Khamis, 20 Februari 2014

.

.


Betulkah Khalid ada hutang RM80 juta?

Posted: 19 Feb 2014 09:37 PM PST

SPEKULASI T HARI                                                                         

Tindakan secara taktikal PKR untuk menggugurkan Abdul Khalid Ibrahim dari kersi MB Selangor disebabkan MB itu berhadapan dengan beberapa masalah rumit, dua orang pemimpin tertinggi Pas pula berusaha untuk mengekalkan Khalid di kerusi itu. Perjumpaan dikatakan langsung dengan Khalid oleh dua orang pemimpin tertinggi Pas yang disertai sama oleh seorang pegawai politik.

Khalid, ada masalah hutang?
Pertemuan mereka dengan Khalid itu berlangsung sewaktu Majlis Presiden Pakatan Rakyat sedang bersidang membincang pilihan raya kecil Kajang. Satu perbuatan yang cukup ironi sekali. Apakah ini sahabat yang dipercayai untuk memegang kunci peti harta Karun atau sahabat yang suka mempertahankan tindakan dengan membaca hadith dan ayat-ayat Quran? Atau sahabat seluar sekadar standard dalam bersaiz XXL?

Tindakan untuk memecat Khalid sebagai MB tentu ada sebab musabab besar. Ia tidak akan dibuat kalau bukan ada sesuatu yang mendesak atau kalau atas maksud sekadar untuk memberi jawatan MB kepada Anwar Ibrahim. Seekor harimau tidak akan meninggal jauh kawasan yang dia sudah terhidu jebak manusia. Dia akan menunggu dan memburu makanannya itu. Apakah dalam hal ini PKR telah terhidu sesuatu mengenai Khalid Ibrahim?

Apa-apa yang buruk mengenai seseorang tidak wajar diberi tahu kepada rakan lain. Politik penuh pengertian. Makanya tindakan politik perlulah ditafsir dan diterjemahkan dengan berbagai teori dan ilmu. Misalnya kalau pemimpin Pas itu gagal mencari jawaban di atas tindakan PKR itu, bertanyalah dengan cara menulis dalam mail box PKR atau Anwar sendiri. Cara itu lebih ikhlas. Kita tahu mengajar orang supaya tidak menebuk kapal, tetapi kita sendiri sedang melakukan perkara yang sama.

Tindakan atau program Kajang Move sesuatu yang rumit dan menyakitkan hati banyak pihak. Kerja itu bakal memberi risiko besar kepada Anwar Ibrahim sendiri. Alasannya cukup jelas. Tetapi adalah kurang bijak kalau Anwar membuka pekong di dada sendiri. Tetapi kalau pemimpin Pas atau DAP dengan suci hati bertanya Anwar, nescaya akan diberi tahunya. Saya yakin.

Tokguru Nik Aziz mungkin sudah mengetahui lebih jauh daripada apa-apa yang sudah diketahui atau difahami oleh pemimpin Pas lain. Anwar sudah berjumpa degan Nik Aziz minggu lepas, di Kota Bharu. Walaupun ada usaha untuk mengagalkan pertemuan Anwar dengan Nik Aziz (dilakukan orang-orang tertentu, pengawal Pulau Melaka), tetapi pertemuan terjadi juga. Elok kalau pemimpin Pas termasuk dua orang bertemu Khalid itu berjumpa dengan Nik Aziz dan bertanya perihal pertemuan dia dengan Anwar. Rasanya Nik Aziz juga akan menjelaskannya dengan sejujur-jujurnya.

Mungkin sebelum ini umum menerima Kajang Move untuk meredakan sengketa politik bernafsu di antara Khalid dengan Azmin. Atau lebih konkrit dari itu untuk menyelamatkan Selangor. Memang untuk menyelamatkan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

Tetapi ada sesuatu yang besar daripada apa yang dapat dilihat dan dapat dijelas kenapa Kajang Move terpaksa dilakukan. Ia bukan sekadar soal Azmin dan Khalid sahaja, tetapi lebih besar dan bahaya dari itu. Inilah perkara yang sulit dan sukar untuk didedahkan. Namun kerana demi kebaikan maka ia perlu didedahkan juga agar tidak timbul kekeliruan, yang palsu dipertahankan, yang benar dimusuhi.

Azmin sendiri faham akan hal ini sebab itu walaupun keputusan dibuat kerusi itu tidak diserahkan kepadanya, dia dapat menerimanya dengan baik. Bagi Azmin seperti juga sama dengan Anwar bukan jawatan itu, tetapi yang lebih penting agar kerajaan Pakatan Rakyat itu tidak tergadai ditangan Khalid. Tetapi tentulah sebagai seorang politik Azmin seronok kalau diserahkan kepadanya.

Saya mengira masalah dalaman ini yang perlahan-lahan mula terselak, kena difahami oleh dua pemimpin Pas yang mendatangi Khalid, meminta Khalid agar jangan berundur. Politik kena bijak dan mata politik juga kena mampu menyuluh ke dalam gelap malam. Dan selepas mereka menyedari hal ini maka akan hilang dan sirna niat busuk untuk menyusahkan Anwar Ibrahim. Melainkan mereka juga diam-diam setelah mendirikan sembahyang sunat selepas mengimani solat jemaah berdoa agar Pas akan dapat bersatu dengan Umno.

Persoalan yang perlu ditimbulkan dalam kepala semua orang ialah kenapa Khalid liat untuk berundur walaupun berbagai tekanan sudah dilakukan? Kenapa, kenapa dan kenapa? Tentu ada sebab-sebab besar mengenainya. Kita tahu Khalid bukan seorang yang minat kepada politik. Dunia politik kepadanya seperti dunia rock kepada pemain mak yong. Tetapi kenapa dia menjadi minat kepada politik khasnya kedudukan sebagai MB? Sebab inilah kena dikaji.

Kata orang kalau tidak ada mengada tempua takkan bersarang rendah. Kalau tidak ada angin masakan pokok bergoyang. Dalam hal ini tentu Khalid ada masalah besar yang sedang menimpanya dan terselindung dari pengetahuam umum. Masalah itu membabitkan peribadinya sebagai Khalid bukan sebagai MB.

Kalau ia membabitkan MB, Khalid tidak perlu bersusah payah mempertahankan dirinya kerana MB akan dipertahankan oleh rakyat. Dapat difahamkan di sini bahawa Khalid sedang menggunakan jawatan MB itu untuk mempertahan dan menyelamatkan dirinya. Begitukah?

Boleh jadi ada individu tertentu yang menjadi penasihat dan bomoh kepada Khalid. Setelah mendapat nasihat dan tunjuk ajar, mungkin Khalid mula memahami betapa jawatan dan kedudukan yang ada kepadanya itu boleh digunakan sebagai life boat kepada dirinya dan menyelesaikan masalah dihadapinya.

Mungkin ramai yang tidak menyedari hal ini dan melihat politik di Selangor dan Kajang Move itu satu plan yang sedemikian rupa hanya untuk kepentingan Anwar semata-mata.

Perkembangan dua tiga hari ini menjawab persoalan yang agak rumit ini. Perkembangan inilah maka bagi saya ia menyebabkan Khalid begitu liat untuk melepaskan jawatan MB Selangor sehingga terpaksa diadakan pilihan raya kecil Kajang dan mengorbankan banyak orang. Pilihan raya kecil ada penyembelihan untuk upacara penurunan takhta.

Apakah perkembangan dan masalah yang memberati Khalid? Khalid dikatakan berhutang dengan Bank Islam sebanyak RM80 juta. Bank Islam bercadang untuk mengambil tindakan undang-undang terhadapnya. Bagaimana pun perkembangan terbaru menunjukkan Bank berkenaan tidak berminat untuk mengambil tindakan undang-undang sebaliknya penyelesaian di luar mahkamah akan diambil. Kenapa?

Mungkin prosedur ini biasa saja. Ada kes yang sudah dibicara pun ditarik balik dan dibuat penyelesaian di luar mahkamah. Tetapi perkembangan di sebalik kes ini menarik dan sesuatu yang boleh difikirkan dan dikait dengan pendirian tegas Khalid mengenai politiknya yang enggan meletakkan jawatan MB. Kerana Khalid sudah menjadi orang politik mungkin penyelesaian secara politik dalam proses.

Apakah penyelesaian hutang diluar mahkamah ini sudah dijadikan modal untuk menyelamatkan Khalid di samping itu ia memberi keuntungan politik kepada pihak lain? RM80 juta bukan satu nilai yang kecil. Kita memahami bagaimana kerencaman politik akan mengeksploitasikan apa-apa saja isu untuk mendapat keuntungan dan aset ini juga tidak akan terlepas dalam senario di Selangor.

Bak harimau terhidu bau manusia tadi, apakah PKR dan khasnya Anwar sudah menghidu masalah Khalid ini dan ia harus diatasi segera. Barang kali. Kerana sebagai pemimpin Anwar harus bertindak mengawal atau menyelesaikan sesuatu kes sebelum ianya sampai ke tahap empat. Jadi pelan Kajang Move ini hendaklah dilihat ke lapisan jauh dari apa yang terbentang di genu mata kita saja, atau sekadar merasakan Anwar hanya pelahap kepada sate Kajang saja.

Kepada dua orang pemimpin Pas dan seorang pegawai politik itu juga kalau pun mereka sudah mengetahui ini jangan cuba menyelesaikannya dengan mengharap Khalid akan menjadi menteri besar di sebelah mereka. Usah bimbang kalau Anwar ditakdir menjadi MB, Anwar tidak akan mengkhianati, apa lagi membuang waris waras orang-orang Pas yang ada di GLC di Selangor. Dan sekiranya Anwar berlaku kejam itulah nanti baru serangan balas wajar dilakukan. [wm.kl.1:17 pm 20/02/14]

Menangkapi apa yang Kassim Ahmad ingini

Posted: 19 Feb 2014 08:31 PM PST

REAKSI                                                                                             

Kassim, seronok dia dibahas.
Kassim Ahmad - satu nama yang menjadi phobia kepada sesetengah umat Islam negara ini. Semuanya kerana bentuk pemikiran dan keberaniannya mengenegahkan pandangan yang agak kritikal terhadap ajaran dan pegangan agama Islam. Inilah dinama keberanian. Sesuai dengan darjat beliau sebagai pemikir, maka wajar beliau melontarkan pandangan atau idea-idea kritikal yang boleh menimbulkan suasana 'kiamat' dalam dunia pemikiran ummah negara ini, sekurang-kurangnya.

Manusia yang hebat ialah manusia yang ingin merubah sesuatu yang sedia ada di dunia ini dengan harapan ia menjadi lebih baik lagi. Dia juga manusia yang berfikir dengan kedua belah otak mencakupi lapisan yang belum diterokai. Pemikir dia bukan pengikut. Dalam konteks Kassim ini itulah yang terserlah.

Semuanya bermula kerana beliau berani membuat penilaian dan kajian semula ke atas hadith Nabi yang dianggap sesetengahnya palsu. Kepalsuan itu dari padangannya memberi kesan negatif kepada umat Islam khasnya di negara ini. Kepalsuan itu juga (mungkin pada anggapannya) menjadikan orang Islam berpegang kepada bayang-bayang dan bukannya teras. Ia amat merbahaya kalau mengikut pandangan Kassim dan ia perlu dijernihkan.

Persoalan ini (karektor pemikiran Kassim) berlaku sejak tahun 1986 lagi apabila beliau menulis buku khas yang mengundang perbahasan mengenai pendiriannya itu sekaligus menjadi vehicle untuk menyebarkan pemikirannya. Buku itu berjudul; Hadith satu penialaian semula. Dunia Malaysia kalut dan warga ulamak dan lebai-lebai konvensional tersintak dengan pemikiran itu. Kassim mengumpamakan berlaku kiamat dengan bukunya itu.

Rakyat negara ini yang berpegang kepada fahaman Ahli Sunnah Wal Jemaah terkaget dan merasakan dunia Islam Malaysia dibom dengan bom yang sangat dahsayat. Ada yang merasakan Kassim mahu merombak pegangan dan keyakinan Ahli Sunnah Wal Jemaah selama ini dan membawa fahaman baru. Beliau seakan mahu merombak ikatan akidah umat Islam di negara ini.

Lantas golongan agama, NGO dan institusi agama berbincang, bermuzakarah, 'berjemak berkira' mengenai pandangan Kassim itu. Meneliti dan mencari sumber untuk berhujah dan mematahkannya atas keyakinan ia sangat merbahaya. Akhirnya keputusan dibuat secara kolektif bahawa pendirian Kassim itu salah dan bertentangan dengan fahaman Aahli Sunnah Wal Jemaah maka beliau harus diperangi.

Majlis Fatwa Kebangsaan yang bersidang di Johor pada 18 September 1986, telah mewartakan apa yang dipegang atau dilontarkan oleh Kassim itu boleh digolongkan dalam golongan murtad. Ia satu keputusan yang konkrit dan tegas. Ini kerana kalau mengikut pendapat Imam Syafie orang yang murtad boleh hukum bunuh.

Sejak iu Kassim dihukum dengan kecaman dan dilontar dengan 'batu-batu' hudud. Perwartaan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan itu dijadikan sempadan untuk menolak fahaman Kassim dan dijadikan batu-batu hudud untuk merejamnya hingga mati. Selepas itu, tidak timbul lagi kalau soal Kassim melontarkan pandangan itu untuk dibahas dan dinilai saja kerana keputusannya sudah tetap.

Majlis Fatwa Kebangsaan dan para ulamak lain juga pastinya ada hujah accurate dan tentu ada sebab-sebab lain (maslahat) kenapa tindakan segera diambil. Yang nyata agar memastikan fahaman dan pemikiran Kassim yang dianggap merbahaya itu tidak merebak dan merasapi ke dalam pemikiran golongan yang bersikap liberal terhadap agama, yang mudah menerima apa-apa saja anasir kotor ke dalam minda mereka. Waktu itu juga riuh dengan kewujudan entiti Anti Hadith.

Kandati pun Kassim dilontar dengan kecaman berupa batu-batu hudud, tetapi dia hanya mendiamkan diri dan menerima seadanya saja. Kassim tidak terbunuh seperti tentera Abraham oleh batu "siiji", yang dilontarkan oleh burung Ababil. Kecaman itu tidak merubah pendiriannya. Ia tidak sedikit pun membuat ralat terhadap apa yang diperkatakan, jauh sekali untuk mengangkat bendera putih. Sebagai seorang bekas pemimpin sosialis Kassim teguh dengan pendiriannya. Beliau melihat apa yang dilakukan bagi menyihatkan minda saja.

Kassim selesa dan tidak perlu merasa gerum dengan tindakan dan hukuman fizikal ke atasnya. Ini kerana beliau disokong oleh pemerintah pada masa itu. Dr Mahathir Mohamad yang menjadi perdana menteri seakan membenarkan Kassim untuk berpolemik mengenai isu agama dengan sebebas-bebasnya. Sebagai buktinya Kassim tidak pernah didakwa ataupun dihukum sebagai menghina agama Islam di mana-mana Mahkamah Syariah di negara ini. Beliau hanya dikecam saja. Kecaman oleh pihak berkuasa itu lebih dilihat sebagai menanam tebu di bibir mulut semata-mata.

Mahathir seakan tidak sedikit pun bimbang dengan ulah Kassim itu. Boleh jadi beliau sendiri telah menjadikan Kassim sebagai perantara untuk mencampakkan pemikirannya juga yang dilihat selari dan 'semakan' dengan pemikiran Kassim. Kalau tidak silap Mahathir juga pernah membuat cadangan mirip dengan Kassim tetapi agak lebih rasional, dengan meminta agar Quran ditafsirkan semula. Apa bezanya dengan menilai semula hadith dan mentafsirkan semula Quran?

Di sini seakan ada persepakatan politik dan kepercayaan kepada doktrin yang sama di antara mereka berdua. Kassim diberi tugas secara langsung dalam hal ini dimana tidak manis kalau beliau sebagai perdana menteri bertindak secara terang-terangan. Maka Kassim perlulah meminkan peranannya dengan jaminan keselamatan olehnya.

Dikatakan Kassim diberikan kebebasan untuk 'menohokkan' (lontar) pemikirannya kerana tindakan dan pemantauan ke atas Kassim oleh kerajaan sangat berbeza dengan apa dilakukan ke atas badan-badan, perutubuhan atau NGO dan individu lain yang dilihat ada penyimpangan dari ajaran biasa agama Islam. Mereka diberi perhatian dan diambil tindakan serius tetapi tidak begitu terhadap Kassim.

Misalnya tindakan ke atas individu yang didapati bersikap biadap ke atas agama atau cuba meletakkan diri setaraf dengan Nabi Muhammad terus diambil tindakan. Contoh paling klasik ialah apa yang berlaku kepada Ashaari Muhammad (Allahyarham) dan kumpulan Darul Arqam, atau kepada orang bernama Baharuddin yang mengaku dirinya Rasul, dan terbaru ialah tindakan ke atas Tuhan Harun yang juga dibabitkan degan pembunuhan Pegawai Penguasa MAIP, di Pahang. Bagaimana pun Ayah Pin dikecualikan?

Kassim dilayan dengan istimewaa sebagai anjing peliharaan. Kerana itu Kassim merasakan dia diberikan kebebasan. Penyerataan Kassim ke dalam Umno seakan menjadi lesen kepadanya untuk bebas bercakap. Kemudian pengambilannya menjadi penal pemikir politik Mahathir mengukuhkan lagi kedudukannya. Jawatan dan status itu seakan-akan Kassim diberi green linght oleh Mahathir untuk terus 'bergomol' dengan isu-isu agama, bagi memecahkan apa-apa doktrin dan fahaman agama yang rigid.

Situasi itu menyebabkan Kassim berada dalam keadaan selesa dan dipelihara. Sejahtera.  Menyedari itu maka mana-mana pihak yang membenci Kassim dan berharap dia akan dikenakan tindakan mahkamah seperti mendakwanya atas sebab menghina hukum Allah atau menghina Nabi Muhammad tidak akan terjadi kerana kerajaan yang ada hari ini masih berROHkan Mahathir Mohamad. Sementelahan pula perdana menteri, Mohd Najib Razak sendiri cetek agama dan ilmuan Islamnya sangat terbatas kepada ilmu-ilmu syariat asas sahaja. Kenapa tidak, nama-nama najis pun tidak dihafal oleh Najib.

Harapan untuk dilihat Kassim dihina dengan pandangannya itu apa lagi dipenjara, tidak akan berlaku selagi kerajaan yang ada hari ini tegap. Seperti kata Kassim, Malaysia sebuah negara Islam yang mengamalkan sistem liberal. Adalah bersalahan kalau kerajaan mengambil tindakan itu kerana ia bertentangan dengan prinsip dan dasar tersebut. Iya, benar urusan agama berada di tangan negeri dan raja-raja, tetapi kerana sifat raja-raja itu sediri berada di bawah Perlembagaan maka mereka tidak akan berani bertindak jauh dari itu, apa lagi terhadap tokoh-tokoh seperti Kassim Ahmad.

Dan hari ini apabila Kassim muncul semula mengenegahkan pemikirannya yang dianggap berkadas dengan faham Ahli Sunnah Wal Jemaah itu, maka dunia sekali lagi geger. Para pewaris fahaman Ahli Sunnah Wal Jemaah yang baru lahir di dekat 90-an dan obses kepada Islam pasti 'terbeliak' biji mata mendengar pandangan Kassim itu. Ustaz-ustaz yang baru pandai mengikat serban dan pakai jubah, baru balik dari tanah Arab juga akan terperagah dengan pemikiran Kassim itu.

Bagi Kassim reaksi yang diberikan kepada penyataan itu sesuatu yang menggembirakannya. Gara-gara itu menyebabkan gelanggang ilmu (polemik) agama yang sepi selama ini kerana tidak ada pandangan-pandangan baru yang kontras, akan menjadi riuh kembali apabila beliau menimbulkan semula agenda yang belum selesai itu. Kassim mengutip untung dari keriuhan itu. Anak-anak muda yang buta atau jahil mengenai dirinya dan pemikirannya akan mula mengkaji mengenai siapa Kassim itu.

Hari ini pun sudah ada ulamak dan ustaz yang mendekati rak-rak buku untuk membelek kitab-kitab kuning dan mencari fatwa-fatwa dari para guru muktabar mereka untuk membalas dan membelasah Kassim Ahmad. Kesenyapaan jurucakap-jurucakap agama teopian masjid yang lantang sebelum ini terhadap isu Kassim ini boleh danggapkan mereka masih tercari-cari hujah. Walhal permasalahan dilontarkan Kassim ini lebih besar dan penting dari soal kepala lembu, atau bangkai ayam ataupun sindiran Teresa Kok terhadap Najib dan Rosmah.

Sifat responsif ini bagus. Sepekara perlu difaham dan diteliti, untuk menyerang Kassim tidak perlu dengan fizikal. Tindakan mengutuk Kassim dengan kecaman di media massa atau angkat sepanduk di serambi-serambi masjid dan surau, atau membebel dalam kolom akhbar suara parti tidak memberi kesan. Untuk berdepan dengan orang cerdik dan menggerakan massa dengan otak perlu juga digunakan dengan otak. Justeru mereka yang 'otak kemetot' jangan sesekali cuba mencampak kail ke dalam sungai Kassim yang telah diduga kedekian dekad.

Justeru, sekiranya pandangan atau pendapatnya mengenai beberapa perkara berhubungkait dengan agama yang disentuh itu, hendaklah dibuat juga secara ilmiah dan dalil-dalil yang kemas. Sebagai pejuang Kassim tidak akan mudah patah dan berputus asa kalau ia diserang dengan 'kayu'. Bahkan serangan menerusi kecaman dari jauh, menyeronokkan Kassim kerana ia memberi penghebahan percuma buatnya bagi mengisyaratkan dia masih bernyawa.

Seorang pemikir akan lemah dan mengaku kalah apabila hujah-hujahnya dibalas dengan hujjah dan mempamirkan akhlak lebih Islamik.

Seperti dinyatakan tadi, sebelum ini pun dia sudah dihukum sebagai murtad dan diberikan beberbagai konotasi teruk. Dia tidak berubah dan tetap kukuh dengan pendiriannya. Dia seorang yang istiqamah dengan hasil perenungan dan pemikirannya. Dia juga mempertahankan pandangan itu. Atas keyakinan ia bertujuan baik bagi memesongkan pegangan dan keyakinan yang dianggap salah atau palsu, dia akan teguh pendiriannya hatta akan menerima nasib seperti al Halaj.

Ada baiknya juga apabila Kassim menimbulkan semula padangan dan apa yang menjadi peganganya yang dikatakan bersalahan dengan pegangan dan keyakinan Ahli Sunnah Wal Jemaah itu. Dengan cara itu ia meriuhkan semua gelanggang ilmu di kalangan ilmuan kita. Sudah pasti apabila Kassim menimbulkan semula soal hadith palsu, aurat atau wujud pendewaan terhadap Nabi Muhammad dalam kalimah syahat kedua, menyebabkan para ulamak dan ilmu akan bangkit.

Atas rasa tanggungjaab dan keyakinan pegangan Kassim salah, mereka akan mendekati rak-rak kitab untuk mencari hujah dan sumber bagi menjawab dan menjernihkan keadaan. Inilah yang diingini oleh Kassim wujud polemik dalam agama secara sihat. Dalam kata lain, penimbulan mengenai pandangannya itu dalam seminar Pemikiran Kassim: Satu penialaian di Yayasan Kepimpinan Perdana itu, merupakan peluwit gerakan minda para sarjana dan ilmuan agama kita, khasnya kalangan mereka merasai fakeh agama dan merupaan loceng untuk menjaga tidur yang lena yang diulik keangkuhan rasa, akulah fakeh akulah benar.

Kalau Kassim tidak berbuat demikian, sudah pasti mereka akan lena dari membahas apa yang beliau utarakan. Apa-apa yang dhaif yang dipegang selama ini akan terus dipegang sebagai mutlak kerana tidak ada pengukuhan nilai dan kajian menambah nilai ke atas subjek ini. Sikap umat beginilah yang diumpamankan bahawa umat Islam di akhir zaman laksanakan bueh-bueh dilautan, banyak tetapi tidak berguna.

Itu yang dirasaikan. Dalam hal ini ummah Islam harus bersikap 'tasamuh' dan tidak emosional. Atas mempercayai Kassim juga ingin mendapat keredhaan Allah, maka dia ada rasa tanggungjawab memberi kebaikan kepada orang lain. Sekiranya pandangan beliau itu salah, perbetulkanlah kerana ternyata dia juga berharap demikian. Kassim dengan pemikiran yang 'complexity' itu tidak merupakan masalah besar kalau kita sedia hadapi dengan terminologi agama yang betul dan mengambil berbagai-bagai sumber rujukan ilmu agama yang mendalam. [wm.kl.11:57 am 20/02/14]

Tiada ulasan: