Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Penduduk sepakat mahu terus tinggal di sini - Penduduk Tanjung Batu, Lahad Datu

Posted: 29 Mar 2013 10:43 PM PDT


"Semua penduduk sepakat mahu terus tinggal di sini dan kami akan bangunkan semula kampung ini kerana di sini kami dilahirkan, beranak-pinak dan mencari rezeki."
Demikian azam disuarakan Ketua Kampung Tanjung Batu Mahmood Mallang, 72, di sebalik rasa sedih dan sayu selepas melihat kemusnahan kampung itu, semalam.

Dia bersama 19 lagi ketua keluarga kampung itu dibawa masuk bersama kumpulan penilaian terdiri daripada pegawai daerah, wakil Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Jabatan Kerja Raya (JKR).
Lawatan yang turut diiringi pasukan keselamatan itu bertujuan membuat taksiran kerosakan harta benda sebelum penduduk yang mempunyai dokumen dibenar pulang hari ini.

Mahmood berkata, selepas lebih sebulan berada di pusat pemindahan di Fajar Harapan, dia bersyukur kerana akhirnya dapat menjejakkan kaki kembali ke kampung halaman mereka.

Penduduk Tanjung Batu sayu lihat rumah berlubang kesan tembakan

Posted: 29 Mar 2013 04:15 AM PDT



29 Mac 2013
ceroboh Sabah
Sebuah rumah di Kampung Tanjung Batu terdapat kesan-kesan tembakan akibat pertempuran hampir sebulan antara kumpulan pengganas dan pasukan keselamatan dalam Op Daulat. - Foto Be
LAHAD DATU - Peluru bertaburan di jalan raya, rumah yang dibina dan dihuni sejak 40 tahun lepas penuh berlubang dengan kesan tembakan dan ada di antaranya musnah sama sekali akibat dibakar kumpulan militan dari selatan Filipina yang bertempur dengan pasukan keselamatan.
 
Keadaan sayu itu menyambut kepulangan ketua-ketua keluarga penduduk Kampung Tanjung Batu yang pertama kali menjejakkan kaki ke perkampungan mereka setelah hampir sebulan ditempatkan di pusat pemindahan berikutan kejadian pencerobohan militan Sulu.
 
Kampung Tanjung Batu adalah lokasi yang menjadi pilihan penceroboh militan Sulu untuk menyusup masuk ke negara ini melalui jalan pantai dan hutan selepas mendarat di Kampung Tanduo 12 Feb lepas.

 
Kumpulan militan itu dipercayai menggunakan perkampungan berkenaan untuk berteduh dan mengumpulkan anggota mereka sebelum mula menyerang dan menawan kampung itu.
 
"Saya memang terkejut. Saya tidak sangka jadi begini sehingga rumah hangus. Saya reda kepada Tuhan atas kejadian ini," kata Mahmud Mallang, 72, ketua Kampung Tanjung Batu apabila melihat kemusnahan yang dialaminya.

Kejadian itu bukan sahaja memusnahkan rumahnya malah empat rumah anaknya juga hangus terbakar, selain turut kehilangan kereta dan motosikal.
 
Beliau berkata walaupun mengalami kemusnahan yang teruk, rata-rata penduduk kampung sepakat untuk terus menetap di perkampungan itu memandangkan itulah kampung halaman mereka dan tempat mereka mencari rezeki.
 
Kesayuan jelas tergambar di wajah ketua-ketua keluarga yang dibawa masuk ke kampung itu untuk menilai kerosakan yang mereka alami dan bagi John Dulahap, 62, walaupun sedih melihat kemusnahan itu, beliau yakin kerajaan pasti akan membela nasib mereka dengan menyediakan bantuan khas bagi meringankan beban yang ditanggung penduduk.
 
"Rumah anak-anak saya juga hangus dan ada juga yang dipenuhi bekas tembakan. Peralatan rumah turut rosak," katanya.
 
"Rumah adik dan kakak saya hancur," luah pula Ajimain Mahmud, 35, yang masih trauma selepas ditampar dua kali oleh anggota militan semasa menceroboh kampung itu.

Mereka adalah antara 20 ketua keluarga yang dibawa masuk ke Kampung Tanjung Batu bersama kumpulan penilaian terdiri daripada pegawai daerah dan Majlis Keselamatan Negara bagi membuat taksiran kerosakan harta benda sebelum penduduk yang mempunyai dokumen dibenar pulang Sabtu ini.
 
Petugas media yang turut dibawa bersama dapat melihat sendiri dengan jelas kemusnahan di kampung itu yang boleh diibarat umpama 'padang jarak padang terkukur'.
 
Sebaik melepasi papan tanda 'Selamat Datang ke Kampung Tanjung Batu' jelas kelihatan ribuan peluru dan kelongsong peluru bertaburan di atas jalan raya dan kawasan sekitar termasuk di perkarangan rumah dan kawasan semak samun.
 
Hampir setiap rumah berlubang, rosak, tidak lengkap dengan ada atap dan pagar rumah hancur. Penulis turut menemui kesan darah, pisau dan parang kecil di beberapa rumah serta kasut but hitam milik pengganas di satu daripada anak sungai.
 
Berhampiran lokasi itu, penulis menemui dua kenderaan jenis Perodua Kancil dan Ford Ranger tersadai dan dipenuhi kesan tembakan. Kenderaan itu dipercayai dicuri penceroboh militan dan diguna ketika menyerang pasukan keselamatan.
 
Selain itu bau bangkai juga dapat dihidu, dipercayai daripada haiwan ternakan yang mati akibat kejadian itu. - Bernama

Ops Daulat: Baki pengganas kurang daripada 10 - Datuk Hamza Taib

Posted: 29 Mar 2013 03:28 AM PDT


Ops Daulat: Baki pengganas kurang daripada 10


Lahad Datu: Pasukan keselamatan percaya saki baki pengganas kurang daripada 10 orang. 
Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib mengesahkan perkara itu pada sidang media sebentar tadi. 


Kampung Tanjung Labian selamat daripada ancaman pengganas: Hamza


LAHAD DATU: Pasukan keselamatan mengesahkan Kampung Tanjung Labian sudah selamat daripada ancaman pengganas selepas operasi pembersihan dan penggeledahan selesai dilakukan. 

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib, berkata sehubungan itu pihaknya akan membawa masuk beberapa penduduk esok hari bersama pasukan penilaian. 

Beliau berkata demikian pada sidang media di sini, sebentar tadi. 


JPAM pikul tanggungjawab sama seperti PDRM, ATM


LAHAD DATU: Sebagaimana unit pasukan keselamatan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) turut tidak terkecuali memikul tanggungjawab memastikan Operasi Daulat berjalan dengan baik. 

Meskipun tidak memikul senjata, tugas mencabar yang dihadapi JPAM ialah menjaga kebajikan dan memberi perlindungan kepada penduduk yang dipindahkan ekoran pencerobohan pengganas militan dari selatan Filipina di sini . Ia menuntut ketahanan fizikal dan mental anggotanya. 

Menceritakan pengalaman awal JPAM sebelum Operasi Daulat bermula 5 Mac lalu, Komander Operasi JPAM di FELDA Sahabat 16, Kol Abd Wahab Rahim berkata pihaknya dimaklumkan pada tengah malam 4 Mac oleh pengurusan FELDA di sini mengenai dua dewan - Embara Budi dan Fajar Harapan - yang masing-masing menempatkan dalam 200 penduduk dari Kampung Tanduo, Tanjung Labian, Sungai Bilis, Tanagian dan Sinakut. 


"Penduduk di kampung-kampung berkenaan mengambil inisiatif sendiri berkumpul di situ. Ada antara mereka datang berjalan kaki dan sesetengahnya menaiki kenderaan. Pada tengah malam itu juga saya dan beberapa pegawai terus datang ke situ. 

"Kami membawa makanan mengikut jumlah yang diberikan, malangnya yang datang berkumpul lebih ramai, lebih 600 orang, sudah tentu kami kekurangan makanan untuk diagihkan," katanya. 

Abd Wahab berkata, sebelum pertempuran pertama pasukan keselamatan dengan pengganas Sulu berlaku 1 Mac lalu, beliau dan anggota JPAM dinasihatkan polis supaya tidak memasuki kawasan itu kerana bimbang terdapat musuh yang lari bersama-sama penduduk. 

"Saya tekadkan hati (pada 5 Mac) untuk masuk juga sebab saya kata pada polis ini tanggungjawab saya dan mereka cuba mengiringi saya. 
"Selepas dapat masuk ke dewan berkenaan, keadaannya amat padat dan saya terpaksa mengedarkan makanan secepat mungkin. Ketika itu saya merasakan suatu perasaan kurang enak semacam beberapa pasang mata asyik merenung saya. Tetapi saya buangkan perasaan itu jauh-jauh demi tugas saya menjaga kebajikan mereka," katanya. 

Kampung Tanduo terletak kira-kira tujuh kilometer dari Embara Budi. 

JPAM yang berfungsi melakukan tugas–tugas menyelamat dan menyelia mangsa bencana dan kemalangan di seluruh negara, katanya, membelanjakan kira-kira RM30,000 dalam tiga hari sahaja untuk membeli bekalan makanan bagi penduduk yang terbabit. 

"Alhamdulillah, ramai juga yang menghulurkan bantuan seperti tilam, bantal, makan minum, pakaian dan barangan keperluan bayi. Tugas kami ialah mengagih-agihkan kesemua sumbangan itu kepada mereka yang ditempatkan di pusat pemindahan," katanya. 

Abd Wahab berkata, dengan kekuatan 50 orang, anggota JPAM bertugas di empat dewan serbaguna - Embara Budi, Fajar Harapan, Cenderawasih dan Gemala Pura - yang dijadikan pusat penempatan sementara. 

Insiden pencerobohan militan dari selatan Filipina di Kampung Tanduo, sejak 12 Feb lepas mengakibatkan penduduk di sembilan kampung - Tanduo, Sungai Nyamuk, Tanjung Batu, Tanjung Labian, Sungai Bilis, Lok Buani, Sungai Merah, Tanagian dan Sinakut - terpaksa keluar mencari tempat perlindungan. 

- BERNAMA

(PANAS) DAP Pasang bendera dalam masjid....!!

Posted: 29 Mar 2013 02:04 AM PDT



Maaf bukan DAP tapi parti Laknat tu la ... hampa tengok la

- KedahLanie

SPR perlu bertaubat, jangan jadi alat UMNO

Posted: 29 Mar 2013 12:43 AM PDT


(Oleh: Aliff Fikri)

KUALA LUMPUR 29 Mac:  Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) diseru agar tidak terus menjadi alat Umno BN, sebaliknya berfungsi secara bebas, kata Timbalan Ketua Penerangan KEADILAN, Sim Tze Tzin.
Beliau mengulas kenyataan  Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof yang kononnya kesal kerana Pakatan Rakyat menolak tawaran bagi membentangkan manifesto selama 10 minit di RTM.
Pakatan sebelum ini menyifatkan tempoh  ditawarkan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim itu sebagai tidak munasabah.
"SPR sepatutnya bebas dan tidak partisan, tapi tindak tanduk mereka ini mirip menyokong penuh Umno BN.  Saya menyarankan SPR supaya bertaubat dari terus melakukan ketidakadilan dan tidak berterusan menjadi alat Umno BN," ujarnya ketika dihubungi.
Sebaliknya, kata Sim Tze Tzin, suruhanjaya itu sepatutnya mendesak RTM atau stesen swasta seperti TV3 memberi peluang adil kepada Pakatan Rakyat membentang manifesto mereka.
"Sekurang-kurangnya, berikan siaran minimum 1 jam dan benarkan debat antara parti," katanya sambil merujuk kepada kebebasan media luar negara seperti Turki.
Tambahnya, sekiranya Pakatan bersetuju tawaran itu, ia tetap tidak bermakna jika bahagian tertentu siaran itu diedit terlebih dahulu.
"Kita mahukan ia disiarkan secara siaran langsung, bukannya diedit kerana kita tidak ada keyakinan terhadap RTM yang memiliki rekod (kebebasan media) yang buruk," ujarnya.
Dalam pada itu, beliau mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyahut debat dari Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim, dan disiar secara langsung sebagai bukti negara mengamalkan demokrasi.
"Di Amerika Syarikat, ia disiarkan untuk tontonan rakyat dan dijalankan selama 1 jam, 3 siri.
"Kenapa di negara kita tidak boleh? Najib wajib berdebat dengan Anwar dan mesti disiarkan untuk dilihat oleh seluruh rakyat, ini baru adil.
"Najib sebelum ini mengatakan mahu menjadi Perdana Menteri yang terbaik didunia, tapi perilakunya tidak mengambarkan beliau merupakan pemimpin yang terbaik," tegasnya.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=48623

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM

0
sumber :-

WFAUZDIN.BLOGSPOT.COM


MALAM INI - MISI MEREKA UNTUK GAGALKAN PROGRAM ANWAR DI PAYA BESAR TETAP GAGAL !!

Posted: 29 Mar 2013 10:22 PM PDT

TIDAK MENGALAH.  Syabas kepada penganjur Program Ceramah DS Anwar Ibrahim di Paya Besar, Kuantan malam ini (30/3/13-Sabtu).  Program DS Anwar Ibrahim akan bermula petang dan malam ini di Parlimen Kuantan, Indera Mahkota dan akan berakhir di Parlmen Paya Besar.

Program ceramah beliau di Parlimen Paya Besar yang asalnya dijadualkan akan diadakan di Felda Lepar Hilir 1, Gambang terpaksa diubah ke kawasan lain atas sebab faktor-faktor keselamatan dan pandangan dari pihak berkuasa.  Memandangkan saat kita untuk berhadapan dengan PRU semakin hampir, keputusan telah diambil iaitu untuk mengurangkan risiko yang boleh dimanupulasikanoleh pihak-pihak tertentu, maka program telah diubah dari Felda Lepar Hilir 1 ke Taman Mahkota Aman, Batu 11, Kuantan.

Memang mengecewakan kerana persiapan rapi telah dibuat termasuk dalam aspek kawalan keselamatan, namun keputusan ini terpaksa diterima juga asalkan program tidak dibatalkan terus, ianya tetap dijalankan meskipun di kawasan lain.  Usaha mereka untuk gagalkan program ceramah DS Anwar tidak berjaya samasekali di Paya Besar.  Bukan ertinya kita takut berdepan dengan mereka kerana kita telah buktikan dahulu di kawasan yang sama kita berhadapan dengan 'lembu-lembu' mereka di dalam program YB Nurul Izzah yang kedua, akhirnya program berjalan dengan selamat walaupun terdapat provokasi dari puak-puak yang tidak bertamaddun itu.

Orang ramai dijemput hadir malam ini di kedua-dua program ceramah malam ini iaitu di Balok Makmur dan di Mahkota Aman, Batu 11, Kuantan.





Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


YOB PASIOR BERTANDING DI MANA YOB YOB SEMUA?? HEHE....

Posted: 29 Mar 2013 01:53 AM PDT



Dengor khabor kat negeri pasior 2 butir...Hehe!!

Berita berkaitan....

Senarai calon BN Perak pada PRU13 telah dimuktamad


RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


HABIS LAH AZMIN..!!! RAKYAT GOMBAK BOIKOT CERAMAH PAKATAN....???

Posted: 29 Mar 2013 09:14 PM PDT


Kalau dilihat pada sambutan yang diberikan oleh rakyat pada Ceramah Jelajah Merdeka Rakyat di Tapak Pasar Malam MPS, Gombak malam ini 29hb Mac 2013 walaupun para pemimpin PR terutamanya DSAI, TGNA, Nurul Izzah, TGHA, Lim Guan Eng, Lim Kit Siang, Karpal Singh, Mohamad Sabu dll diserang bertubi-tubi bertali arus tanpa henti dan jemu oleh UMNO melalui media milik dan kawalan mereka, sudah pasti UMNO akan bertambah panik, gelabah, cuak, gentar dan takut bila tarikh PRU 13 semakin hampir sama ada dibubar atau terbubar secara automatik.
Read More / Baca Lagi >>

HABIS LAH TIAN CHUA..!!! DAH TAK DE PENYOKONG DIBATU....!!!!

Posted: 29 Mar 2013 09:12 PM PDT


Mood rakyat kini maukan perubahan...Itu yang dapat Omak kau gambarkan apabila ribuan rakyat Sentul perlbagai kaum hadir di Ceramah Jelajah Merdeka Rakyat malam tadi 29hb Mac 2013 di Bandar Baru Sentul dalam Parlimen Batu.

Penceramah terdiri dari bakal PM ke-7 DSAI, Timbalan Presiden PAS Hj Mohamad Sabu dan Ahli Parlimen Batu, YB Tian Chua yang telah pun diistiharkan akan mempertahankan parlimen Batu pada PRU 13 nanti
Read More / Baca Lagi >>

MCA DAPAT TELOR : MENTERI DATANG RASMI....ORANG BUNIAN JADI TETAMU..!!!

Posted: 29 Mar 2013 09:10 PM PDT

Lihat dengan mata kepala sendiri beb!!!!!.. Ini program anjuran kerajaan UMNO/BN..Program Perasmian Majlis Pengesahan Klinik Kesihatan di Bandar Tun Hussein Onn, Cheras, Kuala Lumpur oleh Menteri Kesihatan Malaysia merangkap Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Liow Tiong Lai pagi ini 30hb Mac 2013 jam 10.00pagi.

Rakaman gambar ini dirakam ketika Liow Tiong Lai sedang menyampaikan ucapannya...Ertinya ketika upacara puncak.

Apa sudah jadi ni beb!!!!.. Kalau program anjuran kerajaan pun lenggang sunyi sepi dan hambar apa barang kalau program anjuran parti Barisan Nasional.
Read More / Baca Lagi >>

WARGA BUNIAN DAN HANTU BERSAMA UMNO/BN??

Posted: 29 Mar 2013 09:08 PM PDT

UMNO/BN canangkan satu dunia kononnya anak-anak muda kini bersama-sama dengan UMNO/BN.

Tapi lain pula kisahnya disatu program mesra belia anjuran UMNO/BN malam tadi di Dataran Penggaram, Batu Pahat, Johor.

Bukan niat dan tujuan nak aibkan UMNO mau pun nak jadikan rakaman gambar sebagai bahan guruan dan kutukkan, tetapi ini adalah kisah benar dengan gambar sebagai saksi berbicara.

Sila lihat rakaman gambar diatas...belia dan anak muda bersama UMNO/BN atau makhluk bunia dan hantu menyokong padu UMNO?

Bolehkah lagi UMNO anggap dan ingat Johor negeri UMNO paling kuat sekali dalam dunia disebabkan UMNO lahir di Johor?

Atau memang benar akan ramalan ramai rakyat dinegara ini yang dari Johor UMNO lahir dan di Johor juga UMNO akan dikuburkan.

INI KALILAH TUKAR.....JOM UBAH.... SELAMATKAN MALAYSIA.

Pandan : Rafizi does not make sense - Ong Tee Kiat

Posted: 29 Mar 2013 09:07 PM PDT

BN is lucky there is Anwar Ibrahim

Posted: 29 Mar 2013 09:03 PM PDT

Whenever BN leaders run out of ideas on how to attack Pakatan Rakyat, they will inevitably fall back on Anwar Ibrahim.

In any battle, it is imperative to bring down the leader of the opposing camp. In Barisan Nasional's case, they are lucky that there exists such an individual by the name of Anwar Ibrahim, the opposition leader.
This is because when BN leaders run out of ideas on how to attack Pakatan Rakyat, they will inevitably fall back on Anwar Ibrahim.
BN leaders and their lackeys place their wholehearted trust in Anwar to provide them with enough ammunition to capture the hearts and minds of the public.
At first, Anwar had to face accusations that he was a homosexual when Saiful Bukhari Azlan accused the former of sodomy in July 2008 before the Permatang Pauh by-election took place in August of that same year.
Anwar then proceeded to win by an overwhelming majority of more than 15,000 votes.
In the third week of March 2011, Datuk Trio had exposed a video implicating Anwar in some bedroom exercises with a 'China doll'. Knowing Anwar's bad back, it would be impossible for him to execute those exercises. That was just before the Sarawak state polls which took place in mid-April 2011.
Read More / Baca Lagi >>

UMNO fighting hard from its deathbed: But for Najib, it's GAME OVER!

Posted: 29 Mar 2013 09:01 PM PDT

After 55 years of Barisan Nasional (BN) governance of Malaysia, it now seems that their tenure in office is coming to an end and while what is certainly true that the "passenger political parties" that make up BN like MCA, MIC, Gerakan and others have lost a lot of favor with Malaysians, it is now also apparent that this 13th GE is the end game for BN-UMNO.
UMNO fighting hard from its deathbed: But for Najib, it's GAME OVER! While it is hard for most Malaysians to accept the fact and reality that UMNO has been losing ground steadily, the demise of Malaysia's once most favored political party is impending and no further delay to attempt to try and resurrect the party is going to work.
While prime minister and UMNO president, Najib Razak, has been all agog by going to the ground and trying a last ditch effort by using a punishing schedule to travel the length and breadth of the country to woo for certain the electorate to support BN, it is now all seen as an exercise in futility.
The events that have led to UMNO losing favor
It is really the loss of "the Malay sentiment," or what political analysts consider as the disunity  and unhappiness among the Malays at present, that is the root cause of UMNO losing favor with Malaysians as other political parties have since arrived on the scene to garner wide support from the Malay community.
Parti PAS and PKR have turned out to be a real threat and they have proven convincingly enough to be able to muster the support of Malays and even those of the large number of fence-sitting UMNO members.
While hard core and die hard supporters of UMNO are still prevalent, their numbers have noticeably begun to dwindle, and the party that was once viewed as the champion of Malay rights and the struggle to uplift the Malay community is beginning to be viewed with suspicion and distrust.
Why this is so is easily evident? While Malays are not even buying the bull of the propaganda that is being churned by the mainstream media which is linked to UMNO and other BN political parties, more Malays have opted to switch to the use of social media to cross-check and verify as to what is really going on in this country.
Read More / Baca Lagi >>

Lepas 48 jam, NGO India mahu 'langgar' Zul Noordin....ha..ha..ha..PERKASA Buat Ape Eh...???

Posted: 29 Mar 2013 08:59 PM PDT

NONESelepas didedahkan PKR semalam, sekumpulan aktivis NGO India terus membuat laporan polis terhadap anggota parlimen Kulim-Bandar Baharu Zulkifli Noordin atas dakwaan menghina agama Hindu.

Setiausaha Agung Persatuan Progresif India Malaysia (Mipas) S Baradidathan membuat laporan itu di Petaling Jaya tengah hari semalam.

Baradidathan menyifatkan, kenyataan Zulkifli, yang rakaman videonya boleh ditonton di Youtube sebagai penghinaan amat besar dan hasutan yang boleh menjejaskan ketenteraman awam.

"Kami memohon supaya siasatan dan tindakan terhadap yagn berhormat ahli parlimen bebas Kulim-Bandar Baharu dimulakan dengan segera," laporan polis yang salinannya dihantar kepada pihak media itu dipetik.

Sementara itu, Mipas juga memberikan 48 jam, bermula semalam kepada Zulkifli untuk memohon maaf secara terbuka kepada masyarakat Hindu atau bakal berdepan bantahan besar-besaran di seluruh negara.

Naib Presiden PKR N Surendran semalam mendesak Zulkifli yang juga naib presiden kumpulan pendesak Melayu PERKASA disiasat bawah Kanun Keseksaan ekoran kenyataannya itu.

Dalam video itu Zulkifli kelihatan seperti menyampaikan ceramah agama di surau dan menceritakan perbualannya dengan seorang penjual berhala Hindu berhampiran di Kuala Lumpur yang kedainya baru dilanda banjir.

Perbualan itu antaranya memuatkan persoalan sekitar kenapa tuhan di kedai itu tidak menahan air daripada memasuki kedainya itu.

Malaysiakini semalam cuba menghubungi Zulkifli bagi mendapat komennya tetapi tidak berjaya.

PRU13: 37 kawasan panas Pulau Pinang dikenalpasti - Polis

Posted: 29 Mar 2013 08:58 PM PDT

GEORGETOWN - Polis akan memberi tumpuan kepada 37 kawasan panas yang dikenal pasti untuk Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, kawalan keselamatan akan diberi perhatian, terutama di kawasan panas dan berhampirannya bagi mengelak sebarang kejadian tidak diingini berlaku.

Beliau berkata, khemah dan pondok polis juga akan diwujudkan di beberapa kawasan yang bersesuaian bagi memantau dan menjaga ketenteraman awam di kawasan berkenaan sepanjang tempoh PRU13.

"Kita sudah siap sedia untuk menjalankan tanggungjawab sepanjang tempoh pilihan raya diadakan.

"Kawalan keselamatan akan diberi tumpuan, terutama selepas pembubaran parlimen, hari penamaan calon dan semasa serta selepas proses membuang undi," katanya kepada media selepas menyempurnakan upacara pemakaian lencana pangkat bagi anggota pangkat rendah Kontinjen Pulau Pinang, di sini, semalam.

Pulau Pinang mempunyai 13 Parlimen dan 40 Dun yang mana sebahagian besarnya akan menyaksikan pertembungan sengit calon.
Read More / Baca Lagi >>

Lahad Datu: Penduduk titis air mata lihat kesan pertempuran

Posted: 29 Mar 2013 08:50 PM PDT


Situasi Lahad Datu: Penduduk titis air mata lihat kesan pertempuran
Salah sebuah rumah penduduk Kampung Tanjung Batu musnah terbakar akibat pertempuran hampir sebulan antara kumpulan militan Kiram dan pasukan keselamatan dalam Op Daulat.
Situasi Lahad Datu: Penduduk titis air mata lihat kesan pertempuran
Anggota tentera merakam gambar sebuah rumah penduduk Kampung Tanjung Batu yang hanya tinggal rangka.
Situasi Lahad Datu: Penduduk titis air mata lihat kesan pertempuran
Sebahagian kemusnahan tempat tinggal penduduk yang dapat dilihat di Kampung Tanjung Batu.
Situasi Lahad Datu: Penduduk titis air mata lihat kesan pertempuran
Kesan-kesan tembakan pada rumah penduduk jelas kelihatan.
LAHAD DATU - Kesan tembakan boleh dilihat dengan mata kasar di setiap rumah dilalui petugas media yang berpeluang melihat sendiri kesan pertempuran antara pasukan keselamatan negara dengan pengganas Sulu.

Ada kesan tembakan daripada  senjata ringan seperti M-16 dan ada juga kesan  tembakan senjata berat  seperti mesingan berat (GPMG) sehingga terdapat kesan lubang besar pada rumah penduduk dan kenderaan.

Read More / Baca Lagi >>

Lahad Datu : Nothing but a land grabbing conspiracy

Posted: 29 Mar 2013 08:49 PM PDT

Openly admitting that Manila has not given up its claim on Sabah, the Aquino administration is merely echoing the demented claims of a loony Sultan.

Six weeks ago, 200 armed Filipino militants invaded Sabah, Malaysia. They demanded the unconditional return of Sabah in the name of the Sultanate of Sulu.
Malaysian authorities took a soft stand to persuade these delusional militants to leave in peace and to avoid any bloodshed. Events turned nasty when two policemen were gunned down in cold blood. The army retaliated swiftly to end the crisis resulting in the deaths of 70 people. No Scud missiles were used.
And just as Malaysia embarked on mopping-up operations to hunt down the remnants of the Royal Sulu Army and working overtime to return the Sabah situation back to normal, the Philippine government in an about turn has indicated that Manila has not dropped its claim on Sabah.
Hopefully, in another few weeks Sabah would be back to normal and the incident forgotten, and Malaysia could go on living in peace and harmony. The 800,000 Filipinos are welcome to stay as long as they are carrying proper documents issued by the Malaysian or Filipino governments.
Malaysia took in close to a million Filipino refugees running away from a devastating Civil War, clothed them, fed them and even gave them land on water to build water-villages. In addition we gave them jobs and citizenships, so that they could start a new life and call Sabah their home. These refugees have long given up hope on the Filipino government to care for their needs.
Read More / Baca Lagi >>

DAP bongkar lagi kes daftar pemilih ‘haram’ di Klang

Posted: 29 Mar 2013 08:48 PM PDT


KLANG, 29 MAC: Satu lagi kes daftar pengundi 'haram' dibongkar dan kali ini seorang bapa mendapati anaknya yang tidak pernah mendaftar sebagai pemilih dilakukan oleh seorang Pendaftar UMNO ketika menyemak pendaftaran melalui portal Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR).
Pendedahan itu dibuat Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago pagi ini bersama pengadu dan beberapa peguam.
Menurut Charles, Siva Kumar S Khatiramalai mendapati anaknya Dinesh Siva Kumar, 33, didaftar sebagai pemilih oleh Hishamuddin Kassim setelah beberapa kali membuat aduan kepada SPR sejak 7 Februari lalu sebaik menerima sekeping kad ucapan Hari Malaysia tahun lalu daripada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.
"Dia telah menghantar emel ke SPR di Putrajaya dan mereka menyuruhnya membuat aduan kepada SPR Selangor. Bila aduan itu dilakukan dengan meminta nama Penolong Pendaftar yang mendaftar anaknya, SPR hanya memberitahu nombor Penolong Pendaftar itu," kata Charles.
Katanya, dalam maklum balas melalui emel, SPR menjelaskan perkhidmatan Penolong Pendaftar UMNO, Hishamuddin Kassim sudah ditamatkan pada 27 April tahun lalu kerana melakukan beberapa kesilapan.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : Turunkan Kos Kehidupan

Posted: 29 Mar 2013 08:45 PM PDT

Macamlah Tuhan tak tahu....

Posted: 29 Mar 2013 08:17 PM PDT

Saya pernah terbaca dalam sebuah buku lama yang menceritakan bagaimana seorang yang seakan cuba mengelirukan Tuhan. Ia menceritakan bagaimana seorang yang telah menghidapi satu penyakit yang tidak terubat sejak beberapa tahun. Dia tidak tahan menanggung sakit yang hidapinya itu.

Oleh kerana merasa tertekan dengan penyakitnya yang tidak kunjung sembuh, si kedekut dan tamak ini sanggup berbohong termasuk memungkiri nazar nya kepada Tuhan.  Si pesakit ini telah bernazar jika sakitnya sembuh dia akan menjual sebuah rumah besarnya yang bernilai 50,000 dirham itu dan memberikan hasil jualan rumah besarnya itu kepada rumah anak yatim.
Setelah penyakitnya baik dia merasa keliru samada penyakitnya itu sembuh disebabkan ubat yang dimakannya selama ini atau pun oleh kerana nazarnya kepada Tuhan yang dia telah pasang itu. Tetapi dia mengakui janji terhadap Tuhan wajib dibayar dan tidak boleh melarikan diri. Nanti berdosa pula.
Dia pun terus mengiklankan dan memberitahu orang ramai yang  dia hendak menjual rumahnya yang bernilai lebih kurang lima puluh ribu dirham (50,000) itu dalam masa yang singkat. Dia telah mengiklankan untuk penjualan rumahnya itu dengan memberikan satu syarat penting jika seseorang hendak membeli rumahnya itu.
Read More / Baca Lagi >>

Penganalisis: Tindakan Pakatan menolak waktu siaran RTM tidak jejas sokongan pengundi luar bandar

Posted: 29 Mar 2013 08:05 PM PDT


Menurut maklumat dari Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB), Malaysia adalah di antara negara tertinggi menggunakan Internet dan telefon bimbit di Asia. — Gambar AFPKUALA LUMPUR, 30 Mac — Jangkauan Radio Televisyen Malaysia (RTM) yang mengecut berbanding Internet mungkin tidak menjejaskan sokongan pengundi terhadap Pakatan Rakyat (PR), kata penganalisis, mengulas tindakan pembangkang persekutuan itu menolak tawaran 10 minit Putrajaya bagi semua parti politik untuk membentangkan manifesto pilihan raya mereka di televisyen nasional.
Penonton luar bandar — dilihat membentuk blok sokongan tradisional Barisan Nasional (BN) — kini tidak hanya terhad kepada radio atau program televisyen di stesen penyiaran nasional kerana penggunaan internet telah meluas ke seluruh negara menyebabkan capaian terhadap media baru dan media sosial melebar.
Prof Madya Shaharudin Badaruddin dari Universiti Teknologi MARA (UiTM) tidak bersetuju dengan pandangan konvensional parti PR telah melepaskan peluang untuk mendapatkan lebih banyak undi melalui masa penyiaran RTM.
"Bagi saya, ianya masih rendah berbanding Internet, SMS, Facebook, Twitter," katanya dan menambah media sosial yang beliau nyatakan mencapai 91 peratus penggunaan.
Rakyat Malaysia yang bergantung kepada televisyen dan radio sebagai sumber maklumat politik masing-masing hanya 24 peratus dan 53 peratus, kata timbalan dekan Jaringan Industri, Masyarakat dan Alumni kepada The Malaysian Insider, memetik kajian nasional dilakukan oleh universitinya tahun lepas.
Read More / Baca Lagi >>

PRU13 : 100 pengundi 'hantu' di Dun Lobak

Posted: 29 Mar 2013 08:04 PM PDT


100 pengundi 'hantu' di Dun Lobak
Anthony (tengah) menunjukkan borang siasatan awam yang dilakukan oleh SPR negeri. Turut kelihatan Gunasekaran dan Kim Leong
 
SEREMBAN – Usaha membawa pengundi hantu ke dalam Dun Lobak menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) tidak berjaya setelah ia berjaya disekat pada peringkat awal.
Pengerusi DAP negeri, Anthony Loke Siew Fook berkata, perasaan syak wasangkanya terhadap penambahan pengundi baru yang luar biasa di Dun Lobak ternyata tepat, apabila terdapat 100 pengundi baru menggunakan alamat di Lobak adalah palsu.

Beliau yang juga bekas Adun Lobak berkata, pada kebiasaannya, penambahan bagi pengundi baru akan berlaku antara 10 sehingga 15 peratus sahaja, tetapi pada kali ini, Dun Lobak menerima penambahan sehingga 23 peratus.

"Pada tahun 2008 jumlah pengundi yang dicatatkan adalah sebanyak 15,162 orang, tetapi pada tahun lalu ia meningkat 3,493 orang.
Read More / Baca Lagi >>

Manifesto Pakatan baiki defisit, hapus kebocoran dan pembaziran

Posted: 29 Mar 2013 08:02 PM PDT

KUALA LUMPUR 29 Mac: Manifesto Pakatan Rakyat menawarkan kaedah mengurangkan kadar defisit fiskal kerajaan persekutuan yang sememangnya tidak pernah kurang dari 5% sejak 2008, kata Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail.
Menurut Azan, kaedah yang diguna Pakatan bagi memperbaiki defisit adalah dengan memotong perbelanjaan berlebihan  dan menambah pendapatan.
"Dalam tempoh 5 tahun Pakatan memerintah nanti, defisit akan capai tahap terbaik dengan sasaran penurunan 2% setiap tahun, kita yakin akan dapat belanjawan seimbang seperti 15 tahun lalu, iaitu kali terakhir pada 1997, selepas itu defisit kian meningkat," katanya.
"Ia adalah kiraan paling mudah kita sampaikan kepada rakyat, jika perbelanjaan dipotong, pendapatan ditambah, tidakkah ia akan mengurangkan defisit sekurang-kurangnya 1%? Ia adalah cara terbaik dan saya hairan mengapa BN tidak pernah buat selama ini," kata Azan ketika dihubungi.
Azan mengulas kenyataan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah kononnya manifesto pembangkang bakal meningkatkan defisit fiskal kerajaan persekutuan kepada 11.5 peratus daripada empat peratus yang disasarkan tahun ini.
Read More / Baca Lagi >>

SPR ketepi syor PSC pantau kerajaan sementara

Posted: 29 Mar 2013 07:59 PM PDT


KUALA LUMPUR: Cadangan Jawatan Kuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) supaya SPR turut sama memantau perjalanan Kerajaan Sementara masih tidak dilaksanakan, kata Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli (gambar).

Jelasnya, apabila SPR mengeluarkan kenyataan badan itu hanya boleh menguatkuasakan sepenuhnya Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 bagi memastikan pilihan raya adil dan bersih, sekali gus SPR menafikan cadangan PSC.

"Seharusnya SPR bertanggungjawab. Sebab itu kita rasakan SPR ini diberikan tugas khusus sahaja," kata Dr Hatta kepada Harakah.

Beliau mengulas pembubaran secara automatik kerajaan negeri Sembilan dan tidak sebarang pemantauan dari SPR dibuat sebagaimana yang dicadangkan PSC.

Pakatan’s RTM airplay snub won’t affect rural votes, analysts say

Posted: 29 Mar 2013 07:58 PM PDT


KUALA LUMPUR, March 30 — Radio Televisyen Malaysia's (RTM) shrinking reach compared to the Internet is unlikely to affect voter support towards the Pakatan Rakyat (PR), analysts said as they commented on the federal opposition's recent snub of Putrajaya's 10-minute offer for all political parties to present their electoral pitch on national television.
Rural viewers — seen to form the ruling Barisan Nasional (BN) bloc's traditional vote bank — now are no longer limited to radio or television programmes on the state broadcaster's channels as telecommunications lines that snake all over the country have vastly widened the reach of new and social media networks.
Universiti Teknologi MARA (UiTM) associate professor Shaharudin Badaruddin disagreed with conventional wisdom that PR parties had missed the chance to gain more votes through the RTM airtime.
"For me, it's quite low compared to Internet, SMS, Facebook, Twitter," he said, adding that in comparison, the social media he listed accounted for 91 per cent consumption.
Read More / Baca Lagi >>

Former US soldier charged with fighting in Syria

Posted: 29 Mar 2013 07:52 PM PDT

Syrian rebels 'seize' key town near Jordan

Posted: 29 Mar 2013 07:51 PM PDT

Hampir RM5K Rakyat Terengganu Dapat Faedah Sejak TOL Jambatan Sultan Mahmud DiHapuskan

Posted: 29 Mar 2013 07:30 PM PDT

Hampir RM5K Rakyat Terengganu Dapat Faedah Sejak TOL Jambatan Sultan Mahmud DiHapuskan

Posted: 29 Mar 2013 07:30 PM PDT

RasuluLlah SAW Sengaja Memilih Penunjuk Jalan 'Bukan Islam' Sewaktu Berhijrah

Posted: 29 Mar 2013 07:29 PM PDT

Jayathas: It is wrong!

Posted: 29 Mar 2013 07:28 PM PDT


BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT