Nuffnang

Pengikut

MIMPI SENJA

0
sumber :-

MIMPI SENJA


Tian Chua mengaku tak bersalah

Posted: 13 Mar 2013 09:45 PM PDT

Tian Chua Di Dakwa Dan Beliau Mengaku Tidak Bersalah 
Polis Cuba Menahan Tian Chua Di Kafateria Mahkamah Tetapi Dihalang Oleh Peguam Beliau | 

KUALA LUMPUR: Tindakan dua anggota polis yang ingin menahan Naib Presiden PKR, Tian Chua di kafetaria Mahkamah Jalan Duta hari ini ditentang peguam sehingga menimbulkan sedikit kekecohan.


Tian bersama peguam Latheefa Koya dan beberapa penyokong bersarapan di kafetaria sementara menunggu kes Tian bermula. Tian Chua akan didakwa di bawah Akta Hasutan berkenaan isu Lahad Datu.

Latheefa sewaktu berunding dengan pihak polis berkata, Tian tidak perlu dibawa ke lokap mahkamah kerana beliau sendiri telah hadir dan bersedia untuk didakwa.

"Tujuan untuk menahan seseorang sebelum di dakwa adalah memastikan di hadir ke mahkamah "Dalam kes ini Tian sudah pun hadir ke mahkamah bersedia untuk didakwa.

"Jadi mengapa nak tahan dia di lokap, tidak ada keperluan," katanya kepada pemberita.Sebentar tadi, Tian dibawa ke Mahkamah Sesyen Jenayah 6 untuk didakwa.

Sementara itu, puluhan ahli PKR dan penyokong PKR hadir ke mahkamah bagi menyatakan sokongan.

Sumber: Harakah Daily

Tian Chua mengaku tak bersalah tuduhan hasutan | Naib presiden PKR Tian Chua hari ini mengaku tidak bersalah bagi tuduhan mengikut akta hasutan atas satu kenyataan yang mengaitkan Umno dengan krisis di Lahad Datu – yang didakwa dikeluarkannya.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan ikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin ke atas MP Batu itu.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 atas kenyataan yang didakwa disebutnya pada 11 pagi, 1 Mac lalu.

Tian diwakili N Surendran, Latheefa Koya, William Leong, Eric Paulsen dan dua lagi peguam.

Sumber: Malaysiakini.

Mahathir kata bankrap, Musa kata tidak - Aspan Alias

Posted: 13 Mar 2013 08:02 PM PDT


14 MAC — Kenyataan Musa Hitam semalam memberikan pencerahan yang sangat baik untuk politik rakyat dan negara. Beliau tidak bersetuju apa yang didakyahkan oleh pimpinan Umno khususnya Dr Mahathir Mohamad yang negara akan bankrap jika Pakatan Rakyat memerintah selepas pilihanraya yang akan datang ini.
Musa berkata Pakatan Rakyat akan bekerja keras untuk memastikan yang negara akan terus mencapai kemajuan dan tidak akan melalaikan tanggungjawab yang buat pertama kali diberikan oleh rakyat terhadap pihak pembangkang.
Musa juga tidak bersetuju dengan politik rasis yang menebal sekarang dan pihak yang memainkan sentimen perkauman itu merupakan permainan poltik bankrap yang sudah tidak relevan lagi buat masa dan zaman ini. Kenyataan Musa ini tentunya bertentangan dengan pandangan Dr Mahathir, seorang pemimpin yang boleh berjalan di atas air itu.
Dr Mahathir yang akhir-akhir ini seperti orang yang dalam ketakutan yang amat sangat itu telah membuat kenyataan-kenyataan yang menghangatkan dengan bermatlamat untuk membina dan meningkatkan sentimen perkauman di negara ini.
Beliau (Mahathir) telah meminta Felda untuk memainkan filem Tanda Putera bagi menaikkan perasaan kebencian orang Melayu terhadap kaum Cina dan ianya tentulah untuk menghalang DAP yang menjadi sasaran cemuhan Mahathir akhir-akhir ini.
Seperti yang saya sebutkan selalu Umno hanya akan kekal berkuasa jika ada perbalahan dan perpecahan. Umno tidak kekal jika rakyat dan negara dalam keadaan aman dan damai. Maka itulah sebabnya Umno sentiasa berusaha untuk meningkatkan perasaan benci-membenci di antara kaum agar parti itu terus menjadi parti pemerintah yang berkemampuan untuk melakukan rasuah secara sistematik.
Umno memerlukan sangat untuk terus memerintah kerana sudah tertanam budaya dan pemikiran pimpinan Umno di setiap peringkat yang parti itu ada modal untuk mereka berniaga dan mengumpulkan kekayaan keluarga dan kroni itu. Kejatuhan Umno merupakan kehilangan punca mereka mengumpulkan harta seperti yang dikumpulkan oleh Karun dahulu.
Umno sudah tertanam kepercayaan yang hanya Umno sahaja yang layak untuk memerintah tetapi rakyat sudah berubah dan tidak lagi termakan dengan dakyah buruk dan hina parti itu. Rakyat sudah memahami bahawa mereka adalah tuan kepada negara dan bukannya Dr Mahathir yang sentiasa berfikir bahawa hanya beliau sahaja yang berfikir. Dr Mahathir berfikir hanya pemikiran beliau sahaja yang mesti diikuti.
Justeru kenyataan Musa semalam merupakan pencerahan yang amat dinanti-nantikan oleh rakyat dan kenyataan beliau itu telah menjadi buah mulut rakyat terutamanya di negeri Johor.
Saya tidak dapat untuk menuliskan secara 'detail' tentang apa yang ada dalam pemikiran saya kerana saya sedang berada di Kedah dalam siri ceramah yang telah diuruskan oleh PAS untuk saya.
Saya akan menulis tentang isu yang disentuh oleh Musa ini apabila saya kembali ke Kuala Lumpur sehari dua lagi, insya-allah. — aspanaliasnet.blogspot.com

Najib hang cerita mai sat, kot mana mai wakil "Kesultanan Sulu" di AGM UMNO?

Posted: 13 Mar 2013 08:27 AM PDT


Harakahdaily,13 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Majlis Pakatan Rakyat Sabah mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan kepada rakyat apakah agenda sebenar pertemuan beliau dengan pihak yang medakwa diri mereka "Sultan Sulu" mahupun wakilnya yang dijemput ke perhimpunan agung Umno dan majlis-majlis lain.


(Gambar yang tersebar di internet mendakwa Najib bersama pihak Kesultanan Sulu)

Dalam satu kenyataan bersama semalam, mereka juga menuntut Najib segera memanggil sidang khas parlimen bagi membincangkan isu pencerobohan di Lahad Datu seperti yang dituntut pimpinan Pakatan Rakyat.


Kenyataan tersebut ditandatangani Ahamd Thamrin Jaini  Pengerusi PKR Sabah selaku Pengerusi Mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat Sabah, Jimmy Wong  Pengerusi DAP Sabah, DSP Lajim Ukin Presiden PPPS, DSP Wilfred Bumburing Presiden APS dan Aminudin Aling Pesuruhjaya PAS Sabah.

Mereka yang bermesyuarat khas membincangkan isu pencerobohn di Sabah berkata, sehingga kini belum menampakkan tanda-tanda kes tersebut akan selesai dengan mudah apatah lagi terbaru, ada lagi anggota keselamatan terkorban.

Berikut adalah tuntutan lain yang diputuskan Majlis Pakatan Rakyat Sabah:

1. Meminta Kerajaan Pusat memberikan penjelasan kenapa kumpulan penceroboh dapat membolosi sisitem pertahanan negara dengan begitu mudah di Sabah.

2. Mendesak Datuk Musa Aman selaku Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri membentangkan kertas putih dalam Sidang Dewan Undangan Negeri secepat mungkin. Majlis Pakatan Rakyat Sabah menyokong tindakan ADUN DAP Sri Tanjung Yb Jimmy Wong Sze Phin yang meminta sidang dewan undangan negeri khas diadakan dengan segera.

3. Mendesak diadakan satu persidangan meja bulat di antara pimpinan kerajaan negeri dengan pimpinan pembangkang dalam usaha untuk mencapai muafakat bersama berhubung isu ini.

4. Meminta kerajaan pusat dan negeri untuk menjelaskan kepada rakyat Sabah status tuntutan kesultanan di atas sebahagian negeri Sabah dan kenapa bayaran tahunan masih diteruskan.

5. Mendesak supaya Dato Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri, Dato Seri Hishamuddin Hussien selaku Menteri Dalam Negeri & Dato Seri Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan dan Datuk Musa Aman selaku Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri  untuk meletak jawatan di atas kegagalan mereka menghalang dan menangani tragedy ini sehingga menyebabkan nyawa perwira Negara terkorban, kerosakan harta benda dan ekonomi terjejas.

6. Menarik balik tuduhan bahawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah dalang di sebalik pencerobohan di Lahad Datu

PDRM akan tambah anggota di Lahad Datu - IGP

Posted: 13 Mar 2013 07:49 AM PDT


PDRM to increase police presence in Lahad Datu

LAHAD DATU: The Royal Malaysia Police (PDRM) is set to utilise every ounce of its human resources in its efforts to track down Sulu intruders in the ongoing Ops Daulat operation here.

Inspector General of Police Tan Sri Ismail Omar said he has instructed the Sabah Police Commissioner Datuk Hamza Taib to utilise the resources from the police's many departments including the criminal investigation department (CID), narcotics and logistics.

"The human resource utilisation will be implemented in stages," he said at a press conference at Felda Sahabat 16 today.

Ismail said apart from that, he has also instructed Hamza and other police district chiefs to increase the police presence near the operation area.

"I also instructed them to look back at the police posts near the coast as well as between the areas of Lahad Datu and the operation area.

"I hope they will look out for strategic points to place the posts such along the routes that are used by the Sulu gunmen.

"We will also close the roads that we believe the intruders can use," he said.

Ismail said the objective of the police posts is to service the local people better.

Meanwhile, Ismail also said the teenage boy who was shot dead near a bush on March 10 was actually the son of one of the man detained around the area

[Video Inside] Bekalan makanan hampir kehabisan,- Abraham Idjirani

Posted: 13 Mar 2013 05:59 AM PDT




Abraham Idjirani, spokesperson of the Sultanate of Sulu
MANILA, Philippines— Abraham Idjirani, spokesperson of the Sultanate of Sulu said Tuesday members of the "Royal Army" are running low on food supply, noting that Malaysia is violating the Geneva Convention.
In an interview with Radyo Inquirer 990AM, Idjirani said that as of past 2 a.m. Tuesday, members of the Royal Army of the Sultanate of Sulu are in a good condition, but are having difficulties with the apparent "food blockage" being experienced by the group in Sabah.
"Intindihin ng Malaysian government na ayon sa Geneva Conference, kahit kalaban basta pagkain, bigyan . . . ang ginagawa ng Malaysian government pinapahirapan sila at vina-violate ang sinasabing Geneva Conference (The Malaysian government should understand that according to the Geneva Conference, even enemies should be given food. What the Malaysian government did was punish them. They violated the Geneva Convention)," Idjirani said.
For the full interview, listen to the attached audio clip from Radyo Inquirer 990AM.  Jamie Marie Elona


Read more: http://globalnation.inquirer.net/68605/royal-armys-food-supply-getting-thinner-says-sulu-sultanate-spokesman#ixzz2NQKelUQd
Follow us: @inquirerdotnet on Twitter | inquirerdotnet on Facebook

Keluarga Kiram Dakwa Komander Musa Masih Hidup

Posted: 13 Mar 2013 02:43 AM PDT




MANILA: Keluarga Kiram menyanggah kenyataan pasukan keselamatan Malaysia yang mendakwa "Komander Haji Musa" yang juga bekas komander Moro National Liberation Front (MNLF) yang merupakan salah seorang pemimpin tertinggi militan Sulu terbunuh dalam Ops Daulat.
Jurucakap Sultan Sulu Abraham Idjirani memberitahu saluran media ABS-CBN News beliau telah bercakap dengan ketua kumpulan Agbimuddin Kiram yang mengesahkan Musa masih lagi hidup, bercanggah dengan laporan di sini.
"Beliau masih lagi hidup dan mereka telah berkumpul semula pada 1.00 pagi Rabu. Mereka minum kopi. Laporan berita Malaysia salah," kata Idjirani menurut portal atas talian saluran tersebut.
Jurucakap tersebut turut didakwa mempertikaikan angka kematian anggota kumpulan itu dengan mengatakan hanya 23 orang terbunuh setakat ini.
Sebelum ini, polis mengesahkan 56 militan Sulu telah terbunuh sejak serangan bermula pada 1 Mac.
Agensi Berita Nasional (Bernama) turut melaporkan pertempuran senjata yang terbaru antara pasukan keselamatan dan kumpulan pemberontak, dua lelaki bersenjata Sulu terbunuh, meningkatkan jumlah kematian militan Sulu kepada 56 orang.
Setakat ini, 10 rakyat Malaysia telah terbunuh, termasuk lapan anggota polis dan dua orang tentera. Seorang lagi remaja, yang identitinya masih tidak diketahui, tertembak mati semasa operasi Ops Daulat.
Agbimuddin, adik kepada lelaki yang mendakwa dirinya Sultan Sulu Jamalul Kiram III, mendarat di Lahad Datu, Sabah pada 9 Febuari dengan sekumpulan 235 lelaki bersenjata untuk menuntut negeri Malaysia timur itu.
Selepas percubaan berunding secara aman oleh kerajaan Malaysia dan pemerintah Filipina gagal, pasukan keselamatan menggempur pemberontak bersenjata di Kampung Tanduo.
Selepas dua hari Ops Daulat dilancarkan, keluarga Kiram menuntut gencatan senjata tetapi enggan menarik keluar tentera mereka dari Lahad Datu.
Sebagai tindak balas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menolak permintaan itu, memberitahu kumpulan bersenjata untuk menyerah tanpa syarat atau berhadapan dengan kematian.
Terdahulu pada rabu, Ketua Polis Sabah Datuk Hamza Taib mengakui bahawa pasukan keselamatan masih belum memahami Agbimuddin, walaupun selepas sembilan hari Ops Daulat.
Polis juga percaya, Agbimuddin tidak pernah keluar dari kawasan berkenaan sejak pencerobohan pada 12 Februari lepas.
"Sebagai ketua dia tidak akan lari. Kami masih yakin dia bersama kumpulan itu," katanya seperti dilapor oleh agensi berita Bernama pagi tadi.

Tentera Filipina pintas 35 pengikut Sulu bersenjata


Tentera Laut Filipina merampas senjata api dan peluru dari 35 orang yang disyaki pengikut kesultanan Sulu, seorang daripadanya wanita, ketika memintas mereka di perairan sekitar Pulau Andolingan di Tawi-Tawi pagi ini.

Jurucakap Tentera Laut Lt-Komander Gregory Fabic berkata kapal peronda BRP Mariano Alvarez dan kapal meriam BRP Jose Andrada memintas dua buah bot di barat Pulau Andolingan sekitar jam 6.30 pagi.

Fabic berkata laporan awal menunjukkan sebuah daripada bot tersebut sedang menuju ke Sabah.Suspek dijangka tiba di Batobato, Tawi-Tawi untuk siasatan.

Terdapat laporan mengenai orang Tausug sedang menuju keluar untuk membantu pengikut kesultanan Sulu di Sabah sejak pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia tercetus awal bulan ini.

Filipina dan Malaysia telah menjalankan kawalan di laut untuk menghalang pengikut kesultanan itu menyertai yang lainnya di Sabah.

Sebelum kejadian ini, pihak berkuasa Filipina berkata mereka juga telah memintas 70 pengikut kesultanan yang sedang menuju ke Sabah.

Di samping itu, ratusan rakyat Filipina dari Sabah telah tiba di selatan Filipina selepas melarikan diri daripada apa yang ramai daripada mereka mendakwa, tindakan keras oleh pihak berkuasa Malaysia.- InterAksyon

Serangan Hendap di Kg Simunul Berkait Dengan Pencerobohan - Hishammuddin

Posted: 13 Mar 2013 01:06 AM PDT




SEMPORNA: Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kejadian serang hendap terhadap anggota keselamatan di Kampung Simunul, di sini 2 Mac lepas mempunyai kaitan langsung dengan pencerobohan militan di Lahad Datu.
"Kes serang hendap di Semporna yang mengakibatkan enam anggota keselamatan terkorban bukan kes terasing daripada kes pencerobohan pengganas di Lahad Datu sejak 12 Februari lepas," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan penduduk Kampung Senallang Lama, kira-kira lima kilometer dari pekan Semporna, iaitu lokasi seorang pengganas dibelasah sehingga mati oleh penduduk.
Dalam kejadian itu sekumpulan pegawai dan anggota polis diserang hendap ketika memasuki perkampungan air terbabit untuk menjalankan operasi setelah mendapat maklumat mengenai terdapat kumpulan bersenjata di kawasan berkenaan.
Kejadian pada 8 malam itu menyebabkan enam anggota keselamatan terkorban manakala enam musuh berjaya ditembak mati.
Mengenai penahanan 97 individu yang dipercayai mempunyai kaitan dengan keganasan di Lahad Datu dan Semporna, Hishammuddin berkata jumlah yang sebegitu besar menunjukan kerajaan amat serius dalam soal keselamatan dan keamanan negara. "Jika tindakan tidak dilakukan sekarang, lebih banyak nyawa mungkin terkorban," katanya sambil memberitahu bahawa kesemua mereka masih dalam siasatan.
Beliau berkata akta yang ada mencukupi untuk mengendalikan kes serius seumpama it.u -BERNAMA

Kopitiam Bang Nan

0
sumber :-

Kopitiam Bang Nan


La ni...pemikiran TokDet dah macam JKKK ajer...Hehe!!

Posted: 13 Mar 2013 02:00 AM PDT

Begitulah bila manusia dah nak kat hujung2 usia. Nyanyuk macam budak2. Lebih2 lagi kalu masa ada kuasa banyak buat jahat kat orang. Bukan apa? Takut nanti hilang kuasa masuk dalam penjara. Sabaqlar na....masanya akan tiba jua!!


Surat terbuka kepada Dr Mahathir ― Faekah Husin

13 MAC ― Kenyataan mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed di Klang baru-baru ini saya kira telah melampaui batas dan lebih bersifat liabiliti kepada slogan 1Malaysia yang cuba dibawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Dr Mahathir menuduh kononnya masa depan dan hak keistimewaan orang Melayu serta kesucian agama Islam akan terancam sekiranya Pakatan Rakyat terus berkuasa di Negeri Selangor.
Kenyataan beliau menunjukkan bahawa beliau telah tertinggal jauh dari perkembangan politik tanahair. Dr Mahathir masih menyanyi lagu lama; lagu perkauman dan menakut-nakutkan orang Melayu serta mahu menyegarkan pertembungan kaum setelah bibit-bibit kebencian terhadap kaum dan penganut agama lain beliau tanam di kalangan rakyat di sepanjang 22 tahun pemerintahannya.
Dr Mahathir sepatutnya sedar ketika beliau mengungkapkan kata-kata penghinaan  mengenai agama Islam tersebut, beliau berada di Bandar Di Raja Klang, Bandar kebanggaan Sultan-Sultan di Selangor. Pentadbiran Pakatan Rakyat menyerahkan hal ehwal agama Islam kepada Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tanpa campur tangan politik.
Sesungguhnya, Ketua Agama Islam di negeri ini adalah DYMM Sultan Selangor sendiri dan baginda begitu menjaga kesucian agama Islam serta sentiasa mempertahankan kepentingan umat Islam. Pentadbiran kerajaan negeri pula akur, patuh dan  menghormati apa sahaja keputusan DYMM Sultan Selangor berkenaan kesucian dan pembangunan agama Islam. Mana mungkin di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat kesucian agama Islam boleh terancam. Tohmahan Dr Mahathir ini merupakan keceluparan melampau hatta menghina Institusi Agama dan Raja di negeri ini.
Di Selangor, JAIS memperolehi peruntukan yang paling tinggi di dalam Belanjawan Negeri; melebihi RM130 juta setahun. Dari segi pembangunan, kita telah membelanjakan lebih RM405 juta untuk membina masjid dan sekolah agama dan lebih RM46 juta untuk baik pulih masjid dan sekolah agama sepanjang tempoh 2008-2012. Kita juga telah menaikkan elaun guru-guru Sekolah KAFA dari RM400 ketika pemerintahan Dr Mahathir kepada RM1,300 hari ini. Pengiktirafan yang kita berikan ini antara salah satu cara kita meningkatkan ilmu agama di kalangan anak-anak Melayu Islam sebagai pelaburan modal insan.
Sebaliknya pada zaman pemerintahan Dr Mahathir, Sekolah-sekolah Agama Rakyat dan Sekolah Tahfiz seringkali diugut dengan pembubaran. Pelbagai alasan dangkal yang diberikan Dr Mahathir. Banyak juga kenyataan menghina yang dikeluarkannya ketika itu antaranya; anak-anak Melayu yang bersekolah kebangsaan waktu pagi dan ke sekolah agama sebelah petangnya akan keletihan dan lemah dalam pelajaran. Sedangkan tidak banyak faedah bersekolah agama di sebelah petang, sekadar menghafal doa makan dan masuk tandas sahaja. 
Pada Dr Mahathir, amalan berjaga malam untuk berqiamulail hanya menjadikan anak-anak Melayu ini kurang tidur lantas melemahkan sel-sel otak mereka, lembab dan tercicir di dalam pelajaran. Rakyat di negeri ini masih belum lupa penghinaan tersebut dan jika mahu disebut satu persatu perlakuan Dr Mahathir terhadap agama Islam serta penghinaan terhadap umat Islam, kita sendiri yang akan terasa malu dengan masyarakat bukan Melayu dan bukan Islam kerana ada di antara kita bersikap jelek begitu. Tiba-tiba hari ini Dr Mahathir cuba menjadi jaguh agama.
Memang benar kata-kata seorang ulama terkenal di negara ini yang menyatakan jika seseorang itu telah bergelar "Mantan" ini bermakna kata-kata serta pandangannya sudah tidak relevan lagi. Jangan diambil pusing, elok sahaja dibiarkan melalak tanpa perhatian. Ini sangat bertepatan sekali dengan situasi Dr Mahathir ketika ini. Nampaknya beliau masih berilusi dan mengalami sindrom penafian bahawa beliau sudah menjadi mantan hampir 10 tahun lamanya.   
Dr Mahathir juga membuat tuduhan jahat kononnya nasib orang Melayu akan tergadai jika pembangkang memerintah Selangor. Mahathir perlu tahu Umno adalah pembangkang di Selangor; melatah dan tersasul sememangnya sifat seorang mantan 10 tahun yang gagal menerima hakikat bahawa kuasa sudah bukan miliknya lagi.
Kita tidak menafikan Dr Mahathir meneruskan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang matlamat asalnya membantu orang Melayu. Malangnya dasar itu ternyata gagal dalam pelaksanaannya kerana agihan kekayaan yang tidak adil dan tidak telus. Amalan kronisme; memperkaya suku sakat sangat berleluasa dan "dihalalkan" atas dasar menjaga kepentingan Melayu. Sasaran 30 peratus ekuiti orang Melayu tidak tercapai kerana salah guna kuasa dan kecurangan yang diamalkan. 
Hanya segelintir Melayu yang mempunyai hubungan dengan pemimpin Umno menikmati keistimewaan tersebut manakala masyarakat Melayu teramai ketinggalan dan kekal di takuk lama. Pada Dr Mahathir, Melayu bererti Halim Saad, Tajudin Ramli, Syed Mokhtar dan beberapa kerat nama lagi termasuk Mokhzani dan Mukhriz Mahathir. Adakah yang dimaksudkan Dr Mahathir menjaga kepentingan Melayu adalah untuk menjaga kepentingan segelintir nama di atas?
Bukan dasar kita membongkar apa yang telah dilakukan Umno sepanjang pemerintahan mereka di Selangor. Kita maklum kerana kerakusan mereka merompak hasil negeri ini maka mereka terhukum pada 2008. Namun, tuduhan melampau Dr Mahathir menjadikan saya teruja untuk mendedahkan sedikit apa yang dikatakan "menjaga kepentingan Melayu" itu. Melalui semakan rambang, kita dapati ratusan ekar tanah dimiliki Umno Selangor atas dasar Melayu dan Bumiputera. Apabila perkara ini didedah di Dewan Negeri Selangor baru-baru ini, mereka dengan angkuh mengatakan apa salahnya mereka mengambil tanah rakyat ini kerana kononnya merekalah yang telah membangunkan negeri ini !!
Ratusan ekar tanah mereka perolehi hanya dengan membayar premium paling minima RM100 setiap ekar. Kebanyakan tanah tersebut kini telah dimajukan dan dijual dengan harga ratusan juta kepada syarikat swasta yang bukan milikan Bumiputera. Saya tidak bermaksud mempersoal pemilikan tanah oleh bukan bumiputera tetapi sikap hipokrasi Umno begitu menjengkelkan. Peliknya, ketika menjual hartanah tersebut kepada syarikat swasta dengan keuntungan berlipat ganda, tidak pula mereka bertempek "Hidup Melayu"!! Mengapa Dr Mahathir tidak menghalang pimpinan Umno ini dari menggadai tanah-tanah orang Melayu ini kepada orang bukan Melayu? Mana perginya kedaulatan, maruah dan harga diri orang Melayu yang dilaung-laungkan?
Kita juga mendapati ketika pemerintahan Umno di Selangor, ribuan ekar Tanah Rezab Melayu yang terletak di bandar telah ditarik keluar dan dijadikan milikan bebas. Diganti pula dengan tanah di hujung kampong seperti di Panchang Bedena, Sabak Bernam serta di Hulu Selangor. Maka terletaklah Tanah Rizab Melayu jauh dari kota kerana pada Umno, orang Melayu layaknya hidup terperosok di kampung-kampung. Kerana itu jugalah, apabila kerajaan Pakatan Rakyat berusaha meningkat taraf hidup orang Melayu dengan memberi peluang memiliki aset bertaraf dunia seperti pembangunan Datum Jelatek, hiruk pikuk Umno membantah pembangunan tersebut. Umno mahu Melayu kekal berniaga di warung-warung dengan bermentaliti pemilik gerai. 
Dr Mahathir juga antara manusia yang bertanggungjawab memperkenalkan konsep penswastaan di negara ini. Seperti DEB, penswastaan juga bermatlamat murni namun pelaksanaan tempang dan curang telah menjadi beban kepada rakyat tetapi syurga kepada kroni dan pimpinan Umno. Contoh terdekat bagi negeri Selangor ialah penswastaan konsesi air. Meskipun tidak mempunyai kepakaran dan kemampuan kewangan namun oleh kerana beliau adalah Bendahari Umno Selangor, seorang Melayu maka konsesi industri air yang bernilai berbilion ringgit diserahkan kepadanya. Akhirnya beliau menikmati kekayaan melampau di atas kesengsaraan rakyat menanggung bil air yang tidak setimpal dengan perkhidmatan yang diberikan. Tidak terdengar satu ayatpun dari Dr Mahathir ketika rakyat Selangor berjuang berhabisan mempertahankan hak air mereka. Dr Mahathir berpura-pura seolah-olah hidup di dunia berbeza.
Mana pergi suara Dr Mahathir ketika kita membongkar pengkhianatan Umno yang memberikan ribuan ekar tanah serta ratusan juta ringgit kontrak kepada Tan Sri Chan Ah Chai melalui Syarikat Kumpulan Talam? Mengapa Mahathir senyap sunyi apabila kita dedahkan Talam berhutang RM392 juta kepada rakyat Selangor hampir sedekad lamanya dan gagal dituntut oleh Umno? Tahu atau tidak Dr Mahathir bahawa kerajaan Pakatan Rakyat yang mempunyai kekuatan politik untuk mengutip hutang-hutang tersebut? Sedarkah Dr Mahathir kerajaan Pakatan Rakyat telah pulangkan jumlah RM390 juta tersebut kepada rakyat miskin di negeri ini yang sebahagian besar adalah orang Melayu? Tidak terbayang di minda kita bagaimana beliau boleh menuduh Pakatan Rakyat akan menghancurkan orang Melayu kecuali kita menerima hakikat bahawa faktor usia telah melemahkan daya pemikiran beliau.
Seawalnya saya cuba untuk tidak mengingati kerosakan yang telah dilakukan Dr Mahathir pada kebanyakan institusi penting Negara selama 22 tahun pemerintahannya. Polis, Kehakiman, Perkhidmatan Awam menjadi kucar kacir dan hilang intergriti. Tetapi memandangkan beliau ghairah untuk beraksi selaku "de facto" Perdana Menteri mungkin kerana Perdana Menteri hari ini begitu lemah dan gagal maka rakyat terutama orang Melayu yang "mudah lupa" perlu diingatkan bahawa insan bernama Mahathir yang telah memporakperandakan kesatuan orang Melayu khusus ketika peristiwa hitam Badan Kehakiman 1988 dan insiden Mata Lebam 1998.
Ini belum lagi menyentuh bagaimana Malaysia kehilangan berbilion ringgit dalam permainan mata wang oleh orang kepercayaan beliau yang kini memegang jawatan Timbalan Menteri Kewangan. Pendedahan Barry Wain (mendiang) dalam bukunya bahawa ketika pemerintah Dr Mahathir, Malaysia kehilangan sekurang-kurangnya RM100 billion kerana rasuah dan salah guna kuasa masih gagal dijawab oleh beliau sehingga ke hari ini.
Malah perkara terbaru yang begitu serius ialah apabila Siasatan Suruhanjaya DiRaja Kewarganegaraan Sabah mendedahkan penglibatan langsung Dr Mahathir menjual kewarganegaraan kepada bangsa asing (yang pastinya bukan Melayu) semata-mata mahu kekal berkuasa. Tanpa rasa malu mahupun berdosa terhadap rakyat dan bangsa Malaysia Dr Mahathir mengakuinya dan sanggup pula mengheret Almarhum Tunku Abdul Rahman ke dalam isu tersebut.
Rasanya tiada perkataan yang sesuai dan layak diungkapkan terhadap insan bernama Mahathir ini apabila kita mengimbau segala kerosakan yang telah dilakukannya. Jauh di sudut hati saya terfikir, pastinya Dr Mahathir bersyukur Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah dimansuhkan di negara ini. Kekadang terdetik juga, alangkah baiknya jika sebaliknya .. !!!
* Faekah Husin ialah setiausaha politik kepada mentri besar Selangor
* Ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mewakili pandangan The Malaysian Insider.

RAKYAT MARHAEN

0
sumber :-

RAKYAT MARHAEN


Tian pleads not guilty to Sedition charges: Najib putting Umno above the govt - lawyers

Posted: 13 Mar 2013 09:28 PM PDT

Tian pleads not guilty to Sedition charges: Najib putting Umno above the govt - lawyersMP for Batu Tian Chua has pleaded not guilty to Sedition charges pressed against him by Prime Minister Najib Razak's government for allegedly linking the ruling Umno party to the Lahad Datu intrusion.
"These are politically-motivated charges and I will clear my name through the court," Tian said as he pleaded not guilty.
His lawyers, Latheefa Koya and N Surendran, minced no words in his defence. Calling it a gross abuse of power and process of the judicial processes, they slammed the Najib administration for putting Umno above the the government.
"How can you use the Sedition Act? The Sedition Act is meant to be used against those who try to destabilize the government. Umno is a political party. This is clearly a politically-motivated case. It is a dirty trick and Umno has turned nasty," N Surendran told reporters when emerging from the court room.
Bail was set at RM5,000-00. Flanked by supporters, lawyers and colleagues from his PKR party, Tian also slammed the authorities for picking on him.
"It is like they are not sure what to do," Tian had told Malaysia Chronicle as he was whisked into the courtroom.
The case was due to start at 9m at the Jalan Duta Court Complex, but only began around 11.30am.

Conspiracy there was but against whom?
Read More / Baca Lagi >>

Tian Chua mengaku tak bersalah tuduhan hasutan

Posted: 13 Mar 2013 09:22 PM PDT


Naib presiden PKR Tian Chua hari ini mengaku tidak bersalah bagi tuduhan mengikut akta hasutan atas satu kenyataan yang mengaitkan Umno dengan krisis di Lahad Datu – yang didakwa dikeluarkannya.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan ikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin ke atas MP Batu itu.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 atas kenyataan yang didakwa disebutnya pada 11 pagi, 1 Mac lalu.

Tian diwakili N Surendran, Latheefa Koya, William Leong, Eric Paulsen dan dua lagi peguam.

3 SNIPER SULU DITEMBAK MATI VAT69

Posted: 13 Mar 2013 09:15 PM PDT



BARU-BARU ini, Komando 69 telah berjaya menjejaki dan telah menembak mati 3 orang pengganas Sulu iaitu (2) lelaki dan (1) perempuan. Ketiga-tiga mereka ini adalah penembak tepat atau sniper bagi kumpulan pengganas Sulu yang lengkap bersenjata sniper rifle! Tentera kita perlu meningkatkan kewaspadaan kerana dipercayai masih ramai lagi penembak tepat yang bersembunyi! (Gambar Ehsan VAT 69)

Sabah : Filipina gesa Malaysia selesai konflik di PBB

Posted: 13 Mar 2013 09:05 PM PDT

MANILA - Jabatan Hal Ehwal Luar Filipina (DFA) menggesa Malaysia mengadakan dialog dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menyelesaikan konflik di Sabah.
Media ABC-CBN News melaporkan, Filipina turut mahu mengadakan perbincangan terhadap dakwaan keganasan dilakukan anggota keselamatan ke atas penduduk Filipina di Sabah.

Jurucakap DFA, Raul Hernandez berkata, pada masa kini, pihaknya sedang melihat bagaimana Malaysia bertindak balas terhadap gesaan PBB dalam menyelesaikan konflik itu.

"Kerajaan masih menunggu laporan dakwaan penderaan dilakukan anggota keselamatan Malaysia terhadap rakyat Filipina dan pengikut Kiram," katanya.

Menurutnya, sebelum Filipina boleh bertindak ke atas tuduhan itu, kami mahukan dakwaan itu ditandatangani dan disahkan oleh mangsa itu sendiri.

"Kerajaan kini sedang mencari akses kepada tahanan Filipina di Malaysia," katanya.
Read More / Baca Lagi >>

Media Filipina dilarang ke Sabah bimbang 'salah lapor'

Posted: 13 Mar 2013 09:03 PM PDT

KUALA LUMPUR: Malaysia dilaporkan telah mengeluarkan arahan untuk melarang wartawan Filipina daripada memasuki Sabah untuk melaporkan perkembangan di Lahad Datu.

Beberapa portal berita Indonesia dan Filipina menyebut larangan tersebut diumumkan Menteri Pertahanan Malaysia Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Selasa lalu kepada sebuah stesen radio yang berpangkalan di Sabah pada Selasa lalu.

Zahid dilaorkan berkata keputusan itu dibuat untuk mengelakkan "laporan yang salah" terhadap keadaan yang berlaku di Lahad Datu itu.

Beliau berkata Putrajaya tidak mahu wartawan Filipina untuk "menukar" cerita yang  hanya akan "menjejaskan ketegangan hubungan" antara Putrajaya dan Manila.

Difahamkan sebelum ini, beberapa wartawan Filipina yang sudah berada di Sabah namun tidak pasti apakan tindakan terhadap mereka selepas pengumuman larangan terbaru ini.

Larangan tersebut dipercayai ada kaitan dengan beberapa laporan media Filipina khususnya Philippine Daily Inquirer yang mendakwa pasukan keselamatan bertindak kejam terhadap warga Filipina semasa operasi mengusir pengganas Sulu di Sabah baru-baru ini.
Read More / Baca Lagi >>

Najib risks infamy with alleged Sabah abuses, Philippine writer warns

Posted: 13 Mar 2013 09:00 PM PDT


Najib takes a picture of ministers and the chief of defence forces after his visit to Felda Sahabat March 7, 2013. — Reuters picKUALA LUMPUR, March 14 ― Datuk Seri Najib Razak risks joining a human rights rogues' gallery if Malaysia continues to allegedly maltreat Filipinos in Sabah amid the armed Sulu conflict there, warned a Manila Standard Today (MST) opinion piece today.
Atty. Harry Roque Jr, the columnist from the Philippine newspaper, told Prime Minister Najib to put a stop to such "crimes against humanity", lest the latter joined the ranks of former despots such as Saddam Hussein and Slobodan Milosevic as international criminals.
"It's increasingly becoming clear that Malaysian authorities have no regard whatsoever for their duty under international human rights law to protect and promote the right to life of the Filipinos in Sabah, and their right to a judicial determination of guilt before the imposition of the death penalty," Roque wrote on MST's website today.
"But Malaysia better think twice before it proceeds to commit further criminal acts under international law," he added.
The Philippine media has reported allegations of abuse and arbitrary killings during raids by the Malaysian authorities to hunt down Sulu sympathisers, since some 200 armed followers of the Sulu sultanate invaded Lahad Datu, Sabah, last month.
Read More / Baca Lagi >>

In Philippines, fears of refugee crisis from Sabah action

Posted: 13 Mar 2013 08:59 PM PDT



Soldiers patrol the area of Sungai Nyamuk, in Lahad Datu March 12, 2013.—Handout image provided by the Ministry of DefenceKUALA LUMPUR, March 14 ― There is concern that a humanitarian emergency may be brewing should Malaysia continue to allegedly target Filipinos in Sabah as part of security forces' hunt for Sulu militants, according to an editorial carried by The Philippines Star today.
Yesterday, Philippine President Benigno Aquino III was reported to have ordered government officials to stock up on food supplies and step up humanitarian support to Filipinos ― including illegal emigrants seeking better jobs ― who have started returning to the republic by the hundreds since last Friday.
The directive came amid allegations of human rights abuses on Filipinos in Sabah, including reports of alleged extrajudicial killings by Malaysian's security forces. To date, no evidence of the violations has been produced, with Putrajaya calling the claims a "fabrication".
"Down in Tawi-tawi, the beginnings of what could be a massive exodus of Suluks from Sabah is evident. Returning Filipinos, many with nothing more than the clothes on their backs, are coming in by the boatload. As a measure of their despair, two Filipinos were found by Navy patrol craft frantically paddling a small boat across the sea," columnist Alex Magno wrote in the opinion piece for The Philippines Star.
Read More / Baca Lagi >>

Porak-peranda: Muhyiddin dicabar dedah dokumen

Posted: 13 Mar 2013 08:56 PM PDT


KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mendesak Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengambil tindakan terhadap Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kerana melemparkan fitnah terhadap Pakatan Rakyat (PR) dengan tuduhan PR berusaha menggagalkan Pilihanraya Umum ke-13 dengan mewujudkan keadaan porak peranda.

"DPPM menganggap tuduhan TPM terlalu berat dan fitnah serta berunsur hasutan bagi menimbulkan ketegangan serta kegelisahan dalam masyarakat," kata Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, sebagai pemimpin nombor dua negara, kenyataan Muhyiddin boleh mencetuskan suasana panik dan penafsiran yang pelbagai dari kalangan masyarakat.

"Apakah TPM tidak berfikir dahulu sebelum bercakap dengan memikirkan implikasi yang mungkin akan diterima terhadap masyarakat khususnya pemimpin Pakatan Rakyat daripada ucapan beliau?

"Apa akan jadi sekiranya masyarakat negara ini benar-benar mempercayai kenyataan beliau dan akan terus mengambil langkah negatif terhadap PR seperti membuat provokasi atau tindakan-tindakan ganas yang lain?" tanya Riduan.
Read More / Baca Lagi >>

Militants call for end to Sabah violence in rally at KL embassy

Posted: 13 Mar 2013 08:51 PM PDT

By
 
An estimated 200 protesters rallied at the Malaysian embassy calling for an end to the violence in Sabah. MATIKAS SANTOS

MANILA, Philippines – Protesters rallied in front of the Malaysian Embassy Thursday calling on the government to end the violence in Sabah that has, so far, claimed the lives of over 50 people.
The protesters, carrying placards that read "Stop the Killings", "Humanitarian Ceasefire Now," were from the Sanlakas partylist, Bukluran ng Manggagawang Pilipino (BMP) and Partido Lakas ng Masa (PLM).
They also placed red handprints on a tarpaulin that said "PM Najib, Pres. Noynoy: There's Blood in Your Hands! Humanitarian Ceasefire Now!" referring to Malaysian Prime Minister Najib Razak and Philippine President Benigno Aquino III.

PENGGANAS TANDUO @ ASKAR SYAITAN SULU?

Posted: 13 Mar 2013 08:43 PM PDT


KLIP VIDEO ini menunjukkan Jenderal Hj. Musa Abdulla yang mengetuai 'Kumpulan Pengganas Sulu' di Tanduo, Tungku dan Kg Simunul, Semporna yang berselindung di sebalik 'Tentera Sultan Sulu; dipercayai terbunuh dalam pertempuran dengan pihak berkuasa Malaysia. Video ini juga memaparkan seorang lelaki yang menerima topi daripada Hj. Musa merupakan 'Tali Barut' pengganas. Video ini diperolehi daripada salah seorang pengganas yang berjaya dibunuh. Kedengaran dalam perbualan mereka ada menyebut "LAHAD DATU". Bagaimanapun dipercayai rakaman ini dibuat sebelum berlakunya pertempuran dengan pihak berkuasa Malaysia.

Ada Berani : TPM digesa dedah dokumen rancangan 'porak-peranda'....!!! Jika tidak kena saman fitnah tau...???

Posted: 13 Mar 2013 08:35 PM PDT

Pemuda PAS mendesak Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mendedahkan butiran dokumen yang didakwa mempunyai rancangan pembangkang untuk menggagalkan pilihan raya melalui keadaan porak-peranda.

"Sekiranya beliau gagal mengemukakan bukti bahawa ada usaha Pakatan Rakyat untuk mencetuskan suasana porak peranda, Pemuda PAS tidak teragak-agak untuk mendesak pemimpin Pakatan mengemukakan saman fitnah terhadap beliau," kata ketua penerangannya Riduan Mohd Nor.

Bernama semalam melaporkan Muhyiddin sebagai mendedahkan rancangan pembangkang untuk menggagalkan pilihan raya umum ke-13 dengan mewujudkan keadaan porak-peranda di negara ini.

Beliau dilapor sebagai berkata, daripada maklumat beberapa dokumen yang boleh dipercayai, pembangkang dipercayai merancang untuk berbuat demikian kerana gementar dengan sokongan rakyat kepada BN yang sudah mula meningkat.

Aquino resists pressure to boot Malaysia from peace talks

Posted: 13 Mar 2013 08:29 PM PDT

Aquino speaks during a news conference on the Sabah invasion, at the Malacanang presidential palace in Manila February 26, 2013. — Reuters picKUALA LUMPUR, March 14 ― Allegations of human rights violations against Filipinos in Sabah have stirred opposition towards Malaysia as the facilitator for peace talks between Manila and the Moro Islamic Liberation Front (MILF), according to Manila Standard Today (MST).
The Philippine newspaper, however, reported today a spokesman for Philippine President Benigno Aquino III as saying that the Philippines would not replace Malaysia, which has been brokering peace talks between the Philippines and the Muslim rebel group since 2001.
"We are close to an agreement and we have not received any notice. There's no reason for us to change the facilitator," presidential spokesman Edwin Lacierda was quoted by MST's online site as saying.
"They (Malaysia) have been very helpful in coming up with a framework agreement for peace, not only for MILF but for the entire Muslim Mindanao. Let's be clear: This is not a peace just for the MILF; this is a peace for all Muslim Filipinos and that includes the Royal Sultanate, that includes the Moro National Liberation Front, and all of Muslim Mindanao," he added.
The Philippine media has reported allegations of abuse and arbitrary killings during raids by the Malaysian security forces to hunt down Sulu sympathisers, since armed followers of the Sulu sultanate invaded Lahad Datu, Sabah, last month.
Read More / Baca Lagi >>

Lahad Datu: Dr Aziz Bari turut pertikai kelewatan hantar tentera

Posted: 13 Mar 2013 08:27 PM PDT

Aziz Bari 02KUALA LUMPUR 14 Mac: Pakar undang-undang, Profesor Dr Abdul Aziz Bari turut mempertikai kelewatan kerajaan menghantar pasukan tentera dalam menangani situasi di Lahad Datu, Sabah.
Menurut Aziz, alasan kononnya kerajaan perlu akur terhadap Konvensyen Geneva 1949,  adalah tidak berasas.
Ia ekoran kenyataan Asisten Ketua Staf Perkhidmatan Anggota ATM, Mejar Jeneral Datuk Abdul Aziz Ibrahim 4 Mac lalu yang mendakwa Malaysia perlu mematuhi undang-undang antarabangsa itu, dalam menangani pencerobohan.
Bagaimanapun menurut Aziz, konvensyen Geneva hanya merujuk pada isu-isu kemanusiaan berhubung tawanan perang, termasuk kaedah bagaimana pihak yang tidak bertempur (non combatant) perlu ditangani.
"Ia bukan halangan kepada penggunaan tentera dalam menangani masalah termasuk pencerobohan asing.
"Dalam konteks Sabah, undang-undang berkenaan tidak relevan. Apa yang perlu adalah pihak tentera khususnya, tidak melakukan kekejaman dan tindakan di luar batas kemanusiaan sewaktu menjalankan tugas dan misi mereka," kata Aziz dalam kiriman email kepada keadilan daily.
Kenyataan Aziz itu juga susulan kenyataan bekas Timbalan Panglima Tentera Darat, Leftenan Jeneral (B) Datuk Ghafir Abdul Hamid yang mengatakan kerajaan mengambil masa  iaitu 23 hari untuk menangani isu itu.
Read More / Baca Lagi >>

Mahkamah kecoh, polis cuba tahan Tian Chua sebelum didakwa

Posted: 13 Mar 2013 07:48 PM PDT

KUALA LUMPUR 14 MAC: Suasana menjadi kecoh di kafetaria Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pagi ini apabila polis tiba-tiba menyerbu untuk menahan Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua walaupun belum dicaj apa-apa tuduhan.
Kejadian berlaku kira-kira jam 9.45 pagi ketika Tian baru selesai bersarapan bersama kumpulan peguam di kafetaria aras bawah bangunanan mahkamah.
Beliau tiba-tiba didatangi beberapa polis untuk menahannya di lokap mahkamah.
Polis berkenaan dari pasukan siasatan Johor Baharu yang menyiasat keterangan berhubung kes kenyataan Tian yang diputar belit media kawalan Umno, baru-baru ini.
"Kami membantah tindakan polis itu, untuk apa polis mahu tahan Tian? Ini adalah cubaan untuk memalukannya," tegas peguam, Latheefa Koya.
Tian dijadualkan menghadapi dakwaan di bawah Seksyen 4, Akta Hasutan 1948 pada jam 9 pagi ini.
Bagaimanapun, sehingga kini mahkamah belum memaklumkan kepada peguam sebarang maklumat berkaitan prosiding.
"Tanya pada polis, ada tak mana-mana pemimpin Umno yang ada kes jenayah lebih besar ditahan atau digari apabila mereka ke mahkamah? Tindakan itu membuktikan dakwaan ke atas Tian bersifat politik," kata Latheefa.
Para penyokong yang hadir turut tidak puas hati terhadap tindakan polis itu.

Lahad Datu: Bebalisme Umno berdepan PRU13

Posted: 13 Mar 2013 07:44 PM PDT

Ahmad Lutfi Othman,

Tarikh PRU13 hampir tidak teranjak lagi. Episod hitam di Lahad Datu dan Semporna juga sukar menjarakkannya. Najib Razak memang tiada pilihan, tersepit dalam dilema, petanda kurang yakin dan gelabah untuk mendapatkan semula mandat rakyat.

Beliau merupakan Perdana Menteri paling lama bertakhta melalui sokongan ramai kepada pendahulunya (Abdullah Ahmad Badawi). Sebelum ini setiap perdana menteri baru berusaha seawal mungkin mengadakan pilihan raya seawal bagi mengesahkan kedudukannya.

Sepatutnya Najib memanggil sidang khas Parlimen, menunjukkan setiakawan seluruh rakyat menyokong penuh pasukan keselamatan mempertahankan kedaulatan negara, mengutuk pencerobohan, sekali gus memberikan perhargaan kepada perwira yang terkorban, serta membantu keluarga yang ditinggalkan, terutama memastikan anak-anak malang itu mendapat pendidikan sehingga ke universiti.

Dan bukannya terus menunjukkan kerendahan budi memainkan politik kebencian dengan mengekspolitasi kenyataan Ahli Parlimen Batu, Tian Chia secara cukup melampau. Walhal Naib Presiden KeADILan itu sudahpun membuat penjelasan di atas kenyataan awalnya yang menimbulkan kontroversi itu.

Reaksi Menteri Dalam Negeri, Hishammuddin Husein di rumah salah seorang balu perajurit yang terkorban jelas menyerlahkan dendam dan amarah tidak terkawal.

Begitu juga dengan respons melulu Timbalan Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar terhadap siasaran ke atas Tian Chua, dengan menegaskan pihak polis tidak akan melepaskannya dengan mudah. "Mana boleh lepas?" katanya.

Read More / Baca Lagi >>

PLACE FOR SABAH IN FLAG SOUGHT

Posted: 13 Mar 2013 07:36 PM PDT



By : VINCENT CABREZA
EMMANUEL OSORIO, 71, spent his years advocating that Mindanao Muslims and indigenous Filipinos are entitled to a ninth ray on the flag. This week, he introduced a star on a proposed flag with a sun that has nine rays, in case Sabah actually becomes Philippine territory. VINCENT CABREZA/INQUIRER NOTHERN LUZON
BAGUIO CITY—There's a fourth star on a redesigned Philippine flag for Sabah, courtesy of a movement that has campaigned for changes in the national banner for four decades to include a ninth ray of its sun to represent Muslims and indigenous Filipinos.
The Ninth Ray, a historical reform movement born in 1969 at the University of the Philippines in Diliman, Quezon City, believes that the flag must not only portray the freedom the country won through a revolution, but also the freedom that was preserved by Muslims and indigenous peoples.
Author Emmanuel L. Osorio, one of Ninth Ray movement's founders, said the minority groups were not colonized and must be honored with a symbol like a ninth ray so "we can be one nation."
He said a flag symbolizing reconciliation could end the conflicts in Mindanao and among indigenous Filipinos.
Flag symbols
Read More / Baca Lagi >>

Rafizi: Kenyataan Musa Hitam 'testimoni' manifesto PR realistik

Posted: 13 Mar 2013 07:23 PM PDT

KUALA LUMPUR - Kenyataan bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam kelmarin bahawa negara tidak akan muflis jikapun Pakatan Rakyat (PR) memerintah sebenarnya satu 'testimoni' yang dasar perikatan itu adalah realistik, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

Menurut Rafizi, manifesto Pilihan Raya Umum ke-13 PR boleh diguna pakai dan tidak menunjukkan akan berdepan masalah negara boleh bankrap atau muflis jika ia dinilai secara objektif dan jujur.

Malah kata beliau, jika manifesto PR diteliti sepertimana yang dinilai oleh Musa, yang juga bekas Timbalan Presiden Umno, ia tidak menunjukkan negara akan muflis.

Rafizi berkata, sekiranya dalam tempoh dua tahun kerajaan Barisan Nasional (BN) membelanjakan lebih daripada jumlah diluluskan iaitu RM44 bilion, sudah tentu PR mampu menanggung RM45 bilion yang diperlukan untuk menunaikan janji-janji dalam manifesto itu yang dilancarkan 25 Februari lalu.

"Kalau kita tengok (manifesto PR) angka-angkanya begitu jelas, saya kira sudah tentu tiada siapa pun kata ia akan mufliskan negara.

"Cuma soalnya, apabila tidak ada kesediaan daripada pihak Umno dan BN untuk berdebat dan berdepan dengan kita secara ikhlas dan membincangkan berkenaan angka-angka itu (pecahan perbelanjaan)," katanya kepada Sinar Harian Online ketika ditemui pada Forum Manifesto Rakyat di sini, malam tadi.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan Musa yang mengatakan negara tidak akan bankrap meskipun diperintah oleh PR.
Read More / Baca Lagi >>

Tian Chua didakwa di mahkamah untuk sorok kegagalan kerajaan dalam Tragedi Lahad Datu

Posted: 13 Mar 2013 07:21 PM PDT

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menyatakan sokongan penuh kepada YB Tian Chua yang akan didakwa atas Seksyen 4 Akta Hasutan 1948 di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pagi hari ini.
SAMM percaya YB Tian Chua tidak bersalah berdasarkan kenyataan langsungnya dan manipulasi media yang dibantu oleh fitnah jahat blog pro-Umno menjadi punca kebencian yang ditimbulkan.
SAMM ingin mengingatkan semua bahawa perkara pokok yang menjadi punca tragedi berdarah di timur Sabah adalah kelemahan dan kesilapan kerajaan Umno menjaga kedaulatan negara.
Ia bermula apabila ratusan askar Sulu menembusi 4 agensi maritim negara untuk sampai ke Tg Labian dan seterusnya mara ke Kg Tandou.
Penceroboh ini juga diberi selama tiga minggu masa eksklusif untuk 'rundingan' dengan pihak keselamatan sedangkan tindakkan awal pasti mampu mengekang kehilangan banyak nyawa anggota keselamatan.
Akhirnya konflik ini berlanjutan dengan jumlah yang terkorban meningkat saban hari.
Apabila majoriti rakyat Malaysia mempersoal beberapa perkara sehingga timbul pelbagai spekulasi, kerajaan Umno mentafsir mereka ini sebagai biadap dan tidak patriotik.
suluNamun halangan media tempatan dan antarabangsa untuk membuat liputan di Lahad Datu adalah punca sebab spekulasi tumbuh melata, termasuklah pandangan YB Tian Chua.
Segala berita dari timur Sabah dibuat melalui Ketua Polis, Ketua Angkatan Tentera dan Menteri Umno, sedangkan sumber ini tidak cukup telus kerana ia berlandas perang saraf bagi menghadapi musuh.
Tindakan menghalau wartawan Al-Jazeera dari lokasi konflik masih menjadi tanda tanya. Di mana jua berlaku konflik antarabangsa khususnya yang melibatkan tembakan dan letupan bom, sudah tentu ada 'war correspondent' atau wartawan perang.
Read More / Baca Lagi >>

Sultan Kiram III Rules Out ‘Disengagement’ From Sabah

Posted: 13 Mar 2013 07:14 PM PDT

By: Edd K. Usman
ROXAS WITH SABAH REFUGEES – Department of the Interior and Local Government Secretary Mar Roxas II (left) talks to young refugees in Bongao Port, Tawi-Tawi, on March 13, 2013. The children were among a group of Filipino refugees who arrived from Sabah aboard a Philippine Navy ship. (Nonoy E. Lacson) 
 
MANILA, Philippines --- Sultan Jamalul Kiram III of the Sultanate of Sulu yesterday ruled out his followers' "disengagement" from Sabah as earlier floated by Interior and Local Government Secretary Mar Roxas II.
Last Monday, Roxas met with Bantilan Sultan Esmail Kiram III at Camp Crame in Quezon City to discuss the Sabah standoff.
After that meeting, Roxas held a press conference and revealed that an agreement has been reached for the Filipinos' "disengagement" from Sabah.
The Department of Foreign Affairs (DFA), through spokesman Raul Hernandez, said yesterday that the "disengagement" plan was already communicated to Malaysia and government is waiting for its response.
But in a separate press conference held by Esmail, he made no mention of the "disengagement," but revealed that he put forward "plans and strategies" without providing details.
Even Kiram III, who approved of Esmail's meeting with Roxas, said his brother never mentioned about such "disengagement."
"No, no, no," was his report when asked if his brother told him about the "disengagement" plan.
He likened the standoff to a baseball game.
"Kumbaga sa baseball, nasa third base na ako, bakit pa ako aalis, mag-back out pa ako?" Kiram III asked as he reiterated that there will be no disengagement. (Like in baseball, I am already on third base. Why should I get out? Would I back out?)
Read More / Baca Lagi >>

UN needed to solve Sabah problems

Posted: 13 Mar 2013 07:07 PM PDT

UN involvement will allow Sabahans to re-visit the Malaysia Agreement, the 20-Point Agreement and the Inter-Governmental Committee (IGC) Report.

By Jeffrey Kitingan
Now that the situation in Sabah has attracted the attention of the United Nations whose secretary-general (Ban Ki-moon) has urged the Malaysian government to find an amicable solution, the government should take the opportunity to invite the UN to facilitate a total and complete solution of the Sabah issue.
The internal security problems and international issues facing Sabah, including the claim on Sabah by the Philippines or Sulu, which had culminated in the Lahad Datu bloodbath require a long-term diplomatic and political solution, not a military one.
The persistent longstanding Sabah claim by Manila and Sulu and the military altercation in Lahad Datu have clearly demonstrated that Sabah is not safe.
This insecurity is against the promise of security to us before the formation of Malaysia.
In addition, the armed intrusion can be attributed directly to the Umno-Barisan Nasional government which had helped, supported, armed and trained the armed insurgency in Southern Philippines and the wanton issuance of ICs to foreigners for the purpose of increasing Umno's vote bank to ensure its victory in the general elections.
After gaining a foothold in Sabah, Umno, in cahoots with the Election Commission, started gerrymandering with electoral boundaries to fully benefit from its new-found members and voters.
Is it a wonder that now Umno calls Sabah its fixed deposit?
Read More / Baca Lagi >>

Malaysia Negara Selamat...!!!!

Posted: 13 Mar 2013 07:02 PM PDT

匪藏萬撓

匪藏萬撓康情公園劫遊客‧奧地利姐妹抗匪被砍成血人

  • 奧地利籍姐妹被劫匪砍致渾身是血跑下山求救。(圖:星洲日報)
1 of 7
(雪蘭莪‧萬撓13日訊)幽靜的萬撓康情公園暗藏歹徒,遊客頻頻中招;日前一對奧地利姐妹被洗劫,更被刀匪砍傷,渾身浴血逃下山。
一名到瀑布戲水錢包失竊的本地遊客,曾在後山一處發現逾百個被丟棄的錢包,由此可見歹徒之猖獗情況。
據瞭解,由於山路四通八達,熟悉地理環境的歹徒輕易逃逸。
知情人士披露,上個月20日,一對奧地利籍姐妹於上午約10時,爬到第7層瀑布時遇上獨行刀匪,練過跆拳道的姐妹雖然頑抗,但不敵刀匪。51歲的姐姐左右雙臂均被砍傷,傷口深可見骨;妹妹(50歲)則右手臂與手指被割傷,血如泉湧,並痛失護照與財物。
刀匪得手後往山上逃去,而受傷的姐妹則負傷下山,30分鐘後才在山腳遇上清潔工人而獲救。
知情者說,這對姐妹全程用手緊壓傷口,因為一鬆手,皮肉就整片掉下來,搖搖欲墜,情況駭人。
"我們要報警,她們卻大喊不要警察,而要救傷車。"
在場者目賭姐妹的傷勢和渾身是血的情景無不感擔心,唯恐自己也會成為下一個受害者。
曾一天內肇4宗連環劫案
Read More / Baca Lagi >>

1990 : Kerajaan Kelantan Akan Bangkrap Dalam 100 Hari Pertama - UMNO

Posted: 13 Mar 2013 05:42 PM PDT

Inilah prediksi keramat yang telah dibuat oleh pemimpin2 UMNO sewaktu PAS mula2 ambil tampuk pemerintahan Kelantan pada tahun 1990.

Seluruh jentera propaganda BN pada waktu itu diselia supaya menyiarkan prediksi propaganda ini. Ramai rakyat Malaysia terpengaruh dan termakan dengan cerita ini.

Tidak kurang rakyat Malaysia yang tertunggu-tunggu pengakhir 100 hari tersebut untuk melihat negeri KElantan bangkrup dan terpaksa gulung tikar.

Betapa marahnya UMNO dalam tahun 1990 itu kerana pertama kali dalam sejarah Malaysia, UMNO kalah di semua kerusi di Kelantan, baik Parlimen mahupun DUN.

Semua calon UMNO yang bertanding di Kelantan pada tahun 1990 kalah jatuh tersembam menyembah bumi.

Barangkali di atas kemarahan itu, prediksi yang di atas diungkapkan oleh ramai pemimpin2 UMNO pada masa itu.

Malahan, mantan Presiden UMNO pada masa itu pun membuat kenyataan yang sama yakni kerajaan Kelantan akan bankrap dalam 100 hari pertama.


Namun, pada hari ini dalam tahun 2013, PAS masih memerintah Kelantan dan negeri Kelantan tidak pernah bangkrup walau sekali pun

KALAU PR PERINTAH NEGARA BANGKRAP
Read More / Baca Lagi >>

Tian Chua to be charged under Sedition Act Today : Will Anwar be NEXT?

Posted: 13 Mar 2013 05:34 PM PDT

Tian Chua to be charged under Sedition Act on Thursday: Will Anwar be NEXT?MP for Batu Tian Chua will be charged under the Sedition Act for remarks allegedly made in connection to the Lahad Datu intrusion.
"This is a classic case of hypocrisy of the highest order. The Prime Minister himself announced last year the Sedition Act would be repealed and replaced with the National Harmony Act but now with the general election nearby, suddenly the Attorney General seems to have forgotten that," Latheefa Koya, the legal affairs director for PKR, told Malaysia Chronicle.
It is not yet clear if Tian will be charged for alleged "mati katak" comments or for allegedly linking Umno to the Lahad Datu intrusion.
Umno bullying & the Anwar factor

Tian, who is also a PKR vice president and one of Anwar's most trusted aides, was initially due to be charged under Section 500 of the Penal Code for criminal defamation. But at the 11th hour, the AG changed his mind and whipped out the Sedition Act, which according to Latheefa was "much more serious."
The charges will be preferred against to Tian around 9am on Thursday at the Jalan Duta Court Complex. Bristling at what they perceive to be Umno's "racial bullying", his friends, constituents and colleagues are already busy making plans to show their moral support at the court house tomorrow.
The decision to charge Tian comes at a time when there is mounting fear that Opposition Leader Anwar Ibrahim might be arrested soon.
Speculation has been rife that Prime Minister Najib Razak and his Umno party wants Anwar to be put behind bars ahead of the country's 13th general election. It is believed they will try to frame Anwar for masterminding the Lahad Datu intrusion.
Members of Anwar's PKR party fear the worst may happen, based on information received from high-level sources as well as from reading a recent chain of "orchestrated" events they worry are aimed to create hate towards the 64-year-old leader.
Already, the Umno-owned media have been blaring headlines insinuating an alleged conspiracy between Anwar and the Sulu Sultan as well as Nur Misuari, the chairman of the MNLF. Anwar has slapped on RM200mil defamation lawsuits against Utusan and TV for suggesting his involvement or that the intruders had come to see him.
Read More / Baca Lagi >>

Insiden mengaibkan!

Posted: 13 Mar 2013 05:21 PM PDT

Abdullah Ahmad

Peristiwa pencerobohan berdarah di Lahad Datu dan Semporna, suka duka, sudah dipolitikkan! Peristiwa itu akan menjadi isu  sensitif dalam kempen PRU13. Selain dari tuduh-menuduh pengundi akan tertanya-tanya dan kita harus memahaminya: Pertama kenapa kejadian ini berlaku, sebab kegagalan agensi perisik kita? Tak lain tak bukan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, mahu kerajaan membuat kajian terperinci tentang insiden yang memalukan atau lebih tepat, bagaimana boleh berlaku termasuk kelemahan institusi dan agensi negara sehingga berlaku insiden yang mengaibkan ini?
Kedua kenapa keterlaluan panjang masa diambil untuk membuat keputusan menyerang apa yang sekarang disifatkan sebagai pengganas dari Sulu Filipina? Sebelum itu adakah mereka "askar" pihak yang mendakwa dirinya "Sultan Sulu" maka kita mesti berhemat sedikit dan berkompromi kehormatan nusa?
Ketiga kenapa pengeboman hanya dilakukan setelah pengganas itu melarikan diri seperti kata Speaking, "after they have extended their safe area and dispersed themselves or slipped away?" Kegagalan mencapai matlamat pengeboman membawa impak, implikasi yang tidak diniatkan.
Keempat lebih utama lagi adakah kita mempunyai cukup anggota tentera dan polis untuk menjaga keselamatan dan memelihara kedaulatan, kehormatan ibu pertiwi dan bangsa di Sabah? Apa pun syabas kepada Perdana Menteri Najib; Dr Mahathir Mohamad kerana menggesanya "serang" dan membuat kenyataan "serah diri tanpa syarat atau mati".
Mengikut Wikipedia, Malaysia hanya ada 35 batalion infantri terdiri daripada 25 batalion Askar Melayu Diraja, 10 batalion Ranjers. Benarkah ini? Selepas peristiwa 13 Mei 1969, Tun Razak, telah merencanakan pembesaran dan pemodenan kedua-dua rejimen itu dan lain-lain bahagian Angkatan Tentera Malaysia berdasarkan pengalaman pahit semasa darurat 13 Mei itu.
Kalau ingatan saya tidak silap (dan saya rasa saya tidak alpa)  antara pembesaran itu adalah 27 – 30 batalion Askar Melayu Diraja dan Ranjers antara 10 – 15 batalion dari jumlah askar serta bilangan batalion yang agak kecil waktu itu. Besok Tun Razak andainya dia hidup akan menyambut seperti tradisi keluarga hari kelahirannya yang ke-91 tahun (11 Mac 1922 – 11 Mac 2013). Apa sudah jadi kepada pelan Tun Razak 37 tahun selepas pemergiannya secara mengejut?
Sedih dan memalukan kerajaan terpaksa tergesa-gesa menghantar segera 5 batalion tentera dan PDRM tambahan dari Kelantan – Pengkalan Chepa/Kok Lanas – selain bantuan tambahan anggota pasukan keselamatan dari Sarawak dan tempat lain.
Ini baru satu pencerobohan oleh "Rag Army" atau "Dad's Army" di satu lokasi sahaja! Adakah kita mempunyai kemampuan andainya pencerobohan berlaku serentak di beberapa lokasi di seluruh negara?
Madah seorang bakal calon BN, seorang pemuda Umno: "Kita banyak stadium. Tak salah. Satu bumbungnya runtuh dua kali! Tetapi jumlah askar kita tidak banyak bertambah walaupun negara terus makmur. Saya dengar orang Melayu pun kurang minat lagi menjadi askar. Kenapa?. "Apa tidaknya, gaji dan elaun rendah, kemudahan tidak menarik! Ada yang duduk di kawasan setinggan pun". Dia menambah madahnya tanpa dihasut pun.
Menteri yang bertanggungjawab bagi keselamatan negara, bangsa, agama dan bahasa asyik mencari peluang "photo opportunities" memakai uniform! Saya tidak lagi geli hati melihat Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein dan Zahid Hamidi Menteri Pertahanan tanpa uniform di Lahad Datu. Itu satu kewajaran, satu tradisi civilian berkuasa di atas Angkatan Tentera maka pakaian preman sudahlah!
Ada politikus menuduh si Kitol di belakang insiden ini, satu andaian yang wajib disiasat dengan rapi. Tanpa si Kitol saya percaya Operasi Susulan Daulat lebih berjaya daripada 53 orang terbunuh setakat ini! Maknanya budak pun tahu kumpulan pengganas itu mendapat pertolongan dan perlindungan daripada si Kitol atau dalam loghat moden sympathisers di Sabah, terutamanya di Lahad Datu dan Semporna.
Sudah pun 79 orang ditahan. Majoriti rakyat Sabah keturunan Sulu dan Filipina, saya yakin, taat setia kepada negara angkat mereka tidak berbelah bagi. Sebagai ingatan masa depan janganlah terlalu murah, mudah sangat memberi pas kerja, pas duduk dan kerakyatan kepada sesiapa pun. Kekurangan dan kelemahan pertahanan dan agensi perisik kita jelas.
Dari segi itu bagus juga insiden ini berlaku dengan harapan mereka yang bertanggungjawab tentang keselamatan dan maruah negara akan lebih peka, insaf lagi prihatin kepada keperluan negara dan institusi Angkatan Bersenjata Malaysia. Masakan kita – tak usah malulah – tidak bolehkah belajar dari Singapura, Israel hatta Korea Selatan atau Korea Utara pun?
PRU13 di Sabah tidak akan ditunda kerana peristiwa ini. Dalam keghairahan mahu memenangi hati dan minda pengundi bermacam cerita, ikrar sudah dan terus dibuat tidak kira sama ada bisa dilaksanakan atau tidak. Asal sahaja sedap didengar, menarik dan memikat cukuplah.
Pengundi terus dibom dengan janji dan pengakuan 24/7:  kepada pengundi Melayu/Islam "ketuanan Islam", Cina "keadilan, ketelusan, hak asasi manusia dan Malaysian Malaysia"; India "lebih bantuan, lebih naungan". Kepada peribumi bukan Islam "ketuanan peribumi dan kehidupan serta stail kontemporari" di wilayah mereka majoriti, di pedalaman Semenanjung Tanah Melayu, Sarawak dan Sabah.
Read More / Baca Lagi >>

Anifah: Wisma Putra kumpul maklumat dakwaan pihak ketiga terbabit pencerobohan di Sabah

Posted: 13 Mar 2013 05:12 PM PDT

PUTRAJAYA, 14 Mac — Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman tidak menafikan pembabitan pihak ketiga dalam insiden pencerobohan Sabah oleh pengganas Sulu seperti dilaporkan akhbar Filipina baru-baru ini.
Oleh itu, beliau berkata Wisma Putra akan mendapatkan maklumat terperinci daripada rakan sejawatannya bagi memulakan penyiasatan di negara ini untuk memastikan sama ada rakyat Malaysia menjadi dalang dalam mewujudkan ketidakstabilan berkenaan.
"Saya telah meminta rakan sejawatan saya untuk terus memberi maklumat berkaitan apa yang dilapor akhbar Filipina berhubung kemungkinan terdapat pembabitan pihak ketiga," katanya pada sidang akhbar selepas sesi taklimat dengan kor diplomatik dan media berkaitan "Operasi Daulat" di sini semalam.
"Beberapa diplomat dan duta turut mempersoal mengapa ia berlaku sekarang? Itu adalah soalan yang kerap ditanya ketika ini.
"Jadi, selain fokus dan keutamaan mencari penyelesaian masalah di Lahad Datu, pada masa yang sama, kita juga akan memulakan siasatan berhubung kemungkinan terdapat pembabitan pihak ketiga."
Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan pihak berkuasa risikan menyiasat dakwaan seorang pemimpin pembangkang mempunyai peranan dalam insiden pencerobohan bersenjata di Lahad Datu, Sabah.
Akhbar Philippine Daily Inquirer menyiarkan artikel agensi berita Reuters yang memetik seorang pegawai tentera Filipina sebagai berkata pengganas terbabit ke Sabah atas jemputan seorang ahli politik dari parti pembangkang di Malaysia.
The Manila Times pula menyiarkan dakwaan pencerobohan itu ada kaitan dengan kempen pembangkang di Malaysia untuk melepas wilayah autonomi Sabah, jika mereka memenangi pilihan raya umum.
Bagaimanapun, Anifah berkata mesti ada bukti kukuh untuk memastikan kebenaran memandangkan dakwaan itu adalah sesuatu yang serius.
Beliau menyifatkan kumpulan militan bersenjata terbabit bertindak kejam dengan melakukan keganasan serta menegaskan Malaysia tidak pernah mengiktiraf tuntutan mana-mana pihak ke atas Sabah atau mana-mana bahagian negeri di Malaysia.
Beliau berkata kerajaan akan terus mengambil langkah sewajarnya bagi melindungi orang awam di kawasan itu ketika menjalankan operasi terhadap kumpulan pengganas.
"Semua langkah juga sedang diambil bagi menangani keperluan kemanusiaan termasuk perubatan kepada orang awam. Pelbagai jabatan dan agensi kerajaan bekerjasama membantu penduduk tempatan di kawasan terjejas.
"Oleh itu, Malaysia memandang serius dakwaan berlaku pencabulan hak asasi manusia seperti dilapor beberapa media Filipina. Kita menolak sekeras-kerasnya dakwaan ini," katanya.
Menteri itu berkata semua tindakan yang diambil kerajaan Malaysia adalah selaras dengan undang-undang, peraturan serta polisi negara selain mematuhi norma dan standard antarabangsa.
"Dalam menjalankan operasi itu, kerajaan Malaysia bukan sekadar mematuhi jaminan seperti dinyatakan Perlembagaan Persekutuan malah mengikut standard dan norma hak asasi manusia di peringkat antarabangsa," katanya.
Anifah berkata kerajaan juga komited untuk mendokong prinsip Piagam dan Deklarasi Asean berkaitan hak asasi manusia.
"Pendirian Malaysia sangat jelas, pengganas harus meletak senjata dan menyerah diri tanpa syarat bagi membolehkan proses undang-undang dilaksanakan," katanya.
Pada masa sama, Anifah berkata Malaysia tidak akan membabitkan jirannya di kalangan Asean dalam krisis di timur Sabah kerana perkara itu masih terkawal.
Katanya, beliau sudah memberi taklimat kepada Sultan Brunei Sultan Hassanal Bolkiah semalam berhubung perkembangan situasi di Lahad Datu dan Semporna.
"Kami menghormati hal-ehwal dalaman mana-mana negara Asean lain. Saya sudah memberi taklimat kepada Sultan Brunei, yang juga pengerusi ASEAN.
"Beliau menghargai taklimat berkaitan pertempuran yang berlaku dan kita tidak perlu membabitkan jiran kerana mampu menangani situasi ini," katanya. — Bernama

BLOG - BLOG PAKATAN RAKYAT