Orang Asal ada wujud. Mereka telah menduduki Bumi Melayu ini semenjak ribuan tahun. Bumi ini adalah tanah tumpah darah mereka.
Apa yang menjadi masalah kepada penjajah British ialah Orang Melayu dan Orang Asal amat selesa dengan cara hidup mereka. Orang Asal dengan teknik Bakar dan Tanam. Berhuma untuk beras dan berladang untuk jagong dan keledek. Babi untuk menjadi asas protein. Manakala Orang Melayu di kampong selesa dengan kehidupan kampong – bersawah dan berpadi. Atau yang ditepi laut – berIkan ke laut.
Dari pandangan sistem ekonomi kapitalis – Orang Melayu dan Orang Asal melanggar hukum dan nilai-nilai kapitalis. Orang Melayu tidak ada niat untuk mengumpul harta. Orang Melayu tidak ada niat untuk menjual tenaga mereka. Justeru Orang Melayu dalam sistem kapitalis ditakrif sebagai mereka yang tidak ada keupayan membeli. Orang Melayu tidak ada duit. Dalam sistem ekonomi kapitalis sesiapa yang TIDAK berduit adalah sampah.

Tidak BERDUIT adalah haram dalam ajaran rukun iman sistem ekonomi kapitalis. Tidak berduit bermakna tidak dapat membeli. Kalau tidak berduit – tidak membeli - maka sistem ekonomi kapitalis tidak dapat begerak. Sesiapa yang TIDAK BERDUIT dalam sistem ekonomi kapitalis dianggap tidak berguna.
Orang Melayu dizaman Raffles tidak memerlukan wang untuk hidup. Ini tidak bermakna mereka tidak memburuh dan tidak bekerja. Mereka kesawah untuk cukup makan. Mereka ke sungai untuk cukup ikan. Mereka ke hutan untuk rusa dan kijang. Orang Melayu ada ayam, itik , lembu dan kambing. Hidup Manusia Melayu ketika itu tidak diperangkap atau terjerat dalam sistem ekonomi kapitalis. Justeru Manusia Melayu bebas dari ikatan kolonial.
Ini tidak bermakna Orang Melayu tidak bekerja. Mereka juga memburuh dan membanting tulang. Mereka meneroka hutan dara. Kampong dan jalan diteroka. Mereka menjadikan paya dan lembah kawasan sawah yang subur.

Tanpa duit bolehkah semua ini dilakukan? Jawabnay boleh. Ketika ini Orang Melayu menggunakan sistem ekonomi GOTONG ROYONG – BERSERAYA- Mereka memberi tenaga bukan kerana upah atau gaji tapi dengan niat tolong menolong. Parit dan anak sungai dibersihkan bersama. Rumah didirikan bergotong royong. Sawah diairi bersama. Ke darat mencari rotan ke sungai mencari ikan. Berat sama dipikul-ringan sama dikepit. Bulat air kerana pemetong- bulat manusia kerana mufakat.
Ertinya ekonomi Orang Melayu dan Orang Asal pada zaman Raffles tidak menggunakan ringgit dan dolar. Ini amat bahaya kepada sistem ekonomi kapitalis.

Sikap Melayu yang TIDAK ambil pot terhadap ringgit dan dolar ini mengancam kuasa Raffles dan East India Company. Mereka datang dari negara Atas Angin untuk berjual beli. Jika sampai ke Jelebu atau ke Jemapoh semua Orang Kampong tidak ada duit maka Kapitalis Inggeris ini akan mati kering.
Justeru Orang China dan Orang India dibawa masuk adalah strateji sistem kapitalis. Sebagai buruh dan kuli- mereka dijanjikan upah. Kuli-kuli ini tidak memiliki tanah saperti Orang Melayu. Mereka tidak memiliki 'kebebasan ekonomi' untuk hidup. Mereka terikat dan bergantung tidak saperti Orang Melayu yang bebas.


Maka untuk hidup Pendatang Baru ini wajib menjual tenaga kepada British untuk mendapat upah dan gaji. Dengan duit upah dan gaji kuli-kuli ini memiliki kuasa membeli. Kuasa membeli ini amat penting dalam lingkaran sistem ekonomi kapitalis. Membeli barangan adalah alat pelincir untuk menjalankan sisitem ekonomi kapitalis.
Justeru dari segi sejarah - buruh China dan buruh India yang datang ke Tanah Melayu dizaman British adalah pemula sistem ekonomi kapitalis di Tanah Melayu. Mereka mengenal dan bergerak dalam sistem ekonomi kapitalis seratus tahun lebih awal dari Orang Melayu
Harus disedari bahawa dizaman ini hubungan antara Melayu dengan Cina atau antara Cina dengan Melayu amatlah minimal. Orang Melayu tinggal dikampong dan tidak ada keperluan untuk berurus atau berkenal dengan China atau India. Malah jika ada Cina atau India yang datang ke kampong Melayu atau menjadi sahabat Melayu – ini diberi penghormatan. Ini kerana pekara sademikian terlalu 'rare' atau amat jarang berlaku.
Orang Cina pula secara natural tinggal di pekan dan kota. Dari ratusan orang menjadi puluhan orang yang datang berhijrah. Dari puluhan menjadi ribuan. Akhirnya ratus ribuan yang datang berhijrah ke Tanah Melayu. Pedatang Baru ini walau pun dari kampong dan desa kini tinggal dipekan dan bandar. Justeru kerana inilah Kuala Lumpur, Ipoh , Pulau Pinang malah semua pekan di barat Semenanjung diduduki oleh Orang China.
Pada tahun 1906 Malay College Kuala Kangsar didirikan. Pada tahun 1922 Sultan Idris Training College lahir di Tanjung Malim. Apakah lembaga ilmu ini lahir kerana cinta dan kaseh sayang British terhadap petai dan tempoyak? Jawabnya TIDAK.
British memerlukan kaki tangan yang setia untuk memastikan kepentingan kaum pemodal British terjaga. Pada ketika ini ladang getah dan lombong bijeh British telah mengeluarkan hasil. Maknanya selain dari keperluan tenaga buruh - kuasa kolonial British juga memerlukan guru, kerani, jaga dan mandor.
Hakikatnya - British memerlukan 'budak suruhan' yang setia. British memerlukan tenaga kerja – aparacik – untuk menjalankan pentabiran. Hanya anak tempatan yang boleh memahami hati dan sanubari warga tempatan. Nilai dan budaya tempatan hanya difahami oleh anak tempatan.
Kuasa British sebagai kuasa penjajah cukup licik. Sebuah negara yang kecil berjaya menakloki lebih dari tiga suku dunia ini. Sebanyak 53 buah negara dalam dunia ini adalah bekas Tanah Jajahan British – Negara-Negara Commonwealth. Bagaimana ini boleh berlaku?
Kuasa British datang sesudah kuasa Portugis, Belanda, Peranchis menjajah Amerika Latin, Afrika dan Asia. British telah melihat pengalaman kuasa kolonial yang terdahulu. Penjajah British telah mengumpul pengalaman dan memperbaiki cara dan teknik untuk menjajah. Harus diingati Inggeris telah menjajah Wales, Scotland dan Irealand – hinggakan kesemua warga negara ini hilang bahasa ibunda mereka.
Justeru di Tanah Melayu, British secara licik menjalankan dasar Pecah/Perintah. Dasar ini dicampurkan pula dengan dasar Adu/Domba. Tanah Melayu berjaya dipisahkan dari Sumatra dan Jawa. Selangor digaduhkan dengan Aceh dan Johor. Manakala di Perak ditabalkan 'barua' yang setia. Penentang British dituduh sebagai 'anti-nasional' – dihalau atau dibuang negeri. Siapa berani melawan British akan diserang untuk dibunuh.
Anak-anak feudal yang terdidik dalam Malay College kini menjadi 'budak suruhan' yang amat setia untuk British. Dari Malay College mereka dihantar ke Old Mother England untuk belajar. Mereka menjadi tulang belakang dalam sistem pentabiran British. Manakala anak kaum tani dan nelayan di hantar ke SITC untuk menjadi guru.


Sesudah Revolusi Bolshevik 1917 – semuanya berubah. Eropah bergolak. Idea, pemikiran dan falsafah baru muncul. Sistem penjajah mula dipersoalkan. Salah benar penjajah mula ditanya. Pada tahun 1930 Parti Komunis Malaya muncul di Kuala Pilah. Pada tahun 1938 Kesatuan Melayu Muda lahir dari Kampong Baru Kuala Lumpur. Semenjak itu kelahiran dua parti politik ini – Tanah Melayu hingga ke Malaysia hari ini – terus bergolak. (TT)


BANGUN MELAWAN
NOTA
tulisan ini
telah disiarkan dalam
SUARA KEADILAN



-----------

Tiada ulasan: