Isnin, 5 Mei 2014

ALHUSSEYN

ALHUSSEYN


PAS jangan terperangkap dengan muslihat Umno

Posted: 05 May 2014 05:30 AM PDT

Satu masa dahulu bekas timbalan presiden Pas, bermati-matian menafikan yang beliau ada berjumpa dengan pemimpin Umno membincangkan kerjasama untuk menubuhkan kerajaan perpaduan.

 Sampai Nik Aziz sendiri menghalau bekas timbalan presiden itu keluar Pas sekiranya masih terus membawa agenda untuk bekerjasama dengan Umno. Akhirnya agenda itu terdedah apabila Abdullah Badawi sendiri mendedahkan pertemuan dengan pemimpin Pas berlaku beberapa kali. Apakah makna dan erti semua itu?

 Demikian juga rahsia pertemuan pemimpin Pas dengan Tengku Razaleigh Hamzah menjelang pilihan raya lalu dalam proses hendak menukarkan jawatan Perdana Menteri daripada Anwar Ibrahim kepada Tengku Razaleigh.

 Tidak ada seorang pun pemimpin Pas yang bertemu dengan Tengku Razaleigh berani menjelaskan perkara itu dan kalau diajukan pertanyaan mereka akan menafikan. Kerana pertemuan itu sulit dan bukan semua pemimpin Pas yang lain diberi tahu.

 Saya menetahuinya apabila Tengku Razaleigh menyebut seorang demi seorang pemimpin Pas yang berjumpa dengannya dan siap menunjukkan tempat kerusi yang mereka duduk di ruang pejabat di tingkat satu dirumahnya.

 Pendirian saya mengenai cadangan Kelantan hendak melaksanakan hudud, jelas. Saya menyokong seratus peratus. Apa yang dipertikaikan ialah mekanismenya sahaja yang perlu diperkemaskan agar (dapat mengelakan) yang dikejar tidak dapat yang dikendung berciciran. Mengingatkan agar Pas tidak terperangkap di dalam mainan Umno. Jangan nanti kerana excited hendakkan hudud Pas akan kehilangan kuasa. Baca seteusnya disini

Hudud : Inilah yang Umno idamkan selama ini

Posted: 04 May 2014 07:00 PM PDT

Pakatan boleh berpecah kerana perbezaan pendapat mengenai hudud, kata Kit Siang 

PETALING JAYA: Ketua parlimen DAP Lim Kit Siang (gambar) telah membayangkan bahawa Pakatan Rakyat boleh berpecah "jika hudud menjadi isu utama".

 "Tetapi jika hudud menjadi isu utama, Pakatan mungkin pergi cara Barisan Alternatif sebelum ini," kata Lim dalam satu kenyataan pada hari Ahad.

 Barisan Alternatif adalah sekumpulan pembangkang dibentuk untuk menentang Barisan Nasional, yang dibubarkan selepas pilihan raya umum pada tahun 2004.

 Lim, ahli parlimen Gelang Patah, berkata sekiranya keadaan demikian berlaku, maka DAP, PKR dan PAS akan menjadi orang yang rugi.

 Lim berkata "prospek buruk daripada perpecahan Pakatan Rakyat" kerana perselisihan tentang pelaksanaan undang-undang hudud tidak boleh dipandang ringan, sambil menambah bahawa isu itu "seperti puting beliung melanda politik   negara ini hanya dalam masa beberapa minggu ".

 Beliau berkata majoriti pengundi yang menyokong Pakatan dalam pilihan raya umum lepas berbuat demikian untuk merubah kerajaan dan bukan untuk hudud.

 "Pakatan tidak akan terus menafikan majoriti dua pertiga Barisan di Parlimen jika hudud adalah agenda kita pada pilihan raya umum ke-13," katanya sambil menambah bahawa DAP, PKR dan PAS akan mengalami kerugian yang serius dalam pilihan raya lalu jika hudud telah menjadi isu ketika itu.

 Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang dijangka membentangkan Rang Undang-undang Hudud di Dewan Rakyat bulan depan bagi membuka jalan untuk hudud dilaksanakan di Kelantan.

 Cadangan ini telah ditentang oleh DAP, yang merupakan sekutu PAS dalam Pakatan Rakyat, dan juga beberapa pihak dalam Barisan Nasional termasuk MCA, MIC dan Gerakan.

 Pada 24 April, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Kerajaan Persekutuan tidak pernah menolak pelaksanaan hudud tetapi terdapat kelemahan yang perlu ditangani sebelum ia boleh dilaksanakan.SUMBER

Tiada ulasan: