Jumaat, 28 Februari 2014

SIASAH

SIASAH


Pintasan Putrajaya lemahkan langkah Kajang

Posted: 28 Feb 2014 01:37 AM PST

Upacara menandatangani memorandum persefahaman penstrukturan semula bekalan air Selangor antara Selangor dan Putrajaya 26 Februari lalu berlangsung dengan sangat sederhana tetapi jelas mesej politiknya.

Majlis yang sepatutnya tidak seberapa besar itu dihadiri sama oleh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Majlis itu jelas menampakkan kejayaan Putrajaya dan Khalid memintas kemungkinan-kemungkinan yang bakal dicetuskan pihak lain sekiranya Khalid tidak lagi menjadi menteri besar.

Majlis yang dikatakan diadakan secara agak tergesa-gesa dan tanpa pengetahuan ramai sebelumnya segera mendapat respons arkitek langkah Kajang, Rafizi Ramli, mewakili kepimpinan PKR yang menunjukkan penentangan terhadap persetujuan itu.

Mohamed Azmin Ali dan Zuraida Kamaruddin kemudian turut mempersoalkan tindakan Khalid itu, dengan mengaitkannya dengan kemungkinan kos air lebih tinggi dan dilakukan secara terburu-buru, walaupun dinyatakan dengan agak berlapik.

Persetujuan ini sebenarnya telah dicapai selepas rundingan Disember lalu, dan Khalid mengumumkannya Januari lalu. Tawaran kerajaan Selangor akhir tahun lalu pada mulanya tidak dipersetujui, yang kemudian membawa kepada persetujuan baharu, yang dipersetujui pentadbiran Khalid dan Putrajaya.

Satu lagi tawaran pengambilalihan melibatkan syarikat Gamuda Berhad, yang menawarkan pembelian aset air Selangor dengan nilai RM10.75 bilion.

Langkah Khalid ini segera mendapat perhatian seteru politik Anwar, Datuk Zaid Ibrahim yang mendakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang merancang bertanding di Kajang dan menjadi menteri besar Selangor, mempunyai rancangan lain yang kini telah dipintas oleh Khalid dan Putrajaya.

Khalid turut membuat kenyataan yang hampir sama, dengan menyatakan ada pemimpin PKR yang mahu menetapkan harga lain bagi aset air Selangor.

Dalam kalangan Pakatan Rakyat terutama PKR, ramai tidak bersetuju dengan tindakan Khalid, kritikan terhadap menteri besar Selangor itu masih dilakukan dengan agak berhati-hati.

Tiada ulasan: