Selasa, 11 Februari 2014

Anak Sungai Derhaka

Anak Sungai Derhaka


Wajah Nurul Izzah menghiasi majalah Nona Mac 2014 ..

Posted: 11 Feb 2014 07:12 AM PST


Senyuman yang menawan, jika dilihat sekali pandang mesti ramai yang tidak mengenali siapakah wajah yang dipilih oleh NONA sebagai penghias muka depan NONA pada Mac 2014 ini.

Akan tetapi tahukah anda bahawa beliau adalah seorang wanita yang memiliki jiwa yang kental dan cekal, tidak lain dan tidak bukan adalah YB Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen bagi Lembah Pantai.

Dapat lihat imej dan pembawakan oleh pasukan NONA sendiri untuk YB Nurul Izzah kelihatan berjaya.


Kita jarang dapat melihat YB Nurul Izzah mengenakan solekan yang sedikit berat, tetapi pada kali ini beliau tampil dengan solekan dimana sekaligus menampakkan beliau bertambah sangat cantik dan bergaya.

Tahniah kepada YB Nurul Izzah. Kepada pembaca diluar, jangan lupa dapatkan edisi Mac ini dan kita selami kekuatan jiwa yang dimiliki oleh YB Nurul Izzah.

Ayat puji-pujian kat atas tu aku copy dari Blog Dominasi Lelaki

Yang betulnya aku sendiri tak berapa percaya yang majalah Nona menjadikan wajah anak Ketua Pembangkang ini sebagai 'Cover Women' majalah mereka..

Ya lah.. anak musuh utama UMNO/BN tu..

Tapi bila lihat di Facebook rasmi Nona di SINI , Admin majalah tersebut mengesahkan wanita yang terpampang di muka depan majalah itu adalah Nurul Izzah..


Tak takut kena gantung permit agaknya majalah ni..

Tapi kalau tak mahu kena ban atau digantung permit, bulan April punya letaklah gambar Rosmah Mansor pulak... he..he..

McDonalds tarik semula iklan berkaitan 'Kangkung'..

Posted: 11 Feb 2014 12:41 AM PST


McDonald's Malaysia menarik semula iklan yang dilihat mempermainkan kenyataan kontroversi 'kangkung' oleh perdana menteri.

Rangkaian makanan segera popular itu memberitahu Malaysiakini yang iklan tersebut sebenarnya "tidak diluluskan" dan terlepas daripada saringan rasmi.

"McDonald's Malaysia ingin menjelaskan bahawa visual yang dihasilkan itu terlepas ke restoran-restoran kami akibat kesilapan komunikasi.

"Semua bahan ini telah ditanggalkan," kata rangkaian restoran itu dalam kenyataan mereka.

Bahan iklan itu yang mula dikesan di meja-meja restoran McDonald's di sekitar Lembah Klang adalah sebahagian daripada kempen pemasaran McSavers.

Ia berbunyi seperti berikut:

"Harga sayur tidak turun tapi harga burger tetap turun"

Ia ditanggalkan beberapa hari kemudiannya.

Ayat dalam kempen itu dilihat merujuk kepada kenyataan Datuk Seri Najib Abdul Razak yang mendakwa harga kangkung sudah berkurangan.

Kenyataa itu yang dibuat Najib bagi menggambarkan bagaimana turun naik harga barang berlaku kerana faktor luaran dan bukannya dasar kerajaan, diperlekehkan oleh orang ramai.

~ Malaysiakini

Menurut Perlembagaan Sarawak, Taib Mahmud tak layak jadi Yang di-Pertua Negeri

Posted: 10 Feb 2014 09:19 PM PST


Menurut Pakar Perlembagaan Dr Abdul Aziz Bari Menjadi gabenor negeri tidak semestinya menjadikan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud kebal daripada sebarang pendakwaan.

Walaupun sembilan raja Melayu kebal dari sebarang prosiding undang-undang di mahkamah, mereka boleh didakwa di mahkamah khas yang dibentuk bawah Artikel 182 Perlembagaan Persekutuan.

Beliau mengulas protes Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Sarawak yang membantah Abdul Taib menjadi Yang di-Pertua Negeri maka dengan itu beliau boleh mengelak menjawab dakwaan lalu melibatkan rasuah dan salah guna kuasa.

Abdul Taib yang menjadi ketua menteri Sarawak sejak 33 tahun lalu, berdepan dengan dakwaan rasuah dan penyalahguanaan kuasa dan ia sedang disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lapor Malaysiakini

Tapi selain dari tidak kebal, Jika Taib Mahmud dilantik sebagai Yang di Pertua Negeri Sarawak ianya adalah salah dan bertentangan dengan perlembagaan Negeri Sarawak.

Dimana dalam perlembagaan tersebut pada perenggan yang ke enam jelas dinyatakan "Yang di Pertua Negeri tidak boleh memegang apa-apa jawatan yang membawa keuntungan dan tidak boleh melibatkan diri secara aktif dalam apa-apa perusahaan komersial."

Perlembagaan penuh lihat di SINI
Rasanya sudah menjadi rahsia umum tentang berapa banyak perniagaan yang dikuasai oleh Taib Mahmud ni..

Berapa banyak akupun tak pasti tapi tentu banyak kerana harta Taib Mahmud dianggarkan mencecah USD20 Billion..

Perkara ini telah didedahkan oleh DAP Sarawak..

Tapi kalau puak-puak UMNO/BN ni dalam mengejar kuasa habis semua diredahnya tak kira perlembagaan atau apa...

Berikut adalah kenyataan dari BMF berkaitan isu ini..


Sarawak constitution prohibits Taib Mahmud from becoming Governor 

Sarawak Chief Minister Taib Mahmud cannot become governor of the Malaysian state because of his illegal commercial activities – Bruno Manser Fund calls on the Malaysian King to respect the constitution and to deny Taib the office of Governor of Sarawak – Malaysian judiciary urged to prosecute Taib Mahmud and his closest family members for multiple criminal activities

(KUALA LUMPUR, MALAYSIA) Last weekend, long-term Sarawak Chief Minister Taib Mahmud announced that he intended to resign by the end of this month in order to become Governor of Sarawak, Malaysia'a largest state. However, the Malaysian despot's succession plans are likely to be marred by the constitution of Sarawak.

Research by the Democratic Action Party of Sarawak has shown that, according to Article 2 (2) of the Sarawak constitution, the State Governor "shall not hold any office of profit and shall not actively engage in any commercial enterprise." According to Article 6 (5) of the Sarawak constitution, the same applies to the office of Chief Minister: "The Chief Minister shall not hold any office of profit and shall not actively engage in any commercial enterprise."

"There is ample evidence that Taib Mahmud is engaged in illegal business activities both in Malaysia and overseas", the Swiss NGO, the Bruno Manser Fund, stated on Monday. "All these commercial activities by a head of government are criminal in nature and will not allow the Malaysian King (Agong) to appoint him as Governor. As party to the UN Convention against Corruption, Malaysia has a strong international obligation to fight corruption by public officials."


As of today, Taib Mahmud is listed as a director and major shareholder of Mesti Bersatu Sdn Bhd, a Malaysian investment holding with interests in 18 Malaysian companies. Mesti Bersatu has a significant stake in Bakraz Development Sdn Bhd, Bakraz Holdings Sdn Bhd, Bakraz Properties Sdn Bhd, Borsarmulu Park Enterprise Sdn Bhd, Borsarmulu Park Management Sdn Bhd, Borsarmulu Resort Sdn Bhd, CMS Premix (Miri) Sdn Bhd, Delta Padi Sdn Bhd, Kenyalang Cergas Sdn Bhd, Kumpulan Parabena Sdn Bhd, Lanco Corporation Sdn Bhd, Lanco Plantation Sdn Bhd., Majupun Sdn Bhd, Miri Property Holding Sdn Bhd, Noble Strike Sdn Bhd, Pelita Towerview Sdn Bhd, Sanyan Development Sdn Bhd and Sg. Dalam Development Sdn Bhd. Last week, indigenous rights spokesman Nicholas Mujah revealed that Taib-linked company Delta Padi Snd Bhd, had grabbed 28,000 hectares of indigenous land for oil palm plantations.


Via shares held in the name of his deceased wife, Lejla Taib, the Chief Minister is also one of the main shareholders of construction conglomerate Cahya Mata Sarawak, a major player at the Kuala Lumpur stock exchange. The Taib family, whose assets are estimated at $US 20 billion, also holds properties in Australia, Canada, Hong Kong, the United Kingdom and the United States.

The Bruno Manser Fund calls on the Malaysian King to respect the constitution and refrain from appointing Taib Mahmud as Governor due to Taib's numerous criminal offences. Prior to any decision being taken by the King, the Malaysian Anti Corruption Commission should also disclose the status of its ongoing investigation against the Sarawak Chief Minister.


Bruno Manser Fund
Socinstrasse 37 4051 Basel, Switzerland
Tel. +41 61 261 94 74
www.bmf.ch, www.stop-timber-corruption.org

Neelofa pakai tak senonoh, PAS pulak dikecam macai... tapi...

Posted: 10 Feb 2014 06:17 PM PST


Anugerah Meletop Era (AME) telah melabuhkan tirainya beberapa hari yang lalu dengan menyaksikan Zizan Razak berjaya menggondol 4 buah trofi.

Namun, apa yang menarik perhatian sepanjang AME berlangsung adalah penampilan pengacara anugerah itu sendiri iaitu Neelofa yang kelihatan pelik dengan busana yang digayakan.

Ramai peminat yang melihat fesyen itu seakan-akan tidak percaya dan terkedu, malah ada yang tertanya-tanya fesyen jenis apakah yang cuba ditampilkan oleh Neelofa.

Dalam sekelip mata, pakaian yang digayakan oleh Neelofa telah menjadi sebutan ramai dan menerima pelbagai kritikan.

Tidak kurang juga ada peminat yang membandingkan gambar Neelofa dengan watak animasi Cell didalam komik Dragon Ball Power Rangerdi laman sosial Twitter.

Persoalannya di sini, siapakah yang harus dipersalahkan sehingga Neelofa yang cantik manis ini menjadi mangsa fesyen pada malam penuh berprestij itu?

Namun begitu oleh kerana Neelofa berasal dari Kelantan maka seperti biasa macai mempersalahkan PAS Kelantan kerana cara berpakaian yang dianggap tidak senonoh oleh sesetengah pihak itu..

Tulisnya.. "Ni contoh kejayaan PAS dalam mendidik rakyat Kelantan" dan macai itu mengucapkan tahniah kepada PAS.


Hakikatnya tanpa macai tersebut sedari walaupun Neelofa berasal dari Kelantan, beliau bukanlah penyokong PAS tapi dipercayai menyokong UMNO/BN..

Ini terbukti dari beberapa kenyataannya di laman Twitter yang kelihatan menyokong pemimpin UMNO/BN dalam mengutuk Pakatan Rakyat..



Tiada ulasan: