Jumaat, 28 Februari 2014

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Apahal pulak Media Jepun lapor macamni tentang Anwar nih?.. marah macai nanti..

Posted: 28 Feb 2014 07:00 AM PST


Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim antara pemimpin berkarisma dikenali ramai di Asia yang cuba membawa perubahan sosio-politik di Malaysia lapor media Jepun, JB Press.

"Beliau dikenali kerana dengan pidatonya seperti 'bintang rock' bagi dunia politik hingga mampu membangkitkan semangat orang ramai yang mendengarnya," tulis JB Press.

Laporan itu turut menyebut Ketua Umum KEADILAN itu antara tokoh penting yang berusaha memimpin perubahan bagi mengubah lanskap politik selepas Malaysia diperintah hampir 60 tahun oleh parti yang sama semenjak kemerdekaan.

"Dalam pilihan raya umum yang lalu, pembangkang is memenangi 51% undi. Berbanding parti pemerintah kekal mentadbir walaupun mendapat 47% undi akibat sistem 'gerrymander (first past the post).

"Parti pemerintah menguasai 60% kerusi parlimen, mengekalkan mereka di tampuk kuasa," tulis laporan tersebut. ambah laporan tersebut, pandangan rakyat Malaysia yang mahu menukar kerajaan, mengubah sistem pilihan raya kepada lebih bebas dan adil selain kritikan terhadap pentadbiran yang rasuah mendapat sambutan luas di kalangan generasi muda.

"Kemungkinan pakatan pembangkang untuk mengambil alih kuasa dalam pilihan raya akan datang tidak boleh dinafikan," tulis laporan tersebut.

Laporan turut menyebut parti politik yang menguasai kerajaan Malaysia mengehadkan kebenaran berhimpun dan penguasaan pemerintah keatas media arus perdana.

Liputan berkenaan bersempena kehadiran Anwar ke Jepun kelmarin, selepas dihalang pada 19 Januari lalu apabila pihak berkuasa negara matahari terbit itu memberi alasan Anwar tidak mendapat kebenaran khas kerana pernah dipenjarakan di Malaysia.

Acara Anwar di Jepun sangat padat, kerana beliau diaturkan memberi syarahan serta mengadakan pertemuan dengan pihak media Jepun.

Anwar dan anggota delegasi selamat tiba di Lapangan Terbang Narita, Jepun awal pagi semalam

"Alhamdulillah, saya dan anggota delegasi selamat tiba di Lapangan Terbang Narita, Jepun awal pagi tadi.

"Acara di Jepun padat dengan jemputan syarahan serta pertemuan dengan pihak media," tulis Anwar di laman Facebooknya, semalam.

Anwar diundang bagi menyampaikan syarahan bertajuk "Muslim Democrat: The Case of Malaysia" dalam majlis anjuran The Sasakawa Middle East Islam Fund dan menjadi panel di forum anjuran National Graduate Institute For Policy Studies. mengupas tentang 'Kebangkitan Arab (Arab Awakening) serta kesannya kepada rantau Asia di Tokyo, Jepun.

Anwar menyampaikan syarahan bertajuk "Muslim Democrat: The Case of Malaysia" dalam majlis anjuran The Sasakawa Middle East Islam Fund di Tokyo, Jepun.

Hadir sama dalam delegasi beliau ialah ahli parlimen Bukit Katil, Shamsul Iskandar Mohd Akin, ahli parlimen Tumpat, Kamaruddin Jaafar dan ahli Majlis Pimpinan Pusat KEADILAN, Khalid Jaafar,

~ KeadilanDaily

Musuh sebenar Anwar di Kajang dari PKR, Pakatan bukan BN

Posted: 28 Feb 2014 05:05 AM PST


Musuh sebenar calon PKR bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kajang, Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah daripada dalam PKR dan Pakatan Rakyat (PR), kata Lim Kit Siang .

Penasihat DAP itu menegaskan perebutan kuasa dan masalah dalaman di Selangor, negeri yang ditadbir PR itu adalah masalah utama yang perlu diselesaikan Anwar.

"Musuh sebenar di Kajang bukan daripada MCA atau Umno, tetapi daripada dalaman PKR dan Pakatan.

"Kemenangan 'simple majority' di Kajang adalah kekalahan. Kita perlu menyasarkan kemenangan besar untuk menyampaikan mesej Putrajaya menanti perubahan dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14)," kata Ketua Parlimen DAP itu dalam satu kenyataannya di Kuala Lumpur.

"Dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang, kekalahan sebenar kita adalah tindakan yang kita lakukan," katanya.

Kit Siang menegaskan, PRK Kajang juga bukan semata-mata demi masa depan politik Anwar, tetapi PR, tiga juta rakyat Selangor dan 30 juta rakyat Malaysia.

"Marilah kita hadapi realiti sukar bahawa kekalahan di Kajang dengan mencapai kemenangan bersejarah tidak boleh diterima," katanya.

Lim turut mengingatkan parti komponen PR untuk bersama-sama memastikan Anwar bukan sahaja memperoleh kemenangan, tetapi juga kemenangan besar.

"Ketepikan perbezaan kita, dan pastikan kita tidak melepaskan peluang sekali seumur hidup ini untuk anak-anak kita untuk memastikan perubahan di Putrajaya," katanya.

Barisan Nasional (BN) meletakkan calon mereka dari MCA, Datin Paduka Chew Mei Fun untuk menentang Anwar.

Manakala bekas menteri Kabinet, Datuk Zaid Ibrahim turut menyatakan hasrat menentang Anwar di Kajang bagi mengelak Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim digantikan sebagai menteri besar Selangor.

Sejak pengumuman Anwar untuk bertanding di DUN Kajang selepas penyandangnya Lee Chin Cheh daripada PKR melepaskan kerusi bekenaan, beliau dikhabarkan akan menggantikan Khalid sebagai menteri besar Selangor.

Malah, dalam ceramah-ceramah penerangan anjuran PKR di Kajang sejak beberapa minggu lalu, kedengaran pemimpin daripada sayap Pemuda PKR menyokong Anwar jika beliau dipilih sebagai menteri besar.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 11 Mac sebagai tarikh penamaan calon bagi PRK DUN Kajang.

Manakala tarikh pengundian ditetapkan pada 23 Mac depan.

~ The Malaysian Insider

Memalukan! PRU13 di senarai sebagai antara pilihan raya yang punya integriti terendah di dunia .

Posted: 27 Feb 2014 11:35 PM PST


Ini adalah hasil daripada satu projek kajian ilmiah yang telah dijalankan oleh sepasukan penyelidik di Jabatan Perhubungan Kerajaan dan Antarabangsa di University of Sydney dan juga John F. Kennedy School of Government di Universiti Harvard.

Yang mana ianya telah mendedahkan di kebanyakan negara, hari pengundian berakhir dengan pertikaian tentang penipuan undi , rasuah dan daftar-daftar yang cacat.

Di negara-negara seperti Kemboja, Thailand dan Malaysia, sebagai contoh, baru-baru ini pilihan raya berakhir dengan bantahan besar-besaran, aduan pembangkang dan kebuntuan politik.

Kesan dari apa yang dipertikaikan itu ianya melemahkan kesahihan kerajaan dan kepercayaan dan keyakinan orang ramai dalam pilihan raya yang dijalankan oleh pihak berkuasa.

Ni sebahagian dari apa yang the Washington Post laporkan..

Where are the flawed elections?

This annual report evaluates all national parliamentary and presidential contests occurring in 66 countries worldwide holding 73 election from July 1, 2012, to Dec. 31, 2013 (excluding smaller states with a population below 100,000), from Albania to Zimbabwe.

Data is derived from a global survey of 855 election experts. Immediately after each contest, the survey asks domestic and international experts to monitor the quality based on 49 indicators.

These responses are then clustered into eleven stages occurring during the electoral cycle and summed to construct an overall 100-point expert Perception of Electoral Integrity (PEI) index and ranking.

Several major new findings emerge from the EIP research.

~ Headlines often focus on problems occurring on polling day. Yet as figure 1 illustrates, lack of a level playing field in political finance and campaign media was seen by experts as the most serious risk to integrity worldwide.

These problems were found in many countries, with campaign finance the weakest part of the electoral cycle. By contrast, the vote count was seen as least problematic.


~ Overall, not surprisingly, electoral integrity is strengthened by democracy and development. Longer experience over successive contests consolidates democratic institutions, deepens civic cultures, and builds the capacity of electoral management bodies.Nevertheless as Figure 2 shows, electoral integrity was particularly strong in several third wave democracies and emerging economies, including the Republic of Korea, the Czech Republic, Slovenia, Lithuania, Argentina, and Mongolia.


~ By contrast, experts were critical about flawed elections in several long-established democracies, such as Italy and Japan.Most strikingly, according to the PEI index, the United States ranked 26th out of 73 elections under comparison worldwide, the lowest score among Western nations. Experts highlighted concern over American practices of district boundaries, voter registration and campaign finance.


~ Worldwide, South East Asia was the weakest region. This includes Malaysia, due to its district boundaries and electoral laws, and Cambodia, with concerns about voter registration, the compilation of results and the independence of electoral authorities.

Recent electoral protests and instability in Thailand, Cambodia, and Malaysia vividly illustrate these challenges. Eurasian elections also raise concern, such as those in Belarus, Tajikistan, Ukraine, Turkmenistan and Azerbaijan.

Finally, several African states with restricted human rights and political freedoms were at risk of failed elections, including Equatorial Guinea, Djibouti, the Republic of Congo, Angola, and Zimbabwe.

Subsequent annual reports will cover national elections every year, to broaden the comparison worldwide.


Subsequent annual reports will cover national elections every year, to broaden the comparison worldwide.

Further information from the full and executive reports are available for download at the project Web site, www.electoralintegrityproject.com .

Papa Gomo sah fitnah Anwar, Diarah bayar RM800,000 kepada Anwar oleh Mahkamah (Video Inside)

Posted: 27 Feb 2014 07:14 PM PST


Pada 13 Sept. 2013, Blogger pujaan macai iaitu PapaGomo telah diperintah membayar RM500,000 kepada seorang ahli perniagaan, Abdul Razak Mohd Noor yang difitnahnya dalam laman blog Papagomo.

Abdul Razak, 59, memfailkan saman RM10 juta pada 26 Januari 2012 setelah mendakwa Wan Muhammad Azri, 30, menyiar dan menyebarkan artikel didakwa berunsur fitnah dan berniat jahat bertajuk, Siapa Razak Mohd. Nor Ni? Bakal Calon Mana?

Pesuruhjaya Kehakiman, Vazeer Alam Mydin Meera dalam keputusannya menyatakan, jumlah yang perlu dibayar kepada Abdul Razak meliputi ganti rugi am RM200,000 dan ganti rugi teladan RM300,000.
Ahli perniagaan itu juga berjaya mendapatkan perintah injunksi bagi menghalang Wan Muhammad Azri menyiarkan kata-kata fitnah selain menetapkan faedah pada kadar lima peratus setahun serta kos RM50,000.

Hari ini pula sekali lagi Blogger kesayangan macai itu disahkan menyebar fitnah oleh Mahkamah Tinggi dan beliau diarahkan membayar RM800,000 kepada mangsa ftnahnya iaitu Ketua Pembangkang, DS Anwar Ibrahim..

Ini laporannya...

Penulis blog Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papa Gomo diarahkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membayar RM800,000 kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ganti rugi kerana memfitnah ketua pembangkang itu.

Hakim Rosilah Yop dalam penghakimannya turut mengatakan Wan Muhammad Azri adalah pemilik blog Papa Gomo.

Rosilah juga membenarkan permohonan injunksi tetap oleh Anwar untuk menghalang Wan Muhammad Azri mengulangi fitnahnya di blog tersebut.

Hakim juga mengarahkan Wan Muhammad Azri membayar RM50,000 kepada Anwar sebagai kos.

Dari The Star Online..

KUALA LUMPUR: Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim won his suit against Papagomo Wan Muhammad Azri Wan Deris over postings of defamatory words and images of Anwar with another man. 
High Court Judicial Commissioner Rosilah Yop awarded RM800,000 in damages to Anwar and RM50,000 in costs. 
In his suit filed on March 21 last year, Anwar said the defendant had wrongly posted four defamatory statements on the blog between March 16 and 20. 
In his defence,Wan Muhammad Azri said he had never published words, images videos or created any web link which was slanderous of Anwar. 
JC Rosilah found that the defendant was actually Papagomo.

Lepas ni dia nak kena bayar kepada siapa lagi agaknya?.. setahu aku ramai lagi yang menunggu untuk failkan saman sebab difitnahnya...

 

Berita tentang Anwar dari Jepun yang tak disiarkan Utusan, TV3 dan seangkatan dengannya...

Posted: 27 Feb 2014 05:56 PM PST



Bila Anwar dihalang dari memasuki Jepun pada 20 Januari lalu, maka riuh rendahlah Utusan, TV3 dan lain-lain media yang ditunggang UMNO/BN memainkan isu ini.

Bukan media-media itu saja ianya juga disiarkan oleh berbagai blog-blog Pro UMNO dengan berbagai-bagai tajuk dan berbagai ulasan dengan tujuan untuk menjahanamkan imej Anwar.

Ada yang mendakwa Anwar ihalang dari memasuki Jepun kerana kesalahan meliwat, sedangkan ianya jelas satu fitnah kerana tiada Mahkamah yang telah mensabitkan kesalahan tersebut dengan Anwar.

Tapi hakikat sebenar Anwar tidak dibenarkan masuk ke Jepun ialah sebelum ini rakyat Malaysia perlu memohon visa untuk memasuki Jepun.

Namun, pada tahun 2013 Kerajaan Jepun telah menguatkuasakan peraturan rakyat Malaysia yang memegang pasport biometrik dilengkapi mikrocip TIDAK PERLU MENDAPATKAN VISA untuk berkunjung ke Jepun.

Kesilapan Anwar Ibrahim ialah, apabila dia beranggapan kelonggaran syarat tersebut terpakai bagi dirinya juga.

Apa yang Anwar Ibrahim terlupa, mereka yang pernah memasuki PENJARA tetap perlu memohon Surat Kebenaran Khas untuk memasuki negara Jepun.

Hal ini kerana kelonggaran syarat tersebut hanya terpakai bagi mereka yang bebas dari rekod jenayah atau rekod tahanan penjara.

Apa yang berlaku terhadap Anwar Ibrahim juga telah termaktub dengan jelas melalui undang-undang Jepun, apabila pihaknya gagal mengemukakan dokumen sewajarnya (VISA bagi mereka yang pernah memasuki penjara), dia akan dihantar pulang serta-merta ke negara asal.

Rujuk Undang-Undang Kerajaan Japan:

CHAPTER II ENTRY AND LANDING, SECTION I ENTRY OF AN ALIEN (Entry of an Alien) Article 3 Any alien who falls under any of the following items shall not enter Japan.

(ii) A person who intends to land in Japan without receiving a seal of verification for landing or undergoing the recording of the prescribed data pursuant to the provision of Article 9, paragraph (4), or without obtaining authorized permission for landing (hereinafter referred to as "permission for landing") from an immigration inspector (except for those set forth in the preceding item).

(xiv) In addition to those persons listed in items (i) to (xiii), a person whom the Minister of Justice has reasonable grounds to believe is likely to commit an act which could be detrimental to the interests or public security of Japan.

(2) Even in cases where an alien seeking to land in Japan does not fall under any of the items of the preceding paragraph, if the country of which he or she is a national or citizen denies landing to a Japanese national therein for any reasons other than those set forth in the items of the same paragraph, the Minister of Justice may deny his/her landing for the same reasons.

**Rujuk Section ii Landing of an Alien

Bagi yang tertanya-tanya kenapa sebelum ini Anwar bebas memasuki Japan pada 2006, 2009 & 2012, anda perlu sedar ketika itu memang permohonan VISA merupakan syarat wajib, jadi semestinya dia masuk ke Jepun menggunakan VISA. 

Dan akhirnya Anwar telah memasuki Jepun semalam dengan selamatnya...

Anwar buat kemunculan semula ke Jepun

SHAH ALAM - Selepas niat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memasuki Jepun pada 19 Januari lalu terhalang, beliau pada hari ini bagaimanapun telah selamat sampai ke negara tersebut.

Menurutnya, acara di Jepun sangat padat, kerana beliau telah diaturkan untuk memberi syarahan serta mengadakan pertemuan dengan pihak media Jepun.

"Alhamdulillah, saya dan anggota delegasi selamat tiba di Lapangan Terbang Narita, Jepun awal pagi tadi.

"...acara di Jepun padat dengan jemputan syarahan serta pertemuan dengan pihak media," tulis Anwar di laman Facebooknya.

Dalam kontroversi pada 19 Januari itu, Anwar dihalang masuk oleh pihak imigresen Jepun sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Narita pada jam 6.45 pagi.

Pihak berkuasa Jepun memberi alasan Anwar tidak mendapatkan kebenaran khas bagi mengunjungi negara matahari terbit itu kerana pernah dipenjarakan di Malaysia.

Anwar hadir ke Jepun atas jemputan Pengerusi Yayasan Nippon,Tan Sri Yohei Sasakawa ~ Sinar Harian

Errr.. ada tak berita Anwar masuk Jepun ni dalam Utusan, TV3 atau lain-lain media tunggangan UMNO?

Laporan tentang Anwar dihalang dari memasuki Jepun sebelum ini sila baca di SINI

Tiada ulasan: