Rabu, 13 Mac 2013

MIMPI SENJA

MIMPI SENJA


Tian Chua mengaku tak bersalah

Posted: 13 Mar 2013 09:45 PM PDT

Tian Chua Di Dakwa Dan Beliau Mengaku Tidak Bersalah 
Polis Cuba Menahan Tian Chua Di Kafateria Mahkamah Tetapi Dihalang Oleh Peguam Beliau | 

KUALA LUMPUR: Tindakan dua anggota polis yang ingin menahan Naib Presiden PKR, Tian Chua di kafetaria Mahkamah Jalan Duta hari ini ditentang peguam sehingga menimbulkan sedikit kekecohan.


Tian bersama peguam Latheefa Koya dan beberapa penyokong bersarapan di kafetaria sementara menunggu kes Tian bermula. Tian Chua akan didakwa di bawah Akta Hasutan berkenaan isu Lahad Datu.

Latheefa sewaktu berunding dengan pihak polis berkata, Tian tidak perlu dibawa ke lokap mahkamah kerana beliau sendiri telah hadir dan bersedia untuk didakwa.

"Tujuan untuk menahan seseorang sebelum di dakwa adalah memastikan di hadir ke mahkamah "Dalam kes ini Tian sudah pun hadir ke mahkamah bersedia untuk didakwa.

"Jadi mengapa nak tahan dia di lokap, tidak ada keperluan," katanya kepada pemberita.Sebentar tadi, Tian dibawa ke Mahkamah Sesyen Jenayah 6 untuk didakwa.

Sementara itu, puluhan ahli PKR dan penyokong PKR hadir ke mahkamah bagi menyatakan sokongan.

Sumber: Harakah Daily

Tian Chua mengaku tak bersalah tuduhan hasutan | Naib presiden PKR Tian Chua hari ini mengaku tidak bersalah bagi tuduhan mengikut akta hasutan atas satu kenyataan yang mengaitkan Umno dengan krisis di Lahad Datu – yang didakwa dikeluarkannya.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan ikat jamin sebanyak RM5,000 dengan seorang penjamin ke atas MP Batu itu.

Beliau dituduh mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948 atas kenyataan yang didakwa disebutnya pada 11 pagi, 1 Mac lalu.

Tian diwakili N Surendran, Latheefa Koya, William Leong, Eric Paulsen dan dua lagi peguam.

Sumber: Malaysiakini.

Mahathir kata bankrap, Musa kata tidak - Aspan Alias

Posted: 13 Mar 2013 08:02 PM PDT


14 MAC — Kenyataan Musa Hitam semalam memberikan pencerahan yang sangat baik untuk politik rakyat dan negara. Beliau tidak bersetuju apa yang didakyahkan oleh pimpinan Umno khususnya Dr Mahathir Mohamad yang negara akan bankrap jika Pakatan Rakyat memerintah selepas pilihanraya yang akan datang ini.
Musa berkata Pakatan Rakyat akan bekerja keras untuk memastikan yang negara akan terus mencapai kemajuan dan tidak akan melalaikan tanggungjawab yang buat pertama kali diberikan oleh rakyat terhadap pihak pembangkang.
Musa juga tidak bersetuju dengan politik rasis yang menebal sekarang dan pihak yang memainkan sentimen perkauman itu merupakan permainan poltik bankrap yang sudah tidak relevan lagi buat masa dan zaman ini. Kenyataan Musa ini tentunya bertentangan dengan pandangan Dr Mahathir, seorang pemimpin yang boleh berjalan di atas air itu.
Dr Mahathir yang akhir-akhir ini seperti orang yang dalam ketakutan yang amat sangat itu telah membuat kenyataan-kenyataan yang menghangatkan dengan bermatlamat untuk membina dan meningkatkan sentimen perkauman di negara ini.
Beliau (Mahathir) telah meminta Felda untuk memainkan filem Tanda Putera bagi menaikkan perasaan kebencian orang Melayu terhadap kaum Cina dan ianya tentulah untuk menghalang DAP yang menjadi sasaran cemuhan Mahathir akhir-akhir ini.
Seperti yang saya sebutkan selalu Umno hanya akan kekal berkuasa jika ada perbalahan dan perpecahan. Umno tidak kekal jika rakyat dan negara dalam keadaan aman dan damai. Maka itulah sebabnya Umno sentiasa berusaha untuk meningkatkan perasaan benci-membenci di antara kaum agar parti itu terus menjadi parti pemerintah yang berkemampuan untuk melakukan rasuah secara sistematik.
Umno memerlukan sangat untuk terus memerintah kerana sudah tertanam budaya dan pemikiran pimpinan Umno di setiap peringkat yang parti itu ada modal untuk mereka berniaga dan mengumpulkan kekayaan keluarga dan kroni itu. Kejatuhan Umno merupakan kehilangan punca mereka mengumpulkan harta seperti yang dikumpulkan oleh Karun dahulu.
Umno sudah tertanam kepercayaan yang hanya Umno sahaja yang layak untuk memerintah tetapi rakyat sudah berubah dan tidak lagi termakan dengan dakyah buruk dan hina parti itu. Rakyat sudah memahami bahawa mereka adalah tuan kepada negara dan bukannya Dr Mahathir yang sentiasa berfikir bahawa hanya beliau sahaja yang berfikir. Dr Mahathir berfikir hanya pemikiran beliau sahaja yang mesti diikuti.
Justeru kenyataan Musa semalam merupakan pencerahan yang amat dinanti-nantikan oleh rakyat dan kenyataan beliau itu telah menjadi buah mulut rakyat terutamanya di negeri Johor.
Saya tidak dapat untuk menuliskan secara 'detail' tentang apa yang ada dalam pemikiran saya kerana saya sedang berada di Kedah dalam siri ceramah yang telah diuruskan oleh PAS untuk saya.
Saya akan menulis tentang isu yang disentuh oleh Musa ini apabila saya kembali ke Kuala Lumpur sehari dua lagi, insya-allah. — aspanaliasnet.blogspot.com

Najib hang cerita mai sat, kot mana mai wakil "Kesultanan Sulu" di AGM UMNO?

Posted: 13 Mar 2013 08:27 AM PDT


Harakahdaily,13 Mac 2013
KUALA LUMPUR: Majlis Pakatan Rakyat Sabah mahu Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menjelaskan kepada rakyat apakah agenda sebenar pertemuan beliau dengan pihak yang medakwa diri mereka "Sultan Sulu" mahupun wakilnya yang dijemput ke perhimpunan agung Umno dan majlis-majlis lain.


(Gambar yang tersebar di internet mendakwa Najib bersama pihak Kesultanan Sulu)

Dalam satu kenyataan bersama semalam, mereka juga menuntut Najib segera memanggil sidang khas parlimen bagi membincangkan isu pencerobohan di Lahad Datu seperti yang dituntut pimpinan Pakatan Rakyat.


Kenyataan tersebut ditandatangani Ahamd Thamrin Jaini  Pengerusi PKR Sabah selaku Pengerusi Mesyuarat Majlis Pakatan Rakyat Sabah, Jimmy Wong  Pengerusi DAP Sabah, DSP Lajim Ukin Presiden PPPS, DSP Wilfred Bumburing Presiden APS dan Aminudin Aling Pesuruhjaya PAS Sabah.

Mereka yang bermesyuarat khas membincangkan isu pencerobohn di Sabah berkata, sehingga kini belum menampakkan tanda-tanda kes tersebut akan selesai dengan mudah apatah lagi terbaru, ada lagi anggota keselamatan terkorban.

Berikut adalah tuntutan lain yang diputuskan Majlis Pakatan Rakyat Sabah:

1. Meminta Kerajaan Pusat memberikan penjelasan kenapa kumpulan penceroboh dapat membolosi sisitem pertahanan negara dengan begitu mudah di Sabah.

2. Mendesak Datuk Musa Aman selaku Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri membentangkan kertas putih dalam Sidang Dewan Undangan Negeri secepat mungkin. Majlis Pakatan Rakyat Sabah menyokong tindakan ADUN DAP Sri Tanjung Yb Jimmy Wong Sze Phin yang meminta sidang dewan undangan negeri khas diadakan dengan segera.

3. Mendesak diadakan satu persidangan meja bulat di antara pimpinan kerajaan negeri dengan pimpinan pembangkang dalam usaha untuk mencapai muafakat bersama berhubung isu ini.

4. Meminta kerajaan pusat dan negeri untuk menjelaskan kepada rakyat Sabah status tuntutan kesultanan di atas sebahagian negeri Sabah dan kenapa bayaran tahunan masih diteruskan.

5. Mendesak supaya Dato Seri Najib Tun Razak selaku Perdana Menteri, Dato Seri Hishamuddin Hussien selaku Menteri Dalam Negeri & Dato Seri Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan dan Datuk Musa Aman selaku Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri  untuk meletak jawatan di atas kegagalan mereka menghalang dan menangani tragedy ini sehingga menyebabkan nyawa perwira Negara terkorban, kerosakan harta benda dan ekonomi terjejas.

6. Menarik balik tuduhan bahawa Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah dalang di sebalik pencerobohan di Lahad Datu

PDRM akan tambah anggota di Lahad Datu - IGP

Posted: 13 Mar 2013 07:49 AM PDT


PDRM to increase police presence in Lahad Datu

LAHAD DATU: The Royal Malaysia Police (PDRM) is set to utilise every ounce of its human resources in its efforts to track down Sulu intruders in the ongoing Ops Daulat operation here.

Inspector General of Police Tan Sri Ismail Omar said he has instructed the Sabah Police Commissioner Datuk Hamza Taib to utilise the resources from the police's many departments including the criminal investigation department (CID), narcotics and logistics.

"The human resource utilisation will be implemented in stages," he said at a press conference at Felda Sahabat 16 today.

Ismail said apart from that, he has also instructed Hamza and other police district chiefs to increase the police presence near the operation area.

"I also instructed them to look back at the police posts near the coast as well as between the areas of Lahad Datu and the operation area.

"I hope they will look out for strategic points to place the posts such along the routes that are used by the Sulu gunmen.

"We will also close the roads that we believe the intruders can use," he said.

Ismail said the objective of the police posts is to service the local people better.

Meanwhile, Ismail also said the teenage boy who was shot dead near a bush on March 10 was actually the son of one of the man detained around the area

[Video Inside] Bekalan makanan hampir kehabisan,- Abraham Idjirani

Posted: 13 Mar 2013 05:59 AM PDT




Abraham Idjirani, spokesperson of the Sultanate of Sulu
MANILA, Philippines— Abraham Idjirani, spokesperson of the Sultanate of Sulu said Tuesday members of the "Royal Army" are running low on food supply, noting that Malaysia is violating the Geneva Convention.
In an interview with Radyo Inquirer 990AM, Idjirani said that as of past 2 a.m. Tuesday, members of the Royal Army of the Sultanate of Sulu are in a good condition, but are having difficulties with the apparent "food blockage" being experienced by the group in Sabah.
"Intindihin ng Malaysian government na ayon sa Geneva Conference, kahit kalaban basta pagkain, bigyan . . . ang ginagawa ng Malaysian government pinapahirapan sila at vina-violate ang sinasabing Geneva Conference (The Malaysian government should understand that according to the Geneva Conference, even enemies should be given food. What the Malaysian government did was punish them. They violated the Geneva Convention)," Idjirani said.
For the full interview, listen to the attached audio clip from Radyo Inquirer 990AM.  Jamie Marie Elona


Read more: http://globalnation.inquirer.net/68605/royal-armys-food-supply-getting-thinner-says-sulu-sultanate-spokesman#ixzz2NQKelUQd
Follow us: @inquirerdotnet on Twitter | inquirerdotnet on Facebook

Keluarga Kiram Dakwa Komander Musa Masih Hidup

Posted: 13 Mar 2013 02:43 AM PDT




MANILA: Keluarga Kiram menyanggah kenyataan pasukan keselamatan Malaysia yang mendakwa "Komander Haji Musa" yang juga bekas komander Moro National Liberation Front (MNLF) yang merupakan salah seorang pemimpin tertinggi militan Sulu terbunuh dalam Ops Daulat.
Jurucakap Sultan Sulu Abraham Idjirani memberitahu saluran media ABS-CBN News beliau telah bercakap dengan ketua kumpulan Agbimuddin Kiram yang mengesahkan Musa masih lagi hidup, bercanggah dengan laporan di sini.
"Beliau masih lagi hidup dan mereka telah berkumpul semula pada 1.00 pagi Rabu. Mereka minum kopi. Laporan berita Malaysia salah," kata Idjirani menurut portal atas talian saluran tersebut.
Jurucakap tersebut turut didakwa mempertikaikan angka kematian anggota kumpulan itu dengan mengatakan hanya 23 orang terbunuh setakat ini.
Sebelum ini, polis mengesahkan 56 militan Sulu telah terbunuh sejak serangan bermula pada 1 Mac.
Agensi Berita Nasional (Bernama) turut melaporkan pertempuran senjata yang terbaru antara pasukan keselamatan dan kumpulan pemberontak, dua lelaki bersenjata Sulu terbunuh, meningkatkan jumlah kematian militan Sulu kepada 56 orang.
Setakat ini, 10 rakyat Malaysia telah terbunuh, termasuk lapan anggota polis dan dua orang tentera. Seorang lagi remaja, yang identitinya masih tidak diketahui, tertembak mati semasa operasi Ops Daulat.
Agbimuddin, adik kepada lelaki yang mendakwa dirinya Sultan Sulu Jamalul Kiram III, mendarat di Lahad Datu, Sabah pada 9 Febuari dengan sekumpulan 235 lelaki bersenjata untuk menuntut negeri Malaysia timur itu.
Selepas percubaan berunding secara aman oleh kerajaan Malaysia dan pemerintah Filipina gagal, pasukan keselamatan menggempur pemberontak bersenjata di Kampung Tanduo.
Selepas dua hari Ops Daulat dilancarkan, keluarga Kiram menuntut gencatan senjata tetapi enggan menarik keluar tentera mereka dari Lahad Datu.
Sebagai tindak balas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menolak permintaan itu, memberitahu kumpulan bersenjata untuk menyerah tanpa syarat atau berhadapan dengan kematian.
Terdahulu pada rabu, Ketua Polis Sabah Datuk Hamza Taib mengakui bahawa pasukan keselamatan masih belum memahami Agbimuddin, walaupun selepas sembilan hari Ops Daulat.
Polis juga percaya, Agbimuddin tidak pernah keluar dari kawasan berkenaan sejak pencerobohan pada 12 Februari lepas.
"Sebagai ketua dia tidak akan lari. Kami masih yakin dia bersama kumpulan itu," katanya seperti dilapor oleh agensi berita Bernama pagi tadi.

Tentera Filipina pintas 35 pengikut Sulu bersenjata


Tentera Laut Filipina merampas senjata api dan peluru dari 35 orang yang disyaki pengikut kesultanan Sulu, seorang daripadanya wanita, ketika memintas mereka di perairan sekitar Pulau Andolingan di Tawi-Tawi pagi ini.

Jurucakap Tentera Laut Lt-Komander Gregory Fabic berkata kapal peronda BRP Mariano Alvarez dan kapal meriam BRP Jose Andrada memintas dua buah bot di barat Pulau Andolingan sekitar jam 6.30 pagi.

Fabic berkata laporan awal menunjukkan sebuah daripada bot tersebut sedang menuju ke Sabah.Suspek dijangka tiba di Batobato, Tawi-Tawi untuk siasatan.

Terdapat laporan mengenai orang Tausug sedang menuju keluar untuk membantu pengikut kesultanan Sulu di Sabah sejak pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia tercetus awal bulan ini.

Filipina dan Malaysia telah menjalankan kawalan di laut untuk menghalang pengikut kesultanan itu menyertai yang lainnya di Sabah.

Sebelum kejadian ini, pihak berkuasa Filipina berkata mereka juga telah memintas 70 pengikut kesultanan yang sedang menuju ke Sabah.

Di samping itu, ratusan rakyat Filipina dari Sabah telah tiba di selatan Filipina selepas melarikan diri daripada apa yang ramai daripada mereka mendakwa, tindakan keras oleh pihak berkuasa Malaysia.- InterAksyon

Serangan Hendap di Kg Simunul Berkait Dengan Pencerobohan - Hishammuddin

Posted: 13 Mar 2013 01:06 AM PDT




SEMPORNA: Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengesahkan kejadian serang hendap terhadap anggota keselamatan di Kampung Simunul, di sini 2 Mac lepas mempunyai kaitan langsung dengan pencerobohan militan di Lahad Datu.
"Kes serang hendap di Semporna yang mengakibatkan enam anggota keselamatan terkorban bukan kes terasing daripada kes pencerobohan pengganas di Lahad Datu sejak 12 Februari lepas," katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan penduduk Kampung Senallang Lama, kira-kira lima kilometer dari pekan Semporna, iaitu lokasi seorang pengganas dibelasah sehingga mati oleh penduduk.
Dalam kejadian itu sekumpulan pegawai dan anggota polis diserang hendap ketika memasuki perkampungan air terbabit untuk menjalankan operasi setelah mendapat maklumat mengenai terdapat kumpulan bersenjata di kawasan berkenaan.
Kejadian pada 8 malam itu menyebabkan enam anggota keselamatan terkorban manakala enam musuh berjaya ditembak mati.
Mengenai penahanan 97 individu yang dipercayai mempunyai kaitan dengan keganasan di Lahad Datu dan Semporna, Hishammuddin berkata jumlah yang sebegitu besar menunjukan kerajaan amat serius dalam soal keselamatan dan keamanan negara. "Jika tindakan tidak dilakukan sekarang, lebih banyak nyawa mungkin terkorban," katanya sambil memberitahu bahawa kesemua mereka masih dalam siasatan.
Beliau berkata akta yang ada mencukupi untuk mengendalikan kes serius seumpama it.u -BERNAMA

Tiada ulasan: