Nuffnang

Pengikut

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI

0
sumber :-

WARTAWAN RASMI LAMAN REFORMASI


Bertanding di Kota Damansara Dari Sudut Akhlak Jamaah Islam

Posted: 01 Jun 2013 06:00 PM PDT

 My PhotoUntuk membahas dari sudut akhlak jamaah Islam, satu persoalan utama perlu dijawab terlebih dahulu. Persoalan ini ialah samada wakil rasmi PAS dalam mesyuarat perundingan kerusi di peringkat PR Pusat telah memberi persetujuan untuk menerima Dr. Nasir sekiranya beliau diturunkan sebagai calon PKR atau sebaliknya? Sekiranya persetujuan telah diberi oleh wakil rasmi PAS di mesyuarat tersebut, maka walau apa pun alasan yang diberi oleh kawasan dan cawangan-cawangan, tindakan PAS bertanding adalah salah dari segi akhlak jamaah Islam. 




 Wakil rasmi PAS dalam mesyuarat PR Pusat telah dihubungi. Beliau berada di Sabah dan tidak ketahuan apa dan mengapa perkara tersebut berlaku. Setelah dimaklumkan, beberapa hari kemudian, beliau telah turun dari Sabah ke Kota Damansara untuk mengisytiharkan Dr. Nasir sebagai calon rasmi PR! Malangnya ahli PAS Kota Damansara menolak pendirian beliau sedangkan beliau adalah wakil rasmi PAS dalam soal perundingan kerusi!


Sekiranya begitu maka amat sangat malanglah keadaannya, lebih lebih lagi sekiranya PAS ingin terus menafikan bahawa PAS telah melakukan kesalahan dengan melanggar apa yang telah dipersetujui bersama. Soal perjanjian dan berpegang kepadanya adalah sesuatu yang amat dipentingkan oleh Islam. Oleh itu tindakan melanggar janji adalah satu tindakan yang tidak boleh dibenarkan dan didiamkan. 


Tindakan langgar perjanjian di dalam ayat ini di samakan Allah dengan tindakan menghalang manusia dari jalan Allah! Kerana dilihat oleh mereka bahawa orang Islam tidak berpegang pada janji. Maka mereka memandang hina terhadap orang Islam dan dengan itu menjadi punca mereka menjauhkan diri dari jalan Allah. Fikir-fikirkanlah. Tindakan tersebut sebagai sebuah 'Parti Islam' mempunyai implikasi luas dan terus terhadap tanggapan manusia mengenai Islam itu sendiri.



 Adalah merupakan kebiasaan bahawa janji dan persetujuan yang dibuat oleh wakil rasmi sesebuah pertubuhan adalah merupakan janji dan persetujuan pertubuhan tersebut. Sekiranya PAS mempunyai tanggapan berbeza, di mana janji dan persetujuan wakil rasmi yang diberi mandat untuk mewakili PAS di dalam sesuatu perbincangan tidak mengikat PAS, maka perlu diberitahu pada semua dari awal. Dalam ertikata lain, PAS perlu beritahu bahawa wakil PAS boleh berjanji tetapi janji dan persetujuan itu boleh dibatalkan dan dilanggar pada bila-bila masa mengikut keseuaian tempat dan keadaan semasa.

Saya minta pendirian jelas dikeluarkan yang mengatakan begitu sekiranya benar itulah sikap PAS terhadap janji dan persetujuan yang diberi. TETAPI ketahuilah, sekiranya itulah sikap PAS maka tiada siapa akan membuat perjanjian dengan PAS kerana janji tersebut tidak bermakna!



Bahaya.. Musa boleh baca niat orang! (LM)

Posted: 01 Jun 2013 04:52 PM PDT

Musa Aman, Ketua Menteri Sabah yang tiba-tiba kehilangan tel*r dengan kemunculan Ratu Reformasi, YB Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Lembah Pantai di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, akhirnya bersuara.

Antara lain, si 'telu*r kecut' ini menyatakan sebab keengganan beliau membenarkan Nurul Izzah berada di Sabah kerana dapat membaca niat kehadiran Nurul Izzah ke Bumi Di Bawah Bayu adalah untuk menghuru-harakan keharmonian rakyat Sabah. 


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Kerajaan Tangguh Pelaksanaan GST [Kali Ke Berapa Tah]

Posted: 01 Jun 2013 08:01 AM PDT

Dah cuak la tue. Sebab rakyat sekarang dengan memberontak atas isu penipuan dalam pilihanraya. Lepas tue pimpinan PR pula tengah kumpul bukti dan hantar petisyen untuk menafikan kemenangan BN di beberapa kawasan. Dalam waktu yang sama tak pasal2 UMNO pun turut hantar petisyen. 

Dah kenapa?

Bukan kah UMNO selama neh berdiri teguh di belakang SPR dengan mengatakan sistem yang SPR laksanakan tue telus dan BERSIH?

So sekarang dah tak percayakan kewibawaan dan kredibliti SPR pula ke?

KAH KAH KAH

Agaknya kerajaan BN rasa kedudukan mereka tak sekukuh yang mereka harapkan. Apa yang aku dapat rasakan la melihatkan kepada keputusan2 yang pimpinan BN buat sekarang, aku syak depa akan spending masa 2 tahun untuk raih kembali kepercayaan rakyat at least, mendapat sokongan majoriti. Bukan minoriti macam sekarang.

Sebab tue BN amat ber-ahti2 kadang kala dalam menrencanakan sesuatu perkara. Mula2 depa kecohkan sesuatu isu. Then tunggu respon. Agak2 depa boleh counter attack, depa akan proceed dengan tindakan yang depa planned as before. Kalau depa tengok satu2 isu tue depa tak boleh nak counter attack depa akan hold back. Cuba balik lain kali.

Contohnya isu GST neh. Mula2 depa dok main berita2 pasal GST. Kena dilaksanakan la apa la blablabla la. Last2 sambutan rakyat dingin dan menyakitkan ahti. So tetiba depa cakap, oke kita akan mengkaji lagi pelaksanaan GST. Kita akan buat kajian menyeluruh.

Apa jadah?

Sebelum neh Idris Jala bercakap seolah2 macam ko dah habis kaji je. 
Read More / Baca Lagi >>

Peguam Negara nafi wujud konspirasi politik pendakwaan Dr Khir

Posted: 01 Jun 2013 07:54 AM PDT


Abdul Gani Patail SHAH ALAM – Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail hari ini menafikan wujudnya unsur konspirasi atau tekanan serta campur tangan politik terhadap kes perbicaraan bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohamad Khir Toyo atas tuduhan rasuah.

Malah Abdul Ghani menegaskan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak juga tidak pernah campur tangan dalam soal mengenakan tuduhan terhadap sesiapa pun khususnya perkara yang melibatkan Jabatan Peguam Negara.

"Saya membuat keputusan untuk mendakwa kes ini berdasarkan keterangan daripada siasatan yang telah dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan bersandarkan kepada peruntukan undang-undang sedia ada, sama ada untuk menuduh Mohamad Khir atau sebaliknya.

"Pertuduhan terhadap Mohamad Khir adalah berdasarkan kepada keterangan yang kukuh dan bukan atas faktor politik atau menjadikan beliau sebagai 'kambing hitam'.

"Daripada menuding jari ke atas mana-mana pihak kononnya wujud unsur konspirasi atau tekanan, langkah terbaik yang beliau perlu ambil ialah menyediakan pembelaannya di peringkat rayuan Mahkamah Persekutuan," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Read More / Baca Lagi >>

Pemuda PAS Perak tolak Adun BN mahu lompat

Posted: 01 Jun 2013 06:46 AM PDT


IPOH: Dewan Pemuda PAS Perak tidak bersetuju sama sekali jika benar ada Adun BN yang akan melompat bagi menumbangkan kerajaan BN negeri Perak.

"Kami berharap kepimpinan Pakatan tidak mengulangi 'kemarahan rakyat' ketika kita pernah ditumbangkan dalam keadaan yang sama.

"Jika ada ketidakpuasan hati Adun BN terhadap kepimpinan Zambry Abd Kadir, ianya adalah masalah di antara mereka dan tiada kaitan dengan Pakatan sama sekali," kata Timbalan Ketuanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss (gambar) dalam satu kenyataannya.

Beliau mengulas ura-ura beberapa Adun BN mahu meninggalkan parti itu dan mahu menyokong Pakatan.

Tahun 2009 lalu, tindakan melompat parti seorang Adun BN menyebabkan dua Adun PKR dan satu Adun DAP meninggalkan Pakatan Rakyat.

Ia telah menyebabkan kerajaan Pakatan Perak jatuh selepas 11 bulan dibentuk.

Ramai bimbang, jika Adun BN diterima lagi, peristiwa itu akan berulang.

PATI dan Penganas Bebas Keluar Masuk: Halang Nurul Izzah demi keselamatan Sabah, kata Musa Aman

Posted: 01 Jun 2013 06:44 AM PDT


Datuk Seri Musa Aman bertegas bahawa Nurul Izzah dihalang daripada memasuki Sabah kerana beliau boleh menjejaskan keselamatan negeri tersebut.KUALA LUMPUR, 1 Jun — Kerajaan Sabah melarang Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar daripada memasuki negeri itu pada Khamis itu kerana kehadiran beliau boleh menjejaskan keselamatan dan keamanan di negeri itu, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.
Menurutnya, Sabah turut mengalu-alukan mereka yang "menghormati masyarakat awam, di mana ada undang-undang dan perintah untuk menegakkan keamanan dan keharmonian."
"Bagaimanapun, jika kita mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa kehadiran anda di sini akan menimbulkan ancaman kepada apa yang dinikmati oleh Sabah selama ini, anda tidak dialu-alukan di sini," katanya dipetik dari portal berita The Star Online.
"Kami mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa niat Nurul Izzah untuk datang ke Sabah kali ini mungkin tidak seperti tidak bermaksud apa-apa kerana beliau atau rakan-rakan pembangkangnnya akan menjadikan sebegitu," tambah beliau lagi.
Nurul Izzah dihalang memasuki Sabah sebaik sahaja tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA) Khamis lalu untuk menyambut Pesta Kaamatan ataupun Pesta Menuai.
Musa berkata, pintu Sabah sentiasa terbuka kepada mereka yang mahu melihat dan menerima kepelbagaian etnik dan budaya serta mengambil bahagian dalam perayaan di negeri ini.
Read More / Baca Lagi >>

Selangor: MB Sedia Pertimbang Jawatan Perhubungan Politik Bagi PAS dan DAP

Posted: 01 Jun 2013 06:35 AM PDT

Kejohanan Golf Etiqa International Junior Master 2013 02
KOTA DAMANSARA, 1 JUN : Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sedia untuk mempertimbangkan  cadangan untuk jawatan perhubungan politik di negeri itu daripada pihak PAS dan DAP.

Kata Abdul Khalid, jika ada kalangan dari PAS dan DAP keupayaan untuk memegang jawatan itu maka beliau tidak keberatan untuk memberikan jawatan itu.

"Perkara ini saya ingat akan dibincangkan secara bersama dengan Pakatan Rakyat kerana kehadiran Datuk Saifuddin Nasution Ismail  ini adalah diasaskan kerana peluang untuk mendapatkan beliau sebagai perantara politik.
"Saya tahu beliau mempunyai waktu dan masa untuk tugas ini," kata Abdul Khalid.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan Hadiah dalam Kejohanan Golf Etiqa International Junior Master 2013 yang diadakan di Kelab Golaf Seri Selangor di sini.


Read More / Baca Lagi >>

Media Umno-BN lebih banyak rosak keharmonian

Posted: 01 Jun 2013 06:34 AM PDT

Nur-ManutyKetua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty berkata, media kawalan Umno-BN lebih banyak merosakkan keharmonian negara.
Beliau mengulas kenyataan Menteri Komunikasi & Multimedia, Datuk Ahmad Shabery Cheek berhubung cadangan undang-undang penyalahgunaan media sosial.
"Shabery harus sedar bahawa media Umno-BN lebih banyak merosakkan keharmonian negara dengan menimbulkan isu perkauman terutama selepas PRU lalu," katanya kepada Keadilandaily.
"Mengapa tindakan segera tidak diambil terhadap mereka? Jelas undang-undang yang dikaji itu berat sebelah dan cuba menafikan demokrasi maklumat yang menjadi hak setiap rakyat Malaysia," ujarnya.
Shabery mengulas cadangan Jaringan Melayu Malaysia (JMM) yang menggesa kerajaan Malaysia mencontohi Singapura yang mewajibkan lesen kepada semua laman web berita di negara ini.
Media_PRMuhammad Nur menempelak percubaan Shabery untuk menjadikan Singapura sebagai contoh kerana negara republik itu sebenarnya gagal mengamalkan demokrasi dengan baik.
"Lihat balik laporan Indeks Kebebasan Akhbar. Singapura menduduki tangga ke-135. Aneh kalau Malaysia mahu meniru negara yang berada jauh dibelakangnya," kata Dr Manuty.
Read More / Baca Lagi >>

Provokasi melampau SB sebabkan kerugian dikesali

Posted: 01 Jun 2013 06:33 AM PDT


KUALA LUMPUR: Tindakan polis membiarkan provokasi melampau dipercayai dilakukan anggota Unit Cawangan Khas (SB), sehingga menyebabkan kemusnahan harta benda milik individu amat mengecewakan.


(Ali menunjukkan telefonnya yang pecah akibat provokasi)

Mangsa terbabit, Ali Abd Jalil, 28, berkata, seorang lelaki berpakaian preman yang mengaku sebagai SB polis menepis telefon bimbitnya, model Samsung Note 2 N7100 secara mengejut ketika beliau dan aktivis pro-demokrasi lain berada di hadapan Penjara Sungai Buloh, 29 Mei lalu.

Akibatnya, ujar beliau, telefon bimbitnya yang berharga RM2,400.00 itu jatuh di atas jalan dan pecah sebelum lelaki terbabit memaki-hamun para peserta solidariti menuntut pembebasan Safwan Anang berhimpun di situ.

BN bertanggungjawab sepenuhnya ke atas polarisasi kaum— Lim Guan Eng

Posted: 01 Jun 2013 06:31 AM PDT

BN bertanggungjawab sepenuhnya ke atas jurang polarisasi yang semakin membesar antara 51 peratus penyokong PR terhadap BN, sementara salahguna kuasa oleh Pendaftar Persatuan (ROS), pihak Polis, Jabatan Imigresen, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan menyebelahi kepentingan BN daripada kepentingan awam.
Tindakan terbaru oleh ROS terhadap DAP yang membawa kemungkinan penyahdaftaran DAP dan juga larangan oleh Jabatan Imigresen ke atas Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nuruh Izzah Anwar daripada memasuki Sabah menunjukkan bahawa BN sanggup menyalahgunakan kuasa mereka melalui taktik penipuan dan dakwaan palsu.
Penindasan dan kezaliman sebegini akan memisahkan rakyat dan tidak akan membawa ke arah penyatuan malah akan memberi kesan negatif kepada perpaduan nasional.
DAP mengecam pengarah ROS Datuk Abdul Rahman Othman atas dakwaan palsu beliau bahawa lebih 700 perwakilan DAP telah dinafikan hak mereka untuk mengundi di Kongres Kebangsaan Parti pada tahun lepas kerana mereka tidak diberi notis terlebih dahulu.
Saya tidak pernah bertemu lagi dengan seorang anggota perkhidmatan awam yang sanggup menipu secara terbuka tanpa segan silu kerana ROS telah menghantar surat kepada kami untuk menuntut bukti notis yang dihantar kepada empat cawangan DAP bagi menghadiri kongres parti - Taman Sri Sungai Pelek di Selangor, Taman Nesa di Skudai, Johor, serta Desa Dahlia dan Ladang Paroi di Negri Sembilan.
Read More / Baca Lagi >>

Cadangan SPR bawah Parlimen ulangi JK sebelum ini yang terbukti gagal

Posted: 01 Jun 2013 06:28 AM PDT


KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (gambar) menyifatkan rancangan Perdana Menteri untuk meletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen sebagai pengakuan memang wujud penipuan pilihan raya.

"Meletakkan SPR di bawah jawatankuasa itu hanya lakonan semata-mata untuk menyelamatkan suruhanjaya itu," katanya.

Salahuddin berkata, sebelum ini Pakatan Rakyat bersifat terbuka dan menyertai Jawatankuasa Khas Parlimen berhubung pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini.

"Jawatankuasa tersebut dicadangkan oleh pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) sendiri.

"Pakatan hantar Dr Hatta Ramli dari PAS, Azmin Ali dari PKR dan Anthony Loke dari DAP sebagai tiga wakil kita dalam jawatankuasa itu.

"Akhirnya terbukti, tidak ada satu pun cadangan jawatankuasa itu yang dilaksanakan," kata beliau.
Read More / Baca Lagi >>

PKR Dakwa N. Dharmendran Mati Akibat Dipukul Bukan Mati Semula Jadi

Posted: 01 Jun 2013 06:23 AM PDT

SPR Tak Telus Dan Gagal: UMNO@BN hantar 50 petisyen pilihanraya

Posted: 01 Jun 2013 04:11 AM PDT

Police, Home Minister trying to cover up Dharmendran's murder - Surendran

Posted: 01 Jun 2013 04:08 AM PDT

POLICE TORTURE: 52 injury marks on Dharmendran's body - Surendran

Posted: 01 Jun 2013 04:08 AM PDT

I am ashamed to be M'sian, our cops killed my husband - widow

Posted: 01 Jun 2013 04:06 AM PDT

Reformasi menuntut pengorbanan...

Posted: 01 Jun 2013 03:59 AM PDT

Oleh Lanh
TATKALA berbual-bual dengan seorang penumpang bas ekspres yang duduk di sebelah saya, beliau memberitahu saya dia berazam berpuasa tiga bulan berturut-turut - sepanjang bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan. Saya kagum dengan kegigihannya, tetapi sebagai insan kurang arif ilmu agama, saya pun bertanya seorang ustaz mengenai amalan itu.


 Kata ustaz berkenaan, tiada sebarang hadis menyebut mengenai puasa tiga bulan berturut-turut itu. Nabi s.a.w. tidak melakukannya. Kita bimbang pelakunya terikut-ikut dengan amalan orang lain yang ternyata bukan sunnah. . * Demikianlah kebanyakan pendapat kita berkenaan pantang larang, soal-soal agama, perkara-perkara yang tidak sopan, kengerian (seperti takutkan hantu) dan bermacam-macam lagi yang sebahagian besarnya adalah hasil daripada sogokan masyarakat sekeliling yang sama jahil dan tidak rasional macam kita dan bukannya terbentuk daripada penguasaan ilmu dan pemikiran yang benar-benar masak dan jitu..
Ketika ribuan rakyat menyertai Perhimpunan Bersih bagi menuntut pilihan raya yang adil tidak lama dulu, media massa terutama televisyen menguar-uarkan bahawa "Bersih itu kotor" dan kini selepas PRU13 dilangsungkan rakyat mahu diyakinkan pula bahawa pilihan raya dilangsungkan 'secara bersih". Ya, rakyat mahu dipasakkan dengan pemikiran bahawa 'Bersih' itu kotor tetapi pilihan raya yang 'kotor' sebagai 'bersih' pula! .
Berhubung pengendalian pilihan raya yang membabitkan tugasan ahli parti; Ketua Keselamatan PAS Dun Bukit Baru (anak sulung PAS Melaka), Ustaz Ibrahim Duralim, memberitahu penulis dalam satu pertemuan baru-baru ini, ada ahli PAS (dan Pakatan Rakyat) yang takut-takut kerana menyangka undang-undang dan pelaksana undang-undang seperti polis berpihak kepada Umno-Barisan Nasional. "Itu tak betul," katanya, "misalnya jika ada perayu undi BN berkempen dalam jarak 50 meter dari premis pusat pengundian, saya menjerit menyuruh polis menghalau mereka. Betul, polis bertindak kerana kita tahu dan ikut undang-undang." .
Read More / Baca Lagi >>

Letak jawatan atau himpunan lebih besar?

Posted: 01 Jun 2013 03:58 AM PDT

Oleh AZIZ MUDA
KUALA LUMPUR: Gabungan NGO yang bercadang untuk mengadakan himpunan besar-besaran di Putrajaya atau Dataran Merdeka jika Pengerusi, Timbalan Pengerusi, Setiausaha dan pegawai-pegawai SPR yang ada sekarang tidak meletak jawatan, dianggap sebagai komitmen ikhlas rakyat mahukan sebuah pilihan raya adil, bebas dan bersih pada masa depan.


Naib Presiden PAS, Dato' Mahfuz Omar berkata, dalam PRU13 lalu, rakyat dapat merasakan dan menyimpan pengalaman tersendiri berkenaan pelbagai penipuan dan penyelewengan yang dilakukan oleh SPR. Katanya, SPR yang ada sekarang sudah tidak lagi dilihat sebagai badan bebas sejak dahulu, malah jelas berpihak kepada Umno-BN, sehingga badan itu gagal mengendalikan pilihan raya dengan bersih, adil dan telus seperti yang diingini oleh rakyat.
Menurut beliau, rakyat jelas ditipu oleh SPR dengan penggunaan dakwat kekal yang tidak kekal, walaupun pihak kerajaan telah membelanjakan lebih RM2 juta wang rakyat untuk menyediakan dakwat itu.
"Setelah keputusan PRU13 diumumkan dengan memberikan kemenangan kepada BN yang mencurigakan itu, kini rakyat bangkit menentang segala penipuan dan penyelewengan SPR menerusi beberapa siri Perhimpunan Black505 di beberapa tempat yang dihadiri puluhan malahan ratusan ribu rakyat," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.
Mahfuz berkata, rancangan untuk mengadakan perhimpunan besar-besaran itu adalah lanjutan kepada perhimpunan-perhimpunan yang telah diadakan sebelum ini sekiranya peneraju SPR tidak berubah.
Read More / Baca Lagi >>

Jawatan Presiden UMNO Memang Perlu Ada Perlawanan

Posted: 01 Jun 2013 03:57 AM PDT

Oleh Shahbudin Husin
Najib hari ini menyatakan kesediaan jika beliau dilawan dalam pemilihan UMNO pada penghujung tahun ini. Ketika ditanya pemberita mengenai kemungkinan jawatan Presiden UMNO yang disandangnya sekarang akan menyaksikan pertandingan berikutan prestasi BN yang lebih buruk berbanding 2008, Najib sekadar menjawab bahawa UMNO adalah parti yang mengamalkan demokrasi dan terbuka kepada sebarang pertandingan.


Pertanyaan pemberita kepada Najib ini sebenarnya adalah susulan sudah timbulnya cakap-cakap di bursa politik bahawa kemungkinan kedudukan Najib tidak lagi selamat berikutan keputusan pilihanraya yang lalu. Berbanding 2008, sebagaimana yang diketahui, kemenangan jauh lebih buruk. Selain gagal mendapat 2/3 majoriti dan jumlah kerusi yang dimenangi berkurangan daripada 140 kepada 133, BN juga kehilangan undi popular daripada rakyat.

Jika dengan kemenangan 140 kerusi Pak Lah dipaksa berundur, tiada sebab Najib yang menang 133 mahu diselamatkan. Selain cakap-orang ramai mengenai kedudukan Najib yang mungkin dilawan oleh timbalannya, Muhyiddin atau tokoh lain, UMNO cawangan yang dalam pemilihan kali ini mempunyai kuasa besar berikutan peraturan pemilihan yang baru dikuatkuasakan juga sedang tertunggu-tunggu bertiupnya angin perubahan tersebut.

Ramai yang mahukan perubahan kerana merasakan Najib sudah diberi peluang dan ternyata beliau telah gagal. Mereka bimbang jika Najib lagi yang memimpin BN dan kerajaan dalam pilihanraya akan datang, nasib yang lebih buruk akan menimpanya. Ini kerana Najib tidak menunjukkan perubahan yang memuaskan, baik dari segi pengurusan kerajaan, pemilihan calon dan pembentukan kabinetnya.
Read More / Baca Lagi >>

Najib Perlu Tunggalkan Umno

Posted: 01 Jun 2013 03:56 AM PDT

Oleh Mohd Sayuti Omar
Najib Razak terus mencari alasan untuk menjustifikasikan 'kekalahan' UBN dalam pilihan raya lalu. Najib perlu berbuat sesuatu untuk memperlihatkan dia kuat dan UBN khasnya Umno dibawah pimpinannya masih ampuh.Ternyata dalam pilihan raya lalu memberi keputusan yang sangat mendukacitakan Najib.


Najib telah pun memadamkan rekod kecemerlangan Umno dan BN selama ini. Justeru Najib kena cari apa saja helah untuk bercerita yang Umno kuat. Perhimpunan agung Umno akhir tahun nanti akan menyoal semua itu kepada Najib.

Belum pernah UBN kehilangan suara popular seperti apa berlaku dalam pilihan raya lalu. Suara popular UBN 47 peratus berbanding dengan Pakatan Rakyat 51 peratus. Perbezaan dan realiti inlah menjadikan Najib terganggu dan kadang-kadang termangu sambil mengetik kuku di hujung bucu.

Begitu juga dengan bilangan kerusi. UBN bukan saja gagal mendapat kuasa 2/3 di parlimen tetapi kerusinya juga merosot terus. Daripada 140 sebelum ini, UBN ditangan Najib hanya mendapat 133 kerusi saja. Tujuh kerusi hilang. Pencapaian Najib jauh lebih buruk dari orang yang dilandanya, Abdullah Ahmad Badawi. Setidak-tidaknya Abdullah walaupun memberi keburukan kepada UBN pada pilihan raya keduanya, tetapi dalam pilihan raya (pertama) ke-11 Abdullah mencatat rekod buat UBN dengan mendapat lebih 60 peratus suara majoriti dan mampu mengekalkan majoriti 2/3 di parlimen sebaik mengambil alih dari Mahathir Mohamad.

Pencapaian Abdullah, berbeza dengan Najib awal-awal lagi beliau telah gagal menunjukkan prestasi beliau sebagai pemimpin. Kemalangan itu Najib tidak boleh mengatakan kebetulan waktu ini ada berbagai tsunami; India, Melayu dan Cina, yang melanda Malaysia, tetapi kena mengakui kekalahan UBN itu kerana kepimpinan beliau kurang menyerlah dan lemah.

Read More / Baca Lagi >>

GST – Gigit Sampai Tulang

Posted: 01 Jun 2013 03:54 AM PDT

GST will tax everyone regardless of whether the person is rich or poor when in fact the poor should be allowed to escape this dragnet.

Now that the kid gloves have been taken off, the BN federal government is going to launch a major offensive against the rakyat, especially the low-income group although not in the immediate future.
And this major offensive is none other than the Goods & Services Tax (GST).
According to Dzulkefly Ahmad, the former Kuala Selangor MP and the current PAS research director, the rate of 7% which is mentioned recently is very high and shows Prime Minister Najib Tun Razak breaking his promise when the earlier figure given was 4%.
Dzulkefly opined that "7% is proposed perhaps because the prime minister has only just woken up to the fact that the national debt is nearing the ceiling set by parliament which is 55% of the GDP. Or perhaps the prime minister is unhappy with the rakyat for denying him the two third parliamentary majority besides still voting for Pakatan Rakyat (PR) in Selangor".
(PM Najib had vowed to regain the 2/3 majority and recapturing Selangor before the 13th general election.)
One has to take note that Singapore whose citizens earn nearly twice more than Malaysians had started their GST at the rate of 3%. Still, Singapore experienced inflation at 3% for three consecutive years after the implementation of GST. Currently Singapore's GST stands at 7%.
If BN leaders want to adopt the Singaporean GST rate, then they should also follow Singapore's strict laws in curbing corruption.
In principle, Pakatan leaders do not reject the implementation of GST but is of the firm stand that it can only be implemented when a significant proportion of Malaysians are earning well. It is a known fact that Malaysian wages have only rose at 2.8% for the last decade and this was reported by the World Bank itself.
On the other hand, Dzulkefly noted that the prime minister is still delaying the implementation of the minimum wage policy.
"To increase the nation's revenue, corruption and cronyism has to be seriously curbed while the monopolies, oligopolies and cartels have to be re-structured," added Dzulkefly.
Read More / Baca Lagi >>

Sekat Nurul: Umno Sabah tidak demokratik

Posted: 01 Jun 2013 03:53 AM PDT


Naib Presiden PKR, N.Surendran PETALING JAYA – Naib Presiden PKR, N.Surendran menyifatkan tindakan pemimpin Umno Sabah yang menyokong keputusan Kerajaan Negeri Sabah menghalang kemasukan Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah ke negeri itu sebagai tidak demokratik.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Padang Serai mendakwa, sekatan itu dibuat ekoran kerisauan BN terhadap pengaruh PR ekoran kejayaan PKR menambah kerusi pada PRU13 pada 5 Mei lalu.

"Agak aneh bagi seorang ahli parlimen tidak dibenarkan bergerak ke suatu kawasan dalam Persekutuan Malaysia.

"Undang-undang itu jelas menentang Perlembagaan, tidak demokratik dan cara pemerintahan cara kuku besi," katanya kepada Sinar Harian Online.

Read More / Baca Lagi >>

Selangor Tinggalkan Politik Rasis Dan Gender

Posted: 01 Jun 2013 03:51 AM PDT


EXCOSELANGORULASAN: Saya terasa teringin untuk menulis sesuatu hari ini. Agak lama tidak menyatakan pandangan, mungkin kerana terpaksa menahan diri dari melakukannya kerana ada tugas penting yang perlu diselesaikan tanpa memberi peluang kepada mana-mana pihak mentelaah secara negatif. Hari ini setelah semuanya selesai maka sementara duduk di rumah elok dituliskan sesuatu agar mampu memberi sedikit pencerahan.
Ramai melihat agenda melantik menteri besar di Selangor dan barisan Exco dengan kanta pandang dekat. Ramai mungkin yang mahu memberi pandangan walaupun dalam banyak masa mereka tidak mempunyai sebarang maklumat tepat untuk membuat komen.
Maka wujudlah beberapa siri perbincangan panas antaranya Istana campurtangan dalam pemilihan Exco, politik kuno berpaksikan kaum, politik order lama yang tidak sensitif gender dan bermacam lagi.
Bila ada ura-ura kononnya istana atau lebih khusus lagi DYMM Sultan cuba memberi nasihat dan pandangan dalam pelantikan Exco maka terus sahaja kita membuat kesimpulan bahawa Tuanku mahu campurtangan dalam pentadbiran negeri, baginda seorang yang rasis dan hanya memihak kepada orang Melayu.
Tidak sedikit yang menyatakan rasa marah dan tersinggung serta kesedihan mereka dengan berita tersebut. Ramai kita terlupa bahawa politik Pakatan Rakyat yang kita bawa adalah politik baru dengan semangat politik inklusif, yakni ruang bersuara dan memberi pandangan terbuka luas kepada semua pihak dan saya berpandangan ianya tidak terkecuali kepada pihak istana.
Lebih malang apabila timbul cerita bahawa pihak istana mahu formula 6:4 (Melayu: Bukan Melayu) digunapakai dan isu kaum terus dimainkan tanpa cuba melihat mungkin ada sudut lain yang lebih positif dan membina yang boleh dilihat. Bila kita lihat keputusan 15:15:14 PAS DAP dan PKR, ini bermakna keputusan tersebut telah melonjakkan kerusi PAS yang dahulunya hanya lapan kepada 15 kerusi.
Read More / Baca Lagi >>

Fail Petisyen: UMNO@BN sendiri tak percaya SPR – Saifuddin

Posted: 01 Jun 2013 03:50 AM PDT

SaifuddinKUALA LUMPUR 1 Jun: Tindakan Barisan Nasional (BN) untuk memfailkan lebih 50 petisyen di kerusi parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) bukti parti itu sendiri tidak percaya kredibiliti Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kata Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.
Secara tidak langsung, ujarnya, tindakan Umno BN itu ibarat 'meludah ke langit' kerana mereka sebelum ini bersungguh-sungguh mempertahankan ketelusan SPR.
"Tetapi sekarang, Umno BN pun tidak percayakan kepada SPR. SPR harus ingat inilah padahnya apabila cuba mengkhianati amanah yang rakyat berikan untuk menikmati proses demokrasi pilihan raya yang bersih dan adil," ujarnya ketika dihubungi.
Beliau berkata, tindakan itu juga mengesahkan dakwaan Pakatan Rakyat bahawa memang wujud kelemahan dan kecurangan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) lepas.
"Ini beban baru SPR yang perlu mereka jawab selepas Pakatan berjaya membuktikan segala kecurangan yang wujud dalam pelbagai segi, seperti senarai daftar pemilih, isu dakwat kekal, blackout semasa pengiraan undi dan sebagainya," ujar Saifuddin.
Read More / Baca Lagi >>

Isteri Dharmendran mahu anggota polis 'ditangkap segera'

Posted: 01 Jun 2013 03:49 AM PDT




Isteri N Dharmendran yang mati dalam tahanan, kecewa kerana anggota polis yang dikaitkan dengan kematian suaminya diberikan tugas pejabat dengan cadangan mereka digantung kerja, sedangkan mereka sepatutnya telah ditangkap sejak awal lagi.
"Mereka telah membunuh suami saya. Mereka sepatutnya
berada dalam lokap," katan S Marry sambil menambah bahawa mereka sepatutnya digantung sampai mati.
Empat anggota polis, termasuk seorang pegawai, yang sebelum ini menyiasat kes tembak di Bandar Tun Razak, Cheras membabitkan Dharmendran, kini ditugaskan di unit kerja pejabat di Ibu Pejabat Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL).

Marry bertanya sekiranya orang awam yang membunuh seseorang, apakah mereka akan dibiarkan bebas.

"Ini anggota polis yang melakukan pembunuhan," kata ibu kepada seorang anak lelaki yang berusia dua tahun.
Dharmendran dilaporkan ditahan polis selepas membuat laporan polis susulan satu pergaduhan yang melibatkan dirinya pada 11 Mei.

Isteri dan ibu bapanya hanya mengetahui mengenai penahanan tersebut pada 19 Mei dan mengunjungi Dharmendran di lokap polis.
Read More / Baca Lagi >>

Pegawai JPM mahu jumpa balu Dharmendran secara rahsia

Posted: 01 Jun 2013 03:48 AM PDT

Balu DharmendranPETALING JAYA 1 Jun: Balu N Dharmendran, tahanan yang mati dalam lokap polis mendedahkan beliau dan bapa mentuanya, B Narayanasamy dihubungi seorang lelaki  yang memperkenalkan diri sebagai pegawai dari Jabatan Perdana Menteri (JPM).
Marry a/p Mariaysusay  berkata, pegawai berkenan menghubungi mereka sebanyak tujuh kali dan menyatakan mahu bertemu ahli keluarganya secara rahsia serta ingin membantu menyelesaikan kes kematian tersebut.
"Pegawai dari JPM itu menghubungi saya empat kali dan ayah mertua tiga kali semasa kami mengadakan upacara sembahyang untuk N. Dharmendran.
"Namun hanya ayah mertua yang menjawabnya. Lelaki itu kata mahu jumpa secara rahsia untuk tolong dengan syarat terima peguam dilantik dari mereka dan bukannya pilihan keluarga kami.
"Selepas berbincang dengan keluarga, kami menolak permintaan itu. Sebab kalau betul mahu tolong, mengapa mahu jumpa secara rahsia? Ini semua tipu sahaja," katanya selepas sidang media yang turut dihadiri peguamnya, N. Surendran dan S. Jayathas tengahari tadi.
Terdahulu dalam sidang media berkenaan, Mary menyatakan rasa kesal kerana empat anggota polis yang disyaki terlibat dalam kes itu hanya dikenakan hukuman melakukan tugas-tugas di pejabat.
"Kalau orang awam didakwa membunuh, polis sangat cepat bertindak. Namun jika orang awam dibunuh oleh polis, macam-macam alasan diberi.
"Saya mahu polis terlibat ditangkap segera dan gantung mereka sampai mati," katanya tidak dapat menahan air mata dalam sidang media itu.
Read More / Baca Lagi >>

'Dharmendran yang digari alami 52 kecederaan'

Posted: 01 Jun 2013 03:47 AM PDT


 
Mangsa yang mati dalam tahanan, N Dharmendran telah dipukul hingga mati ketika digari, demikian dibayangkan oleh laporan awal bedah siasat yang didedahkan hari ini.

Laporan bertulis oleh pakar patologi forensik Dr Siew Sheue Feng dari Hospital Kuala Lumpur (HKL) itu membuat kesimpulan bahawa tidak ada luka defensif pada badan Dharmendran.

Peguam keluarga tersebut, N Surendran memberitahu satu sidang akhbar hari ini bahawa ia agak jelas bahawa semasa dipukul, mangsa digari dan dalam kedudukan yang lebih rendah, mungkin melutut atau sesuatu.

Dharmendran telah mengalami 52 tanda kecederaan di seluruh tubuhnya, dari kepala ke kaki.

Surendran menegaskan bahawa ini adalah "lebih teruk daripada kes A Kugan" pada tahun 2009.
Menurut bedah siasat, tompok lebam garis berganda, dipercayai kesan tanda rotan, ditemui dalam corak selari serong di bahagian bawah  belakang.
Read More / Baca Lagi >>

Tukar Tiub

0
sumber :-

Tukar Tiub


UNTUK YANG GUGUR KAMI SEDEKAHKAN DOA

Posted: 01 Jun 2013 06:00 PM PDT


ANAK MUDA
BERSETIA KAWAN

Kenyataan Akhbar: Kemalangan Bot Ekspress Belaga 528

Menjelang hari perayaan Gawai, sepatutnya harus menjadi suatu hari perayaan yang ditunggu-tunggukan oleh rakyat Sarawak terutamanya etnik Dayak dan ia diraikan oleh seluruh rakyat Sarawak. Tetapi pada tahun ini, berlakunya sebuah tragedi kemalangan bot ekspress yang berlaku pada 28/5/2013. 

Tragedi ini berlaku apabila bot ekspress tersebut membawa muatan yang melebihi had yang ditetapkan iaitu hanya sebanyak 67 penumpang. Bot ekspress ini mengalami kegagalan enjin berfungsi dan terlanggar batu lalu karam di Jeram Tukok/Jeram Bungan. Sehingga kini masih 12 yang masih hilang dan 1 seorang lelaki berumur 44 tahun telah meninggal dunia.

Bot tersebut telah membawa penumpang yang melebihi 200 orang penumpang, sedangkan muatan yang dibenarkan hanya 67 orang sahaja. Pengerusi Lembaga Datuk Roland Sagah telah mengatakan bahawa pihak beliau akan mengadakan siasatan ke atas insiden ini dan mengambil tindakan terhadap syarikat bot ekspress tersebut iaitu Kawan Mas. Disebabkan syarikat tersebut tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan dan melebihi muatan. 

Akan tetapi malangnya, sebarang tindakan yang diambil oleh pihak berkuasa kini, tidak dapat mengembalikan nyawa kepada mereka yang telah meninggal dunia.

Dua tahun yang lepas, telah berlaku juga sebuah kemalangan yang membabitkan bot ekspress di daerah Tatau berhampiran dengan bandar Bintulu. Tragedi kemalangan tersebut telah mengakibatkan 13 penumpang kehilangan nyawa. Jelas disini, pihak berkuasa kurang menitikberatkan langkah-langkah keselamatan untuk mencegah berlakunya kemalangan bot ekspress daripada berlaku di masa hadapan.

Kami sebagai anak muda Sarawak yang perihatin, kami ingin menuntut pihak Lembaga Sungai Sarawak menyiasat perkara ini secara telus dan terperincil. Pihak lembaga turut untuk bertanggungjawab keatas tragedi kemalangan bot ekspress ini. 

Lembaga Sungai Sarawak sepatutnya harus mengawal dan memastikan semua bot ekspress mematuhi peraturan yang ditetapkan dan tidak melebihi muatan penumpang. Dalam tragedi ini, adalah menjadi tanda soal kenapa bot ekspress tersebut dibenarkan untuk bertolak dengan muatan yang begitu ramai. Adakah pengawai daripada Lembaga Sungai Sarawak menjalankan tugasnya secara professional dan mengikut prosedur yang ditetapkan?

Selain itu, Lembaga Sungai Sarawak turut harus meletakkan pegawainya di pelabuhan-pelabuhan bot di kawasan pendalaman seperti Bakun dan Belaga untuk memastikan setiap bot ekspress mematuhi peraturan yang ditetapkan. Lembaga Sungai Sarawak harus bertanggungjawab kerana sebagai pihak berkuasa, ia telah gagal memastikan tragedi seperti ini dielakkan daripada berlaku di masa depan.

Selain itu, kami turut menuntut bahawa syarikat bot ekspress, Kawan Mas untuk diambil tindakan undang-undang yang tegas kerana syarikat tersebut telah langgar peraturan yang ditetapkan dengan membawa jumlah penumpang yang melebihi muatan yang ditetapkan. Syarikat tersebut sepatutnya memastikan keselamatan penumpang adalah terjamin sepanjang perjalanan, bukan sahaja ia gagal malah tindakan syarikat tersebut telah menyebabkan kematian seorang lelaki berumur 44 tahun. Kami mahu syarikat tersebut disiasat dan lesen pengangkutan syarikat tersebut digantung.

Walaubagaimanapun, tragedi kemalangan bot ekspress yang berlaku sepanjang masa ini adalah disebabkan oleh kegagalan kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri membawakan pembangunan yang sewajarnya kepada kawasan pendalaman seperti Bakun dan Belaga. Selepas 50 tahun memerintah negeri Sarawak, tidak terdapat jalan raya yang menghubungkan antara kawasan pendalaman. Kerajaan Persekutuan dan Negeri harus berusaha untuk menyediakan jalan dari Bakun-Belaga-Bintulu dan kemudiannya Kanowit-Song-Kapit.

Disebabkan tiada jalan raya yang menghubungkan kawasan pendalaman, maka kemudahan awam yang ditawarkan kepada rakyat Sarawak yang tinggal di kawasan pendalaman amat terhadap sekali. Mereka hanya boleh bergantung pada perkhimatan bot ekspress. 

Oleh itu, permintaan bot ekspress akan naik secara mendadak pada musim perayaan seperti Gawai tetapi bot yang sedia ada adalah terhadap. Jika terdapat jalan yang menghubungkan kawasan pendalaman ini, maka permintaan bot ekspress dapat dikurangkan dan kemungkinan terjadinya kemalangan turut akan dikurangkan.

Oleh itu, kami ingin menyeru wakil rakyat Sarawak, sama ada ADUN atau Ahli Parlimen untuk membawakan isu ini untuk dibincangkan di Dewan Undangan Negeri dan juga Dewan Rakyat agar satu penyelesaian dapat dicapai. Kami berharap nyawa mereka yang telah terkorban dalam kemalangan tragedi bot ekspress ini tidak akan disia-siakan. Kami turut berharap pihak-pihak yang berkenaan akan mengambil iktibar daripada tragedi kemalangan ini.

Disediakan bersama:
1.     Suara Rakyat Sarawak
2.     Buku Jalanan Kuching
3.     Teori Timur
4.     Sarawak Youth For Change

5.     Sarawak Progressive Student Movement 

ANAK MUDA
MAHU JAWAPAN

---------

SABAH INI MALAYSIA ATAU TIDAK?

Posted: 01 Jun 2013 05:00 AM PDT



PM WANITA
MALAYSIA PERTAMA
PENAHANAN ANTI-DEMOKRATIK ATAS ARAHAN KETUA MENTERI SABAH DISELAR

Semalam, 30 Mei 2013, saya telah ditahan apabila kad pengenalan saya diambil di pintu masuk imigresen untuk menghalang saya daripada memasuki negeri Sabah, walaupun hak saya selaku warganegara Malaysia termaktub di bawah Seksyen 67 Akta Imigresen 1959/63:

67. Hak untuk masuk ke Negeri Malaysia Timur bagi menjalankan hak-hak politik.
Seksyen 66 (1) hendaklah tidak berkuatkuasa dalam hubungan dengan seseorang warganegara yang memasuki Negeri Malaysia Timur hanya untuk menceburkan diri dalam aktiviti politik yang sah; tetapi beban membuktikan bahawa seseorang itu berhak memasuki Negeri Malaysia Timur di bawah seksyen ini terletak ke atasnya.

Lawatan saya ke Sabah adalah untuk menghadirkan diri dalam program Parti Keadilan Rakyat Sabah di samping menyambut pesta Kaamatan bersama warga tempatan.

Alasan yang diberikan atas penahanan saya adalah atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah. Saya juga difahamkan ada nama-nama lain, termasuk aktivis tempatan beserta ahli politik Pakatan Rakyat yang akan juga dinafikan kemasukan ke dalam negeri Sabah atas arahan Pejabat Ketua Menteri Sabah.

Sebagai seorang Ahli Parlimen Malaysia, dan warganegara Malaysia, tindakan menyekat kemasukan yang tidak rasional dan bersebab ini merupakan salah guna kuasa yang melampau dan cukup anti-demokratik. Permohonan saya untuk mendapatkan senarai nama mereka yang terlarang ditolak atas sebab-sebab kerahsiaan. Tiada alasan lain diberikan dalam tangkapan dan penafian masuk saya ke Sabah.

Sekiranya saya dianggap mengancam keselamatan warga Sabah, maka kemukakan rasional serta penjelasan atas dakwaan tersebut. Rasional yang sama juga perlu diberikan dalam kes YB Tian Chua, Ahli Parlimen Batu dan Naib Presiden KEADILAN, yang juga dinafikan kemasukan pada 7 April yang lalu.

Isu keselamatan negara dan persempadanan tidak boleh sama sekali dipolitikkan. Malang, tindakan menghalang saya daripada masuk ke Negeri di Bawah Bayu ini berlaku di kala Sabah berhadapan dengan kebolosan sempadan - termasuklah pengeluaran kad pengenalan secara haram seperti yang sedang disiasat oleh Suruhanjaya Siasatan DiRaja Sabah. Seharusnya tumpuan kerajaan negeri adalah mengawal selia masalah kebolosan yang mendesak ini, bukan menyalahgunakan kuasa dengan menafikan hak demokrasi dan aktiviti politik pimpinan Pakatan Rakyat demi mempertahan kedudukan UMNO mahupun BN.  

Justeru itu, isu keselamatan dan kedaulatan negara sepatutnya tidak diperlekehkan dengan menjadikan ia alat politik menindas rakyat.

KEADILAN akan menghantar surat rasmi ke Pejabat Ketua Menteri Sabah untuk mengemukakan aduan rasmi serta mendapatkan penjelasan sepenuhnya mengenai isu ini. KEADILAN akan turut meminta senarai nama-nama mereka yang dihalang memasuki negeri Sabah, serta sebab-sebab mereka dihalang.

Pada masa yang sama, YB Darrell Leiking, Ahli Parlimen Penampang, akan mengetuai sebuah jawatankuasa guaman di Sabah untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap Ketua Menteri yang akan difailkan di Kota Kinabalu kelak.

Nurul Izzah Anwar
Ahli Parlimen Lembah Pantai
Naib Presiden KEADILAN 

UNTUK JADI
INGATAN BERSAMA
--------

HANYA SATU AJENDA

Posted: 01 Jun 2013 12:30 AM PDT



KOMENTAR TUKAR TIUB
hanya satu ajenda
tipu pilihan raya
turun jalan raya

 KALAU TERER
BUAT LAH MACAM INI
Demonstrasi jalanan hanya muslihat Anwar
KUALA LUMPUR 31 Mei - Tindakan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang terus melakukan provokasi mengajak rakyat turun berdemonstrasi di jalanan dilihat seperti mempunyai muslihat dan agenda tersirat.

Presiden Pertubuhan Penyokong Barisan Nasional (PPBN) Saharuddin Awang Yahya berkata, ini kerana demonstrasi jalanan bagi menggulingkan kerajaan itu juga  dipersetujui oleh Pas dan DAP, jadi jelas politik jalanan tersebut hanya agenda peribadi Anwar


BAWA LAH PENYOKONG GEROMBOLAN
KUMPUL DI STADIUM


KAH KAH KAH

KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... MANA ADA AGENDA TERSIRAT..... kah kah kah...

woit...BANGANG.... kah kah kah...

kah kah kah...RAKYAT KELUAR BERDEMO KERANA PILIHAN RAYA TIPU.... klah kah kah...

kah kah kah... RAKYAT TAK MAHU KENA TIPU.... kah kah kah...

kah kah kah...INGAT SENANG NAK BAWA 500,000 KE JALAN RAYA?.... kah kah kah..

kah kah kah... CUBA LAAA BAWA  PENYOKONG KELAB SENDIRI.... kah kah kah..

kah kah kah.... BUAT DEMO TUNJUK SOKONGAN.... kah kah kah...

kah kah kah....BUAT LAAA KALAU TERER..... kah kah kah

KALAU TERER
BUAT LAH DEMO



-------

SOKONGAN UNTUK ABANG MAT

Posted: 31 May 2013 11:00 PM PDT



TUNGGU DAN NANTI
 SOKONG MAT BRONSON
Salam... Gua sokong lu... Selagi mana gua rasa lu betul... Selagi mana obor kebencian kita sama... Selagi mana panji2 masih bersama.. Gua akan sokong lu dan Abg Mat.. Betul... dua dua komen tu dari creature yg sama.. Ini makhluk langsung tak nampak apa2.. Yg dia tahu... menjadi pengikut.. Ikut telunjuk dan otak pecah... 

Itu sebab kalau tengok orang2 UMNGOK ni Memang sekor sekor nampak BODOH je.. Bukak je mulut memang sah BODOH... Dia dah tak holeh fikir... Dari org bawahan sampai atasan.. Muka sembab otak kecik... Menagih simpati pada racism yg mereka laungkan... Gua btul2 tak paham.. Tapi takpa... Asal masih ada org macam lu dan Abg Mat.. Gua sokong... on PENCERAHAN DARI PEMBACA
Publish | Delete | Spam
Anonymous

on 5/31/13

-----

KAH KAH KAH ... WOIT WOIT WOIT

Posted: 31 May 2013 09:00 PM PDT



Yang di-Pertuan Agong mahu rakyat akur keputusan PRU13
Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah
KUALA LUMPUR - Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah mahu rakyat di negara ini akur dengan keputusan PRU13 yang telah ditentukan oleh mereka sendiri.

Sambil merakamkan tahniah kepada anggota Parlimen dan Dewan Undangan Negeri yang dipilih, Seri Paduka berharap semua pihak di negara ini memelihara keutuhan sistem demokrasi berparlimen yang diamalkan sejak merdeka.


KAH KAH KAH
KAH KAH KAH
KAH KAH KAH


woit... KAH KAH KAH....kah kah kah..

woit.... KAH KAH KAH..... kah kah kah..

kah kah kah... WOIT ...WOIT.... WOIT.... kah kah kah


NOTA
kah kah kah
kah kah kah
kah kah kah

KAH KAH KAH.... i rest my case my lord... KAH KAH KAH


YA AMPOOOON
KAH KAH KAH
KAH KAH
KAH
--------

TPTJ - SEBUAH BUKU HISHAMUDDIN RAIS

Posted: 31 May 2013 07:30 PM PDT



SEBELUM KE JALAN RAYA
sebuah buku 
hishamuddian rais

BUKU  TPTJ INI
isi buku ini
secara jelas 
telah merakam
segala jenis dan bentuk penipuan
yang dirancang oleh spr

ini telah ditulis 2 tahun
lebih awal dari  505

dalam buku ini dinyatakan
secara jelas peranan spr
secara jelas perancangan menipu spr
secara jelas penipuan dakwat
secara jelas tentang teknik lampu padam
secara jelas pembelian pachaba
secara jelas kes borang 14
secara jelas penukaran peti undi
secara jelas teknik undi rosak
secara jelas kemasukan mat indon
secara jelas membuktikan bahawa 240,000 pekerja spr akan mengundi awal untuk menipu
dan dan dan

secara terang peranan idris jusuh
yang kini telah dibayar dengan jawatan timbakan menteri

BUKU  ANALISA DAN TEORI 
buku satebal 400 muka surat ini
boleh dibeli di:

BORDERS BOOKSTORE
KINOKUNIYA
TIMES BOOKSTORE
MPH BOOKSTORE
KEDAI BUKU UNIVERSITI MALAYA
akan sampai ke
POPULAR BOOKSTORE tidak lama lagi

atau
pukul talipon
mister hadi: 019-326-26-78
ronasina: 016-635-36-72

atau e-mail

kutubkhanah112@gmail.com


------

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT