Jumaat, 17 Januari 2014

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


WHEN TALK FAILS.......

Posted: 17 Jan 2014 04:31 PM PST


Selepas lapan bulan berbincang, usaha Umno untuk berbincang ke arah perpaduan dengan Pakatan gagal menyebabkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak (gambar) kini terdedah kepada pemberontakan daripada kalangan Umno sendiri, lapor The Edge Review.
Mingguan online dalam laporannya bertajuk "When talk fails" (Bila perbincangan gagal) melaporkan, Najib gagal meyakinkan pimpinan tertinggi Umno untuk mewujudkan perpaduan dengan Pakatan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Perbincangan itu… telah digunakan sebagai senjata untuk Najib menghadapi musuhnya di dalam partinya sendiri," katanya."Perbincangan itu tidak pergi ke mana-mana kerana pandangan umumnya Umno tidak pernah jujur," kata rakan karib Anwar yang terlibat dalam perbincangan sulit berkenaan kepada mingguan itu.
Najib telah menggunakan perbincangan itu untuk membentuk kerajaan perpaduan selepas pencapaian buruk BN dalam pilihan raya umum lalu.Pengundi telah memberikan undi popular kepada Pakatan dalam pilihan raya umum lalu, memberikan mesej mereka sudah bosan dengan cara BN mentadbir negara.
Isu yang utama adalah rasuah yang melampau dalam sektor awam dari pegawai rendah sehingga kepada pemimpin politik.Perbincangan perpaduan yang diketuai Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi bagi pihak kerajaan telah membawa beliau kepada pemimpin pembangkang termasuk dari PAS.
Bagaimanapun, sesetengah pihak dalam Umno tidak berminat dengan laporannya dan meningkatkan serangan ke atas Najib, lapor mingguan itu.Serangan berterusan ke atas Najib juga tidak dipertahankan oleh rakan-rakannya dalam Kabinet.
"Hanya sedikit sahaja keraguan bahawa Najib berada di kedudukan paling lemah dari segi politiknya dan sebahagian besar dari masalah berpunca dari dirinya sendiri," kata seorang ahli perniagaan yang rapat dengan Najib sebagaimana dilaporkan The Edge Review.
Dalam menghadapi kedua-dua musuh iaitu pembangkang dan pihak dalam Umno sendiri, mingguan itu menyifatkan keputusan Najib sebagai "strategi risiko tinggi untuk hadapi krisis" dalam kepimpinan.
Tetapi selepas lapan bulan ke sana ke mari, pembangkang akhirnya letih dengan cakap-cakap Najib untuk membentuk kerajaan perpaduan."Berdasarkan pengalaman lalu, ia adalah silap.
Anwar menyertai perbincangan ini atas keyakinan ia boleh membawa agenda pembaharuan," lapor mingguan itu berdasarkan kenyataan seorang pemimpin pembangkang.Bagaimanapun, kata The Edge Review, rundingan berpanjangan Najib ini tidaklah sia-sia.
Perdana menteri sentiasa saja meniupkan berita perbincangan setiap kali berlakunya krisis kepimpinan, termasuk ketika kemungkinan kepimpinan beliau tercabar misalnya menjelang pembentangan Bajet 2014 Oktober lalu.Bagaimana mingguan ini berkata, taktik Najib kali ini tidak akan berjaya lagi.
Ia termasuklah kerana kekurangan sokongan kepada Najib dari kerajaannya sendiri dan juga meningkatnya kemarahan awam terhadap kepimpinan beliau, kata The Edge Review, lebih-lebih lagi apabila banyak janji menjelang pilihan raya yang tidak tertunai dan kelemahan pengurusan telah menyusahkan Najib.
Artikel itu juga memetik kenyataan Ibrahim Sufian dari Merdeka Center yang berkata,"Pada masa ini, dia kelihatan lumpuh tanpa sebarang tindakan terhadap kesemua isu panas. Beliau sepatutnya berbesar hati bahawa dia memenangi pilihan raya umum dan kepimpinan parti.
Dia sepatutnya memenuhi mandat yang diterima itu".Mingguan itu memetik Ibrahim yang mencadangkan supaya Najib turun menerangkan kepada rakyat kedudukan kewangan negara dan penyelesaian yang diperlukan untuk meneguhkan ekonomi negara.
Beliau berkata, Najib juga patut memimpin melalui tauladan misalnya dengan memotong gaji anggota Kabinet termasuk dirinya.Yang paling penting, mingguan itu meminta Najib membawa semula agenda kesederhanaannya itu.
"Dia kena tunjukkan keberaniannya untuk melawan tekanan itu hatta jika ia diketuai sendiri oleh bekas perdana menteri. Dia kena tunjukkan bahawa dia adalah pemimpin bukan sekadar ahli politik biasa," katanya."Bagi Malaysia, apa berlaku selepas ini adalah pilihan Najib." ~tmi

Kenaikan Gaji Kakitangan Awam Naik 2014 & Sektor Swasta Perlu Semakan! Serap Lonjakan Harga Barang, Kos Sara Hidup + GST

Posted: 17 Jan 2014 02:38 AM PST

Kenaikan Gaji Kakitangan Awam Naik 2014 & Sektor Swasta Perlu Semakan! Serap Lonjakan Harga Barang, Kos Sara Hidup + GST!

gaji 2014 naik
Tuntutan Gaji Kakitangan Awam Naik (KLIK SINI) VS Gaji Sektor Swasta Naik (DI SINI)
Persoalannya sekarang, usaha kerajaan dalam tempoh sedekad yang lalu untuk naik gaji rakyat Malaysia masih ditakuk lama. Faktanya, Malaysia antara yang terkebelakang melibatkan kenaikan gaji rakyat Malaysia jika dibandingkan dnegan Indonesia, Thailand, Brunei dan Singapura jauh sekali untuk dibandingkan.
Bagi tempoh 10 tahun yang terkahir berdasarkan laporan Bank Dunia, Pertumbuhan gaji rakyat Malaysia hanyalah berada di sekitar 2.6% setiap tahun. Inflasi?
Inflasi pun berada di antara 2%-3%. Maknanya….dengan kenaikan kos sara hidup di Malaysia sekarang ini ditambah dengan pelbagai pengumuman kenaikan harga dan kos serta tidak lupa juga pengenalan pada angka mendadak iaitu 6% bakal memberikan impak besar untuk rakyat Malaysia boleh membuat simpanan bersih setiap bulan selepas ini.
Sebenarnya kerajaan Malaysia mempunyai pengaruh besar untuk menetapkan paras gaji rakyat Malaysia baik di gaji kakitangan awam ataupun gaji kakitangan swasta yang melibatkan 3 aspek. Apa dianya 3 aspek tersebut?

Semakan Gaji Kakitangan Awam VS Tangga Gaji Sektor Swasta

gaji kakitangan awam1) Pertama, Tangga gaji & skim gaji kakitangan awam ditentukan oleh kerajaan. Kakitangan awam adalah merupakan kumpulan pekerja yang begitu besar dalam tenaga buruh di Malaysia. Oleh itu tangga gaji kakitangan awam akan sentiasa menjadi rujukan dan penanda aras bagi tangga gaji kakitangan swasta sepertimana yang diamalkan selama ini oleh kalangan industri & majikan.
Apabila syarikat membuat "benchmarking" samada gaji yang bakal mereka tawarkan kepada pekerja mereka berpatutan atau tidak, mereka sebenarnya akan merujuk kepada kumpulan terbesar pekerja yang cukup berpengaruh di Malaysia iaitu gaji kakitangan awam. Jikalau gaji kakitangan awam rendah, syarikat pun akan ikut sama. Begitulah sebaliknya apa yang berlaku di Malaysia hari ini.
"What you set for civil servants definately becomes comparative benchmarking to the private sector"
Jadi, kerajaan mempunyai pengaruh untuk naik gaji rakyat Malaysia dengan cara memberikan kenaikan gaji kakitangan awam naik. Tetapi janganlah naik gaji Ketua Setiusaha Negara (KSN), naik gaji golongan bawahan ini. Jangan naik di atas sana.
Oleh itu semakan semula tangga gaji & skim gaji kakitangan awam memberikan pengaruh gaji keseluruhan pekerja di Malaysia. Setuju? Seterusnya…

Semakan Jumlah Tenaga Buruh Asing Murah di Malaysia

2) Kedua, kerajaan perlu membuat semakan semula beberapa dasar yang menyebabkan gaji pekerja swasta terus rendah kerana dasar buruh kerajaan Malaysia yang terlalu bergantung kepada buruh asing yang murah.
Ini polisi lapuk yang diamalkan kerajaan Malaysia selama temph 3,4 dekad selama ini yang sebenarnya menganiaya rakyat Malaysia dan ekonomi Malaysia. Apa sektor perladangan, pembinaan dan sekarang di sekarang di beberapa industri perkhidmatan lain terlalu bergantung kepada pekerja asing pastinya ia akan menekan gaji minimum di malaysia. Sebab?
Anda cuba bayangkan jikalau sesebuah industri itu boleh bayar RM500 untuk satu bulan, mereka akan boleh bayar dengan mudah. Nah…inilah yang menjadi sebab & faktor tahap gaji rakyat malaysia semakin ke bawah dan ke bawah. Ini adalah satu kitaran sumber manusia yang sangat tidak baik kepada ekonomi Malaysia kerana industri akan terus mahu bergantung kepada pekerja asing bagi mengelakkan menggunakan pekerj tempatan yang lebih tinggi.

Semakan Kos Tenaga Buruh Kepada Malaysia

3) Ketiga, kerajan juga perlu menimbangkan semula terhadap pelbagai kos buruh yang dikenakan kepada majikan, yuran, levi, visa, kena buat permohonan, jikalau 6P kena daftar setiap seorang, semua ini adalah kos kepada majikan. Apa kos yang perlu dibayar untuk tenaga buruh itu tinggi, ia akan menyebabkan gaji yang dibayar kepada pekerja adalah lebih rendah. Contohnya, sepatutnya dibayar gaji RM1,500 kepada pekerja tetapi disebabkan pelbagai kos yang dikenakan kepada majikan menyebabkan RM300-RM400 diberikan kepada pekerja terpaksa diberikan kepada kerajaan. Akhirnya pekerja akan dapat hanya antara RM1,100 – RM1,200.
Sebenarnya industri begitu sensitif kepada kos (pendaftaran, peraturan, yuran, levi) yang dikenakan kepada tenaga buruh mereka.
Gaji Baru Naik 2014
Luahan Siti Hajar Aladin kepada Najib Razak : KLIK SINI
Oleh itu, Berita Semasa merasakan sudah tiba masanya gaji rakyat di Malaysia naik kepa paras yang lebih munasabah bagi membolehkan rakyat Malaysia terus menyerap tekanan kso sara hidup dan pengenalan GST tidak lama lagi. Jikalau tidak dilakukan daripada sekarang, rakyat Malaysia tidak akan lebihan tunai utnuk berbelanja, ini tidak baik untuk industri terus bergerak & juga ekonomi Malaysia.
"Apa kuasa beli rakyat bertambah, maknanya ekonomi akan terus berkembang dengan baik"
Gaji rakyat Malaysia perlu naik, jika tidak…rakyat malaysia seperti kami, kita, anda, anda di sini akan terus terperangkap dengan masalah lonjakan kenaikan harga barang & kos sara hidup yang tidak dapat ditampung dengan kenaikan gaji
P/S : Gaji minimum kebanyakan negara sudah pun melaksanakannya. Kata pakar ekonomi dari Pusat Pengajian Ekonomi, Kewangan dan Perbankan Universiti Utara Malaysia, Prof Dr Amir Hussin Baharuddin kalau gaji minima di Amerika US$8 sejam, kalau di UK 6 pound sterling sejam manakala di Malaysia jikalau diambil kira paras RM900 sebulan (sehari ada RM30, satu jam hanya RM3.75). Katanya gaji minimum di malaysia kita tidak menarik, sangat rendah dan perlu dikaji.
PP/S : Prof Dr Amir Hussin Baharuddin mengatakan jangan dimarah harga naik, cuma yang naik boleh dikawal itu berbeza dengan yang naik dibiarkan. Cara kawal? Contohnya masalah di malaysia persaingan tidak berapa ada, terlalu banyak monopoli, masalah akaundibiliti dan kurang penguatkuasaan.

Anwar: Thaipusam simbol kebaikan, menghapus kejahatan

Posted: 17 Jan 2014 02:32 AM PST

Anwar: Thaipusam simbol kebaikan, menghapus kejahatan

anwar-ibrahimKUALA LUMPUR 17 JAN: Hari Thaipusan adalah sambutan simbolik yang melambangkan kesucian dan menghapuskan kejahatan, kata Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim
"Thaipusam diraikan setiap tahun oleh penganut agama Hindu sebagai tanda penghormatan kepada Dewa Murugan yang melambangkan kebaikan, kesucian dan penghapus kejahatan," kata Anwar dalam ucapan Hari Thaipusam.
Dalam pada itu, Anwar mengingatkan rakyat Malaysia agar mengekalkan perpaduan dan meraikan kepelbagaian budaya di negara ini.
"Saya berharap agar perpaduan agama dan kaum akan terus dipupuk dengan penuh harmoni, di samping kita membulatkan tekad untuk mengubah keadaan masyarakat dan negara ke suatu tahap yang lebih baik.
"Selamat menyambut perayaan Thaipusam kepada seluruh penganut agama Hindu di Malaysia," kata Anwar.
Thaipusam ialah perayaan disambut penganut Hindu di seluruh dunia bagi menghormati Dewa Murugan yang turut dikenali sebagai Dewa Subramaniam.
Thaipusam dirayakan pada bulan 'Thai', iaitu bulan ke-10 dalam kalendar Tamil.
Puluhan ribu penganut Hindu kini membanjiri kawasan Batu Caves, Gombak yang menempatkan Kuil Sri Subramaniyar bagi menyatakan kesyukuran, melaksanakan nazar sempena sambutan Thaipusam hari ini.

MP Kapar gesa dedah peruntukan Permata sejak 2007

Posted: 17 Jan 2014 02:30 AM PST

MP Kapar gesa dedah peruntukan Permata sejak 2007

rosmah permataKUALA LUMPUR 17 JAN:  Ahli parlimen Kapar, Manivanan Gowin menggesa siasatan terperinci dibuat terhadap perbelanjaan program Program Permata Negara (Permata) sejak 2007 dan laporannya didedahkan kepada umum.
Menurut Manivanan RM20 juta dibelanjakan pada 2006-2010 manakala RM36 juta (2011-2015) bagi bagi pembinaan 181 buat pusat Permata di bawah kendalian isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.
"Apakah beliau bersedia mendedahkan keseluruhan jumlah peruntukkan yang disalurkan bagi membiayai segala perbelanjaan program Permata sejak penubuhannya pada tahun 2007? soal Manivanan.
Namun kata Manivanan, ia bercanggah dengan maklumat Jabatan Perdana Menteri bahawa, Permata menerima peruntukan RM150 juta pada 2013, RM 111 juta (2012) dan RM 100 juta (2011).
Namun mengejutkan apabila setiausaha bahagian Permata, Saidatu Akhma Hassan menyatakan RM150 juta disalurkan kerajaan, lebih banyak dari
"Persoalannya, dari mana lebihan disalurkan sekiranya peruntukan bagi Permata benar-benar mencecah lebih daripada RM100 juta? soal Manivanan.
Dalam pada itu kata Manivanan, operasi Permata bertindih dengan program Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
"Semata-mata beliau adalah isteri Perdana Menteri merupakan penaung program tersebut, apakah yang akan berlaku kepada Permata apabila Perdana Menteri digantikan?
"Bukankah ini pembaziran dan penghakisan sumber negara dan wang rakyat? kata Manivanan.

Tiada ulasan: