Rabu, 18 Jun 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


Lengan gergasi

Posted: 18 Jun 2014 09:00 AM PDT

Temuilah orang yang mempunyai kekuatan luarbiasa - tetapi pada sebelah tangan sahaja.

 Matthias Schlitte dilahirkan dengan satu lengan gergasi tetapi dia tidak membiarkan itu menghalangnya dari mendapat kejayaan.

 Mujurlah lengan yang berukuran hampir sekitar 46cm itu telah digunakan untuk perkara yang baik.

 Encik Schlitte, dari Jerman, telah membina kerjaya dengan lengan besarnya itu  dengan berkecimpung dalam sukan lengan gusti profesional.

 Beliau memulakan kerjaya ini ketika berumur 16 tahun telah merayau-rayau masuk ke sebuah bar kecil yang telah menganjurkan satu pertandingan.

 Dia telah mengalahkan lawan satu demi satu dan sejak itu dia mula menyedari bahawa dia adalah cukup baik dalam sukan tersebut. 


 Sejak lebih sepuluh tahun lalu, dia telah menjelajah untuk menerima cabaran yang terbaik di dunia.

 Dalam proses itu dia mampu meraih lapan kejohanan Jerman dan 14 antarabangsa.

Malah dia juga telah menundukan robot lengan gusti robot yang direka khas.

Perkasa: Empat Ahli Parlimen PAS perlu diusir

Posted: 18 Jun 2014 05:30 AM PDT

Faida Rahim | June 18, 2014 
Tindakan mereka disifatkan sebagai 'kurang ajar' apabila menggesa untuk hapuskan kuasa MAIS dan JAIS
 PETALING JAYA: Ketua Penerangan Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia, Shamsuddin Moner (gambar) menyifatkan kenyataan yang dikeluarkan oleh empat Ahli Parlimen PAS di Selangor iaitu Khalid Samad, Mariah Mahmud, Hanipa Maidin dan Che Rosli Che Mat sebagai biadap.

 "Mereka begitu berani mempertikaikan pendirian dan keputusan MAIS untuk tidak memulangkan semula Bible Bahasa Melayu dan Iban yang dirampas daripada The Bible Society of Malaysia bulan Januari lalu.

 "Mereka ini tidak layak bergelar dan diberi penghormatan sebagai Ahli Yang Berhormat kerana tidak menghormati Institusi Islam seperti MAIS dan JAIS yang mana Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor sebagai Ketua Agama Islam di negeri Selangor," katanya.

 Tambah beliau, perbuatan empat Ahli Parlimen PAS ini lebih 'kurang ajar' apabila mereka dengan angkuh dan ekstrim mengutarakan gesaan kepada Kerajaan Negeri Selangor di mana mereka mendakwa menguasai dua pertiga ahli dewan agar meminda undang-undang Tubuh Negeri Selangor untuk menghapuskan kuasa MAIS dan JAIS.

 "Jelas bahawa pendirian empat Ahli Pas ini selari dengan tuntutan Comango di UPR Geneva yang mendesak supaya Enakmen Jenayah Syariah dan mahkamah Syariah dibubarkan di Malaysia. Beliau yang mewakili Perkasa memberi amaran keras kepada empat ahli parlimen ini supaya berhenti membuat provokasi liar.

"Mereka bertindak seolah-olah mereka adalah jurucakap kepada Comango. Jangan naikkan kemarahan NGO-NGO Melayu Islam di bawah Perkasa di mana jumlah keahliannya lebih 500 ribu orang.

 "Kami siap sedia untuk mempertahankan imuniti kuasa MAIS dan Sultan Selangor selaku Ketua Agama Islam. MAIS dan Sultan adalah benteng terakhir bagi umat Islam untuk mempertahankan kesucian Agama Islam dan maruah Institusi Agama daripada di hina oleh puak-puak gereja dan gerakan liberalis agama yang dah mula meresap ke dalam saf kepimpinan PAS," katanya.

 Pada masa yang sama, Perkasa dan Gabungan NGO Islam yang lain seperti Pembela dan ISMA akan memohon untuk menghadap DYMM Sultan Selangor dalam masa terdekat untuk mempersembahkan kepada Sultan supaya terus bertegas atas keputusan MAIS untuk tidak memulangkan semula bible seperti yang diarahkan oleh Peguam Negara.

 "Selain itu, Perkasa juga ingin mencadangkan kepada Sultan Selangor supaya empat Ahli Parlimen PAS ini tidak dibenarkankan tinggal dalam Negeri Selangor. Mereka perlu diusir keluar dari negeri Selangor.

 Tambahnya, hanya dengan cara ini sahaja boleh menyelamatkan maruah DYMM Sultan Selangor atas penghinaan dan kebiadaban mereka ini.SUMBER

Sultan Selangor, Mais tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam hal ehwal bukan Islam, kata pakar perlembagaan

Posted: 18 Jun 2014 03:03 AM PDT

OLEH MD Izwan Diterbitkan: | Kemaskini: 18 Jun 2014 11:19 

Baik Majlis Selangor Agama Islam (Mais) ataupun Sultan tidak mempunyai hak untuk campur tangan dalam urusan orang bukan Islam, Dr Abdul Aziz Bari (gambar) hari ini berkata, berikutan kekecuhan di atas desakan pihak berkuasa agama bahawa ia mengekalkan Alkitab disita daripada Alkitab Society of Malaysia (BSM).

 Pakar perlembagaan itu berkata isu-isu mengenai iman dan amalan agama bukan Islam ini tidak berada di bawah sama ada  Mais atau bidang kuasa Sultan, kerana kedua-dua institusi hanya mempunyai kuasa ke atas hal ehwal Islam.

 "Kedua-dua Sultan dan Mais tidak berhak untuk mengajar, campur tangan atau mengganggu cara orang bukan Islam mengamalkan agama mereka, tetapi sekarang ini telah berlaku.

 "Kuasa-kuasa Mais dan Sultan ini  adalah terhad kepada orang Islam, itulah isu nya sekarang," Aziz memberitahu The Malaysian Insider.

  Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim akan menemui Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, hari ini untuk mencadangkan bahawa semua 321 Melayu dan Al-Kitab Iban-bahasa dikembalikan kepada BSM.

 Beliau berkata mereka belum lagi mencapai resolusi mengenai  isu itu dan mereka masih mempertimbangkan pilihan lain.

 "Sudah tentu kita mahu kembalikan (Al-Kitab) tetapi kes itu mesti dikendalikan dengan menggunakan prosedur yang betul," katanya.

 Aziz, bekas pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) berkata Mais telah bertindak di luar kuasa mereka dalam kes ini.

 "Ini melibatkan perkara-perkara yang tergolong dalam BSM. BSM adalah sebuah organisasi bukan Islam, apa kuasa Mais keatas orang bukan Islam?

 "Kini mereka menolak untuk memulangkan kembali Al-Kitab, tetapi apa kuasa yang mereka ada untuk menyita Al-Kitab?" tanya Aziz.

 Beliau berkata Mais hanya dapat bertindak sebagai pengadu, tetapi kuasa pendakwaan meletakkan dengan Peguam Negara, yang telah pun mengarahkan untuk kes ini ditutup.

 "Mais tidak ada kuasa undang-undang, semua yang mereka boleh lakukan ialah mengadu atau membuat laporan polis," kata Aziz.

 Beliau berkata walaupun Mais berkeras menggunakan Enakmen 1988  Selangor Bukan Islam Agama-agama (Kawalan Penyebaran di kalangan umat Islam) untuk melancarkan kes terhadap BSM, hanya Peguam Negara mempunyai kuasa untuk mendakwa organisasi.

 BSM hanya boleh didakwa di mahkamah sivil, dan bukan oleh mahkamah Syariah, kerana ia merupakan entiti bukan Islam, kata Aziz. 

 "Walaupun enakmen itu adalah di bawah kerajaan negeri Selangor, ia hanya boleh dilakukan di mahkamah sivil dan hanya Peguam Negara boleh mendakwa mereka.

 Aziz juga menegaskan bahawa Mais telah menyimpan Al-Kitab secara tidak sah, kerana ia tidak mempunyai perintah mahkamah untuk berbuat demikian.

 Penganalisis politik Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani dari Universiti Utara Malaysia (UUM) berkata seluruh barisan boleh diselesaikan jika Sultan menggunakan  budi bicaranya, Alkitab yang disita itu dikembalikan. 

 "Mungkin campur tangan Sultan adalah pilihan yang terbaik, kini  isu ini adalah semata-mata tergantung," katanya. 

 Minggu lepas, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berkata, Jabatan Agama Islam Selangor telah terkhilaf dalam merampas Alkitab dari BSM pada bulan Januari, dan mengarahkan kes itu ditutup.

Tetapi Mais telah menolak keputusan itu dan enggan kembalikan Al-Kitab, mencetuskan kritikan dari para pemimpin Pakatan Rakyat Selangor dan orang ramai.

 Semalam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menggesa Mais  membincangkan perkara ini dengan Peguam Negara jika ia percaya Gani harus mengkaji semula keputusannya pada Al-Kitab. - 18 Jun 2014.SUMBER

PAS tidak ada kena mengena dengan sikap degil Jais mahupun Mais

Posted: 17 Jun 2014 09:00 PM PDT


MAIS tetap bertegas tidak pulangkan Bible

 SHAH ALAM 17 Jun - Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) mengulangi pendirian tidak bersetuju dengan arahan kerajaan negeri yang mahu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) memulangkan semula kesemua naskhah Bible yang dirampas daripada Persatuan Bible Malaysia (BSM) pada Januari lalu.

 Pengerusinya, Datuk Mohd. Adzib Mat Isa ketika dihubungi Utusan Malaysia berkata, pendirian itu kekal sebagaimana yang diputuskan pihaknya sebelum ini memandangkan kerajaan negeri tidak mempunyai sebarang kuasa untuk mengarahkan Bible itu dipulangkan.

 "Keputusan kita (tidak pulangkan Bible kepada BSM) kekal...tidak ada beza (perubahan)," katanya di sini hari ini.

 Pada 11 Jun lalu, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail memutuskan tiada sebarang pendakwaan dibuat berhubung kes rampasan Bible oleh JAIS pada Januari lalu selain menyatakan pandangan bahawa kes itu ditutup.

 Susulan keputusan Peguam Negara itu, Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang dilaporkan pada 12 Jun lalu mengarahkan Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa negeri, Sallehen Mukhyi serta Penasihat Undang-undang Negeri untuk membantu JAIS memulangkan Bible yang dirampas kepada BSM.

 Bagaimanapun, keputusan Peguam Negara itu tidak dipersetujui MAIS menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan pada 14 Jun lalu yang mana badan pengurusan agama Islam negeri itu yakin wujudnya ruang-ruang dalam enakmen berkenaan yang membolehkan pendakwaan dibuat dalam kes tersebut.

 MAIS turut meminta Timbalan Pendakwa Raya Negeri Selangor untuk merujuk perkara ini ke mahkamah terlebih dahulu bagi mendapatkan perintah pelupusan barang kes sebagaimana diperuntukkan di bawah Seksyen 407A Kanun Tatacara Jenayah. 

Bagaimanapun, Abdul Khalid dalam kenyataan kepada media hari ini memaklumkan, kerajaan negeri tetap dengan arahan pemulangan semula Bible itu dibuat namun perlu mengikut ketetapan yang dipersetujui pihak-pihak yang terlibat dalam perbincangan tentang isu tersebut. 

 Kenyataan Menteri Besar itu dibuat selepas beliau mengadakan pertemuan dengan MAIS dan JAIS dan Exco Agama semalam.

 Bagaimanapun Utusan Malaysia difahamkan, tindakan JAIS merampas Bible tersebut selaras dengan peruntukan undang-undang dan sentiasa di bawah pengawasan Jawatankuasa Kerja Penguatkuasaan Enakmen 1988 yang diwujudkan bagi memantau sebarang tindakan JAIS. Menurut sumber, Peguam Negara sebagai sebuah badan yang diberi kuasa di bawah undang-undang negara seharusnya lebih peka terhadap sensitiviti umat Islam di negara ini khususnya di Selangor yang mempunyai Enakmen 1988 yang telah lama dikuatkuasakan di negeri ini.

 "Seandainya orang bukan Islam dibiarkan melakukan sesuatu yang bertentangan dengan Enakmen 1988 ini tanpa ada tindakan untuk mendakwa mereka, bermakna enakmen tersebut hanya kekal sebagai satu undang-undang yang kewujudannya tidak memberi sebarang manfaat.9 "Lantaran itu, perlindungan terhadap kesucian agama Islam tidak diambil peduli oleh pihak berkuasa," dakwanya di sini


PAS menegaskan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) bukan agensi secara langsung di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor malah ia tiada kaitan dengan parti Islam itu. Isu rampasan Bible muncul kembali di media baharu dengan gambaran kononnya tindakan rampasan tersebut sebagai lambang sikap PAS yang akan menganiaya penganut agama lain sekiranya memerintah kelak. PAS tidak ada kena mengena dengan sikap yang ditunjukkan Jais mahupun Mais.
- Dato' Tarmizi Mohd Jam

Tolak kerajaan yang sapu tanah rakyat!

Posted: 17 Jun 2014 05:30 PM PDT


Pada hujung tahun 2012, ADUN Sekinchan YB Ng Suee Lim mendedahkan kerajaan Barisan Nasional di Selangor telah memperolehi sebanyak 24 tanah kerajaan di antara 1999-2008 pada harga hanya RM1 kaki persegi. Jumlah tanah mencecah sehingga 1.5 juta kaki persegi dengan anggaran nilai lebih daripada RM200 juta.

 Semua tanah ini merupakan tanah yang bernilai tinggi seperti tanah komersial. Selepas memperolehi tanah, parti-parti komponen BN - UMNO, MCA, MIC dan Gerakan dengan cepatnya melibatkan diri dalam usahasama atau menjual tanah untuk keuntungan yang merangkumi ratusan ribu dan juta ringgit. Daripada 24 keping tanah tersebut, UMNO telah memegang sebanyak 15 keping tanah, sementara MCA, MIC, Gerakan masing-masing 5,3 dan 1 dengan harga serendah RM1 kaki persegi.

 "Rakyat nak dapat tanah di Selangor susah. Mereka naik turun pejabat tanah untuk minta tapak tanah tetapi susah dapat. Dulu setinggan di Lembah Jaya, Berembang dihalau. Mereka (UMNO, MCA, MIC dan Gerakan) menggunakan kesempatan ketika memerintah untuk memboloh tanah kerajaan, sedangkan rakyat sukar menperolehnya walaupun seekar. Ini mungkin ciri-ciri sapu 1Malaysia." kata Ng Suee Lim.

 Tolak kerajaan yang sapu tanah rakyat! SUMBER

Tiada ulasan: