Isnin, 3 Februari 2014

RAKYAT MARHAEN

RAKYAT MARHAEN


PKR desak kuasa pertuduhan diberikan kepada SPRM

Posted: 03 Feb 2014 09:24 PM PST


Kuasa membuat pertuduhan perlu diberi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli. Gambar fail.Kuasa membuat pertuduhan perlu diberi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli. Gambar fail.PKR hari ini mendesak kuasa pertuduhan dalam kes rasuah diberikan sepenuhnya kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi memastikan pendakwaan terpilih tidak berlaku sekaligus mampu mengheret pihak yang didapati bersalah ke muka pengadilan, kata Rafizi Ramli.
Pengarah strategi PKR itu merujuk kepada pegawai Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang masih gagal dibawa ke mahkamah meskipun SPRM mempunyai bukti kukuh untuk mendakwa pihak berkenaan.
"Dengan kuasa pendakwaan berasingan, perkara asas dapat dikembalikan. Selain memperkukuh undang-undang anti rasuah sedia ada, kita perlu meminda Perlembagaan agar kuasa pendakwaan diberikan kepada SPRM.
"Ini satu kes yang cukup jelas walaupun SPRM yakin dengan kes siasatannya sehingga mereka membuat pengumuman terus dua suspek ini akan didakwa di mahkamah pada keesokan harinya tetapi apabila kuasa mendakwa berada di tangan peguam negara, perkara sama berulang," katanya pada satu sidang media di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya, hari ini.
Read More / Baca Lagi >>

Tidak iktiraf CEC: DAP heret RoS ke mahkamah

Posted: 03 Feb 2014 09:23 PM PST


DAP akan heret Jabatan Pendaftaran Pertubuhan ke mahkamah, kata Setiausaha Agung DAP, Lim GUan Eng. Gambar fail.DAP akan heret Jabatan Pendaftaran Pertubuhan ke mahkamah, kata Setiausaha Agung DAP, Lim GUan Eng. Gambar fail.DAP hari ini mendedahkan akan mengheret Jabatan Pendaftaran Pertubuhan( RoS) ke mahkamah berikutan keengganan badan itu mengiktiraf pelantikan Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) yang diadakan dalam kongres khas September tahun lalu.
Parti itu memfailkan permohonan semakan kehakiman dua minggu lalu dan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menetapkan 11 Mac bagi sesi pendengaran permohonan parti untuk mendapatkan kebenaran.
Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng, yang dinamakan sebagai pemohon mahu mahkamah mengeluarkan perintah membatalkan keputusan RoS dan mengisytiharkan pelaksanaan badan itu adalah tidak sah serta tidak mempunyai kesan undang-undang ke atas parti berkenaan.
Lim dalam afidavit bagi sokongan semakan kehakiman menyatakan keputusan untuk tidak mengiktiraf CEC merupakan di luar kuasa undang-undang malah ia juga perbuatan yang  tidak masuk akal dan dilakukan dengan niat jahat.
Beliau mendakwa RoS bertindak di luar bidang kuasa mengikut Akta Pertubuhan 1966 apabila nekad untuk tidak mengiktiraf CEC.
"Keputusan RoS itu tidak sah dan tiada kesan undang-undang kerana tidak tertakluk dalam mana-mana perundangan bagi menahan pengiktirafan," katanya.
Afidavit itu juga ditunjukkan oleh Lim kepada The Malaysian Insider.
Beliau berkata, RoS juga tidak pernah memaklumkan kepada DAP mengenai sebarang pertikaian yang timbul daripada kongres khas itu.
Read More / Baca Lagi >>

BTN didakwa burukkan pemimpin TURUN

Posted: 03 Feb 2014 09:22 PM PST

Aktivis Mohd Azan Safar mendakwa diburuk-burukkan oleh Biro Tata Negara (BTN) ekoran penglibatnanya dalam Gerakan Turun Kos Sara Hidup (TURUN).

Graduan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu mendakwa, pegawai BTN memaparkan gambarnya dalam sesi taklimat kepada pemegang biasiswa MARA sejak Disember lalu.

Azan, 25, juga berkata, kumpulan itu juga dimaklumkan supaya tidak terlibat dalam protes terhadap kerajaan.

"Mereka beritahu (pelajar) bahawa saya menyertai demonstrasi dan saya tidak berterima kasih terhadap kerajaan sama sekali," katanya.

"Ini cerita yang tidak masuk akal... kita semua tahun kursus BTN sebenarnya tentang membasuh otak dan kandungannya selalu pelik..."

PRK Dun Kajang; Kenyataan Abdul Hadi, kebijaksanaan seorang presiden

Posted: 03 Feb 2014 09:18 PM PST

Kebimbangan akan ada pemboikotan oleh sesetengah pihak dari rakan PKR terhadap piliihan raya kecil Kajang tidak berbangkit dan perlu dibimbangi lagi, apabila PAS rakan kongsi PKR malam tadi telah memutuskan akan menyokong pilihan raya tersebut. Kenyataan ini memberi terjemahan jelas, bahawa PAS akan sokong Anwar Ibrahim bertanding di dalam pilihan raya berkenaan dan juga sokong kalau dilantik menjadi MB Selangor.

Perkara ini dijelaskan oleh presiden PAS, Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan selepas bermesyuarat. Dr Mohd Hatta Ramli akan dihantar oleh PAS untuk menjadi kepala menggerakkan pilihan raya itu dan menjamin kemenangan Anwar.

Bagaimana pun penjelasan Abdul Hadi itu tentu tidak akan memuaskan hati sesetengah pihak khasnya dari kalangan PKR apabila beliau menyebut, soal perlantikan MB tidak berbangkit. Ertinya PAS tidak menyatakan persetujuan secara langsung mereka kalau Aanwar diangkat menjadi MB.

 Sebenarnya hal ini tidak menjadi masalah. Sememanglah bagi Abdul Hadi beliau tidak perlu membincangkan soal menteri besar. Pertamanya, kerana yang penting ditumpukan kepada pilihan raya itu dulu, sebab kerusi Dun Kajang sudah dikosongkan ertinya pilihan raya pasti diadakan.

Adapun soal MB Selangor memang tidak berbangkit. Kedua, Khalid Ibrahim pun masih belum melepaskan jawatan itu. Khalid masih lagi menjadi MB. Sebagai presiden dan seorang berhemat adalah tidak wajar kalau Abdul Hadi bercakap soal pesakara (MB) sedangkan penjawatnya masih hidup. Mana boleh hendak kebumnyikan orang yang sedang koma?

Read More / Baca Lagi >>

Anwar ‘mengaku kalah’ jika lawan Lee Chong Wei....!!

Posted: 03 Feb 2014 09:16 PM PST

KAJANG, 4 FEB: Calon Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, Datuk Seri Anwar Ibrahim 'mengaku kalah' jika jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei bertanding dalam pertandingan badminton menentang beliau.
Anwar menegaskan tidak akan menarik diri atau mengaku kalah dalam pertembungan pilihan raya sebagai menjawab tomahan dan cadangan dikemukakan pemimpin Barisan Nasional (BN) supaya jaguh badminton itu diletakkan sebagai calon menentang beliau.
Ketua Pembangkang itu berkata, beliau adalah antara peminat Chong Wei dalam sukan badminton dan percaya pemain nombor satu dunia itu akan membuat pertimbangan bijak.
"Saya kebetulan minat Chong Wei dan mengaku kalah dalam badminton. Dalam politik beliau ada keyakinan dan saya yakin Chong Wei akan mendoakan kalau saya bertanding," katanya ketika berucap di Taman Mesra, di sini, semalam.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: PAS ikrar bantu PKR, jawatan MB tak berbangkit

Posted: 03 Feb 2014 09:10 PM PST

Khas PRK Dun Kajang

Posted: 03 Feb 2014 09:09 PM PST

PRK Dun Kajang: BN tidak akan beri laluan mudah kepada Pakatan Rakyat

Posted: 03 Feb 2014 08:57 PM PST

Analisis AWANI: Masa depan politik Sarawak

Posted: 03 Feb 2014 08:55 PM PST

Umno@BN Perintah: Sampai Kiamat Pun Sistem Pilihanraya Tidak Akan Berubah

Posted: 03 Feb 2014 07:06 PM PST

GST Cukai Zalim Dikutip 24 Jam sehari 7 Hari Seminggu

Posted: 03 Feb 2014 07:05 PM PST



Majlis bersama pemimpin masyarakat Hulu Langat

Posted: 03 Feb 2014 07:02 PM PST

Anwar: I can never take voters for granted

Posted: 03 Feb 2014 07:01 PM PST

HARAM TAYANGAN: FILEM BANGLASIA JADI KETAKUTAN MELAMPAU!!

Posted: 03 Feb 2014 06:46 PM PST




Filem arahan pengarah kontroversi, Namewee "Banglasia" yang sepatutnya ditayangkan di seluruh negara pada 30 Januari lalu telah diharamkan tayanganya di Malaysia selepas dikecam hebat oleh Lembaga Penapisan Filem Negara (LPF) dan Kementerian Dalam Negeri Malaysia (KDN) ketika proses kelulusan filem.

Filem arahan pengarah kontroversi, Namewee "Banglasia", filem banglasia diharamkan di malaysia, filem Namewee, kontroversi,

"Filem "Banglasia" dikecam hebat oleh LPS dan KDN, malah kami telah diberikan sebanyak 31 catatan rasmi dan sekaligus diarahkan untuk membuat penggambaran semula.

"Ternyata kami sama sekali tidak mampu untuk melakukan penggambaran semula kerana kesemua 31 catatan yang dikeluarkan oleh LPF adalah 90% dari filem tersebut," ujar Namewee dalam satu kenyataanya di laman Facebook miliknya.
Read More / Baca Lagi >>

Kempen Lucah: Ahmad Maslan Kena Tibai Setiap Penjuru, Dalam Islam Beliau Perlu Dikenakan Hukuman Sebat!

Posted: 03 Feb 2014 06:44 PM PST


SPR selar Ahmad Maslan mahu jadikan isu Liwat II bahan kempen di Kajang

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menyelar kenyataan Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan yang mahu membabitkan kes rayuan Liwat II Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan video seks seorang lelaki menyerupainya sebagai modal kempen Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang tidak lama lagi.

Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, yang menganggap perbuatan itu menyalahi peraturan pilihan raya, berkata SPR akan memantau tempoh berkempen selain meminta tiada sebarang unsur provokasi dilakukan sepanjang tempoh itu.

"Perkara itu belum pun lagi berlaku tetapi kita ada peraturan. Fitnah, pembohongan, memalukan dan mengaibkan tidak dibenarkan. Kita akan pantau.

"Perkara ini saya lihat lebih kepada serangan peribadi dan ia tidak dibenarkan," katanya kepada The Malaysian Insider.

Semalam, Ahmad, yang juga Timbalan Menteri Kewangan, berkata pengundi di Kajang perlu diingatkan bahawa calon PKR adalah seorang yang dibebani kes mahkamah yang belum selesai.

Katanya, Anwar tidak boleh menghalang sesiapa jua yang mahu menggunakan kontroversi berkenaan sebagai modal berkempen kerana kes liwat pemimpin pembangkang itu belum selesai.

"Persepsi terhadap beliau masih ada tentunya sebab dia belum disahkan Mahkamah Rayuan dan selepas itu belum lagi disahkan di Mahkamah Persekutuan.

"Jadi, dia tak boleh menghalang sesiapa untuk bercerita bahawa dia adalah seorang yang masih lagi mempunyai kes di mahkamah," katanya dilapor Malaysiakini.

Ahmad menyeru jentera pilihan raya Umno melipat gandakan usaha bagi mendedahkan wajah sebenar Anwar.

"Kes video belum selesai, kes liwat belum selesai. Jadi, lepas itu pergi ke masjid, orang masjid pun dengar, orang masjid pun fikir, dia ini dah lepas. Tak betul. Dia ini belum lepas. Saya sebut ini tentang fakta.

"Masuklah dalam Malaysiakini, The Malaysian Insider ke, kalau nak highlight apa yang saya sebut ini benar," katanya seperti dilapor Malaysiakini.
Read More / Baca Lagi >>

Zalim manipulasi harga barangan

Posted: 03 Feb 2014 06:38 PM PST

Oleh USTAZ ZAINUDIN HASHIM
KENAIKAN harga bahan api, kadar tol (belum berkuat kuasa) dan sebagainya yang diumumkan oleh kerajaan Barisan Nasional pimpinan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak memeranjatkan banyak pihak.
Bukan sahaja golongan berpendapatan rendah, malah golongan berada juga terasa kesannya kerana ia membabitkan kecelaruan perancangan ekonomi jangka panjang dan apa yang lebih memeranjatkan PM 'terpana' dengan penurunan harga kangkung.

Islam amat pandang serius tindakan menaikkan harga barangan keperluan asas seperti minyak (bahan api), elektrik dan air. Ini kerana ia dianggap menzalimi dan membebankan rakyat khususnya mereka yang berpendapatan rendah dan sederhana. Kenaikan itu mungkin akan bertambah dari semasa ke semasa dengan laporan media sejak akhir-akhir ini yang sering dan cenderung untuk menguar-uarkan kononnya perbezaan harga pasaran minyak dunia melibatkan negara yang dikatakan jauh lebih murah daripada negara-negara lain.
Tidak cukup dengan itu, kerajaan juga dilaporkan menaikkan tarif elektrik dan mungkin disusuli dengan kenaikan barangan lain. Masalah di sini ialah rakyat dihimpit dengan pelbagai kesukaran bagaikan mereka hidup dalam sebuah negara kapitalis yang banyak bergantung kepada bantuan subsidi kerajaan yang memerintah.
Kerajaan juga memperkenalkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang tidak dapat diterima umum terutama dalam kalangan pakar ekonomi negara hingga mengheret Profesor Diraja, Pak Ungku Aziz untuk bercakap mengenainya. Ini menunjukkan betapa kritikalnya kerajaan sedia ada pada hari ini, justeru yang berkuasa beriaia mempertahankan kuasa dengan cara yang tidak bersifat kejantanan dalam pilihan raya lalu.
Cuba kita imbas kembali sekali lalu peristiwa 'black out' pada malam kiraan undi tibatiba berlaku, sedangkan lima tahun sebelum itu tidak pernah pula berlaku elektrik terputus walau sekali, apakah makna semua itu?
Dan mengapa ahli-ahli Parlimen berbangsa Cina enggan untuk memegang sebarang jawatan dalam kerajaan walaupun ada yang menang, sebab mereka beranggapan kemenangan mereka tidak bermaruah. Ia sekadar tambahan maklumat yang mungkin tiada kaitan dengan kenaikan harga barangan.
Apakah semua rakyat bersetuju dengan GST yang diperkenalkan kerajaan BN?
Penulis berjiran dengan individuindividu yang berkiblatkan Umno sejak sekian lama, mereka mula bersuara dan menampakkan bantahan cara mereka.
Read More / Baca Lagi >>

Cara fikir Mukhriz lingkupkan Kedah

Posted: 03 Feb 2014 06:37 PM PST

Oleh ZULKIFLI YAHAYA
SURUHANJAYA Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Kedah memandang serius laporan kes pembalakan di sepanjang Lebuhraya Trans Eastern Kedah Interland Highway (Tekih) dan penyelesaian luar mahkamah kes saman syarikat Bina Darul Aman Berhad (BDB) dengan sebuah syarikat pembalakan.

Pengarahnya Raja Ahmad Raja Khan mengesahkan menerima laporan daripada Ketua Pembangkang Dun Kedah, Dato' Ir Amiruddin Hamzah dan terus melakukan siasatan. Ia menampakkan perkembangan positif SPRM di Kedah kerana sebelum ini membuat laporan SPRM lebih kurang sama saja dengan mencampakkan dokumen ke dalam tong sampah. Menteri Besar Kedah, Dato' Seri Mukhriz Mahathir yang diajukan soalan mengapa mesti melakukan penyelesaian di luar mahkamah dengan membayar RM2.5 juta kepada syarikat pembalakan yang menyaman BDB, berkata, kes tersebut berlarutan sekian lama.
Jadi, ia langkah terbaik untuk mempercepatkan prosiding mahkamah dengan menutup kes yang sudah lama dibicarakan di mahkamah.
Boleh lingkup negeri Kedah dapat menteri besar macam Mukhriz. Seorang pemimpin kerajaan sepatutnya fikir kepentingan negeri dan rakyat.
Jangan wang rakyat dirugikan sesen pun. Kes yang dibicarakan terang lagi bersuluh memihak kepada BDB. Kelihatannya cuma tunggu masa daripada hakim sahaja untuk umumkan keputusan tersebut yang memihak kepada BDB.
Mahkamah pun tidak merungut perihal panjangnya prosiding kes tersebut, tiba-tiba Mukhriz pula yang lebih prihatin daripada seorang hakim untuk kononnya meringankan kerja mahkamah. Rakyat tertanyatanya apa muslihat Mukhriz mengaku kalah di mahkamah?
Cerita kontroversi balak ini bermula apabila pada 6 Jun 2006 BDB mendapat konsesi mengeluarkan balak sepanjang laluan Tekih dari Kupang ke Durian Burong dengan keluasan 714 hektar. Bayaran premium cuma RM535,500 (RM303.52 per ekar) bermula 6 Jun 2006 selama enam bulan.
Berikutnya Pengarah Urusan BDB, Rozhan A Rahim menawarkan subkontrak keluarkan balak kepada Izdihar Timber dengan syarat Izdihar Timber membayar premium RM535,500 kepada Jabatan Hutan serta membayar 'guarantee deposit' RM10,000 bagi setiap lesen dan bayaran pengurusan kepada BDB sebanyak RM300,000.
Read More / Baca Lagi >>

PRK Dun Kajang: BN buntu cari calon tanding

Posted: 03 Feb 2014 06:22 PM PST

Anwar Ibrahim  
ALOR SETAR - Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan BN tenggelam punca sehingga ada cadangan supaya meletakkan jaguh badminton negara, Datuk Lee Chong Wei sebagai calon pada PRK Dun Kajang.

Berseloroh dengan cadangan itu, Anwar berkata, beliau akan angkat tangan dan menyerah kalah sekiranya perlu bertanding dengan Chong Wei.

"Saya tak mahu lawan dia (Chong Wei), kalau saya lawan dia...kalahlah saya. Tapi itu kalau lawan badminton. Badminton dia menanglah, pilihan raya lain.

"Badminton biar saya kalah, pilihan raya biar saya menanglah. Tapi saya tak fikir dia akan bertanding."

Beliau berkata demikian apabila menyentuh isu PRK Dun Kajang ketika menyampaikan ceramah di Kampung Alor Ibus, di sini, malam kelmarin.

Beliau yang mengakui turut mengagumi kehebatan jaguh badminton negara itu berkata, PRK bukan lagi melibatkan isu 'smash' di gelanggang badminton. Sebaliknya ia adalah soal pentadbiran dan pengurusan sebuah kerajaan negeri.

Dalam pada itu, Anwar turut mengulangi pendirian bahawa keputusan yang diambil beliau untuk bertanding di kerusi Dun Kajang adalah demi kepentingan dan kemantapan Kerajaan Selangor.

Read More / Baca Lagi >>

Salahkah Anwar Terus Mengejar Cita-Cita Jadi PM?

Posted: 03 Feb 2014 06:19 PM PST

Kejutan yang dilakukan oleh Anwar Ibrahim dengan bertanding di DUN Kajang dan kemungkinan besar menjadi Menteri Besar Selangor selepas itu, membuatkan orangramai bercakap kembali mengenai cita-citanya mahu menjadi Perdana Menteri. Dalam PRU 13 lalu, cita-cita Anwar itu tidak kesampaian berikutan jumlah kerusi yang dimenangi oleh PR hanyalah 89 berbanding BN sebanyak 133.

Meskipun kekurangan bilangan kerusi tetapi dengan penguasaan undi popular sebanyak 51 peratus, lantas menyebabkan Anwar menangguhkan persaraannya. Beliau barangkali meyakini peluang sebenarnya ialah pada PRU 14.

Meskipun tidak berjaya menggapai cita-cita ke Putrajaya, Anwar tetap penting dalam perjalanan politik negara. Beliau tidak tenggelam begitu sahaja. Berita mengenainya jarang tidak menarik perhatian ramai. Dengan berjawatan Ketua Pembangkang, beliau sering bercakap mengenai perpaduan, konsensus nasional, kritikannya terhadap Najib, teguran kepada kerajaan dan sebagainya dan semuanya menjadi berita yang diperbualkan rakyat. Malah kejadian beliau dihalang memasuki negara Jepun juga menjadi bahan berita yang menarik dan ini membuktikan Anwar masih merupakan bahan berita yang menarik, di sebalik kegagalannya dalam PRU 13 lalu.

Jika Mahathir sering dikatakan sebagai sumber berita yang menarik bagi akhbar dan media baru, Anwar mungkin berada di kedudukan kedua dalam perkara ini.

Namun sejak berita mengenai kekosongan kerusi DUN Kajang dan diikuti dengan keputusan rasmi beliau bertanding di kerusi itu, Anwar kembali menjadi sorotan ramai. Beliau menjadi pehatian media dan berita mengenainya dikejar setiap saat oleh pencari berita, tidak kira yang memihak atau memperlekehnya. Beliau dilaporkan akan menjadi Menteri Besar Selangor dan akan menjadikan jawatan itu sebagai tangga untuk melangkah ke Putrajaya pula.

Mahathir sendiri mengakui hakikat itu dengan menyatakan keupayaan mentadbir negeri dengan baik akan dijadikan tiket bagi membuktikan kemampuannya mentadbir negara pula. Tambah Mahathir, jawatan Menteri Besar Selangor hanyalah tangga untuk Anwar mengejar cita-citanya yang sebenar iaitu menjadi Perdana Menteri.

Read More / Baca Lagi >>

Isu pencalonan Anwar: Jangan heret pihak istana - Rafizi

Posted: 03 Feb 2014 06:18 PM PST

Rafizi Ramli SHAH ALAM – Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli mengingatkan semua pihak agar tidak mengheret pihak istana Selangor dalam isu pemilihan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon PKR untuk merebut kerusi Dun Kajang pada pilihan raya kecil kawasan tersebut akan datang.

Beliau menegaskan mana-mana pihak juga perlu lebih berhati-hati dan bertanggungjawab dalam mengeluarkan sebarang kenyataan yang cuba mengaitkan pihak istana akan cenderung kepada Pakatan Rakyat dalam membuat keputusan khususnya pelantikan jawatan menteri besar.

"Mana-mana pihak termasuk Prof Dr Chandra Muzaffar sendiri perlu berhati-hati, jangan beri gambaran seolah-olah istana itu berat sebelah dalam membuat keputusan atau cuba berteka-teki keputusan yang akan dibuat oleh istana.
"Sepanjang rekod pihak istana Selangor, Tuanku (Sultan Sharafuddin Idris Shah) dan Allahyarham ayahanda Baginda sebelum itu mempunyai rekod demokratik berpelembagaan yang cukup baik," katanya kepada Sinar Harian Online, hari ini.
Beliau berkata demikian mengulas lanjut kenyataan Presiden Gerakan Antarabangsa untuk Dunia Keadilan (Just), Prof Dr Chandra Muzaffar semalam yang mendakwa Ketua Umum PKR itu mempunyai matlamat lain termasuk 'mudah mendekatkan diri dengan sultan dan raja' jika menjadi menteri besar Selangor.

Read More / Baca Lagi >>

Pembalasan atau dejavu, Najib rasakan bahang serangan orang lama Umno

Posted: 03 Feb 2014 05:55 PM PST

Dunia ibarat roda.
Sejurus selepas pilihan raya umum pada 2008, Datuk Seri Najib Razak dilihat sebagai calon perdana menteri menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi susulan daripada keputusan buruk Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya itu dan kempen menyingkirkan Abdullah oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.
Akibat desakan berterusan itu, Abdullah akhirnya memberi laluan kepada Najib pada Mac 2009. Sehingga ke hari ini, penyokong Abdullah percaya gelombang penentangan terhadap mantan perdana menteri itu tidak seperti yang dicanangkan Dr Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Namun Abdullah tidak berminat untuk bertahan dan melawan kerana bimbang perang dengan musuhnya itu akan mencederakan Umno.
Kebenaran tersingkap, beliau masih belum sembuh sejak hari-hari terakhirnya pada Mac menyaksikan BN hilang lima negeri dan tidak berjaya mempertahankan majoriti tradisi dua pertiga di Parlimen.
Jadi beliau pun menyerahkan kedudukannya kepada Najib meskipun diberitahu orangnya bahawa ahli Parlimen Pekan inilah antara pihak yang cuba menjatuhkannya. Namun Abdullah dilihat seperti tidak mempercayai berita itu atau hanya mengambil pendekatan berbeza.
Terluka dan marah. Sebahagian penyokong Abdullah percaya Najib akan menerima pembalasan suatu hari nanti dan nampaknya hari itu sudah tiba.
Dunia ibarat roda. Ia mengambil masa selama lima tahun tetapi Najib kini memahami bagaimana rasanya berada dalam kepungan Dr Mahathir dan penyokongnya.
Beliau bimbang. Itu yang sepatutnya. Oleh kerana melihat ketabahan dan kemusnahan dilakukan Dr Mahathir; gaya mantan perdana menteri itu dilihat semakin membesarkan jurang kelemahan musuh dan kebolehannya sebagai seorang doktor melukis sekeping gambar mengerikan untuk parti dan negara jika sasarannya kekal dipacu.
Jentera Dr Mahathir mula bergerak dengan mantan perdana menteri itu bertemu kumpulan kecil dan mengulangi mantera kelemahan kepimpinan Najib serta hakikat BN akan kehilangan kuasa dalam pilihan raya akan datang jika orang nombor satu kerajaan itu terus berkuasa.
Read More / Baca Lagi >>

Nurul Izzah alu-alukan Khalid dilantik Pengarah PRK Kajang

Posted: 03 Feb 2014 05:53 PM PST

SHAH ALAM: Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar mengalu-alukan jika Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dilantik sebagai Pengarah Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) Kajang.

Beliau berkata, kehadiran Abdul Khalid sebagai Pengarah PRK Kajang dan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon adalah satu gandingan erat bagi melicinkan jentera PRK Kajang nanti.

"Tan Sri Abdul Khalid dengan rekod cemerlangnya menguruskan ekonomi negeri Selangor membabitkan pelbagai program untuk rakyat dan Datuk Seri Anwar selain rekod cemerlang ketika menjawat Menteri Kewangan juga cukup dikenali sebagai ahli politik tegar memperjuangkan kepentingan rakyat.
Read More / Baca Lagi >>

Muhammad Taib: Rakyat Selangor untung Anwar jadi Adun Kajang

Posted: 03 Feb 2014 05:52 PM PST

Muhammad_TaibKAJANG 4 FEB: Rakyat Selangor secara umum dan pengundi DUN Kajang secara khusus sangat beruntung sekiranya Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim mewakili mereka dan berada dalam Dewan Undangan Negeri Selangor.
Bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata, Anwar merupakan tokoh besar tanahair mempunyai peranan untuk menerajui perubahan politik di negara ini.
"Saya pernah berada dibawah kepimpinan Datuk Seri Anwar ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.
"Beliau merupakan seorang tokoh besar, kepimpinannya begitu efektif dan beliau masih banyak idea dan ruang yang belum diterokai.
"Saya rasa orang Kajang sangat beruntung kalau mempunyai wakil rakyat seperti Anwar," kata Muhammad, yang memegang jawatan sebagai Menteri Besar Selangor dari 1986 hingga 1997.
Tambahnya, tidak wujud isu 'turun pangkat' dari jawatan Timbalan Perdana Menteri ke jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri.
Read More / Baca Lagi >>

Anwar: Kalau Chong Wei saya mengaku kalah...!!

Posted: 03 Feb 2014 05:51 PM PST

Walaupun tarikh pilihan raya kecil Kajang belum diketahui, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sudah mula mengorak langkah mendekati pengundi-pengundi Kajang susulan kekosongan kerusi DUN tersebut yang disandang PKR.

Bertempat di Dewan Orang Ramai, Taman Mesra, Kajang, Anwar berceramah di hadapan ratusan penduduk setempat yang memenuhi dewan itu bagi mendengar penjelasan 'Langkah Kajang' seperti dijanjikannya sebelum ini.

Dalam ceramah ringkas selama kira-kira 20 minit itu, Anwar mengambil kesempatan berjenaka tentang cadangan agar jaguh bulu tangkis negara, Datuk Lee Chong Wei (kiri), dicalonkan BN di Kajang untuk menyaingi popularitinya.

Menurut Anwar, beliau peminat tegar personaliti sukan itu dan sentiasa mendoakan kejayaannya dalam setiap perlawanan, tetapi beliau akan 'mengaku kalah' seandainya perlu berhadapan dengan Chong Wei.

"Kalau dia nak datang sini saya mengaku kalah... (tetapi) mengaku kalah dalam badminton.

"Setiap kali dia bertanding, saya akan doakan kemenangan dia. Saya yakin jika saya bertanding (di Kajang), dia pun akan doakan kejayaan saya," kata Anwar mengundang ketawa sebahagian hadirin.

Khalid pengarah p'raya PKR

Beliau turut mengambil kesempatan merakamkan penghargaannya kepada bekas wakil rakyat, Lee Chin Cheh yang menurutnya mengosongkan kerusinya secara sukarela untuk memberi laluan kepada beliau.
Read More / Baca Lagi >>

‘Langkah Kajang’ jadikan Selangor negeri contoh Pakatan, kata Anwar

Posted: 03 Feb 2014 05:50 PM PST


Datuk Seri Anwar Ibrahim dakwa tiada rundingan antara dirinya dan bekas Adun Kajang, Lee Chin Cheh. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 4 Februari, 2014.Datuk Seri Anwar Ibrahim dakwa tiada rundingan antara dirinya dan bekas Adun Kajang, Lee Chin Cheh. – Gambar The Malaysian Insider oleh Nazir Sufari, 4 Februari, 2014.Pilihan raya kecil di Kajang adalah untuk membenarkan Pakatan Rakyat (PR) menjadikan Selangor sebagai negeri contoh dengan pembangunan ekonomi, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi.
Tetapi ketua pembangkang itu terus menafikan tujuan beliau bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang itu untuk mengambil alih jawatan menteri besar Selangor daripada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
"Disebabkan serangan berterusan, kami fikir sudah sampai masanya pemimpin tertinggi PR bersatu untuk selesaikan isu ini," kata Anwar pada majlis pelancaran jentera PKR dalam dewan yang dipenuhi penyokong parti tersebut merujuk kepada krisis umat Islam dan bukan Islam berhubung isu kalimah Allah.
"Juga menjadikan Selangor yang sudah menjadi negeri contoh dengan pembangunan ekonomi sebagai model yang mepertahankan hak setiap warga Selangor," katanya.
Ketua umum PKR itu turut menafikan wujudnya rundingan antara dirinya dan bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang Lee Chin Cheh untuk mengosongkan kerusi berkenaan bagi membolehkan beliau bertanding di kawasan tersebut.
Anwar berkata, tiada rundingan berlaku antara dirinya dan Lee memandangkan beliau hanya berjumpanya dalam tempoh yang singkat sebelum penyerahan surat peletakan jawatan kepada Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh.
"Tiada langsung rundingan antara saya dan Lee, saya berjumpa dengan beliau dua tiga jam sebelum surat sampai ke Speaker Hannah Yeoh," katanya ketika menjelaskan rasional beliau bertanding kerusi DUN Kajang.
Read More / Baca Lagi >>

Tiada ulasan: